14. prosince 2017
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

15. června 2015
Pilíře sealed decku
Autor: Ufin @ 15:42 :: 7442 Přečtení :: 14 Komentáře ::
 
Magic-Guru se jen hemží příspěvky hráčů nejrůznějších úrovní. Komentují v nich nejnovější produkty firmy Wizards of the Coast, píší reporty z absolvovaných turnajů, či jen seznamují čtenáře se svými balíčky. Jednomu nemalému odvětví magicového umění je však zde věnována pozornost značně nižší. Ano, mluvím o limited
            Jsou zde sice výjimky, např. velmi zdařilý článek od Scalpelexise, v němž obratně shrnul základy draftování. Přesto však informací na téma limited je na tomto serveru jako šafránu, tak mi prosím dovolte přispěchat se svojí troškou do mlýna. V dnešním článku vás seznámím se základy sealed decku.
 
 
Co je sealed deck?
 
            Kdybychom použili doslovného překladu, dozvěděli bychom se, že se jedná o „zapečetěný balík“ (opravdu nemá nic společného s mrožem). Původ tohoto označení jsem nedohledal, ale dobře vystihuje skutečnost, že si svůj hrací balíček musíte postavit z omezeného množství karet. Běžná praxe je dělat sealed decky z jedné edice, případně jednoho bloku. Dnes, když už je mezi námi New Phyrexia se obvykle staví ze dvou boosterů SOM, dvou MBS a dvou NPH.
            Oficiálně se dnes sealed decky staví z 6 boosterů, tj. dohromady 90 náhodných karet, obvykle 6 rare, 18 uncommon a zbytek běžné karty a základní země. Tento poměr bývá narušen přítomností foilových karet v některých boosterech. K těmto devadesáti kartám si hráč přidá libovolný počet základních karet zemí a postaví balíček obsahující minimálně 40 karet. Nepoužité karty se stávají jeho side-boardem.
Existuje také varianta, kdy hráči dostanou pouze 4 boostery a z karet v nich obsažených (plus základních zemí) stavějí 30-karetní decky.
            S turnaji formátu sealed deck se nejčastěji setkáte při příležitosti vydání nové edice. Je to jeden z nejrychlejších způsobů jak získat nové karty a rovnou si s nimi zahrát. Navíc se tyto akce obvykle pořádají jako tzv. pre-release turnaje, takže se k novým kartám dostanete dříve, než se začnou oficiálně prodávat příslušné boostery.
 
            To by bylo stručně k pravidlům, teď už k vlastní konstrukci…
 
 
Pět základních pilířů
 
Tak jako v magicu máme pět základních barev, existuje v sealed decku pět hlavních oblastí, do nichž by se měla soustředit vaše pozornost při stavbě balíčku. Tyto „pilíře“ jsou jen částečně závislé na barvách, které hrajete. Nicméně v dalším textu se zmíním, které barvy jsou pro daný „pilíř“ více či méně vhodné.
 
 
Těmito pilíři jsou: 1.) Manová základna
                                         2.) Protihra
                                         3.) „Hovada“
                                         4.) Letectvo
                                         5.) Karetní výhoda
 
 
 
1.) Manová základna
            Manová základna v sobě zahrnuje dva pro hru důležité nástroje – akceleraci a stabilizaci. Konkrétně zde mluvím o kartách, které vám dají trvale manu navíc, ať už v podobě vyhledání země v balíčku (Horizon Spellbomb, Mycosynth Wellspring), nebo ability poskytující manu (většina Myrů a v New Phyrexii skvělý Pristine Talisman). Díky těmto kartám získáte náskok ve vykládání zemí a budete moci své drahé karty seslat dříve než soupeř.
            Druhou funkcí je stabilizace – to znamená, že si díky těmto kartám zajistíte manu konkrétní barvy. Je jen málo smutnějších věcí, než držet na ruce Elspeth Tirel a mít na stole osm zemí, avšak jen jednu pláň. Tuto situaci by hravě vyřešila výše zmíněná Horizon Spellbomb.
            Možná si myslíte, že se jedná o prkotinu, že zemí je dost a „nějak prostě dorazí“, ale věřte mi. Viděl jsem spoustu balíků, kterým landy chodily špatně a leckdy to byly moje vlastní decky…
            Jasně dominující barvou v podpoře manové základny je zelená, následovaná artefakty.
 
 
2.) Protihra
            Protihrou myslím schopnost reagovat na to, co sesílá váš soupeř. Zabíjení soupeřových nestvůr není důležité – JE NEZBYTNÉ!!! Představte si situaci, kdy oponent zahraje nějakou ohromnou bestii (např. obyčejný Hexplate Golem s proporcemi 5/7) a vy víte, že sami nemáte v balíčku nic většího než 5/5. V tuto chvíli je nepřítel bez nějakého vašeho blesku prakticky nezranitelný, nebo vám minimálně při každém útoku „sežere“ nejsilnější nestvůru. Ale stačí obyčejný Shatter nebo Revoke Existence a golem se rozsype…
            Protihry nemůžete mít plný balík, a když vám přijde na ruku, neměli byste s ní plýtvat. Pět karet zabíjení by mohlo (a mělo) stačit, cokoli navíc je vítaný nadstandard.
            V protihře dominuje černá, která „prostě zabije“ a obvykle se neptá jestli jde o 2/2 nebo 6/6. Prostě „destroy target creature" a hotovo (Spread the Sickness). Následuje červená, která udílí damage. To ji kapku oslabuje (dát víc než tři zranění je problém – Burn the Impure), ale disponuje mnohým likvidováním artefaktů, což zvláště v Mirrodin bloku přijde vhod. Ze stejného důvodu jsou dobré i zelená s bílou, které s ničením artefaktů a enchantmentů nikdy neměli problém (Divine Offering, Slice in Twain). Protihra nemusí vždy znamenat ničení. Stačí i prosté „znepoužitelnění“ v podobě tapnutí, jak to umí Tumble Magnet. Lehce zaostává modrá, která nezabíjí. Na druhou stranu ale umí counterovat, vracet do ruky a hlavně krást soupeři (Corrupted Conscience). V dobách, kdy se draftovala M11, kolovalo rčení: „Lepší než seslat Serra Angela je zahrát Mind Control na soupeřova…“ J
 
 
3.) „Hovada“
            Sealed deck je pomalý formát a málokomu se podaří zabít soupeře rychle. Obvykle se naopak dostanete do situace, kdy vy i nepřítel budete mít velkou armádu před sebou a oba se budete zdráhat zaútočit, jelikož by Vás oponent vyblokoval a sám by následně využil vaší otevřené obrany. Tomuto „patu“ se dá předejít zařazením dražších, ale o to mocnější kusů, které hovorově označuji „hovada“.
            V dobách, kdy tu byl pouze Scars of Mirrodin byla nestvůra s parametry 3/3 poměrně velká (mezi commony a uncommony nebylo moc silnějších). S příchodem MBS a NPH se díky Fangren Marauderům a jemu podobným leccos změnilo, ale osobně už 4/4 považuji za hovado. Mít tyto kreatury obvykle znamená donutit soupeře blokovat je dvěma svými nestvůrami. A věřte, že když se na něj bude valit víc takovýchto pašíků současně, bude obvykle neschopen vyváznout se zdravou kůží.
            Hovada obsahují všechny barvy bez vyjímky. Nejvíc jich je pochopitelně v zelené a nejméně v modré, ale věřte, že jich je obvykle všude dostatek…
 
 
4.) Letectvo
            V předchozím odstavci jsem popsal často se vyskytující situaci. Velké armády na obou stranách, tzv. mrtvý bod. Jednou z možností je pokusit se prorazit soupeřovy řady velkými hovady, jinou cestou je letectvo. Jejich hlavními výhodami jsou nižší vyvolávací cena a hlavně zhoršené možnosti blokovatelnosti. Když vám jde o život, tak 5/5 Marauderovi rádi hodíte pod nohy 1/1 myra, ale když nemáte proti Lumengrid Drakeovi kreaturu s flyingem nebo alespoň reachem, tak prostě smůla. Párkrát jsem zažil, když se mému Marauderovi, Ogre Geargrabberovi a Gnathosaurovi vychechtal Kemba’s Skyguard a kousnul mě za poslední dva životy, zatímco oni marně mávali svými kyji… Nutno dodat, že letectvem označuji i příbuzná odvětví, jako jsou shadow, unblockable a intimidate.
            Letci byla vždy doména modré. Také bílá a černá jsou na tom slušně. Pozadu zůstávají červená se zelenou. Poslední jmenovaná však ve velké míře disponuje schopností reach (umí blokovat nestvůry s létáním) a také umí do těchto potvor střílet (Pistus Strike).
 
 
5.) Karetní výhoda
            Ach ano, karetní výhoda - můj oblíbený pilíř. Představte si situaci: Vykládáte levné a malé kreatury (1/1 a 2/2) a útočíte. Soupeř nehraje skoro nic, jen párkrát sestřelí nějakou potvůrku. Sjedete ho na cca 10 životů a najednou v pátém kole sešle 4/4 hovado a váš útok je otupen. Spočítáte si, že dalšími útoky vám nestvůry pomřou dříve, než ho dobijete a co teď?! Ale moment… Je tu problém? Tak na stole se nic hýbat nebude. Dostaneme se do statické fáze a já mám náskok dobrých 10 životů, tak v čem je problém??? Problém je v tom, že dostat se do této patové situace vás stálo všechny karty, zatímco soupeři zbyly ještě čtyři – a to bude vaše zkáza. Jakmile si nelíznete něco pořádného, on své karty vyloží a vychýlí misky vah ve svůj prospěch.
            Toto je obecně karetní výhoda. Na constructed na ni spoléhají kontrolní balíčky, na limited v podstatě také, ale je zde pár odlišností. Karetní výhody se můžete dopracovat dvěma základními postupy: lízacími kartami (např. Tezzeret’s Gambit či Vivisection) a výměnami „2 ku 1“. Kartami, které vyvolávají výměnu dvě ku jedné se to v Mirrodin bloku jen hemží. Obecně jsou všechny velmi dobré, ale já o nich dnes pojednávat nebudu – na to plánuji napsat samostatný článek. Chtěl bych pohovořit hlavně o lízání, kterého je podstatně méně.
            Mít více karet znamená více manévrovacího prostoru a větší šanci, že vám dorazí bomba, na kterou čekáte. Soupeř z vás bude mít větší strach, když uvidí, že máte v ruce tři karty a ne jednu. Platí to i obráceně – je výhodné jedním vaším kouzlem vyhodit dvě karty z ruky soupeře. V M11 byl pro tuto „transakci“ charakteristický Mind Rot. Na závěr nutno podotknout, že všechny karty, které mají ve svém textu doplněk „draw a card“ stojí minimálně za zvážení (Instill Infection, Nihil Spellbomb). I když druhá jmenovaná neumí nic převratného, jsou situace a balíčky, kde pouhé líznutí radikálně změní situaci.“
            Na karetní výhodu tu vždy byla modrá, na inverzní efekt (discard) černá. S kartami s formulkou „draw a card“ se však můžete setkat ve všech barvách.
 
 
Co je špatné?
 
            Obejdete se v podstatě bez všech karet, které nepatří do žádné výše zmíněné kategorie. Obecně je za zbytečné považováno přidávání životů (Trigon of Mending), posilování vlastních nestvůr (Seize the Initiative), hrát levné, ale malé potvory typu 2/2 za dvě až tři many (Dross Hopper). Možná s nimi zkraje hry seberete soupeři pár životů, ale až vyloží svoje hovada, tak se z nich stanou bezzubí plyšáci. Možná některé z vás překvapí, že ani counterování není moc in. Obvykle byste měli svoji manu využít na hraní svých nestvůr a nečekat na to, jestli náhodou soupeř nebude sesílat něco, co by vám mohlo vadit. Pokud totiž nic nezahraje, přišli jste VY o možnost jedno kolo využít svoji manu. Jeden příklad za všechny – Halt Order: Vyložíte třetí zemi a nic nehrajete v očekávání soupeřova artefaktu (ať už magnetu, či nějaké repliky) a ejhle, soupeř hraje Rot Wolfa a vy jste ostrouhali…
            Také je na škodu hrát mnoho equipmentů, protože bude-li soupeř mít blesky, může se vám snadno stát, že své Bladed Pinions nebude mít na koho oblíknout. Výjimku tvoří living weapons, které jsou však zároveň kreaturou.
            V Mirrodin bloku je také vracení na ruku (tzv. bounce) překvapivě slabé. Je to způsobeno především absencí posilovacích enchantmentů. Takže karty jako Disperse se pohybují na hraně hratelnosti. Výjimkou je Quicksilver Geyser, který však vrací permanenty dva.
 
 
Závěrem
 
            Uvedl jsem zde pět základních pilířů úspěšného sealed decku. Samozřejmě se velmi vzácně poštěstí, aby váš balíček obsahoval všechny. Mít tři pilíře je obvykle dostačující, abyste na turnaji dosáhli pozitivní bilance (více výher než proher).
            Pokud pochybujete, zda nějakou kartu zařadit či nikoliv, odpovězte si na otázku: „Spadá schopnost této karty do nějakého pilíře? Je to hovado? Lítá? Dává manu? Lízne mi kartu? Zabije soupeřovu nestvůru?“ V případě kladné odpovědi ji můžete zařadit. V opačném případě pravděpodobně držíte v ruce nějaké smetí…
 
            Přítomnost, respektive nepřítomnost konkrétních barev dramaticky ovlivňuje, kde bude vaše síla a kde slabina. Např. bez modré se mocné letectvo staví dosti obtížně (ale není to nemožné). O konkrétní volbě barev a „pilířů“ budu hovořit v článku zaměřeném přímo na konstrukci sealed decku. Z dnešního článku bych byl rád, kdybyste si odnesli toto ponaučení:
 
„Ať už budete hrát jakékoli barvy, dbejte na to, aby pokud možno všechny karty v balíčku příslušeli minimálně jednomu pilíři a žádná nebyla zbytečná…“
 

Hodnocení
Komentáře
Autor: Aggrokumano @ 11. června 2011 17:26
Pěkný článek. Mohl bych zeptat, kdo je autorem? Protože když už něco čtu, tak mě taky zajímá, kdo to napsal ;)

Autor: James Lebka @ 11. června 2011 18:10
Psal jsem to já... Doufám, že nový pravidelný pisálek, hlavně přes limited

Autor: milape @ 11. června 2011 20:58
Moc pěkný článek, Jirko! Jsem zvědavej na pokračování.

PS: a doufám, že bude i soukromé doučování :)

Autor: Myth @ 11. června 2011 21:25
Zajímavé čtení, ovšem málokdy se mi stane, že bych s něčím tak moc nesouhlasil. Je mi jasné, že nejsem cílovou skupinu článku, ale ona "teorie pěti pilířů" mi přijde naprosto nepochopitelná a při konstrukci sealed decku víceméně irrelevantní, stejně tak mě překvapilo, že v článku se neobjevila ani poznámka o tom, co za "pilíř" kvalitního sealed decku považuji já, a to o tzv. "bombách".

Rozhodně není mým záměrem tady jen chrlit bezpředmětnou kritiku, ale opravdu nevím, jak tento příspěvek napsat, aby tak nevyzněl. Proto se prozatím odmlčuji a jsem zvědav na autorovy další potencionální počiny...

Autor: James Lebka @ 11. června 2011 23:13
Zajímavý komentář Mythe, doufal jsem, že se někdo takový objeví... Tak mi tedy řekni, co považuješ za "bomby". Napiš mi sem tak tři a uvidíš, že jsem na ně nezapomněl...

Autor: Myth @ 11. června 2011 23:29
Za bombu osobně považuju kartu natolik silnou, že je schopná rozhodnout hru sama o sobě, z nejnovější edice například Sheoldred, Life's Finale, či Batterskull. Pokud hodláš argumentovat tím že Sheoldred a Batterskull se dají zařadit mezi tvoje "hovada" a Finale mezi removal, pak máš samozřejmě v jistém směru pravdu. To na co jsem ale prvotně mířil je fakt, že zaškatulkovat karty této síly do škatulek společně s dalšími "hovady" je dosti nepraktické. Naopak, pokud si otevřu například právě Sheoldred a Finale, pak chci v nějakých 99% hrát černou a začínám volit především karty mající co největší synergii s těmito "bombami", nikoli přemýšlet nad nějakými pilíři.
Proto tvrdím že právě toto je v článku opomenuto.

Autor: dpazout @ 12. června 2011 10:40
Za sebe muzu rict, ze s temi piliri souhlasim, a jelikoz jsem na limited zacatecnik, tak nedavno jsem dospel k podobnym zaverum.
Kdyz ted stavim balicek, tak z obdrzenych karet dam na stranu nejprve ty, ktere spadaji pod nektery z piliru. 1.) Manová základna (a to i kdyz se mi dari sestavit pouze dvoubarevny deck, , 2.) Protihra - removal je proste dulezity, 3.) „Hovada“ ... minimalne dve takove karty, 4.) Letectvo - je proste vyhoda, evasion, 5.) Karetní výhoda - jakekoliv lizani, proliz, nebo vymena dvou karet za jednu je take velka vyhoda.
Prekvapuje me ale, ze se zde nehovori o manove krivce. Obecne mam tendenci vybirat do balicku bytosti s rozdilnym mana costem. Neco za jednu (to se da vynechat), neco za dve, neco za tri, ... a tak maximalne dve prasata za 6. Abych tu svou manu mohl vyuzit v kazdem kole. Nebo to neni na limited tak dulezite?

Autor: James Lebka @ 12. června 2011 10:48
To že tebou uvedené bomby jsou skutečně BOMBY je způsobeno právě jejich příslušností do mnou uvedených pilířů. Asi nebudeš považovat za bombu rare sorcery, co ti přidá 20 životů, že ne? Ale spoustě hráčů by se líbila...

Tenhle článek je o podstatných funkcích decku. Jeho smyslem je vysvětlit začátečníkům ať raději přidají removal než malé levné potvory. Není o konkrétním deck-buildu... O tom plánuju napsat později.

Bomby nejsou pilíře. Bomby jsou karty, které přísluší k několika pilířům najednou. Např Hoard-Smelter Dragon - hovado, letec a velmi často i removal...

Mysli si o mé teorii, co chceš. Já jen vím, že bomby obvykle nemáš víc jak tři (a i to je dost). A co k nim přidáš za karty??? Tuhle problematiku řeší můj článek

Autor: Myth @ 12. června 2011 14:02
Za tenhle komentář díky, konečně mi pomohl pochopit účel článku. V tomto případě se těším na pokračování, zajímá mě, jak bude tedy pojata stavba samotná.

Autor: Ufin @ 12. června 2011 16:23
autorem je opravdu luke hero a take se tesim na pokracovani a budouci clanky

Autor: Scalpelexis @ 17. června 2011 1:54
Dovolil bych si taky ne uplne souhlasit s pilirema ale za to souhlasit s Mythem.

Sealed deck je tak trosku, s dovolenim, tupy format. Pravidlo byva jednoduche: Bomby, bomby, bomby. Jiste, da se to vyhrat i bez toho, pokud otevrete velmi silnou dvojici barev, ktera ma vyvazenou krivku, slusnou karetni vyhodu a nejaky ten removal, ale neni to tak casty, jako kdyz otevrete treba zminenou Sheoldred, ktera znamena dost casto konec.

V cem se muj nazor odlisuje? Ok..dejme tomu takovou True Conviction. Nejsem si uplne jisty, jestli jsem dokazal pochopit, kam tato karta patri mezi tech 5 piliru. Cislo 2? To neni uplne pravda, ze ano. A vsichni, kteri hrali sealed ci hrali s touto kartou, tak vi, ze to je nehorazne nefer karta. Je treba Phyrexian Crusader hovado? Sword of War and Peace taky neni zadna karetni vyhoda ani pilir 2.

Jiste, je dobre pochopit, ze synergie, many a removal jsou taky dulezitym klicem u uspesnemu sealedu, ale bomby jednoduse definuji format a stim se neda nic delat. Rozhodne bych nesouhlasil, ze 5 removalu staci. Cim vic, tim lip (samozrejme mit vic kouzel jak bytosti uz si zase rika o problem) a pokud mozno hrat dvojbarvu maximalne.

Rozepisovat se v komentari moc nebudu, jen bych rad vytycil sve pochybnosti a poukazal na usmerneni nekolika vet v clanku:) Krom toho pekne povidani.

Autor: Myth @ 17. června 2011 21:49
Scalpe, podle toho co jsem nakonec z diskuze pod článkem vyvodil já, je účelem celého textu jen vysvětlit ten proces, který mají všichni zkušenější hráči automatizovaný, tedy vyčlenění karet alá Whitesun's Passage nebo Vault Skyward jako unplayablů, akorát se na to snaží jít "jinak". Místo aby přímo vysvětloval, že některé karty nemají vliv na situaci na stole a tvoří tak karetní nevýhodu samy o sobě, tak vytváří jakési škatulky - "pilíře", do kterých se snaží obsáhnout všechny hratelné karty a tím pak tedy definuje ty špatné jako nehratelné proto, že, "neptatří do pilířů". Samotný deckbuilding nijak nerozebírá, jedná se spíše o předmluvu pro aktuální článek o vlastní stavbě. Tedy alespoň takhle jsem to pochopil já, je možné že to není úpně přesné :-)
Jinak jsem samozřejmě rád, že tu nejsem jediný, kdo si myslí, že bomby jsou samy o sobě jakýmisi "pilíři" sealed decků ;-)

Autor: Corleth @ 17. srpna 2012 11:18
FYI, nazev "sealed deck" pochazi jeste z dob prvnich edici, jako unlimited, u nas revised. Dneska se prodavaji boostery a vsemozne intro/event/duel/premium/atd. pre-constructed decky. Tenkrat vsak zadne PCD nebyly.

Karty z hlavni edice se prodavali bud v boosterech po patnacti, nebo v balickach po sedesati, coz byly taky nahodne karty, 2 rare, 13 uncommon, 45 common (z toho bylo cca 12 landu, jestli si dobre pamatuji). Rikali tomu starter deck, ale hrat se s tim samozrejme rovnou moc nedalo, clovek jich musel koupit aspon par a jeste hodne vymenovat, aby tomu dal alespon nejakou ucelenou barvu... Nicmene to byl ten "sealed deck", ktery dal formatu jmeno, draft se hral z boosteru jako dneska, ale sealed deck se delal prave z tehle sealed decku.

BTW, karty z expanzi se taky prodavali jen po boosterech, mensich, treba Fallen Empires po 8 kartach. To az mnohem pozdeji se objevili prvni PCD decky, nejdriv v expanzich (Tempest byl prvni) a az pozdeji je zacali delat i pro core set, od sedme edice.

Takze tak.

Autor: NekraOX @ 8. června 2014 15:55
Ahoj.
Jsou výše uvedené "pilíře" stejně důležité i při draftu? Jaké jsou významné rozdíly při stavbě z draftu a sealed decku (teda kromě toho, že u draftu si karty vybíráme, v sealed decku prostě "něco dostaneme")? Jaké jsou výhody a nevýhody přístupu k draftu, že je to "sealed deck pod kontrolou" ? Způsobují tyto dva druhy limited různou "rychlost" formátu?

Klikni zde pro poslání kometáře
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.czInformacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí