Saturday, May 25, 2019
Všechny články Minimize

Current Articles | Categories | Search | Syndication

Tuesday, September 17, 2013
Pravidlové okénko - Theros
Autor: Flamberg @ 8:49 PM :: 5239 Přečtení :: 12 Komentáře :: :: Pravidla
 

Pravidlové okénko - Theros


Vážené čtenářky a čtenáři Magic-Guru, příští týden přejde Magicový svět do další epochy - vyjde první sada nového bloku jménem Theros. Již tento víkend se budou konat první turnaje s novou sadou - prerelease turnaje. Již známe celý obsah nové edice a tedy je čas na článek, který nás seznámí s těmi nejzásadnějšími novinkami, jež tato edice přináší. Jedná se o především několik nových schopností.

Rotace Standardu

Stejně jako každý rok, i nyní nový blok sad způsobí změny na momentálně jediném rotujícím formátu - Standardu. S vydáním sady Theros ze Standardu odejde Innistrad blok (Innistrad, Dark Ascension, Avacyn Restored) a Magic 2013. Na novém Standardu se tedy budou moci hrát pouze karty z edic Return to Ravnica, Gatecrash, Dragon's Maze, Magic 2014, Theros. 

Nový keyword Bestow



Co říkají pravidla:

702.102. Bestow

702.102a Bestow represents two static abilities, one that functions while the card with bestow is on the stack and another that functions both while it's on the stack and while it's on the battlefield. "Bestow [cost]" means "You may cast this card by paying [cost] rather than its mana cost." and "If you chose to pay this spell's bestow cost, it becomes an Aura enchantment and gains enchant creature. These effects last until one of two things happens: this spell has an illegal target as it resolves or the permanent this spell becomes, becomes unattached." Paying a card's bestow cost follows the rules for paying alternative costs in rules 601.2b and 601.2e–g.

702.102b If a spell's controller chooses to pay its bestow cost, that player chooses a legal target for that Aura spell as defined by its enchant creature ability and rule 601.2c. See also rule 303.4.

702.102c A spell's controller can't choose to pay its bestow cost unless that player can choose a legal target for that spell after it becomes an Aura spell.

702.102d As an Aura spell with bestow begins resolving, if its target is illegal, the effect making it an Aura spell ends. It continues resolving as a creature spell and will be put onto the battlefield under the control of the spell's controller. This is an exception to rule 608.3a.
                   
* Bestow je schopnost některých karet, jež mají zároveň typ Enchantment i Creature. Bestow umožňuje si vybrat, zda kartu sešlu jako bytost nebo jako Auru.

* Pokud se rozhodnu zaplatit normální sesílací cenu (v pravém horním rohu), karta zůstává Enchantment Creature a po vyhodnocení normálně vstoupí na bojiště jako bytost. Takové kouzlo nelze tedy například zrušit pomocí
Negate a výslednou bytost lze zničit pomocí Naturalize.


 
* Pokud se rozhodnu zaplatit při sesílání cenu uvedenou u Bestow (místo normální ceny), karta přestane být bytostí a stane se Enchantmentem - Aurou (Enchant creature). V tom případě je také zároveň nutné zvolit cíl pro tuto Auru. Kouzlo se vyhodnotí jako Aura a očaruje svůj cíl. Takové kouzlo je legálním cílem pro Negate a výslednou auru nelze zničit kouzlem Murder.
 
* Pokud bestow aura z nějakého důvodu ztratí svůj cíl (například je bytost, jež má být očarována, usmažena v reakci bleskem), stane se z ní opět Enchantment Creature a přijde na bojiště jako bytost.

* Podobně, pokud je bestow aura již na bojišti a z bytosti, kterou očarovává, spadne, přestane být Aurou a stane se z ní opět bytost. Pokud máš tento permanent pod svou kontrolou od začátku svého kola, tak nemá summoning sickness.


Nový ability word Heroic



Heroic sdružuje schopnosti, které se spustí, pokud se tvá bytost s Heroic stane cílem ("target") tvého kouzla. Výsledný efekt je vždy pozitivní.

* Když sešleš kouzlo a spustí se Heroic, tak je třeba mít na paměti, že Heroic se vyhodnocuje jako první (před tím než se vyhodnotí samotné kouzlo). Pokud například kontroluješ bytost
Anax and Cymede a sešleš na ni Shock, nejprve se vyhodnotí Heroic a teprve potom Shock (takže Anax a Cymede přežijí).


 
* Je třeba rozlišovat mezi "cast a spell" a "copy". Pokud nějaký efekt vytvoří kopii kouzla (Nivix Guildmage, Wild Ricochet), Heroic se nespustí. Naopak například použítí schopnosti Cipher Heroic spustí.


 
* Heroic je spouštěn pouze cílujícími kouzly. Ne tedy kouzly, jež necílí (Supreme Verdict) ani schopnostmi (Briarpack Alpha, Rogue's Passage).



* Aury také cílí.   
 

Nový keyword Monstrosity



Co říkají pravidla:

701.28. Monstrosity

701.28a "Monstrosity N" means "If this permanent isn't monstrous, put N +1/+1 counters on it and it becomes monstrous." Monstrous is a condition of that permanent that can be referred to by other abilities.

701.28b If a permanent's ability instructs a player to "monstrosity X," other abilities of that permanent may also refer to X. The value of X in those abilities is equal to the value of X as that permanent became monstrous.

* Monstrosity je součást efektů schopností. Provést "Monstrosity" znamená přidat na bytost daný počet +1/+1 žetonů. Tímto se také bytost stane "monstrous".

* Teoreticky lze schopnost, jež provádí Monstrosity, aktivovat vícekrát. Kromě "vyplácání" many to ovšem nebude mít žádný efekt. Jakmile je bytost jednou "monstrózní", už na ni další Monstrosity nepřidá countery.
 
* "Monstrous" není schopnost. Je to vlastnost daného permanentu. Tedy napřáklad kouzlo
Turn to Frog nezbaví bytost její monstrozity. Jediná možnost je "přechod mezi zónami", tedy například vrácení na ruku nebo exilnutí. Tím přijde monstrózní bytost o svůj stav (a o countery) a pokud ji znovu dostaneš na bojiště, můžeš opět efektivně použít Monstrosity.



* Pokud se podaří v reakci na Monstrosity odstranit tuto bytost (třeba zastřelit bleskem), schopnost neprovede nic. Tedy se ani bytost nestane monstrózní a nespustí se případné triggery, které jsou na to navázané ("when this creature becomes monstrous...").

Nový termín Devotion



Co říkají pravidla:
700.5. A player's devotion to [color] is equal to the number of mana symbols of that color among the mana costs of permanents that player controls.
* Hodnotu své devotion k nějaké barvě určíš tak, že vezmeš své karty na bojišti (permanenty), koukneš se na jejich cenu v pravém horním rohu a spočítáš, kolikrát se vyskytuje symbol dané barvy.

* Počítají se pouze tvé permanenty. Ne soupeřovy ani spoluhráčovy (v 2HG).

* Počítají se pouze symboly v ceně. Ne symboly v textu karty.

* Hybridní mana () a Phyrexiánská mana () se počítá do Devotion.

* Pokud aktivuješ (nebo se spustí) schopnost, jež dělá něco v závislosti na tvé Devotion (jako má třeba Abhorrent Overlord), hodnota Devotion se určuje až při vyhodnocení schopnosti. Lze tedy v reakci na tuto schopnost ještě hodnotu Devotion změnit (například zastřelením Overlorda).

* Devotion se vyskytuje i u karet bohů. Zde funguje jako součást statické schopnosti a hodnota Devotion se určuje kontinuálně. Jakmile tvoje Devotion k barvě daného boha bude větší než 4, okamžitě mu přibude typ Creature. A naopak.

 

Vracející se keyword Scry



Co říkají pravidla:

701.18. Scry

701.18a To "scry N" means to look at the top N cards of your library, put any number of them on the bottom of your library in any order, and put the rest on top of your library in any order.

* Použítí Scry ti umožní podívat se na odpovídající počet karet na vršku tvého balíčku. Karty, které se ti nehodí, pak můžeš dát na spodek knihovny a zbytek na vršku seřadit dle libosti.

* Pokud je Scry součástí nějakého kouzla nebo schopnosti vyžadující cíle ("target") a všechny tyto cíle se stanou nelegálními, celé kouzlo zrušeno a neprovede se ani Scry. Například sešleš Spark Jolt na soupeřovu bytost a oponent jí v reakci dá protekci proti červené pomocí
Brave the Elements 



Enchantments



V Therosu vyjde několik karet, které jsou Enchantment a zároveň další typ (Creature, Artifact). Tyto karty lze snadno rozeznat díky zvláštní grafické úpravě. 

* Karta s více typy je legálním cílem pro kouzlo či schopnost, která zmiňuje alespoň jeden tento typ. Například "Enchantment Creature" lze ničit jak pomocí karty Naturalize, tak pomocí Murder.   
 

Bozi



* Statická schopnost, která bohům odebírá typ Creature v závislosti na Devotion, funguje pouze na bojišti. Všude mimo bojiště mají bozi vždy typ "Enchantment Creature". Například je tedy lze používat jako commandery nebo jejich seslání rušit pomocí karty Essence Scatter.



* Schopnosti, jež se spouští při příchodu nějaké bytosti na bojiště (Soul Warden), se spustí, pokud máš odpovídající Devotion.

* Jakmile se bůh na bojišti stane bytostí, nemá summoning sickness, pokud ho kontroluješ od začátku svého kola. Tedy sickness bude mít obvykle pouze, pokud byl vyvolán v aktuálním kole.

* Pokud bůh přestane být bytostí, spadnou z něj všechny aury říkající "Enchant Creature". Takové aury následně putují do hrobu (pokud se tedy nejedná o bestow aury, ty se stanou bytostmi).

* Pokud bůh přestane být bytostí, spadnou z něj všechna vybavení ("Equipment"). Takové vybavení zůstane ležet na bojišti.
 
* Pokud bůh přestane být bytostí v průběhu boje, odstraní se z tohoto boje. Tady se nabízí prostor pro nějaké combat triky, které soupeři sníží devotion, a tím například umožní zablokovanému tramplerovi projít do protihráče.

* Ztrátou typu Creature se neléčí zranění; to stále zůstává na daném permanentu až do konce kola. Pokud tedy bůh bude zraněn a sníží se devotion pod 5 a pak opět zvýší, bůh je stále zraněn. Nicméně vzhledem k vlastnosti Indestructible to nemá většinou valný dopad :-) 
 
      

Několik střípků na závěr

Ordeals



V sadě vyjde pět aur se zajímavou schopností: "Whenever enchanted creature attacks, put a +1/+1 counter on it. Then if it has three or more +1/+1 counters on it, sacrifice this card."

* Tento trigger se spouští při nahlášení útočících bytosti a následně jde na stack. V té chvíli je možné ho "podstřelit".

* Kontrola počtu counterů probíhá pouze při vyhodnocení triggeru, nikoliv kontinuálně. Pokud tedy v průběhu hry přidáš na bytost třetí counter jiným způsobem, Ordeal se neobětuje.

* Dodatečná schopnost navázaná na obětování Ordealu se spustí i při obětování z jiného důvodu (třeba kvůli
All Is Dust).


 

Chronicler of Heroes



* Kronikářova schopnost není takzvaný trigger s "intervening if clause"; narozdíl třeba od schopnosti Evolve.

* To, zda má nějaká tvá bytost +1/+1 counter se tedy kontroluje až při vyhodnocení Kronikářova triggeru. Pokud se ti tedy například zároveň spustí nějaký Evolve, můžeš tyto dva triggery na stacku srovnat tak, aby se nejprve vyhodnotilo Evolve a ty sis pak líznul kartu.

Gods Willing



* Barvu si volíš, až při vyhodnocení. V té chvíli už nikdo nemůže reagovat na tvou volbu.
 

Prognostic Sphinx



* Schopnost této sfingy lze aktivovat i pokud je již tapnutá.   

To by bylo pro dnešek vše. Pokud máte jakékoliv dotazy, a to nejen k nové edici, neváhejte napsat do našeho fóra
Otázky na pravidla.

Přeji dobrý "cardpool" a hodně štěstí na Prerelease!


Flamberg
Váš Rules Advisor


Použité zdroje:
http://www.wizards.com/magic/tcg/article.aspx?x=mtg/tcg/theros/cig
http://www.wizards.com/Magic/Magazine/Article.aspx?x=mtg/faq/ths
http://media.wizards.com/images/magic/tcg/resources/rules/MagicCompRules_20130711.docx
Hodnocení
Komentáře
Autor: Grahf @ Wednesday, September 18, 2013 12:19 PM
Trochu odbehnem k M14. U burning earth, čo sa skôr spustí? Jeho trigger, alebo spell/abilita, za ktoré bola zaplatená mana? Viem, že na platenie sa nedá reagovať, ale trigger je samospúšťací a mal by sa spustiť ešte skôr, než spell, pretože platba prebehne ešte pred samotným kúzlením, či?

Autor: Flamberg @ Wednesday, September 18, 2013 1:53 PM
Nejprve se vyhodnotí Burning Earth a až potom sesílané kouzlo / schopnost.

Aktivovat manové schopnosti lze buďto přímo v průběhu sesílání kouzla (Situace B), nebo si lze manu připravit dopředu (Situace A). Na výsledek to nicméně nemá vliv.

Situace A (použití manové schopnosti dopředu)

0. Soupeř má na bojišti Burning Earth. Ty máš jeden život, na bojišti Temple Garden a Forest a v ruce Heroes' Reunion, kterým si chceš zachránit život.

1. Aktivuješ Temple Garden a Forest. Nic nejde na stack a ihned dostaneš do mana poolu dvě many. Spustí se schopnost Burning Earth.

2. Soupeř dá trigger Burning Earth na stack.

3. Nikdo nic nedělá.

4. Trigger se vyhodnotí. Dostaneš za jedna a prohráváš hru.


Situace B (použití manové schopnosti v rámci sesílání kouzla)

0. Soupeř má na bojišti Burning Earth. Ty máš jeden život, na bojišti Temple Garden a Forest a v ruce Heroes' Reunion, kterým si chceš zachránit život.

1. Nahlásíš seslání Heroes' Reunion, zvolíš cíl, zaplatíš cenu a kouzlo jde na stack. V rámci placení použiješ obě země a spustí se Burning Earth.

2. Soupeř dá trigger Burning Earth na stack nad Heroes' Reunion.

3. Nikdo nic nedělá.

4. Trigger se vyhodnotí. Dostaneš za jedna a prohráváš hru. Heroes' Reunion je stále ještě na stacku.

Autor: Grahf @ Wednesday, September 18, 2013 5:16 PM
V prvej situácii, v bode 3 ale možem zahrať v reakcii na trigger Heroes' Reunion a tak sa zachránim, ne?

Autor: Flamberg @ Wednesday, September 18, 2013 5:26 PM
Jo, to máš pravdu, nějak mi to dnes nemyslí :-)

Ano, pokud jde o Instanty a aktivované schopnosti, můžeš to udělat tak, že se nejprve vyhodnotí tvoje kouzlo/schopnost a až potom Burning Earth.

Autor: grahf @ Wednesday, September 18, 2013 5:44 PM
Ešte sa v tom trochu povrtam :)
Ako sa správne "kúzli"? Najprv sa musí zaplatiť mana a až potom sa zahraje kúzlo? Alebo to možem spraviť aj opačne? Je to vôbec nejak definované v pravidlach? Ide mi o to, že keby platil len ten prvý prípad, tak vždy pojde trigger z BE na stack ako prvý, keďže sa spustí už pri platení a tým pádom by ho samotné kúzlo nemalo ako predstihnuť.

Autor: Flamberg @ Wednesday, September 18, 2013 9:26 PM
Jak už jsem psal, můžeš seslat kouzlo tak i tak. Buďto aktivuješ manové schopnosti předem nebo až při sesílání kouzla. Jinak samotný postup sesílání je detailně popsán v Comprehensive Rules. Stručně asi takto:

1. Ukážeš, co sesíláš a dáš to na stack.
2. Určíš případný mód kouzla ("Choose one -"), hodnotu X (Fireball), případné alternativní způsoby platby (kicker) a podobně.
3. Určíš případné cíle. Také určíš, jak se rozdělí efekt kouzla (Flames of the Firebrand).
4. Určíš celkovou cenu kouzla.
5. Nyní můžeš aktivovat manové schopnosti, abys měl dost many v mana poolu.
6. Zaplatíš cenu kouzla (mana, obětování bytostí a podobně).
7. Kouzlo je sesláno ("cast") a opět dostaneš prioritu.

Pokud manové schopnosti aktivuješ až při samotném sesílání, jde trigger Burning Earth nad samotné kouzlo.

Pokud manové schopnosti použiješ předem, dostaneš manu, trigger jde na stack a na ten můžeš klasicky reagovat - Instantem nebo aktivovanou schopností.

Když tedy má soupeř na bojišti Burning Earth můžeš ho například zastřelit bleskem, ještě než se trigger vyhodnotí.

Autor: Grahf @ Friday, September 20, 2013 10:54 AM
Jedna chuťovečka :)
Ako funguje spolupráca Whip of Erebos a Obzedata, alebo Aetherlinga? Ak ich dostanem z hrobu za pomoci biča, dokážem si ich ponechať natrvalo pomocou blinku, resp. ich abilit?

Autor: Flamberg @ Friday, September 20, 2013 12:41 PM
Ano, pokud oživíš bytost pomocí Biče a následně ji exilneš pomocí nějakého "blinkujícího" efektu (Obzedat, Aetherling, Cloudshift), efekt dokáže bytost vrátit nastálo zpět na bojiště.

Autor: ddt @ Thursday, October 31, 2013 11:13 AM
Lze aktivovat Herioc instantem Fortify nebo sorcery Righteous Charge? (creatures you control get +2/+2 until end of turn)

Autor: Flamberg @ Thursday, October 31, 2013 12:12 PM
Ne. Tyto instanty necílí ("target").

Autor: Permondenny @ Wednesday, November 06, 2013 9:49 PM
spouští schopnost heroic i Eqipnutí ???

Autor: Flamberg @ Thursday, November 07, 2013 8:21 AM
Ne.

Click here to post a comment
Print  
Reklama Minimize
Print  
© 2017 Magic-Guru.czInformacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Terms Of UsePrivacy Statement