Thursday, December 06, 2012
Pravidlové okénko - Stack
Autor: Flamberg @ 2:50 PM :: 4560 Přečtení :: 9 Komentáře :: :: Pravidla

Zdravím všechny čtenáře portálu Magic-Guru! Dnes tu mám krátký článek, jenž by mohl být užitečný především těm méně zběhlým v jemných nuancích pravidel. Článek se bude věnovat jedné z herních zón - stacku.

Co je to stack

Stack je "neviditelná" herní zóna. Na stack míří všechna sesílaná kouzla (karty) a schopnosti (aktivované či spuštěné) před tím, než se vyhodnotí a provedou. Smysl stacku je v tom, aby se na kouzla a schopnosti dalo reagovat právě před tím, než se provedou.

Problém stacku je primárně v té jeho "neviditelnosti". Některé objekty na stacku totiž nejsou hmatatelné a hráči musí mít občas notnou dávku představivosti, aby věděli, v jakém jsou pořadí. Mezi tyto nehmatatelné objekty patří například kopie kouzel či různé schopnosti pocházející z karet. 

Co na stack jde

Kouzla - ať už při klasickém sesílání z ruky či třeba ze hřbitova (Gravecrawler) či z exilu (Misthollow Griffin), jedním z kroků při seslání kouzla je to, že dáš jeho kartu na vršek stacku.

Aktivované schopnosti - všechny schopnosti zapsané na kartách ve formátu "cena: efekt", jdou při aktivování na vršek stacku.

Spouštěné schopnosti - všechny schopnosti jejichž text začíná kouzelnými slůvky "When", "Whenever" či "At", jdou po splnění spouštěcí podmínky na vršek stacku.

Co na stack nejde

Co na stack nejde a tedy na to nelze reagovat? V podstatě lze říci, že "všechno ostatní" :-)

Všechny "turn-based" akce, například:

  • přifázování a odfázování permanentů na začátku kola
  • odtapnutí permanentů na začátku kola
  • líznutí karty v draw stepu
  • deklarace útočících bytostí (reagovat lze až poté, co byli všichni útočníci nahlášeni a aktivní hráč dostal prioritu)
  • deklarace bránících bytostí (reagovat lze až poté, co byli všichni obránci a jejich damage assignment order nahlášeno a aktivní hráč dostal prioritu)
  • udělení zranění v boji (změna od edice Magic 2010, před tím šlo combat damage na stack)
  • zahození karet do limitu 7 na konci kola
  • vyléčení bytostí na konci kola

Speciální akce jako jsou:

  • zahrání země
  • otočení karty, jež je lícem dolů (u karet se schopností Morph)

  • zahrání schopnosti Suspend

  • použití manové aktivované schopnosti (pozor, například tapnutí země či Elfů z Llanowaru pro manu je manová schopnost, ale použití schopnosti Deathrite Shamana není a jde tedy normálně na stack)

Statické schopnosti, například:

  • kopírovací schopnost Klona (nelze reagovat na vybrání kopírované bytosti)

 

Reagování a vyhodnocování

Když dá hráč nějaký objekt na stack, tak mu zůstává priorita a může tedy na stack přidávat další a další objekty. Když je s podobou stacku spokojen (nebo prostě nemá, co by dál udělal), předá prioritu soupeři. Ten pak má možnost reagovat a dát na stack svoje kouzla a schopnosti. Následně prioritu opět vrátí.

Takto se hráči střídají, dokud si oba po sobě navzájem nepředají prioritu bez provedení akce (a tedy je vidět, že ani jeden už nechce na stack nic přidat). Až takto oba hráči "passnou", vyhodnotí se ten nejvrchnější objekt na stacku. Vyhodnocením je myšleno provedení textu kouzla či efektu schopnosti.

Po vyhodnocení tohoto nejvrchnějšího objektu dostane prioritu hráč, jehož kolo právě probíhá. Ten může opět přidávat další objekty na stack.

Jak je vidět, stack se nevyhodnocuje najednou. Mezi vyhodnocením jednotlivých kouzel je možné ještě provádět různé triky.

U předávání priority je potřeba dát pozor na jednu věc. Jakmile "passnou" oba hráči začne se vyhodnocovat vršek stacku. Viz příklad na závěr:

Situace: Probíhá právě Arnoštovo kolo. Arnošt má na bojišti Izzet Guildmage a čtyři země. Na ruce má Lightning Bolt. Jeho protivník Norbert, s 6 životy, má na ruce Cancel.

  

1. Arnošt ohlásí Bolt, zacílí na Norberta, zaplatí jednu manu a Bolt jde na stack.

2. Arnošt si není jistý, jestli má Norbert na ruce rušení. Pokud nyní zkopíruje Bolt s pomocí mága, tak má šanci Norberta zabít. Na druhou stranu, pokud rušení Norbert má, tak může být Arnoštův Bolt odstraněn ze stacku ještě před tím, než se zkopíruje, mágova schopnost by tak ztratila svůj cíl, nic by nezkopírovala  a tedy by Arnošt Norbertovi neudělal nic.

3. Arnošt si řekne, že má Norberta stejně na lopatě a nebude zbytečně riskovat. Předá prioritu. 

4. Norbert by nyní mohl seslat Cancel na Bolt. Vidí ale soupeřova mága a je mu jasné, že by Arnošt na Cancel zareagoval mágovou schopností, ta by se vyhodnotila před Cancelem a stejně by dostal zkopírovaným Boltem. Nedělá tedy nic.

5. Oba hráči passli a tedy se vyhodnotí vršek stacku - Lightning Bolt. Norbert přijde o tři životy a stack je prázdný. Arnošt nemůže kopírovat, protože Bolt je už v hrobě. Na druhou stranu dal Norbertovi jisté tři zranění. A Norbert si ušetřil Cancel.

A nějaký "pro" by to zahrál určitě úplně jinak a lépe :-)



Snad vám tento článeček k něčemu bude a třeba vás povzbudí při "trikování" se stackem.
O připadné nejasnosti v dalších herních situacích se neváhejte podělit v našem fóru.

Flamberg
Váš Rules Advisor

Použité zdroje:
http://gatherer.wizards.com/
http://media.wizards.com/images/magic/tcg/resources/rules/MagicCompRules_20121001.docx