Co je to draft?
Možná už jste někdy slyšeli, jak se nějaká skupinka lidí domlouvá, že dají draftík anebo už jste přímo byli svědky, jak zasedli ke stolku a rozebrali si několik booster (čti „bůstr“) packů mezi sebou. Jak to tedy funguje?
Formáty her Magicu dělíme do dvou hlavních podskupin: Constructed a Limited. Constructed je definován tím, že si balíčky na tento formát předpřipravujeme, ma jistá pravidla, jaké karty třeba můžeme používat, že náš balíček může obsahovat maximálně 4 kopie jedné karty a tak dále. Limited formát je právě naopak o tom, že si žádný balíček z domova nepřineseme, ale poctivě si ho postavíme až na turnaji z doplňujících balíčků, které nazýváme boostry. Do Limitedu spadá hlavně Sealed Deck a zmiňovaný Draft.
Boostery do draftu si můžete pořídit v jakémkoliv eshopu. Obrovský výběr MTG sortimentu najdete např. u Veselého draka.
Draft a jeho základní pravidla
Pusťme se do toho. Co k tomu potřebujeme?
1. 8 lidí
2. 3 boostry pro každého, tím pádem celkem 24 boostrů
Asi by se hodil i stůl s osmi židlemi k většímu pohodlí, ale to není tak důležité Výborně, máme připraveno, každý hráč má před sebou 3 boostry. Následuje tento postup:
1. Na povel rozhodčího/organizátora každý hráč rozbalí svůj první booster, jehož karty nikomu neukazuje. Každému hráči je dán určitý čas, aby si prohlédl jeho obsah a pak si jednu z těch karet vybral tak, aby ji opět nikdo neviděl, nejlépe položí tu vybranou kartu na stůl rubem nahoru.
2. Až tak udělají všichni hráči u stolu, tak každý hráč pošle zbylé karty z toho boostru hráči po své levici a opakuje se krok č. 1, s tím rozdílem, že si hráči vybírají jednu kartu z toho zbylého balíčku, který jim byl poslán. Tohle se opakuje, dokud se nerozebraly všechny zbylé karty z prvních boostrů.
3. Po rozebrání 1. boostru je dána krátká přestávka, kdy se můžete na karty, které jste si vybraly, podívat a zkontrolovat. Toto se opakuje ještě před rozbalením 3. boostru. Jindy, než v tuto dobu, se na vaše předešle vybrané karty nemůžete podívat!
4. Po rozebrání 1. boostru hráči na povel otevřou 2., opět vyberou jednu kartu, ale tentokrát zbytek boostru pošlou hráči po své pravici. Celá procedura se opakuje dokud nejsou 2. boostry rozebrány. 3. booster koluje opět doleva, jako v případě 1. boostru.
Stavba balíčku
Pokud vše dopadlo, jak mělo, tak byste měli skončit s 45ti kartami (42, pokud se předem vyřadí z boostrů základní země). Z těchto karet si postavíte balíček. Pravidla pro jeho stavbu jsou následující:
1. Minimální počet karet ve vašem balíčku musí být 40 karet včetně zemí. Maximální počet není.
2. Nejste omezeni hraním maximálně ctyř kopií konkrétní karty. Pokud se vám podaří nadraftovat 6 stejných karet, mužete je hrát všechny.
3. Karty, které se nevešly do základního balíčku, tvoří váš sideboard1. Sideboard můžete vždy využít po prvním zápase, jako obvykle. Ale na každý první zápas s jiným soupeřem musíte žačít s původní, nenasideovanou podobou.
Základy draftu bychom měli. Víme, jak si zadraftovat, ale jen s touto znalostí bychom asi těžko uspěli. Dobré je sledovat jiné zkušenější hráče, jak draftují. Když už jsme u nich, tak sem tam byste mohli pochytit zvláštní výrazy, kterým vůbec nerozumíte a tvoří draftovací hantýrku. Pojďme si je osvětlit.
Terminologie
„First pick“ – V obecném překladu je to první karta boosteru, kterou vybereme (tedy zřejmě ta nejsilnější). Když mluvíme o „first-pickování“ nějaké karty, vyjadřujeme tím její sílu a nadřazenost nad většinou karet, které můžeme otevřít. V nejčastějším případě se jedná o vzácnou kartu nebo velmi silný uncommon.
„Bomba“ – Karta, která je svou silou v dané edici a jejím draftu vysoce nadprůměrná a dokáže drasticky změnit vývoj hry ve prospěch jejího majitele. Většinou je to first pick, takže pokud to bude karta ve vašem prvním boostru, tak bych být vámi neváhal.
„Removal“ – Karta, která se dokáže něčeho zbavit, většinou soupeřovy bytosti. Removaly jsou v draftu více než důležité a jsou draftované velice vysoko. O tom později.
„Splash“ – Zahrát si něco na „spleš“ znamená přidání ještě jedné barvy do našeho balíčku v podobě 1-2 silných karet právě té dané barvy. Tyto karty jsou tak silné a povětšinou ne moc barevně náročné, že se vyplatí risknout si přidat i třetí či čtvrtou barvu landů, abychom si je zahráli.
„Signál“ – Jedná se buďto o velmi silnou kartu nějaké barvy, kterou najdeme v dosti rozebraném boostru a přitom je dost silná na to, aby už byla vybrána někým. Anebo naopak, když karty dané barvy se v boostru vůbec nevyskytují. Buď to tedy znamená, že je nějaká barva/strategie „volná“ (tzn. že hráči před tebou jsou v jiných barvách a o tuto nemají zájem) a tudíž je to povel, abychom začli tuto barvu/strategii nabírat. Anebo právě naopak, pokud jsme například v červené a poslední boostry neobsahovaly téměř vůbec žádné (dobré) červené karty, tak je to zpráva, že bychom měli uvažovat o přesedlání na jinou. Dost často se taky mluví o signálu, když pošleme protihráči silnou kartu v dané barvě, abychom ho do ní navedli a nepřekážel nám tedy v našich barvách.
Být „Open“ – Z angličtiny přeloženo jako „otevřený“. Značíme tak taktiku draftování, kdy dlouho odkládáme výběr druhé draftované barvy i na úkor silnějších karet jiné barvy. Pointa je, že se snažíme vysledovat signály a bereme bezbarvé či karty jedné barvy, které nemají mnoho barevných symbolů ve vykládací ceně – tím budeme mít povětšinu draftu možnost přeskočit do jiné barvy, když otevřeme/bude nám zaslána velmi silná karta jiné barvy nebo pokud bude evidentní, že je nějaká barva volná k draftování.
„Force, Forceovat“ – Čteno jako „fors, forsovat“, z angličtiny přeloženo jako „síla, vynutit“. Je to taktika draftování archetypu2, se kterým máme zkušenosti, anebo si myslíme, že nebude tak draftovaný a tudíž bude silný, protože budeme mít dost volných karet do něho. Při této taktice se ignorují nejsilnější karty v boostru a berou se natvrdo ty, který do našeho předem vytušeného archetypu sedí. Tato taktika může dopadnout buď velmi slibným balíčkem, pokud hráči nám budou nechtěně (trochu je to samozřejmě ovlivněno námi vybranými kartami) nahrávat. Naopak to může taky dopadnout úplným fiaskem, když se nám nepodaří sebrat klíčové karty do archetypu a tudíž balíček nebude ani trochu spolupracovat. Doporučuji jen pro zkušené.
„Hatedraft“ – Může se stát, že se nám nějaká karta do balíčku nebude hodit, jen je ale dost nepříjemná proti našemu budoucímu balíčku. Pokud v boostru není moc vhodná karta pro náš balíček, stojí za zvážení takovou to pro nás nepohodlnou kartu vzít, abychom na ni nenarazili.
„Raredraft“ – Když k nám doputuje booster, kde je ještě stále vzácná karta (nebo otevřeme hned nenačatý booster), tak vezmeme vzácnou kartu, protože má největší finanční hodnotu, i když je třeba méně hratelná pro náš balíček než jiné karty v boostru. Není to ovšem společensky oblíbená taktika draftování, protože hráči očividně nejde o to si postavit co nejlepší balíček, ale hlavně vydělat. Proto se často dělá tzv. „backdraft“ (viz. níže), aby se tomu vyhlo.
„Backdraft“ – Pokud se hráči před draftem domluví na backdraftu, znamená to, že po dohrání celého draftu každý hráč vyjme všechny vzácné karty a většinou i foilové uncommony, které nadraftoval a dá je do společného banku. Tyto karty se pak postupně rozebírají mezi všechny hráče; vítěz draftu si vybírá jako první.
„23. karta“ – Nadraftované balíčky jsou většinou složeny z 23 kouzel a 17 zemí. 23. karta je tedy logicky až to poslední kouzlo, které se nám do balíčku vešlo. Když tedy tak nějakou kartu nazveme, dáváme tak najevo, že se nám bud těsně do balíčku vejde anebo nakonec i vůbec nevejde.
Příklad kontrétní stavby balíčku
Abych mohl lépe popsat svůj vlastní postup, jak jsem vybíral karty, čím jsem se řídil a jak dopadl, tak pro ilustraci rozložím můj včerejší nadraftovaný balíček. Seznamte se:
(Kliknutím na obrázek ho zvětšíte, velikost > 1MB)
Jak vidíte, dopadl jsem v RW kombinaci. Když jsem otevřel první booster, tak tam nebylo mnoho až na výborný mass removal3 v podobě Slagstormu, který jsem velmi rychle sebral. V dalším boosteru jsem se dál držel červené, bral jsem další ničení Burn the Impure, jenže ve třetím boosteru už žádná červená nebyla a nejlepší se jevil Leonin Relic-Warder, což me poslalo do dobře spolupracující červeno-bílé. Bílá moc nechodila, ale červená byla určitě dobrá volba, protože na 5. pick jsem bral v těchto edicích skvělý Into the Core. Vůbec, Mirrodin Besieged se povedl, nabral jsem 10 karet, které jsem určitě chtěl hrát, ale mám dojem, že Scars of Mirrodin boostery se nepovedly. Snažil jsem se na poslední chvíli brát nějaké bytosti, ale nakonec jich moc nebylo. Byl jsem spokojený s množstvím ničení, jenže křivka nesignalizovala moc pozitiv a neměl jsem moc bytostí, které by mi mohli hru sami vyhrát až na Lumengrid Gargoyle a Darksteel Juggernaut. Věřil jsem si se štěstím na 2:1. Realita byla jiná, bohužel mě postihlo 5 mulliganů dohromady a tak jsem nakonec uhrál 1x 2:1 a 2x 1:2, celkově tedy neslavných 1:2. Tak třeba příště..
Z obrázku výše jste si mohli všimnout, že jsem si balíček rozložil podle manových slotů4 a pak podle creature/non-creature5 kouzel. Takhle si vždy stavím balíček, abych viděl křivku a jak jsem na tom s bytostma. Co vám budu povídat, u mého balíčku bych uvítal více potvor na 3 manách na úkor těch čtyřmanových. Měl jsem pouze 13 bytostí, představoval jsem si alespoň 15. Mno. Až jsem si dovybral svých 23 karet, které jsem chtěl hrát, tak jsem dal dohromady všechny karty do křivky:
Na dvoumanovém slotu je pěkně zahuštěno, to je super. Budu doufat v líznutí jakéhokoliv myra, abych mohl skákat rovnou ze 2 man na 4. Věděl jsem, že budu chtít hrát 17 zemí, abych dokázal ve 4. kole zahrát bytosti stojící 4 many. K rozhodnutí, jaké landy hrát, jsem si pomohl seřazením karet do barev:
Spočítal jsem celkem 11 červených manasymbolů6 proti bílým 8. Budu tedy chtít víc hor jak plání, ale jelikož bílá kouzla jsou levnější jak červená, tak chci mít taky alespoň jednu pláň na počáteční ruce. 9 hor a 8 plání byl tedy nejlepší kompromis. Hotovo, můžeme jít hrát!
