pátek 26. února 2016
Recenze Oath of the Gatewatch Intro Pack: Vicious Cycle
Autor: JakubMG @ 13:20 :: 3491 Přečtení :: 0 Komentáře :: :: Recenze
Magic the Gathering Oath of the Gatewatch Intro Pack: Vicious Cycle

Po krátké pauze zdravím všechny čtenáře Magic guru. Dneska se podíváme již na třetí intro pack edice Oath of the Gatewatch. Pod názvem Vicious Cycle se nám tentokrát skrývá IP zelenočerný, tedy opět v kombinaci znepřátelených barev guildy Golgari. Tím pádem se vracíme do normálu oproti minulému intro packu, který byl pouze jednobarevný, přesto ale i v tomto se nám objeví v manacostech některých karet nový typ bezbarvé many a mezi základními zeměmi najdeme i pár Wastes.

 

Struktura textu bude následující:

1.       Odpověď na otázku „Co je intro pack a pro koho je určený?“

2.       Rozbor šedesáti-karetního balíčku Vicious Cycle z Oath of the Gatewatch

3.       Rozbor potenciálních vylepšení balíčku

4.       Závěr

 

1. Co je to Intro Pack a komu je určený?

Nebudu tentokrát sáhodlouze popisovat historii a funkci a tohoto produktu, trochu delší obecnější rozbor si můžete přečíst v některé z mých starších IP recenzí, týkajících se například IP z Battle for Zendikar.

V každém případě věřte nebo ne, Intro Packy jsou aktuálně nejstaršími vydávanými produkty a dal by se říci, že předpřipravené balíčky ve formě podobné dnešním IP Wizardi vydávají téměř stejně dlouho jako samotný Magic. Jejich primární funkcí vždy bylo přiblížit hru úplným začátečníkům.

Současně vydávané Intro Packy obsahují vždy jeden předkonstruovaný balíček o šedesáti kartách, ve většině případů dvoubarevné. Každý takový balíček pak obsahuje přibližně 24 zemí (landů) a určitou skladbu kouzel a bytostí, případně dalších permanentů, jež spolu navzájem různě spolupracují (vytvářejí synergie), a sledují tak jakýsi strategický plán. Dvě z obsažených karet jsou vzácné (rare), jedna z nich je navíc bytost ve foilovém provedení, která obvykle udává směr celého balíčku. Vedle tohoto balíčku v IP najdeme dva Booster Packy (boostery) aktuální edice, tzn. v tomto případě Oath of the Gatewatch, a nějaké brožurky o obsahu produktu, zkrácenou verzi pravidel, případně nějaké tipy ke hře samotné.

Hrajete-li Magic poprvé, podruhé či potřetí, budou pro vás Intro Packy představovat tu správnou cestu jak se hru pořádně naučit. Intro pack nejenže vás ušetří o čas jinak věnovaný stavbě nového balíčku, ale navíc vás navede správným směrem, pokud je ve vašem plánu svůj hrací balíček dál vylepšovat. Úplnému začátečníkovi bych ho také vřele doporučil, neboť obsažené karty mnohdy nemívají nijak složité schopnosti, a tudíž představují jednoduchý způsob naučení pravidel.

 

2. Rozbor Intro Packu Vicious Cycle

Začněme tradičně decklistem:

Intro Pack: Vicious Cycle WoTC
Main Deck Sideboard
2 Blisterpod
2 Carrier Thrall
2 Loam Larva
2 Rot Shambler
2 Stalking Drone
1 Essence Depleter
1 Voracious Null
2 Netcaster Spider
1 Null Caller
1 Broodhunter Wurm
1 Smothering Abomination
2 Seed Guardian
1 Kozilek’s Pathfinder
1 Brood Monitor
1 Baloth Null
1 Dread Defiler
2 Bone Splinters
2 Oblivion Strike
1 Vines of the Recluse
1 Altar’s Reap
2 Corpse Churn
1 Grasp of Darkness
2 Natural Connection
1 Pulse of Murasa
1 Blighted Woodland
1 Evolving Wilds
2 Fertile Thicket
4 Wastes
8 Swamp
9 Forest
 
 

Přesto, že je onen nový symbol pro bezbarvou manu, který lze nalézt v manacostu některých zařazených karet, úplnou novinkou, nebudu se zde nyní rozepisovat, jak přesně vzniknul a jaké jsou definice pro colorless manu a pro generic mana cost a odkáži vás raději na Pravidlové okénko - Oath of the Gatewatch. Případně si můžete přečíst mé vysvětlení v minulé recenzi týkající se intro packu Twisted Reality. Pro dnešní balíček není však tento typ many natolik stěžejní jako karty placené barvami černou a zelenou.

Z historie magicu víme, že zelená v kombinaci s černou si vždy velmi libovaly ve veškeré spolupráci s hrobem („hrobařině“) a v obětovávání vlastních bytostí. Je to docela logický vývoj, neboť zelená vždy představovala snadný přístup k velkému množství levných bytostí hodných obětování a černá zase poskytovala onu možnost obětování a vytěžení z něho nějakého bonusového efektu.

Balíček Vicious Cycle je jedním z klasických zástupců tohoto sebeobětovávacího řetězce. Primárně se chová jako klasické aggro1, občas však obětuje toho nejmenšího ze svých řad, díky čemuž se buďto ostatní nažerou a povyrostou, nebo jej můžeme využít jako oběti potřebné k odstranění nějaké ze soupeřových bytostí. Pojďme se na balíček ale již podívat z hlediska konkrétních karet. Blisterpod je karta velmi typická pro tento archetyp, neboť představuje ideálního obětního beránka pro všechnu ty temnou magii. Je to 1/1 za jedinou zelenou manu, čímž pádem nám nemusí být líto jeho oběti, a když zemře, zbude po něm jeden Eldrazi Scion token, což je 1/1 se schopností: obětuj mne a přidej si jednu bezbarvou manu. S ES tokeny jsme se již setkali mnohokrát dříve, poněvadž vždy představovali skvělý způsob jak zaplatit vysoké manacosty ohromných Eldrazi. Dnes jim můžeme připsat další význam, který spočívá v bezbarvé maně, kterou produkují, což je shodou okolností další způsob, jak platit kýženou bezbarvou manu značenou symbolem kosočtverců.

Carrier Thrall je dvojmanovka se staty 2/1, která s dostatkem dalších bytostí dokáže vyprodukovat spousta dalších obětí v podobě ES tokenů, což je přesně to, co budeme později potřebovat. Například takový Rot Shambler, pouhá 1/1, je moc rád, když kolem něj umírají ostatní bytosti, neboť za každou naši bytost, která zahyne, on povyroste díky jednomu +1/+1 counteru. Takový Stalking Drone je na druhou stranu skvělý v tom, že na nic nečeká a nepotřebuje žádných obětí k tomu, aby dokázal každé kolo útočit či blokovat jako ¾, a to za pouhé investování jedné bezbarvé many. Voracious Null je prvním zástupcem bytostí, které se dokážou samy nakrmit našimi bytostmi, a spouští tak všechny efekty, jako má například Rot Shambler. Za obětování bytosti a zaplacení dvou man na něj můžeme položit dva +1/+1 countery. Ve čtvrtém kole tak můžeme například obětovat Blisterpoda a vzápětí i ES token, který po něm zbyl a můžeme si zaútočit s 6/6 zombíkem, což je docela drsný. Škoda je jenom, že nemůžeme jednoho obětování využít pro zaplacení více aktivačních abilit vyžadujících obětování bytosti (nemůžeme například obětovat ES token, abychom nakrmili Voracious Null a zároveň abychom si přidali manu. Na druhou stranu Rot Shambler povyroste v každém případě, neboť jeho schopnost není aktivační abilita – nevyžaduje žádnou cenu na aktivaci).

Jak se nám bude postupně zaplňovat hrob, tak se budou projevovat kvality bytostí jako Null Caller, což je 2/4, který dokáže bytosti v hrobě proměňovat v tokeny 2/2 zombií. Seed Guardian je skvělý z důvodu toho, že může posloužit jako oběť pro naše rituály a ještě po něm zůstane elemental, který bude tím větší, čím více obětí jsme již za hru vykonali. Velice produktivní v tomto směru je i Smothering Abomination, která nejenom, že má skvělé rozměry v kombinaci s evasion (4/3 Flying za čtyři many), ale navíc nás každé kolo nutí k obětem a ještě nám za ně nechá líznout karty. Jediný problém může být v tom, že si musíme opravdu zajistit dostatečné množství bytostí vhodných k obětování, jinak se může stát, že najednou budeme muset obětovat samotnou abominaci, což může být škoda. Baloth Null sice příliš neoslní svými rozměry 4/5 vzhledem k vysokému manacostu, na druhou stranu efekt, který nastane s jeho příchodem na bojiště – vytáhneme si dvě bytosti z hrobu zpátky do ruky - je natolik silný, že bychom jím neměli opovrhovat. Nejlepší bude, zahrajeme-li jej někdy po tom, co zaúřaduje již míněná Smothering Abomination. Brood Monitor, jakožto 3/3, která s sebou přinese další tři ES tokeny, představuje zásobu obětí na hodně dlouho, ale také docela významnou útočnou sílu, kterou soupeř nemůže úplně ignorovat. Jako vrchol manové křivky máme eldrazi Dread Defiler – 6/8 za 7 man, který využije našich obětovaných bytostí v hrobě na to, aby soupeře obral o zbývající životy (dva životy za každou „rozloženou“ bytost).


Vzhledem k nižšímu množství (23) bytostí v balíčku najdeme mnoho noncreature spellů, které nás mimo jiné udrží naživu co nejdéle, abychom mohli celý ten „potravní řetězec“ co nejvíc rozjet. Bone Splinters je jakožto jednomanovka úplně skvělé zabíjení, které vyžaduje „pouze“ jednu oběť a dál se již na nic neptá. Škoda jen, že je to sorcery a nmůžeme jej hrát třeba v soupeřově kole či v našem útoku. To na druhou stranu Altar’s Reap  je, tudíž jej můžeme použít, jsme-li si jisti, že jeden z našich útočníků nepřežije střet se soupeřovým obráncem, anebo pokud nějaká z našich bytostí je zacílena soupeřovým ničením – v reakci si bytost obětujeme a ještě si za to lízneme dvě karty. Když je řeč o ničení, tak nám v Oath of the Gatewatch znovu vyšlo jedno z mých oblíbených černých zabíjení a které je v jednom kuse obsaženo i v tomto intro packu. Řeč je o Grasp of Darkness, které zacílenou bytost obdaří -4/-4 do konce kola. Problém je jenom v jeho manacostu, poněvadž dvě černé many mnohdy nemusíme ve druhém kole mít vůbec k dispozici, na druhou stranu s tímhle dokážeme ulovit často daleko větší kousky než ty, co soupeř zahraje ve druhém kole. Pro případ, že by se nám manová základna nějak nechtěla sejít – abychom dokázali všechno zahrát, potřebujeme alespoň dva lesy, dvě bažiny a jedny Wastes, což může být někdy problémové – máme k dispozici dvojici Natural Connection, s jejíž pomocí si v balíčku najdeme jakýkoliv basic  a položíme jej rovnou do hry. A aby toho zabíjení nebylo málo, máme k dispozici ještě dvakrát čtyřmanový Oblivion Strike, který je konečně removal2 opravdu bez omezení a bez potřeby obětovat jiné bytosti – jeho cena čtyři many je však zase o něco vyšší, než na co jsme zvyklí.

3. Rozbor potenciálních vylepšení balíčku

Balíček papírově vypadá velmi pěkně a v případě, že všechno hezky pošlape a my budeme moci naše obětní rituály provádět bez soupeřova vyrušení, pravděpodobně nejednoho soupeře naprosto znechutíme obrovskou karetní i tempo výhodou. Při hraní s tímto balíčkem je potřeba si uvědomit, že jeho priority jsou trochu jinde, než jak tomu je u klasického aggra. Například soupeřův removal nás nemrzí mnohdy tak, jako soupeře, neboť to často znamená krmi pro ostatní naše bytosti, avšak takový bounce efekt (vrácení permanentu do ruky vlastníka) může mnohdy znamenat daleko větší pohromu – nejenom, že přijdeme o tempo a o všechny posilovací +1/+1 countery z dané bytosti, ale navíc to ani nijak nepomůže zbytku a občas je prostě lepší si takto vráceného Rot Shamblera raději obětovat do Altar’s Reap a pak z něho udělat zombii Null Callerem.

Balíčky na podobné téma se to poslední dobou všude hemží až dost – i mezi tier constructed decky na standardu je balíček založený na spoustě drobných „lepivých“ příšerek, které stále obětováváme a  opětovně vracíme z hrobu na bojiště. Jmenuje se jednoduše Rally podle karty, která je pro jeho funkčnost nejdůležitější, kterou je Rally the Ancestors (Příklad takového balíčku naleznete například zde). Problém vězí samozřejmě v tom, že tato karta je bílá a že balíček hraje navíc ještě další barvu (modrou - na Jace, výborného Reflector Mage a levné bytosti, co lížou karty).  Když se ale podíváme blíže na decklist celého balíčku v přiloženém odkaze, zjistíme, že podstatná část balíčku je přesto v zelené a černé barvě a jsou tam některé dost nezbytné karty, v našich barvách a navíc v našich cenových relacích. Dost zásadní je trojice černých bytostí, u nichž mi připadá až podezřelé, že se v decklistu intro packu vůbec neukázaly. Nantuko Husk je jeden z nejlepších „enablerů“ pro obětní rituály jednoduše pro svou rychlost, která spočívá v absenci manacostu u jeho aktivační ability – zkrátka nemusíme platit vůbec nic, stačí, když obětujeme bytost a on dostane +2/+2 do konce kola. Dochází pak k situacím, kdy z ničeho nic obětujeme celý svůj stůl a zabijeme soupeře 20/20 Nantuko Huskem. Podobnou a pravděpodobně ještě bolestivější smrt dokáže soupeři přivodit Zulaport Cutthroat, který se s Huskem krásně doplňuje, neboť jeho schopnost funguje stejně jako u Rot Shamblera – nemusíme nic obětovat, abychom ze soupeře vysávali jeden život za druhým, stačí, když naše bytosti prostě umírají (a můžeme jejich obětí tak využívat například pro Huska). Aby toho nebylo málo, tak tu máme ještě zdroj neuvěřitelné karetní výhody v podobě Grim Haruspexe, což je 3/2 za tři many s morphem za jednu manu, který nás nechá líznout si kartu, kdykoliv umře některá z našich bytostí. V zelené barvě pak nejdeme v decklistu Rally decku ještě další příklad ideálního obětního beránka – Elvish Visionary – 1/1 za 1G, přijde, lízneme si kartu a můžeme ji obětovat (třeba pro další karty). A poslední karta, jež si určitě zaslouží zmínku je Catacomb Sifter – černozelený 2/3 za tři many, který přijde společně s jedním ES tokenem, a který má schopnost, že kdykoliv zemře některá z našich bytostí, můžeme provést scry 1 (podívat se na vrchní kartu knihovny a podle chuti ji můžeme nechat na vrchu nebo ji vložit dospodu). Takže nejenom, že si budeme lízat spoustu karet, ale ještě si naše draw výrazně zkvalitníme.

Co je na tom všem nejlepším, že všech doposud zmíněných karet nepřesahují svou pořizovací cenou ani sedm korun. Navíc v balíčku a především v jeho sideboardu najdeme několik velmi zajímavých karet – takový Murderous Cut se moc hezky doplňuje s našim rychle se plnícím hrobem (Zničí jakoukoliv bytost za pět man, ale má Delve, takže za každou kartu, kterou si odstraníme z hrobu se jeho cena sníží o jedna). A Fleshbag Marauder či Merciless Executioner se zase snadno postarají o jakoukoliv nepříjemnou necílovatelnou bytost.

Obvykle při úpravách a vylepšení decků této finanční úrovně ani nezmiňuji možnost pořízení obvykle drahých dual landů, zde si však myslím, že to alespoň za zmínku stojí, chceme-li se dál držet myšlenky, že bude balíček obsahovat černou a zelenou barvu a k tomu ještě Wastes. Zaprvé bych alespoň zvýšil počet Evolving Wilds, které dokážou najít všechny tři typy potřebných základních zemí, a určitě bych zvážil investici do nové oživovací země jménem, jejíž výhodou je, že cena se pravděpodobně nikdy nebude příliš snižovat, neboť „oživovačky“ vždycky byly velmi hrané a oblíbené.

Výsledný balík po úpravě by mohl například vypadat nějak takto:

 

Úprava Vicious Cycle Jakub Štingl
Main Deck Sideboard
4 Blisterpod
3 Elvish Visionary
2 Rot Shambler
3 Voracious Null
4 Zulaport Cutthroat
3 Catacomb Sifter
3 Grim Haruspex
3 Nantuko Husk
2 Seed Guardian
3 Smothering Abomination
1 Baloth Null
2 Bone Splinters
3 Murderous Cut
2 Grasp of Darkness
3 Evolving Wilds
2 Hissing Quagmire
8 Forest
9 Swamp
1 Rogue’s Passage
 

 

 

Tato úprava mne vyšla na přibližně na 200 korun3, z čehož 100 je za dvojici Hissing Quagmire (dva až tři kusy jsou vzhledem ke zpomalení maximum, které můžeme snést). Navíc některé vhodné podpůrné karty máte samozřejmě šanci najít i v některém z přibalených booster packů. Snažil jsem se při vytváření této úpravy co nejvíc ctít původní myšlenku založenou na obětovávání bytostí, ale nezbylo mi už tak moc místa pro karty, které by nějak smysluplně dokázaly využít naplněného hrobu. Tudíž je určitě mnoho dalších možností jak balíček upravit, které budou možná ještě lépe splňovat původní myšlenku intro packu. V každém případě si myslím, že myšlenka je tím, čím je intro pack Vicious Cycle natolik zajímavým – tím jak představuje úplně rozdílný způsob přístupu k hraní agresivního balíčku a přitom ani ne kdovíjak složitého na hraní. Budete-li se barevné kombinace černé a zelené držet, buďte ujištěni, že vás podobné strategie neminou.

4. Závěr

Pokud se vám intro pack Vicious Cycle zalíbil, zakupte si jej na našem partnerském internetovém obchodě Veselý drak za cenu, kterou pro to můžete jistě obětovat – 329 Kč. Já se s vámi opět loučím, přeji vám mnoho magicových úspěchů a jdu si připravit rozbor čtvrtého intro packu edice Oath of the Gatewatch :o).

 

 

 

S pozdravem Jakub Štingl


Poznámky pod čarou a vysvětlivky:

1: Aggro - jeden z typů, do nichž řadíme balíčky – aggra jsou agresivní decky plné bytostí a podpůrných kouzel.

2: Removal – jakýkoliv typ ničení permanentů, nejčastěji se mluví o removlau bytostí. Všechny různé destroy, exile efekty, ale i put on the top/bottom of its owner’s library – poněvadž nás to bytosti zbaví alespoň dočasně.

3: Ceny jsou brány ke dni 19. 2. 2016