pondělí 15. února 2016
Recenze Oath of the Gatewatch Intro Pack: Desperate Stand
Autor: JakubMG @ 20:08 :: 3315 Přečtení :: 0 Komentáře :: :: Recenze

Magic the Gathering Oath of the Gatewatch Intro Pack: Desperate Stand


Zdravím všechny čtenáře Magic Guru. Od posledních recenzí uplynuly bez mála dva měsíce, mezitím tu máme rok 2016 a s ním i příchod nové edice spadající do nového Zendikar bloku – Oath of the Gatewatch! Vedle spousty (a když říkám spousty, tak myslím opravdu spousty :o)) vynikajících nových karet, o nichž si můžete přečíst na sesterském serveru
www.cmus.cz nám samozřejmě vyšlo mnoho nových zajímavých produktů včetně pětice nových Intro Packů. A právě na Intro Packy (dále jen IP) se podíváme ze všeho nejdříve.

Struktura textu bude následující:

1.       Odpověď na otázku „Co je intro pack a pro koho je určený?“

2.       Rozbor šedesáti-karetního balíčku Desperate Stand z Oath of the Gatewatch

3.       Rozbor potenciálních vylepšení balíčku

4.       Závěr

 

1. Co je to Intro Pack a komu je určený?

Nebudu tentokrát sáhodlouze popisovat historii a funkci a tohoto produktu, trochu delší obecnější rozbor si můžete přečíst v některé z mých starších IP recenzí, týkajících se například IP z Battle for Zendikar.

V každém případě věřte nebo ne, Intro Packy jsou aktuálně nejstaršími vydávanými produkty a dal by se říci, že předpřipravené balíčky ve formě podobné dnešním IP Wizardi vydávají téměř stejně dlouho jako samotný Magic. Jejich primární funkcí vždy bylo přiblížit hru úplným začátečníkům.

Současně vydávané Intro Packy obsahují vždy jeden předkonstruovaný balíček o šedesáti kartách, ve většině případů dvoubarevné. Každý takový balíček pak obsahuje přibližně 24 zemí (landů) a určitou skladbu kouzel a bytostí, případně dalších permanentů, jež spolu navzájem různě spolupracují (vytvářejí synergie), a sledují tak jakýsi strategický plán. Dvě z obsažených karet jsou vzácné (rare), jedna z nich je navíc bytost ve foilovém provedení, která obvykle udává směr celého balíčku. Vedle tohoto balíčku v IP najdeme dva Booster Packy (boostery) aktuální edice, tzn. v tomto případě Oath of the Gatewatch, a nějaké brožurky o obsahu produktu, zkrácenou verzi pravidel, případně nějaké tipy ke hře samotné.

Hrajete-li Magic poprvé, podruhé či potřetí, budou pro vás Intro Packy představovat tu správnou cestu jak se hru pořádně naučit. Intro pack nejenže vás ušetří o čas jinak věnovaný stavbě nového balíčku, ale navíc vás navede správným směrem, pokud je ve vašem plánu svůj hrací balíček dál vylepšovat. Úplnému začátečníkovi bych ho také vřele doporučil, neboť obsažené karty mnohdy nemívají nijak složité schopnosti, a tudíž představují jednoduchý způsob naučení pravidel.

 

2. Rozbor Intro Packu Desperate Stand

Intro packy edice OGW jsou netradičně ve znepřátelených barvách, tzn., že například první intro pack není v bílé a modré barvě, jak tomu obvykle bývá, ale v bílé a černé – barvách guildy Orzhov (viz guildy edice z Ravnica).

 

Intro Pack: Desperate Stand WoTC
Main Deck Sideboard
1 Cliffside Lookout
2 Expedition Envoy
2 Kor Castigator
2 Ondu War Cleric
2 Serene Steward
2 Kalastria Healer
2 Kor Scythemaster
2 Vampire Envoy
1 Drana’s Emissary
2 Spawnbinder Mage
1 Drana’s Chosen
2 Zulaport Chainmage
1 Cliffhaven Vampire
2 Kor Entanglers
1 Munda’s Vanguard
1 Malakir Soothsayer
2 Allied Reinforcements
1 Dutiful Return
1 Dazzling Reflection
2 Gideon’s Reproach
2 Tar Snare
1 Smite the Monstrous
1 Blighted Fen
1 Evolving Wilds
14 Plains
9 Swamp
 

 

Z decklistu1 vidíme, že je v balíčku 26 bytostí, tedy téměř polovina všech karet, což nasvědčuje, že jde o aggro2. Tuto skutečnost lze též odvodit z tzv. manacurve, neboli manové křivky. 3 – 8 – 5 – 6 – 4 bráno od jednomanových bytostí po vrchol křivky, který v tomto případě tvoří bytosti pětimanové – to zní jako slušný začátek.

Když se blíže podíváme na obsažené bytosti, všimneme si, že všechny mají společný creature type – Ally. Bytosti s typem ally, které hovorově přezdíváme „alíci“ se objevovaly již v první edici nového Zendikar bloku a zkušenější si jistě vzpomenou, že i na starém Zendikaru se jich pár objevovalo. Alíci mají jednu skvělou vlastnost – skvěle spolu navzájem synergizují. Wizardi se nám pokusili trochu usnadnit život tím, že všechny tyto synergie shrnuly do dvou nových keywordů: Rally  a Cohort. Rally  je obecný termín pro efekty, které se spouští ve chvíli, kdy daný alík anebo jakýkoliv jiný alík vstoupí na bojiště. Příkladem může být černý dvoudrop Kalastria Healer, jejíž příchod, stejně jako příchod jakéhokoliv dalšího alíka, máme-li Kalastrii na stole, způsobí, že „vysajeme“ ze soupeře jeden život. Cohort je zase obecný název pro efekty, které se spustí ve chvíli, kdy daného alíka tapneme a sním tapneme ještě libovolného dalšího. Tapneme-li například jednoho dalšího alíka společně s alíkem Drana’s Chosen, tak si můžeme vyrobit jeden 2/2 Zombie Token. Nevýhodou je, že na rozdíl od Rally, kde příchod jednoho alíka spouští všechny dostupné Rally efekty, tapnutím dvou alíků, můžeme spustit maximálně jeden Cohort efekt jednoho z nich (je to totiž aktivační abilita, kdežto Rally je trigger efekt).

Pojďme se nyní podívat blíže na některé zajímavé bytosti. Jako první bych zmínil jednomanovku Expedition Envoy, což je 2/1 za jednu bílou manu. V dnešní době již není tento „nadprůměrný“ poměr cena výkon ničím ojedinělým, ale vzhledem k faktu, že jde o alíka, se jedná o velmi slušný materiál na počátek manové křivky. Za dvě many si můžeme mimo jiné zahrát Kor Castigator, 3/1 za 1W, který nemůže být blokován Eldrazi Scion tokeny. Odkazuje svou schopností především na zelenou, modrou a černou barvu, které dokáží prostřednictvím různých karet tyto tokeny vyrábět. Máme tu již druhou edici, která se ES tokeny jen hemží, tudíž se možná ještě projeví skryté kvality tohoto alíka. Přijde mi trochu smutné, že se do balíčku vešel pouze jeden Drana’s Emissary, 2/2 Flying za 1BW, který na začátku našeho kola vysaje ze soupeře jeden život, tudíž vlastně představuje pro soupeře tři neblokovatelná zranění každé kolo, nemá-li k dispozici bytost létáním či Reachem. Drana’s Chosen, o níž již byla řeč, představuje konečně první aspoň trochu smysluplné využití efektu Cohort. Agresivní balíček obvykle nechce tapovat bytosti za jiným účelem než pro útok, ale v případě, že se hra zablokuje velkým množstvím obránců na obou stranách, může být produkce zombíka za kolo rozhodujícím faktorem. O schopnosti Malakir’s Sothsayer by se dalo říci to samé, kdyby však nebyl její manacost tak vysoký. Jde také o nejsilnější bytost v balíčku (samou o sobě), pročež si nejsem jistý, že budeme chtít její schopnost často využívat. U koho stojí Cohort efekt doopravdy za to je Munda’s Vanguard. Mluvil tady někdo o zapíchnuté hře? Generál balíčku nás z takové situace velmi snadno dostane. Samotné 3/3 tělo příliš neoslní, ale posilování celé armády a +1/+1 každé kolo, bude na většiny soupeřů již stačit.

Expedition Envoy Kor Castigator Munda’s Vanguard


Můžeme si povšimnout, že vedle klasické alíkovské synergie je velmi příznačné, že mnoho našich karet nám nějakým způsobem dokáže i opakovaně přidávat životy. Mezi bytostmi najdeme sedm různých lifegain efektů a jeden také na jednom kouzlu. Toho na oplátku využívají bytosti jako Serene Steward, 2/2 za 1W který se posiluje o +1/+1 countery za jednu manu, kdykoliv si přidáme život(y) anebo Cliffhaven Vampire, který má „vysávací“ upírskou schopnost jako Drana’s Emissary. Přidávání životů nám ovšem také zajistí, že se dožijeme lategameu, kdy budeme mít na stole větší množství alíků a kdy konečně budeme mít možnost efektivně využívat všech Cohort efektů.

Mezi noncreature spelly toho nenajdeme příliš mnoho zajímavého. Removal3 jako Tar Snare či Gideon’s Reproach je zapotřebí v každém balíčku, problémem tohoto je však velmi úzké využití. Allied Reinforcements na druhou stranu bude určitě stát za to. Vedle dvou tokenů rytířů okamžitě připravených k boji získáváme dvojitou dávku všech Rally efektů a navíc velmi snandý přístup k zaplacení povícero Cohort efektů.

Mezi zeměmi najdeme vedle klasických basic landů jednu praktickou zemičku Evolving Wilds, kterou dokážeme efektivněji zafixovat správnou barevnost many, a velmi zajímavý je Blighted Fen, který se v lategame4 dá hezky využít jako bonusový removal pro dalšího nepříjemného obránce.


Jak s balíčkem hrát?


V intro pacích se nejčastěji setkáváme se skladbami typu aggro, poněvadž agresivní decky jsou obecně nejjednodušší na ovládání. Mulligenovat se snažíme tak, abychom měli alespoň dvě země (jedna je v případě IP balíčků i na draw5 vždycky málo) a pak nějakou šikovnou skladbu bytostí a kouzel (4:1, 3:2, 3:1…). Co je nejdůležitější pro všechny agresivní balíčky, je manová křivka. Je v každém případě lepší ponechat si ruku obsahující 1- drop a 2- drop než ruku, kde je 3- drop a foilový generál. Tyto karty si můžeme v průběhu dalších kol, ale už nikdy nevrátíme fakt, že jsme první dvě kola nic nezahráli, čímž ztratíme hrozně moc na tempu.

Evolving Wilds Tar Snare Allied Reinforcements

3. Rozbor potenciálních vylepšení balíčku

Než začneme do balíčku horem dolem cpát další supr karty, které si otevřeme v boosterech, je potřeba si říct, kterých karet se chceme zbavit. Proto je lepší před jakýmikoliv změnami nejdříve balíček podrobit řádnému testingu, ideálně třeba s kamarády vlastnícími jiný Intro Packový předpřipravený balíček. Poté zjistím, že některé karty se prostě do balíčku příliš nehodí a že je třeba je nahradit, zatímco jiné karty se projeví jako velmi schopné a jejich počet pak zvýšíme třeba na playset (tzn. až čtyři kusy).

Také je obecně lepší zaměřit se při stavbě balíčku pouze na jednu určitou strategii a snažit se z ní vykřesat co nejvíc lze. Bereme-li tedy v úvahu dnešní černobílý agresivní ally deck, je potřeba se podívat na to, jaké všechny bytosti s podtypem ally  jsou k dispozici a jaké další karty, které v bílé a černé barvě můžeme najít, nám mohou pomoci. Vzhledem k tomu, že jde o agresivně laděný balíček, tak velmi důležitým krokem bude ustálení manové křivky – tzn. více jednomanovek, přibližně stejné množství dvojdropů a trojdropů a o něco méně dražších bytostí.

Na základě výše uvedených tipů a pravidel pro stavbu balíčku jsem se pokusil o návrh vylepšené verze:

 

BW alíci Jakub Štingl
Main Deck Sideboard
2 Cliffside Lookout
4 Expedition Envoy
3 Kalastria Healer
2 Kor Bladewhirl
2 Zulaport Cuthroat
3 Kor Castigator
3 Drana’s Emissary
3 Lantern Scout
2 Relief Captain
2 Drana’s Chosen
2 Munda‘ s Vanguard
2 Hero of Goma Fada
2 Allied Reinforcements
2 Reatreat to Emeria
2 Immolating Glare
1 Grasp of Darkness
11 Plains
8 Swamp
3 Evolving Wilds
1 Blighted Fen
 

 

Vylepšení s pracovním názvem BW alíci jsem se snažil pojmout tak, aby se jednalo o co nejméně nákladné přírůstky. Žádná z nových karet, která do balíčku přibyla, nepřesahuje svou cenou 5 korun kromě tří Lantern Scoutů, jejichž cena je (stejně jako u všech ostatních karet ke dni 8. 2. 2016) 15 Kč/ks. Zmíněný alík je první skvělá podpora z řad využitelných ally bytostí – 3/2 za 2W s efektem Rally, který přidává všem našim bytostem lifelink do konce kola při příchodu alíku na bojiště. S tímto alíkem na stole a s dostatečným přísunem dalších alíků se nebudeme muset bát, že bychom kdy prohráli damage race. Další posilou je Kor Bladewhirl, což je jednoduše další výztuž manové křivky, z níž Raly, který dodává všem bytostem First Strike dělá bohužel lepší 2 – drop, než s jakými jsme měli dosud tu čest v předkonstruovaném balíčku. Zulaport Cuthroat, bytost, která se byť v poněkud odlišném typu balíčku osvědčila i na turnajové scéně – zjednodušeně řečeno nám mnohdy zajistí vítězství už jen proto, že máme tolik bytostí, co soupeř životů. Pokud soupeř na tuto 1/1 totiž nenajde odpověď, můžeme si směle vším zaútočit a oponent buď nechá zranění projít a umře anebo zablokuje naše bytosti, které pro svou křehkost většinou umřou, ale za každou takovou smrt ze soupeře vysajeme jeden život. Právě pro relativně malou sílu i obranu našich bytostí se hodí se je snažit ve střední fázi hry nějakým způsobem posilovat. Vedle již známého Cliffside Lookouta, který posiluje o +1/+1 do konce kola za pět man, a Munda’s Vanguarda, který posiluje nastálo, ale jeho cena je již o něco vyšší, zastane v této verzi tuto roli ještě Relief Captain, který díky schopnosti Support 3 posílí až tři naše bytosti +1/+1 counterem, díky čemuž se jim třeba najednou podaří se dostat přes soupeřovy obránce. Sám jako 3/2 alík neurazí. Vypůjčíme si ještě také generála z intro packu minulé edice Hero of Goma Fada, jehož poměr sil a manacostu sice příliš neoslní (4/3 za pět many), avšak jeho Rally schopnost, která všem našim bytostem dodává nezničitelnost do konce kola je opravdu k nezaplacení a často rozhoduje hru.

Mezi kouzly najdeme jednu šikovnou a velmi variabilní kartičku Retreat to Emeria, který nám pomůže jak v útoku (díky globálnímu posílení našich bytostí), tak případně i v obraně (díky produkci 1/1 alíků). Immolating Glare a Grasp of Darkness slouží jako o řád lepší náhrada za vyloženě nedostatečné removaly Gideon’s Reproach a Tar Snare. Jak si můžete všimnout, obě karty dělají téměř to samé, jako jejich horší verze až na to, že bez omezení, respektive efektivněji a za přijatelnější manacost (ten je v případě Grasp of Darkness poněkud diskutabilní, ale ve dvojbarvě by to neměl být takový problém).

Lantern Scout Kor Bladewhirl Zulaport Cutthroat


Cena této úpravy mne ke dni 8. 2. 2016 vyšla asi na 130 korun dle cen kusovek na ČR, což je vzhledem k pořizovací ceně intro packu dle mého názoru přijatelná cena. Je navíc možnost, že některé z navržených karet naleznete i v jednom z obsažených booster packů.

Když by se vám tento archetyp, tedy balíček založený na alících zalíbil a chtěli byste do jeho vylepšení zainvestovat o něco více, určitě bych nejdříve zapřemýšlel nad zlepšením manové základny – dual landy z Magic Origins Caves of Coilos se dají sehnat za okolo šedesáti korun za kus a určitě značně zvýší hratelnost celého balíčku. Bytostí, o kterých by se dalo popřemýšlet, už příliš mnoho nezbývá, každopádně však stojí z vyzkoušení hlavní vůdce všech alíků Drana, Liberator of Malakir, jejíž cena se stále postupně snižuje, momentálně se pohybuje na 150 korunách za kus, což je vzhledem k jejím schopnostem a obrovské podpoře, kterou představuje pro ally balíček docela sympatická cena. A samozřejmě nesmíme zapomínat na aktuálně nejsilnější alíka ze všech, jímž je samotný planeswalker Gideon, Ally of Zendikar, který se hodí asi úplně do jakéhokoliv aggra obsahujícího bílou barvu.

Nejenom bílá a černá, ale i další barvy přinášejí velmi zajímavé bytosti s typem ally. Zelená nám umožní přístup k bytostem jako Beastcaller Savant, který díky své manové produkci dokáže celkově urychlit i naši produkci alíků, Veteran Warleader, který nás trochu zbavuje problému s nedostatečnou sílou našich bytostí. Červená zase přináší remake kdysi naprosto skvěléhoGoblin Bushhawckera Reckless Bushawckera, který ani v této nové podobě neurazí – vzhledem k nízké manové křivce se nám bude dařit celkem často ho hrát za jeho Surge cost, díky němuž budou soupeřovy klesat daleko rychleji. Munda, Ambush Leader je zase naprosto výborný poměr cena výkon (3/4 Haste za čtyři many) v kombinaci s dost slušnou karetní výhodou.

A pro opravdové fajnšmekry (disponujícím dostatečným finančním zázemím na nákup dual landů) tu je možnost postavit pětibarevné alíky obsahující nového legendárního alíka General Tazri, který je slušný už pro slušné tělo v kombinaci s karetní výhodou, ale to hlavní přichází až ve chvíli, kdy jsme schopni aktivovat jeho aktivační abilitu, která v naprosté většině případů ukončuje hru.

 

Jak je vidět, alíci si vyloženě říkají o nějaké vylepšování a spoustu hodin strávených testingem nových karet. Jejich další nespornou výhodou je, že vzhledem k velkému počtu dalších alíků, které najdeme v edicích starého Zendikar bloku jich máme k dispozici již celkově opravdu hodně, tudíž se nabízí možnost postavit i nějaké zajímavé variace určené pro další formáty (modern či commander s novým Generálem Tazrim).

4. Závěr

Již pouze tyto skvělé vyhlídky ospravedlňují fakt, že Intro Pack Desperate Stand hodnotím jako velmi dobrý Intro Pack, také však proto, že mám alíky jednoduše velmi rád a i přes ne úplně šťastnou sestavu, kterou je tvůrci v tomto IP doprovodili, jim obecně jako Magicovému archetypu fandím. Pokud máte své vlastní zkušenosti s tímto Intro Packem anebo nějaké připomínky či komentáře, podělte se s nimi se mnou v komentářích pod článkem. Pokud se vám první z pětice Intro Packů edice Oath of the Gatewatch zalíbil, můžete si jej pořídit na našem partnerském internetovém obchodě Veselý drak za zvýhodněnou cenu 329 korun. Doufám, že se vám první letošní recenze líbila, a přeji vám mnoho Magicových úspěchů.

 


 

 

S pozdravem Jakub Štingl


Poznámky pod čarou a vysvětlivky:

1: Decklist = seznam karet v balíčku

2: Aggro = Jeden z typů, do nichž řadíme balíčky – aggra jsou agresivní decky plné bytostí a podpůrných kouzel.

3: Removal = ničení (od slova remove = odstranit). Obecné označení pro jakýkoliv druh kouzel, které nás dokážou zbavit nepříjemných bytostí, případně dalších permanentů.

4: Lategame = pozdní fáze hry (třeba od sedmého, osmého kola dál)

5: Být na draw = hrát jako druhý, tzn. líznout si kartu jako první.