pátek 29. března 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

pondělí 1. března 2010
Deck Clinic #2
Autor: Meldam @ 0:41 :: 3367 Přečtení :: 8 Komentáře :: :: Standard
 
      Zdravím všechny začínající i pokročilé magicové příznivce. Minule jsme si dali trošku rozšířenou lekci, dneska se zaměřím na jeden konktrétní balíček, tak, jak byl deck clinic původně myšlen. Nicméně řada dotazů ze všech končin magicového světa mne přesvědčují o tom, že si ještě v průběhu jara nějakou tu obecnou hodinu dáme :)
 
      Nyní ale už k dnešnímu problému. Pro tento týden jsem si k zamyšlení vybral celozelený dvojkový balíček, se kterým má už delší dobu problémy Kuba z Pardubic. Zelená je oblíbená barva většiny začínajících hráčů, jimž imponují velká čísla zelených bytostí. Jak ale lze do balíčku zařadit slušná těla a zároveň neprohrávat od prvních kol? Ukážeme si na případě. Kubova současná verze vypadá takto :
 
20 Forest
1 Oran-Rief, the Vastwood
1 Turntimber Grove
4 Llanowar Elves
2 River Boa
1 Scute Mob
1 Protean Hydra
2 Ant Queen
2 Terra Stomper
2 Awakener Druid
1 Mycoloth
2 Nissa´s Chosen
1 Ramparging Baloth
4 Giant Growth
4 Primal Bellow
1 Might of Oaks
1 Gigantiform
2 Howl of the Night Pack
1 Garruk, Wildspeaker
4 Vine Trelis
2 Overrun  
Sideboard :
???
 
      Kuba by potřeboval balíček za nějakou rozumnou cenu /cca 2000Kč/ vylepšit, poradit, které větší kousky jsou v této barvě nejlepší, jaké nové karty z Worldwaku se vyplatí zařadit, co hrát v sideboardu a pak by ho zajímala nějaká nejlepší dostupná verze tohoto balíčku. Vezmeme to postupně.
      Nuže Kubo, jak tenhle balíček za rozumnou cenu vylepšit? Výhodou je, že sis vybral jednobarevnou verzi, tudíž není třeba investovat tolik do zemí a můžeš se zaměřit více na kvalitní kouzla. Je dobře, že ses dokázal vyvarovat jedné ze základních začátečnických chyb a všechny karty v balíčku mají jednu myšlenku – zašlapat soupeře co největší silou. To samozřejmě nejde bez příslušné manové akcelerace. Llanowar Elfové jsou jasné volbou, Vine Trelis už bohužel není na standardu legální /i když je karta vydaná v některém z bonusových balíčků, legálnost je stále nutno dohledávat podle původní edice/, ale tu není problém nahradit novou verzí Llanowarských elfů -  Arborg Elfové. Osm kousků jednomanové akcelerace by mohlo celkem postačit k tomu, abychom se moc nemuseli zabývat dvoumanovým slotem. Na ten bych zařadil tudíž jenom jednu bytost a z poměru cena/výkon mi nejlépe vychází River Boa. V době, kdy jsem ji na dvojce hrával já měla kolem padesáti korun, nyní ji určitě seženete do bůra, takže je vidět, jak si dnes lidi neumí vážit slušných regeneračních bytostí a jak jakákoliv karta související z ostrovy klesá v poslední době na ceně. V našem MGA ale bójka splní roli nekonečného blokera, kterého se soupeři díky myškám budou bát i v útoku. Výborně se navíc kombí s Basilic Colarem, díky kterému nebudou soupeřovi bytosti muset stát na porážku dlouhou dobu. Za dvě many pak existuje ještě celá řada manové akcelerace, do tohoto balíčku mi ale přijde, že se žádná výrazněji nehodí. Ale pokud chceš hrát více dražších bytostí, stojí určitě za pozornost karty jako Rampant Growth, Khalni Heart Expedition, Explore nebo Lotus Cobra.
      V našem balíčku bych se ale hned přesunul k třímanovému slotu, který musí být zaplněn alespoň osmi kousky, aby měla osmička Llanowarů smysl. První bytost je celkem jasná – Leatherback Baloth je třímanová bytost s parametry Tarmogoyfa, takže zde není nad čím váhat. Horší je najít jeho druha ve zbrani. Zde je nejlepší vybrat si podle cenové dostupnosti. Nejlevnější slušnou bytostí je Avakener Druid, který je sice náchylný na blesčíky, ale zase má oživený forest haste, takže může občas překvapit. Prostřední a asi nejlepší variantou je Great-Sable Stag. Modrá barva se sice momentálně na dvojce nehraje, ale bohatě stačí druhá z jeho protekcí. Jund a upíři patří mezi nejhranější dvojkové balíčky a Stag je pro oba tyto matchupy ideálním zabijákem. Nejdražší a nelze říct, že i nejlepší, volbou je pak Omnath, Locus of Mana. Tenhle elemental sice umí vyrůst do pořádných rozměrů, když vám ho ale někdo během combatu zabije, slušný manaburn je na světě. Podobnou funkci jako Omnath vlastně plní o manu dražší Timbermaw Larva, která je co do velikosti stejná a rozhodně ne tolik výbušná. Na čtyřech manách by se už naše křivka měla pomalu blížit k vrcholu a karty za čtyři many už by měly být hodně úderné nebo by alespoň měly mít v sobě zabudovanou slušnou karetní výhodu. Nejžhavějšími kandidáty zde jsou Master of the Wild Hunt a Wolfbriar Elemental. Osobně mám raději toho druhého, každé kolo umí o něco málo více a je i cenově dostupnější. Navíc pokud vám přijde moc zemí, tak vám v pozdější fázi dokáže vyhrát hru, což se o Masterovi říct nedá. Vynikající je i Garruk, který těží z toho, že balíček je hodně ofenzivně laděný, takže není moc času útočit do planeswalkerů – lepší je se schovávat v bloku. Takže ještě druhou kopii bych si určitě sehnal. No a křivku je potřeba něčím zakončit. Za pět man se už musí jednat o vítěznou a těžko zničitelnou bytost. Mycoloth je určitě jedním z těchto těl. Swordům se sice nevyhne, ale na blesky a smothery je většinou moc velký, takže se vám armáda bude utěšeně rozrůstat. Ještě raději než Mycolotha mám pak Thornlinga. S Thornlingem si opět úspěšně poradí pouze sword a když si spočítáte, co všechno můžete v útoku udělat s šesti manami, tak soupeř je v podstatě na dva útoky.
 
Kromě pašíků musí každý zelený balíček obsahovat i nějakou tu myšku. Ve svém balíčku určitě vynecháváš tu nejdůležitější – Vines of Vastwood. Necílovatelnost, která má v sobě skrytou myšku je přesně to, co zelené dlouhou dobu chybělo. Člověk se musel pořád bát karetní nevýhody, která mohla vyplynout z podstřelení pomyšené bytosti, nyní se s Vines of Vastwood musí bát spíše soupeř. Pokaždé, když budeš mít odtaplou zelenou manu, tak soupeř nebude vědět na čem je a často ani zabíjení hrát nebude, aby Vines neriskoval. K tomu je pak potřeba přidat ještě jedno posilovaní, na dnešní dvojce už trošku slabší. Na výběr je mezi tebou zmíněnými kartami – Primal Bellow a Giant Growth. Na první pohled vypadají karty, co dělají něco za počet zemí fajn /Howl of the Night Pack/, ale musíš brát v potaz, že těch zemí bývá obvykle během hry na stole docela málo a takový Primal Bellow nebude zas v tolika procentech případů lepší než Giant Growth. Záleží také na manové základně, mne se celkem líbí Oran-Rief a proto dávám přednost klasické myšce. Pokud bys hrál samé foresty, je pak asi lepší Primal Bellow. Lepší než obě myši je pak ale Basilisk Colar, který z každého vašeho elfa udělá trošku horšího Vampire Nigthawka a vymění se tak i s tím nejlepším na soupeřově straně stolu. Určitě ale nehraj žádné země, které chodí do hry taplé. Treetop Village už není na standardu legální a žádná jiná za to nestojí.  
 
Ve finále by tedy balíček mohl vypadat nějak takto :
 
19 Forest
3 Oran-Rief, the Vastwood
4 Llanowar Elves
4 Arborg Druid
4 River Boa
4 Great-Sable Stag
4 Leatherback Baloth
4 Wolfbriar Elemental
1 Mycoloth
2 Thornling
4 Vines of Vastwood
3 Giant Growth
2 Garruk Wildspeaker
2 Basilisk Colar
Sideboard :
4 Acidic Slime
1 Basilisk Colar
2 Pithing Needle
2 Overrun
4 Deadly Recluce
2 Master of the Hunt
 
Myslím, že cenově se balíček moc nezvedl, takže časem určitě dopuručuji další úpravy. Zvláště sideboard je potřeba důkladně zvážit před každým turnajem. Standard je formát, který se mění každým turnajem, takže už za 14 dní může být tato verze zastaralá. Momentálně jsem vycházel z informací, že nejvíce se hraje Jund a potom různé verze R, W, a RW agra. To ale už od začátku nejsou tak katastrofální matchupy. Sideboard každého MGA se musí zaměřovat na nepříjemné artefakty /Acidic Slime zničí nepříjemný Colar, Behemoth Sledge a když zrovna náhodou soupeř nic nevyndavá, je to 2/2 deathtouch s abilitou avalanche ridera, což také není špatný poměr/ a planeswalkery. Některé planeswalkery lze v pohodě přejet útokem, ale po takových Wratech raději přidávám ještě dvě jehly. Master of the Hunt má vytvářet karetní výhodu při souboji s Jundem. Tento matchup není zas tak rychlý, takže je potřeba naplno využívat ty nejlepší kusy z balíčku – Stagy, Balothy, Thornlingy a Mastery a nejlépe si ještě nechávat jednu volnou manu na soupeřovo zabíjení. Deadly Recluse je zde jako další Basilisk Colar, akorát funguje i na bytosti a s takovou Vines of Vastwood si poradí i s Baneslayerem. Overrun je pak taková chuťovka, kterou soupeř nemusí očekávat a hned je to za knedlíček. Saidujeme na středně rychlé a pomalejší balíčky s menším počtem zabíjení, využitelný je i na Jund.
 
No a na závěr se obracím k tvojí poslední otázce a ta je, jak by měl vypadat takový ideální dvojkový monogreen. To není zas tak jednoduché určit, protože dvojkový MGA momentálně na dvojce neexistuje. Tedy existuje, ale buď v elfím provedení, jako tzv. Eldrazi green nebo jako WG rampa /rychlá akcelerace do Baneslayera apod./. Zelená ale získala ve Worldwaku řadu zajímavých karet a proto je podle mne jen otázkou času, kdy se nějaká takováto verze objeví :
 
3 Oran-Rief, the Vastwood
4 Misty Rainforest
4 Verdant Catacombs
12 Forest
4 Llanowar Elves
4 Arborg Elf
4 Lotus Cobra
4 Leatherback Baloth
4 Wolfbriar Elemental
4 Ramparging Baloth
4 Vines of Vastwood
4 Khalni Heart Expedition
3 Garruk Wildspeaker
2 Basilisk Colar
Sideboard :
4 Acidic Slime
1 Basilisk Colar
4 Great-Sable Stag
2 Pithing Needle
1 Master of the hunt
2 Eldrazi Monument
1 Thornling
 
 
Balíček je dost podobný výše uváděné verzi, jen si díky fetchkám může dovolit využívat ability Landfall, což je určitě jedna z těch silnějších v dějinách magicu. Pořád ale zaostává za abilitou cascede, která nyní v jundu dominuje dvojkovému formátu, takže je třeba trpělivě čekat na svojí příležitost. Zase někdy příště se těší...
 
Melda

Komentáře
Autor: Flamberg @ pondělí 1. března 2010 8:21
Meldo, super.
Jen pár hnidopišských detailů:
1. Názvy karet (překlepy, Master of the Hunt vs Master of the Wild Hunt)
2. Mana Burn už neexistuje (Tvá poznámka k Omnathovi)
Díky!

Autor: Aggrokumano @ úterý 2. března 2010 1:21
Tak jak je to s tím omanthem? To by byla přece blbost, kdyby ti vyhořela mana, to by to bylo absolutně nehratelný.

Autor: Sběratel @ úterý 2. března 2010 7:21
S Omnatem je to tak, že když je ve hře, tak mana z tvého manapoolu nevyhoří na konci kol a kroků, jako je to standartně. Ale zůstane a podle množství v něm, je silnější.
Pro lepší představu. Například Elvish Archdruid vytvoří tolik many, kolik kontroluješ elfů, takže máš třeba pět elfů a získáš pět many do manapoolu. Chceš seslat kouzlo co spotřebuje tři many a dvě co zůstanou by v dalším kroku vyhořely (za starých pravidel, by ti vyhoření ubralo na konci kola životy). Jenže když tam bude Omnat, tak mana nevyhoří a můžeš ji použít kdykoliv, v tomto případě by byl Omnat posílen +2/+2. A tak ho můžeš pumpovat manou jak chceš a manu zase spotřebovat jak chceš. Ale pokud bude odstraněn ze hry, tak mana v dalším kroku klasicky vyhoří.
Další příklad:Máš 5 forestů, máš na ruce bytost za 5 man a Omnata ve hře. Rozhodneš se nejdříve zaútočit, pak foresty tápneš a dostaneš manu do manapoolu a tím ho posílíš, jenže Omnat v boji padne a jelikož namáš jak manu použít, tak vyhoří a ty svou příšeru nesešleš. Kdyby přežil boj, tak manu použít můžeš na seslaní kouzla, ale tím ho zase oslabíš...

Autor: Flamberg @ úterý 2. března 2010 9:08
Jen dodám, že pojem "Mana Burn" se používá pouze pro to již neexistující pravidlo. Dnes prostě existuje následující pravidlo (a navím, jestli se mu nějak říká):
"500.4. When a step or phase ends, any unused mana left in a player’s mana pool empties. This turn-based action doesn’t use the stack."

Autor: Aggrokumano @ úterý 2. března 2010 15:19
To chápu, ale žádný dmg ti to přece nedá.

Autor: Sběratel @ úterý 2. března 2010 17:01
V současné době ti nadbytečná mana nic neudělá, jen zmizí bez využití.

Autor: Meldam @ úterý 2. března 2010 18:22
S tim manaburnem je to samozrejme jasne, holt kdyz nekdo hraje cely zivot s jednim pravidlem, tak se pak tezko preskoluje, za to se omlouvam. Proste jsem mel zafixovano, ze kdyz ti nekdo v kombatu zabije Omnatha, tak je to spatny. Sice bez manaburnu, ale taky bez many :)

Autor: Mongol @ středa 3. března 2010 9:38
Moc hezký článek

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí