Monday, March 30, 2020
Všechny články Minimize

Current Articles | Categories | Search | Syndication

Sunday, April 12, 2009
Stack
Autor: Kuci @ 12:53 PM :: 3289 Přečtení :: 4 Komentáře :: :: Pravidla
 
Na začátek by možná bylo dobré říct, co to vlastně stack je. Ale bohužel stack se nedá jen tak popsat jedno nebo více slovně. Podle magicových pravidel je stack jedna z těch šesti důležitých zón, které se využívají snad v každé hře. Jsou jimi knihovna, ruka, hrob, ve hře, odstraněno ze hry a nakonec náš slavný stack (pak jsou ještě dvě zóny, které se už příliš nepoužívají - Ante a Phase out), zatímco všechny ostatní si můžete představit a něčím bývají zastoupeny, stack je obvykle jen prázdný pojem, který slýcháváte, když někdo něco hraje. A přesto všecho je stack prakticky nejdůležitější ze všech zón a prochází jim téměř všechno (až na země).
Jak stack vlastně funguje? To už je docela jednodušší vysvětlit. Všechny spelly (příšery, kouzla, instanty, ...) se pokládají na stack ve chvíli, kdy si přejete, aby byly zahrány. Následně se určí cíle, zaplatí mana a oni jako kouzla buď vyresolvují anebo jako všechno ostatní přijdou do hry. Podotkněmě, že jste snad už všichni někdy reagovali na hraní nějakého kouzla, není-liž pravda? A to jste právě reagovali ve chvíli, kdy bylo dané kouzlo na stacku. Do reakce se počíta i případné „kántrování“ vybraného kouzla.
 
Příklad: Hráč A má na stole Mogg Fanatica. Hráč B hraje Shock do Mogg Fanatic. Shock má určený cíl, byla za něj zaplacena mana. V tu chvíli může na Shock začít reakce, dokud je na stacku. Řekněmě, že to probíhá v kole hráče A, v tom případě může první reagovat hráč A, protože má prioritu, on se tedy rozhodne obětovat Mogg Fanatica pro jeden život do hráče B (v tu chvíli byla abilita opět dána na stack a byla tam možnost reakce) a Shock v tom případě opustí stack, protože nemá legální cíl a je položen do hřbitova.
 
To tedy lehce k úvodu, teď se podíváme jak přesně stack funguje a jaké se s ním dají dělat divy. Docela podstatné je, že ability i kouzla se dávají na stack „na vrch“ a vyhodnocování jde obráceně. Vezmeme-li minulý příklad, tak byly na stacku dvě věci. Shock a schopnost Mogg Fanatica. Nejdřív byl na stack položen Shock, který cílil Mogg Fanatica, a poté schopnost Mogg Fanatica. A jistě si všimnete, že se stack vyhodnotil v obráceném pořadí. Nejdříve dal Mogg Fanatic jeden damage a poté se měl vyhodnocovat Shock, který ale zjistil, že nemá legální cíl a odešel na hřbitov.
Pokud by měly jít na stack dvě schopnosti (nebo dvě kouzla) současně a kontroluje je ten samý hráč, tak si ten hráč vybírá v jakém pořadí na stack půjdou (vyhodnotí se obráceně).
 
Příklad: Hráč A má v Suspendu Rift Bolt a Ancestral Vision, obojí má na sobě jeden time counter a v příštím upkeepu by se mělo obojí zahrát. Přejdeme tedy do upkeepu hráče A. V tu chvíli jdou na stack dvě schopnosti. A to sundání time counteru obou kouzel. Protože hráč A kontroluje obě tyto kouzla může si vybrat, ze kterého bude sundán time counter jako první. Řekněme, že si vybere, že první na stack půjde Ancestral Vision a druhý Rift Bolt. Teď máme na stacku v tomto pořadí na vrchu je Rift Bolt a pod tím jsou Ancestral Vision. Začneme tedy vyhodnocovat stack odshora. Sundáme time counter z Rift Boltu a v tu chvíli se spustí další trigger, který nám říká, abychom zahráli Rift Bolt, protože tento trigger jde ve stacku opět nahoru, musíme ho vyhodnotit před sundáním time counteru z Ancestral Vision. Zahrajeme Rift Bolt a pak můžeme totéž aplikovat u Ancestral Vision.
 
Pak se ale může stát druhý případ a to, že na stack půjdou dvě schopnosti nebo kouzla zároveň, ale každé kontroluje jiný hráč.
 
Příklad: Hráč A má v suspendu Rift Bolt s jedním time counterem. Hráč B má na stole The Rack, který je zacílován na hráče A. Následuje upkeep hráče A. Ve chvíli, kdy by měli přijít na stack dvě schopnosti současně, dvou rozdílných hráčů, jde na stack vždy první schopnosti a kouzla aktivního hráče (to je ten, kterého je zrovna kolo). Takže podle tohohle příkladu jde na stack nejdříve sundání time counteru z Rift Boltu a hned na to se nabalí trigger The Racku, který se také první vyhodnotí a až pak se vyhodnotí sundání time counteru z Rift Boltu a jeho zahrání.
 
Můžete mít, ale i složitější situace, typickým příkladem neznalosti pravidel je, když máte správně dát na stack obě schopnosti karty Smokestack, tak aby jste nemuseli první kolo obětovat nic a přitom přidat counter. Správné řešení je následující: Nejdříve dáte na stack schopnost, která přidává countery na Smokestack a poté tu, která vás nutí obětovat podle počtu counterů na Smokestacku. A pak vyhodnotíme stack a obětujeme podle počtu counterů na Smokestacku, počet counterů je ale 0, takže neobětujeme nic a poté vyhodnotíme schopnost a přidáme jeden counter na Smokestack.
 
Přidám ještě jeden zajímavý příklad. Jistě všichni znáte kartu Oblivion Ring a kartu Disenchant. Hráč A zahraje Oblivion Ring a zacíluje cíl triggeru, co se stane pokud zničíme Disenchantem Oblivion Ring v tuhle chvíli? (Zkuste si to sami odvodit)
 
Takže první co bude, že je na stacku trigger Oblivion Ringu, je určen jeho cíl. V tu chvíli je zničen Disenchantem a na stack jde druhý trigger Oblivion Ringu. Vyresolvujem opět odshora, to znamená nejdřív se vyresolvuje trigger, který říká, vrať odstraněný permanent ze hry, jenže žádný permanent tam není, takže schopnost odejde ze stacku. A poté následuje schopnost Oblivion Ringu, která něco odstraní ze hry a už je téměř nulová šance jak ten permanent vrátit.
 
Pokud jste poslední příklad s Oblivion Ringem zvládli sami, bez podívání se na řešení, vězte, že už vám článek se stackem nic nedá. Tímto můj článek, ale bohužel končí, sice to nerad říkám, ale už bych mohl psát jen příklady, které můžete zažít na vlastní kůži a když si zažijete na vlastní kůži, budete si to pamatovat daleko více, než když si tady přečtete příklad.
 
- Vladimír Kučera

Hodnocení
Komentáře
Autor: Alf_F16 @ Monday, April 13, 2009 8:27 PM
Dobrej článek. Já jsem většinou věděl, jak to dopadne, ale doteď jsem ani moc nevěděl proč. Teď už je mi to jasný. (jenom u to Ringu jsem si myslel, že když je to na stacku, tak to nemůžu zničit. Že to prostě tak úplně není ještě ve hře)

Autor: Alf_F16 @ Monday, April 13, 2009 8:30 PM
Ještě bych se chtěl zeptat, co je to flavour text. Všichni o tom pořád mluví na spousě fórech a tak, ale nikde jsem se ještě nedozvědel, co to vlastně je. dík

Autor: imperiosaur @ Tuesday, April 14, 2009 3:04 PM
S rinem to neni blbost- na stack jde abilita a ne ring
flavor text je to písmo psané kurzívou pod textem karty.

Autor: paja @ Tuesday, April 14, 2009 5:41 PM
flavor je vlastně příběh sady.

Click here to post a comment
Print  
Reklama Minimize
Print  
© 2017 Magic-Guru.czInformacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Terms Of UsePrivacy Statement