čtvrtek 14. února 2013
Recenze Gatecrash Intro Pack: Orzhov Oppression
Autor: JakubMG @ 22:24 :: 5246 Přečtení :: 2 Komentáře :: :: Recenze

Recenze Gatecrash Intro Pack: Orzhov Oppression

Ahoj, vítám vás u dalšího mého článku, tentokrát je to první ze série rozborů produktů Magic the gathering, které se jmenují Intropacky. Přibližně po roční prodlevě střídám v této činnosti Adama Faldynu a doufám, že se vám mé rozbory budou líbit stejně jako ty jeho. Přeji Vám příjemné čtení a doufám, že si z následujících odstavců něco odnesete.
V následujících pěti recenzích se budu zabývat intro packy nejnovější edice Gatecrash, která vyšla na konci ledna tohoto roku. Stejně jako v Return to Ravnica se i v edici Gatecrash všechno točí okolo pěti dvoubarevných guild, což mimo jiné znamená, že se zde nachází mnoho dvoubarevných karet, které v manacostu mají dvě barvy právě podle daných guild. V Gatecrashi máme guildy Orzhov (BW), Dimir (UB), Gruul (RG), Boros (RW) a Simic (UG). Většina z karet z každé z těchto guild má i svou guildovní schopnost. Kdyby náhodou někdo nevěděl, o čem je řeč, tak v Gatecrash máme schopnosti: pro Orzhov – Extort, Dimir – Cipher, Gruul – Bloodrush, Boros – Batalion a Simic – Evolve. Tyto informace je z hlediska intro packů znát především proto, že každý intro pack, o němž bude řeč v následujících recenzích, vychází právě z jedné z guild – jsou v něm karty dané dvojbarvy a mnoho obsažených karet přímo má nebo nějak spolupracuje z guildovní schopností.

Ze začátku bych chtěl ještě říct, co to vlastně intro pack je a pro koho je určený. Intro pack je balení karet magic, kde najdete šedesátikaretní předpřipravený hrací balíček, pravidla, jak hrát karetní hru magic a nějaké typy ke hře konkrétně s tímto balíčkem, a dva booster packy – patnáctikaretní balíčky na vylepšení vašeho decku. Koupíte-li intro pack z aktuální edice, nemusíte se bát, že by nějaká obsažená karta nebyla povolena na turnaje formátu standart. Následuje odpověď na otázku, pro koho je intro pack určený. Význam intro packů se totiž po příchodu novějších Event decků na trh trochu změnil. Intro packy jsou určeny pro hráče, kteří jsou s magicem v začátcích a ještě se neplánují v blízké budoucnosti věnovat nějakým turnajům v této karetní hře. V opačném případě by jim totiž mnohem lépe posloužil zmíněný Event deck, který obsahuje balíček lépe přizpůsobený pro hru. Na druhou stranu intro pack je levnější a vedle předpřipraveného balíčku obsahuje ještě dva boostery, kde určitě najdeme nějaké nové karty, které můžeme vyzkoušet v našem hracím balíčku anebo můžeme karty z nich vyměnit za nějaké jiné s kamarády. Obecně je v současné době úloha intropacku těšit především mladší hráče, které přiláká jak foilový generál v balíčku tak vzrušující pocit překvapení, co asi najdou ve svém zabaleném booster packu :o).
V první recenzi Vám představím černobílý intropack Orzhov, který se jmenuje Orzhov Oppression. Vedle psané formy recenze se můžete „pobavit“  i recenzí  formou videa. Protože to bylo moje snad první video, určitě první video, které má divákovi něco důležitého sdělit, tak doufám, že omluvíte poněkud horší kvalitu a absenci stativu, která je výrazně znát :o).


 


A teď se už podívejme na samotný Intro Pack:
 
Orzhov Oppression WoTC
Main Deck Sideboard
2 Basilica Guards
3 Basilica Screecher
1 Guardian Lions
1 High Priest of Penance
2 Kingpin’s Pet
1 Knight of Obligation
1 Shadow Alley Denizen
2 Silvercoat Lion
1 Smog Elemental
2 Syndicate Enforcer
1 Tormented Soul
1 Treasury Thrull
1 Vizkopa Guildmage
1 Zombie Goliath
2 Angelic Edict
1 Blood Reckoning
2 Dying Wish
1 Executioner’s Swing
1 Gift of Orzhova
1 Jayemdae Tome
1 Murder
1 One Thousand Lashes
2 Orzhov Keyrune
1 Purge the Profane
1 Rain of Blades
1 Orzhov Guildgate
12 Plains
13 Swamp
 
 

 
Balíček Orzhov Oppression je aggro založené na schopnosti extort. Aggro? Když se nad tím zamyslíme a vyzkoušíme pár her, tak zjistíme, že abilita orzhovských bytostí není totiž natolik agresivní, jak může vypadat. Extort (Whenever you cast a spell, you may pay (w/b). If you do, each opponent loses 1 life and you gain that much life.) v překladu říká, že kdykoliv hráč, který kontroluje permanent s extortem, zahraje libovolný spell, může připlatit bílou nebo černou manu, a pokud tak učiní, „vysaje“ ze svého oponenta jeden život (soupeři jeden ubere a sobě jeden přidá). Chceme-li extort stoprocentně využívat, musíme si při zahrání každého spellu nechat navíc k dispozici tolik many, kolik permanentů s exportem kontrolujeme. Proto tato schopnost vynikne především v lategame (pozdní fáze hry) než v počátečních kolech, protože na začátku hry chce aggro vykládat potvůrky hezky po křivce a nezdržovat se kvůli nějakému vysávání životů.

Potvory

Bytostí je v balíčku dvacet. To je vzhledem k 34 nonland kartám poněkud zvláštní počet. Na aggro se hodí většinou více, aspoň tak 30 bytostí a u kontrolnějšího decku záleží na strategii, ale určitě je to méně než dvacet. Orzhov bude ale pravděpodobně nepatrnou výjimkou, protože, jak jsem řekl, extort je mechanika trochu kontrolnější, ale zase jí disponují především bytosti, takže to nebude s tím poměrem tak jednoduché.

2 Basilica Guards
3 Basilica Screecher
1 Guardian Lions
1 High Priest of Penance
2 Kingpin's Pet
1 Knight of Obligation
1 Shadow Alley Denizen
2 Silvercoat Lion
1 Smog Elemental
2 Syndicate Enforcer
1 Tormented Soul
1 Treasury Thrull
1 Vizkopa Guildmage
1 Zombie Goliath
 
Předpřipravený balíček intropacku z orzhovské guildy je upřímně trochu zvláštní. Má mnoho permanentů s extortem, ale skoro všechny bytosti jsou agresivně laděné. Máme bytosti jako Basilica Screecher (1/2 flying, extort za 1B), Kingpin's Pet (2/2 flying, extort za 1WB), Shadow Alley Denizen (1/1 za B, který dává po příchodu jiné černé bytosti na bojiště jiné bytosti intimidate do konce kola), Silvercoat Lion (2/2 za 1W), Syndicate Enforcer (3/2 extort za 3B), Tormented Soul (1/1 za B, nemůže blokovat a je neblokovatelná), Vizkopa Guildmage (2/2 guildmág za BW se dvěma zajímavými aktivačními abilitami) nebo Zombie Goliath, což jsou vesměs agresivní potvory, ikdyž nevím do jaké míry můžeme u bytostí s jedničkou v útoku mluvit jako o agresivních. Intropackový balík se z toho důvodu chová v této podobě jako WB (černobílé) aggro, které se snaží, když mu dojde dech, vysát soupeře pomocí extortu. Této strategii se však vymykají některé vyloženě defenzivně/kontrolně laděné karty, jako jsou Basilica Guards (1/4 za 2W, defender, extort), High Priest of Penance (1/1 WB, který když utrží nějaký damage, tak můžeme zničit cílový permanent), Knight of Obligation (ten zvládá díky Vigilance i útočit i blokovat, ale s čísly 2/4 za 3W moc agresivní není).
 
Před veškerými dalšími úpravami balíčku si proto musíme vybrat, jakým směrem chceme, aby se dále ubíral – jestli kontrolnějším, který více spoléhá na orzhovskou schopnost a na větší bytosti za větší počet man nebo agresivnějším, kde extort bude jen jako malý, ale nezanedbatelný bonus navíc. Pokusím se načrtnout v následujících odstavcích nejjednodušší a k peněžence nejšetrnější úpravu decku. Nakonec se pokusím vytvořit ideální decklist balíčku, který bych si v barvách orzhovu představoval, a podle něhož bych takový deck stavěl, kdybych se nemusel příliš omezovat financemi.
  
 

Mezi bytostmi bych poukázal na rare bytost ve foilovém provedení Treasury Thrull, což je 4/4 za 4WB s abilitou extort a se schopností, která nám dovoluje při každém útoku vrátit si bytost, artefakt nebo enchantment z hrobu do ruky. Chtěl bych zdůraznit, že si myslím, že v obou zmíněných variantách vylepšeného balíčku se tento finišer nebude vyjímat špatně a chtěl bych také upozornit na to, že spolupracuje v balíčku nejen s menšími bytostmi, které nepřežili blok v zájmu naší obrany, jako je (asi nejlepší v této kombinaci) například další réro High Priest of Penance, ale i například s aurou Dying wish, která příjemně mění počet životů na obou stranách v náš prospěch, když ji tímto způsobem využijeme několikrát za sebou. Na druhou stranu je pravda, že ve chvíli, kdy jsme hru stabilizovali natolik, že dokážeme bez problému útočit naší nejdražší bytostí v balíčku, tak nebýváme ve fázi, kdy bychom podobný luxus nějak výrazně potřebovali a enchantment – aury typu Dying Wish nám neposkytují žádnou karetní výhodu a většinou si chceme místo nich zahrát libovolný removal (karta, co dokáže zničit soupeřovu bytost) nebo svou bytost vlastní.
 

Noncreature spells

Ostatních kouzel je v balíčku 16, jak už jsem se zmiňoval, myslím, že v agresivním balíčku bohatě vystačíme s šesti až osmi. Jsou tu klasické removaly v podobě Angelic Edictu (sorcery, které odstraní ze hry libovolnou bytost nebo enchantment, 4W), Executioner's Swing (za BW dá -5/-5 libovolné bytosti, která dala toto kolo nějaký damage) a Murderu (instant, zničí libovolnou bytost za 1BB) a aury One Thousand Lashes, což je zároveň removal – očarovaná bytost nemůže útočit, blokovat a používat aktivační ability – a ještě navíc zraňuje soupeře každé kolo za jedna, což zní jako jakýsi způsob karetní výhody, ale zároveň se dá snadno zrušit pomocí jakéhokoliv vracení bytosti na ruku nebo jinými triky, takže já mám raději ničení toho typu, jako jsou první dvě zmíněné karty.
Dále je tu ještě dalších 9 noncreature spellů, které bych s dobrým svědomím z balíčku klidně vyřadil. Poslední dobou se mi bohužel zdá, že Wizardi se snaží navrhovat předpřipravené balíčky v Intropacích (na rozdíl od Event decků) tak, aby obsahovaly, co nejvíce karet z nejnovější edice. A navíc to s ohledem na mnoho obsažených karet v intropacích vypadá, že se snaží do intropacku nacpat co nejvíc karet, které v dané edici vyšly a to bez ohledu na to, jestli jsou vůbec hratelné (a že bych si je raději ani na limited nezahrál). Neútočím touto myšlenkou na ty, co pro nás dychtivé hrající si magikáře vymysleli naši oblíbenou karetní hru, ale jen chci upozornit na to, že jsou v intropacku obsaženy karty, které jsou podle mého názoru natolik nekvalitní, že bych je nechtěl ani zkoušet zařadit mezi mých 60 karet v decku.
Možná bych neměl být natolik zaujatý proti noncreature, nonland a nonremoval kartám, protože tu máme ještě dvakrát Orzhov Keyrune (artefakt za tři many, který nám přidá za tapnutí B/W do manapoolu a můžeme ho za BW oživit na ¼ lifelink do konce kola), jejíž oživení sice nebude žádné terno, ale jako manovou stabilizaci ji hrát určitě můžeme. Myslím si ale, že ve dvoubarevném balíčku s 26 zeměmi je keyruna až moc velký luxus. Poslední kartu, kterou bych úplně nezatracoval je enchantment – aura Gift of Orzhova, což je sice aura, což nám instinktivně spojuje s karetní nevýhodou, ale musíme si uvědomit, že poslední dobou, tedy minimálně před příchodem Gatecrash nebylo na standartu příliš instantního ničení, což její hratelnost aspoň trochu zvyšuje. Naší bytosti dodává dvě velmi kvalitní schopnosti, a pokud soupeř opravdu žádné zabíjení na „obdarovanou“ bytost nemá, dokážeme s její pomocí velmi snadno a rychle otočit race v náš prospěch.
Zbývají už jenom země. V intropacku je jich 26, což je opět poněkud přehnaný počet vzhledem k tomu, že jediná možnost jak zabít soupeře, je přes malé bytosti s extortem, kde platí pravidlo čím víc tím líp, a proto 23-24 bohatě stačí. Řekl bych, že tato skutečnost se váže ke všem pěti intropackům, ale Wizardi odjakživa do podobných produktů dávají vždy aspoň o jednu zemi více. Mezi 13 swampy a dvanácti pláněmi najdete i jednu orzhovskou giuldgate, která vám za tapnutí dává černou nebo bílou manu, ale na bojiště přichází taplá.
  

To je k výčtu karet v předpřipraveném balíčku z guildy Orzhov asi vše, co jsem chtěl sdělit. Nyní se podíváme na možnosti vylepšení, aby byl náš balíček o něco lepší. Připomínám, že v intropacku jsou přiloženy dva booster packy, kde určitě najdete nějakou zajímavou kartičku, která se bude do decku hodit.

Úpravy

Přemýšlel jsem, jak udělat vyloženě levnou úpravu, aby se úplně nevymykala ceně intropacku, protože rozumím, že když někdo začne s magicem a koupí si intropack, neplánuje většinou dávat vzápětí další tisíc do jeho vylepšování. Z toho důvodu mě napadlo vytvořit jakýsi allcommon deck (všechny karty v decku jsou rarity common), který můžete mimo jiné hrát i na turnajích formátu allcommon, a postupně můžete shánět dražší kousky a balíček nakonec předělat třeba o něco výrazněji. Sám následně navrhnu nějaké karty, které jsou v těchto kartách dobré a které určitě stojí za vyzkoušení a nakonec vypíšu jakýsi náčrt možného decklistu (seznamu) takového decku. Ale abych se úplně nevyhnul původní myšlence decku, rozeberu nejdříve decklist zmíněného allcommon balíčku.

Verze 1.1 Aggro - allcommon Jakub Štingl
Main Deck Sideboard
3 Sunspire Griffin
4 Chapel Geist
4 Syndic of Tithes
4 Kingpin’s Pet
3 Murder
3 Tragic Slip
4 Dead Weight
3 Bloodhunter Bat
4 Seraph of Dawn
2 Prophetic Prism
1 Giant Scorpion
1 Sign in Blood
2 Undying Evil
4 Orzhov Guildgate
9 Plains
6 Swamp
3 Haunted Fengraf
 
 
 
Nejdříve se podíváme na naše bytosti. Určitě bych jejich počet zvýšil tak na 30. Vzhledem k tomu bych snížil počet zemí na 23 a zbytek budou noncreature spelly. Bytosti nejschopnější nějakého útočení s extortem jsou Kingpin’s Pet a Syndic of Tithes (2/2 extort za 1W), u kterého mi není jasné, proč nebyl v intropacku obsažen taky. Oba dva jsou levné commony, proto bych je zařadil v playsetu (po čtyřech kusech). Dále jsem armádu doplnil nejlepšími létacími bytostmi, co na tomto formátu jsou – a že zrovna do této barevné kombinace jich není málo (Sunspire Griffin, Chapel Geist)! Nejsilnější z nich Seraph of Dawn disponuje vedle létání ještě schopností lifelink, která skvěle obrací race a hlavně má 4 vzadu, což na formátu, kde mezi nejhranější zabíjení patří Dead Weight, který je zde obsažený také, a spousta blesků, které dávají za 3 do bytosti, je vskutku vítané. Poslední pěkný letec je Bloodhunter Bat, který při příchodu vysaje z oponenta dva životy, a druhá a poslední pozemní potvora je Giant Scorpion, který se snaží spolu s removaly postarat o pozemní bytosti.
Mezi removaly zůstal Murder, ale Executioner's Swing a Angelic Edict nahradil rychlejší Dead Weight a Tragic Slip. Další noncreature spelly jsou spíše na chuť a abyste si mohli udělat předstvu o přibližně nejlepších kartách pro tento formát – 1 Sign in Blood (skvělá karetní výhoda), dvakrát Undying Evil – nejlepší ochrana pro vaší bytost, která ji ještě navíc posílí a dvakrát Prophetic Prism, což slouží zaprvé pro lepší stabilitu many a také je to docela zajímavý countrip (tj. karta, na níž je napsáno „Draw a card.“) a všechny countripy se nepřímo doplňují s extortem.
Zbývají země, kde přibyly tři chybějící orzhovské guildgaty do playsetu a ještě navíc tři bezbarvé Haunted Fengraf, které nám za tři many a sebeobětování vrátí libovolnou bytost z našeho hrobu do ruky.
Jsem si vědom toho, že přetvořením předpřipraveného balíčku na allcommon se deck i jeho myšlenka podstatně změní, ale myslím, že v této podobě by mohl být dostatečně konkurenceschopný minimálně na turnajích tohoto formátu nebo při normálních přátelských hrách mezi kamarády ve škole. Nyní se podíváme na karty i jiné rarity než common, které stojí za zmínku a které se vyskytují i v T1 (Tier 1 – ty nejlepší :-) ) balíčcích současné dvojky.
  

Jak u aggra, tak u pomalejší verze bych zmínil nejlepší a nejhratelnější kartu s extortem, co nám vyšla, a tou je rérový enchantment Blind Obedience, který nechává volnou cestu pro naše útočníky, protože všechny bytosti a artefakty zahrané soupeřem přicházejí na bojiště taplé, proto nefunguje ani abilita haste a oponent nemůže naše útočníky překvapit žádnou bytostí s flashem. Cena tohoto réra se pohybuje okolo osmdesáti korun.
Mezi takovými typickými guildovními kartami vedle Keyrun a guildmágů nám do každé guildy vyšel jeden Charm, což jsou vesměs silné a schopné karty. I v orzhovu vyšel velmi silný Orzhov Charm, který si troufám považovat za druhý až třetí nejlepší ze všech (po Borosáckém a možná Selesnyáckém), a to především díky jeho druhé schopnosti, která nám umožňuje zničit libovolnou bytost s tím, že ztratíme tolik životů, kolik měla sílu. Cena charmu je do 10 korun – je to uncommon.
Třetí a určitě nejsilnější karta orzhovu, která vyšla v Gatecrashi je určitě mythický duch Obzedat, the Ghost Council, jehož schopnost vysávání životů z opponenta se dost podobá schopnosti extort – ačkoliv určitě v mnohem větším měřítku. Vedle té je tu samozřejmě „schovávací“ schopnost, která je minimálně velice zajímavá – Obzedat se tak vyhne veškerému zabíjení, které není instant. Avšak proto, že je to mythic z nové edice, je jeho cena o něco vyšší – asi 350 Kč.
Zmíněné karty se hodí spíše i do té kontrolnější, pomalejší verze decku, proto bych se nebál vyzkoušet více kopií obsaženého High Priest of Penance (70 korun), ale i do té agresivnější, kde bych zase vyzkoušel raději Alms Beast (15 korun), Frontline Medic (90 korun) nebo nového anděla Angelic Skirmisher (asi 20 Kč).
Mezi ne vyloženě drahými kousky ze starších edic, než je Gatecrash, které bych určitě vyzkoušel, patří třeba Lingering Souls z Dark Ascension, které díky flashbacku se docela doplňují se schopností extort, Desecration Demon jako zajímavý finišer nebo instantní zabíjení, jako je Ultimate Price z RTR nebo zmíněný Dead Weight/Tragic Slip.
Zde bych chtěl přejít ke slibovanému decklistu ideální konstrukce WB decku. Je jisté, že takový balíček se nezařadí mezi T1 decky, protože aggro rychlé jako současný monored z těchto barev prostě nesestavíme a ostatní aggra bývají většinou dvojbarvy nebo trojbarvy se zelenou. Bíločerná proto asi nejvíce vybízí ke stavbě například Junk aggra (GWB aggro), nějakého Esper kontrolu (UWB kontrol) anebo jakékoliv reanimace, protože Unburial Rites a Lingering Souls jsou přesně v zadaných barvách. Mě však bíločerná kombinace přivedla na myšlenku vytvořit něco jiného nebo vlastně vrátit se ke skoro zapomenuté koncepci. Mám na mysli BW tokeny. Vault of the Archangel je v dnešní docela agresivní metagame stále silná karta a Blind Obedience se může docela dobře postarat o to, aby armády našich malých tokenů protlačily co nejvíc damage. Kdybyste měli časté problémy s více Thragtusky, než je zdrávo, tak se můžete pokusit o trojbarvu, nejlépe asi se zelenou, kde jsou karty jako Selesnya Charm nebo Collective Blessing. Trojbarva s třemi kusy Vault (nebo méně na úkor nějakých těch Gavony Township) by neměla být s  množstvím duálů na dnešním fieldu žádný problém.
WB aggro Jakub Štingl
Main Deck Sideboard
4 Lingering Souls
4 Gather the Townsfolk
4 Intangible Virtue
4 Midnight Haunting
2 Orzhov Charm
2 Frontline Medic
4 Champion of the Parish
4 Doomed Traveler
2 Sorin, Lord of Innistrad
2 Blind Obedience
2 Ultimate Price
3 Angel of Jubilation
4 Isolated Chapel
4 Godless Shrine
3 Vault of the Archangel
9 Plains
3 Swamp
 
 
 
 
Myslím, že přes nedostatečnou aktuálnost je tento deck určitě konkurence schopný hlavně díky zmíněnému bezbarvému landu, který o hodně zlepšuje matchup se všemi různými midrange decky, a stejně tak díky Blind Obedience nebo Frontlin Medicovi, díky nimž se rovněž lépe dostaneme přes soupeřovy obránce. Balíček je především velice rychlý – s pomocí Champion of the Parish dokáže velmi rychle vyvinout značný tlak, který je následně podpořený armádami menších tokenů, které následně vyrostou s pomocí Intangible Virtue nebo Jubilation Angel – anděl nebyl dříve příliš oblíbený hlavně kvůli jeho náročnému manacostu, ale s osmi dual landy, které jsou obsaženy si ho můžeme dovolit hrát i ve více kusech. Poslední bytost, která stojí za zmínění, je ne příliš výrazný Doomed Traveler, který je zařazen kvůli tomu, že zaprvé „přežije vrata“ (plošné ničení potvor – destroy all creatures, jako je Supreme Verdict – když Traveler umře, zanechá po sobě 1/1 Flying) a taky proto, že je to human.
Cena balíčku je, jak jsem už naznačoval o hodně vyšší – ke dni 8. 2. 2013 přibližně 3800 Kč v kusovkových prodejnách s tím, že jsem započítal úplně všechno, ale chybí zde sideboard, což cenu podle kvality o dalších 300 až 800 zvýší. Výhoda balíčku (podle mě) je, že zaprvé už není moc populární, a tudíž ani moc známý, takže dokáže překvapit, a zadruhé v množství variant a změn, které si můžete vyzkoušet. Já sám, protože jsem BW tokeny hrával, jsem už mnohokrát testoval WGB kombinaci (manovači – Arbor Elf, Avacyn’s Pilgrim, planeswalker Garruk, Selesnya Charm, Collectvie Blessing …) a nebo RBW tlak (Hellrider, Falkenrath Aristocrat, Thundermaw Hellkite, Boros Charm nebo docela zábavný Burn at the Stake)
A to je pro dnešek vše, doufám, že se Vám článek i video líbil a že si přečtete i recenze následující v dalších týdnech. Pokud by se Vám zalíbil samotný Intro pack Orzhov Oppression, můžete jej zakoupit v našem partnerském internetovém obchodě Veselý drak za zvýhodněnou cenu 299 Kč. Děkuji všem, kteří dočetli až sem a obecně všem, kterým tato recenze něco přinesla.
Jakub Štingl