čtvrtek 11. listopadu 2010
Game Day s UW control
Autor: dpazout @ 19:11 :: 3605 Přečtení :: 32 Komentáře ::

  Po delší pauze, kdy jsem se nemohl zúčastnit pravidelných FNM, jelikož jsou v pátek, kdy mám jiné, (sportovní) aktivity jsem se těšil na game day, který je v sobotu.  Náhoda tomu chtěla, a proto jsem výjimečně mohl vyrazit v i pátek na FNM(1). Ze dvou balíčků, které stavím a testuji, jsem si vybral UW kontrol, pro výraznější manovou stabilitu. Po shlédnutí decku asi budete souhlasit s mým tvrzením, že se jedná jakousi „semi budget“ (2) planeswalkerless konstrukci. Výsledek byl velmi skličující, přestože v tréninkových utkáních jsem skoro vždy zvítězil, ale poučný.

Na FNM jsem nastoupil s tímto složením karet:

 

UW control pažitka
Main Deck Sideboard
7 Plains
5 Island
2 Halimar Depths
4 Glacial Fortress
4 Celestial Colonnade
2 Tectonic Edge
4 Wall of Omens
4 Guard Gomazoa
2 Conundrum Sphinx
1 Baneslayer Angel
2 Sphinx of Jwar Isle
2 Sun Titan
2 Condemn
4 Spreading Seas
4 Journey to Nowhere
4 Day of Judgment
2 Jace’s Ingenuity
2 Revoke Existence
3 Deprive
2 Revoke Existence
1 Deprive
3 Celestial Purge
3 White Knight
3 Nihil Spellbomb
3 Kor Firewalker
 

Stručný rozbor:

Země jsou takřka jasnou volbou...

7 Plains
5 Island
2 Halimar Depths – srovná vršek knihovny, vhodný kandidát pro návrat do ruky použitím Deprive
4 Glacial Fortress – modro bílý duál, který nejde do hry taplý, pokud už je na stole pláň či ostrov
4 Celestial Colonnade – jedna z hlavních zbraní tohoto balíčku, zůstává ve hře i po Day of Judgment, za pět many (jedna bílá, jedna modrá) z ní uděláme letce 4/4 , s vigilance (3)- do konce kola. Díky této zemi nebude nikdy mono white control, nebo mono blue control nikdy tak silný
2 Tectonic Edge – ničitelka nonbasic (4) zemí, možná by se mohla hrát i ve třech kusech
 

   

Creatures:

4 Wall of Omens – jasná volba, zeď 0/4, karetní výhoda, při jejím příchodu si lízneme kartu
4 Guard Gomazoa – silný obránce, preventuje všechny damage vedené do něj.
2 Conundrum Sphinx – malá Sfinga, za čtyři many letec 4/4 což je samo o sobě dobré, navíc nám dává možnost líznout si kartu, tedy i soupeři, ale my s modrou barvou nemusíme díky Halimarce či pěknému kombíčku (5) s další Sfingou úplně hádat.
1 Baneslayer Angel – možná nejsilnější bílý anděl, často se hrával (než přišli Jaceové) v plném počtu čtyř kusů, ale zde je jen jeden, protože jich více prostě nemám, za pět many 5/5 first strike, lifelink letec prostě nemá chybu.
2 Sphinx of Jwar Isle – velká Sfinga, za šest man 5/5 letec, se shroud (6) a náhled na vrchní kartu knihovny
2 Sun Titan – za šest many 6/6 s vigilance, při příchodu do hry a v případě, že útočí, vrací permanent z hrobu přímo do hry, velmi užitečný, vrací zejména Wall of Omens, která zajistí další karetní výhodu, ale i jiné permanenty.
 

     

Spells:

2 Condemn – šikovný instant, za jedinou bílou manu vrátí útočníka na spodek knihovny, jenom za to soupeři přibudou životy. U některých útočníků je to ale mnohem lepší než odesílání do hrobu, např. Wurmcoil Engine.
4 Spreading Seas – ruční brzda pro vícebarevné balíky, s líznutím karty není až takovou ztrátou ani proti jednobarevným, které na počátky hry také zabrzí.
4 Journey to Nowhere – známé bílé ničení, bytost očarovaná JtN zůstává v exilu tak dlouho, jak dlouho je JtN na stole.
4 Day of Judgment – zničí všechny bytosti, klíčové kouzlo.
2 Jace's Ingenuity – instantní líznutí za pět many. Instantost je zde důležitá.
2 Revoke Existence – nějaký ten enchantment či artefakt se pravděpodobně objeví v každém balíku, jeho exilování je ultimativní odpovědí, funguje i na artifact creature.
3 Deprive – jediný counterspell v tomto balíku, za dvě modré many ruší jakékoliv kouzlo (spell), jen si musíme vrátit na ruku zem, což nám v případě Halimar Depths asi vadit nebude.
 

   


Sideboard:

2 Revoke Existence – proti artefaktům a enchantmentům, další dva kousky.
1 Deprive – další counterspell
3 Celestial Purge – instatní exil proti rychlé červené a hrobařské černé
3 White Knight – protekce proti černé, s first strike
3 Nihil Spellbomb – proti hraní s hrobem, Vengevinám, Sun Titanům, Bloodghastům, Emeriím apod.
3 Kor Firewalker – protekce proti červené, s přidáváním životů

Už vidíte konstrukční vady? Máte návrhy na změny či vylepšení? Pište! Zatím nastíním zamýšlenou strategii:

  V úvodu hry se soustředíme na nasbírání dostatečného počtu zemí potřebného pro vynesení našich letců, kteří mají soupeře připravit o jeho životy. Zastavit soupeřův útok či ho alespoň zbrzdit mají za úkol zdi Wall of Omens a Guard Gomazoa, společně se Spreading Seas. Dolízávání karet nám má umožnit položit zem každé kolo, a líznout klíčové karty. Ve čtvrtém či pátém kole, pokud to ustojíme, zničíme vše na stole pomocí Day of Judgment. Neopatrný útočný soupeř už bude mít prázdnou ruku, a bude čekat na top deck zabíjení, zatímco my ho budeme kousat ze vzduchu Celestial Colonnade a dalšími letci, které si míníme ochránit kartou Deprive. Sun Titan pak vytáhne z hrobu zdi a tím si krásně lízneme kartu, je to další, i když pozemní silný útočník i obráce díky vigilance. Pokud soupeř položí něco nebezpečného, odstraníme to pomocí JtN a Revoke Existence, pokud si snad dovolí zaútočit, je tu ještě Condemn. Je důležité nechávat si volnou manu na tyto instanty. Pokud je nemusíme použít a máme dostatek volné many, pak je ideální líznout si na konci soupeřova kola ještě tři karty díky Jace's Ingenuity. Kouzel na ruce není nikdy dost.

Zopakuji spolupracující kombíčka:
Sun Titan + Wall of Omens
Deprive + Halimar Depths
Conundrum Sphinx + Sphinx of Jwar Isle

Jak jsem předeslal v úvodu, na FNM jsem s tímto deckem shořel jako list papíru. Stručně nastíním, s čím jsem se setkal.


1. utkání, Jan Hrudka, BU Infect (7)
  Honza mě dostal dvakrát velmi rychle na deset poison counterů, když na Plague Stinger nebo Hand of the Praetors seslal Distortion Strike, Virulent Swipe což samo o sobě je po následném proliferate Steady Progress smrtelné. Ale ono to ješte sedělo na Livewire Lash, a ono to, co na něm sedělo neuděluje damage, ale poison countery.

 

2. utkání, Jan Haňáček, mono black kontrol s Mimic Vat
  V první hře měl Honza od začátku navrch, nepřišli mi prostě země. Přesto jsem se udržel ve hře do nějakého dvacátého kola, kdy jsem na 6ti životech položil Baneslayera, který mě mel zachránit, ale dostal dvakrát Grasp of Darkness a následný Corrupt ukončil hru.
  Na druhou hru asi nikdy nezapomenu. Soupeř od třetího kola seslal za sebou tři Sadistic Sacrament, na které jsem neměl counterspell, čímž mě zbavil prakticky všech zbraní a na jedinou malou sfingu, kterou mi nechal si pak počkal s Graspem. Podobně, nebo s pomocí Tectonic edge  si poradil s Colonadami.

3. utkání, Petr Tejnský, mono white proliferate
  Petr měl moc pěkný netradiční deck. Hrál Student of Warfare, Kazandu Blademaster, Kor Spiritdancer, proliferate a spoustu aur jako je Hyena Umbra. Opět mi nešly země, a když jsem dostal čtvrtou, sestřelila mi ji Tectonic Edge. Když konečně prošla čtvrtá zem, Day of Judgment mohl odstranit pouze aury s totem armor, a proliferate učinilo ze zbylých útočníků zabijáky.
  Ve druhé hře položil na stůl postupně dva enchantmenty proti kontrolům, a to Luminarch Ascension, které jsem nedokázal odstranit, a ve chvíli, kdy byl schopen každé kolo položit dva nové anděly, nemělo smysl dál pokračovat.

 

4. utkání, Tomáš Spáčil, WB artefaktový SoM (8) deck
   Tomáš je v podstatě tréninkový partner, na kterém jsem svůj balík testoval a na kterého si po všech těch odehraných zápasech věřím. Hraje na „nulové“ bytosti, které rychle vyloží a posílí. Memnite, Ornithopter, Steel Overseer, Molten-Tail Masticore, Wurmcoil Engine. Bílá hraje na Tempered Steel, a Wall of Omens, černá na Duress a Doom Blade.
  První hra byla delší, Duress vyhodil Day of Judgment, bránil jsem se třemi Gomazoy, nakonec mě zachráníl další Day of Judgmnet, do hry se podařilo dostat na dvě kola obě Sfingy a i když jedna byla sestřelena, druhá dokončila letecký útok.
  Do druhé hry sideboarduji další ničení v podobě Revoke Existence, které proti tomuto balíku má spousty cílů na výběr a celkem bez odporu vyhrávám.


 

Celkový výsledek 1:3 mne pochopitelně neuspokojil, a donutil k zamyšlení. Ano, trpěl jsem často nedostatkem many, což se dá svést třeba na nedostatek tolik potřebného štěstí, ale třeba se s tím dá něco dělat.
 

 Do sobotního game day jsem se nakonec rozhodl udělat jen jednu změnu, a to vlastně vrátit Sea Gate Oracla namísto Guard Gomazoa. Oracle sice neubraní tolik, a už vůbec ne ve vzduchu, ale výrazně přispěje ke karetní výhodě. Také jsem upravil sideboard, protože už jsem veděl, že White Knight ani Kor Firewalker nemohou Sea Gate Oracla nahradit. A netuším, za co jiného bych je byl býval vyměnil. Proto deck nakonec vypadal takto:

UW control Pazitka
Main Deck Sideboard
7 Plains
5 Island
2 Halimar Depths
4 Glacial Fortress
4 Celestial Colonnade
2 Tectonic Edge
4 Wall of Omens
4 Sea Gate Oracle
2 Conundrum Sphinx
1 Baneslayer Angel
2 Sphinx of Jwar Isle
2 Sun Titan
2 Condemn
4 Spreading Seas
4 Journey to Nowhere
4 Day of Judgment
2 Jace’s Ingenuity
2 Revoke Existence
3 Deprive
2 Revoke Existence
1 Deprive
4 Celestial Purge
4 Flashfreeze
1 Mana Leak
1 World Queller
1 Steel Hellkite
1 Sunblast Angel

  Vídíte, že úvod sideboardu zůstal stejný, Celestial Purge místo tří hned čtyři kousky, přibyl další counterspell proti zelené a červené, jednou Mana Leak, ke kterému mám nedůvěru, přeci jen se dá doplatit, a pár zajímavých kousků na chuť. World Queller je bezvadný proti balíkům, které hrají hodně artefaktů a enchantmentů, což jsou druhy karet, které tento balík neobsahuje, a tedy je klidně můžeme hromadně ničit. Steel Hellkite a Sunblast Angel jsou vlastně dalším hromadným zabíjením, kdyby bylo třeba.

1.kolo Jakub Havelka, známý též jako Aggrokumanno
  Hrál něco zeleno červeného, ale nevím co to bylo, celkem nic jsem z balíčku neviděl, tuším že tam měli být někde Eldrazi, ale ani je nepotřeboval. První hru jsem si prohrál sám, špatnou přípravou. Když jsem si ráno chystal karty, omylem jsem do balíčku přidal i čtyři Guard Gomazoy. Docela jsem se divil, co jsem si to líznul. Nakonec mě dostal na Overwhelming Stampede, se kterým protramploval i Gomazou. Při sidování jsem je sice odstranil, ale v další hře mi nepřišli země, a tak jsem celkem snadno prohrál 0:2.

2.kolo, Honza Zeman, „budget“ Eldrazi mana ramp
  Honza měl celkem pěkně postavený bílo-modro-zelený balíček, který se spoléhal na trapy a hledání zemí, čímž filtroval balíček, ve kterém měl převáženě uncommonové (9) Eldrazi. Viděl  jsem karty jako Summoning Trap, kterou mohl položit Eldraziho přímo na stůl. Naštestí jsem neměl v decku tolik counterů, aby ho zahrál za nula. Tuhle kartu si uměl vyhledat pomocí Trapmakers Snare. Ancient Stirrings, další hledání Eldrazi, když už máte dost many. A nechyběla klasická zelená kouzla jako Cultivate a Explore.
V první hře se mu Eldraziho podařilo dostat do hry celkem záhy, a já nenašel odpověď. Anihilator udělal svou práci dokonale. Do druhé jsem nasidoval Flashfreeze a Deprive, kterými jsem chtěl soupeře zbrzdit. To se podařilo vcelku dokonale, counteroval jsem Trapy a Cultivate, a vcelku komicky jsem soupeře jezdil třemi Oracly. Na čtyřech životech vzdal, to konečně přišel letec v podobě Celestial Colonnade.
  Třetí hra byla pak skutečně napínavá. Neměl jsem k dispozici tolik counterů jako v minulé hře, a tak se soupeř slibně rozvíjel. Počítal jsem s tím, že proti mým letcům nasadí Plummet, i když jsem ho zatím neviděl, a tak jsem mu vcelku fikaně předhodil Conundrum Sphinx, abych vzápětí položil Baneslayer Angela, kterého jsem jedním counterem ubránil, a získal tak dvěma údery rozhodující náskok v životech. Když soupeř na svých devíti životech položil nejslabšího 7/7 Eldraziho - Hand of Emrakul, už bylo pozdě. Anihilator 1 mi dva útoky umožnil. Celkově tedy zápas končí 2:1.

3.kolo, Tomáš Spáčil, tréninkový partner, jehož deck jsem už popisoval v tomto článku o něco výše.
  Jen zopakuji, že hlavním cílem je položit rychle několik nulových bytostí jako je Memnite a  Ornithopter, posílit Steel Overseer a Tempered Steel. Rychlé, silné, ale poměrně náchylné na Day of Judgment. Přesto byla první hra velice napínavá. Zachránil mne top deck dvakrát za sebou, kdy jsem s prázdnou rukou … v kontrolu nevídané, líznul třetí Day od Judgment, kdy první mi vyhodil Duress, druhý jsem zahrál, a třetí mně zachránil před  Molten-Tail Masticore, vzápětí soupeř položil  Wurmcoil Engine a já líznul Journey. To byl stav životů 6:6. Pak se už hra otočila, ještě jsme šli na 4:2, pak 2:2, ale to už jsem se dostal na svoje bijce a v poslední chvíli utrpěl vítězství.
Druhá hra byla o moc jednodušší, soupeři se nedařilo, zvítězil jsem celkem snadno.

4.kolo Tomáš Vinš, mono black Vampires
  V první hře Tomášovi nepřišly země, a ty co položil zaplavil rybník – Spreading Seas. Soupeře jsem dostal na 8 životů, pak se mírně vzepřel díky Nighthawkovi, ale o něj přišel Condemnem a pak už celkem bez odporu klesl na nula životů.
   Druhá hra byla o hodně napínavější, sjížděl mně houfem krvežíznivých potvůrek, proti obráncům zapojil Gatekeepera a Doom Blade, ale jen do chvíle kdy jsem dostal na stůl Conundrum Sphinx zatím alespoň do obrany. S příchodem Sphinx of Jwar Isle jsme chvíli hádali vrchní kartu. Stav životů se z 14:19 dostal na 12:15, 10:11, 8:3 …


5.kolo, poslední, Tomlin & Tomáš Trapl
– pěkné magicové jméno, hraje jakýsi Dredge, tj. hrobařinu
  Tomáš si připravil moc pěkný černo zelený deck, ve kterém hráli hlavní roli Necrotic Ooze, a Gigantomancer. Balíček se leskl mnoha dalšími rare kartami, jako jsou Vengevine, Royal Assassin a Birds of Paradise.
  Možná už tušíte nebezpečí, ale to víte více, než jsem věděl já v první hře. Celkem se mi totiž podařilo zatlačit soupeře v prvních kolech do defenzívy, když jsem mu na všechny černé země hodil rybník (Spreading Seas). Tím byl na delší dobu paralyzován, a dokonce donucen k discardování Gigantomacera (!!!). Celkem pěkně a bezstarostně jsem po Day of Judgment sjížděl soupeře Conundrum Sphinx a Celestial Colonnade, kterými jsem ho dostal na 10 a dalším útokem na 2 životy.  Nechal jsem však otevřenou obranu dvěma Necrotic Ooze s tím, že já mám přeci celých 20 životů! Takže ještě jednou zopakuji situaci. Soupeř je na dvou životech, já mám dvacet, odkrytou obranu. Tomlin vynese dva ptáčky, z hrobu vyskočí Vengnevina s haste, Ooze použijí třikrát abilitu Gigantomancera, a tři bytosti útočí celkem za jednadvacet, a hra končí, nevěřím svým vlastním očím.

  Soupeř si před druhou hrou odskakuje na toaletu a já promýšlím sideboard. Nakonec vyhazuji Day of Judgment, a přidávám 4x Celestial Purge, něco Flashfreeze. Klíčové bytosti soupeře s activated abilities nesmí přijít do hrobu. Soupeře se mi daří agresivním zabíjením a eliminací držet v defenzivě. Do hry dostávám Baneslayer Angela a jsem rozhodnut ho tam udržet. Soupeř ovšem vytahuje novou zbraň, Molten-Tail Masticore, kterou jsem s Flashfreeze na ruce vyrušit nemohl. Nejenže si sám plní discardem hrob, ale ještě mi sestřeluje Anděla. Nevadí, vynáším Sfingu z ostrova Jwar, ale na druhé straně se už formuje armáda. Mám už v podstatě jen jeden útok. Soupeř je na 4 životech, já jsem z 27 klesl na 21, což jak jistě tušíte, není až tak moc. V soupeřově kole plní Masticora dle očekávání hrob Gigantomancerem, na stole se na mě směje Necrotic Ooze a další nezajímavý zabiják. Posledním trumfem je Tomášův ptáček z ráje, který má položit svůj život za celkové vítězství. Má zablokovat smrtící útok Sfingy. Když mi dochází jeho úkol, je nutné reagovat na jeho vynesení právě Flashfreeze a cesta k výhře je volná!

  Stav je 1:1, ale čas nám už nedovolí další hru dokončit. Možná. Soupeř si věří, snaží se něco vymyslet. Já už nic nevymýšlím, vím že mám pomalejší deck. Spoléhám na své countery a zabíjení, s nimi se remízy snad dočkám. Ooze dostává Purge. Fauna Shaman si sice zaúřadoval, ale pouze jedenkráte a odchází do nikam (Journey to Nowhere). Soupeř chladně kalkuluje, ale potřebuje ještě jednu bytost, aby se v nastaveném čase pokusil o výhru, ale tu už mu Shaman nepřinese. Remíza je na světě a řeknu vám, jsem za ni rád.

  

  Na celém turnaji končím s jednou prohrou, jednou remízou a třemi výhrami (3-1-1) na pěkném pátém místě. Remíza mě teď trošku mrzí, první čtyři měli skóre 4:1, ale lepší to zřejmě být nemohlo. Odměnou pro všechny účastníky game day byl textless Memnnite, pro prvních osm také textless Tempered Steel. Na mě jako na pátého zbyl i jeden booster. Nebývá to v mém případě zvykem, ale představte si, dokonce jsem v něm i něco našel! Prudce použitelný Mimic Vat, velmi užitečné ve správném balíku Infiltration Lens, a o něco méně šikovný ale přesto si svoje místo jistě najde Bladed Pinions.

  Taková muška na game day je absence tematických balíků. Možná to víte, možná ne, ale pokud byste postavili balíček, který by obsahoval alespoň 10 karet z jedné frakce SoM (Mirrodinská a Phyrexijská frakce), a neobsahoval ani jednu kartu z druhé frakce, měli jste možnosti získat karty z nové připravované sady Mirrodin Besieged. Připisuji to na vrub organizátorovi turnaje, na jehož stránkách se tato informace objevila až těsně před turnajem, a já například, ji nezaregistroval vůbec.

  Celkově bylo na turnaji 17 účastníků, z čehož pět balíků bylo UW control (ten můj asi nehorší), z nichž jeden také vyhrál. V té souvislosti jsem rád, že jsem nehrál žádný mirror (10). Proti devíti counterspellům v jednom balíku (jak jsem se dozvěděl) nemůže být snadné se prosadit. Ani proti UB kontrolu, který jsem měl možnost zahlédnout, bych hrát nechtěl.

 Těm kdo dočetli až sem děkuji za pozornost, a těším se na vaše komentáře jak k decku, tak k turnaji. Zvláště prosím účastníky turnaje o jejich vlastní pohled!

Zdravím z Liberce, Dan (Pažitka)

 

Vysvětlivky některých použitých termínů:

(1)    FNM – friday night magic, pravidelné páteční turnaje.

(2)    Budget – anglické slovo, které bych přeložil jako „finanční rozpočet“. Pokud nepočítám základní země, tento balíček by stál při koupi kusových karet na Černém Rytíři zhruba 2300,- včetně sideboardu (11.1.2010) Při troše snahy lze pořídít i za méně.

(3)    Vigilance – schopnost bytosti, nemusí se tapovat do útoku, tedy je k dispozici i v obraně.

(4)    Nonbasic – základní země jsou pláně (Plains), ostrovy (Island), hory (Mountain) … nonbasic jsou země nezákladní, např. dvoubarevné nebo se schopnostmi.

(5)    Kombo – součinnost dvou a více karet.

(6)    Shroud – bytost se shroud nemůže být cílena žádnými kouzly ani abilitami, tedy ji nezničíte Doom Blade, nezacílíte Condemnem, můžete pouze donutit soupeře aby ji sám obětoval (Consuming Vapors, Stoic Rebuttal), nebo zničit všechny bytosti na stole (Day of Judgment)

(7)    Infect - balíček který nevítězí ukrajováním životů, ale udělováním poison (jedových) counterů. Hráč který má 10 poison counterů prohrál.

(8)    SoM – zkratka pro název edice Scars of Mirrodin.

(9)    Uncommon – karty v MTG rozdělujeme na common (běžné), uncommon (méně běžné), rare a mythic (vzácné, mýtické).

(10) Mirror – zrcadlo – souboj dvou podobných balíčků.