sobota 4. dubna 2015
Rozbor balíčku Infect na modern
Autor: LoboCZE @ 0:12 :: 3939 Přečtení :: 1 Komentáře :: :: Modern
Zdravím, tentokrát jsem si připravil rozbor balíčku na Modern, kterým je Infect. Jedná se o velmi rychlou verzi UG, která se umisťuje na předních příčkách největších turnajů, jako PT FRF, SCG Series nebo GP Vancouver.

Myšlenka balíku


Hlavní prim hraje kouzelné slovíčko Infect, které je na všech potvorách, co máte. Takové potvory udělují damage ve formě Infect tokenů a když jich hráč nastřádá deset, prohrál, čehož se díky různým Giant Growthům a dalším pumpám dá dosáhnout velmi snadno a rychle. Dá se tak říct, že pokaždé, když hrajete proti Infectu, máte jen 10 životů místo dvaceti. I proto se o Infectu hanlivě říká, že pro jeho pilotáž stačí umět počítat do deseti, což bohužel není tak úplně pravda. Infect je relativně křehký balík, u kterého je nutno myslet dopředu, odhadovat co asi tak soupeř může mít a podle toho tak hrát. Nutností tak je dokonale znát metu a soupeřův balík, vědet co si může dovolit. Někdo to přirovnal k Legacy, kde je to velmi podobné v tom smyslu, že se hlavní interakce se soupeřem koná v vaší hlavě a ne na boardu.

   

Jak bylo v poslední větě naznačeno, Infect je schopen výher nezřídka už v třetím kole a někdy i v druhém. Právě díky obrovské rychlosti si může dovolit hrát pomaleji oproti dalším balíkům, které jsou častěji pomalejší, jednoduše počkat až se zatapují a snadno vyhrát v jednom kole. Infect je tak určen hlavně pro hráče, kteří umí rozpoznat příležitost, jsou trpěliví a nebudou se vztekat, když to někdy nevyjde či budou závislí na topdecku, protože i to se bude stávat a i o tom Infect je.

Rozbor karet


Creatures



Glistener Elf - Hlavní potvora balíčku, kterou chceme mít na ruce od začátku a tlačit s ní co nejdřív.

Blighted Agent - Elfův starší bratr, díky neblokovatelnosti dokáže rozseknout hru tím, že ho soupeř nebude mít jak zablokovat, načež ho napumpujeme na 10 attack a víc, čímž vyhrajeme hru.



Noble Hierarch - Univerzální manovač, díky kterému budeme mít víc many na pump spelly a hlavně jeho Exalted nám umožní protlačit ten poslední bodík či dva Infectu.

Spellskite - v poslední době velmi užitečná karta. Dokáže zkazit den Twinu, Burnu, Infectu,, zkrátka téměř celému fieldu. Díky rychlosti si můžeme dovolit platit životy místo many. Nemusí být nutně v mainu, ale v sidu určitě.

Inkmoth Nexus - technicky landa, ale díky své flying často vyhraje celou hru sám o sobě. Navíc se dokáže vyhnout sorcery speed ničení a land destrukce je na Infect pomalá.

Ichorclaw Myr - spíše do počtu, jelikož je relativně drahý na to, kolik toho umí. Vhodný do obrany, kde nutí soupeře nevýhodně blokovat.

Spelly


Might of Old Krosa - myška v té nejklasičtější podobě. +4/+4 za nevýhodu odhalení plánů rozhodě stojí, už jenom proto, že proti ní často soupeř stejně nic neudělá.

Vinest of Vastwood - pumpování, navíc s pseudohexproofem. Pokud chcete ukončit hru, je bacha si načasovat kdy Vines zahrajete, aby vám soupeř mezitím potvoru jednoduše něčím neusmažil. Navíc má super defenzivní mód, kde soupeři zabrání interagovat se svojí potvorou, což se hodí například proti Twinu a podobně.

  

Groundswell - důvod, proč chceme hrát fetchky. Jinak další pumpování, jen trošku zaostává za ostatními.

Mutagenic Growth - sice menší boost, ale hlavně je zadarmo, což je nutné pro turn 2 výhry.

Become Immense - nejnovější přírůstek do decku a zároveň nejsilnější steroid. Díky Delve může být zahrán až za jednu manu, což může skončit v opravdu nečekaných killech.

Distortion Strike - další karta co pomáhá prorazit a dostat se až k soupeřovi, navíc funguje dvě kola.

Apostle’s Blessing - protekce proti ničení, pálení a další havěti. Díky ochraně proti artefaktům se hodí i proti Affinitě. Díky bezbarvé maně ji můžete seslat i z Nexusu.

Rancor - permanentní bonus do útoku, kterého se lze zbavit jen těžce. Na druhou stranu Trample není Unblockable, takže se hodí spíše do pomalejších playstylů.

Gitaxian Probe - hodí se hlavně když s balíkem začínáte, abyste měli povědomí co má soupeř na ruce a nenaběhli si do counter/removalu/ničení a dalších ošklivostí. Později, když už tušíte, co asi na ruce má, nemusíte hrát celý playset ale jen jeden, či dva.

Wild Defiance - záloha pro delší a grindy matchupy, kde dokáže pomoct proti pálení a třeba jen jeden pump spell proměnit na lethal. Navíc můžete pomocí Spellskite vyrábět další triggery, co vám to životy dovolí.

Sylvan Scrying - dnes moc nehraná karta, díky své pomalosti, ale skvěle dokáže stabilizovat manovou bázi.

Landy

BG, UG a WG fetchky - hlavně na zaplnění hrobu pro Delve

UG Shocklandy - další stabilizace

Forest - proti Path to Exile a dalším podobným

Pendelhaven - všechny naše potvory jsou 1/1, takže bude mít vždy využití. Sice je Legendary, takže chceme mít jen dva v balíku ale zase můžeme triggernout dva po sobě, pokud předtím nepoložíme landu.

Dryad Arbor - další potvora, která má spousty využití - ať už napumpování pro lethal, chumpování, proti sacrifice efektům. Nejlepší je, že si ji můžeme fetchnout ve chvíli potřeby.

Sideboard


Side je jako u všech decků flexibilní a závisí na současné metě. Toto je jen ukázka nejčastějších karet, v žádném případě to není něco, co tu je na věčné časy a nikdy jinak.

Twisted Image - cantrip, upravuje combat matematiku a hlavně ničí Spellskity za jednu jedinou manu, což se zatraceně hodí, jelikož Spellskita nám dokáže pěkně zavařit.

Spellskite - faktem ale je, že Spellskita je dobrá i pod naší kontrolou a playset se někdy rozhodně hodí.

  

Nature’s Claim - další ničení spellskit a hodí se proti Affinitě, Bloomu a podobným deckům s klíčovými artefakty/enchantmenty. Taky v nouzi poslouží jako léčení.

Dispel/Spell Pierce - disrupce, když nám soupeř chce zcounternout Become Immense a podobně.

Piracy Charm - flexibilní využití - pumpa, removal či slabší disrupce.

Dismember - cíleného ničení nikdy není dost.

Carrion Call - když dojdou potvory, tokeny to mohou dorazit.

Pithing Needle - s Probe dobrá disrupce, kdy jim můžete třeba píchnout fetchku a omezit jim tak manu, nebo i Spellskitu.

Viridian Corrupter - ničení a infect v jednom, i když, pravda, trošku dražší



Jak hrát

Infect je balík, který zabíjí infectem na jedno, dvě kola. Neznamená to ale, že byste měli ignorovat i normální životy - některé balíky s náročnější manou si dost životů uberou samy, takže s trochou pomoci od Hiearchů je klidně zabijete i Spellskitou.

Každopádně ale platí, že čas jde proti vám, takže pokud se soupeř zatapuje, klidně mu tam pošlete Might of old Krosa jen na Elfovi i když ho to nezabije - ušetříte manu a máte jistotu, že to resolvne. Zde je důležité mít cit, jestli je lepší soupeře dostat na 9 infect a druhé kolo ho dorazit, nebo počkat a pak ho zabít najednou. Většinou to záleží na decku soupeře, jaké může mít odpovědi, jestli stihne blokovat, líznout si ničení a tak dále. Pokud je šance že vám pumpu zruší a vy si můžete dovolit počkat, udělejte to.

Což nás přivádí k dalšímu bodu. Infect je defacto combo deck, takže se musíte smířit s tím, že v některých případech je správná cesta jak postupovat to tam poslat a doufat, že ten counter prostě mít nebude, že vám ten topdeck přijde a tak dále, zejména pokud jste další kolo mrtví. Pro Infect více než u kohokoliv jiného platí “Play to Win, not to Not Lose”. Ano, někdy to nevyjde, ale s tím se nedá nic dělat. Rozhodně je to lepší varianta než pasivně sedět a čekat, až se soupeř vzpamatuje a postupně vás zabije.

Informace jsou pro Infect naprosto klíčové, takže mějte oči na šťopkách a dívejte se hlavně na soupeře - nechává si odtaplou manu? Je nervózní a upřeně se dívá na kartu na své ruce? Nebo je naopak sebejistý či napjatý? Kolik karet nasidoval? Toto všechno jsou možnosti, jak odhadnout, jestli má na ruce nějakou klíčovou kartu, která by nás mohla vážně poškodit.

I balík má své triky. Triggerování Wild Defiance Spellskitami už bylo zmíněno, stejně tak Vinest of Vastwood na soupeře. Například Delvem Become Immense můžeme oslabit Goyfa, ostatně ničení si vlastních potvor, abychom mohli zacastit Immense sem také patří. Spellskita může například přesměrovávat triggery Valakutu na hráče Scapeshiftu. Důležité je také správné sekvencování pump a zemí - na to si dávejte skutečně pozor.


Mulligan

U Infectu je mulliganování docela důležitá záležitost. Obecně platí, že chcete mít minimálně jednoho Infectora, ale jsou i vyjímky. Nejhorší jsou pak ruky jen s landami a pumpami, ale i tam se to můžete pokusit zachránit pomocí Dryad Arbor, nebo jen doufat v topdeck. Vždycky si zkuste spočítat jaký damage dáte za dvě, tři kola - někdy budete překvapeni.

Infect sám o sobě generuje velkou karetní nevýhodu díky pumpám, takže každý mulligan drasticky snižuje vaše šance na výhru. Nebuďte greedy a nezahazujte normální až dobré handy v naději, že dostanete ještě lepší - pokud vám dojde něco jako 3x landa, 3x pumpa, tak jste v háji, jelikož s pěti kartama se vám soupeř bude zabíjet dost blbě.

Příklad: UG Shock, Fetchka, 2x Hiearch, Groundswell, 2x Vines - překvapivě dobrá handa. Za tři kola dáte 16 damage, takže je velmi dobrá naděje, že topdecknete infectora, nebo další pumpu a vyhrajete. Nechat.





Matchupy

Jste nejrychlejší deck na formátu, tak se podle toho chovejte. Proti některým deckům to bude čistý race, proti některým zase lehce pomalejší vyčkávání, až se zatapujou. Sice proti vám snad každý bude mít ničení, ale díky své rychlosti a Vines/Blessing ho ani někdy nezahrají/nevyužijí. Spellskite můžete očekávat snad od každého, takže ji vypisuji jen tady - na ní máme Twisted Image.

UR Twin - neutrální
Budou se nám pokoušet zatapovat útočící potvory pomocí Pestermite a Exarcha, později si složí kombo a konec šmytec. Na druhou stranu, máme rychlost na to je zabít před tím, než něco takového udělají. Wild Defiance jim celkem znepříjemní život, díky vynulování burnu. Po sidu na vás čeká všelijaké ničení a disrupce, na ně zase Spellskita, Nature’s Claim, Piracy Charm a další.

Scapeshift - dobrý
Jsme na ně až příliš rychlí a schopní je zabít bez toho, aniž by udělali něco výrazného. I pokud se jim podaří složit Scapeshift, pořád to můžeme vytrikovat přes Spellskitu, což mnohdy nebudou čekat. Po sidu to bude horší, obzvlášť pokud se na nás připravili, kde můžeme čekat ničení, AoE a podobně. Na ně toho paradoxně moc nemáme, snad vyjma Mana Leak a Spellskit.

Abzan - lehce špatný
Hodně záleží na tom, co nám přijde na ruku, kterou je Abzan schopen doslova roztrhat pomocí Thoughtseize a Liliany. Nutností bude unblockable proti Lingering Souls a něco na obětování Lilianě. Priroritou je ukončit hru co nejdřív bez jakéhokoliv čekání. Zaváhání jakéhokoliv hráče bude znamenat jeho prohru. Po sidu na nás vytáhnou další ničení a všeobecně disrupci.

RG Tron - lehce dobrý
Sice dokáže také být rychlý stylem Karn ve třetím, ale jsme o něco málo konzistentnější než on. V základu bude mít Pyroclasmu, na kterou pozor, jinak by to mělo být celkem v klidu. Ničení vytáhne až po sidu, stejně tak jako my na ně - zde opravdu extra pozor na Spellskite, která je jejich hlavním counterem na nás.

Storm - dobrý
Dalo by se říct, že máme zhruba tři klidná kola na to, abychom Storm zabili, což je přesně to, co chceme, jinak spustí kombo a konec. Po sidu to bude drobet horší, kde si vezmou blesky a Empty the Warrens na nějaké brzké ničení, takže nevyhazovat Apostle’s Blessing, jak to někteří dělávají. Na Nexus také pozor, hlavně kvůli ničení artefaktů.

Affinity - špatný
Dokážou být stejně rychlí jako my, jen s tím rozdílem, že na rozdíl od nás mají ničení a chumpblockery. Jedna z cest ven jsou Blighted Agent s pumpou, kterého nemají jak zabít. Problémem budou Spellskity. Po sidu je to ještě horší, neboť si vezmou Thoughtseize, popřípadě Ethersworn Cannonist, kteří znamenají GG. Proti nim bych vzal ničení artefaktů a doufal v dobré draws.

Amulet Bloom - dobrý
Podobný jako Storm, akorát někdy dokáže vyhodit Titána už v druhém kole. Jinak jsme klasicky rychlejší, do Titána žádná disrupce, po něm očekávejte černý a modrý pact. Nexus a Blighted Agent budou hlavními kandidáty na pumpování, jelikož je Amulet nemá jak blokovat. Po sidu se toho moc nezmění, jen bych vzal Nature’s Claim na Amulet of Vigor.

Zoo - neutrální
Hodně podobný Affinitě, jen ten clock mají o něco pomalejší. Budou nám tvrdě ničit infektory, ale unblockable/flying může projít obranou a následně být napumpovaný pro lethal. V každém případě hodně těsný závod. Side bude minimální, podle konkrétního decku, neboť ani jeden na toho druhého nic moc nemá.

Burn - špatný
Jakákoliv nechráněná potvora na boardu bude usmažena, zatímco nám bude Burn slušným tempem odkrajovat životy. Jedno z možných řešení je Nexus s Vines of Vastwood, popřípadě spellskitou a doufat, že ten lethal dáte. Po sidu se Burn ještě víc zaměří na blesky proti potvorám, takže Spellskite je absolutně nutná. Celkem není nic moc, co byste zde mohli dělat, kromě modlení se za dobrou ruku.