Máme nadraftováno a máme sestaveno. Šlo to docela dobře, ne? Co se týče teorie draftu, tak bychom měli mít základy v malíku, jenže to nám pořád k vítězství nestačí. Abyste dobře nadraftovali například momentální edice Mirrodin Besieged a Scars of Mirrodin, tak by byl třeba celý rozbor těchto edic. To by mohlo být na dlouhé povídání a hlavně bychom se rádi naučili draftovat pokud možno jakoukoliv edici. Projděme si pár typů a triků, jak na to:
Bez čeho na draft nechoďte
Znalost sady, která se draftuje – Zní to jednoduše, ale není nad dobrou přípravu. Na draftu je pozoruhodný ten fakt, že každá sada je jiná. Jedna určitá bytost může být bombastická na tomto formátu, zatímco v jiné sadě může být téměř nedraftovatelná. Prohlédněte si všechny karty, které bude možné otevřít. Je to důležitý pro to, abyste věděli, jaké karty jsou silné, jaké slabé, zpozorovat zajímavé kombinace nebo vědět, co vás může čekat, když má soupeř během hry odtaplé 2 hory ve vašem kole. Zodpovězte si otázky typu „Jaká barva je nejsilnější?“, „Co když otevřu tyto dvě karty v jednom boostru, jakou si vemu?“ či „Chci tuto kartu draftovat, pokud nemám tu druhou, která s ní skvěle spolupracuje?“. Poslouchejte rady vašich kamarádů, přečtěte si články o strategii a taktiky draftování pro tuto sadu. Samozřejmě důležité jsou vaše zkušenosti s draftováním. První draft nikdy nebude výborný i přes několikahodinovou a komplexní přípravu, protože najednou sedíte u stolu sami a je jen úplně na vás, jakou kartu zvolíte. Pomáhat vám tehdy nikdo již nebude.
Jasná představa, co jste schopní nadraftovat – First pick vás dost často pošle jasným směrem, kam váš balíček bude zhruba mířit. Ne vždy to bude takhle optimistické; soupeř, který vám posílá, si náhodou otevřel stejnou kartu a zamýšlí podobnou strategii! Neházejte flintu do žita, zvolte plán B: Draftujte jiným stylem a s jiným náhradním cílem. Draft se změní v katastrofu, když nevíte po druhém boostru, co z toho budete mít, kolik asi hodláte mít bytostí a pomocí jakých karet vyhrajete. Proto je právě nezbytná dobrá příprava; nepodceňujte ji.
Nepůjde to taky bez odvahy, odhodlání, sebevědomí a i kousek toho pověstného štěstí
Vyvarujte se základních chyb a omylů!
Nebuďte přehnaně ctižádostiví a chamtiví – Máte skvělého bílého anděla, ještě lepšího černého démona a kde tu, co tu, v boostru je i bombastický červený fénix! „Já vím, že má 3 červené symboly ve vykládací ceně, ale s ním už budu mít tak nadupaný balíček..toho prostě musím mít!,“ řeknete si. Je opravdu trojbarva, tedy hrozná nekonzistence balíčku, ta správná strategie? Zkuste si odpovědět. Být váma vemu nějakou bílou či černou kartu, která se nám do balíčku i tak bude hodit a nebude tříštit manovou základnu balíčku. Pošleme toho fénixe dál, co říkáte?
To, že se najednou v téměř prázdném balíčku objeví silnější karta, neznamená, že ta barva je volná – Je třeba si uvědomit, že možná ta barva není tak oblíbená na našem stole, takže třeba přišly 2 velmi silné karty té barvy hráči, co nám předává a který tuto barvu draftuje, a ten si musel jednu z nich vybrat. Neberte tu kartu, pokud si nejste jisti tím, že ta barva neustále „tekla“. Tento scénář je dost častý a i když ten skok do další barvy vypadá lákavě, tak nemáme zaručeno, že tato barva nám bude zasílána dál.
Nedržte se mermomocně barev své bomby – buďte flexibilní. Jasný, tuto kartu chci vždy vyložit, protože mi pak vyhraje hru, takže určitě chci být v tý barvě, ale nestaňte se rukojmím svého first picku.
Nemalujte si ideální scénáře – Víte, jak váš balíček bude vyhrávat a znáte ideální kombinaci karet, které si chcete líznout. To se nemusí stát a je třeba být připraven na pokud možno všechny situace i s těma nejhoršíma kartama, co náš balíček obsahuje. Soupeř třeba náhodou nalíže jeho nejlepší možnou ruku a je nutné s tím počítat.
Pár rad na závěr
Prohlížejte si nově otevřený booster pozorně a dopopředí si dejte karty, o kterých silně uvažujete. Zjednodušší vám to vybírání a ušetříte tím čas.
Když rozbalíte nový booster a ve vašich barvách je spousta dobrých karet, není na škodu si celý booster projet a zhruba si odhadnout, co v něm zbyde, až se k vám již poloprázdný vrátí. Můžete si takto odhadnout, jakou kartu z něho pak budete brát příště, což dokáže dost ovlivnit vývoj vašeho draftu.
Pokud si nejste jistí silou nějaké karty, představte si situaci, že nemáte nic na stole, nic na ruce a tuhle si zrovna líznete. Jak hodně může takovou situaci ovlivnit?
Po dojezdu každého boostru máte možnost se na chvíli mrknout na vaše karty. Zkontrolujte si, Mulligan, či ne?
kolik máte bytostí, jakou křivku, kolik ničení a co vlastně potřebujete.
Berte i slabší karty ve vašich barvách v již poloprázdném boostru. Je možné, že tam je silnější karta mimo vaše barvy, ale stejně ji nakonec nebudete hrát. Tímto soupeři vysignalujeme, že našich barev se nedočká.
Říká se, že removalu není nikdy dost. Removal může generovat karetní výhodu7, nepříjemně soupeře překvapit, obrátit zoufalé situace k vítězným. Važte si ho, draftujte ho vysoko a nevyhazujte ho během hry na první bytost, co uvidíte, abyste ušetřili počáteční drobná zranění.
Přemýšlejte nad sideboardem. Proti některým kartám může mít váš balíček problém, tak neváhejte i draftovat karty čistě do sideboardu.
Pokud máte čas, nespěchejte s vybíráním. Unáhlená rozhodnutí vás můžou stát draho. Jakmile pošlete karty vedle, je pozdě změnit názor.
Když si začnete stavět balíček, tak nejdřív si roztřiďte, jaké karty určitě chcete hrát. Někdy jich nebude moc a budete nuceni doplňovat z karet, které se vám zdají méně kvalitní a nebo naopak jich bude až moc a tedy postupným eliminačním způsobem se zbavíte přebytečných.
Nebojte se mulliganovat. 6 zemí a karta za 5 man je pomalé, stejně tak i 1 země a 6 kouzel je přespříliš riskantní. Mít o jednu kartu míň není konec světa.
A jsme zdárně u konce! Snažil jsem se v mém článku pokrýt co nejvíce úhlů a vysvětlit, jak draft funguje. Mám dojem, že z něho začátečníci mají strach; je to přece něco neznámého a hrají ho ti nejlepší, si asi říkají. Zkuste ho. Nebojte se toho, protože sám za sebe můžu říct, že draft je nadmíru zábavný formát a u sebe ho řadím stejně vysoko jako jednokarťáky. Snad vám tento článek pomohl v teorii draftů a třeba někdy na nějakém, na shledanou!
Josef „Scalpelexis“ Maršíček
Vysvětlivky
1. Sideboard – Náhradní karty k vašemu balíčku, které jste po hře během toho samého zápasu mohli využívat k zlepšení vašeho balíčku proti danému konkrétnímu decku. U constructed balíčku jich je 15, u limited zbytek karet, které nehrajete.
2. Archetyp – Dal by se tak popsat styl balíčku. Znamená to balíček postavený na základě několika spolupracujících karet, které pak ten deck definují.
3. Mass Removal – Hromadné ničení, například Wrath of God
4. Manový slot – Karty, které mají stejnou vykládací hodnotu
5. Creature/non-creature kouzlo – Buď bytosti anebo naopak kouzla, které nejsou bytosti, jako instanty, sorcery, planeswalker
6. Manasymbol – Barevné symboly, které máte ve vykládací ceně karty
7. Karetní výhoda – Efekt či vlastno karty, která nám jejím zahráním zlepší poměr našich karet oproti soupeři. Může se jednat jen o pouhopouhé lízání karet nebo právě hromadné ničení, kdy pomocí jedné karty soupeři zničíme například tři.