čtvrtek 28. listopadu 2013
Magický růst aneb zábavné counterování
Autor: Ufin @ 16:16 :: 2221 Přečtení :: 0 Komentáře ::
 Zdravím všechny magicové nováčky. Dnes Vám představím balík, který pracuje s myšlenkou posilování svých bytostí pomocí counterů. Co že to znamená „posilování countery“? Jistě jste se již setkali s kartami, které říkají něco jako „power and toughness of this card are each equal to the... třeba... number of creatures you control“ nebo „this creature gets +1/+1 for... třeba... each Aura on the battlefield“  nebo „target creature gets +1/+1 until end of turn.“. To je obyčejné posilování, tam je vždy podmínka: buď posílení trvá „do konce kola“ nebo je závislé na přítomnosti jiné karty na stole. Countery však žádnou takovou podmínku nemají. Ty jak jsou jednou na kartě, tak na ní prostě leží a basta. Typická counterovací kouzelná formule zní „put three +1/+1 counters on target creature“ nebo „this creature enters the battlefield with two +1/+1 counters on it“. Rozumíme si? Také se to dá vzít tak, že countery jsou majetkem karty, na které leží, bez ohledu na cokoli jiného. Countery se obvykle označují nějakými kostičkami (stačí nějaké jednoduché, protože jeden standardní counter má vždy hodnotu +1/+1 nebo -1/-1), které se na kartu pokládají, od toho ostatně také pochází lidové označení pro přidávání counterů: cukrování. Posilování bytostí pomocí counterů má pravda pár nevýhod (například to, že když karta opustí bojiště, i když se třeba okamžitě vrací, o všechny své nakřečkované countery nevratně přichází), ale jednu zásadní výhodu, na které stojí tento balíček: countery můžete stěhovat s karty na kartu, přikáže-li to nějaký spell či abilita. Aby bylo naše povídání o counterech úplné, pro pořádek dodávám, že countery mohou být také zvláštního druhu, např. fate countery nebo charge countery, ale to nás nemusí nyní zajímat, neboť nejde v prvém plánu o countery posilovací. A poslední pravidlo: když bytost získá posilovací countery a pak přestane být bytostí, avšak zůstane na stole, countery na kartě zůstávají (vzpomínáte? countery jsou majetkem karty...) a pokud se karta opět stane bytostí, countery se jí znova beze všeho přičítají k síle a počtu životů. Je to častější případ, než byste asi řekli, protože se hodně hrají země, které se stávají bytostmi do konce kola.

 
 
 
Tento svůj counterovací balík jsem nazval „Magický růst“ nebo poetičtěji „Rosteme jak z vody strom“, laskaví přátelé jej přejmenovali na „Mutanti“ a ti, kdo s ním právě prohráli, tak mu nadávají do „Cukroušů“. Proč asi... ;o) Balíček je modrý a zelený (proto ten alias z-vody-strom) s lehounkou příměsí černé (hnojivo je třeba). Je to docela neobvyklá barevná kombinace, ale na planetě Ravnica existuje okrajová guilda zvaná Simic, která vám poskytne několik karet ve správných barvách, kterým counterovací strategie sedne jak prdel na hrnec, jak se říká. Budete zde mít alespoň příležitost uvidět karty, které se běžně nehrají. To má svou výhodu: kusovky v tomto balíku obsažené nejsou vůbec drahé. Podotýkám, že pokud si rádi pořizujete nové karty pomocí předkonstruovaných balíků, některé karty z toho balíku obsahuje intropack Simic Domination.
 
Decklist:
 
Magicky rust Michal Jírů
Main Deck Sideboard
4 Forest
2 Island
1 Swamp
2 Golgari Rot Farm
2 Dimir Aqueduct
3 Simic Growth Chamber
1 Drowned Catacomb
1 Hinterland Harbor
1 Vivid Grove
2 Shimmering Grotto
1 Evolving Wilds
1 Treetop Village
4 Corpsejack Menace
4 Bioshift
2 Wild Beastmaster
1 Champion of Lambholt
2 Triskelion
3 Fungal Behemoth
1 Vorel of the Hull Clade
1 Pentavus
1 Primordial Hydra
1 Protean Hydra
1 Clockwork Hydra
2 Simic Manipulator
2 Spike Feeder
1 Fathom Mage
1 Lorescale Coatl
1 Cytoplast Root-Kin
1 Bond Beetle
1 Arcbound Worker
1 Ring of Kalonia
1 Blessing of Nature
1 Death’s Presence
1 The Mimeoplasm
1 Necroplasm
1 Cloudfin Raptor
1 Solarion
1 Experiment Kraj
1 Bramblewood Paragon
2 Aquastrand Spider
1 Levitation
3 Fate Transfer
1 Cytoplast Manipulator
1 Rite of Passage
2 Kavu Predator
1 Bane of Progress
1 Tree of Redemption
1 Mana Leak
1 Flashfreeze
1 Dispel
 
Technická poznámka k decklistu: Balík je postaven pro formát modern. Ovšem... já osobně nehraji oficiální magicové turnaje, hraji pouze s přáteli v soukromém klubu, takže jsem při stavbě balíku nehleděl na oficiální ban pro tento formát (máme vlastní banlist). Odpusťte mi to a exkomunikované karty, pokud tam nějaké jsou (nevím), laskavě alternujte.
 
Manabáze:
 
Balík je trojbarevný (poměrné zastoupení barevnosti je přibližně 50 % : 25 % : 5 % : 20 % pro zelená : modrá : černá : bezbarvé artefakty) a to je občas problém. Bohužel jde o natolik úchylnou kombinaci, že pro ni neexistují žádné Obelisky, Panoramata a trojbarevné země, ale dá se s tím žít. Zemí zde hraji jen 21 a stačí to, protože tu mám sedm zvedacích dvojzemí (Golgari Rot Farm, Dimir Aqueduct, Simic Growth Chamber), se kterými si zahrajete některé karty zemí dvakrát. Dále zde mám dvě superdrahé superzemě (měl jsem štěstí v boosterech), tedy Drowned Catacomb a Hinterland Harbor. Vy sami samozřejmě zemí tohoto druhu hrajte maximum, kolik jich jen máte. Kdo nemáte, použijte levné náhražky: Vividy (Vivid Grove), proměňovačky (Shimmering Grotto), vyhledávačky (Evolving Wilds) a podobně. Můžete zkusit i nějaké speciální chuťovky, já tu mám například jednu zem-bytost, Treetop Village, těším se na vyzkoušení Llanowar Reborn z nejnovější edice Commander 2013. O použitých zemích se nechci moc rozepisovat, každý používá prostě to, co má v albu, nic chytrého. Manabytosti tu nemám, neboť jsem nenašel žádnou, která by nějak pracovala s pluscountery, i když takové špeky jako Birds of Paradise nebo Drumhunter jsem pravda chvilku testoval. Manové artefakty zde také nehraji žádné. Když už bych sem nějaký dal, tak určitě všebarevný: Coalition Relic nebo třeba Gemstone Array. Nebylo by to zlé, neboť oba se kombí s Vorlem, což je, jak za chvíli uvidíte, jedna z hvězd tohoto balíku.

 
 

 
Zbytek balíku popíši trochu netradičně, nebudu karty rozdělovat dle typu nebo manacostu, ale dle toho, nakolik jsou pro Cukrouše, pardon, Magický růst, zásadní.
 
Corpsejack Menace neboli Pan Houba. Paradoxní je, že toto je vlastně jediný důvod, proč mám v balíku černou. Upřímně řečeno moc nechápu, proč Wizardi tuto kartu hodili do Golgari, když pro tuto guildu je cukrování podružným tématem; realita je holt taková, že nejlepší karta pro Simicový balík je zelenočerná, tak se s tím smiřme. Vlastnost této bytosti je v jednoduchosti dokonalá, není k tomu moc co dodat. Snad jen to, že s touto kartou většinou raději nebojuji a používám ji v podstatě jako enchantment. Je pro mě příliš zásadní na to, abych ji ztratil. Malé pravidlové okénko: Pokud máte na stole více těchto bytostí, jejich efekt se přirozeně násobí, takže když kontrolujete čtyři Houby, pokládáte šestnáctinásobek pluscounterů oproti normálu. Game over.
 
Bioshift: Ano, nejužitečnější karta tohoto balíku je jednomanový common... Nikdy mě neomrzí provádět s ním combat triky toho druhu, kdy zaútočíte a po určení blokerů těsně před udílením zranění přestěhujete „pár“ counterů (dost často dvacet a více) na jinou bytost, zhusta právě na tu nezablokovanou, jaká náhoda. Podruhé hlásím game over. Dovoluji si upozornit, že se krásně kombí s Panem Houbou. Často se tak stává, že z jedné bytosti odeberete třeba osm counterů, ale jiná vaše bytost nabyde o šestnáct plusek, tedy dvojnásobek, ale někdy třeba půjde i o čtyřnásobek či osminásobek...
 
Wild Beastmaster: Domnívám se, že tato karta byla původně nejspíš myšlena pro podporu balíků, které umějí své bytosti posilovat instantně a dočasně, nicméně když na ni nějak dostanete countery (např. Bioshift, Blessing of Nature, Spike Feeder, Cytoplast Root-Kin, široce využitelná je abilita Graft), tak se panečku dějí věci. Vždycky to jde nějak vymyslet, takže až zas tak nevadí, že to je jediná karta v tomto balíku, na které není napsáno magické slůvko counter.
 
Champion of Lambholt: Druhá ženská, která se často stává objektem vašich tužeb, vášní a orgií, rozuměj cílem intenzivního stěhování counterů. Výhodou je, že sama jich dost produkuje, byť za celou hru nesešlete jediný token (což je nejspíš její původní osud, řekl bych), neboť bytostí máte plnou knihovnu. Což nakonec může samo o sobě i stačit a stěhovat countery budete jinam.
 
Triskelion zvaný Tryskáč. Jeho dopad na hru může být skutečně nadzvukové rychlosti. Vezměte si, že někdy může přijít třeba rovnou s dvanácti countery a když na něj Bioshiftem obratem za jednu manu šoupnete dalších dvacet a všechny mu hned seberete (jeden třeba můžete nechat, aby přežil, čistě z lásky a vděčnosti), soupeř nestihne říct ani ámen.
 
Fungal Behemoth: Podobných bytostí, které mají v políčku pro sílu a životy hvězdičky, zná magic dost a dost, v podstatě pro každou strategii, pro každý typ bytosti nějaký existuje. Většina z nich přitom posiluje sama sebe, takže jsou vždy minimálně 1/1. Tento Zhoubysyn, jak říkají kamarádi, má tu nevýhodu, že to tak být nemusí, bacha na to. Z toho důvodu se často sesílá přes Suspend, což jej ovšem zpomaluje. Škoda, taky mohl být vydán jako */*+1, nebo by mohl vstupovat přirozeně s jedním counterem, ale nevadí, nevýhoda je to jen drobná. Pokud některému nováčkovi stále ještě není úplně jasné, jaký je rozdíl mezi counterovým posilováním a normálním posilováním, vezměte si tuto kartu do ruky a pořádně si přečtěte první odstavec tohoto článku. Na tomto příkladu vám to musí docvaknout: ano, čtete správně, na Zhoubysyna se žádné countery nedávají, jde o obyčejné posilování podmíněné přítomností counterů na ostatních bytostech.
 
Vorel of the Hull Clade přezdívaný Vorel, jak jinak. Hlavní sólohvězda balíku. Zásadní maník. Zajímavé je, že ve spolupráci s panem Houbou objevíte nečekané násobky, dobře si to spočítejte: jeden Houba: výsledkem Vorlovy ability je trojnásobek, dva Houbové: pětinásobek, tři: devítinásobek, čtyři: sedmnáctinásobek původního počtu. Z Vorla jsem byl tak nadšený, že jsem ho chtěl suplovat abilitou Proliferate, ale zjistil jsem, že to není úplně vončo, ta se hodí spíš na mínuscounterovou strategii. Nakonec je fér k Vorlovi podotknout, že ho nevyužívám naplno; kdybyste jej hráli v jiném balíku, všimnete si, že umí rozmnožovat jakékoli countery, nejen ty plusové, a to dokonce nejen na bytostech; na druhou stranu si dejte pozor, nezacílí všechny permanenty, jak se občas někdo domnívá, loyality countery na planeswalkerech zdvojit opravdu nedokáže, není to Superman (i když mi ho obrázkem trochu připomíná).
 
Pentavus aneb Pan Stavebnička. Drahý špás, ale stojí to za to. Když máte dost man a nějaké ty Houby k dispozici, můžete jen tak z plezíru nechat z něj startovat Žebírka (Pentavite) a obratem zase přistávat. Za dvě bezbarvé many tak pokaždé trochu rozmnožíte jeho countery. Nováčky bych upozornil na bezva kombat trik, kdy Žebírkem zablokujete, a těsně, než umře, ho za jednu manu obětujete. Útočník zůstane zablokován, zatímco Žebírko „bez poškození“ přistane zpátky na základně (v podobě counteru, pochopitelně), odkud může za další manu opět odstartovat.
 
Pronesl jsem kouzelnou větičku „když máte dost man“? Když máte dost man, tak vyhrajete pomocí Primordial Hydra. Nebo Protean Hydra. Občas přispěje i slabší Clockwork Hydra. Jojo, hydry jsou miláčkové, schválně se mrkněte, jaké jiné ještě existují, použitelné jsou prakticky všechny. Bavím se tím, jak občas soupeř neustále dokola přepočítává, zdali jste ho nějak nepodvedli, když se Primordial ve spolupráci s Houbáky (a třeba Bioshiftem či Vorlem) během pár kol dostane na nějakých 200/200 s trample, mňam.
 
Simic Manipulator: Někdy se rádi a dobrovolně o pár counterů připravíte, stejně jako u Spike Feedera.
 
Fathom Mage: Když to občas rozjedete s Houbama fakt ve velkým, někdy je až problém se nepřelízat. Dělám si samozřejmě srandu, vždy to máte pod kontrolou. S touto kartou se mi dříve dobře kombila kolegyně Sage of Fables, dokud jsem ji hrával.
 
Lorescale Coatl: Další kombíčko se sousedkou paní čarodějkou. Ale i jinak slušný zdroj counterů určených ke stěhování.
 
Cytoplast Root-Kin: Nejužitečnější jeho abilitou je kupodivu Graft, jak ukázala praxe, pak pocukrování všeho na stole (bohužel ne vždy jsou to úplně všechny vaše bytosti), naopak jeho poslední abilitu nehraju skoro nikdy, ledaže bych měl pár Houbů a chtěl si tak namnožit countery, které pak přesunu jinam, ale to je dost krkolomné.
 
Bond Beetle a Arcbound Worker: Původně jsem měl při tvorbě balíku velké oči a malé bytůstky ignoroval, ale občasné trápení s nulovým počtem životů Fungal Behemotha mě přivedlo k tomu, že je opravdu velký rozdíl mít na stole jeden counter a nemít nikde vůbec žádný counter. Jinak jsem při stavbě tohoto balíku opravdu vážně koketoval s abilitou Modular a měl tu mnohem víc bytostí s touto schopností a artefaktových bytostí vůbec. Jeden čas to dokonce bylo jen o Panu Houbovi, Zhoubysynovi, Vorlovi a jejich stádem strojů. Ale časem jsem to přehodnotil a Modular už mám nyní jen tento, z nostalgie.
 
Ring of Kalonia. V tomto balíku potřebujete trample jako sůl. Solil bych i víc maje dost místa.
 
Následují karty, z nichž až zas tak nadšený nejsem a u nichž se dá očekávat, že se možná časem z balíku i odporoučí. Často jsou to také objekty na odsajdování.
 
Blessing of Nature. Občas vážně potřebujete přihodit do hry nějaké ty countery i takto „nepřirozeně“ a „na holou řiť“ tam, kde žádné nejsou, není dobré pořád jenom rozmnožovat, někdy si nevezmete na dlani chlup. Akorát si nejsem až zas tak úplně jistý, že zrovna toto je ta nejvhodnější karta. Hledám něco pružnějšího, případně s výhodnějším poměrem efekt/manacost (ne vždy se povede Zázrak), chtělo by to asi něco za X man. Věřím, že jednou na něco kápnu. Že by byl tím pravým ořechovým Strength of the Tajuru, co myslíte?
 
Death’s Presence: Aneb jak nechat v klidu bytosti umírat a nepřijít tak o jejich sílu. Myšlenka je to dobrá, ale v reálu to pokulhává, protože soupeř vám ty naposilované mlátičky zas tak moc nezabíjí. Když už o ně přijdete, tak spíš zvednutím do ruky nebo exilnutím, a na to se bohužel toto enchantment nevztahuje (stejně jako Modular, mimochodem).
 
Ze stejného důvodu – omezené využívání vlastního hrobu – jsem docela zklamaný z The Mimeoplasm. Kde jinde než v takovémto balíku hrát kartu s tímto manacostem, jistě, ale je třeba si uvědomit, že když už se něco ocitne ve vašem hrobě, tak je to zhusta smradlavá nula. Pročež jste odkázáni na soupeřův hrob, a to bývá ošemetná záležitost. Ach jo.
 
Necroplasm. Může posloužit jako zdroj counterů pro stěhování, ale jinak jej vnímám v kategorii nepoužitelný až nebezpečný a ještě s problémovým manacostem. Párkrát mi už zachránil krk, to je pravda, jinou odstraňovačku (vyjma Tryskáče) tu nemáte, ale sem tam mi už také samovolně zabil nějakou hydru, a to by člověk vraždil.
 
Cloudfin Raptor. Problémy s ním bych obecně nazval „problém Evolve“. On to ani není až zas takový problém, Raptor nemůže nevyrůst, ale člověka prostě tak nějak mrzí, že brzo růst přestane. Není to holt hydra. Když bytosti s evolve trochu dopřejete a něco jí tam šoupnete, nepomůžete jí tím; naopak ji tím stopnete a ona přestane vyrábět. Jak říkám, ta nevděčnost zamrzí, u Fathom Mage stejně jako u Raptora. Mají prostě svůj strop a je to škoda. Nejlepší evolve karty jsou samozřejmě ty s velmi rozdílnou silou a životy (což Raptor bohužel není), ale i ty se z mého balíku časem vytratily. Raptor zůstal, ale jen a pouze kvůli flying.
 
Solarion. Velmi funny karta. Není nijak zvlášť užitečná v boji, protože s ní prakticky nikdy neútočíte, ale předvedete se, to zas jo. No řekněte, kdo by si ji tapnul do útoku, když může spustit výrobní proces counterů v takovéto továrně! Její efekt je obzvláště působivý, ale pokud zrovna nemáte v ruce Bioshift, tak je vám nakonec třeba i naprosto k ničemu.
 
Experiment Kraj: Bytostí s aktivovanými abilitami tu zas až tak nemáte, ale občas se podaří něco nakopnout. Když ne, tak ale tu jeho druhou abilitu, tu využijete rádi kdykoli, takže i přes jeho manacost cenu ho často beru na milost a v balíku ho nechávám.
 
Bramblewood Paragon: Pokud se Kraj někdy musí stydět, že nemá koho napodobovat, tak Paragon nemusí, protože ten tu žádného Warriora nikdy ani neucítil (asi jako Sage of Fables Wizardy). Přesto ho tu hraji, a docela rád, protože budovatelské heslo „trample všem!“ je vskutku zárukou světlých zítřků.
 
Sidedeck:
 
Aquastrand Spider: Dokonalý proti létavým soupeřům. Proti těm se Mutantům hraje opravdu hodně blbě, takže si v těchto případech sajduju i Levitation.
 
Fate Transfer: Není to Bioshift, musíte přesunout vždycky všechno, což se ne vždy hodí, ale touto kartou můžete okrádat soupeře! Takže ho sajduju velmi často a i ve více kouscích. Ovšem jen pokud soupeř také umí counterovat, to se rozumí. Pokud je to vážné, přidává se i Cytoplast Manipulator.
 
Rite of Passage. Myšlenka není zlá, ale ve skutečnosti si tuto kartu nasajduju málokdy, nejčastěji proti soupeřům, o nichž vím, že mě budou blokovat malými bytostmi (goblin, soldier, elf apod.). Vypadá to ovšem, že Curse of Predation bude lepší.
 
Kavu Predator je úžasný proti balíčkům, které si doplňují životy.
 
Bane of Progress naopak proti artefaktovým nebo enchantmentovacím balíkům (i když úžasným bych ho asi nenazval).
 
Tree of Redemption. To je mi panečku karta. Tušíte, proč ji mám zrovna v tomto balíku? Nedivil bych se, kdyby vám to nebylo hned jasné, já jsem její úžasnou vlastnost spojenou s countery odhalil až v několikáté hře, a to mi to ještě přišlo natolik neuvěřitelné, že jsem to musel konzultovat s panem rozhodčím. Ten mi to ovšem potvrdil. O čem že to mluvím? Vemte si, že na strom zavěsíte třeba dvacet counterů. No problem v tomto balíku. Uvažujme, že zároveň jste na dejme tomu pěti životech. Tapnete strom a prohodíte si s ním životy: Strom má vašich pět, ale vy nedostanete třináct, ale třiatřicet! Countery se samozřejmě počítají a na kartě beze všeho zůstávají, takže strom má ve výsledku 5+20 životů. A těch pětadvacet vám klidně příští kolo šoupne – pokud vás přitom nikdo nepřipravil o těch vašich 33, po výměně má strom 33+20, tedy třiapadesát, které má pro vás schované zas napříště. A tak stále dokola. Jinými slovy countery na této kartě znamenají jednoduše nové životy, každé kolo znova a znova. A to prosím z ničeho, nikde nic neubývá, stačí se jen tapovat. Nakonec se z toho tapne sám váš soupeř. ;o) Tuto kartu sideuji nejčastněji proti červeným soupeřům; ti si se stromem neporadí a vy jím vymažete jejich snahu o blesky do hlavy. Pozn.: Ještě se mi nepoštěstilo mít najednou na stole tuto kartu a Experiment Kraj, mít na obou countery a tapnout oba na stejnou abilitu. Jednou se toho jistě dožiju. Zatím si to jen zkouším představit, haha.
 
Pár counterspellů musí modrá v zásobě mít vždycky. Např. Mana Leak. Často dojde na Flashfreeze, protože jak jsem zjistil, většinou jen Gruul nebo Naya vás může na stole přetlačit. Na druhou stranu máte hrůzu ze zvedaček, takže tam bych bral naopak Dispel.
 
Na koho se nedostalo? Evolve a zase evolve, zvážil jsem všechny, vyhověl málokdo. Ale vás třeba něco zaujme, pokud se pokusíte takovýto balík postavit. Třeba Evolve Krasis? Renegade Krasis? Nic nenamítám. Nezapomeňte se také mrknout na všechny Mutanty. Žádná z bytostí jako Plaxcaster Frogling, Sporeback Troll, Vigean Graftmage neurazí, věřím, sám se je chystám vyzkoušet. Na co se ovšem chystám určitě, je nádherný a skvělý Master Biomancer, ale je mi líto těch kaček, doufám, že jeho cena časem klesne. Také se chystám pořídit si Commander 2013, z toho rád vyzkouším Murkfiend Liege, Phantom Nantuko a ono výše zmíněné Curse of Predation. Karet, které nějakým způsobem pracují s countery, je ovšem asi tak milion napříč všemi edicemi, těžko (nebo naopak lehko) se mezi nimi vybírá. Poslední čestnou zmínku si nechávám pro naprostou mlsutku, pro kartu Primal Vigor. Z toho se až točí hlava. Mít tohle čtyřikrát a k tomu čtyři Houbáky... a třeba ještě žijete na plane Selesnya Loft Gardens... dovedete si představit pětsetdvanáctinásobek? ;o)
 
 
 
Jen krátce o tom, jaká je ideální ruka a nejméně ideální soupeř. Jde to odbýt pár slovy: Tady Bioshift a tam Kulrath Knight. A jim podobní. Jaká je silná stránka tohoto balíku? Když vám to dobře přijde na ruku a soupeř vaše counterovací orgie včas nějak nepřeruší (což umí v podstatě jen modrá a černá barva), většinou znenadání zjistí, že jste mu prostě přerostli přes hlavu a v té chvíli s tím už těžko něco udělá. Na druhou stranu je vaší slabinou, že jen mizivá část vašich karet vám umožní získat zpět ztracené životy a především – v podstatě celou hru se zabýváte jen sami sebou. Synergie karet tohoto balíku je famózní, v tom má pět hvězdiček z pěti, ale na druhou stranu je jeho variabilita a schopnost reagovat na dění na stole prakticky nulová. Nejsou tu žádné modré zvedačky, zelené odstraňovačky nebytostních permanentů, černé zabíjení, nemluvě o čištění stolu a podobně. Byl bych vděčný, pokud byste v komentářích mohli zmínit, zdali je to přijatelná cena za ty skvělé interakce, kterých si Cukrouši jinak dosyta užívají.
 
Díky za pozornost. V minulém článku jsem zapomněl poděkovat svému pravidlovému guruovi Zdeňkovi Surému z Rishady, který mi trpělivě vysvětluje záludnosti magicu a vůbec mi dost pomáhá. Dík všem.