Gatecrash je druhá edice bloku Return to Ravnica, obsahuje 249 karet a na constructed formátech je legální od 1.2.2013.
V edici se objevuje zbývajících pět ravnicových guild (prvních pět bylo v Return to Ravnica) a každá má svoji speciální mechaniku:
Orzhov/Extort (vydírání) - Extort je triggerovaná abilita. Její přesné znění je: "Když kastíš kouzlo, můžeš zaplatit B/W. Pokud tak učiníš, každý oponent ztratí život a ty si přidáš tolik životů kolik je celkový počet, který soupeři tímto způsobem ztratili.“ Pokud kontroluješ více permanentů s Exortem, každý triggeruje zvlášť.
Boros/Battalion (legie, pluk, prapor) – Battalion je triggerovaná abilita, která se spouští pokud zaútočíte alespoň třemi bytostmi, včetně bytosti s battalionem. Bytosti nemusí útočit do stejného hráče či planeswalkera a při vyhodnocení ability už nezáleží na tom, jestli Vám oponent nějaké z útočících bytostí zabil.
Dimir/Cipher (šifra) – Cipher je asi nejsložitější z nových mechanik. Pokud hraješ kouzlo s Cipherem, tak ihned po vyhodnocení ho můžeš exilovat a „zákodovat“ (encode) k bytosti, kterou kontroluješ. Encode tudíž nejde obehrát kartami jako Rest in Peace či Leyline of the Void.
Encodovaná bytost má poté abilitu: „Pokud dá tato bytost kombat damage do hráče, můžeš tuto kartu zkopírovat a můžeš jí zakastit bez placení mana costu.“
Simic/Evolve (vývoj, rozvinutí) – Evolve je trigerovaná abilita, která se objevuje u některých bytostí. Její celé znění je: Pokud vstupuje bytost na bojiště pod tvojí kontrolou, pokud je útok či obrana této bytosti vyšší, než útok či obrana této bytosti, polož na tuto bytost +1/+1 žeton.“ A stejně jako u Extortu, pokud by měla jedna bytost dvakrát Evolve, tak by každý triggeroval zvlášť.
Gruul/Bloodrush (krvežíznivost) – Bloodrush je aktivační (activated) abilita, která umožňuje discardnout danou kartu z ruky k dočasnému posílení útočící bytosti.
Ještě než se dostanu k samotnému rozboru, rád bych (třeba pro různé sběratele) zrekapituloval promo karty, které se k této edici vážou:
Prerelease proma (26.1.2013)
Launch promo - k prvnímu FNM s edicí (1.2.2013)
Booster box promo
Gatecrash League promo
Game Day proma (23-24.2.2013)
A teď už k samotnému rozboru:
Bílá
Pro dvojkové kontroly s bílou je to dobrá sidovka proti aggrům s červenou (obehraje
Hellridera,
Falkenrath Aristocrata apod.). A v delší hře může být docela relevantní i extort abilita. A v neposlední řadě se také díky extortu nikdy nestane, že by Vám přebytečné kopie překážely na ruce.
Boros Elite – zajímavá bytost do boros aggra, ale zase ne tolik dobrá, protože jí prakticky nechceme hrát v první kole, jelikož na jednomanovém slotu máme
Vexing Devila,
Stromkirk Nobla,
Stonewrighta a
Rakdos Cacklera, kteří jsou v první kole prostě daleko lepší. Elitáře tak musíme vnímat spíše jako 3/3 za tři many, a to zase tak dobré není…
Frontline Medic – jedna z nejzajímavějších karet v edici, hodí se jak do borosu, tak do selesnye a vlastně i do různých midrange strategií (naya). 3/3 tělo za tři many nás určitě neurazí, pokud se nám podaří aktivovat battalion, tak se nemusíme bát útočit do soupeřova
Restoration Angela a jako kántrspell na nožičkách není Medic také vůbec špatný - z hojně hraných X-ovek můžeme jmenovat
Sphinx’s Revelation,
Bonfire of the Damned,
Rakdos’s Return,
Syncopate a další zajímavé nás ještě čekají v dnešním rozboru.
Když si vzpomenete na původního
Gideona, určitě si budete myslet, že i tenhle Gideon bude lepší do kontrolu, ale vlastně tomu tak není. Lepší bude v aggru. Sice se nám ho asi nepodaří vylevelovat až k ultimátce, ale i tak můžeme mít každé kolo (minimálně) nezničitelného útočníka se silou čtyři, což není špatné, jakožto finišer po vratech. No a samozřejmě Gideona doporučuji do každého jednokarťáku, ostatně jako každého planeswalkera, snad s výjimkou
Tibalta.
Modrá
Aetherize –
Evakuace jen pro soupeře? To si nechám líbit, jenže kde to hrát? Nenapadá mne nic jiného, než nějaký odemílací deck.
Možnosti jsou dvě, buďto Bant, se spoustou mlh, ale tam můžeme hrát
Supreme Verdict a
Terminus… Anebo UB mill, který získal v dimiru několik zajímavých karet, ke kterým se ještě dostaneme. Plus může být taky to, že Aetherizu můžeme replaynout
Snapcasterem. Ani tak si ale nemyslím, že by měl mill patřit mezi top decky na jakémkoli formátu. A jinak malé plus této karty je taky samozřejmě v tom, že ji lze najít pomocí
Teachingů.
Cloudfin Raptor – po
Delverovi of Secrets další velmi zajímavá a agresivní modrá jednomanová bytost, bude však stejně dobrá? Na rozdíl od Devera nepotřebuje instanty, ale větší bytosti. A když se lépe rozlédneme po Ravnice, tak je jasné, že by se Raptor mohl hrát v Azoriusu anebo Simicu (UW a UG).
Je jasné, že je to karta s obrovským kombo potenciálem. Kromě Omniscience mne jich napadá hned několik - Enter the Infinite +
Niv Mizzet , the Firemind; Enter the Infinite +
Laboratory Maniac a obzvláště vypečené je pak kombo Enter the Infinite +
Dream Halls. Však byl také Dream Halls hned po spoilování téhle karty rychle vyprodán ve všech českých obchodech. A kromě toho má Enter the Infinite naprosto úžasný flavor text .
Rapid Hybridization – reprint
Pongify, akorát s trošku horším obrázkem
L. Určitě se hodí jako zabíjení do monoblue jednokarťáku. A možná i jako sidovka do kontrolu na dvojku. Přece jenom, zbavit se za jednu manu
Huntmastera,
Hellkity nebo
Obzedata, to je docela fajn.
Každopádně je to velmi zajímavá karta a také celkem výzva pro konstruktéry.
Jinak obecně s mechanikou Cipher je docela vypečený
Higure, the Still Wind. A se Stolen Identity je vcelku zajímavá i další nová karta –
Biovisionary, ale o tom až později.
Černá
Balustrade Spy & Undercity Informer – na legacy byly už od pradávna decky, které se snažily vyhrát na to, že si odemelou celý hrob a tyhle dvě tohle umí výborně. Otázka je jenom, jak takový deck poskládat dohromady.
Crypt Ghast – v černé byli vždy populární různé „shade“ bytosti, ale poslední dobou monoblacky nejsou moc vidět. Vlastně v poslední době monoblacku vždycky něco chybělo, před rotací neměl pořádný discard, teď zase neměl pořádné bytosti (jako byl třeba
Grave Titan).
Dublování many se v kombinaci se shade bytostmi samozřejmě hodí, ale jelikož nemají žádnou evasion schopnost, tak to není ono. Nicméně dal by se splashovat
Rancor, jelikož manu nám fixuje
Liliana of the Dark Realms. A Extort v delších hrách taky určitě nebude na škodu. Škoda jen, že černá teď nemá
Tendrily,
Corrupt, či
Consume Spirit. Ovšem lze narampit třeba do
Griselbranda.
Devour Flesh – dvoumanový instantní edikt, to je výborná záležitost, obzvláště pak přes jednu černou manu, takže se dá lehce splashovat (se Snapcasterem bude fajn). Jeho nevýhoda je podle mě zanedbatelná a určitě ho na standardu uvidíme. Už trochu smutnější je ale fakt, že jde zřejmě o nejlepší černou kartu v edici…
Illness in the Ranks – jasná sidovka na decky s
Lingering Souls a třeba na modernu dobrá sidovka proti tokenům obecně. A nutno vzpomenout, že BW tokeni nejsou jediným deckem, který zabíjí tokeny, protože tokeny k vítězství používá třeba i
Splinter Twin, na který je tohle taktéž vypečená sidovka.
Lord of the Void – další bytost z kategorie „velká černá mrcha s létáním“. Ty bývají z pravidla na standardu nehratelné, ale celkem zábavné v jednokaťácích a Lorda of the Void bych zařadil přesně do téhle kategorie.
Červená
Legion Loyalist – jeho ability jsou samy o sobě dost dobré, ale problém je v tom, že je to prostě jenom 1/1, což ve většině (všech) balících hrát nechceme. Jedině snad, že by se hojně začaly hrát nějaké tokenová strategie, tak by se o něm dalo uvažovat jako o sidovce. Jinak bych využití viděl maximálně v nějakém gobliním jednokarťáku.
Skullcrack – naprosto jasně nejlepší červená karta edice a úžasná karta do fritky. Kolikrát se červenému mágovi na standardu stalo, že soupeř zahrál Thragtuska, nebo Sphinx’s Revelation a pak už to o pár životů nevyšlo… Díky Skullcracku se to už ale nestane! Podle mě jde o celkem velké posílení monoredu. A to nejen toho dvojkového, Skullcrack se podle mě vejde v pohodě i do modernové fritky.
Zelená
Experiment One – podobně jako Cloudfin Raptor, i Experiment One je zajímavá bytost do nějakého UG tempa, nebo vlastně do každého aggra se zelenou. Navíc díky regeneraci přižije i vrata a pak zase může vesele růst dál. Také si všimněte, že je to human a tedy, že se doplňuje s
Championem of the Parish a s
Cavernou.
Gyre Sage – další z rozličných manových elfů, který se určitě hodí do tribal jednokarťáku.
Orzhov
Deathpact Angel – opět pěkný kousek do jednokarťáků, i když trochu zranitelný na exilování hrobů. I na dvojce by mohl sloužit jako finišer v nějakém BW decku, ale přes
Obzedata a
Restoration Angela se bude jen těžko prosazovat.
Merciless Eviction – jakžto milovníkovi jednokarťáků se mi tahle karta moc líbila už na první pohled. Nejčastěji bude samozřejmě fungovat jako exilovací vrata, ale občas se využije i k exilnutí nepohodlných enchantmentů či artefaktů. Možnost exilnout planeswalery je pak příjemný bonus, pokud se nutně potřebujeme zbavit
Karna či
Nicola Bolase, tak nám asi bude jedno, že na to vypotřebujeme šest man (účel světí prostředky).
Na dvojce tuhle kartu ale zřejmě neuvidíme, jelikož je po Supreme Verdictu a Terminusu až třetí nejefektivnější „board sweeper“.
Obzedat, Ghost Council – giuldovní vůdce orzhovu je podle mě jedna z nejlepších karet edice, je dobrý do kontrolu jakožto finišer, ale i do křivky do aggra.
Malým bonusem je jeho synergie s Restoration Angelem. Velkým bonusem je pak to, že je odolný prakticky vůči všemu nejhranějšímu removalu na dvojce (
Supreme Verdict,
Searing Spear,
Ultimate Price). Jedinou drobnou nevýhodou je trochu obtížněji zaplatitelný manacost.
Orzhov Charm – další velmi flexibilní charm. Zachrání naší bytost před zničením, nebo naopak zničí tu soupeřovu. Na standardu asi moc nevyužijeme možnost reanimování (napadá mě maximálně
Deathrite Shaman), ale ta se zase hodí třeba na modernu v Soul Sisters. Na standardu bych viděl jeho hlavní využití v nějakém agresivním buildu Esperu.
Treasury Thrull – na standard poněkud těžkopádné, ale v jednokarťáku se jako pomalá, leč dobrá karetní výhoda rozhodně neztratí. A jako vedlejší efekt ještě bude pomalu vysávat soupeřovy životy…
Vizkopa Guildmage – na první pohled nic moc, ale na dvojce tvoří kombo s
Exquisite Blood. Problém ale je, že kombo je docela pomalé a obě karty toho samy o sobě moc nedělají…
Beckon Apparition – ideální one-drop do BW tokenů. Dobrý proti reanimátoru, proti Snapcasterovi, oponentovým Lingering Soulsům, bytostem s undyingem a
Gravecrawlerovi, Bant už nebude moct protáčet Thragtuska přes
Angel of Serenity a občas se tím dokonce zbavíte i
Rancoru J. Prostě nenápadná, leč užitečná karta.
Boros
Podle mě to také bude vynikající komandér, je naprosto vynikající s jakýmkoli mečem! A sice nevím, jestli se toho dá někde využít, ale oproti ostatním kartám poskytující efekty dvojité kombat fáze Aurelia odtapne všechny naše bytosti, nejen ty, které útočily…
Aurelia’s Fury – u téhle karty bych naopak počáteční nadšení krotil. Její efekt sice vypadá silně, ale je manově velmi náročný. Raději si nechám manu na
Skullcrack či Restoration Angela, než na tuhle tyčku. A dokud bude na formátu
Bonfire, tak vskutku nevidím žádný důvod, proč Aurelia’s Fury hrát…
Boros Charm – od dob
Flame Riftu první dvoumanový blesk, který dává 4 damage. Je jasné, že bude vynikající v borosu a já osobně čekám, že se bude splashovat i ve fritce na legacy.
A také jeho další dva jeho módy jsou výborné, nezničitelnost proti Supreme Verdictu (nicméně nepomáhá proti dalším dvěma hromadným ničení na dvojce) a double strike bude s rychlými levnými bytostmi taky velmi účinný. Spolu se Scullcrackem jde nejlepší non-rare kartu edice!
Firemane Avenger – další dobrá karta do Borosu, obzvláště vypečená s
Lightning Maulerem. Její slabina je ale fakt, že nás nutí agresivně útočit a nabíhat si tak do kdejakého Restoration Angela.
Wojek Halberdiers – velmi dobrá komonka, která se určitě bude v Borosu hrát. First strike bude dobrý proti potvorovým deckům a spolu s
Ash Zealotem budou postrachem všech zombie decků.
Boros Reckoner – 3/3 za tři many, která se bude jen velmi těžko blokovat a zabíjet jí blesky taky nebude nejvýhodnější, to je jasný maindeck materiál! Další základní kámen do monoredu či borosu.
A jak už si také někdo všiml, tvoří trošku úsměvné kombo s
Blasphemous Actem, čehož by se také někdo mohl snažit využít. Černý kůň této edice.
Dimir
Dimir Charm – pěkná karta pro kontroly, zabíjet malé agresivní příšerky, nebo si dát podle potřeby „
Ponder“, to je přesně to, co kontrol potřebuje. Možnost zkántrovat sorcery je asi nejméně využitelná (napadá mne jen Vrata, Bonfire a Rakdos’s Return), ale i tak potěší.
Duskmantle Seer – sice to není
Dark Confidant, ale ve správném balíku to bude dobrá karta. Hlavní plus je v tom, že umí pěkně napráskat i soupeři. Takový
Thragtusk na vršku určitě nepotěší. Nejvíce se asi nabízejí UB zombies, kde nesmíme zapomenout na již dříve vydaného
Diregraf Captaina. Ovšem nehrát
Falkenrath Aristocrata by byl prostě hřích, takže bych možná zkusil postavit Grixis aggro.
Mind Grind – nemyslím si, že UB mill je vhodná strategie na constructed a podle mě je škoda že celý Dimir se nese v tomto duchu. Mind Grind je asi nejlepší zástupce této mill strategie a při troše fantazie bych si ho dokázal představit i jako hlavní win kondici v kontrolu.
Simic
Fathom Mage – na standard není 1/1 za čtyři many úplně to, po čem všichni touží, ale v UG jednokarťáku půjde o celkem sympatický zdroj karetní výhody.
Master Biomancer – moje oblíbená karta, asi proto, že mám už od nepaměti slabost pro elfy.
Podle mě by se díky němu mohli začít hrát elfové na modernu. Globální ničení se tam moc nehraje,
Bolt ani
Pyroclasma ho nezabije a vytváří docela brutální kombinace s
Joraga Warcallerem.
Jeho další využití může být v
Meliře, protože de facto dělá to samé, jako ona.
No a samozřejmě určitě se kolem něj budou stavět decky i na standardu. Na první pohled asi každého napadne nějaký tokenový deck. S kompletními ravnicovými duály a duály „typu M10“ by neměl být problém postavit čtyřbarevný deck. Další možnost je pak samozřejmě UG tempo s evolvem.
A v neposlední řadě je to jasná volba do všech jednokarťáku (zejména EDH jako
Rafiq či
Jenara).
Prime Speaker Zegana – guildovní vůdce simicu vypadá velmi dobře, minimálně na standard do Bantu, kde se bude výborně kamarádit s Thragtuskem a Restoration Angelem. Asi ani nemusím zmiňovat, že je to též pěkný EDH komander.
Simic Charm – další zajímavý a flexibilní charm, myška pomůže protlačit poslední dmg do oponenta, nebo zachrání bytost před bleskem, hexproof jako kántr na zabíjení a vracení se hodí do UG tempa (dobrý se Snapcasterem). Podle mě by tenhle charm nejvíc sednul do nějakého Bant Aggra.
Urban Evolution – zajímavý „ramp spell“ do decků jako 5C kontrol či Omniscience. A samozřejmě do jednokarťáku…
Biomass Mutation – karta s potenciálem, jen se přesně nejsem jistý, jak ji správně využít. Samozřejmě se nabízejí různé tokenovací decky, ale asi nepůjde o nic kompetitive…
Gruul
Borborygmos Enraged – vůdce Gruulu je přesně takový, jakého bychom ho očekávali – velký, s tramplem, ale překvapivě i se zajímavou abilitou – zabudovaný
Seismic Assault. Na standard je osm man opravdu příliš, ale do EDH jde o zajímavého generála. RG rampa je celkem dobrý archetyp. Docela ultimátní mi Borborygmos přijde s
Meloku, ale to v jednom EDH bohužel hrát nejde.
Clan Defiance – zajímavá „triple threat“ tyčka, ale jednoznačně jí limituje fakt, že je to sorcery. Na standardu tak nedosáhne na Restoration Angela a z nových karet třeba na Obzedata a Aurelii.
Do RG jednokarťáku je to ale pořád velmi dobrý kus.
Domri Rade – trojmanoví planeswalkeři vždy vzbuzují velkou pozornost, zvláště pak v takových barevných kombinacích, které je díky akceleraci můžou zahrát už ve druhém kole. A takový je přesně Domri Rade.
Je ideální do decků je RG aggro, Naya Humans a Naya Midrange. Samozřejmě že je pak potřeba hrát v takových decích co nejvíce bytostí, aby Domri přinesl co největší karetní výhodu, ale vlastně krom Bonfiru či Rancoru se v takových decích stejně nic jiného než bytosti a země nehraje.
S pomocí bytostí jako Thragtusk či Thundermaw Hellkite pak odklidí prakticky libovolnou soupeřovu bytost. A pokud se snad podaří aktivovat jeho emblém, pak už by mělo být hodně složité hru prohrát.
Ghor-Clan Rampager – další výborná bytost do agresivních decků, ať už jako 4/4 tělo s tramplem, nebo vynikající myška. Naprosto brutální bude podle mě se Silverblade Paladinem!
Artefakty
Keyruny – stejně jako v RTR i tady máme ke každé guildě jednu keyrunu.
Glaring Spotlight – zajímavá možnost, jak se vypořádat se soupeřovým
Geistem. Ale spíše mi to přijde jako karta do sidu. Druhá abilita mi pak přijde dobrá v soubojích dvou potvorových decků k finálnímu útoku.
Prophetic Prism – fixace many a proliz, to je to pravé pro různé kombodecky. Podobné artefakty se hrávají třeba v
Tronu, nebo třeba v
Time Sieve kombu.
Země
Cyklus „Shocklandů“ – ač se to tak nezdá, tak právě tyhle země jsou karty, které asi nejvíce ovlivní nový standard. Umožní hrát decky jako RG aggro, UG tempo nebo různé pětibarevné kontroly. A také výrazně zlepší manabase u decků jako Jund a Naya.
A nakonec…
Cyklus Primordialů – pro jednokarťákové nadšence tu máme cyklus Avatarů s nějakou pěknou cip (comes-into-play) abilitou.
A ještě pro zajímavost:
A na úplný závěr - moje top10 edice:
10. Enter the Infinite – jediná karta z edice, která se bude pravidelně objevovat na legacy
9. Devour Flesh – zřejmě nejlepší komona edice, která se bude hojně hrát na standardu
8. Boros Reckoner – výborná agresivní bytost, ale s příliš úzkým zaměřením
7. Aurelia, the Warleader – vynikající generál pro EDH, sem tam se určitě objeví i na standardu v Naye či Borosu
6. Boros Charm – zejména vynikající „burn spell“, který je hratelný ve fritce bez ohledu na formát
5. Master Biomancer – velmi dobrý do potvorových decků, všestranně využitelný na standard a modern
4. Skullcrack – agresivní karta, která hodně podle mě hodně ovlivní standard a znepříjemní život kontrolním balíkům
3. Shocklandy – konečně pořádná manová fixace na standard, která umožní hrát barevné kombinace, pro které předtím nebyl dostatek fixace
2. Domri Rade – ničení a karetní výhoda v jednom za pouhé tři many, na standardu a asi i na modernu ho uvidíme v hojném zastoupení
1. Obzedat, Ghost Council – podle mě nejlepší karta edice, má široký rozsah, je dobrý v aggru i v kontrolu a de facto jde hrát na všech formátech (legacy include)
A to je pro dnešek vše, kromě klasických flash news se příště můžete těšit na článek s decklisty využívajícímy nové karty!
Kumano