Friday, August 12, 2016
Pravidlové okénko - Shadows over Innistrad
Autor: karlosss @ 11:01 AM :: 2129 Přečtení :: 8 Komentáře :: :: Pravidla
Vážené čtenářky, vážení čtenáři Magic guru,

doneslo se ke mně, že jste byli ochuzeni o pravidlové okénko týkající se edice Shadows over Innistrad, která vyšla letos v dubnu. Rozhodl jsem se, že přestože už je asi většina z vás s touto sadou familiérní, by bylo dobré si v tom udělat pořádek. Zároveň jsem zaslechl, že místní komunita má ráda pravidlové rébusy, takže ani o ně nebudete ochuzeni.

Ještě předtím bych se trochu představil. Jmenuji se Karel Jílek, je mi 21 let a jsem L1 rozhodčí z Prahy. Magic jsem objevil ve svých dvanácti letech. Zde budu vystupovat pod přezdívkou Karlos. Milan Majerčík, a.k.a. Flamberg, mě poprosil, jestli bych mu s psaním článků nechtěl pomoci, tak jsem mu na to kývnul. Vím, že je ve zdejší komunitě poměrně oblíbený a nebude jednoduché se mu vyrovnat. Ale nebojte se, všechny moje články před publikací čte, připomínkuje a komentuje, takže snad o mnoho nepřicházíte :)

Ale teď už pojďme na Innistrad:

Double-faced cards



Tohle si pamatujeme ze starého Innistradu. Karta, která nemá na zadní straně natištěno logo Magicu, ale nějakou jinou kartu. Když se ve hře něco stane, karta se otočí. V případě Aberrant Researchera se tak stane v upkeepu, když pomocí jeho triggeru hodím z vršku balíčku do hrobu instant nebo sorcery. Dostanu potom 5/4 letadlo v podobě Perfected Formy.

Věřím, že až doposud to všichni znali. Jak je to ale s pravidly, které se double-faced cards týkají?

Přestože jsou obě karty natištěny na jednom kusu papírku, společného nemají téměř nic. “Téměř” proto, že zadní strana karty má stejný manacost jako přední strana, což je změna, která s touto edicí přišla. Další vlastnosti, jako třeba jméno, barvu, karetní typ nebo schopnosti už má každá strana svoje. Během hry uvažujeme pouze tu stranu karty, která je zrovna vidět.

Zadní strana karty existuje pouze na bojišti. V ruce, hrobě nebo knihovně je karta otočena vždy svou přední stranou, a to i v případě, že například umřela na bojišti jako Perfected Form.

Pokud kartu otáčíme (či řečí Magicu “transformujeme”), jedná se stále o tentýž objekt. To znamená, že veškeré aury a equipmenty zůstanou ke kartě připojeny, pokud nějak přímo neodporují pravidlům (příkladem, kdy aura “spadne”, budiž například
Caribou Range a Westvale Abbey). Totéž platí i pro poškození bytosti způsobené bojem nebo nějakým bleskem.

Když se náhodou stane, že se na stacku vyskytne více efektů transformace jednoho objektu, provede se pouze jeden. Respektive se provedou všechny, ale všechny až na ten první neudělají nic. Toto je také změna oproti starému Innistradu. Pokud například zaktivuju transformační schopnost
Elusive Tormentora a poté ji v reakci zaktivuju ještě třikrát, provede se pouze jedno otočení do Insidous Mist a potom už nic.

Už začínáte být zmatení? Výborně, podívejme se, jak funguje kopírování double-faced karet.

Vezměme si na pomoc starého dobrého Clona. Kdyby jej náhodou někdo neznal, tak je zde v celé své kráse:



Pokud Clonem kopírujeme double-faced kartu, kopírujeme pouze tu stranu, která je zrovna aktivní. Ta druhá prostě neexistuje. Proto nakopírovaná zadní strana double-faced karty bude mít vždy manacost 0.

Když bude Clone kopírovat přední stranu a něco se jej pokusí transformovat, nestane se nic, protože druhá strana mu jaksi chybí.

Pokud nakopírujeme
Accursed Witch, její umírací trigger z důvodů uvedených výše nic neudělá a Clone zůstane v hrobě.

Naštěstí se kopírování v současné době moc nevyskytuje, takže toho nejspíš budeme ušetřeni. Ale rozhodně není na škodu to umět :). Pojďme dál.


Checklisty

Při hraní v průhledných obalech je logicky nemožné hrát karty, které mají potištěnou zadní stranu jinak než standardním způsobem. Proto se zavedly tzv. “checklisty”. Vypadá to takhle:



Reálně potom propiskou/lihovkou/vlastní krví označíte, kterou kartu checklist reprezentuje. Dáte si checklist do balíčku a hrajete. V momentě, kdy se checklist přesune z balíčku/ruky do nějaké veřejné zony (bojiště, hrob, exile), vytáhnete z batohu normální kartu a položíte ji na stůl.
 
Ke každému checklistu musím mít reálnou kartu, není tedy možné mít čtyři checklisty odkazující na Delvera a přitom pouze jednoho skutečného
Delvera v batohu.


Skulk




Po perném začátku se posouváme se k jednodušším věcem. Schopnost Skulk snad ani nestojí za komentář, ale dobře. Asi si vzpomeneme na schopnosti Fear či Intimidate, tohle je něco podobného. Potvora se Skulkem nemůže být blokována potvorami, které mají větší sílu. To znamená, že pokud útočí výše vyobrazená krysa, mohu ji blokovat pomocí
Birds of Paradise, ale Grizzly Bear si neškrtne.

Síla a možnost blokování se porovnává v momentě, kdy obránce rozděluje blokery. Jakákoli další následná změna bojových vlastností potvor už na blokování nemá vliv. Příklad: svému Birds of Paradise z minulého příkladu dám před udělením poškození
Giant Growth. Krysa je stále zablokována a v boji nejspíš umře.


Madness



Madness se naposledy objevil v Time Spiralu.

Když kartu s Madness vyhazuji z ruky, nejde do hrobu, ale do exilu. Hned poté se musím rozhodnout, jestli zaplatím cenu Madnessu. Pokud ano, kartu dám na stack a stane se z ní kouzlo, jako kdybych ji hrál normálně z ruky. A pokud ne, kartu dám do hrobu. Jakmile se nerozhodnu Madness využít okamžitě, nebudu už mít později šanci.

Manacost karty čarované přes Madness je stále to, co je uvedeno vpravo nahoře, akorát místo toho platím něco jiného (může to zajímat například
Spell Snare).

Je úplně jedno, jaká fáze kola zrovna probíhá, kouzlo mohu pomocí Madnessu zahrát okamžitě. Během soupeřova kola tedy mohu zahrát
Alms of the Vein, pokud mi například pomocí soupeřovy Thoughtseize bude Alms vyhozen z ruky.


Delirium



Delirium jako takové neznamená vůbec nic. Je to pouze klíčové slovo, které označuje, že následující schopnost bude nějak ovlivněna v případě, že máte alespoň čtyři karetní typy ve svém hrobě. Při čtení textu karty tedy toto slovo můžeme vypustit. Co je karetní typ, je popsáno třeba na
Tarmogoyfovi.

Dejme si příklad. Mějme Paranoid Parish-Blade. Pokud mám v hrobě 3 nějaké instanty a 2 nějaké sorcery, mám v hrobě pouze dva karetní typy a náš pokusný králík tedy bude 3/2. Pokud ale v hrobě budu mít Hangarback Walkera, jeden další instant a jedno další sorcery, mám v hrobě 4 karetní typy (
Hangarback Walker má na sobě dva) a Paranoid Parish-Blade bude 4/2.

Pokud se stane, že mám v hrobě 3 karetní typy a hraju nějaký instant nebo sorcery se schopností Delirium (Might Beyond Reason) tak, že toto právě hrané kouzlo by bylo čtvrtým karetním typem do mého hrobu, tak mám smůlu a Delirium se u toho kouzla neprovede.


Investigate



Stačí si přečíst závorku a víme všechno. Investigate je tedy pouze zkratkové slovo. Znamená, že dáme na bojiště stopu, kterou můžeme za dvě many obětovat a líznout si.

Clue token je artefakt, který se jmenuje Clue, má karetní typ Clue a má aktivační abilitu na líznutí. Clue není creature type, tudíž například na
Cavern of Souls si jej nemohu vybrat (kdybych z nějakého divného důvodu chtěl).


Rébusy

Tím jsme tak nějak prošli novinky v sadě. A nyní slíbené pravidlové rébusy. Svá řešení si buď nechávejte pro sebe, nebo je dle libosti diskutujte s ostatními v komentářích. Moje řešení, o kterém by se s trochou nadsázky dalo říci, že je správné, se tu objeví cca za 14 dní, ale spíše podle toho, jak budu mít čas :)

Tak pojďme na to:

První hádanka



Mám na stole Thing in the Ice se dvěma countery. Zahraju Altered Ego, X=0. K nakopírování vyberu TITI. Kolik Ice counterů na sobě Altered Ego bude mít, a co se stane v případě, že poté zahraju nějaký instant nebo sorcery? (Půjde něco na stack? Bude to mít efekt?)


Druhá hádanka



Je moje hlavní fáze, From Under the Floorboards je v mém hrobě, zahraju Snapcastera a zacílím From Under the Floorboards. Mám ještě 6 odtapnutých černých man. Kolik tokenů mohu vyrobit? Uveďte všechny možnosti.

Třetí hádanka



Mám Unbreathing Horde se třemi +1/+1 countery. Soupeř zahraje nejprve Blinding Spray, a poté, co Blinding Spray vyresolvuje, zahraje ještě Inner Struggle na Unbreathing Horde. Co se stane?

Čtvrtá hádanka



Kontroluju Jace, mám v hrobě 4 karty. Použiju Jacovu schopnost, líznu kartu a zahodím Gisa’s Bidding. Rozhodnu se Madness nevyužít. Bude se Jace transformovat? Proč?



A to je všechno. Doufám, že se Vám článek líbil a třeba jste se něco přiučili. Přeji úspěšné zvládnutí hádanek a někdy při příštím článku ahoj!


Zdroje (a případně místa, kde můžete najít další informace):

Comprehensive Rules (EN)
SOI Release Notes (EN)