úterý 16. dubna 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

úterý 23. února 2016
Recenze Oath of the Gatewatch Intro Pack: Twisted Reality
Autor: JakubMG @ 18:13 :: 3383 Přečtení :: 0 Komentáře :: :: Recenze
 
Magic the Gathering Oath of the Gatewatch Intro Pack: Twisted Reality

Zdravím čtenáře Magic Guru u recenze a rozboru v pořadí druhého intro packu edice Oath of the Gatewatch. Posledně jsme se zabývali černobílým intro packem sázejícím na sílu a spolupráci nejnovějších Ally bytostí, zatímco dneska se podíváme na balíček sestavený z karet jedné jediné barvy, kterou je modrá. Jméno intro packu je Twisted Reality a jeho hlavní tažnou sílu představují noví Eldrazi s úplně novým typem bezbarvé many.

Před samotným rozborem intro packu je dle mého názoru třeba, abych zmínil ještě jednu novinku, kterou je prohlášení Wizards of the Coast, že již nebudou více vydávat žádné Clash packy ani Event decky. Jak jste si mohli všimnout, tak s nejnovější edicí Oath of the Gatewatch (dále jen OGW) se opravdu žádný ED neukázal. Podle mého názoru je trochu škoda, že tvůrci tímto krokem úplně odebrali z prodeje veškeré produkty určené pokročilejším hráčům, na druhou stranu Wizardi svůj tah ospravedlňovali tvrzením, že se budou od nynějška věnovat více produktům zbývajícím. S trochou štěstí se tak třeba můžeme těšit na propracovanější decklisty intro packů, případně zajímavější obsah co se týče hodnoty karet (kde jsou časy foilových Blade Splicerů z New Phyrexia!? :o).

Nyní se již ale vrhněme na rozbor samotného intro packu a všechny žhavé novinky, které se s ním pojí.

Struktura textu bude následující:

1.       Odpověď na otázku „Co je intro pack a pro koho je určený?“

2.       Rozbor šedesáti-karetního balíčku Twisted Reality z Oath of the Gatewatch

3.       Rozbor potenciálních vylepšení balíčku

4.       Závěr


1. Co je to Intro Pack a komu je určený?

Nebudu tentokrát sáhodlouze popisovat historii a funkci a tohoto produktu, trochu delší obecnější rozbor si můžete přečíst v některé z mých starších IP recenzí, týkajících se například IP z Battle for Zendikar.

V každém případě věřte nebo ne, Intro Packy jsou aktuálně nejstaršími vydávanými produkty a dal by se říci, že předpřipravené balíčky ve formě podobné dnešním IP Wizardi vydávají téměř stejně dlouho jako samotný Magic. Jejich primární funkcí vždy bylo přiblížit hru úplným začátečníkům.

Současně vydávané Intro Packy obsahují vždy jeden předkonstruovaný balíček o šedesáti kartách, ve většině případů dvoubarevné. Každý takový balíček pak obsahuje přibližně 24 zemí (landů) a určitou skladbu kouzel a bytostí, případně dalších permanentů, jež spolu navzájem různě spolupracují (vytvářejí synergie), a sledují tak jakýsi strategický plán. Dvě z obsažených karet jsou vzácné (rare), jedna z nich je navíc bytost ve foilovém provedení, která obvykle udává směr celého balíčku. Vedle tohoto balíčku v IP najdeme dva Booster Packy (boostery) aktuální edice, tzn. v tomto případě Oath of the Gatewatch, a nějaké brožurky o obsahu produktu, zkrácenou verzi pravidel, případně nějaké tipy ke hře samotné.

Hrajete-li Magic poprvé, podruhé či potřetí, budou pro vás Intro Packy představovat tu správnou cestu jak se hru pořádně naučit. Intro pack nejenže vás ušetří o čas jinak věnovaný stavbě nového balíčku, ale navíc vás navede správným směrem, pokud je ve vašem plánu svůj hrací balíček dál vylepšovat. Úplnému začátečníkovi bych ho také vřele doporučil, neboť obsažené karty mnohdy nemívají nijak složité schopnosti, a tudíž představují jednoduchý způsob naučení pravidel.

 

2. Rozbor Intro Packu Twisted Reality

Nejdříve tedy samotný decklist:

Intro Pack: Twisted Reality WoTC
Main Deck Sideboard
1 Prophet of Distortion
2 Salvage Drone
3 Blinding Drone
3 Mist Intruder
1 Tide Drifter
3 Cultivator Drone
2 Eldrazi Skyspawner
1 Ruination Guide
2 Gravity Negator
2 Murk Strider
1 Thought Harvester
2 Kozilek’s Channeler
2 Walker of the Wastes
1 Kozilek’s Pathfinder
1 Deepfathom Skulker
1 Bane of Bala Ged
1 Endless One
2 Spatial Contortion
1 Titan’s Presence
1 Adverse Conditions
1 Scour from Existence
1 Blighted Cataract
1 Evolving Wilds
10 Wastes
14 Island
 
 

Zaměříme se klasicky nejdřív na obecné a na první pohled očividné rysy balíčku včetně nějakých čísel.

Všech 29 bytostí jsou eldrazi. Kdo si ještě pamatuje starý Zendikar1 blok a především edici Rise of Eldrazi2, ten ví, že je značný rozdíl mezi dnešními a tehdejšími eldrazi bytostmi. První, dost zásadní rozdíl je ve velikosti – kdo to kdy viděl bezbarvé eldrazi za dvě many, s jakými se setkáváme v edicích BFZ a OGW? Tenkrát jejich manacost nešel pod devět man. Jistě, existovali někteří barevní Ledrazi, jejichž manacost byl nižší, těch bylo ale jen poskrovnu, a navíc sloužili spíše jen jako produkce ES tokenů potřebných na zaplacení těch opravdových velkých eldrazi. Dnes se zkrátka rozhodlo, že Eldrazi budou bezbarví úplně všichni a bude jich všude velmi mnoho – i za velmi lidové ceny.

                Druhý, velmi zásadní rozdíl oproti starým eldrazi najdeme v manacostu těch nových. V manacostu všech nových eldrazi z OGW můžeme nalézt nové označení colorless many. Nebudu zde zabředávat do rozboru a vysvětlování, jaký je rozdíl mezi generic mana cost a colorless mana, to raději přenechám jiným. Jednoduše shrnuto: nový typ many lze platit dvěma aktuálně existujícími způsoby. 1. Prostřednictvím nových zemí, zvaných Wastes. Jde o nový typ základní země (basic land), tedy prostě k pláním, ostrovům, bažinám, horám a lesům nám ještě přibyly Wasty. Tento land produkuje bezbarvou manu - to kolečko s tím kosočtvercem vevnitř je od teď nový symbol pro bezbarvou manu. 2. Prostřednictvím jakýchkoliv starých landů, artefaktů a dalších permanentů produkujících čistě bezbarvou manu. Wizardi totiž rozhodli (aby se nám to nekomplikovalo), že se pomyslně mění starý symbol pro bezbarvou manu na ten s kosočtvercem. Je třeba si však dát pozor – bavíme se teď pouze o produkci many! Co se týče placení manacostu, tak tam se budou i nadále objevovat oba dva znaky pro bezbarvou (například Kozilek, the Great Distortion stojí osm bezbarvých man, které lze zaplatit jakýmkoliv typem existující many (tedy i tím, které produkují například Wastes) a dvě nové bezbarvé many, které lze platit pouze manami bezbarvými.

 

                 Pevně doufám, že vysvětlení nebylo příliš vyčerpávající a že se můžeme konečně pustit do rozboru nových eldrazi bytostí.

Velmi příjemným důsledkem značného navýšení počtu nových eldrazi je, že nám dnes vznikají třeba i opravdové agresivní či midrange eldrazi balíčky, spoléhající se čistě pouze na sebe. Aby ale fungoval takový potvorový aggro3 či midrange4 balíček je především potřeba, aby měl správnou křivku. Vzhledem k tomu, že intro packy jsou produkty určeny hlavn začátečníkům, tak není divu, že se tvůrci již při vymýšlení decklistů snaží tuto radu začátečníkům co nejvíce vštípit. Díky tomu je manová křivka tohoto monoBlue midrange eldrazi decku vícce než dostačující: tři bytosti za jednu manu, sedm za 2 many, šest za 3, pět za 4, čtyři za 5, dvě za 6 a jedna za 7 many a jedna za X man – celkem 29 bytostí. Šance, že ve druhém kole budeme moct zahrát bytost, je tedy něco pod dvacet procent na play a asi 16 procent na draw (mám na mysli jednomanové a dvojmanové bytosti + Endless One).

                Začneme rozborem těch zajímavých z nich. Endless One je první na seznamu, ale nikdy jej určitě nebudete hrát jako první bytost. Jeho síla se zvyšuje, čím vyšší množství many máte k dispozici na jeho zaplacení. Především je dobré tuto bytost zahrát až ve chvíli, kdy si myslíte, že soupeř již nemá v ruce další removal5 – například pokud již nějaký vyplýtval na některou z vašich předchozích bytostí. Díky jeho rozměrům se s Endless One totiž nebude pravděpodobně moc měřit na stole nic jiného, takže je dobré správnou chvíli pro jeho zahrání správně odhadnout.

Prophet of Distortion je první 1 – drop. Taky příliš neoslní svými proporcemi, v prvním kole bychom raději chtěli hrát možná něco schopnějšího. Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že tento balíček není aggrem, ale, jak již bylo zmíněno, spíše midrangem, balíčkem spoléhajícím na střední fázi hry, kdy zazáří právě schopnosti jako karetní výhoda, kterou nás může tento eldrazi potěšit třeba i vícekrát za kolo. Blinding Drone je skvělá defenzivní bytost – díky svým rozměrům zastaví počáteční nápor rychlých aggro balíčků plných 2/2 a 2/1 příšer a v midgame6 či lategame7 zase poslouží jako dočasné řešení soupeřovy nejsilnější bytosti. Na trojmanovém slotu najdeme několik velmi pěkných eldrazi – Cultivator Drone jakožto eldrazi manovač (kde jsou časy, manovačů za jednu manu jako Birds of Paradise ;-( ) nebo Ruination Guide jakožto bytost dodávající šťávu našemu prvnímu tlaku díky plošnému posilování +1/+0 všech našich eldrazi. Druhý zmíněný má navíc Ingest – schopnost odstraňovat kartu z vrchu soupeřovy knihovny, kdykoliv dá do soupeře zranění. Tento způsob „exilování“ karet je důležitý, neboť jej ocení mnohé bytosti jako například Murk Strider – 3/2 za čtyři many, který vrátí jednu libovolnou bytost do ruky vlastníka za cenu vrácení jedné karty ze soupeřova exilu do jeho hrobu. Ačkoliv je tato cena poněkud záludná a mnohdy ne tak snadno dosažitelná, efekt zajisté stojí za to, neboť dokáže jak zbrzdit soupeřův tlak, tak nám pomoc v proražení jeho obranných linií (jedná se o jakýsi pseudoremoval). Kozilek’s Channeler bude zásadní bytostí, budeme-li chtít hrát nějaké zajímavé pašíky, kteří budou následovat. Skok z pěti man na sedm (osm s případnou další zemí) se bude určitě velmi zamlouvat již zmiňovanému Endless One :o). Walker of the Wastes je dalším pořádným bijcem balíčku. Je to 4/4 eldrazi s Trample za pět man, který navíc získává +1/+1 za každý land Wastes. V balíčku najdeme těchto basiců celkem 10, což znamená, že v době hraní Walkera bychom měli na stole již tak dva až tři mít – 7/7 Trample za pět man s výhodou? No neberte to :o). Generál balíčku Deepfathom Skulker je typickým zástupcem bytostí zvaných obecně finišeři – obstojné proporce (4/4), forma evasion8 (aktivační schopnost dodávající neblokovatelnost) a karetní výhoda (když udělí zranění do hráče, lízneme si kartu) - vše v jednom. Nevýhodou oproti opravdu kvalitním a hrávaným finišerům je pouze jeho nedostatečný poměr cena – výkon (4/4 za šest man…), ale pro hraní na začátečnické úrovni to bude podle mého stačit a uvidíte, že to stojí za to. Ukázkovým finišerem je i sedmimanový Bane of Bala Ged, jehož rozměry jsou již o něco spolehlivější (7/5 za sedm man), karetní výhoda je výhledově ještě o něco markantnější, problémem však na druhou stranu je absence jakékoliv formy evasion, což znamená, že se pravděpodobně v prvním kombatu vymění za dvě menší bytosti, pokud nebudeme schopni mu jakkoliv pomoci.

 

Přesuňme se nyní k ostatním kouzlům, která tvoří pouze zlomek celého balíčku (pět karet ze 60), na druhou stranu všechny mají opravdu výrazně příznivý efekt. Spatial Contortion je jedna z mých oblíbených karet edice – eldrazi konečně dostali účinný a bezbarvý removal! +3/-3 za dvě many může působit tak trochu nijace, ale když si s tou kartou zkusíte pár her, určitě se vám taky zalíbí. Jde o instant, tudíž ho budete moci díky nízkému manacostu zahrát téměř kdykoliv a málokdo s ním bude počítat. Navíc má dva módy – removal mód, kdy se zbavíte soupeřovy menší bytosti hned na místě pouhým snížení její obrany na nulu, anebo posilovací mód, kdy buďto posílíte svou vlastní bytost, aby se snáze vyměnila se soupeřovou (nesmí však mít obranu tři nebo méně: D),  případně ho můžete využít na ubrání soupeřových poslední tři životů… Skvělá karta. Titan’s Presence je o něco dražší a náročnější na zahrání (tři many a musíte ukázat eldrazi, kterého máte v ruce, přičemž síla příšery, kterou chcete odstranit, nesmí převyšovat manacost ukázané karty), na druhou stranu potenciál tohoto removalu je daleko vyšší a mnohdy vás dokáže zbavit bytosti daleko přesahující cenu tří man, čímž vám zajistí dost zásadní tempo výhodu. Jde navíc o instant a o exile efekt, čímž lze zaplatit podmínku pro efekt bytosti Murk Strider apod.

 

Zemí najdeme v tomto balíčku 26, což je o dvě více, než v klasickém intro packu obvykle bývá. Způsobeno je to jednoduše tím, že jde o midrange  obecně je manacost karet vyšší než u ostatních IP. Mezi klasickými 14 ostrovy a 10 novými Wasty najdeme jednu Evolving Wilds, která od nynějška dokáže hledat i kýžené Wasty,a jeden Blighted Cataract, který vedle své výrazné lategame výhody, kdy nám poskytne dvě nové karty za obětování, má i výhodu, že produkuje novou bezbarvou manu, jíž můžeme platit i „ty kosočtverečky“ (na kartě je stále starý symbol bezbarvé many, protože karta vyšla již v edici Battle for Zendikar, kdy ještě nový symbol neexistoval).

 

Balíček může působit na první pohled trochu mdle na hráče, kteří rádi hrají za klasické agresivní dvoubarevné decky, mohu vás však ujistit, že balíček není nudný. Ačkoliv se v něm objevuje pouze modrá barva, tak je vlastně dvoubarevný, neboť i nový typ bezbarvé many si musíte nějakým způsobem zajistit – nejjednodušší způsob je skrze Wastes landy. Pokud navíc jste zvyklí hrávat aggra, tak by vás zpravidla nejvíce měly trápit právě balíčky typu midrange. Zkuste si nyní zahrát za balíček, který dosud představoval jednoho z vašich úhlavních nepřátel, a okuste, v čem je ta hlavní výhoda midrange na aggrem. Uvidíte, že na rozdíl od aggra, midrange balíčku málokdy dochází dech i přesto, že se mnohdy do hry dostává o něco pomaleji. Vyšší množství velkých bytostí a finišerů zajišťuje, že se nemusíme krčit před soupeřovými obránci a čekat na nějaký zázrak z vrchu knihovny.

 

3. Rozbor potenciálních vylepšení balíčku

Výhodou nových archetypů je, že často není potřeba chodit daleko, chceme-li šáhnout po nějakých vylepšeních balíčku. Celý BFZ blok se točí okolo eldrazi, pročež jsou obě nejnovější edice přeplněné různými eldrazi. Především Oath of the Gatewatch nám nadělil opravdu významné množství vynikajících přírůstků. Většina běžných (common) a neobvyklých (uncommon) je již uvedena v intro packu, zaměřme se proto především na ty, které najdeme na rérovém slotu: Dimensional Infiltrator  je díky Flyingu skvělou posilou na dvojmanový slot, neboť v poslední době se vídáme s opravdu malým množstvím létacích bytostí, a tudíž si určitě budeme moci párkrát zaútočit. Druhá schopnost představuje navíc další způsob, jak plnit soupeřův exile, přičemž občas nám dokonce Infiltratora zachrání před soupeřovým zabíjením tím, že si jej vrátíme do ruky. Ta karta toho umí nějak moc, tak proč ji za lidových 5 kč za kus nezkusit9? Desolation Twin je další případ finišera, kterého však využijeme spíše v případě, že by se náš balíček začal ubírat kontrolním směrem. Dvě bytosti o celkových statech 20/20? !?! Deset man je už ale opravdu možná za hranicí a vyžadovalo by trochu více pořádné manaakcelerace než dva Kozilek’s Channelery. (5 kč / ks) V případě, že byste si libovali v bytostech obrovských rozměrů a brutálních efektů, určitě bych vám doporučil vyzkoušet Deceiver of Form. 8/8 za sedm man se dá již považovat jako legitimní poměr cena výkon i pro midrange balíčky a jeho schopnost, že můžeme (ale nemusíme!) na začátku každého našeho kola všechny naše bytosti proměnit v kopie bytosti, kterou otočíme na vršku knihovny, je natolik zábavná, že si ji prostě nemůžete nechat ujít! Samozřejmě je ale potřeba mít v balíčku co nejvíce velkých bytostí, což může mnohdy představovat problém. (5 kč / ks)

 

Přesuňme se však k o něco nákladnější kouskům, neboť ty teprve stojí za to. Jako další vyztužení křivky poslouží skvěle Eldrazi Mimic – bytost, která mně osobně připadá jako naprosto brutální a nechápu, proč je její cena stále tak nízko (proč se ještě pořádně v žádném balíčku na standardu neuchytil). 2/1 za dvě many, která dokáže svou sílu a obranu změnit, kdykoliv přijde nějaký jiný eldrazi na stejnou sílu a obranu, jako má onen eldrazi. To znamená, že příchod téměř jakéhokoliv eldrazi je pro tohoto měňavce přínosem a často se jeho rozměry zvýší o 300 či 400 procent :o). Cena je již o něco výraznější, ale pořád ještě nic neúnosného – 55 kč za kus. Dále již přicházejí na řadu bytosti, jejichž kvality byly již do značné míry prokázány v mnoha constructed balíčcích jak na standardu, tak na modernu. Matter Reshaper jakožto naprosto výborný trojdrop do tempa – možnost dvě trojmanové bytosti zahráním jediné je opravdu lákavá (109 kč za kus). Reality Smasher – je představitelem typu karet, u kterých se člověk musí zamyslet, jestli se někdo nespletl – 5/5 Trample, Haste za pět man, na jehož odstranění potřebujeme minimálně dvě karty? Zní to brutálně a je to brutální, ačkoliv ne úplně přelomové, neboť uvědomme si, že pár neuvěřitelných pětimanových finišerů jsme již viděli (Thundermaw Helkite…). Thought-Knot Seer je zase typem karty, která tak nějak dodává tvář edici, v níž vyšla. Nebude to Kozilek, nebude to ani žádný z planeswalkerů, bude to tento eldrazi. Vendilion Clique je jednou z nejlepších tempo bytostí a možná nejlepší modrou bytostí vůbec (možná na úrovni s Jacem) – a tady máme „Vendelínu“ v eldrazi podobě. No, není to žádný velký fešák, jeho efekt je v kombinaci s obstojnými proporcemi natolik významný, že si nemůžeme dovolit jej nevyzkoušet.

V sekci karet, které stojí v kontextu archetypu Eldrazi decku za vyzkoušení jsem asi vyčerpal své možnosti a nápady. Že Kozilek a Ulamog jsou dobří eldrazi asi nestojí za řeč, to si každý tak nějak odvodí sám. Balíček, o kterém jsme však dneska hovořili, není však podle mého názoru stavěn zrovna pro tento typ eldrazi, ale pro ty trochu cenově dostupnější.

  

4. Závěr

 

A to je pro dnešek ode mne asi vše, doufám, že jsem vás obohatil nějakými nápady či vám pomohl utvořit si o intro packu Twisted Reality a o konceptu Eldrazi obecně lepší představu. Pokud se vám dnes rozebíraný produkt zalíbil, můžete jej zakoupit v našem partnerském internetovém obchodě Veselý drak za sympatickou cenu 349 korun. Tímto se s vámi rozloučím a zanedlouho si rozebereme třetí z intro packů edice Oath of the Gatewatch.


S pozdravem Jakub Štingl


Poznámky pod čarou a vysvětlivky:

1: Zendikar = podzimní edice z roku 2009. Poprvé jsme se v ní setkali například s fetchkami znepřátelených barev.

2. Rise of Eldrazi = jarní edice bloku Zendikar. Vyšli v ní úplně první Eldrazi.

3: Aggro - jeden z typů, do nichž řadíme balíčky – aggra jsou agresivní decky plné bytostí a podpůrných kouzel.

4: Midrange – další z typů balíčků. Midrange sázejí obvykle na menší množství bytostí o vyšší kvalitě a manacostu a na větší množství různého ničení.

5: Removal – jakýkoliv typ ničení permanentů, nejčastěji se mluví o removlau bytostí. Všechny různé destroy, exile efekty, ale i put on the top/bottom of its owner’s library – poněvadž nás to bytosti zbaví alespoň dočasně

6: Midgame = střední fáze hry (asi tak od pátého do osmého kola)

7: Lategame = pozdní fáze hry (dejme tomu od sedmého, osmého kola dál)

8: Evasion – způsob, jakým jsou bytosti schopny se dostat přes soupeřovy obránce – Flying, Trample, neblokovatelnost, Intimidate…

9: Ceny karet jsou ke dni 19. 2. 2016

Komentáře
Nyní zde nejsou žádné kometáře. Buďte první!
Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí