úterý 22. července 2014
Rozbor Magic 2015 na constructed
Autor: Aggrokumano @ 20:09 :: 5126 Přečtení :: 4 Komentáře :: :: Standard, Novinky, Tvorba balíků

Rozbor Magic 2015 na constructed



S příchodem léta nám jako obyčejně vychází velká letní sada, tzv. Core Set. Wizardi stále pokračují v chronologickém značení, čili je letos řada na Magic 2015 (dále jen M15).

Magic 2015 čítá 269 karet v poměru 101 common, 80 uncommon, 53 rare, 15 mythic rares a 20 basic land. Můžete si všimnout, že počet uncommon byl navýšen ze 60 za 80, což je kvůli zábavnějšímu limited.

142 karet zde vychází úplně poprvé a 93 karet jsou reprinty, které nebyly v Magic 2014.

Trochu utajená informace pak je, že spolu s M15 přibude na standard ještě dalších 15 karet, které nalezneme v takzvaných Sample decích (free produkt pro začínající hráče). Karty jsou klasicky v designu M15, ale není možné je otevřít v boosterech.

Hlavní postavou edice je Garruk, který se vrací větší a silnější, než kdy předtím! S ním také souvisí hlavní motto M15: Hunt Bigger Game (Ulov větší kořist).

Mechaniky

Convoke - hlavní mechanikou edice je Convoke, který byl naposledy k vidění ve Future Sight. Tentokráte je k vidění ve všech barvách, zatímco předtím byl pouze v bílé a zelené.  

Convoke je statická keyword abilita, která se uplatňuje při kastění kouzla.

Convoke přesně znamená: "Za každý barevný mana symbol v total costu tohoto kouzla můžeš tapnout untaplou bytost příslušné barvy pod tvou kontrolou, místo placení té many. A za každý bezbarvý barevný mana symbol v total costu tohoto kouzla můžeš tapnout libovolnou untaplou bytost pod tvou kontrolou, místo placení té many.“

Convoke není „additional, ani alternative cost“ a uplatňuje se poté, co je oznámen „total cost“ kouzla.

Base power and toughness – novinkou v pravidlech je také tento termín. Vlastně je to pouze kosmetická změna, která by měla ulehčit začátečníkům hraní s kartami, které mění hodnoty P/T (například Turn to Frog). To může být obzvláště matoucí s plusovými 1/1 kántry, či posilovacími efekty.

Odteď by tedy mělo být jasné, že všechny posilující efekty se odvíjejí od „base power and toughness“.

Proma & tokeny

Prerelease proma (12-13.7.)

Launch week promo (18-20.7.)

Game Day proma (9-10.8.)

Podložka pro vítěze Game Daye

Duels of the Planeswalkers 2015 proma

Booster Box promo

Promo token (M15 league)

San Diego Comic-Con 2014 - Planeswalker Set




 

Rozbor jednotlivých karet

Stejně jako u minulých rozborů, i tentokráte bude každá barva rozdělená na dvě části. Nejprve vždy zmíním karty, které jsou podle mě dobré na klasické constructed formáty (s důrazem na standard) a poté krátce zmíním další karty, které mi přijdou zajímavé (honorable mentions), ale nemyslím si, že je pravidelně uvidíme na constructed.

Bílá



Ajani Steadfast
– v současné době už máme na standardu tři různé Ajani! A každý se podle mě hodí do trochu jiného decku. Zatímco Ajani, Caller of the Pride, je jasně agresivně laděn, Ajani Steadfast se hodí jak do agresivnějších buildů, tak do midrange strategií.

Jeho první abilita je velmi dobrá proti ostatním aggrům, což je nejména Monoblack a Monored. A to nejen pouze díky lifelinku, ale také díky vigilance, se kterou se velmi dobře racuje. Nejzajímavější je samozřejmě jeho druhá abilita, která se hodí jednak do Weenie decku, ale i do decku s jinými planeswalkery, které nám pomůže „proliferovat“. Asi nejzajímavější je s Elspethkou, kdy jednak posiluje vyrobené soldiery a zároveň umožňuje aktivovat její ultimátku hned v dalším kole po vyložení. Podobně rychle umožňuje dosáhnout ultimátky i u Kiory.

Nový Ajani mi tudíž přijde velice všestraný, ať už do White Weenie, nějakého GW Midrange, či Bant Planeswalkerů. Jediná škoda je, že jeho ultimátka má velmi malý vliv na hru, to už i těch 100 přidaných životů od jeho většího bráchy je lepší…

Ajani’s Pridemage – zajímavý „medvěd“ do Monowhitu, ačkoli na standardu nejsou tak dobré možnosti lifegainu, jako je tomu je na modernu. Zatímco na modernu je možné začít Soul Wardenkou/Soul’s Attendantem, tak na standardu je nejlepší volba Nyx-Fleece Ram a Archangel of Thune, což ale podle mě není směr, kterým by se měl Monowhite ubírat…

Heliod’s Pilgrim – velmi zajímavá bytost, která je často označovaná jako bílý Trinket Mage. Pravda je, že jde o karetní výhodu v bílé, což je velmi vzácný efekt. Karty jako Stoneforge Mystic, Wall of Omens, nebo Squadron Hawk se hojně hráli na standardu a koneckonců se stále hrají na ostatních formátech.

Na standardu by se mohl objevit v Naya Hexproofu, kde kromě posilovacích enchantmentů může hledat i Chained to the Rocks. Další zajímavé aury na standardu pak jsou Domestication a samozřejmě Underworld Connections. A možná, že by se konečně mohly prosadit „stax“ decky se Sphere of Safety.

Na modernu nám k tomu ještě přibude Daybreak Coronet a Angelic Destiny. A konečně pokud se podíváme do různých jednokarťáků, tak tu máme velmi silné kousky jako Treachery, Pattern of Rebirth a konečně i Splinter Twin.

Hushwing Gryff – Torpor Orb na nožičkách, aneb další zajímavá bytost do modernových Hatebearů, nebo sidovka v mirorru Podů. Řekl bych, že setkávat se ním budete i pokud hrajete jednokarťáky, jelikož bytostí s ETB (enter-the-battlefield) efekty jsou desítky a tenhle „Hatebird“ se jim pěkně vysmívá.

Preeminent Captain – ve správném decku umí Kapitán pěkně postrašit soupeře, ovšem na současném standardu pro něj není moc příznivá doba. Nejhranější soldieři jsou aktuálně Brimaz a Prectinct Captian a ti dobři fungují i bez Preeminenta. Navíc na třímanovém slotu je už teď v monowhitu obrovský přetlak.

K tomu, abych byl Preeminent Captain hratelný by byla potřeba bytost typu Captain of the Watch. Tomu je na standardu nejblíže Foundry Champion, ale ten je zase moc pomalý, pokud k němu nemáme Preeminenta. Jediná bytost, která se podle mne k němu opravdu hodí je Lavinia, ale tu jsem na standardu neviděl od doby, co odrotoval Restoration Angel…

Raise the Alarm – velmi zajímavá karta do Monowhitu. Zaprvé je to instant, pak se velmi dobře doplňuje s různými posilujícími efekty (možná, že se začne více hrát Dictate of Heliod) a hlavně velmi dobře spolupracuje s Convokem. Podle mě si hlasitě říká o spolupráci s novým Ajanim.

Spirit Bonds – velmi zajímavá karta, jejíž opravdovou sílu je těžké odhadnout. De facto se totiž opět jedná o karetní výhodu v bílé, která ještě jen tak mimochodem pomáhá obehrávat wrath efekty. Opět platí, že bude velmi dobrá s libovolným posilovacím efektem. Je tak dost pravděpodobné, že vznikne nějaký monowhite, který bude mít nezvykle silnou late game!

Honorable mentions:



Devouring Light – zajímavý bílý kombat trik, který lze zahrát i bez untaplých zemí. Bohužel zdaleka nedosahuje všestrannosti Banishing Lightu a na rozdíl od Celestial Flaru se nezbaví Strombreath Dragona...

Ephemeral Shields – podobný trik jako Ajani’s Presence, či God’s Willing, ale na rozdíl od nich se můžete zatapovat do bytostí, což mi přijde fajn a myslím, že se bude sem tam objevovat v sidech

Midnight Guard – infinite kombo s Presence of Gond

Modrá



Aetherspouts
– zajímavá variace na téma Cyclonic Rift či Aetherize. Na rozdíl od nich je to pomalejší, ale zase se jedná o skvělou tempo kartu, protože soupeř si buďte bude znovu lízat ty samé karty, a nebo dostal regulérní Terminus. Zajímavá možnost pro monoblue v kombinaci s Nykthosem, i když Rift je pořád o kousek lepší…

Chief Engineer – na to, aby se prosadil na standardu, tu není dost zajímavých artefaktů (musím zklamat příznivce Trading Postu – ani s tímhle kouskem to pořád nebude ono), ale na modernu by to mohlo být dost zajímavé, například v kombinaci s Grand Arbiterem a Tezzeretem (Agent of Bolas). Naprosto libové to pak bude v EDH Arcum Dagsson!

Jace, the Living Guildpact – nového Jace dost sráží fakt, že oproti Architectu of Thought nepřináší přímou karetní výhodu, což je sice fakt, ale tak špatný zase není. Plusová abilita bude ve většině situací dost podobná jako Scry 2, což je fajn. Mínusová abilita zase umožní vracet planeswalkery, což zabrání jejich ultimátce. A hlavně, jeho ultimátka je dost přísná a dá se jí dosáhnout relativně rychle. Každopádně nový Jace je spíše karta do tempo decku, než do čistého kontrolu. Ale jsem si celkem jistý, že zejména po rotaci se s ním budeme pravidelně setkávat. 


Military Inteligence – „malý“ Bident of Thassa, aneb další zajímavá karta do modrých tempo decků. Na rozdíl od Bidentu není potřeba, abychom udělili damage do hráče, ale na druhou stranu nikdy nelízneme více, než jednu kartu. Plus je manová nenáročnost a také fakt, že je jenom přes jednu barevnou manu, takže se může uplatnit v případném UR či UG Tempu.

Honorable mentions:



Dissipate –
při jeho poslední štaci na standardu byl hojně hraný, což bylo ale hlavně díky přítomnosti Unburial Rites. Na současném standardu je minimálně interakce se hřbitovem a tak je Dissolve výrazně lepší.

Divination – důležitý proliz pro UW Control, jelikož zajišťuje, že nemissnete landdrop v úvodních kolech.

Ensoul Artifact – karta, která vypadá zajímavě, ale myslím si, že pro ni není na standardu místo. Samozřejmě, že vidina enchantování Darksteel Citadelu a Darksteel Ingotu je lákavá, ale ve většině případů se nám tahle kombinace nesejde a budeme tak mít pouze kupu karet, které jsou samy o sobě k ničemu…



Jace’s Ingenuity
– další alternativa extra prolizu pro kontrol, která je zřejmě mírně lepší než Opportunita, která se občas vyskytuje v sideboardech.

Negate – klasický counterspell

Quickling – že by nová posila pro modernové Faerie? Jak Vendilion Clique, tak Spellstuter Sprite a dokonce i Mistbind Clique mají vynikající ETB efekty, které s radostí využijeme vícekrát. Také ho lze samozřejmě používat jako „kántr“ na soupeřův removal.

Černá



Indulgent Tormentor
– zajímavá karta pro Monoblack, ovšem trpí tím, že na pěti manách je nepřekonatelný Grey Merchant. Proti kontrolu by ale mohl být dobrý, pokud si to soupeř nechá dát za tři, je to jakoby útočil za osm, ovšem zase je o kolo pomalejší než Desecration Demon (ale aspoň ho nezastaví vojáčci z Elspeth). Využitelný by mohl být hlavně ve vícebarevných midrangích, do kterých se příliš nehodí Gray Merchant, což je podle mne hlavně Golgari.

Liliana Vess – po čtyřech letech se nám vrací původní Liliana! Pokud se podíváme do historie, tak předtím se Liliana příliš nehrála (tedy s výjimkou jednokarťáků, kde je skvělá), což má jednoduché vysvětlení – stojí pět man, ale nemá žádný přímý efekt na hru hned po vyložení (na rozdíl od takové Vrasky). Pokud se ale na stole udrží déle, tak je vynikající, kontroly a midrange umí rychle vydiscardovat, a nebo může prostě hledat Grey Merchanty, Rakdos’s Returny apod.

Nebezpečí ale samozřejmě tkví v tom, že Monoblack nechce hrát zbytečně mnoho pětimanových karet. Proto si myslím, že Lilianu neuvidíme víckrát, než tzv. jednou na chuť, případně další kopii v sidu proti kontrolům.

Necromancer’s Stockpile – karta která přímo vybízí k tomu, abyste kolem ní postavili deck. A i když to na první pohled nevypadá, že je na standardu dostatek hratelných zombies, tak ve skutečnosti máme přístup ke kartám jako Lotleth Troll, Dreg Mangler, Lifebane Zombie, Liliana’s Reaver, nebo Tymaret, který je se Stockpilem asi nejzajímavější ze všech jmenovaných. Jenom tahle kombinace by mohla porazit kontrol sama o sobě.

Samozřejmě to má velkou nevýhodu v tom, že deck by byl velice náchylný na Bile Blight a Detention Spheru.  Osobně si myslím, že deck by byl spíše pro zábavu, než pro competitive hraní, podobně jako třeba v minulosti Heartless Summoning, nebo z aktuálních karet Phenax, God of Deception.

Sign in Blood – už teď na dvojce kraluje Monoblack a teď ještě dostává příjemný bonus v podobě této karty. Díky Sign in Bloodu se bude moci hrát méně zemí, pěkně se vyplní křivka a občas náhodně zabijete někoho, kdo si myslel, že na dvou životech stabilizoval hru. Samozřejmě, že díky Devotion jsou stále lepší Underworld Connections, ale i tak jasné, že se Sign in Blood bude hrát (dost možná to prozatím bude karta, která se z edice bude hrát na standardu nejvíce), pravděpodobně ve splitu 3:3, nebo 3:2 (více konekcí samozřejmě).

Soul of Innistrad – v M15 nám vyšel nový cyklus mýtických šestimanových bytostí, kterému se často trochu škodolibě přezdívá jako „fixed Titans“ (opravení titáni – v reakci na to, že Titáni byli velmi silní a hráli se opravdu všude). Podle mne je „opravili“ až moc a většina z nich je nehratelná.

Výjimky tvoří ti, kteří mají ability za pět man, což je celkem rozumná cena. Dobré také je, že i když o něj přijdeme zezačátku kvůli Thoughtseize, tak se stále můžeme spolehnout na to, že je využijeme v late gamu.

Innistradská „duše“ je pak podle mě nejlepší z celého cyklu, v late game poskytuje brutální karetní výhodu (protáčení Grey Merchantů je celkem nekompromisní), dvě najednou poskytují „nekonečnou“ smyčku a kromě toho je to samozřejmě i velké tělo, kterého se soupeř musí zbavit.

Na druhou stranu šest man není úplně malý počet a v monoblacku, tak jak se hraje teď, pro ní zřejmě není místo. Něco jiného je to ale s Nykthosem a s další manarampou. Nejlepší místo pro tuhle duši tak zřejmě bude v BG midrangích. A nesmím zapomenout ani na jednokarťáky, protože pro hospodské hraní je tahle karta jako dělaná.

Ulcerate – velmi zajímavé zabíjení, které se ale nehodí do každého balíku. Pokud hrajete standard, tak víte, že Monoblack má největší potíže právě s rychlými aggry, takže ztráta dalších třech životů není zrovna to pravé.

Deck, který bude mít o Ulcerate velký zájem je určitě Monoblack Aggro. Získané tempo výměnou za pár životů je přesně to, co se tomuhle decku hodí „do krámu“. Mít jednomanovou odpověď na bytost, která stála soupeře třeba tři a více man je pro aggra samozřejmě velmi výhodné.

O Ulcerate by možná mohly mít zájem i nějaké kontrolní decky, jelikož jde o velmi dobrou možnost, jak se efektivně zbavit Mutavaultu.

Waste Not – karta, jejíž design navrhli sami hráči. Na standard je zajímavá ve spolupráci s Thoughtseize, Duressem, nebo s Lilianou. Nevýhoda je, že v late game se jedná o velmi špatný topdeck. Nejzajímavější možnost na využití je podle mne jako sidovka v mirroru monoblacků, jelikož je velmi dobrá proti Pact Ratě (pokud tedy nebude soupeř zahazovat samé země). Ještě lepší pak bude v BR verzi, která má k dispozici Rakdos’s Return.

Daleko lepší by mohl ale být na modernu. V minulosti se občas objevoval monoblack discard, kterému se mezi hráči přezdívá jako 8-Rack, jelikož hraje playsety The Rack a Shrieking Affliction. S Waste Not by všechny discard spelly nabraly pěknou přidanou hodnotu. Velmi zajímavá karta k Waste Not je pak Burning Inquiry.

Honorable mentions:



In Garruk’s Wake
– na tradiční formáty příliš pomalé, ale velmi dobrý kus do jednokarťáků, hlavně pak do multiplayeru.

Ob Nixilis, Unshackled – podobná záležitost jako In Garruk’s Wake, v jednokarťácích se obvykle hraje plno různých tutorů a s tímhle pánem na stole si každý rozmyslí, jestli použije tutor. Zvláště pak, když předtím už soupeřovy životy ohlodají nějaké menší bytosti a Ob přijde na stůl jako vrchol křivky.

Rotfeaster Maggot – zajímavá možnost pro černé decky bez Grey Merchanta, jak si přidat pár životů.

Červená



Aggressive Mining
– zajímavá možnost pro decky s červenou, jak zužitkovat mana flood, či prostě držet kontakt se soupeřem v delší hře. Na maindeck to asi nebude, ale umím si představit, že Boros Burn, či červené devotion decky budou Mining hrát jednou či dvakrát v sidu.

Chandra, Pyromaster – jelikož je Chandra na dvojce už celý rok, přijde mi skoro zbytečné něco psát. Prostě dobrá karetní výhoda v agresivních decích proti kontrolům a midrangům, akorát hráči často zapomínají na „Mugging“ mód. Zvláštní je, že za celý rok jsem ani jednou neviděl aktivaci její ultimátky…

Frenzied Goblin – zajímavá adice pro Monored Slight. Sice je to jenom 1/1, ale i díky němu se bytosti v monoredu budou opravdu špatně blokovat, vždyť k dispozici už je Madcap Skills, Legion Loyalist a Blinging Flare. A jen tak mimochodem se pěkně doplňuje s další kartou, kterou je:

Goblin Rabblemaster – dobrá agresivní bytost a zároveň karetní výhoda v jednom?! To je přesně to, co červená potřebuje. Ani nevadí, že na standardu není moc goblinů, jelikož Rabblemaster je dobrý sám o sobě. Není nijak složité si spočítat, že spolu s gobliny, které produkuje, dokáže zabít soupeře na tři útoky (1+6+8+10)!

Fakt, že nutí ostatní gobliny útočit, by v monoredu neměl vůbec vadit, protože když monored přestane útočit, tak to stejně většinou znamená, že se hra nevyvíjí v jeho prospěch…

Soul of Shandalar – opět jeden z těch lepších avatarů, i když podle mne je i tak na hranici hratelnosti. 6/6 first strike samozřejmě znamená, že v kombatu se mu nic nevyrovná, ale jinak je dost pomalý. I oněch pět man, které většinou použijeme k odstranění potenciálního (chump)blokera, je dost velká porce.

Jediná situace, kdy bude dobrý, je v late gamu, pokud už nemáte nic na ruce a potřebujete si něco líznout, ale v takové situaci je de facto dobrý každý velký pašík. Můj tip je, že tohoto avatara uvidíme maximálně jednou na chuť v RG Monstrech.

Stoke the Flames – nenápadná karta, která má podle mne velký potenciál, jako ostatně každá červená karta, která dává čtyři damage a lze ji zahrát bez untaplých man! Dobrá by mohla být v Monored Slightu, kde bude dobře spolupracovat s Rabblemasterem – jednak budete mít více bytostí a potom jedno kolo nemusíte nechat své bytosti, aby si naběhli do velkých soupeřových blokerů. Další zajímavá karta ke Stoku je pak Young Pyromancer, který by se tak mohl začít maindeckovat ve fritce.

Honorable mentions:



Act on Impulse
– vypadá to, že většina karetní výhody v červené se nyní ponese v tomto duchu. Act má ale ke „Draw three cards“ hodně daleko, jelikož k tomu, abychom všechny tři exilnuté karty zahráli, bude potřeba takových deset man…

Alac Bloodseeker – další z řady zajímavých dvoudropů do monoredu 

Foundry Street Denizen & Lightning Strike – osvědčené klasiky, ke kterým netřeba cokoli dodávat

Kurkesh, Onakke Ancient – zajímavý generál do EDH, kde si červená s artefakty celkem rozumí a také možná adice do případného Trading Post decku na standard.

Shrapnel Blast – 5 damage, to je čtvrtina životů, což činí Shrapnel Blast velmi atraktivním pro většinu červených mágů. V M15 nám sice vyjde Ornithopter a Darksteel Citadel, ale tyhle karty samy o sobě nic nedělají a proto bych je nechtěl hrát jenom kvůli Shrapnel Blastu. Jediné dvě zajímavé karty pro Shrapnel Blast na standardu jsou Volatile Rig a Scutting Doom Engine, což není moc, ale třeba se takový deck někde objeví…

Zelená



Chord of Calling –
tradice pěkných reprintů v core setech pokračuje i letos. Chord je jeden z nejsilnějších zelených tutorů, které byly kdy vydány, jelikož hledá instantně jakoukoli bytost, pokládá jí do hry a ještě lze k jeho placení využít ostatní bytosti.

Nemyslím si, že k němu na standardu vznikne nějaký kombodeck jako je Birthing Pod na modernu (i když je tady je pár komb s Archangelem of Thune), ale je to prostě moc dobrá karta na to, aby se nehrála.

Dát si do hry nejsilnější bytost je vždycky fajn a také se pak můžou hrát one-ofy typu Nylea, Hornet Queen, nebo Reclamation Sage. Samozřejmě, že nejlepší bude Chord v čistě monogreen buildu s Nykthosem.

Elvish Mystic – manovací klasika, aneb další rok standardu bez pravých bez Llanowar Eflů či Birds of Paradise :(

Genesis Hydra – Hydry se nám pomalu přesouvají z kategorie „pašíci pro klučíky“ do kategorie „format allstar“, což je i případ této Hydry. Kromě toho, že může mít opravdu obrovské rozměry má Hydra i unikátní schopnost – dokáže do hry přinést planeswalkera (čili více karetní výhody pro zelenou)! Představte si, jaké to bude, když do Hydry otočíte Garruka…

Zajímavé je, že Hydra neumí dát do hry zemi, což je podle mě čistě kvůli Nykthosu. A další zajímavý fakt je, že pokud X bude enormně vysoké, tak je docela velká pravděpodobnost, že najdete Nyleu, takže do jisté míry odpadá i večný argument o tom, že je k ničemu, když velké bytosti nemají evasion.   


Hornet Queen – za sedm man celková síla šest není na první pohled nic extra, ale Queena spolehlivě zastaví všechny soupeřovy útočníky a malé „vosičky“ se naopak velmi špatně blokují. Zároveň pak krásně spolupracuje s Chordem. Podle mne je to krásný one-of do Monogreen Devotion.

Life’s Legacy – zelené karty, které mají potenciál k líznutí velkého počtu karet, jsem měl odjakživa rád. Life’s Legacy se přímo vybízí ke kombinování s bestow bytostmi, k čemuž se mi jako ideální deck jeví BG Dredge. Další karty, které jsou s Legacy zajímavé, jsou Boon Satyr, Ajani, Mentor of Heroes, nebo Ghor-Clan Rampager.

Nissa, Worldwaker – Nové Nissy jsme se dočkali po dlouhých pěti letech. A na rozdíl původní Nissy vypadá velmi dobře! Untapnutí čtyř forestů je brutální rampa, skoro jako další Nykthos. Velmi dobré s Polukranosem, Garrukem (Caller of Beasts), Genesis Hydrou, atd…

Jelikož Nissa untapuje pouze foresty, je takřka jasné, že se bude hrát pouze v Monogreen verzi, která bude hrát kromě samých forestů už pouze jenom Nykthosy, což je asi jediná nevýhoda – Nissa se moc nekamarádí se scry zeměmi.

4/4 elemetálové jsou pak naprosto super, pokud máte po vyložení Nissy zemi navíc, může sama sebe ochránit před soupeřovými bytostmi, nebo naopak pomůže zastavit soupeřův nápor. Také může de facto fungovat jako takový větší Burning-Tree Emissary. Na pěti manách lze například zahrát zároveň Nissu i Polukranose. A v neposlední řadě je to velmi dobré proti hromadnému ničení, po Supreme Verdictu můžeme další kolo hned útočit!

Nissa je prostě výborný planeswalker, o kterém na standardu ještě hodně uslyšíme. Ale prosadit se může i na ostatních formátech, vzpomeňme například na Monogreen Nykthos deck na modernu, nebo na zelené rampa decky v EDH (Omnath, Ezuri)…

Reclamation Sage – je to skoro neuvěřitelné, ale doposud nevyšla třímanová zelená bytost s ETB disenchant efektem (natož aby to snad byl elf)! Dokonce i Elfové na legacy musely vybírat mezi Viridian Shamanem, nebo bílou splashí na Harmonic Slivera. Harmonic Sliver má navíc tu nevýhodu, že jeho trigger neobsahuje ono kouzelné slovíčko „may“. Myslím, že každému hráči Birthing Podu se alespoň jednou stalo, že si topdecknul Slivera ve chvíli, kdy měl na stole pouze Pod a žádné bytosti. Ale to je teď minulostí.

Sage bude dobrý i na standard, jelikož tu máme skutečně obrovské množství rozličných enchantmentů. Zelené decky ho mohou hrát jednou „na chuť“ díky Chordu a ostatní ho budou pravděpodobně sidovat.

Sunblade Elf – zajímavá bytost pro GW aggro, v prvních kolech to bude 2/2 za manu a zároveň může odvést dobrou práci i v late game.

Terra Stomper – Další možný finisher pro Monogreen Devotion, který bude zejména dobrý proti kontrolům, jelikož nejde zkántrovat, ani chumpblockovat. Viděl bych ho jako další one-of pro Chord.

Yisan, the Wanderer Bard – vedle Chordu tu máme i další zelený tutor. Nevýhodou je, že je relativně pomalý a napoprvé musíme najít Elvish Mystica, ale jakmile zůstane déle ve hře, tak se budou dít divy. Představme si třeba křivku Scavenging Ooze, Courser of Kruphix, Polukranos, Arbor Collosus…

Další drobná nevýhoda je, že jde o legendární bytost, takže ho nelze hrát v playsetu. Nejlepší uplatnění bude mít Yisan určitě v UG Devotion, kde máme untapovací efekty jako Kiora’s Follower a hlavně Prophet of Kruphix, což je přímo ukázková spolupráce!

Honorable mentions:



Back to Nature
– v klasickém prostředí bych tuhle kartu vůbec nezmiňoval, ale současný standard je poměrně specifický ohledně enchantmentů. Kromě toho, že v každém decku se jich najde pár, jako třeba Courser of Kruphix, nebo Herald of Torment, tak tu poté jsou decky, které se na enchantmentech přímo zakládají (Constelation decky, Naya Hexproof) a ty může Back to Nature naprosto zesměšnit.

Phytotitan – zajímavá bytost proti deckům se spoustou removalu, jako jsou různé kontroly, či Monoblack

Multicolor



Garruk, Apex Predator
– s Garruka se stal pořádný řezník, ale zároveň stojí sedm man, což je na planeswalkera zatraceně mnoho. Za sedm a více man jsme zatím měli dva planeswalkery, Karna a Nicola Bolase. Oba uměli ničit ostatní planeswalkery, podobně jako nový Garruk, ale navzdory tomu se na standardu skoro nehráli.

Myslím si, že nový Garruk na tom bude podobně. Mohl by se hrát jednou či dvakrát v GB Devotion, kde je plus, že ho můžeme dostat do hry pomocí Genesis Hydry. Možná by mohly vzniknout i nějaké midrange planeswalker decky, pravděpodobně v Jund či Junk, či 4C kombinaci a tam by se také dal hrát jeden kousek (umí ho hledat Liliana Vess a Ajani, Mentor of Heroes), ale to je podle mne tak všechno.

Samozřejmě je to fajn kousek pro jednokarťáky, kde je většinou vždycky nějaký planeswalker na stole, takže Garruk bude mít pokaždé dost cílů.

Sliver Hivelord – hlavní smysl této karty byl určitě umožnit vznik pětibarevných sliverů na standard, k čemuž také napomůže Sliver Hive a cyklus uncommonových sliverů, kde máme super kousek hlavně v modré – Diffusion Sliver, ale obávám se, zdali páni designeři trochu nezapomněli na EDH, kde tohle bude hrozně silný generál. Trochu se obávám, zda-li mě sliveři po pár hospodských hrách nezačnou štvát více, než Esper Control či Geist of Saint Traft… 

Artefakty



Perilous Vault
– Zajímavé hromadné ničení, které smete úplně všechno bez ohledu na protekce, nezničitelnost apod. Mohla by to být dobrá alternativa pro kontroly, které hrály Planar Cleansing a také zajímavá možnost pro Monoblack, jak se zbavit nepohodlných planeswalkerů, Detention Sphere, bohů a jejich zbraní. I tak ale tipuji, že se to nebude hrát více než jednou na chuť, kvůli velké manové náročnosti.

Formát, kde se Vaullta určitě uplatní je EDH, jelikož možnost exilnutí je velmi dobrá, protože s hrobem manipuluje v menším či větším množství každý deck.

Phyrexian Revoker – zajímavá možnost pro creature decky, jak vynulovat soupeřova planeswalkera, Pack Rat, či Polukranose. Bohužel se příliš nehodí do devotion strategií, ale třeba takové GW Aggro, Monoblack Aggro, či Monored Slight by si ho zahrát mohly.

Scuttling Doom Engine – konstrukčně velmi zajímavá karta, u které na první pohled není jasné, v jaké strategii bude nejlepší. Jasné je, že by se mohl hodit jako vrchol křivky do agresivních decků, což mi trochu připomíná Ruric Thara. Výborný bude zejména proti UW kontrolu a Monoblacku, jelikož se skoro nedá chumpblockovat a je tedy jasné, že dá soupeři přinejmenším oněch šest damage.

Třešnička na dortu je pak zajímavá interakce s Trading Postem!

Soul of New Phyrexia – spolu s černým Soulem jasně nejlepší kus z celého cyklu. Přijde mi jako skvělý vrchol křivky do monster, kde by mohl strašit midrange a kontroly. Super je, že dokáže proti hromadnému ničení ochránit hned dvakrát a opět ani tolik nevadí, když o něj přijdeme hned zkraje díky discardu. Zároveň je de facto nezničitelný v kombatu.

Pokud by se prosadil, tak věřím, že by se více začaly hrát karty jako Silence the Believers a možná i zmiňovaný Perilous Vault.

Honorable mentions:



The Chain Veil
– poměrně lákavá možnost, jak rychle dovést planeswalkery k ultimátce, ale podle mě je to spíše past. Jednak je to dost pomalá karta, pak je to mrtvý topdeck bez planeswalkerů ve hře ale hlavně, když máme ve hře více planeswalkerů, tak bychom stejně měli snadno vyhrát bez pomoci dalších karet.

Pro hospodské hraní je to ale beze sporu pěkná karta a v nějakém pětibarevném planeswalker kontrolu bude výborná.

Meteorite – další zajímavá karta ke Trading Postu

Obelisk of Urd – zajímavá anténa, která se hodí hlavně k různým tokenům, ale standard zrovna moc nepřeje tribal deckům a co se EDH týče, tak tam je plno lepších možností.

Země



Cyklus Pain landů ve „znepřátelených“ barvách
– aneb konec Guildgate na standardu. Nejvíce upotřebení najdou zřejmě Llanowar Wastes, které se hodí takřka do všech midrangů. Caves of Koilos pak zlepší manabase v BW Devotion.

Spolu s Mana Confluencí tak už nebude problém na standardu sestavit perfektní manabase pro téměř libovolnou trojbarvu. Nevýhoda bude pouze v tom, že si během hry sami ubereme několik životů, čehož by mohla využívat rychlá aggra jako Monored či Monowhite.

Darksteel Citadel – je jasné, že Citadela vyšla hlavně kvůli kartám jako Shrapnel Blast, či Ensoul Artifact. Určitě se najde spousta hráčů, kteří se budou pokoušet o takovéhle decky, ale nemyslím si, že s tím někdo dosáhne výraznějších úspěchů…

Urborg, Tomb of Yawgmoth – další adice pro Monoblack, umožní tapovat Mutavault pro černou manu, což byl občasný problém hlavně u verzí s Nightveil Spectrou. Na druhou stranu občas pomůže s tím samým problémem soupeři, ale to by nemělo moc vadit. Další pěkná interakce je pak s painlandy, které budeme moci tapovat pro černou manu bez jakéhokoli postihu.

Kolik to stojí



Jako obvykle se podíváme i na to, jak si karty stály v různých předprodejích. Porovnám ceny Černého Rytíře (ČR) s cenami na TCGplayer a Magiccardmarketem.

Ceny jsou aktuální ke 22.7.2014, dolar beru jako 20,40Kč a euro jako 27,50Kč

10. Urborg, Tomb of Yawgmoth - 140Kč na MCM, 115Kč v USA, 149Kč ČR

9. Soul of New Phyrexia - 135Kč na MCM, 155Kč v USA, 169Kč ČR

8. Chandra, Pyromaster - 165Kč na MCM, 110Kč v USA, 179Kč ČR

7. Chord of Calling - 180Kč na MCM, 205Kč v USA, 219Kč ČR

6. Jace, the Living Guildpact - 185Kč na MCM, 200Kč v USA, 239Kč ČR

5. Sliver Hiverlord - 195Kč na MCM, 235Kč v USA, 249Kč ČR

4. Waste Not - 195Kč na MCM, 135Kč v USA, 269Kč ČR

3. Ajani Steadfast - 235Kč na MCM, 285Kč v USA, 299Kč ČR

2. Garruk, Apex Predator - 345Kč na MCM, 445Kč v USA, 529Kč ČR

1. Nissa, Worldwaker - 580Kč na MCM, 700Kč v USA, 679Kč ČR

Moje top10 edice



Na závěr moje klasické zhodnocení edice:

10. Aggressive Mining – zajímavá karetní výhoda pro decky s červenou, bude stabilní součástí sideboardů

9. Scuttling Doom Engine – můj tajný tip na černého koně edice, velký bijec který bude trápit kontroly a midrange, možná se někde objeví i ve spolupráci s Trading Postem

8. Heliod’s Pilgrim – zajímavý tutor a karetní výhoda pro bílou, na standardu bychom ho mohli vidět v Naya Hexproofu, zajímavý bude i na allcommonu, kde umí hledat Presence of Gond, což je kombo s Midnight Guardem

7. Reclamation Sage – konečně Elf, který umí zničit jak artefakt, tak enchantment, budeme ho vídat na všech formátech, od standardu až po legacy

6. Ajani Steadfast – dobrý posilovací efekt do různých potvůrkových midrangů, či jako vrchol křivky v monowhitu

5. Goblin Rabblemaster – nejlepší agresivní bytost v edici, s monored aggrem budeme stále muset počítat jakožto s tier 1 deckem

4. Sign in Blood – výborná karetní výhoda pro midrange a zejména pro monoblack, zároveň můj tip pro nejhranější kartu edice

3. Garruk, Apex Predator – je velký, krvelačný a má spoustu zajímavých a silných schopností, což bude lidi hodně lákat

2. Nissa, Woldwaker – karta, která posune monogreen na jiný level

1. Chord of Calling – výborný tutor na všechny formáty, další vynikající posila pro monogreen devotion, jen houšť takovým reprintům!

A to je pro dnešek, co se M15 týče, vše. U dalších článků naviděnou.

Kumano