úterý 2. dubna 2013
Lekce z jednokarťáku
Autor: Han @ 13:32 :: 4035 Přečtení :: 4 Komentáře :: :: Eternal, Reporty

UGRB Scapeshift
 


Po delší době (jak je už mým nedobrým zvykem) je zde opět další článek z prostředí jednokarťáků s tzv. německým banlistem (banlist a pravidla podle www.highlandermagic.info). Tentokrát jsem si pro Vás připravil report z turnaje Highlander Series ze dne 24. 3. 2013 v pražské herně Najada, na který jsem vyrazil s UGRB Scapeshift kombobalíčkem. Nejdříve bych rád stručně představil balíček:

Akcelerace/Stabilizace     Tutory na Scapeshift
Sakura Tribe-Elder Into the North Search for Tommorow Dimir House Guard
Edge of Autumn Wall of Roots Skyshroud Claim Demonic Tutor
Explore Overgrown Battlement Ranger's Path Intuition
Farseek Cultivate Crucible of Worlds Clutch of the Undercity
Rampant Growth Kodama's Reach Scapeshift Mystical Teachings
Nature's Lore Yavimaya Dryad   Liliana Vess

 

Kontrola knihovny   Ochrana komba Ostatní bytosti
Gitaxian Probe Sensei's Divining Top Thoughtseize Thragtusk
Ponder Jace, the Mindsculptor Duress Primeval Titan
Brainstorm Bribery Inquisition of Kozilek Inferno Titan
Preordain   Beast Within Kitchen Finks
Sylvan Library Rekurze Garruk Wildspeaker Acidic Slime
Wheel of Fortune Snapcaster Mage Garruk Primal Hunter Huntmaster
Wall of Blossoms Eternal Witness Remand Scavenging Ooze
Fact or Fiction Recoup Mana Drain Rampaging Balloth
Green Sun's Zenith      

 

Země      
Dryad Arbor Vesuva 1 swamp 1 UB dual
Raging Ravine Horizon Canopy 10 fetchland 1 BG dual
Wasteland 4 mountain 2 UG dual 2 BR dual
Tectonic Edge 3 forest 2 RG dual  
Valakut 2 island 2 RU dual  

Balíček funguje jako kombo, které má výrazné kontrolní prvky. Kombo spočívá v kartách Scapeshift a Valakut. Jakmile se dostanu na 7 karet, můžu zahrát Scapeshift, obětovat všechny země a najít Valakut a 6 hor a dát soupeři 18 damage. Hory se při zakouzlení Scapeshiftu navzájem vidí a proto Valakut, the Molten Pinnacle udílí 3 zranění za každou z nich. Ke splnění tohoto cíle balíček hraje řadu tutorů a karet kontrolujících vršek knihovny (ostatně jako každý kombo balíček). Výhodou oproti jiným kombům je fakt, že Vám stačí si najít kartu jen jednu – Scapeshift a mít k jeho zahrání dostatečný počet zemí. Trochu větší úsilí si vyžaduje stavba manabáze, kdy deck musí obsahovat celkem alespoň 10 mountain a Valakut, což Vás poněkud omezuje. Stejně tak při hraní musí pilot balíčku minimalizovat hraní a hledání hor, aby mu jich vždy zbývalo dostatek v knihovně.
Kombo je celkem těžko disruptovatelné, v zásadě mu vadí především counterspelly a pak hate karty jako Winter Orb a Armageddon. Když jsem si balíček vzal na jeden z předchozích turnajů, tak jsem Armageddon v pěti hrách potkal (a jen jednou ho rozchodil). A to vždy v situaci, kdy jsem v následujícím kole soupeře zabíjel. Proto jsem v této verzi učinil několik změn, aby byl balíček proti geddonu více resistentní – přidal jsem oba Garruky a Huntmaster of the Fells/Ravager of the Fells. Ty jsem schopen zahrát o kolo až dvě dříve než Scapeshift. Balíček tak na soupeře tlačí z více směrů a soupeř nemůže hrát jen kolem Scapeshiftu.
Jak s balíčkem nakládat z pohledu mulliganu (v německém Highlanderu existuje tzv. Spoil mulligan, kdy můžete jedenkrát během mulliganování odložit X karet stranou a dolíznout místo nich nových X karet)? Zejména na draw je důležité, aby na úvodní ruce bylo nějaké urychlovací kouzlo, ideálně za dvě many (FarseekInto the North …), samozřejmě alespoň 2 země a nějaká karta kontrolující knihovnu (Preordain nebo třeba Demonic TutorVe druhé hře samozřejmě taktiku mulliganování přizpůsobíte decku, který hraje Váš protihráč. Teď už ale k samotným hrám.
 

Turnaj v Najádě

Na turnaj dorazilo skvělých 26 lidí a sešla se tu tak velmi pestrá paleta balíčků. Hráče čekalo 5 kol.
1.       Kolo - monoW aggro
První hru nechávám slušnou ruku s hezkým manovým urychlením po křivce (Farseek, Ranger’s Path) a Garruk Wildspeakerem. Soupeř hraje bílé koníky a začíná Soltari Monkem následovaným Knight of Glory. Já přikládám Wall of Roots a Garruka, kterého odtapnutím zemí posiluji na 4 countery. Soupeř ovšem ve svém zahraje Contested War Zone a neblokovatelným Monkem mi Garruka zabije (díky War Zone a exalted od Knight of Glory). V následujících kolech mě dál tlačí, já postupně lížu jen další země nebo hledání zemí a neslavně umírám.Firespout
V druhé hře dlouho vidím ruku jen s jednou zemí, nechávám Gitaxian ProbePonderTropical Island a využívám Spoil Mulligan pro dolíznutí 4 karet. Moje ruka se doplní o Snapcaster Mage, CultivateFirespout a nějaký manově dražší spell. Dlouho váhám, zda ruku nechat. Nakonec ruku nechávám s nadějí, že když se dostanu na 2 many, budu hrát Snapcastera na Probe a na třech manách sklidím soupeři stůl Firespoutem a stabilizuji se pomocí Cultivate. Ponder mi bohužel zemi neukazuje a ani má další draw ji neodhalují. Soupeř mi nedává přebytečný čas a během několika kol mě přejede. I přesto si spíše myslím, že nechat si ruku bylo správné rozhodnutí, na líznutí země do druhého kola jsem viděl 6 karet (3+1 za ponder, draw a probe). Nicméně rozhodně byla ruka riskantní a jednoduše když člověk takto riskuje, musí se smířit s tím, že jednou za čas jeho risk nevyjde. Tak to v magicu chodí.
2.       Kolo - Esper kontrol s Omniscience
Druhou hraji proti soupeři, který (jak se později dozvídám) přestavěl svůj deck na Commandera, aby vyzkoušel jednokarťákový formát bez generálů. Jeho balíček je Esper kontrol obsahující kombo na Omniscience. Sice má vyšší manovou křivku a asi by decku prospělo přidání manové akcelerace nebo levnějších kouzel, ale celkově je rozhodně slušně postaven. V první hře soupeř z kraje pokládá Kiru, kterou mě postupně tlačí, a Academy Rectora, kterého naštěstí nemá jak obětovat. Já mezitím pokládám země a manově se urychluji pomocí „rampanth growthů“. Postupně tak vytvářím setup pro odkombení a v soupeřově kole hraji Mystical Teachings s úmyslem najít si Mana Drain a pojistit si odkombení v příštím kole. Teachings mi soupeř sice zkountruje, ale už mu nezbývá další counterspell a já tak ve svém kole najdu tutorem Scapeshift, zahraji ho a vyhrávám. Soupeř mohl zahrát připravený Orim’s Chant, ale protože nevěděl, co vlastně hraji a že ho můžu už toto kolo ze 17 životů dostat na nulu, tak ho nezahrál.
Druhou hru tahám celou dobu za delší konec. Ve finální části hry soupeř hraje Wurmcoil Engine, který ale přichází do hry příliš pozdě – už s ním nezaútočí, protože v mém následujícím kole zahraji Scapeshift a odkombím.
3.       Kolo - Naya aggro
První zápas mi nehezky připomíná první kolo turnaje proti bílým koním. Mám dostatek rampících kouzel a díky nim velké množství many, ale využití pro manu se mi příliš nedostává. A to ani ve smyslu zabíjení ani co se tutorů pro Scapeshift týče. Soupeř oproti tomu vykládá jednu bytost za druhou a tak celkem nemám šanci.
Druhé kolo mi to naopak přijde velmi kontrolně (úvodní ruka s Remandem, Pernicious DeedLightning Bolt přecijen skýtá jisté možnosti). Soupeř začíná hru Noble Hierarchem, já nechávám manu otevřenou na Remand a prozatím vyčkávám. Když soupeř přikládá ještě Birds of Paradise a Ulvenwald Tracker je plán jasný – Perník za 1 ve čtvrtém kole. Ve třetím kole soupeř hraje Garruk Wildspeaker a já se rozhoduji pro korekci svého plánu. Mezitím jsem totiž dolízl Garruka vlastního a tak se rozhoduji soupeřova Garruka zdržet Remandem. Ve svém kole pak hraji Garruka a dělám si beast token. Soupeř mi Garruka ovšem sestřelí bleskem a hraje svého. Já dolízávám Beast Within, ničím v upkeepu Garruka a příští kolo vyklízím stůl pomocí Pernicious Deed. Soupeř je bez potvor a bez karet a hru mi časem odevzdá.
Ve třetí hrě se dostávám postupně pod tlak: Garruk (relentless), Sword of Light and ShadowThrun, the Last Troll … soupeř tlačí trochu méně, než by měl, takže mu pouze podskakuji Thruna s mečem a získávám čas. Po zahraní Beast Within na Garruka opět uklízím stůl perníkem. Soupeři zůstává Thrun s mečem, já jsem na pěti životech, soupeř má 21 životů a na ruce Reivellarka. Já mám na stole 6 zemí a Wall of Roots, na ruce potom Demonic Tutor, Cultivate a Wasteland. 2 many už jsem platil do Pernicious Deed a nemám tak dost zdrojů na zbavení se Thruna. Dlouho přemítám nad nejlepším řešením, nakonec trochu riskuji a doufám, že soupeř nedolízne zabíjení na Wall of Roots: hraji Cultivate, soupeř nic nedolízne a jen hraje Reveillarka. Já ve svém Demonic Tutorem hledám Scapeshift a dávám soupeři za krásných 21 životů.
4.       Kolo - monoB aggro
Další hru mě čeká Jirka Pokorný, který mě na minulém turnaji celkem s přehledem přejel svými černými koníky. To jsem hrál ovšem jiný balíček (UWB stax), což brzy zjistí i Jirka. První hru začínám Wall of Blossoms. Soupeř ve třetím kole hraje Phyrexian Arena, kterou mu ničím Beast Withinem. Načež v dalším kole vykládá místo zničené Areny Necropotenci a líze kopec karet. Já se mezitím trochu rampím a sklízím stůl Firespoutem. Soupeř nahrazuje padlé Tombstalkerem a Phyrexian Obliteratorem. Já hraji Inferno Titana a soupeři zbývá 11 životů. V posledním kole Jirka přehlédne, že se Titán může pumpovat, zaútočí vším a v mém útoku umírá. Mno, tady se na mě celkem usmálo štěstí.
V druhé hře soupeř nechá po mulliganu do šesti karet slabší ruku s Poxem a zeměmi. Já vykládám země, Sensei a Wall of Blossoms, ale zahraný pox mi vyklidí stůl i ruku a dostává jak mě, tak Jirku do topdeck módu. Moje vrškování je ovšem podpořeno topíkem a tak mi dorazí dostatek rampení. Do počtu zemí mám tak nad Jirkou převahu. Jirkovi nechodí karty z vršku tak dobře jako mě. Po pár kolech lížu tutor a zabíjím ho Scapeshiftem.
5.       Kolo - UR wizards
Mám 3:1 a když vyhraju poslední hru skončím pravděpodobně do třetího místa. Protihráč má postavený UR balíček s Wizard tématikou, plný counterspellů. To je samozřejmě pro Scapeshift celkem těžký matchup. V první hře se na mě ze soupeřovi strany dívá Kira, která mě postupně ujíždí na nižší a nižší počet životů. Protihráč moc netuší co hraju a tak se mi podaří vylákat rušení do nějaké méně důležité bytosti a 6 hor spolu s Valakutem nadělí soupeři včas 18 zranění.
Druhou soupeř hned ze začátku vykládá Grim Lavamancera a Voidmage Prodigyho a tvoří tak silnou hradbu rušení. Já Abrupt Decayem zabíjím Prodigyho, abych se zbavil counterspellu na nožičkách, ale Lamancer mi kolo co kolo dává ránu do hlavy. Scapeshift už mám připravený, ale snažím se si odkombení maximálně pojistit a vylákat protivníkovo rušení. To se později ukázalo jako chyba. Kdybych se snažil agresivněji odkombit, tak bych Scapeshift protlačil, ale tutorování pro ochranu komba mě stálo zbytečný čas. Karty na soupeřův hrob (=potrava pro Lavamancera) totiž přibývaly rychleji než jsem předpokládal, stejně jako poněkud rychleji než jsem předpokládal ubývaly moje životy.
Třetí hru mi po Spoil mulliganu zůstává podle mého více než solidní ruka: 2 země, Thoughtseize, Sylvan Library, Rampant GrowthCultivate a tutor na Scapeshift (Clutch of the Undercity). Vše bylo ovšem trochu jinak, než jsem se původně domníval. Thoughtseize dostane Mental Misstepem. Ve druhém kole nelížu třetí zem a hraji Sylvan Library, která mě přeci k zemi určitě dostane. Zpětně se jednoznačně jedná o velkou chybu. Sylvanka zemi nepřináší a tak si dávám za 4 životy, abych se k ní dříve dolízl. Ovšem můj Rampant Growth ztrestá Spell Pierce. Ve čtvrtém kole sice konečně pokládám třetí zemi, ovšem kultivační proces mých zemí (Cultivate) je zastaven pomocí Daze a Sylvanka jde zpět do ruky Repealem. Země které mi doposud chodily nebyly zrovna bezbolestné a tak jsem na 12 životech, aniž by mě zranil soupeř. Na stůl se dívá Grim Lavamancer a můj čas se krátí. Když v dalším kole můj pokus o stabilizaci Huntmasterem selhává díky Venserovi jsem opět o krok blíž rychlé smrti. Konečně mám zabíjení na Grim Lavamancera, ale zahraná Inkvizice odhaluje soupeřovo Bribery. Nemám na něj odpověď a rovnou vzdávám (radši vzdát než umřít na vlastního Inferno Titana!).
Celkově tedy neslavné skóre 3:2 a vědomí, že při lepší hře jsem  mohl dosáhnout lepšího výsledku. Nezbývá, než si vzít ponaučení. Aneb zas jsem si dal párkrát během turnaje Psionic Blast do hlavy.
 

Lekce z her

  • Deck dokáže být nestabilní co se týče rovnováhy mezi „Rampant Growthy“ a „relevantními spelly“. V 11 hrách turnaje mi 2x přišlo sice dostatek manového urychlení, ale již nebylo za co manu utratit. Je proto třeba zvýšit počet karet zajišťující kontrolu nad knihovnou (Compulsive Research, Thirst for Knowledge, Mind Spring).

  • Nesnažit se za každou cenu si maximálně pojistit Scapeshift a více propočítat budoucí vývoj mých životů. V pátém zápase jsem si vyložil několik Untaplých Shocklandů, které určitě nebyly nezbytné s vědomím, že „hraji proti kontrolu, tak na dvou damage nesejde“, což byla silná chyba v úsudku. V té chvíli jsem přemýšlel v zajetém schématu o soupeřově decku místo toho, abych se rozhodoval více s ohledem na aktuální situaci na stole.

  • Zkusit v budoucnu neopakovat alespoň některé chyby, popravdě vskutku nadlidský úkol;-)


Příští turnaj se v Najadě chystá už v nedělí 21. dubna, tak se tam doufám potkáme na dalším přatelsky soutěživém (či soutěživě přátelském) turnaji. A pokud potkáte Scapeshift nebude to ten můj ... jak je mojím dobrým zvykem, postavím si zase pár dní před turnajem nový balíček a na turnaji se ho budu učit hrát.

Honza "Han" Šedivý