čtvrtek 25. dubna 2024
Pentagram Minimalizovat
 

Pentagram

"Která z pěti barev Magicu je nejsilnější?". Tak tato otázka a debaty na toto téma jsou tak staré, jako hra sama. A snad právě taková debata byla na počátku herní varianty zvané Pentagram. Hned na začátek si řekněme hlavní (nebo spíše jedinou?) nevýhodu, kterou Pentagram má. Abyste si jej mohli zahrát, potřebujete právě pět hráčů. Ne více a ne méně. Někomu může znít jako nesmysl něco takového zdůrazňovat, ale toto je opravdu tou největší slabinou Pentagramu. Kdo někdy zažil "shánění třetího do mariáše", ten moc dobře ví o čem mluvím.

Tak, nevýhody máme za sebou a můžeme se s chutí pustit do popisováním toho, jak skvělou hrou Pentagram je.

Základní pravidla

Pentagram hraje pět hráčů. Každý hráč zastupuje jednu z pěti Magicových barev, jeho balík smí obsahovat pouze karty této barvy. Hráči sedí kolem stolu ve sejném uspořádání, jaké najdete na zadní straně každé Magicové karty:

Na počátku hry má každý hráč dva spojence a dva protivníky. Spojenci jsou hráči spřátelených barev, sedící vedle něj. Protivníky jsou naopak vzdálenější hráči, kteří zastupují nepřátelské barvy. Pokud hráč během hry ztratí svého spojence, ztrácí v tu chvíli polovinu aktuálních životů. Vítězem hry se stává hráč, který jako první porazí své dva protihráče.

Začínající hráč se na počátku hry určí losem, hráči se pak ve svých kolech střídají podle směru hodinových ručiček. Herní kolo hráče probíhá stejně jako v "normálním" Magicu s jediným rozdílem: Hráč musí při vyhlašování útoku říci, na kterého jeho bytosti útočí. Je možné útočit na jednoho nebo na oba protihráče současně, je ale nutné jasně deklarovat která bytost na koho útočí. Bránit bytostmi se samozřejmě musí každý sám, ale spoluhráči (a konec konců někdy i vaši protihráči) vám mohou pomáhat kouzly. 

Stavba balíku

Jak již bylo řečeno, balík smí být stavěn pouze z karet barvy, kterou hráč zastupujekartu jako je. Existuje ale mnoho důležitých detailů a "detailů", na kterých se hráči musí před hrou (lépe řečeno před stavbou balíků) domluvit. Následující otázky by měly pokrýt všechny podstatné. Odpovědi na tyto otázky berte pouze jako můj názor a doporučení. Pokud se ve vaší skupině dohodnete na jiné variantě, není v tom žádný problém. Hrajte tak, jak to vám vyhovuje.

Kolik karet v balíku mám mít? 
Existují v podstatě dvě varianty, na kterých se lze dohodnout. Chcete-li hru pojmout soutěživěji, použijte jako minimální počet karet v balíku oficiální turnajové pravidlo, tedy šedesát karet. Pokud ale hrajete především pro zábavu a radost ze hry, doporučuji spíše velikost používanou u tzv. Highlander formátu (česky jednokarťák), tedy nejméně stojedna karet.

Kolikrát smím dát stejnou kartu do balíku?
Je možné hrát Pentagram s balíky postavenými zcela podle turnajových pravidel Magicu. Tedy šedesát karet (viz. předchozí dotaz), každá karta s výjimkou základních zemí maximáně čtyřikrát... Je možné hrát s Highlander variantou balíků, kdy se smí každá karta v balíku vyskytnout pouze jednou. Taková varianta má velkou výhodu v tom, že stejný balík můžete použít pro dvě zcela rozídlné varianty Magicu - pro Pentagram i pro  Highlander. Pokud vám ale nevadí postavit si pro Pentagram speciální balík tak doporučuji: S výjimkou základních zemí smí být každá karta v balíku maximálně dvakrát. Je to číslo, které mám dlouhými roky hraní prověřené. Balíky budou o dost konzistentnější než v případě Highlanderu, ale zároveň v nich bude dostatek místa pro různé zajímavé karty, které každá barva nabízí.

Jaké země mohu hrát?
Je možné stanovit si omezení "pouze základní země mé barvy". Osobně ale preferuji pravidlo "pouze země, které produkujípouze manu mé barvy". To znamená, že do balíčků se vejdou např. Treetop Village, Pendelhaven, Cabal Coffers... Nejsou ale povolené země produkující více druhů many (k čemu by vám také byla?) ani země, které produkují manu pouze bezbarvou. Jinak řečeno, žádné Strip Mine, Ancient Tomb apod.

Můžeme hrát artefakty?
Jendoznačně ne! Důvod je jednoduchý: Pentagram by měl reprezentovat souboj jednotlivých barev se všemi výhodami a slabinami, které každá barva má. artefakty ale někdy umožňují dělat věci, které některé barvy neumí. Například modrá má obecně problém zničit cokoliv co již přišlo do hry. Ukrást, vrátit do ruky... ale ne permanenty zničit. Naopak doménou modré je rušení kouzel, ostatní barvy mají v tomto ohledu minimální schopnosti. Ale s artefakty... modrý mág si pomůže Nevinyrral's Disk, ostatní barvy si zařadí třeba Null Brooch.... Artefakty prostě do Pentagramu nepatří. 

Jak s kartami zaměřenými na jiné barvy?
V průběhu let vyšlo v každé barvě mnoho a mnoho karet zaměřených přímo proti jejím nepřátelům. Povolení či zakázání těchto karet je opravdu problematickou záležitostí. Jejich zakázáním se popře snaha skutečně nalézt tu nejsilnější barvu. Vždyť co je to za souboj, když nesíme hrát některé karty? Jenže... co to bude za férový souboj, když bílý mág zahraje ve třetím kole Enlightened Tutor a díky tomu ve čtvrtém vyloží Karma nebo Conversion? Bažíte-li po krvi, tvrdých soubojích a rychlém konci her, je hra bez jakýchkoliv omezení tím pravým pro vás. Pokud si ale chcete užít delší hry s vyrovnanějšími šancemi pro všechny, doporučuji následující pravidlo: Jsou zakázány všechny karty, které ve svém textu zmiňují konkrétní barvu nebo typ země mých protihráčů. 

Herní strategie

Jako v každé hře kde proti sobě stojí více jak dvě strany je důležitým faktorem diplomacie. Samotná síla karet, štěstí v tom "jak si to líznete" či vaše znalost pravidel a schopnost vyždímat z nich i tu nejmenší výhodu pro vás, to všechno často k vítězství nestačí. Hrajete totiž proti přesile. Vy chcete vyhrát, ale jste jediní kdo si přeje, abyste skutečně vyhráli. Ani vaši spojenci vás nebudou podporovat vždy a ve všem. Jejich cílem je totiž aby to byli oni, kdo jako první dokáže zabít oba své protihráče. 

Vždy tedy musíte zvažovat své kroky. Jaká je pravděpodobnost, že váš útok zůstane jen mezi vámi a tím na koho útočíte? Prospějete tím útokem spíše sobě, nebo někomu jinému? Pokud zabijete jednoho ze svých soupeřů, zabijete tím zároveň soupeře jednoho z vašich spojenců. Stihnete svého druhého soupeře zabít dříve než on toho svého?                 

Z těchto důvodů se hry častěji odehrávají jako dlouhé taktické bitvy, než jako rychlé a zuřivé šarvátky. A pokud investujete všechny své karty do likvidace prvního ze svých protivníků, pravděpodobně už nebudete mít sílu zlikvidovat i toho druhého a svým statečným činem jen nepomůžete k vítězství jednoho z vašich spojenců.  

Jeden decklist na ukázku

Na závěr si dovolím ukázat decklist z jedné mé hry Pentagramu.




Name Qty Edition Rarity Color Type Cost P/T Text
Snow-Covered Forest 41 CS C Lnd Basic Snow Land - Forest


Treetop Village 2 UL U Lnd Land

Treetop Village comes into play tapped.%T: Add %G to your mana pool.%1%G: Treetop Village becomes a 3/3 green Ape creature with trample until end of turn. It’s still a land. #(If it would deal enough combat damage to its blockers to destroy them, you may have it deal the rest of its damage to defending player.)#
Sakura-Tribe Elder 2 CHK C G Creature - Snake Shaman 1G 1/1 Sacrifice Sakura-Tribe Elder: Search your library for a basic land card, put that card into play tapped, then shuffle your library.
Evolution Charm 2 PLC C G Instant 1G
Choose one — Search your library for a basic land card, reveal it, put it into your hand, then shuffle your library; or return target creature card from your graveyard to your hand; or target creature gains flying until end of turn.
Rampant Growth 2 TE C G Sorcery 1G
Search your library for a basic land card and put that card into play tapped. Then shuffle your library.
Into the North 2 CS C G Sorcery 1G
Search your library for a snow land card and put it into play tapped. Then shuffle your library.
Yavimaya Elder 2 UD C G Creature - Human Druid 1GG 2/1 When Yavimaya Elder is put into a graveyard from play, you may search your library for up to two basic land cards, reveal them, and put them into your hand. If you do, shuffle your library.%2, Sacrifice Yavimaya Elder: Draw a card.
Eternal Witness 2 FD U G Creature - Human Shaman 1GG 2/1 When Eternal Witness comes into play, you may return target card from your graveyard to your hand.
Yavimaya Dryad 2 TSP U G Creature - Dryad 1GG 2/1 ForestwalkWhen Yavimaya Dryad comes into play, you may search your library for a Forest card and put it into play tapped under target player’s control. If you do, shuffle your library.
Yavimaya Granger 2 UL C G Creature - Elf 2G 2/2 Echo %2%G #(At the beginning of your upkeep, if this came under your control since the beginning of your last upkeep, sacrifice it unless you pay its echo cost.)#When Yavimaya Granger comes into play, you may search your library for a basic land card and put that card into play tapped. If you do, shuffle your library.
Search for Tomorrow 2 TSP C G Sorcery 2G
Search your library for a basic land card and put it into play. Then shuffle your library.Suspend 2—%G #(Rather than play this card from your hand, you may pay %G and remove it from the game with two time counters on it. At the beginning of your upkeep, remove a time counter. When you remove the last, play it without paying its mana cost.)#
Wood Elves 2 9E C G Creature - Elf Scout 2G 1/1 When Wood Elves comes into play, search your library for a Forest card and put that card into play. Then shuffle your library.
Kodama's Reach 2 CHK C G Sorcery - Arcane 2G
Search your library for two basic land cards, reveal those cards, and put one into play tapped and the other into your hand. Then shuffle your library.
Garruk Wildspeaker 2 LRW R G Planeswalker - Garruk 2GG //3 +1: Untap two target lands.-1: Put a 3/3 green Beast creature token into play.-4: Creatures you control get +3/+3 and gain trample until end of turn.
Mwonvuli Acid-Moss 2 TSP C G Sorcery 2GG
Destroy target land. Search your library for a Forest card and put that card into play tapped. Then shuffle your library.
Brooding Saurian 2 CS R G Creature - Lizard 2GG 4/4 At the end of each turn, each player gains control of all nontoken permanents he or she owns.
Harmonize 2 PLC U G Sorcery 2GG
Draw three cards.
Creeping Mold 2 VI U G Sorcery 2GG
Destroy target artifact, enchantment, or land.
Ravenous Baloth 2 ON R G Creature - Beast 2GG 4/4 Sacrifice a Beast: You gain 4 life.
Stonewood Invocation 2 TSP R G Instant 3G
Split second #(As long as this spell is on the stack, players can’t play spells or activated abilities that aren’t mana abilities.)#Target creature gets +5/+5 and gains shroud until end of turn. #(It can’t be the target of spells or abilities.)#
Explosive Vegetation 2 ON U G Sorcery 3G
Search your library for up to two basic land cards and put them into play tapped. Then shuffle your library.
Reap and Sow 2 DS C G Sorcery 3G
Choose one - Destroy target land; or search your library for a land card, put that card into play, then shuffle your library.Entwine %1%G #(Choose both if you pay the entwine cost.)#
Beacon of Creation 2 FD R G Sorcery 3G
Put a 1/1 green Insect creature token into play for each Forest you control. Shuffle Beacon of Creation into its owner’s library.
Rude Awakening 2 FD R G Sorcery 4G
Choose one - Untap all lands you control; or until end of turn, lands you control become 2/2 creatures that are still lands.Entwine %2%G #(Choose both if you pay the entwine cost.)#
Child of Gaea 2 US R G Creature - Elemental 3GGG 7/7 TrampleAt the beginning of your upkeep, sacrifice Child of Gaea unless you pay %G%G.%1%G: Regenerate Child of Gaea.
Autumn Willow 2 HL U G Legendary Creature - Avatar 4GG 4/4 Shroud #(This permanent can’t be the target of spells or abilities.)#%G: Until end of turn, Autumn Willow can be the target of spells and abilities controlled by target player as though it didn’t have shroud.
Multani, Maro-Sorcerer 2 UL R G Legendary Creature - Elemental 4GG */* Shroud #(This permanent can’t be the target of spells or abilities.)#Multani’s power and toughness are each equal to the total number of cards in all players’ hands.
Desert Twister 2 MM U G Sorcery 4GG
Destroy target permanent.
Deadwood Treefolk 2 PLC U G Creature - Treefolk 5G 3/6 Vanishing 3 #(This permanent comes into play with three time counters on it. At the beginning of your upkeep, remove a time counter from it. When the last is removed, sacrifice it.)#When Deadwood Treefolk comes into play or leaves play, return another target creature card from your graveyard to your hand.
Quagnoth 2 FUT R G Creature - Beast 5G 4/5 Split second #(As long as this spell is on the stack, players can’t play spells or activated abilities that aren’t mana abilities.)#Shroud #(This permanent can’t be the target of spells or abilities.)#When a spell or ability an opponent controls causes you to discard Quagnoth, return it to your hand.
Gargantuan Gorilla 2 AL R G Creature - Ape 4GGG 7/7 At the beginning of your upkeep, sacrifice Gargantuan Gorilla unless you sacrifice a Forest. If you sacrifice Gargantuan Gorilla this way, it deals 7 damage to you. If you sacrifice a snow Forest this way, Gargantuan Gorilla gains trample until end of turn.%T: Gargantuan Gorilla deals damage equal to its power to target creature. That creature deals damage equal to its power to Gargantuan Gorilla.
Lands: 43, Spells: 30, Crt: 28 101











Zelená to v Pentagramu nemá vůbec jednoduché. Ne že by to byla obecně slabá barva, ale... její tradiční síla spočívá ve velkých bytostech. Jenže její nepřátelé s něčím takovým nemívají problém. Černá je přeborníkem v ničení bytostí. A modrá? Ne nadarmo se říká, že největší slabinou velkých zelených bytostí je fakt, že je všechny ukradne modrý mág. tento balíček se snaží právě tomuto předejít. Proto hraje co nejvíce bytostí, které nelze ukrást ani zabíjet cílenými kouzly, případně bytosti, u nichž se něco takového příliš nevyplatí. K tomu všemu spousta manové akcelerace a chuťovka v podobě Rude Awakening, díky kterému lze občas z ničeho nic celou hru vyhrát. 

A to je pro dnešek všechno. Nyní už zbývá jediné: Najít čtyři spoluhráče, rozlosovat barvy a... Nezaručuji, že opravdu zjistíte, která z barev Magicu je skutečně nejsilnější. Věřím ale, že si při tom zjišťování užijete spoustu zábavy.

Martin "Pavouk" Podlaha

Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí