Ahoj myšáku!
ad 1) Podmínkou pro seslání Skinrendera není přítomnost nějaké příšery na bojišti. Skinrenderova schopnost je takzvaná "triggered ability", konkrétně "enters-the-battlefield trigger". Triggery fungují jakoby částečně nezávisle na kartě, z které pocházejí. Detailně:
Situace: ani ty ani soupeř nemáte na bojišti žádné příšery. Ty máš na ruce Skinrendera, soupeř nemá na ruce nic. Začala právě tvoje pre-combat main phase a máš tedy prioritu.
1. Ohlásíš seslání Skinrendera, zaplatíš manu a položíš kouzlo na stack. Passneš.
2. Soupeř má prioritu a passne.
3. Oba jste passli po sobě a tedy se vyhodnotí vršek stacku - Skinrender. Skinrender vstupuje na bojiště.
4. Nyní se spustí ETB trigger ("When Skinrender enters the battlefield") a ty ho dáš na prázdný stack. V této chvíli musíš vybrat target pro tento trigger. Jelikož jediný legální target je právě seslaný Skinrender, musíš zacílit jeho.
5. Dostáváš prioritu a můžeš na trigger reagovat. Ale dejme tomu, že passneš.
6. Soupeř má prioritu a passne.
7. Oba jste passli po sobě a tedy se vyhodnotí vršek stacku - ETB trigger. Dáš na Skinrendera tři -1/-1 countery ("put three -1/-1 counters on target creature"). Skinrender se u nás moc neohřeje a putuje do hrobečku.
Snad je to nyní jasnější.
ad 2) Toto je typický příklad na takzvané "vrstvy" neboli "layers". Vrstvy slouží právě k tomu, aby bylo možné jednoznačně určit, v jakém pořadí se v každém okamžiku hry mají uplatňovat jednotlivé právě probíhající efekty. Vrstev pro uplaťňování efektů je celkem 7, sedmá vrstva se k tomu ještě dělí na 5 podvrstev (a-e).
V Tvém konkrétním příkladu máme celkem tři efekty, které na golema působí:
1. +1/+1 do konce kola
2. Flying do konce kola
3. Přenastavení P/T na 1/1 do konce kola
Nejprve je nutné zjistit, do kterých vrstev jednotlivé efekty spadají:
1. Pumpování (+1/+1) patří do vrstvy 7c.
613.3c Layer 7c: Effects that modify power and/or toughness (but don’t set power and/or toughness to a specific number or value) are applied.
2. Flying patří do vrstvy 6.
613.1f Layer 6: Ability-adding and ability-removing effects are applied.
3. Přenastavení P/T patří do vrstvy 7b.
613.3b Layer 7b: Effects that set power and/or toughness to a specific number or value are applied.
Nyní, když víme, do kterých vrstev dané efekty patří, je postupně uplatníme, dle pořadí vrstev. Tedy:
Neprve Golemovi přidáme Flying (vrstva 6). Poté mu změníme P/T na 1/1 (7b). A na závěr mu přidáme +1/+1 (7c). Finální výsledek je tedy 2/2 létající golem. A to nezávisle na tom, v jaké pořadí byly dané aktivované schopnosti a kouzlo zahrány a vyhodnoceny. Na konci z toho prostě bude 2/2.
Více o všech vrstvách viz Comprehensive Rules.