Ahoj Tome,
1) Abilities
Aktivované schopnosti ("Activated abilites")
- Jsou vždy zapsané ve tvaru ": ". Důležitá je zejména ta dvojtečka - dvojtečky se u jiných schopností nevyskytují.
- Takovou schopnost můžeš aktivovat, kdykoliv máš prioritu. Tedy i v soupeřově kole.
- Cenu za aktivaci, uvedenou před dvojtečkou, platíš při ohlášení aktivace.
- Pokud schopnost vyžaduje nějaký cíl ("target"), musíš ho vybrat v okamžiku aktivace.
- Schopnost jde po aktivování na stack a lze na ni reagovat.
- Až se schopnost vyhodnotí, provede se efekt napsaný za dvojtečkou.
- Schopnost se vyhodnotí, i když zdroj schopnosti přestane mezitím existovat.
Spouštěné schopnosti ("Triggered abilities")
- Jsou zapsané ve tvaru ", ". Přičemž obsahují slova When, Whenever nebo At, a to většinou na začátku souvětí.
- Schopnost se spustí okamžitě, kdykoliv nastane událost popsaná v podmínce.
- Schopnost se nedává na stack okamžitě. Dá se tam, jakmile nějaký hráč dostane prioritu. Pokud například máš schopnost říkající "Whenever you cast a spell...", dá se takto spuštěná schopnost nad kouzlo, jež ji spustilo (nejprve se dá na stack samotné sesílané kouzlo).
- Pokud se má dát v jeden okamžik na stack více spouštěných schopností, nejprve je tam v libovolném pořadí dá aktivní hráč a po něm dá své schopnosti neaktivní hráč. Schopnosti neaktivního hráče jsou tedy nad schopnostmi aktivního hráče a tudíž se vyhodnotí dříve.
- Pokud schopnost vyžaduje nějaký cíl ("target"), musíš ho vybrat v okamžiku dávání schopnosti na stack.
- Na schopnost lze normálně reagovat (kouzly, atp.).
- Až se schopnost vyhodnotí, provede se efekt popsaný v druhé části textu schopnosti.
- Schopnost se vyhodnotí, i když zdroj schopnosti přestane mezitím existovat.
- Některé spouštěné schopnosti mají takzvanou "intervening if clause", což je dodatečná podmínka nutná pro spuštění a vyhodnocení schopnosti. Tato dodatečná podmínka je uvedena hned za spouštěcí podmínkou. Například "At the beginning of the end step, if you control four or more creatures named Biovisionary, you win the game." (srovnej s kartou Chronicler of Heroes, která naopak "intervening if clause" nemá).
- "Intervening if clause" se kontroluje jak při spuštění schopnosti, tak při jejím vyhodnocení na stacku.
Statické schopnosti ("Static abilities")
- Jedná se o prostá tvrzení na kartách. Statické schopnosti vytvářejí nějaký kontinuální efekt (např. "creatures you control get +1/+1").
- Statické schopnosti objektů na bojišti (tj. permanentů) většinou fungují pouze tam.
Manové schopnosti ("Mana abilities")
- Některé aktivované a spouštěné schopnosti jsou zároveň manové.
- Aktivované manové schopnosti jsou ty, jež vytvářejí manu, a zároveň nepožadují žádný cíl (srovnej Elvish Mystic a první schopnost Deathrite Shamana). Také se nemůže jednat o schopnost planeswalkera (Koth of the Hammer).
- Spouštěné aktivované schopnosti jsou ty triggery, jež vytvářejí manu, necílí a spouští se při použití jiné manové schopnosti (srovnej karty Verdant Haven a Radha, Heir to Keld).
- Manové schopnosti nepoužívají stack. Tedy na ně nelze reagovat.
- Manové schopnosti lze používat v průběhu sesílání kouzla (aktivování schopnosti) pro jeho zaplacení.
2) Reagování
Doporučuju přečíst článek http://www.magic-guru.cz/dnn/">http://www.magic-guru.cz/dnn/Články/Všechnyčlánky/tabid/303/articleType/ArticleView/articleId/3714/Pravidlov-oknko--Stack.aspx
3) Kavu Predator + Ranger's Guile vs. Banisher Priest
Banisher Priest funguje trochu speciálně, protože máš dvě okénka, kdy můžeš reagovat. Nejprve můžeš reagovat na samotné seslání Priesta. Pak také můžeš reagovat na jeho schopnost položenou na stack.
1. Soupeř sešle Priesta, dá ho na stack a zaplatí za něj.
2. Soupeř nic nedělá a předá ti prioritu.
3. Ty máš možnost reagovat na priesta na stacku.
4. Nikdo nic nedělá a vyhodnotí se priest. Vstupuje na bojiště a spouští se jeho trigger (When Banisher Priest enters the battlefield).
5. Soupeř dává trigger na stack a vybírá pro něj cíl (Kavu Predator).
6. Soupeř nic nedělá a předá ti prioritu.
7. Ty máš možnost reagovat na priestův trigger na stacku.
8. Nikdo nic nedělá a vyhodnotí se trigger. Kavu jde do exilu.
Pokud použiješ Ranger's Guile v bodě 7, Kavu bude mít hexproof v okamžiku vyhodnocení triggeru (8), triggger tak bude mít nelegální cíl a celý se zruší (tj. neudělá nic).
Pokud použiješ Ranger's Guile uř v bodě 3, Kavu bude mít hexproof v okamžiku dávání triggeru na stack (5), a tedy Kavu vůbec nepůjde vybrat jako cíl a soupeř bude muset vybrat jinou tvou bytost jako cíl.
4) Boj
Nevím, proč by nemělo jít dát ve fázi útoku nějakou schopnost bytosti. Maximálně to nebude mít efekt (například Flying už nemá význam poté, co byli přiřazeni obránci).
Doporučuju přečíst článek http://www.magic-guru.cz/dnn/">http://www.magic-guru.cz/dnn/Články/Všechnyčlánky/tabid/303/articleType/ArticleView/articleId/2099/How-to-rule-the-rules-III--Boj.aspx
Měj se,
Flamberg