pondělí 12. března 2012
Magic: the gathering pro každého, část první - Aneb válčení u stolu začíná!
Autor: Ufin @ 17:21 :: 4714 Přečtení :: 19 Komentáře :: :: Tvorba balíků
Zdravím u mého prvního článku o skvělé sběratelské karetní hře Magic : the gathering.
Je spousta hráčů, kteří staví turnajové balíky, vymýšlejí nové strategie a vyhrávají turnaje. Pakliže se chcete stát jedním z nich, je tento článek přesně pro vás! Kdo začíná s Magic, jistě se bude snažit naučit pravidla. Ale jelikož článků o hraní magic a vůbec vše o pravidlech je nespočet, pravidly se moc zaobírat nebudu. Snad jen připomenu že jsou opravdu složitá a mě se podařilo je kompletně pochopit až zhruba za měsíc. Předpokládejme tedy, že pravidla znáte, to je první krok ve vaší hráčské kariéře. Druhým krokem je naučit se rozeznávat (hratelně) dobré a špatné karty, učit se taktizovat, umět správně využívat karty, zajišťovat vzájemnou synergii a seznamovat se s různými herními strategiemi. A tím se dnes budeme zabývat.
Nejdříve si řekneme něco o strategiích. V magic je nespočet možností jak vyhrát hru. To se nazývá herní strategie. Tyto strategie se dělí do čtyř skupin:
 
Control - Kontrolní strategie. Balík se zaměřuje na kontrolu celé hry, zpomaluje protivníka a brání se do doby, než vyloží karty, na které soupeř nenajde odpověď. V kontrolních balících se většinou hraje modrá barva, ale není to podmínkou. Celkově má kontrol výhodu v tom, že se stačí v počátečních kolech bránit a poté už není větší problém vyhrát. Navíc se kontrolní hráč také stará o to, aby ho nic nepřekvapilo. U kontrolu je problém, aby
se dokázal ubránit počátečnímu náporu.
 

Aggro- Aneb agresivní strategie. Balík se snaží soupeře zabít tím, že mu ubere co nejrychleji všechny životy. Většina Aggro decků* se toho snaží dosáhnout pomocí rychlých a silných bytostí, nebo soupeře usmaží blesky ( Fritka), či kombinace obojího. Výjimku tvoří agresivní odemílací strategie, která se snaží pro změnu co nejrychleji odemlít knihovnu - dát mu všechny karty knihovny do hřbitova. Jakmile si totiž soupeř nemůže líznout kartu, hra pro něj končí. Pokud je aggro deck hodně rychlý, stává se velmi často, že vám dojdou karty na ruce. Tento problém se dá vyřešit buďto nějakým prolizem, nebo si zajistit jinou karetní výhodu. Tuto strategii nováčkům doporučuji jednak proto, že agresivní karty není problém sehnat a jednak jsou Aggro decky finančně celkem levnější záležitostí.


Aggro-Control - jak už název napovídá, je to směs Aggra a Kontrolního decku. Hráč už od začátku vykládá potvory, střílí blesky, nebo odemílá a v pozdější fázi hry neztrácí na tempu. Spíše se ještě rozjíždí. Zdálo by se to jako zlatá střední cesta, ale i tato cesta má svůj slepý směr. Proti velmi rychlému balíku to bude chtít také zrychlit a kontrol nemusíte zabít dostatečně rychle. Ono se to nezdá, ale když soupeř zahraje během 3 kol 4 gobliny a sjede vás na deset, nebo kontrol všechny vaše kouzla ruší a pak si vyloží titána, moc nadšení nebudete. Ale jiný problém byste mít teoreticky neměli.
 
Combo - Tento druh strategie tvoří samostatnou skupinu. V Magic vyšlo přes 13 000 různých druhů karet a někdy třeba dvě či více karet spolu syneragují tak skvěle, jako bychom měli nějaké cheaty. Jde třeba o nekonečné  vytvoření tokenů, nebo libovolný počet líznutých karet, či si přidat nekonečno kol/ životů. Taková nabídka je opravdu lákavá a tak mnoho nadšenců vytváří balík jen na těchto kombech. Některá komba jsou nestabilní, jiná moc pomalá a některé mají moc barev/karet to komba. Existují i komba, kde je možno pomocí více druhů karet vytvořit kombo efekt.Tento typ nováčkům nedoporučuji, jelikož je pro opravdu zkušené hráče a vyžaduje určité strategické uvažování. Ale to obecně platí u každého balíku, jen zde je to poněkud složitější.

Co je důležité:
 

Při hraní je důležité volit, jaké karty kdy seslat a které si nechat na později. Také je důležité správně si počítat volnou manu a životní zdroje, které během dalšího kola můžete ztratit. Je důležité předpovídat soupeřovy tahy. Sice se to může zdát jako něco nemožného, ale jde jen o zkušenost. Vždy buďte ve střehu. Myslete jak na podporu svých karet, tak na vypořádání se s           těmi soupeřovými. Když chcete stavět balík, musí mít jasnou cestu vítězství a základní kartu, nebo více karet, na kterém bude stát. A potažmo musí obsahovat karty, které s těmito základními kameny spolupracují. Ano přátelé, začátky bývají vždy nejtěžší. Přiznám se, že když nemám o přestávce co dělat, vymýšlím také různé decky a pak si je zkouším na Magic workstation stavět. Ale to už odbočuji z tématu.

Hratelnost karet:
 
Hratelnost určité karty je to, co všechno karta umí, kde všude se dá hrát, jestli je spolehlivá, a celkově kvalitní. Postupem času se hratelnost karet zvětšovala, tj. karty byly čím dám lepší, uměli víc věcí najednou a to za menší a menší manacost. A to platí dodnes. Ale to neznamená, že karty ze starých edic jsou špatné, právě naopak. Některé se dnes hrají mnohem více, než předtím a to kvůli jejich už dnešní nevyváženosti. ( Tarmogoyf, Spell Snare, Demonic Tutor...)
 
Abychom mohli porovnávat hratelnost karty oproti jiným je třeba vědět:
zda karta nemá na svůj efekt velký manacost
-zde je to pro začátečníka poměrně těžké určit, nicméně platí čím levnější, tím lépe. Samozřejmě dražší karty mohou dělat i různé efekty na víc. Pak ale záleží, jestli má nějaké využití. U manacostu ještě nějakou chvíli zůstaneme, jelikož je to důležitá část hry. Co je manacost už nejspíš víte, nicméně je třeba se s ním seznámit blíže. Existuje mnoho kvalitních karet a vy si třeba říkáte : " V balíku budu mít jenom samý Titány, Praetory, Eldrazijce, 10/10 ky, drahý sorcery typu Praetor´s Counsel a budu nejlepší!". Já sem si to taky říkal, ale všelicos je jiné, než se na první pohled zdá. Pokud totiž skutečně budete mít takovýto pobodný balík, bude hrozně pomalý a soupeř vás buďto "ujezdí, nebo usmaží", či vám bude ničit, nebo přebírat jednu bytost za druhou a draké kouzla vám bude rušit. A proto ( když už tedy ujíždíte na velkých potvorách) hrajte i různé obranné spelly* ( Fogy, Oblivion Ringy, Doom Blady, Lightning bolty, Mana leaky), aby soupeř nic moc nevyložil a také nějakou manovou akceleraci* ( Birds of Paradise, Sphere of the Suns, Rampant Growth, Seething Song...). Pak už získáte tempo a zvýší se tím šance na výhru. No jo, a nškdo si třeba pro změnu řekne: " Budu hrát jenom kouzla za jednu manu, budu nejrychlejší a nikdo mě nepředběhne!" Jenže i toto má své -Ale-. Pokud totiž budete hrát jen levná kouzla, rychle přijdete o karty na ruce, ( jak jsem již zmiňoval). Soupeř pak hodí Day Of Judgment/ Wrath of god/ Černej Zenith/Mutilačky, nebo jiný wrath efekt* a vy se můžete jít vys... ehm tedy klouzat. Mě se to stalo mockrát a není radno si s tím zahrávat. Takže abysme tomu předešli, je potřeba si zajistit karetní výhodu (Divination, Phyrexian Arena, Dark Confidant, Harmonize, Jace´s Ingenuity.....). Další věcí je už pak zajistit, aby jsme měli dostatek potvor, které už si se soupeřem poradí. Také by měli přežít, nebo být dost rychlé. Další problém jakéhokoliv vícebarevného balíku je druh ( barva) many, kterou karty potřebují na seslání. Né každá karta totiž potřebuje jen jeden typ many a pokud hrajete vícebarevný deck,budou karty ještě náročnější. Některé potřebují jen jednu manu od barvy, kterou představují , jiné jsou třeba jen za barvu téže many. Nějteré dokonce vyžadují větší počet více barev, některé se dají platit jakoukoliv manou (to jsou většinou artefakty). A právě tento problém řeší tzv. Dual Landy. Dual landy slouží k manové stabilizaci. Některé dávají dvě barvy ( Glacial Fortress, Drowned Catacomb,  Sunpetal Grove, Isolated Chapel, Hinterland Harbor.....) a jiné dokonce tři, nebo všech pět. Ale každý Dual Land ( až na ty z Alphy za pár tisíc) malí i negativní efekt, který kompenzuje jejich kvalitu. Většinou je to abilita, že na bojiště vstupují tapnuté, nebo že kdykoliv se tapmou pro manu určité barvy, "kousnou" ( udělí damage) hráče za jeden život. Ale to už k tomu patří, protože hrát více barev je opravdu dobré ( pokud víte, jak karty správně kombinovat), nebo můžete docílit manové stabilizace i jinak. Třeba bytostmi ( toto je záležitost hlavně zelená), nebo artefakty, co přidávají libovolnou manu. Ale Dual Landy zůstávají nejspolehlivější metodou.

zda karta syneraguje s dalšími
- je důležité, aby karta spolupracovala s ostatními kartami. Právě tento faktor je mnohdy klíčový. Můžete také z různých nevýhod udělat výhodu. Například určitý efekt vám říká: obětuj bytost, vy tedy se budete snažit obětovat nějaký token, nebo rovnou obětujete bytost s abilitou undying a nejraději i s nějakým tím příchozím efektem.Měli byste využívat co možná nejvíce efektů vašich karet ve váš prospěch. Názorně to vysvětlím: vezměme si jako příklad kartu Living Tsunami. Jeho efekt říká "na začátku tvého upkeepu vrať zemi pod tvojí kontrolou do ruky jejího vlastníka ( potažmo tedy vás), zdálo by se to jako nevýhoda, protože by vás to jen zpomalilo, ale proč to nevyužít u různých landfall efektů? Landfall znamená že když vám příde země pod vaši kontrolu na bojiště, provede se efekt popsaný na kartě. A nutno dodat, že v edici kde vyšlo Tsunami je těchto efektů hodně. Také mějte na paměti, že karty, které hrajete by měli do hry co možná nejvíce zasáhnout a otočit ji ve váš prospěch. Třeba hrajete tokeny (balík, který produkuje malé bytosti ve velkém počtu) a chybí  vám tam pár karet. K dispozici máte playset Primeval Titánu a Overrunů. Do balíku umístíte Overrun, protože syneraguje s vaším deckem mnohem více, než Titán.
zda se karta hodí do vašeho decku
- podle toho, jakou strategii si vyberete, volte karty do svého balíku. Nemá smysl hrát  třeba Vampire Nocturnuse, když máte v balíčku samé Zombie. Takže karty uzpůsobujte tak, aby uměli pracovat i z ostatními kartami. Když jedete aggro, vybírejte rychlé karty, když kontrol, tak něco, čím se ubráníte, nebo manově urychlíte. Nemá smysl hrát kartu, kterou nevyužijete. Ta vám potom bude jen "smrdět" na ruce.Také volte karty, které mají více využití (Cryptic Command,Stave off, Midnight Charm...) , poněvač ve hře mohou nastat různé situace, se kterými se nebudete moci vypořádat. Například hrajete Elfy a jdou proti vám Iluze. Iluze se vyznačují tím, že když je cokoliv zacílí, rozplynou se ( zničí se). Tento problém vyřeší playset* Gut Shotů, kterými stačí zaměřit pár iluzí a máte vystaráno. I když toto by už byla spíše zaležitost sideboardu.
 
 
zda kartu vyložíte v pravou chvíli, aby do hry nějak výrazně zasáhla
- tady také záleží na strategii. Aggro balíky jistě ocení třeba Goblin Guida hned v prvním kole, a kontrol zase v prvním třeba Ponder, či Preordain. Mohlo by se to zdát, jako nepodstatný detail, ale rozdíl, jestli kartu vyložíte ve třetím, nebo ve čtvrtém kole, třeba mezi Mirran Crusadrem a Hero of Bladehold je rozhodující.Existuje spousta opravdu dobrých karet, ale pokud jsou příliš (manově) drahé na svůj efekt, měli by jste se jim vyhnout i jako Control. ( Pathrazer of Ulamog, garruk´s Horde, Archangel´s Light, Essence Of the Wild...)
 
Pakliže karta splňuje všechny výše uvedené požadavky, je vhodným kandidátem pro umístění do vašeho balíku.
Všechny karty v balíku by se měli hodit na vaši ruku a když vám jakákoliv karta v balíku přijde, měli byste jí maximálně zužitkovat. ( Přijde vám rušení - nechte si volnou manu, přijde vám Thoughtseize - koukněte soupeři na ruku, příde Overrun - je čas boje).
Některé karty jsou ale pro svou kvalitu nedostupné, nebo drahé ( Thoughtseize, Dark Confidant, Path To Exile, Dismember,Cryptic Command, Tarmogoyf, Grim Lavamancer, Dual Landy aj....), a proto je někdy potřeba je nahradit levnějšími kartami. Neznamená ale, že čím dražší balík, tím je lepší. Kvalitu balíku ovlivňuje celá řada faktorů - od způsobu a rychlosti, jakou zabíjí, až po to, s čím se dokáže vypořádat. V mém dalším článku se k tomuto tématu dostaneme.

Začátečníkům doporučuji se seznamovat s různými kartami, třeba procházením si spoilerů, čím víc karet hráč zná, tím větší možnosti se mu otevřou. Já sám si také občas prohlížím starší edice a vymýšlím nové balíky. ( Neříkal jsem to dnes už?). :-)
Doufám, že můj článek byl poutavý, a přínosný (nejen) pro začátečníky. Těšte se i na můj další článek. Bude o jednotlivých typech balíků ( Humani, Rampa, Goblini,Iluze, Boros, Pyrenetic Ascension...), o zbytku herních a stavebních prvcích ( Manová křivka, Pravděpodobnost, Karetní výhoda...), dostaneme se i na jednotlivé Ability karet a na závěr si postavíme nějaké ty balíky podle mých návodů. Do té doby si užívejte jaro. :-)
 
 
 
Slovníček pojmů:
Deck - herní balík
Manová akcelerace - Zvyšování manových zdrojů na vaší straně stolu. Také manové urychlení.
Playset - 4 kopie určité karty ( včetně sideboardu*) v balíku.
Sideboard - 15 ti karetní minibalík, ze kterého si po hře můžete vyměnit karty v poměru 1:1.(Sidovat). Slouží k vyrovnávání proti soupeřovým kartám. Každý má sideboard. Buďto 15ti karetní, nebo 0 karetní. Nic mezi tím. Po celém souboji musíš zase vrátit karty do původního stavu. ( Odsidovat)
Spell - jakákoliv vyvolávaná karta.
Wrath efekt - efekt hromadného ničení určitého typu karet / ras

Autor: Radek