pondělí 26. ledna 2009
Hry pro více hráčů (1) - Imperátor
Autor: pavouk @ 13:26 :: 6207 Přečtení :: 2 Komentáře ::

Magic vznikl jako hra pro dva hráče. Skvělá hra pro dva hráče. Nicméně již od počátku vznikalo mnoho variant pro více jak hráče. Proč tomu tak je se dá jen těžko říct. Možná proto, že hodně lidí rádo zkusí něco nového, něco trošku jinak. Nebo možná proto, že pro spoustu lidí hra s více spoluhráči prostě znamená více zábavy, ať už hrají cokoliv. Ať už to je jakkoliv, faktem je, že variant Magicu pro více jak dva hráče je hodně. A alespoň s některými z nich bych vás rád seznámil v této sérii článků.

Imperátor

Tato hra je pro skupinu šesti hráčů, rozdělených na dva týmy. Každý tříčlenný tým je tvořen jedním imperátorem a dvěma generály, kteří tvoří jeho "tělesnou stráž" a sedí po jeho stranách - tak jak ukazuje obrázek.

 

 

Cílem hry je zabít soupeřova imperátora. Na něj ovšem není možné na počátku hry žádným způsobem útočit. Hráči mohou útočit vždy jen na svého souseda. Je tedy nejprve nutné probít se k imperátorovi přes jeho generály.

Hra probíhá podobně jako normální hra pro dva hráče. Každý hráč začíná hru s dvaceti životy a se sedmi kartami v ruce. Jako první hraje hráč, který sedí ve svém týmu zcela vlevo (na obrázku označen jako "Generál B"), dále si hráči předávají kola ve směru hodinových ručiček. Pokud tedy začíná Generál 1B, hraje po něm Generál 2A, pak Imperátor 2, Generál 2B a teprve po nich se ke svému prvnímu tahu dostanou  Generál 1A a nakonec i Imperátor 1. Ano, začínat se tu většinou opravdu nevyplatí.

Zvláštní pravidla...

Omezený dosah: Hráč může svými bytostmi útočit pouze na hráče vedle sebe. Pro dosah kouzel (a také pro dosah všech schopností vašich bytostí, artefaktů, planeswalkerů atd.) je důležitá role hráče v týmu. Generálové svými kouzly dosáhnou jen na hráče těsně vedle sebe. Imperátoři svými kouzly dosáhnou do vzdálenosti dvou hráčů vedle sebe vlevo i vpravo. Pokud tedy například hráč sedící podle našeho obrázku na pozici Generál 2B sešle Wrath of God jsou zničeny bytosti hráčů na pozici Generál 1A, Generál 2B a Imperátor 2. Pokud by stejné kouzlo seslal jeden z imperátorů, zničil by bytosti všech hráčů kromě protivníkova imperátora.

Vyřazení hráče: Pokud některý z generálů ztratí všechny své životy nebo si má líznout kartu z knihovny a nemůže tak učinit, je ze hry vyřazen. V té chvíli jsou ze hry odstraněny všechny permanenty, které v ten moment ovládal. To znamená že hru opustí jeho bytosti, jeho země... ale například také bytost kterou svému protihráči ukradl pomocí Control Magic. A také Pacifism, kterým "ozdobil" jinou protihráčovu bytost. A co je nejdůležitější - jeho pozice se již nepočítá při určování dosahu kouzel či možnosti útoku bytostmi.  

Zakázané karty: Jediný způsob jak vyhrát hru je zabít soupeřova imperátora. Karty obsahující větu "...you win the game..." (vyhráváš hru), jako je například Battle of Wits, zde nemají žádný smysl a neměly by být používány.

Herní strategie...

Pro doboru hru je samozřejmě lepší, když má celý tým své balíčky postavené tak, aby se navzájem doplňovaly. Přesto je tato hra dobře přístupná i začínajícím hráčům. Na pozici generálů se může uplatnit v podstatě jakýkoliv balíček. Ať už pomalý obranář, který dokáže dlouho chránit svého imperátora, nebo rychlý agresivní balík, jenž dokáže rychle porazit protivníkova generála a otevřít tak cestu k útoku na jeho imperátora, každý balík se tu uplatní. A s dobrým imperátorem za zády se tu může uplatnit i méně zkušený hráč se slabšími kartami v balíčku. 

Balík se kterým hraje imperátor si ale žádá speciální přístup. A pokud jej budete stavět, uvědomte si že:

  • V prvních kolech jako  imperátor nemůžete svými bytostmi na nikoho útočit a žádné bytosti nemohou útočit na vás.

  •  Ačkoliv se do souboje nezapojí vaše bytosti, dosáhnete na všechny čtyři generály a můžete tedy již od počátku ovlivňovat jejich souboje.

  • Oba vaši generálové mají proti sobě dva protihráče. Jsou v dosahu jednoho ze soupeřových generálů a soupeřova imperátora. Bez vaší pomoci pravděpodobně příliš dlouho nevydrží.

  • Jakmile padne jeden z generálů - a je zcela lhostené který z těch čtyř generálů to bude - mohou na sebe imperátoři útočit svými kouzly.

Existuje několik možnosti jak se bude chtít imperátor při hře chovat a podle toho  by měl postavit svůj balík:

Imperátor-čistič: Úlohou vašich generálů není chránit vás, ale prosekat se přes generála soupeřícího týmu a pokusit se zabít  jejich imperátora. A taková úloha se jim bude plnit nohem lépe, když protihráči nebudou mít žádné bytosti k obraně. Balík nacpaný kartami jako jsou Lightning Rift, Jaya Ballard, Task Mage, Stalking Assassin či Heartseeker - tedy kartami, které dokáží opakovaně ničit bytosti protihráčů, je přesně tím co takový imperátor potřebuje. Není ale potřeba bytosti vždy zabíjet - stačí když nebudou blokovat. Karty jako je Capsize či Flood poslouží také dobře. A pokud si libujete spíše v jednorázových kouzlech než v opakovatelných efektech, pouvažjte o Mirari, ať ze svých kouzel dostanete co nejvíce. Hromadné zabíjení se do takovéhoto balíčku příliš nehodí. Je sice skvělé jedinou svojí kartou zničit všechny bytosti soupeře... ale k čemu to bude dobré, když zároveň zničíte i všechny bytosti svých generálů?
Imperátor-ochránce: Tam kde se čistič soustředí na odstraňování bytostí protivníka, ochránce se soustředí na ochranu bytostí svých generálů.... a na ochranu generálů samotných. Karty schopné zabíjet soupeřovy bytosti se samozřejmě uplatní i zde, ale kromě nich se tu skvěle uplatní i karty jako Astral Slide, Imperial Mask či Stream of Life. Ochranitelský balíček bude takřka určitě především bílý, možná doplněný o nějaké ty zelené či modré karty. Modrá se svým rušením kouzel tu je ale v poněkud zvláštní pozici. Díky omezenému dosahu kouzel nemohou imperátoři na počátku hry rušit kouzla protivníkova imperátora. Pokud se tedy imperátor sedící proti vám rozhodne svými kouzly napadnout vašeho generála, žádný counterspell vám neumožní mu v tom zabránit. 
Imperátor-sólista: Jediným úkolem generálů je koupit imperátorovi dost času, aby se mohl připravit a poté jediným útokem (nebo spíše kouzlem) zničit protivníkova imperátora. Takovémuto imperátorovi vastně vůbec nezáleží na tom, jestli jako první padne jeho generál, nebo generál soupeřícího týmu. Jediné co je důležité je, aby se tak nestalo moc brzy. Jakmile jeden z generálů opustí hru, dostanou se imperátoři navzájem do dosahu svých kouzel a náš sólista předvede, jak se na protivníka nachystal. Takováto strategie může být velice účinná, ale... pokud jako imperátor svým křídlům nechcete ani trochu pomoci, tak proč hrajete týmovou hru? Moc obliby u spoluhráčů vám takový přístup asi nezíská. Těžko vyjmenovávat typické karty pro takovýto balík. Pokud se hodláte dát touto cestou, prohledejte internet a najděte si jakýkoliv combo balíček, který byl v minulosti úspěšný na turnajích. Možností je mnoho a každý z nich je schopen úlohu sólisty dobře plnit.  

 

Komunikace při hře...

Pokud chcete jako tým zvítězit, určitě vám neuškodí se před hrou trochu domluvit a sladit své balíčky. Například je dobré zjistit, zda imperátorův Coat of Arms bude vynikající kartou, ze které budou mít všichni elfové a goblini v balících jeho generálů radost. Nebo to bude jen drahý artefakt co vlastně nic neumí? 

Při hře samotné by už ale měly existovat určité hranice kolik domlouvání a naznačování je povoleno. Je v pořádku pokud se spoluhráči radí o kartách na stole, ale neměli by nikdy přímo prozrazovat informace, které nejsou spoluhráčům známé (např. karty v ruce, co je ten morph na stole, jaké karty jsem si při posledním Duressu prohlédl v protihráčově ruce...).

A jsme na konci...

Ještě než se rozloučím, nabídnu vám tu pohled na balíček, který jsem jako imperátor hrál naposledy já:

Karta Počet


Mountain 12

 Bez zemí se prostě hrát nedá.

Forest 12
Stream of Life 4

Můžete léčit sami sebe, ale hlavně na podporu generálů, abychom je udrželi ve hře.

Disintegrate 4

Tyto se postarají o bytosti soupeřů i o soupeře samotné.

Fireball 4
Mirari 3

Naše kouzla jsou silná, ale když je budeme sesílat ve dvojiciích, bude to lepší.

Howling Mine 4

Lížeme si více kartiček. Vykládáme víc zemí za kolo. Země nám dávají spoustu many. A platí to pro celý náš tým. Protihráči.... k nim efekt Howling Mine díky našim pravidlům nedosáhne. Aspoň, dokud naši generálové žijí.

Rites of Flourishing 4
Heartbeat of Spring 4
Mana Flare 4
Beacon of Creation 2

Kdyby se to celé pokazilo a některý z našich generálů padl, potřebujeme mít aspoň nějaké obránce. A při jejich počtu snad i dobré útočníky. Strategie "Nas mnógo!" je historicky prověřená.

Gaea's Blessing 3

Prohrát na dolízání knihovny je opravdu hloupé. A vzhledem k našim Howling Mine a Rites of Flourishing to musíme brát vážně. Tohle možná není nejefektivnější řešení problému, ale funguje to.

Země: 24, Kouzla: 36, Bytosti: 0 60


 

Existuje několik dalších variant pravidel Imperátora. Například proti sobě mohou hrát pětičlenné týmy místo tříčlenných. Existuje varianta při které si spoluhráči mohou půjčovat bytosti (namísto útoku se bytost přesune k jinému hráči). Existuje i varianta, kdy kouzla nemají nijak omezený dosah a všichni hráči mohou svá kouzla od počátku zacílit kam se jim zachce. Myslím ale, že varianta kterou jsem tu popsal je nejlepší. A i když se to tak na první pohled a po prvním přečtení možná nezdá, může být imperátor velice svižný formát, ve kterém není nouze o zvraty a překvapení.

Jednoduše řečeno: Jestli máte pět dalších spoluhráčů a dostatečně velký stůl, abyste se k němu všichni vešli, určitě to zkuste. Nebudete litovat.

Martin "Pavouk" Podlaha