Zdar Pivnice :-)
Jasně, že poradíme!
1. Shroud
Shroud chrání pouze před tím, co cílí. Je nutná přítomnost slovíčka "target". Například, pokud bytost se shroud bojuje s bytostí, jež má deathtouch, normálně umře (deathtouch samotný necílí). Na druhou stranu, pokud bude mít soupeř například Prodigal Pyromancera s oblečeným Basilisk Collarem, tvá bytost je v klidu, protože ji Pyromancer nemůže zacílit.

2. Počet obránců
Jednoho útočníka může bránit libovolný počet obránců a útočník si vybírá, v jakém pořadí bude obránce zabíjet. Takto je možné jednoho silného útočníka zabít s pomocí spousty menších potvůrek.
Jeden obránce nemůže blokovat více útočníků najednou.
3. Trample
Zranění projde. Aby neprošlo, musel by tvůj obránce mít ještě navíc třeba First Strike. Pak by útočící trampler umřel ještě než by sám mohl dát ránu.
4. Suspend
Suspend funguje tak, že když máš kartu s touto schopností na ruce, můžeš, místo klasického seslání za cenu v pravém horním rohu, zaplatit suspendovací cenu a dát tuto kartu do exilu s tolika countery, kolik je číslo u suspendu. Poté v každém svém upkeepu z karty sundáš jeden counter a až sundáš ten poslední, můžeš suspendovanou kartu zadarmo seslat.
Suspend ti tedy umožňuje investovat svou aktuální manu na kouzlo, které by normálně stálo více, ale nevýhodou je, že musíš počkat (a soupeř má čas se připravit na to, co přijde).
Roiling Horror je trošku speciální v tom, že má u suspendu X místo čísla. Podle toho jak velké X zvolíš, tak tolik kol bude Horror suspendovaný a tolikrát se spustí schopnost navázaná na sundání time counteru. A o tolik je také vyšší cena za suspendování.
Ještě bych zmínil, že samotné zasuspendování karty nejde na stack a tedy na něj nelze nijak reagovat (třeba rušením). Reagovat lze buďto na trigger, který sundavá time countery, nebo na trigger, který suspendované kouzlo sesílá, nebo na samotné seslané kouzlo.
5a. Destroy v boji
Ano, na vybrání útočníků nebo obránců je možné reagovat ještě před tím, než se udělí bojové zranění. Combat fáze vypadá takto:
1. Beginning of Combat Step - hráči mohou hrát Instanty a schopnosti.
2. Declare Attackers Step - útočící hráč vybere, které bytosti útočí a kam (na které hráče nebo planeswalkery).
3. Declare Attackers Step - hráči mohou hrát Instanty a schopnosti.
4. Declare Blockers Step - bránící se hráči vyberou, které bytosti blokují a jak blokují. Útočící hráč srovná obránce do "uličky", aby bylo jasné, v jakém pořadí budou zabíjeni útočníky.
5. Declare Blockers Step - hráči mohou hrát Instanty a schopnosti.
6. Combat Damage Step - udělí se zranění, bytosti umřou, hráči přijdou o životy, planeswalkeři přijdou o loyalty countery.
7. Combat Damage Step - hráči mohou hrát Instanty a schopnosti.
8. End of Combat Step - hráči mohou hrát Instanty a schopnosti.
5b. Destroy a ETB
Pokud na bojiště přijde bytost, nestihneš ji zabít, aniž by se nespustily schopnosti s "enters the battlefield". Ta schopnost se spustí, hráč ji dá na stack a až potom je možné reagovat. A i když tu bytost v reakci zabiješ, schopnost už je na stacku a normálně se provede.
6. Counterspell
"Spell" je pouze kouzlo na stacku. Když hráč sesílá kouzlo (třeba bytost z ruky), zaplatí jeho cenu a kouzlo jde na stack. V té chvíli je možné zareagovat counterspellem a toto kouzlo zrušit, aby se vůbec neprovedlo a šlo do hřbitova. Pokud na kouzlo nezareaguješ a necháš ho vyhodnotit (a tedy například přivolaná bytost vstoupí na bojiště), je už pozdě na counterspell.
Toto je omezení counterspellů. Na druhou stranu counterspelly mají výhodu v tom, že dokážou například zabránit spustění schopností typu "enters the battlefield".
7. Abyssal Persecutor
Ano, Abyssal Persecutor vypadá divně :-)
Vtip je v tom, že pokud si odmyslíš jeho negativní schopnost (která funguje jen, pokud je Persecutor na bojišti), je to hrozně brutální bijec (poměr cena/výkon). Cílem je tedy většinou soupeře s pomocí Persecutora rychle "sjet" do záporných životů, pak se démona zbavit (třeba ho obětovat do nějaké karty a la Fling) a soupeř následně prohraje hru, protože bude nebude mít životy a Persecutorova schopnost přestane účinkovat.
