pondělí 9. listopadu 2015
Recenze Battle for Zendikar Intro Pack: Call of Blood
Autor: JakubMG @ 21:54 :: 3047 Přečtení :: 2 Komentáře :: :: Recenze
Magic the Gathering Battle for Zendikar Intro Pack: Call of Blood

         Vítám všechny magikáře a čtenáře serveru Magic-Guru. Dnes se dočtete něco o jednom z nejnovějších produktů edice Battle for Zendikar. Bude jím třetí Intro Pack vydaný společně s touto edicí, jenž se jmenuje Call of Blood a je v barvách Orzhovu, tedy černé a bílé. Obě barvy pracují v tomto upířím  balíčku způsobem, který je jim již od pradávna vlastní – bílé karty nám přidávají životy, zatímco černé je vysávají ze samotného oponenta a obojího využívá velké množství zahrnutých bytostí. Konec zbytečných řečí, jdeme na to.

Struktura textu bude následující:

1.       Odpověď na otázku „Co je intro pack a pro koho je určený?“

2.       Rozbor šedesáti-karetního balíčku Call of Blood z Battle for Zendikar

3.       Rozbor potenciálních vylepšení balíčku

4.       Závěr

 

 

1. Co je to Intro Pack a komu je určený?

         Na tuto otázku jsem již odpovídal v předchozích dvou recenzích na intro packy z této edice. Domnívám se, že není třeba ničeho dodávat.

         Intro packy mají svůj původ v roce 1997 v době příchodu velké edice Tempest. V té době byly nazývány „theme decks“ a byly jimi pouze šedesáti-karetní předpřipravené balíčky. V roce 2008 s příchodem edice Shards of Alara byly theme decks zastoupeny intro packy, které vedle předpřipraveného balíčku navíc obsahovaly jeden booster aktuální edice. A od velké letní edice Magic 2013 máme v intro pacích booster packy dva.

         Již za dob Tempestu byly předpřipravené balíčky stavěny tak, aby měly určitou hlavní myšlenku – mechanismus nebo například typ bytosti typický pro danou edici - a obsažené karty s ní nějak spolupracovaly. Tímto způsobem intro packy dodnes napomáhají inspirovat nové hráče ke stavbě jejich vlastního hracího balíčku. Právě pro magicové nováčky jsou tyto produkty určeny – vedle všech karet v nich lze nalézt i stručná pravidla ke hře obsahující i některé herní tipy.

         Šedesáti-karetní balíček obsahuje široké spektrum karet právě proto, aby nového hráče dokázal co nejlépe s jednotlivými mechanikami a se všemi novými kartami seznámit. Některé karty jsou tak logicky horší než ostatní a hráč je může ze svého balíčku vyřadit a nahradit jinými lepšími kartami, které nalezne například ve zmíněných booster pacích. Ty obsahují 11 obyčejných (common), tři neobyčejné (uncommon) a jednu vzácnou (rare) kartu. Přebytečné nebo nehodící se karty tak může nový magikář ideálně vyměnit s jiným za nějaké lepší, čímž se seznámí s druhým neméně kouzelným konceptem celého Magicu – obchodováním s kartami.

 

2. Rozbor Intro Packu Call of Blood

         Nyní snad máte určitou představu jak s Intro Packem jako takovým nakládat. Nyní si ještě v pár odstavcích povíme, jak se snažit s tímto konkrétním předkonstruovaným balíčkem, který uvnitř najdete co nejlépe hrát.

Intro Pack: Call of Blood WoTC
Main Deck Sideboard
2 Kitesail Scout
1 Zulaport Cutthroat
2 Serene Steward
3 Stone Haven Medic
1 Hagra Sharpshooter
2 Malakir Familiar
3 Nirkana Assassin
1 Shadow Glider
2 Drana’s Emissary
2 Courier Griffin
2 Bloodbond Vampire
2 Kalastria Nightwatch
1 Felidar Sovereign
1 Defiant Bloodlord
2 Gideon’s Reproach
2 Tandem Tactics
2 Dutiful Return
2 Demon’s Grasp
1 Roil’s Retribution
1 Blighted Steppe
2 Evolving Wilds
2 Mortuary Mire
10 Swamp
11 Plains
 

        

         Na samém začátku recenze jsem už krátce nastínil, jaká je myšlenka celého balíčku. Na rozdíl od minulého Intro Packu Swarming Instincts se mi tato zdá opět o něco jednodušší na pochopení, intuitivnější. Na druhou stranu ve srovnání s prvním recenzovaným Intro Packem Rallying Cry nebude tento balíček zdaleka tak intuitivní a snadný na hraní. Bude rozhodně větší výzva dostat všechny kousky skládačky dohromady a vytěžit tak ze synergie jednotlivých karet co nejvíc, o to větší odměna Vás však bude čekat. Nyní již ale konkrétně:

         Je vidět, že upíří bytosti jsou rozděleny velmi rovnoměrně do jednotlivých manových slotů a manová křivka se tak podobá spíše agresivním balíčkům – za jednu manu dvě bytosti, za 2 šest, za 3 devět, za 4 čtyři, za pět dvě, za 6 i 7 jedna. Poněkud sporné se tak může zdát, že na rozdíl od typicky agresivního balíčku, jako byl Rallying Cry, kde jsme měli 2/1 za jednu manu, 2/2 First strike za dvě, zde máme za jednu manu pouze 1/1 Flying Kitesail Scout a dvojmanový slot zabírá z poloviny Stone Haven Medic, což je 1/3 za 1W, který nám za tapnutí dá jeden život. Možnost, že se jedná o klasický aggro2 deck tak nemůžeme tvrdit úplně jednoznačně.

         Na druhou stranu bytosti, jako je třeba zmíněný Stone Haven Medic, jsou pro náš balíček klíčové. V balíčku je celkem 25 bytostí, z čehož 13 nějakým způsobem využívá toho, že si přidáváme životy. Zároveň v decku najdeme celkem 11 karet přidávající nějakým způsobem životy – včetně dvou kouzel. Tato spolupráce je velmi praktická – přidáváme si životy a ještě tím napomáháme našim bytostem. Tím praktičtější je, když se obě části skládačky vyskytují především na bytostech, což znamená, že nemusíme investovat extra karty, abychom mohli těchto „minikombíček“ využívat.

         Pozn.: O tom, jak praktická a účinná může být symbióza mezi bytostmi přidávajícími životy a jinými, nás již dlouhou dobu přesvědčuje deck hraný na formátu modern3 zvaný Soul Sisters. Jedna z jeho posledních verzí je hezky představená v tomto videu: http://www.starcitygames.com/events/coverage/soul_sisters_with_tom_ross.html

         Mimo ne příliš oslnivého Stone Haven Medica bych mezi bytostmi přidávajícími životy zmínil na trojmanovém slotu Drana's Emissary (2/2 Flying za 1WB, na začátku našeho kola vysaje ze soupeře jeden život – jeden mu ubere a nám jeden přidá), na čtyřech manách Courrier Griffin (2/3 Flying za 3W, po příchodu na bojiště nám přidá dva životy – jedná se tak o okamžitý lifegain4 efekt) a téměř na vrcholu manové křivky staronový Felidar Sovereign (4/6 Vigilance, lifelink, máme-li na začátku kola 40 životů a více, vyhráváme hru). Lifegain se objevuje i na noncreature spellech – Tandem Tactics (instant za 1W přidá dvěma bytostem do konce kola +1/+2 a přidá nám dva životy) představují skvělý způsob, jak využívat lifegainové synergie i v instantním módu.

         A co se týče bytostí těžících z hojně zastoupeného přidávání životů, hned na dvou manách se ve dvou kusech skrývá nenápadný, ale velmi schopný Serene Steward (2/2 za 1W, kdykoliv si přidáváme životy, můžeme připlatit jednu bílou manu a položit na jakoukoliv bytost jeden +1/+1 counter), na trojmanovém slotu máme ve dvou kusech Malakir Familiar (2/1 Flying, deathtouch, kdykoliv si přidáváme životy, posílí se do konce o +1/+1) a Nirkana Assassin (2/3, který získává deathtouch do konce kola). Ani dražší bytosti nezůstávají pozadu – za čtyři many Bloodbond Vampire (3/3, získává jeden +1/+1 counter), za pět man Kalastria Nightwatch (4/5, získává Flying do konce kola) a generál celého balíčku Defiant Bloodlord (za 5BB 4/5 Flying, všechny životy, které získáváme, náš soupeř od tohoto momentu ztrácí).

         Co možná není na první pohled natolik zřetelné, balíček Call the Blood  těží ještě z jiné hojně zastoupené schopnosti našich bytostí, kterou je flying. Celkem 10 bytostí jím disponuje trvale, Kalastria Nightwatch ho dokáže pravidelně dostávat díky life gain efektům – to je téměř ½ bytostí v decku. Zmiňuji tuto skutečnost také proto, že se velmi pěkně doplňuje právě s life gain efekty – létající bytosti jsou skvělé, když se hra zapickne velkým množstvím pozemních bytostí na obou stranách battlefieldu, a life gain nám zajistí, že nepodlehneme soupeřovým protiútokům.

         Nebyl by to správný černobílý balíček, kdyby neobsahoval množství removalu5. V instantním módu si zahrajeme na pěti manách trochu tupé zabíjení Demon's Grasp, jehož výhodou je však, že umí zabít třeba i nezničitelnou bytost. Roil's Retribution dosáhne za stejné množství many na stejně velkou obranu, jeho výhodou je však možnost zranění rozdělit mezi více bytostí a snadno tak dovršíme karetní i tempo výhody v jednom. Gideon's Approach bude skvělý, bude-li potřeba se zbavit nějaké menší bytosti v úvodních kolech hry.

         Nesmíme zapomínat na země – deck obsahuje 11 plání, 10 bažin, 2 Evolving Wilds, které nám pomohou „zafixovat“ manu, dva kusy Mortuary Mire, kterou je lepší zahrát v lategame, protože nám umožní vrátit si jednu bytost ze hřbitova na vršek knihovny, a jedenkrát Blighted Steppe, jejíž přínos je pouze v podobě bezbarvé many, avšak můžeme ji v určitou chvíli za 3W obětovat a přidat si dva životy za každou bytost, kterou kontrolujeme. Tato nenápadná zemička může znamenat opravdu hodně – zejména v kombinaci s Felidar Sovereign, kdy na konci soupeřova kola můžeme využít jejího efektu a pokud jsme se již předtím trochu snažili, může se stát, že na začátku našeho kola tak budeme mít již přes 40 životů a vyhrajeme hru.



         Jak s balíčkem hrát? Je třeba se vyvarovat domnění, že se bude balíček hrát sám, jak tomu mohlo být například u červenobílých alíků z Rallying Cry. Budeme muset často spoléhat na bytosti s létáním, protože do life gain strategie nám budou některé kousky skládačky chybět. Na druhou stranu, podaří-li se nám položit ve druhém kole Medica, ve třetím Drana's Emissary a pak libovolnou bytost těžící z lifegainu – například Malakir či Kalastria Nightwatch, vytvoříme pro soupeře docela krátkodobý lock, z něhož se nebude moci často dostat jinak než za pomoci removalu. Obě réra jsou velmi drahá a poněkud těžkopádná, na druhou stranu však jejich resolvnutí bude mít hned v dalším kole na hru opravdu výrazný účinek, minimálně, co se týče poměru našich a soupeřových životů.

         Osobně mám černobílé balíčky v oblibě a velmi často tuto kombinaci například draftuji. Je to způsobeno jednoduše velkým množstvím removalu, který poskytují obě barvy – černá se zaměřuje na bytosti, zatímco bílá se dokáže zbavovat i jiných permanentů. Bílá navíc poskytuje velké množství velmi schopných bytostí, často disponujících již zmiňovaným létáním nebo třeba velmi praktickým Vigilance. Všechno dohromady společně s lifegainem, na nějž se tyto dvě barvy často specializují, představuje základ pro velmi schopné balíčky, ačkoliv se tak na první pohled ani nemusejí zdát.

 

3. Rozbor potenciálních vylepšení balíčku

         S touto kapitolou jsem měl v kontextu Intro Packu Call the Blood docela problém. Myšlenka balíčku je zajímavá – mně samotnému se při hraní s balíčkem velmi líbila. Problémem je, že Wizardi nevydali v Battle for Zendikar vlastně vůbec žádné další karty spolupracující s touto mechanikou. Jednou z mála výjimek představuje Ondu Rising – sorcery, jež přidělí všem našim bytostem, které toto kolo zaútočí, lifelink, a má navíc Awaken 4 za 4W – získáváme tak možnost oživit jeden z landů jako 4/4 bytost a třeba s ní hned i zaútočit (čímž pádem také dostane lifelink). Na první pohled tak ne příliš oslnivá karta, jež ani moc dobře nespolupracuje s bytostmi, které nějak z přidávání životů těží, avšak je potřeba zahrnout fakt, že s přiměřeným množstvím létacích bytostí tak můžeme na soupeře udělat útok vzduchem a navýšit si tak počet životů, abychom se dostali z dosahu jeho protiútoku. A navíc tato karta, jakožto velmi mocný life gain efekt dobře spolupracuje s Felidar Sovereign.

         Pokud se chceme zabývat vyloženě myšlenkou, že si budeme každé kolo přidávat životy, z čehož budou některé naše bytosti těžit, je určitě třeba zvážit zařazení jednoho z cyklu enchantmentů Reatreat to Hagra, který nám dává na vybranou, kdykoliv vyložíme land, ze dvou možností – buď jedna z našich bytostí dostane +1/+0 a deathtouch do konce kola anebo vysajeme ze soupeře jeden život. Tímto způsobem budeme schopni za pomoci dalších karet jako třeba Drana’s Emissary spustit efekty na bytostech, jako je Malakir Bloodwitch či Serene Steward, i vícekrát za kolo.

         Osobně bych se tedy zaměřil při přestavbě na myšlenku s life gainem ve spolupráci s létacími bytostmi. Snažím se při vylepšování předpřipravených balíčků využívat pouze karty z nové edice, aby vzniklý balíček případně posloužil na turnajích formátu standard co nejdelší dobu.  Vyřadil bych některé zbytečné nebo ne moc dobře spolupracující potvory (Kitesail Scout, Hagra Sharpshooter, Nirkana Assassin – deathtouch nebude příliš potřeba) a navýšil počty těch silnějších nebo užitečnějších – Drana’s Emissary, Stone Haven Medic, Malakir Bloodwitch a Felidar Sovereign. Chceme, aby balíček byl stále schopný udržet tempo s jinými rychlými balíčky, k čemuž mu vedle life gainu pomůžou například další létající bytosti Shadow Glider (2/2 Flying za 2W, jeden je již obsažený) a Angel of Renewal (4/4 Flying za 5W, po příchodu na battlefield nám přidá 1 život za každou naši bytost) a také doplnění nejefektivnějšího combat triku Tandem Tactics.

         Po drobných úpravách by mohl výsledný balíček vypadat následovně:

Úprava Call of Blood Jakub Štingl
Main Deck Sideboard
3 Serene Steward
4 Stone Haven Medic
1 Zulaport Cutthroat
4 Drana’s Emissary
4 Malakir Familiar
2 Shadow Glider
2 Bloodbond Vampire
2 Courier Griffin
1 Felidar Sovereign
1 Angel of Renewal
1 Defiant Bloodlord
3 Tandem Tactics
2 Quarantine Field
3 Ruinous Path
2 Stasis Snare
2 Ondu Rising
3 Blighted Steppe
1 Mortuary Mire
10 Plains
9 Swamp
 

      

Při konstrukci tohoto balíčku jsem se snažil pojmout deck spíše agresivně – nezařadil jsem například Retreat to Hagra a drahé potvory jako Felidar a Defiant Bloodlord jsem ponechal v jednom kuse, poněvadž spíše než na přidávání spousty životů bych se soustředil na agresivní letce. Zároveň jsem však zařadil playsety7 jak Drana’s Emissary tak Mediců, abychom si mohli stabilně, tzn. každé kolo přidávat životy a využívat schopností Serene Steward, Malakir Bloodwitch či Bloodbond Vampire. Uvolnila se nám místa v sekci noncreature spellů, kde jsem využil dosavadní nízké investice do vylepšení balíčku a přidal třikrát exklusivní zabíjení Ruinous Path (sorcery, které zabije jakoukoliv bytost či planeswalkera za 1BB a má awaken 4 za 5BB -> 25 Kč/ks), dva kusy Stasis Snare (enchantment za 1WW, flash – můžeme ho zahrát i v soupeřově kole, odstraní jakoukoliv oponentovu bytost na tak dlouho, jak dlouho zůstane Stasis Snare ve hře) a dvakrát Quarantine Field (enchantment s proměnlivou cenou WWXX, kdy podle množství X můžeme odstranit stejné množství jakýchkoliv permanentů ze hry – tedy celkem za 4 many 1 permanent, za 6 man dva, za 8 tři… -> 29 Kč/ks), které zazáří především v pozdější fázi hry, kdy využijeme přebytku many a pročistíme s jeho pomocí cestu k finálnímu útoku našich bytostí.

V rozporu s agresivní strategií, kterou jsem pojal, se může zdát zařazení dvou Ondu Rising a tří Blighted Steppe – je však třeba zohlednit fakt, že obě karty představují opravdu nezanedbatelnou tempo výhodu a především – kdo by nechtěl zažít vítězství na způsob „Ondu rising na tyhle tři bytosti, na konci tvého kola obětuji Blighted Steppe, přidám si celkově kotel životů a ve svém upkeepu vyhraji, protože mám Felidar Sovereigna a 40 životů :o).

Existují i jiné možnosti, tedy karty, kterými balíček Call the Blood vylepšit. Z dražších kousků z nové edice určitě stojí za povšimnutí legendární bytost Drana, Liberator of Malakir, již jsem zmiňoval již v souvislosti s ally deckem, kam se popravdě řečeno hodí o něco více. Takový Ob Nixilis Reignited si však též nezaslouží, aby upadl v zapomnění – dle mého názoru je to jeden z nejschopnějších planeswalkerů za pět man všech dob. Jeho cena je sice o něco vyšší, ale v jednom či dvou kusech bude bohatě stačit a můžete se ho například pokusit vyměnit s kamarády za některou z karet, které otevřete v rozšiřujících booster pacích, neotevřete-li jeho samotného :o).

  



4. Závěr

Nemám rád závěry. Mimo to, že nikdy nevím, co do nich napsat, mi navíc připomínají, že se musím s něčím definitivně rozloučit, a přiznávám tak, že jsem již vyčerpal studnici svých myšlenek vztahujících se k danému tématu. Ano, již mne toho opravdu moc kloudného k intro packu Call the Blood nenapadá, snad kromě toho, že jsem si s ním užil spoustu srandy a že pokud se zalíbil i Vám, můžete si ho pořídit za zvýhodněnou cenu 329,- na našem partnerském eshopu Veselý Drak.

Obrázek z karty Defiant Bloodlord

 

S pozdravem Jakub Štingl


Poznámky pod čarou a vysvětlivky:

1. Decklist = seznam karet v balíčku

2. Aggro: typ balíčku agresivně laděného – spoléhá se většinou na velké množství levných a rychlých bytostí, díky kterým má převahu především v early game – úvodní fázi hry.

3. Formát modern: jeden z formátů MtG. Balíčky, které hráči hrají, mohou obsahovat karty od Mirrodin bloku výš, tedy až po současnost.

4. Lifegain = anglický výraz pro přidávání životů

5. Removal = jakýkoliv typ ničení, od slova remove = zrušit, odstranit

6. Lategame = pozdní fáze hry – tak o 7 kola dále

7. Playset = maximální možný počet kusů od jedné karty v klasickém balíčku = 4