sobota 20. dubna 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

čtvrtek 29. července 2010
M11 - Rozbor intropacku Power of Prophecy
Autor: Elden43 @ 21:00 :: 3701 Přečtení :: 2 Komentáře :: :: Standard, Recenze
 

Zdravím všechny kartičkářky a kartičkáře,

vítám Vás u rozboru intropacků nové core (základní) sady – M11.

Spolu s M11 vyšlo celkem pět intropacků (předpřipravených balíčků). Bílo-černý Blades of Victory, zeleno-černý Reign of Vampirism, červeno-modrý Breath of Fire, zeleno-červený Stampede of Beasts a konečně modro-bílý Power of Prophecy. Každý intropack se skládá z celkem šedesáti karet (25 zemí a 35 karet; jedinou výjimkou je Stampede of Beasts, ve kterém je pouze 24 zemí, což je dáno pravděpodobně přítomností karty Cultivate) a obsahuje dvě rare (vzácné) karty, z nichž jedna je ve foilovém provedení. Dnes Vám představím modro bílý balíček Power of prophecy.

Jak sám název balíčku napovídá, jeho zaměření se točí kolem předvídání budoucnosti, manipulace s knihovnou a karetní výhody. Konstrukce staví na pevné pozemní obraně a létacích příšerách, které mají spolu s podporou ochranných triků soupeře přeletět a udolat. UW letadla? Archetyp snad tak starý, jak magic sám.

Podívejme se tedy na jednotlivé karty a pokusme se odhalit jejich synergii.

Power of Prophecy Wizards of the Coast
Main Deck Sideboard
2 Augury Owl
2 Maritime Guard
1 Blinding Mage
2 Cloud Elemental
1 Scroll Thief
2 Æther Adept
1 Wall of Frost
1 Azure Drake
1 Conundrum Sphinx
2 Water Servant
2 Air Servant
1 Armored Cancrix
1 Harbor Serpent
1 Stormtide Leviathan
1 Condemn
2 Negate
1 Mighty Leap
1 Pacifism
1 Crystal Ball
1 Safe Passage
1 Solemn Offering
2 Foresee
2 Sleep
2 Jace’s Ingenuity
1 Mind Control
16 Island
9 Plains
 

Creatures
Augury Owl

Na jednomanovém slotu nám balíček žádnou příšeru nenabízí, na dvoumanovém máme hned tři. Augury Owl je sovička s výbornou vlastností Scry 3 (když přichází do hry, podíváme se na vrchní tři karty své knihovny, můžeme některé z nich nebo všechny umístit na spodek své knihovny a zbytek na zpět na vršek v libovolném pořadí). Pokud se nám podaří sovičku seslat v druhém kole, tak nám hodně pomůže připravit se na další (připravíme si země, pokud jsme neměli, zahodíme dospod karty, které se nám proti konkrétnímu soupeři nehodí atp.)
Scry je první vlastností, kterou nám balíček představuje. Scry se poprvé objevilo v Mirrodin bloku, přesněji v edici Fifth Dawn, několik karet s touto schopností se objevilo ve Future Sight a nyní se nám vrací v M11 (první vlaštovka značící podzimní příchod nového Mirrodinu, přesněji edice Scars of Mirrodin?)

Maritime Guard

Na dvoumanovém slotu nám „zavazí“ další potvůrka – merfolčí 1/3 voják. Jelikož, jak se brzy ukáže, balíček zabíjí vzduchem, tak tato stráž plní funkci pozemního blokera soupeřových 1/x a 2/x příšer, zatímco nám kupuje čas prolízat se k něčemu lepšímu. Jak se tomuto rybákovi jeho práce daří? Velmi špatně, řekl bych. Na dvou manách bych raději dostal potvůrku, která umí mnohem více, než jen na jedno kolo zbrzdit soupeře. Power of Prophecy totiž téměř chybí bojové triky, a proto je stráž jen zdí, která čeká na to, až ji něco zabije. Je ale pravdou, že z dostupných dvoumanových karet v požadovaných barvách je tato karta asi to nejlepší, co jsme mohli z M11 dostat (stejně bych si raději zahrál například Alluring Siren nebo více Augury Owl, kteří jsou užiteční i později, než ve třetím kole).

Blinding Mage

Tak tenhle mág je přesně to, po čem každý amatérský modrobílý mág touží. Přes své křehké tělo se setsakramentsky vyplatí, za to, že si podržíme manu, dokáže podpořit jak naši obranu, tak útok. Sice si s ním zpočátku příliš nezablokujeme, ale v pozdějších fázích hry je to karta, která dokáže držet soupeře v šachu, a pokud na ni rychle nenajde nějaké zabíjení, tak nám dokáže koupit tolik času, kolik potřebujeme, abychom soupeři vnutili svůj styl hry, a navede nás k vítězství. Co více si přát od common kartičky za dvě many? Snad jen, abychom ji měli vícekrát, než jednou.

Cloud Elemental

Tenhle mráček má na to, že jde o common za tři many a ještě k tomu létá, poměrně slušné statistiky. 2/3 jsou linie, které jistě vzruší nejednoho milovníka modrých ptáčků, ale elementálova výhoda je poměrně výrazná – umí blokovat pouze příšery s létáním.
To se nám bohužel do krámu vůbec nehodí, protože v našem balíčku už tak létá skoro všechno, co peří má i nemá, co nelétá, to je užitečné nějak jinak (Blinding Mage) a Cloud Elemental by nám měl spíše (jako všechny manově nenáročná kouzla v tomto intropacku) koupit trošku času, než vytáhneme nějakého nefér finishera. Proto Cloudíka lehce zastoupí mnohem universálnější (ač o manu dražší) Azure Drake a na místě tohoto mráčku bych raději viděl například Roc Egg, které by svůj účel v tomto balíku jistě splnilo lépe.

Scroll Thief

Zloděj svitků je nepovedenou kartičkou do tohoto balíčku. Na třech manách s parametry 1/3 do světa rozhodně díru neudělá, a i když je jeho vlastnost – za kopnutí do soupeře si můžete líznout kartu – výborná, tak k tomu, aby si do soupeře kopnul se příliš nedostane. Zablokuje ho totiž jakýkoliv přebytek, co soupeři zbude po útoku, a protože se tento intropack snad bojí jakýchkoliv bojových triků, tak nemáme moc šancí, jak zloději pomoci dostat se skrz obranu. Jeho využití se proto smrskává na trapnou 1/3 zeď za tři many, což je určitě smutné, když se nám nelíbí ani 1/3 zeď za dvě many (Maritime Guard).
Možná si zloděj občas kousne, pokud budeme útočit více potvůrkami a soupeř se rozhodne, že blokovat něco jiného se mu vyplatí více, ale tato situace nastane spíše náhodou, a proto bych Scroll Thiefa nejraději viděl v nějakém úplně jiném balíčku (nejlépe soupeřově) a na jeho místě nějakou přínosnější kartu.

Æther Adept

Z tohoto kouzelnického učně mám naopak docela radost. 2/2 za 1UU je sice značný podprůměr, ale jeho vlastnost, která říká, že když přichází do hry, tak vrátíme jednu příšeru do vlastníkovy ruky, je přesně to, co sedí tomuto balíčku jako zadní část sedacího ústrojí na vařící nádobu.
Pokud nás poctí svou přítomností v ruce v prvních kolech hry, tak si vygenerujeme 2/2 tělíčko a soupeři vrátíme do ruky nějakou jeho kartu, kterou na nás prováděl tlak (a s následným blokem v dalším kole se nám kamikadze učedník postaral o dvě kola navíc), později nám umí vrátit příšery zakrytou spacákem (Pacifism) nebo naopak soupeři uklidit do ruky jeho očarovanou bytost (třeba Armored Ascension), skvěle také spolupracuje s naší sovičkou a dovolí nám si zahrát další Scry efekt. Škoda jen, že nemáme více potvůrek, které by s Adeptem dokázaly tak hezky spolupracovat (s nějakým hezkým efektem spouštěným příchodem do hry; takový Triskelion se na zneužití adeptem přímo hlásí).

Wall of Frost

Vítej, skálo z ledu. Ty jsi přesně to, po čem toužíme a to, co nám často zachrání život. 0/7 už je pořádně vysoká zídka. Když navíc každého útočníka, který se jí pokusí zdolat, na kolo zmrazí (a ten se v následujícím kole neodtapne), tak poskočí srdce každého hráče u stolu (naše nahoru, soupeřovo dolů). Opět si neodpustím kopnutí do chudáka Moritime Guarda: Ha? Ha? To koukáš, ty 1/3 bez vlastností za 1U na tohle krásnou přírodní anomálii 0/7 s prima schopností za 1UU, co?
Pravda je, že zídka se sesílá přes dvě modré many, což se ne vždy ve třetím kole podaří.

Azure Drake

Azuráček. Stálice magicovského nebe, poprvé jako common. Za čtyři many je 2/4 letadlo velice obstojným produktem, který zastaví hodně ze soupeřova tlaku, vyhne se ošklivostem typu Lightning Bolt a umí i kousat. Universální kačer, který by se jistě osvědčil ve více kusech.

Conundrum Sphinx

Foilové réro tohoto balíčku, frontman intropacku a taky velice obstojná příšerka. Uznejte, 4/4 za čtyři many, letadlo a k tomu poměrně obstojná schopnost není vůbec špatný poměr ceny a výkonu.
Sama o sobě dokáže rozhodnout hru (pravda, sestřička Sphinx of Jwar Isle je se svým shroudem asi ultimátnější, ale nechtějme všechno), navíc její schopnost krásně koresponduje se zbytkem balíčku. Pokaždé, když si sfinga zaútočí, každý hráč vysloví přání (jmenuje kartu). Poté každý hráč ukáže vrchní kartu ze své knihovny a jestli jmenoval správnou kartu, tak si ji může dát do ruky, jinak ji umístí na spodek své knihovny. Spolu s kartami, které nám dovolují míchat si vršek knihovny tak, jak se nám zlíbí (o Augury Owl s Æther Adeptem již byla řeč, o Crystal Ball a Foresee řeč ještě bude) nám tato sfinga dokáže přinést nemalou karetní výhodu, a tím také obstojnou výhodu ve hře. Rozhodně slušný lvíček!

Water Servant

V M11 jsme se dočkali minitématu elementálních služebníků na uncommon slotu. Jde o Water Servant, Air Servant (za modrou) a Earth Servant a Fire Servant za červenou.
Vodní služebníček je 3/4 příšerkou za 2UU, který dokáže přelévat svou formu v závislosti na tom, co od něj očekáváme. Je libo útočit? Jistě, za U si umíme opakovaně nechat narůst chapadla (+1/-1 do konce kola). Je libo bránit? Samozřejmost. Za U soupeři nalijeme rybník pod nohy (-1/+1 do konce kola).
Bohužel je vodní služebníček hodně drahý a aktivace jeho schopnosti jakbysmet. Může být zajímavé kochat se pomyšlením na 0/8 zídku nebo na 6/1 vodní Ball Lightning, bohužel zůstane pouze u pomyšlení, protože tento drahý služebníček patří mezi ty horší karty balíčku.
Na druhou stranu - má to čtyřku dozadu, takže rozhodně lepší, než drátem do oka.

Air Servant

Dražší bráška Water Servanta přichází s agresivnějším tělem (4/3), evasion schopností (flying) a lepší vlastností (2U: Tap target creature with flying). Pětimanové letadlo se čtyřkou dopředu je samo o sobě schopno rozetnou zaseknutou partii a se slušnou universální schopností (hodí se jak do obrany, tak do útoku) se z něj stává chtěná alternativa do lategame.

Armored Cancrix

Další zástupce skupiny „zídka“, která by měla odrazit pár pozemních útoků a věnovat nám kolo nebo dvě času, než se objeví naše letectvo. Obrněný krab má obstojné tělesné proporce, s pětkou dozadu zastaví nejednu soupeřovu potvoru, ale pořád si nemohu odpustit dojem, že Azure Drake by byl levnější a multifunkčnější variantou, která sice – jak říká LSV – nezastaví náhodnou soupeřovu 4/4, ale zato je levnější. Na pěti manách umíme sesílat i silnější kusy, promiň, krabe.

Harbor Serpent

Velký modrý pašík, který by měl čistit stůl v pozdějších fázích hry. Islandwalk se může hodit, ale jeho druhá vlastnost, která mu zakazuje útočit, pokud je ve hře méně než 5 islandů, jeho nevelké kvality sráží ještě o kousek níže. Tuto potvoru si mohl Power of Prophecy klidně odpustit a nahradit jí nějakou, která do celkové koncepce balíčku více zapadá. Tohle 'tupé tělo' to opravdu není.

Stormtide Leviathan

Druhé réro balíčku, které žije synergií s Harbor Serpentem – 8/8 mořská kráva s islandwalkem, která ze všech landů ve hře udělá navíc ostrovy a zakáže útočit všemu, co nelétá nebo nemá islandwalk.
Pravda, potvůrka to není ošklivá, ale za 8 man bych si představoval něco, co hru vyhraje téměř okamžitě, a ne rybičku, která umře na každý doomblade. Za všechny hry, které jsem s intropackem odehrál (a že jich bylo), se mi leviatana podařilo úspěšně seslat pouze jedenkrát a osobně bych raději hrál další lítačky nebo nějakou herní stabilizaci, než tento hodně nejistý experiment.
V jedenáctém kole mám raději už pět kol mrtvého soupeře, než čerstvě vyvolaného pašíka.

Other spells
Condemn

O tomto triku toho bylo napsáno dost a jistě ještě napsáno bude. Stane se nástupcem rotujícího Path to Exile? Nahradí ho plnohodnotně? Už teď se ozývají hlasy, že pro některé balíčky dokonce kvality Pathu převyšuje, protože je lepší věnovat soupeři pár životů než zemi.
Do tohoto intropacku se Condemn skvěle hodí, pomáhá zastavit počáteční nápor rychlých balíčků a vybudovat obranu.
Za zmínku určitě také stojí, že jde o jediné jednomanové kouzlo celého intropacku.

Negate

Jemnější polovička Essence Scatter přežila rotaci do M11 a nám se nabízí hned ve dvou kopiích. Úspěšně nám pomáhá udržet si obranu na stole a rušit soupeřovy triky. Chrání naše klíčové kousky před spot removalem a nechává soupeře v nejistotě pokaždé, když si do jeho kola necháme odtaplé dvě many.

Mighty Leap

Mocný skok není špatným bojovým trikem, +2/+2 do konce kola nám dává slušný manévrovací prostor pro vycukání soupeře, i když povznesení (hop!) příšery příliš často nevyužijeme a Righteousness z M10 by jistě posloužilo lépe.
Mighty Leap ale můžeme použít i k posílení příšerky v útoku a ubrání soupeři posledních pár životů a nakonec se dá v nouzi použít i pro naboostování soupeřova útočícího finishera a jeho bloknutí Cloud Elementalem nebo tapnutí Air Servantem.

Pacifism

Pacifismus je stálicí core setů už od šesté edice a ani v M11 nesmí chybět. Oblíbený spacák se Power of Prophecy skvěle hodí do krámu, umí zastavit nebezpečí (vždyť je to skoro-removal) v úvodu hry a nepohrdneme jím ani v pozdějších kolech, kde je obzvláště slušivý na soupeřově několika enchantmenty vylepšeném finisherovi.
Balíček nám nabízí jeden spacák, určitě by ale snesl více.
Krom toho - kdo by nemiloval jeho ilustraci a voňavý flavor text.

Crystal Ball

Jedna z jasně zářících hvězd tohoto intropacku a karta, která se jistě neztratí ani na constructed formátech. Artefakt za tři many, který za manu a tapnutí spustí Scry 2 a dovolí nám si připravit vršek knihovny tak, jak nám vyhovuje. To, že se skvěle doplňuje s Conundrum Sphinx, snad nemusím ani zmiňovat, to, že nám pomůže zbavit se nechtěných zemí v pozdějších fázích hry, je snad taky jasné a to, že by balíčku slušel více než jeden exemplář, je asi taky jasný, i když smutný fakt.

Safe Passage

Slušný bojový trik, ač není z nejlevnějších. Dovoluje nám zabít pár potvor v obraně bez toho, že bychom se museli bát jejich zoubků, uchrání nás před Fireballem, blesky a podobnými kouzly. Nechávat si tři many do soupeřova kola je ale dost podezřelé a věřím, že by bylo na místě Safe Passage hratelných několik lepších triků.

Solemn Offering

Disenchant kouzlený sorcery rychlostí, o manu dražší a s malou výhodou zisku 4 životů. Spíše sideboardový materiál, ale je pravda, že se v každém intropacku najde alespoň jeden cíl.

Foresee

Reprint téhle karty z Future Sight určitě udělal radost nejednomu modrému mágovi. Dobrého lízání není nikdy dostatek a Foresee za 4 many dovoluje nejen líznout si dvě karty (jako stará, rotující Divination), ale nese s sebou nezanedbatelnou výhodu si tyhle dvě karty nejdříve vybrat z vrchních 4 karet vašeho balíčku. Spolupráce všech Scry karet s Cunundrum Sphing jsem už nejednou zmiňoval. A máme k dispozici hned dva kousky.

Sleep

Nejsem si jistý, jakou úlohu má Šlofíček plnit v balíčku tohoto typu. Umí sice na dvě kola potapovat soupeři všechno, co má na stole, ale to nás příliš nevytrhne, protože my se snažíme vytvořit si dobrou obranu a soupeře zabít několika dobře mířenými a chráněnými evasion útoky. Bezhlavý útok našimi zdmi, Moritide Guardy a Armored Cancrixy asi nebude ta pravá cesta k vítězství. 2 kousky Sleep se mi do bílo-modrého balíku příliš nehodí, na to, aby nám dal velkou výhodu, už musí mít soupeř plný stůl armády, a pokud jsme mu tohle povolili, tak je s námi pravděpodobně stejně amen.

Jace's Ingenuity

Instantní líznutí tří karet za pět man? To si jistě necháme líbit, zvláště poté, co si tyhle karty připravíme pomocí jednoho z mnoha Scry efektů. Karta, která může vyhrát hru, ale pro její zahrání si musíme vyhradit oněch 5 man. To, že se v intropacku nachází dvakrát, je sladká třešnička na dortu.

Mind Control

Když to nemůžeš porazit, přidej se k tomu? Žádné takové! Když to nemůžeš porazit, vezmi si to! Mind kontrol je hodně nefér trik, který nám dovolí přivlastnit si soupeřovu nejlepší potvoru a vyhrát s ní hru. Takové máme rádi.

Jak hrát?

Zaměření balíčku je poměrně jasné – vystavět si pevnou pozemní obranu pomocí příšerek s velkou odolností a soupeře přejet vzduchem. K tomu dopomáhá spousta letadel a triků, které nás udrží naživu (Pacifism, Blinding Mage, Safe Passage) a soupeře za hranicemi do té doby, než vyložíme vhodné letadlo (nejlépe Cunundrum Sphinx).

Balíček obsahuje spoustu prolizu pro to, abychom se lépe prokousali skrz jeho hluché partie k něčemu akceschopnému.

Po týdnu testování ale musím říct, že balíček patří mezi intropacky k těm slabším. Má velké problémy zastavit soupeře v počátečních kolech hry, některé jeho karty jsou téměř nehratelné (Scroll Thief, Maritime Guard,Cloud Elemental), finisheři jsou přehnaně drazí (Harbor Serpent, Stormtide Leviathan) a jediné, co v balíku funguje bez výtek, je jeho letecká a prolízávací část. Doplnit schopnou obranu, více triků a domyslet pár drobností, tak se balíček stane zábavným pro začínající i pokročilé hráče magicu.

Jednu takovou konstrukci jsem si pro vás připravil. Vychází ze zadaného archetypu (UW letadla) a balíček jsem se snažil vylepšit tak, aby se cena držela co nejníže a většina balíčku byla zachována. Do závorky za jednotlivé karty vypisuji orientační cenu dokupovaných karet.

Eldenova letadýlka
19 Creatures

2x Halimar Wavewatch (6,-)
3x Augury Owl (5,-)
2x Blinding Mage (3,-)
2x Æther Adept
2x Wall of Frost (7,-)
2x Azure Drake (3,-)
2x Conundrum Sphinx (70,-)
2x Serra Angel (20,-)
2x Air Servant

18 Spells

2x Righteousness(20,-)
3x Condemn(40,-)
2x Negate
3x Pacifism(10,-)
2x Crystal Ball (15,-)
2x Foresee
2x Jace's Ingenuity
2x Mind Control (7,-)

23 Lands

3x Halimar Depths (21,-)
10x Island
10x Plains

Intropacku jsem ubral nic nedělající příšery a přidal několik triků. Jako základní obránce je Halimar Wavewatch, kterému pomáhají zesílené Wall of Frost a Azure Drake. Blinding Mage plní roli univerzální záchrany a armádní základna se rozšířila o Serra Angel – univerzální letadlo, které brání i útočí, což je přesně to, co tenhle balíček potřebuje.
Nabídka triků byla doplněna zmíněnou Righteousness (pozor, tenhle trik rotuje!), více kusy Condemn a dalšími Pacifism. Crystal Ball se hodí ve více kusech, ale nepřehnat to. Nechceme oba dva na ruce najednou.
Kvůli více bílým trikům a andílkovi jsem zvednul počet Plains a několik Islandů nahradil Halimar Depths, které jen urychlí náš Scry mechanismus.
Cenově tohle rozšíření balíčku vyjde na cca 200 korun, ušetřit se dá na sfinze a Condemn, které tvoří jediné dražší kartičky, které jsou potřeba.

Děkuji za pozornost, rád si přečtu Vaše připomínky a názory v komentářích a brzy přidám další díl této pětimístné skládačky.

Jakub "Elden" Jandák

Komentáře
Autor: Ufin @ pátek 30. července 2010 8:45
Ty letadla upraveny zkusim postavit pritelce, docela se mi libi a karty na to se vali doma :D

Autor: Wittek @ úterý 24. srpna 2010 15:39
"elementálova výhoda je poměrně výrazná – umí blokovat pouze příšery s létáním." - Wtf...?

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí