středa 17. dubna 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

čtvrtek 14. dubna 2011
Top10: Zelené bytosti
Autor: Aggrokumano @ 18:00 :: 5028 Přečtení :: 7 Komentáře :: :: Eternal
 
 

Vítejte u dalšího dílu rubriky Top10. Dnes se podíváme na nejlepší zelené potvory z historie MTG, i když vlastně hodně z nich zas tak daleko do historie nesahá...


 

Hodnotil jsem výhradně dle využitelnosti na constructed, zejména pak s důrazem na legacy, protože tam se nejlépe ukáže síla jednotlivých karet. Také jsem nebral v úvahu vícebarevné bytosti, které si zaslouží vlastní článek.


 

10. Deranged Hermit


 

Tahle karta je tu spíše z nostalgie, jelikož po zákazu Survivalu se už nikde nehraje. Na vrcholu slávy byla v období Odyssea bloku1, kdy se dal postavit pěkný Squirrel Deck – Deranged Hermit, Nantuko Shrine, Squirrel Mob, Squirrel Nest, Squirrel Wrangler, Overrun... Pokud vás veverky zaujaly, tak jsem o nich našel jeden dobový článek (samozřejmě v angličtině).

Lahůdkou pak byla spolupráce s tenkrát velmi oblíbenými Fires of Yavimaya, kdy bylo možné za pět man nasázet soupeři jedenáct damage.

A když jsem zmiňoval Survival, tak tam se až do loňska hrál jen tak pro chuť spolu s Angerem (ukázkový decklist zde). A když zapátráme v historii ještě více, tak se hrával ve Food Chain kombu (zjednodušeně řečeno kombo, kde pomocí Food Chain a Magus of the Future hrajete během jednoho kola XY bytostí, dokud se nedostanete k něčemu velkému – tenkrát to byli třeba ti Myojinové, dnes Emrakul, čím zabijete soupeře).


9. Troll Ascetic



 

Na devátém místě je tahle klasická zelená bytost. Před loňskou velkou rotací extendedu se hrával snad ve všech potvorových balících se zelenou.

Jinak i na legacy je to klasická bytost do Rocku (start první kolo Birdi, druhé Troll není vůbec špatný), což je původem zeleno-černý aggro balík, i když poslední dobou se hraje spíš s bílou jako Junk, nebo Uganda Strike (více se o nich dočtete zde). Úplnou novinkou je pak verze zvaná Team America (UBG Aggro), kde se však Troll nehraje, holt ho nahradila jiná, lepší bytost (pochopitelně nebudu prozrazovat, protože o ní ještě uslyšíme, i když někteří už možná tuší)...


8. Wild Nacatl



 

Tahle „micka“ byla základním kamenem Nayi (WRG Aggro) na loňském standardu, ale z aktuálního buildu na extendedu ji vystrnadil univerzálnější Fauna Shaman.

Na legacy se ale v Zou bude hrát pořád, jelikož máme duály2, díky kterým může už ve druhém kole útočit jako 3/3 bytost, čímž strčí do kapsy Kird Ape a Loam Liona a aspiruje tak na titul nejlepší jednomanové bytosti všech dob (i když Birdi nebo Grim Lavamancer mají také něco do sebe).


7. Eternal Witness



 

Na rozdíl od jiných zelených bytostí nás „Vitneska“ neohromí svými čísly, ale svou abilitou. Je libo znovu Hymn to Tourach nebo Vindicate? Není problém...

Vitneska se prakticky hraje ve stejných balících, jako se hrával Troll Ascetic, jen s tím rozdílem, že ji zatím nic nenahradilo a hraje se pořád. Speciálně bych ji vyzdvihl v Aggro Loamu, což je aggro deck s Life from the Loam (většinou se hraje v černo-červeno-zelené kombinaci, ale objevuje i čtyřbarva se splashem na Relikviáře), který se na legacy umísťuje v popředí už pár let.

Vitneska je výborná i v jednokarťáku a speciálně pak s Rucurring Nightmarem (ten je ale podle neoficiálních pravidel zakázaný), kdy generuje obrovskou kartní výhodu, na kterou prakticky nemátě šanci reagovat, pokud Reccuring Nightmare nezkántrujete, nebo soupeři neexilnete hřbitov. A v poslední řadě se mi moc líbí i samotný koncept karty, když se podíváme na název, abilitu a flavor text.


6. Primeval Titan



 

Tak tenhle „obr“ je prostě všude. Na standardu se hraje v tradičním Valakutu a sem tam je k vidění i nějaký ten eldrazi balík, na Extendedu v různých variantách Valakutu (mně se velmi líbí UG Scapeshift), ale o těchto decích určitě víte a proto bych se zastavil nad jeho využitím v legacy a highlanderu.

Na legacy se Titán normálně nehraje, ale nedávno přišel Andrew Steckley se zajímavým UG deckem, který nazval Eldrazi Post a uhrál s ní třinácté místo na jednom z turnajů americké série SGC Open. Na téhle verzi mne zaujala zejména skladba zemí, která čítala čtyři Cloudposty, Glimmerposty a Vesuvy a po jednom Eye of Ugin a The Tabernacle at Pendrell Vale (který se ale u nás hodně těžko shání). Černou práci tu pak odvádí Candelabra of Tawnos a All Is Dust. A jestli je vám divné, co tam dělá ta modrá, tak výjimečně to není kvůli Force of Will, ale kvůli Show and Tell, který umožňuje dostat do hry Emrakula proklatě brzo.

V highlanderu pak představuje spíše, než velkou potvoru, tutor3 na země, a že těch, co mají speciální ability není zrovna málo. Klasika jsou země jako Strip Mine a Wasteland, pak škodící Bojuka Bog a zmiňovaný Tabernacle. A pak jsou tu manlandy, neboli země, které se umí změnit v bytost. Jednak ty staré z Urza's Legacy a potom ty z Worldwaku, ale najdou se i výjimky, jako Mishra's Factory, Blinkmoth & Inkmoth Nexus. Nakonec jsou tu různé chuťovky jako Maze of Ith, Academy Ruins, Volrath's Stronghold, Gaea's Cradle, Tolarian Academy, atd...

 

5. Argothian Enchantress



 

Pokud vyjde karta, kolem které se stavějí balíky, tak určitě stojí za pozornost, a tím spíš, když ty balíky patří mezi nejlepší na formátu. Možná si řeknete, že je to jen 0/1 a že ji musí kde co zabít, jenže na legacy se hromadné ničení moc nenosí, snad kromě Devastating Dreams.

Po ty, co Enchantresku neznají, jen doplním, že jde o balík plný enchantmentů, který hraje jednak levné urychlovaní v podobě Utopia Sprawl a Wild Growth, pak Argothian Enchantress a Enchantress's Presence jakožto karetní výhodu a jako win condition4 Sigil of the Empty Throne a Words of War. Ukázkový build najdete zde.


4. Noble Hierarch



 

Nebýt Noble Hierarcha, umístil bych sem určitě Birds of Paradise, i když asi ne tak vysoko. Birdi mají sice flying, takže mohou chumpbloknout5 nějakou létací bytost a lepé protlačí damage do hráče, dáme-li jim nějaký meč, ale pro Hierarcha hovoří především jeho exalted abilita.

Na extendedu se v Bantu hrají oba dva, ale na legacy se čaštěji objevuje Hierarch. Hraje se v Zou, v Bantu a v Junku (GWB Aggro). V Bantu je obzvlášť dobrý proti Zou a Fritce, kdy si za pomoci Rhox War Monka třeba ještě v kombinaci s Qasali Pridemage přidáme dostatečný počet životů.
 

3. Fauna Shaman



 

Další dvojková bytost, která se nám dostala do top10. Je skvělá na dvojce a extendedu ve všech potvorových balících (Monogreen, Naya, Bant). Na legacy se tolik nehraje, někdy ji můžeme vidět v elfech splu s Vengevinou, nebo jen tak pro chuť v Bantu. Myslím, že o jeho kvalitách všichni víme, takže není potřeba se dále rozespisovat...


2. Vengevine



 

Tahle bláznivá kytka to dotáhla až na druhé místo. V podstatě o ní platí to samé, co o Fauna Shamanovi. Jen na legacy má ještě o něco širší využití, protože ji můžeme hrát v UG Madnesu, kde se kombí s Intuicí.


1. Tarmogoyf



 

Stejně jako v předchozí Top10, ani tady nebylo o vítězi pochyb. Spolu s Dark Confidantem se jedná o nejuniverzálníjší bytost na legacy. Důkazem budiž to, že jen kvůli němu splashuje6 plno balíků zelenou a není se čemu divit, protže nikde jinde za dvě many nedostaneme potencionální 7/8 bytost. A i když je „Tarmo“ většinou jen 4/5, tak to za to prostě stojí...


To je pro tentokrát vše. Zatím nevím, o čem bude příští top10, pokud máte nějaké návrhy, tak se nestyďte napsat komentář. Třeba bude Vaše přání vyslyšeno... Za 14 dní naviděnou


Kumano


 

Poznámky pod čarou:


1 – edice Odyssey, Judgment a Torment

 

2 – v širším slova smyslu jsou duály země produkující dva typy many, tady však máme na mysli původní duály, které vyšly v prvních edicich MTG, a které bez jakéhokoli postihu dávají dva typy many. Jsou to nezákladní (nonbasic) země, ale mají podtypy příslušných baciů landů, takže je můžeme najít pomocí Fetch landů (země, které za obětování a zaplacení jednoho životu najdou v knihovně zemi základního typu a daj ji do na bojiště), čímž rychle dosáhneme manové stabilizace. Mezi klasické duály patří Taiga, Tundra, Undegroud Sea, Tropical Island, Volcanic Island, Bayou, Badlands, Plateau, Scrubland a Savannah


3 – karta, která vám v knihovně (vyjímečně i v sideboardu) najde kartu jinou, a dá Vám ji do ruky, na vrch knihovny, do hřbitova, atd...


4 – způsob, jak zabít soupeře


5 – blokovat bytost za cenu toho, že Vám vaše bytost zemře a soupeřova přežije


6 – přidat do balíku kartu jiné barvy, než je zbytek balíku jen proto, že se to prostě vyplatí (např. na vintagi balíky co jinak nehrají modrou splashují Ancestral Recall a Time Walk pro jejich silný efekt)

Komentáře
Autor: Elden43 @ čtvrtek 14. dubna 2011 19:31
Moc hezky clanek!

Autor: Vori @ sobota 16. dubna 2011 18:28
neměla by tam být lotus cobra?
jinak super článek

Autor: Aggrokumano @ neděle 17. dubna 2011 20:50
Kobra je parádní, byla v užším výběru, ale jelikož se moc nehraje na legacy, tak sem ji do top10 nakonec nezařadil...

Autor: straca3 @ středa 20. dubna 2011 19:25
Řekl bych, že se Cobra hraje na legacy rozhodně častějc, než Hermit nebo Ascetic (karty, které se tam vůůbec nehrají)

Autor: Aggrokumano @ středa 20. dubna 2011 20:03
Když dám na deckchecku hledat legacy decky s Cobrou maindeck, tak to najde přesně dva :)

Autor: straca3 @ čtvrtek 21. dubna 2011 0:11
Ano a i to je větší počet balíků, než těch které hrají Ascetica (ten se dlouho nehrál a teď vyšel i Thrun, kterej je lepší, takže není důvod) a Hermita, kterej je občas v nějaký Košický verzi Alurenu, což je taky prakticky nehratelnej deck. Zato Cobra se na několika minulých SCG series objevovala aspoň jako one-off na zelenej Zenith.

Autor: Aggrokumano @ čtvrtek 21. dubna 2011 0:20
To já nespochybňuju, však v tom článku je napsaný, že Troll ani Hermit už se nehrajou. Ale maj něco za sebou a proto tam jsou ;)

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí