Friday, March 30, 2012
Recenze Magic the Gathering Koth vs Venser Duel Deck
Autor: JakubMG @ 1:20 PM :: 4761 Přečtení :: 6 Komentáře :: :: Standard, Novinky, Tvorba balíků

Recenze Magic the Gathering Koth vs Venser Duel Deck


Zdravím opět všechny čtenáře serveru magic-guru.cz, po krátké pauze se spolu opět setkáváme nad dalším přírůstkem do rodiny Magic the Gathering, kterým je, jak jste si již z nadpisu všimli, nový Duel Deck nazvaný podle obou hlavních postav – Planeswalkerů Kotha a Vensera.

Firma Wizards of the Coast už celkově devátým Duel Deckem Koth vs Venser nabourala ono zatím klasickou rotaci dvou skupin Duel Decků. První skupinu tvoří  tzv „frakční“ (kmenové , druhové) Duel decky, kde na jedné straně bojuje vždy armáda rasově spřízněných nestvůr podpořených vhodnými kouzly. Prvním z nich byl souboj Goblinů s Elfy (Duel deck Elves vs Goblins), následoval souboj Démonů s Anděly (Duel deck Divine vs Demonic) respektive souboj Coalition vs Phyrexia. Posledním vydaným „frakčním“ Duel Deckem byli v loňském roce vydaní apríloví Knights vs Dragons. Druhou skupinou Duel decků pak  jsou souboje vždy dvou Planeswalkerů proti sobě, kteří ovládají jim blízká stvoření a kouzla. Zde bych zmínil předchozí Duel decky Garruk vs Liliana, Jace vs Chandra, Elspeth vs Tezzeret a poslední Ajani vs Nicol Bolas, jehož recenzi ze září 2012 si můžete přečíst zde. A právě do téhle skupiny patří, jak jste již museli pochopit, i Duel Deck dnes recenzovaný. Abych se však vrátil k první větě odstavce. Planeswalkerské Duel Decky zatím vycházely vždy na podzim, zatímco frakční či „tribal“ decky vždy na jaře. Nyní Wizardi mění a otáčí zatím zažité pravidlo a Planewalkeři vyjdou vždy na jaře, zatímco frakce či „tribaly“ na podzim. Důvodem je podle Wizardů lepší propojení příběhu frakčních Duel Decků s novou velkou sadou, která přichází vždy později v roce. Ve výsledku tedy máme nyní 2 vydané Planeswalkerské Duel Decky za sebou.

Příběh Duel Decku vychází z románu Hledání Karna, který vypráví příběh Scars of Mirrodin bloku. Ve zkratce, Planeswalker Koth, Vulshok, šaman ovládající geomantii, pocházející ze světa Mirrodinu hledá pomoc proti Phyrexianské nákaze, která hrozí zaplavit a zničit jeho svět. Cestuje na Dominarii, kde doufá v získání spojenců a zde se potkává s dalším Planeswalkerem – Venserem, řemeslníkem a mistrem teleportovací magie. Ten v okamžiku, kdy zjistí, že za nebezpečím hrozícím Mirrodinu není nikdo jiný, než Phyrexie, pozná, že jediná šance jak svět Mirrodinu zachránit, je najít jeho tvůrce, Karna. Je před nimi dlouhá a nebezpečná cesta za Karnovým objevením, Koth by raději zemřel, než by ponechal Mirrany svému osudu, Venser však ví, že pokud neuspějí ve svém hledání, je jejich smrt jistá. Dva Planeswalkeři, kteří mají jeden cíl, ale každý jiný způsob, jak jej dosáhnout. Spasíte společně s nimi svět Mirrodinu?

Duel Deck Koth vs Venser oficiálně vychází 30. března 2012 a je k mání za tradiční cenu 399,- Kč. Zakoupit si jej můžete na partnerském e-shopu serveru Magic-guru.cz Veselý Drak zde. Na jeho tvorbě se podíleli Chris Millar a Marc Gottlieb, vychází nyní nově také pouze v anglické a japonské jazykové mutaci (předchozí Duel Decky vycházely ještě s francouzským, italským, německým a španělským textem), karty mají černý okraj a jsou všechny legální na turnajích.

Jako první se podívejme na obsah balení samotného. Celkem v něm naleznete 120 karet - po 60-ti pro balíček jednoho každého Planeswalkera, sideboard ani jeden z obou decků nemá – není ani důvod, když mají oba hrát proti sobě. V balení dále najdete 2 pěkné krabičky na každý deck, návod ke hře pro každý z obou balíček a návod pro hraní Magicu jako takového. Počítadlo životů (spin-down counter), reprezentované dvacetistěnnou kostkou se znakem edice/decku, se v Duel Decku oproti Event Deckům, respektive Premium Deckům, nenachází. Krabičky pro každý deck – ať už Kotha nebo Vensera, mají vlastní tématický obrázek. Wizardi si na použitém artworku jako již tradičně dali opravdu hodně záležet a krabičky vypadají opravdu parádně, nicméně stále mají jednu drobnou nevýhodu. Pokud si karty dáváte do obalů, abyste je zabezpečili proti poškození při hraní a zachovali tak i sbírkovou kvalitu karet, do přiložených složených krabiček se vám obalený balíček (i těch obyčejných průhledných) svojí šířkou prostě nevejde. To jsem ale již zmiňoval minule, tak..třeba zas příště....

Pokud jste již některou z mých recenzí na Duel Decky, respektive Event Decky četli, jistě víte, že jako jejich shrnutí vždy přináším souhrn několika otázek, které by případnému zájemci měly napovědět, zda a jestli má pro něj koupě onoho produktu smysl. Bude tomu tak i nyní, byť oproti Event Deckům budou otázky malinko jiné a vypadat budou takto:

1/ Je  Duel deck hratelný a zábavný?
2/ Jsou balíčky v Duel Decku dobře sestavené?
3/ Je Duel Deck určen pro začátečníka?
4/ Je Duel Deck určen pro zkušeného hráče Magicu?
5/ Vyplatí se cenově?
6/ Má Duel Deck sbírkovou kvalitu?  

Pokud Vás zajímá jen celkový výsledek, můžete celý článek přeskočit a najet až na jeho konec, kde naleznete zmíněné shrnutí. Ale věřím, že takových čtenářů bude menšina :-) a když už se s recenzí píšu, že si jí také celou, nebo alespoň ty podstatné části, přečtete.

Každý z obou balíčků obsahuje již zmíněných 60 karet, v nich je obsažena jedna mythic rare karta samotného Planeswalkera, doplněná 5-ti dalšími rare kartami v každém z balíčků. Zbytek pak tvoří poskládaný mix common a uncommon karet doplněných zeměmi a to jak basic, tak u Vensera i non-basic landy. Obě karty Sférochodců jsou foilové a navíc, jako již tradičně mají, alternativní design. A opět u obou Planeswalkerů je velice povedený, dle mého názoru dokonce hezčí, než ten použitý v základní sadě. Nový, zatím nepoužitý obrázek, má pak dalších 4 karet. U Kotha jimi jsou Plated Geopede, Chartooth Cougar a Anger, v balíčku Vensera pak jsou takovýmito kartami Path to Exile a dvojice Preordainů.
Jako bonus je pro každého Planeswalkera připojen jeho Emblém. První z nich vyšel v edici Dark Ascension pro Sorina, nyní se tedy počet planeswalkerských emblémů rozšiřuje už na 3.
 


Tak, krátké úvodní představení máme za sebou, pojďme se tedy podívat na oba decky blíže. Jako první bude na řadě balíček Planeswalkera Kotha.

Kothův balíček je pouze monocolor a to v červené barvě, doplněné několika bezbarvými artefakty. Hlavní kartou je logicky samotný Planeswalker Koth of the Hammer. Umí oživot jednu horu a udělat z ní 4/4 Elementála do konce kola nebo umí přidat červenou manu do poolu a díky jeho hlavní schopnosti dostanete Emblém (ano, i proto jsou přítomné emblémy obou Planeswalkerů v Duel Decku) a vaše hory za tapnutí umí udělit 1 zranění libovolnému cíli.

Sám by toho ale moc nezmohl, má tedy k ruce armádu různých nestvůr a kouzel. A to takových, které se ke Kothovi a jeho schopnostem a historii hodí. Pojďme se na ně postupně podívat. Na jednomanovém slotu žádné nestvůry nenajdeme, ty jsou až na dvou manách. Plated Geopede má first strike, ale to důležité je její abilita landfall, díky které získá bonus +2/+2 za každou sesilatelem v kole vyloženou zemi. Pygmy Pyrosaur se umí posílit dopředu za červenou manu, jeho nevýhodou je nemožnost blokovat. Na třech manách je už potvor víc. Fiery Hellhound je silnější a o manu dražší verze Pyrosaura, Pilgrym´s Eye přinese při svém příchodu sesilateli zemi do ruky, Aether Membrane je prostě zeď, co blokuje i létavce a navíc jí zablokovaná nestvůra se vrací sesilateli na ruku. Vulshok Sorcerer má haste, takže je použitelný už v kole, kdy přijde na stůl a navíc umí za tapnutí udělit 1 zranění libovolnému cíli. A nyní už přijdou na řadu čtyřmanové nestvůry. Anger je sice jen 2/2, ale má haste a to hlavní udělá, když je v hrobě, protože pokud kontrolujete horu – což u Kotha opravdu není problém – mají vaše příchozí nestvůry také abilitu haste. Takže ideální je s ním soupeře kousnout a pak se postarat o jeho odchod do hřbitova,m aby následné těžké váhy byly hned k dispozici. Cosi´s Ravager je elementál také využívajícíjiž u Geopedy zmíněné ability landfallu, díky němu udělí 1 zranění cílovému protivníkovi. Vulshock Berserker je obyčejný útočník s abilitou haste, Bloodfire Kavu umí po svém obětování a doplatku many udělit všem nestvůrám na stole 2 zranění. Stone Giant umí cílové nestvůře, kterou jeho vlastník ovládá, přidat do konce kola létání s nevýhodou jejího zničení na konci kola. Pětimanové nestvůry najdeme v balíčku celkem tři. Geyser Glider je také elementál a také s landfallem, který mu udělí létání do konce kola. Lithophage je silné 7/7 tělo, ale aby přežilo další vaše kolo, musíte mu obětovat jednu zemi, jinak obětujete právě Lithopage. Torchling je pak zástupcem Shapeshifterů, měničů podoby. Umí se posílit dopředu i dozadu, umí přikázat cíli jeho blokaci, umí změnit cíl kouzlu, co zacílilo jeho a umí se odtapnout. Vše za manový poplatek. Šestimanovou opět trojici tvoří posilovací Chartooth Cougar, Greater Stone Spirit je neblokovatelný létavci a umí posílit dozadu cílovou nestvůru, Earth Servant je opět elementál, který je opět posílený dozadu podle toho, kolik kontrolujete hor, což z něj u Kotha dělá cíl opravdu hodně obtížně zničitelný přímým zraněním. Poslední nestvůrou v balíčku je dokonce osmimanový Bloodfire Colossus, který po svém obětování udělí 6 zranění všem nestvůrám a každému hráči.

Tak, to byly nestvůry, nyní jsou na řadě kouzla. Wayfarer´s Bauble a Armillary Sphere slouží k rychlejšímu přísunu zemí do hry, stejně tak i artefakt Journeyer´s  Kite. Kothův balíček pak obsahuje i několik Equipmentů, které by takový Koth jistě díky svým schopnostem hrajě zvládl vytvořit - ať je to Vulshok Morningstar, který posílí jím vybavenou nestvůru o +2/+2, tak Vulshok Battlegear, které umí totéž, jen ještě o 1 bod víc. Samozřejmě, i nějaká ta červená zraňující kouzla se najdou a to taková opět spojená s Kothovými schopnostmi geomantie. Searing Blaze opět využívá landfall a o to je pak silnější, je však jen drobným odvarem těžké artilerie, co přijde nakonec. Downhill Charge posílí nestvůru na síle podle sesilatelových hor, její manacost se navíc může zaplatit obětováním jedné hory. Seismic Strike udělí cílové nestvůře zranění taktéž podle počtu hor, co má sesilatel k dispozici, Spire Barrage umí totéž co Seismic Strike, jen umožní zacílit navíc i soupeře. Jaws of Stone rozděluje zranění libovolnému množství cílů podle toho, ano..kolik opět kontrolujete hor, Volley of Boulders udělí 6 zranění opět rozdělitelných libovolným cílům a navíc je můžete zahrát ještě jednou z hrobu díky abilitě flashback.

Obsah balíčku máme za sebou, pojďme si jej tedy ještě jednou přehledně zrekapitulovat ve finální podobě.

Decklist Koth „Errupt and Over Wizards
Main Deck Sideboard
25 Mountain
1 Aether Membrane
1 Anger
1 Bloodfire Colossus
1 Bloodfire Kavu
1 Chartooth Cougar
1 Cosi’s Ravager
1 Earth Servant
2 Fiery Hellhound
1 Geyser Glider
1 Greater Stone Spirit
1 Lithophage
2 Pilgrim’s Eye
2 Plated Geopede
1 Pygmy Pyrosaur
1 Stone Giant
1 Torchling
1 Vulshok Berserker
1 Vulshok Sorcerer
1 Armillary Sphere
1 Downhill Charge
1 Jaws of Stone
1 Journeyer’s Kite
1 Searing Blaze
2 Seismic Strike
1 Spire Barrage
1 Volley of Boulders
1 Vulshok Battlegear
1 Vulshok Morningstar
2 Wayfarer’s Bauble
1 Koth of the Hammer
 

Celkem tedy v Kothově balíčku, nazvaném „Errupt and Overwhelm“ najdeme 25 basic zemí, 21 karet různých nestvůr, 3 sorcery kouzla, 4 instanty, 6 artefaktů a samozřejmě kartu samotného Planeswalkera.

Pro větší názornost a přehlednost ještě přidávám jeden graf vytvořený díky programu Magic Workstation – a tím je manová křivka.

 
Jak se Kothův balíček hraje? Jistě jste si z decklistu všimli, že Kothův balíček bude tím, který bude tím agresivnějším z dvojice, tím, co bude chtít útočit jako první a tlačit na soupeře prakticky od počátku. Základem je pro něj dostat také do hry co nejvíce zemí – hor, aby mohl seslat svá těžkotonážní kouzla. Ať silné nestvůry nebo vysoce ničivá zemní kouzla. Nebál bych se říci, že Kothův balíček je taková..no rampa v pravém slova smyslu asi úplně ne, ale potřebujete mít do začátku právě nějaké ty hledače zemí, abyste mohli své manové zdroje rychleji rozvinout. Nic vám pak nebude bránit soupeře zavalit množstvím rozžhaveného magmatu a  dalších zemních kouzel a udělit mu dostatečné množství zranění, aby se již nestihl nějak vzpamatovat.

Jak je vidět, Kothův balíček byl vytvářen odlišně od oné klasické monored kombinace, která je založena hlavně na fire/lightning kouzlech. Tvůrci se zjevně snažili vyjít z „vlastností“ Planeswalkera Kotha a přizpůsobit balíček jeho schopnosti Geomancie a ovládání kovu. Musím jim ale vytknout, že v použitých kartách nebyli zcela původní a část z nich se navíc v nedávné době v Duel Decku objevila – a to v Dracích a Rytířích. Ať je to již Armillary Sphere, Jaws of Stone nebo Seismic Strike. Na druhou stranu, poměrně značná část vhodných karet se v něm pro změnu neobjevila. Dost hráčů určitě čekalo přítomnost Valakutu, který by ke Kothovým vlastnostem pasoval úplně skvěle. Místo nějakého Equipmentu by se určitě tématicky snesly Claws of Valakut. Ideální kartou proti balíčku v barvách bílomodré by byl Combust, jako skvělé ničení nestvůr. To jsou karty, které mě napadly prakticky hned, určitě by se jich dalo najít víc. Ano, dalo by se přidat více střílení, ubrat nějaké artefakty, ale to by se Duel Deck posunul někam úplně jinam. Rozhodně nechci, aby to vypadalo jako hanění Kothova decku, protože…protože prostě po odehraných deseti hrách vůbec nemám dojem, že by jeho balíček byl sestavený špatně. Ba naopak. Ano, samozřejmě se dá o nějakých kartách spekulovat, je na místě znovu připomenout, že by se několik karet dalo nahradit vhodnějšími, ale to na celkovém dojmu nemění vůbec nic. Byť na to na první pohled nevypadá, Kothův deck není vůbec vymyšlený zle, naopak funguje a chodí solidně a jeho hraní je i docela zábavné. Na rozdíl od jiných monored balíčků (fritka a spol) nejde o žádné tupé střílení červenými kouzly rovnou do protihráče bez ohledu na to, co on dělá, s občasnou změnou, kdy je cílem něco ulraotravného na stole. Což by přesně nastalo, kdyby byl balíček sestavený jako klasická červená fritka. Kriterium zábavnosti si osobně myslím je přesně to, co by Duel Deck splňovat měl. Žádné balíky podobné turnajovým, ale zábavné hraní s ne tak často hranými kartami. A se spoluhráčem jsme se s hraním Kotha, jak jeden, tak druhý, rozhodně nenudili.

První Kothův balíček máme již za sebou, zbývá nám ještě druhý balíček pro Vensera, tak se na něj pojďme nyní podívat.

Oproti monocolor balíčku Kotha tentokrát budete pracovat s dvoubarvou – bílou a modrou. V těchto barvách by každému určitě vytanulo na mysl jedno slovo – kontrol. Ale bude tomu opravdu tak? No, podívejme se na něj blíž. Základem je opět Planeswalker – tedy Venser, the Sojourner. Ten umí exilovat cílové permanenty, které se na konci kola vrací. Ideální věc pro různé „ETB“ (enter the battlefield) efekty karet. Jako druhou schopnost umí dát nestvůrám neblokovatelnost a poslední ultimátní věcí je emblém, díky kterému při svém seslání kouzla exilujete cílový permanent.

Jakou armádu ale dostal Venser pro svůj balíček od tvůrců do vínku? Jeho nestvůry mají každá nějaký zvláštní a speciální efekt, ideálně kombinovatelný s nějakou Venserovou schopností. Slot jednomanových nestvůr je stejně jako u Kotha prázdný. Na dvoumanovém pak máme rovných 5 kousků. Whitemane Lion je možné zahrát kdykoli díky jeho abilitě flash a při příchodu vracíte jednu svou nestvůru do ruky. Takže ..třeba proč s jednou nestvůrou nezablokovat soupeře, zahrát lva a blokovací nestvůru, co by jinak byla zničena si nevrátit do ruky? Nebo si vrátit nestvůru s pěkným ETB efektem, který si pak protočíte ještě jednou? Třeba by to mohla být Augury Owl, sovička nejen létá, ale díky abilitě scry umožní prolízávání knihovny a máte tak větší kontrolu nad tím, co přijde. Coral Fighters, pokud útočí a soupeř je neblokuje, umožňují svému vlastníkovi podívat se na vrchní kartu soupeřovy knihovny a díky tomu můžete odstranit něco nepříjemného. Nebo naopak tam soupeři nechat kartu, kterou v danou chvíli vůbec nepotřebuje.Minamo Sightbender umožní neblokovatelnost cílové nestvůry, Mistmeadow Witch umožní odstranit do konce kola ze stolu jednu nestvůru. Ať vaší, tak soupeřovu, což se opět dá obojí využít k zajímavým kombinacím. Buď odstranit otravného blokera nebo zase spustit nějaký efekt exilované nestvůry. Třímanový slot má opět 5 zástupců.Scroll Thief vám v případě, že zraní soupeře přinese kartu, Neurok Invisimancer je neblokovatelný, Slith Strider roste, pokud se mu povede zasáhnout soupeře a pokud je blokován, umožní líznout si kartu.Sky Spirit už podle názvu létá a má navíc first strike. Wall of Denial je nechovatelná létající silná zeď. Hádejte kolik je čtyřmanových nestvůr.  Čekali jste zase pět? O nikoli, rovnou o jednu více. Celkem šest. Galepowder Mage při útoku opět do konce kola odstraňuje cílovou nestvůru z bojiště, Kor Cartographer při svém příchodu přinese pláň na stůl. Co umí zástupce shapeshifterů Clone, je jasné už podle jeho názvu, Cryptic Annelid umožní prolízání knihovny přes scry podobně jako Augury Owl. Sawtooth Loon sice při svém příchodu vrací do ruky jednu vaši nestvůru – což ale nevadí, pokud máte možnost opět znovuspustit nějaký ETB efekt, ale umožní si líznout dvě karty, byť pak nějaké jiné musíte dát dospod knihovny. Poslední čtyřmanovkou je Primal Plasma, což je opět shapeshifter a elementál k tomu – u ní si volíte, jaká nestvůra ze tří se objeví na stole – prostě podle situace. Pětimanovky za nestvůry reprezentují Cache Raiders vrací permanent na ruku v ve vašem upkeepu (ano, takže opět proč je nevyužít na ETB efekt), Windreaver je elementál, který umí získat za manu vigilance, takže jej útok netapuje, umí si posílit toughness, prohodit si sílu dopředu se silou dozadu a v případě nouze se umí vrátit do ruky. Šestimanoví Jedit´s Dragoons mají vigilance a při příchodu vám doplní životy. Oproti tomu Sunblast Angel je jedním ze dvou skutečných finišerů – létá, silné tělo a hlavně, zničí všechny taplé nestvůry při svém příchodu. A pokud má vhodné kumpány, proč by to třeba nezopakoval..že? Poslední nestůrou je pak Sphinx of Uthuun, je další silný létavec, navíc díky ní odhalíte 5 karet z vrchu knihovny, soupeř je rozdělí do dvou hromádek, jednu si vezmete do ruky a druhou odložíte do hrobu. Tak, nestvůry bysme měli, co kouzla?

Začněme hned tím snad nejlepším – Path to Exile , už podle svého názvu, přikáže jedné cílové nestvůře odchod do..ehm..exilu, za to si ale její kontroller najde zemi. Díky Preordainu si opět můžete lépe prolízat vršek knihovny ( u něj jen pozor, je nyní bannovaný na Modernu a Extendu). Sigil of Sleep očaruje nestvůru a díky tomu, pokud se jí povede útok na protihráče, vrací mu do ruky cílovou nestvůru. Ideální do kombinace s nestvůrou, co má neblokovatelnost či létá.. Dvoumanový Revoke Existence exiluje cílový artefakt nebo enchantment, Angelic Shield přidá vaší nestvůrám jeden bod dozadu a pokud jej obětujete, vrací cílovou nestvůru do ruky. Oblivion Ring je další skvělá věc, prsten exiluje jakýkoli cílový permanent. Proto je vhodné s jeho užitím počkat a seslat jej až v okamžiku, kdy soupeř přijde s něčím, co vám na stole opravdu vadí. Safe Passage preventuje všechnu damage, která by byla udělena vám či vašim nestvůrám, Steel of the Godhead je další očarování nestvůry, ideální je na modrobílou. Té dá jak posílení o +1/+1, tak i vigilanci díky bílé barvě dané nestvůry, za modrou barvu pak dostane další +1/+1 bonus a navíc…neblokovatelnost. Vhodných cílů se ve Venserově balíčku nachází dost a dost. Vanish into Memory je instant, který vás sice nezbaví skvrn ani špíny, umožní ale opět odstranit cílovou nestvůru ze hry do vašeho dalšího upkeepu, vy si líznete karty podle síly takto odstraněné nestvůry. Jenže..ona se právě ve vašem dalším upkeepu vrací a vy zahazujete karty podle její toughness. Posledním kouzlem je jediný counterspell balíčku – Overrule. Tím jednak zcounterujete soupeři kouzlo, pokud nedoplatí X many, ale za ono X si vy navíc doplníte životy.

Zbývají pak už jen různé země 5 z nich je nonbasic, Sejiri Steppe jde sice taplá do hry, ale dává manu buď bílé nebo modré barvy, Azorius Chancery dává manu obou barev najednou, Flood Plain za své obětování umožní v knihovně najít buď pláň nebo island. Soaring Seacliff dává manu jen modrou, jde do hry navíc taplá, ale při příchodu cílové nestvůře udělí schopnost létání do konce kola. New Benalia také jde taplá do hry, dává jen bílou manu, ale opět díky její abilitě scry při jejím příchodu opět můžete podívat na vrchní kartu knihovny a buď jí tam ponechat nebo jí dát dospod.

Jednotlivé karty už jsem už popsal, nyní je na řadě přehledný decklist.

Decklist Venser „Evade and Shi Wizards
Main Deck Sideboard
1 Azorius Chancery
1 Flood Plain
11 Island
1 New Benalia
7 Plains
2 Sejiri Refuge
1 Augury Owl
1 Cache Raiders
1 Clone
1 Coral Fighters
1 Cryptic Annelid
1 Galepowder Mage
1 Jedit’s Dragoons
1 Kor Cartographer
1 Minamo Sightbender
1 Mistmeadow Witch
1 Neurok Invisimancer
1 Primal Plasma
1 Sawtooth Loon
2 Scroll Thief
1 Sky Spirit
2 Slith Strider
1 Sphinx of Uthuun
1 Sunblast Angel
1 Wall of Denial
1 Whitemane Lion
1 Windreaver
1 Angelic Shield
1 Oblivion Ring
2 Overrule
1 Path to Exile
2 Preordain
1 Revoke Existence
1 Safe Passage
1 Sigil of Sleep
1 Steel of the Godhead
1 Vanish into Memory
1 Venser, the Sojourner
 

Ve Venserově balíčku nazvaném jak jste si již všimli v decklistu „Evade and Shimmer“ je celkem 24 zemí (18 z nich je basic a 6 non-basic landů), obsahuje o 2 nestvůry více, než balíček Kotha – 23, oproti Kothovi se v něm nachází o jedno kouzlo méně kouzel, tedy 12 – 3 sorcery a 5 instantů doplněných 4 enchantmenty. A nemůžu zapomenout na samotného Vensera – Planeswalkera.

Opět pro přehlednost doplňuji manovou křivku z programu Magic Workstation jako je to u balíčku Kotha a navíc ještě i rozdělení barev v decku.  Jen drobné vysvětlení k použitým zkratkám – M znamená multicolor, U – modrá a W – bílá.
 


Venserův balíček je bezesporu náročnější na pilotáž, než balíček Kotha. Je balíčkem pomalejším, balíčkem, který k výhře nesměruje hrubou silou a z těch dvou vyznává kontrolní strategii. Je třeba dobře zvažovat kdy a jaké karty si prolízat, které zahodit, jaké efekty spustit, kdy kterou kartu zahrát. Rozhodně by bylo obrovskou chybou se zbytečně ukvapit. Je nutné si opravdu trpělivě připravovat pozici, nalízat si dostatečné množství těch správných karet a pak…pak už „jen“ zvítězit. Musíte se snažit maximálně využít schopností svých karet, protáčet je na stole, nalízat si dost dalších karet a nenechat se zneklidnit prvním náporem soupeře. Využívejte neblokovatelnost, abyste soupeře oslabili a připravte si pozici na závěr souboje.

Podobně jako u Kotha se musím trochu pozastavit nad výběrem některých karet – respektive nepřítomností některých poměrně zásadních karet, které by balíček pozvedly ještě na vyšší úroveň. Byť celkem chápu, že by se pak mohl stát ne ani tak ultimátním, ale…velice těžko porazitelným a nejspíše by byla nutná úprava i Kotha. Proto je tvůrci nejspíše nezařadili. A jaké karty mám na mysli? Rozhodně je v UW barvě lehce podivná nepřítomnost více counterspellů. Jsou v balíčku jen dva a myslím, že třeba takový Mana Leak či třeba Spell Pierce by Duel Deck určitě moc nenaboural. Rozhodně by mohlo být přítomno více karet s ETB efektem, určitě vás napadne, proč není zařazen například takový Stonehorn Dignitary, který by do balíčku pasoval naprosto dokonale. Další vhodné jiné karty by se též bezesporu našly, takhle je Venserův balíček prostě takovou kombinací karet s nekokovatelností a karet s ETB efekty. Ale abych zase jen nehaněl - a já zde nemůžu být úplně objektivní, protože UW kombinace prostě není můj šálek kávy a já jí jednoduše nemusím – v hodnocení dám na názor mého spolutestera Honzy, který byl z hraní Vensera poměrně hodně nadšený a balíček se mu líbil. A s ním bych se ztotožnil, Venserův deck rozhodně není horším z dvojice, vymyšlený a sestavený je poměrně precizně, hraní s ním, byť náročné, bude pro kontrolně založené hráče určitě zajímavé a celý Duel Deck solidně doplňuje. Oba dva balíčky jsou vyrovnané a vyhrát může jakýkoli z nich.


Jak jsou na tom balíčky finančně vzhledem k celkové ceně?

V okamžiku zveřejnění decklistů začaly na forech mezi hráči poměrně značné nářky a stížnosti na nepřítomnost /až na 3 výjimky/ finančně zajímavých karet…a že se kvůli tomu nevyplatí Duel Deck kupovat, a že Wizardi mohli na „lepších“ kartách přitlačit. Na jednu stranu bych s těmito názory souhlasil, na druhou stranu je třeba si uvědomit pár věcí. Duel Deck stojí 399,- Kč. Je reálné očekávat v něm přehršel finančních „bomb“, když jen sami Venser z „mateřské“ edice stojí 170,- Kč a Koth 249,- Kč, což je cena Duel Decku? Ano, Duel Deckoví Planeswalkeři budou cenově levnější, než jejich vzory, ale stejně. Za tu cenu nebylo myslím reálné očekávat nějaké další finanční hody. Ale..pojďme počítat. Třetí zajímavou kartou je Path to Exile z Confluxu s alternativním obrázkem, normální stojí 99,- Kč. Takže, když to řeknu takto..3 finančně nejlepší karty dají cenu Duel Decku, pokud by byly samostatně kupované. Co tam máme dál? Rare jsou na tom takto – Galepowder Mage z Lorwynu – 15,- , Clone 19,- , Windreaver z Dissension 30,-, Sunblast Angel ze Scars of Mirrodin 15,- , Sphinx of Uthuun z M12ky 10,- Kč, Lithophage z Masek – 15,- Kč, Torchling z Planar Chaos za 12,- Kč, Bloodfire Colossus za 19,-Kč,  Journeyer's Kite z Kamigawy je za 70,- a Volley of Boulders z Odyssey za ..ehm 9,- Kč. Dohromady navíc to je sice cca 210 korun, ale až na jednu výjimku to nejsou nějaké finančně zajímavé karty. Co zbytek? Lepší uncommonky Anger za 29,- Kč, Aether Membrane z Planar Chaosu a Oblivion Ring za 20,- Kč a tím končíme. Zbytek jsou karty mezi 3-7 korunami. Ano, také to dá něco navíc, ale to už jsou jen korunové položky, pokud by byly kupované samostatně. Vše sečtené dohromady kupované na krámě by stálo sice dvojnásobek ceny Duel Decku, ale pokud umíte karty sehnat samostatně kdekoli jinde, jejich cena u většiny zařazených kousků poměrně dramaticky klesne.



Jak dopadl vzájemný souboj a porovnání balíčků obou Sférochodců?

S mým tradičním spolutesterem Honzou, kterému bych chtěl alespoň takto opět poděkovat /díky Johny!/ jsme si přes program Magic Workstation po zveřejnění decklistů hodili proti sobě 10 her. Jedna malá odbočka a vsuvka..vážně by mě zajímalo, jak MWSko randomizuje lízání karet. Protože Koth se nám na stole objevil v celých dvou hrách (a ani v jedné hře se na stole moc neohřál) a Venser (přestože opravdu BYL v balíčku naklikaný) a přes poměrně solidní proliz v jeho balíčku, nepřišel ani jednomu z nás v žádné hře. Oba balíčky nakonec měli prakticky vyrovnané skore, svědčící o jejich vyrovnanosti a vyváženosti. Plichta nebyla, 6:4 vyhrál Koth, ale jedna hra Venserovi prostě karetně nedorazila, to se stává. Hry nebyly nijak jednostranné, oba balíčky měly odpovědi na tahy a kouzla soupeře a nestalo se nám, že by se objevila nějaká ultimátní kombinace, se kterou by si jeden či druhý nebyl díky obsaženým kartám schopen poradit. Určitě bylo nutné vzhledem k nalízaným kartám zvolit optimální strategii, zkusit zauvažovat, co by mohl mít soupeř a hrát přeci jen opatrněji, což se týkalo především Vensera, který přeci jen častěji reagoval na Kothův balíček a točil si karty na stole a v ruce a snažil se hledat ty správné pro danou situaci. Koth přeci jen hrál poměrně přímočařeji, ale s konečným útokem musel taktéž počkat na tu správnou chvíli, jinak se mu mohlo stát, že jeho finální kouzlo bylo zrušeno, soupeř se navíc posílil a zvrátil hru ve svůj prospěch. Vybalancování obou decků se tvůrcům, pokud to tak mohu říci, povedlo a jak jsme se shodli se spoluhráčem, ze zatím námi testované trojice Duel Decků, kterými byli Draci a rytíři a minule Ajani vs Nicol Bolas, jsme se u Kotha s Venserem bavili asi zatím nejvíc. Na relax od běžných turnajových balíků je dnešní Duel Deck ideální záležitostí.


Na závěr recenze bych tedy už jen uvedl závěrečné shrnutí s odpověďmi na několik otázek.

1/ Je Duel Deck hratelný a zábavný? Rozhodně ANO, a dovolím si napsat možná až kacířskou myšlenku. Pokud jej já osobně porovnám s předchozími Duel Decky Knights vs Dragons a Ajani vs Nicol Bolas, bavil jsem se při hraní dnes recenzovaného Duel Decku rozhodně víc a můj spolutester taktéž.
2/ Jsou balíčky v Duel Decku dobře sestavené? Troufnu si po pár hrách říci, že ANO.Jistě, najde se tam pár zbytečností, co by se daly nahradit lepšími kartami, ale rozhodně
3/ Je Duel deck určen pro začátečníka? Tady bych odpověděl napůl Ano a Ne. Kothův balíček je na hraní poměrně jednoduchý, hráčsky náročných rozhodnutí není přehnaně moc a nejsou na takové úrovni, že by je lehce pokročilý hráč nezvládl. Oproti tomu Venserův deck už znamená poměrně dost přemýšlení a zvažování nejlepších kombinaci a to by úplný nováček asi vše nezvládl.
4/ Je deck určen pro zkušeného hráče Magicu? ANO, podle sebe si troufnu říct, že i pro zkušené hráče by hraní mělo být zábavné – minimálně jako odreagování od klasických sestavených turnajových balíků.
5/ Vyplatí se cenově? No... zde opravdu nejde o nějaké terno, byť jen 3 nejdražší karty dají samy o sobě cenu Duel Decku. Vše ostatní je navíc, i když... finanční zázrak se v tomto případě nekoná. Zbytek v Duel Decku obsažených karet sice cenu Duel Decku při porovnání s kusovkami z krámu zvedá skoro na dvojnásobek v cenách kusovek, ale snad až na 3 karty tam nejde o nějaké finančně výhodné kousky a jednotlivé karty půjdou kusově sehnat poměrně levně. Pro někoho, kdo by Duel Deck kupoval na spekulace s cenou obsažených karet, zde nepůjde o nejvýhodnější investici.
6/ Má Duel deck sbírkovou kvalitu? Otázka asi již lehce zbytečná, doplním jí pro úplnost. Duel Deck je přece jen speciální edice, takže do sbírky se určitě hodí. Troufnu si říci, že i tenhle Duel Deck nakonec bude za pár let pro sběratele, který na něj nyní zapomene, znamenat větší finanční vydání, než za kolik by jej nyní pořídil. A hlavně, kdo Magic sbírá, tohle balení si pořídí tak jako tak...

Recenze došla na svůj konec, jestli Vám pomohla v rozhodování, zda si Duel Deck Koth vs Venser pořídit/nepořídit, jsem jen rád a pokud se kloníte k první možnosti či jste už před přečtením recenze byli stejně rozhodnuti, že si Duel Deck pořídíte, ideálním místem pro jeho koupi je web Veselého draka, partnera serveru magic-guru.cz zde.

To bude pro dnešek vše, tentokrát to nebylo tak natažené, jako u předchozího článku s Event Decky, doufám, že jste čtením strávili příjemnou chvíli a u nějakého dalšího článečku se zase budu těšit nashledanou.

Milan Pech (milape)