čtvrtek 18. dubna 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

čtvrtek 9. června 2011
Top10: Kántrování
Autor: Aggrokumano @ 23:53 :: 3836 Přečtení :: 7 Komentáře :: :: Eternal
 
Opět jsem hodnotil dle využitelnosti na constructed formátech s důrazem na legacy. Myslím, že není třeba žádného dlouhého úvodu, tak směle do toho!

10. Mana Leak
 

 
Dnešní výběr začínáme v současnosti asi nejlepším rušením na standardu, tedy Mana Leakem. Zbytek budou převážně legačkové karty a tak jsem si řekl, že by se slušelo zmínit alespoň to nejlepší rušení, které je na standardu k dispozici…
 
Mana Leak je nedílnou součástí všech verzí Caw-Go, RUG kontrolu a Splinter Twin komba. A hraje se i na extendedu ve Faeriích a vůbec ve všech kontrolech pětibarevnými kontroly počínaje a extendedovou mutaci Caw-Go konče.
 
9. Spell Pierce

 
A vida, další rušení, které se hraje na standardu. Jenže Spell Pierce se hraje na všech formátech a dokonce i na vintage. Splňuje totiž základní podmínku (hlavně na legacy) rušit už v prvním kole, ovšem pokud začíná soupeř, tak je k ničemu, ostatně proto je jen na devátém místě.
 
Na standardu se hraje víceméně pouze v Caw-Go. Na legacy se hraje hlavně v MerfolcíchTeam Americe. Na vintagi je součástí velmi úspěšného balíkuTezzeretem a Time Vaultem (Tezzeret hledá Time Vault a Voltaic Key).
 
8. Spell Snare

 
Teď jsme se dostali k čistě legačkovému kántrování, které se hraje hlavně ve Standstillu1 a v jiných kontrolech.
 
Jeho síla spočívá v tom, že umí zkántrovat dvě nejhranější legacy bytosti, Tarmogoyfa a Dark Confidanta a taky samotný Standstill, což se hodí do mirroru2, kterých díky kartě, která se dnes umístila na druhém místě, stále přibývá.
 
7. Cryptic Command

 
Tady jsme se pro změnu dostali k oblíbené extendedové kartě. Stejně jako Mana Leak ho najdeme ve všech kontrolních balících, i když dalo by se říci, že pokud hrajete na extendedu balík s modrou, měli byste hrát Cryptic Command.
 
Jde o neuvěřitelně variabilní kartu, primárně sice využijeme kombinaci kántr + líznutí karty, ale dá se využít i k zatapování soupeřových bytostí a následnému vítěznému útoku a třeba Scapeshiftu můžeme vrátit na ruku expedici.
 
A mimochodem, Command do svého monoblue kontrolu zařadil i vítěz nedávného SCG Open turnaje v Louisville, Chris Kronenberger. Balík si můžete prohlédnout zde.
 
6. Counterspell

 
Kántrovací klasiku, Counterspell nám asi Wizardi znovu nevydají, z čehož nebude Adolf moc nadšený, ale může zkusit legacy, kde se v poslední době daří kontrolním balíkům se Standstillem, ve kterých se Counterspell stále hraje…
 
5. Counterbalance
 

 
Vedle Standstillu je Counterbalance na legacy jednou z nejoblíbenějších kontrolních strategií. Tvoří kombo se Sensei’s Divining Top a často se doplňuje dalšími komby jako Stifle (vydíte, Stifle se do top10 nakonec nevešel) + Phyrexian Dreadnought, nebo Thopter Foundry + Sword of the Meek.
 
4. Daze
 

 
Daze je jedním z mála kántrování, které můžeme hrát „zadarmo“ (jistě, vždy potřebujeme alespoň tu jednu zem). Je nedílnou součástí Merfolků a často ho vidíme i v Team Americe, Bantu, nebo Kanadském Tresholdu.
 
3. Mana Drain
 

 
Dostáváme se ke stupňům vítězů, které načíná Mana Drain, což je vlastně „kapku“ vylepšený Counterspell. A to vylepšení je tak dobré, že je Mana Drain na legacy zakázaný. Sice s ničím netvoří žádné kombo, ale poskytuje ohromnou výhodu v tempu. Ostatně ukazatelem jeho síly je fakt, že na vintagi se hraje skoro v každém decku.
 
2. Mental Misstep
 

 
Je to sice úplně nová karta, ale už teď je vidět, že změnila tvář legacy. Výrazně ztíženou pozici teď mají potvorové decky jako Zoo, Elfové a Goblini. Když se podíváme na výsledky Grand Prix Providence, kterého se zúčastnilo více než 1100 hráčů, tak v top8 bylo 7 balíků, které Misstep hrály v základu.
 
Jeho hlavní silou je samozřejmě fakt, že ho můžeme zahrát hned v prvním kole, i v případě, když začíná soupeř. Zároveň díky němu posílily balíky se Standstillem, jejichž největším nepřítelem byl Aether Vial, kterého se teď díky Misstepu můžeme pohodlně zbavit.
 
Intermezzo
 
Jelikož zajímavého kántrování vyšlo velmi mnoho, rád bych zmínil pár karet, které se do top10 nevešly:
 
Stifle – tvoří již výše zmíněné kombo s Phyrexian Dreadnoughtem, může zkántrovat odpálední fetch landu3, Pernicious Deed, nebo třeba Engineered Explosives.
 
Condescend – kdysi velmi oblíbený kántr, dnes se však hraje maximálně na allcommonu4.
 
Hinder – oblíbený kántr v EDH5, kde se dokáže efektivně zbavit soupeřova generála.
 
Glen Elendra Archmage – zajímavá možnost kántrování do jednokarťáku6.
 
Mystic Snake – opět zajímavá kombinace kántr/bytost do jednokaťáku6.
 
Overwhelming Intellect – dotřetice zajímavá karta do jednokarťáku6, vyloženě pro fajnšmekry .
 
Pact of Negation – potenciální kántr za nula man, vhodný jako backup pro různéh kombo decky, které mají jistotu, že soupeře zabijí „na jeden zátah“ (třeba ANT). Také se využívá v Hive Mind kombu, jakožto jedna z win karet.
 
Remand – kántr do (kombo) balíků, které potřebují zpomalit soupeřovo tempo, oblíbený býval na extendedu před loňskou velkou rotací.
 
Mindbreak Trap – další „kántrování“ za nula man, které mohou proti ANTu využít i balíky bez modré. A jak už jsem několikrát zmiňoval, jedno z mála kántrování, které platí na Emrakula. Hraje se i na vintagi, kde je docela velká pravděpodobnost, že soupeř zahraje tři kouzla za kolo.
 
Ale teď už pojďme na vítěze dnešní top10.
 
1. Force of Will
 

 
Zatím to vypadá, že o vítězných kartách všech top10 článků nebyl pochyb a nejinak je tomu i dnes. Force of Will je jasně nejlepší kántr všech dob. Schopnost zkántrovat „cokoli kdykoli“ (no dobrá, pokud nemáme další modrou kartu, nebo pět man k dispozici, tak je FoW k ničemu, ale to se stane málokdy) má už jen Pact of Negation, ale s nepatrným detailem, že v dalším kole pravděpodobně prohrajeme .
 
Bez Force of Will bychom si těžko představili Merfolky, Standstill, Counterbalanci, Team Ameriku, Kanadský Treshold, Sneak Attack, Grindstone, prostě skoro všechny legacy balíky s modrou…
 
I když Mental Misstep ho začíná ohrožovat, vždyť vítěz GP Providence, James Rynkiewicz hrál Bant bez Force of Will .
 
Výsadní postavení má i na vintagi, kde se hraje snad úplně všude a i když v balících se většinou hraje plno karet jednou (protože jsou moc silné a omezené na jeden kus v decku), tak playset „Forsáží“ je základ.
 
To je vše, co se kántrování týče. Další díl už bude klasicky za 14 dní a jeho náplň je zatím neznámá…
 
Kumano 



Poznámky pod čarou:
 
1 - Balík postavený kolem karty Standstill, většinou nehraje žádné bytosti a zabijí pomocí Mishra’s Factory a Jace, the Mind Sculptor
 
2 – Zápas dvou stejných, nebo hodně podobných balíků
 
3 – Fetch land, lidově fečka je zvláštní typ nezákladních (nonbasic) zemí. Za zaplacení jednoho života a obětování nám umožní najít si v knihovně zemi a položit ji na bojiště. Obvykle bývají tyto fetch landy docela drahé a to z několika důvodů.
Jednak na rozdíl od zemí typu Terramorphic Expanse přináší zemi do hry untaplou; snižují nám počet zemí v balíku, takže když si pak v rozhodující chvíli potřebujeme líznout nějakou dobrou kartu, tak je menší šance, že si lízneme zem; na legacy s nimi můžeme najít dual landy (země produkující dva různé typy many), které mají podtypy basic landů a v neposlední řadě umožní dvojité aktivování schopnosti landfall
 
4 – formát, kde se můžou hrát jen karty s raritou „common“
 
5 – Elder dragon highlander, oficiálně commander je speciální herní formát, který je popsán v tomto článku
 
6 - Highlander je poměrně oblíbený herní formát, kde se hraje s alespoň stokaretním balíkem, ve kterém krom basic landů můžete hrát každou kartu jen jednou
Komentáře
Autor: Molda22 @ pátek 10. června 2011 19:00
Fajn článek, jen bych se rád na něco zeptal. Díval jsem se na ten v článku zmiňovaný mono-blue control vítězný balík Chrise Kronenberga a překvapily mě jeho landy.
Nejsem sice odborník, proto se tak hloupě ptám, ale nechápu v čem tkví ta vzácnost / vysoká cena / a vůbec fakt, že si takový top hráč vezme do balíku karty jako Misty Rainforest, Scalding Tarn nebo Polluted Delta.
Vždyť je spousta landů, které jsou daleko běžnější, daleko levnější a přitom nijak jejich vlastníkovi neškodí (narozdíl od oněch zmíněných třech karet) a k tomu navíc poskytují stejné nebo i lepší schopnosti.
Pravděpodobně tam ale bude nějaký "fígl", kterého jsem si nevšimnul :-D Díky za vysvětlení

Autor: Migimig @ pátek 10. června 2011 19:46
Nekdo zkušenější mě kdyžtak opraví, ale podle mne jsou tam tyhle landy proto, aby "vyčistili" balík od islandu, protože liznout si land v late game, není ideální....

Autor: Molda22 @ pátek 10. června 2011 19:52
To je taky možnost, ovšem i přesto když se na to podívá člověk i z tohoto hlediska, že úmysl je zbavit se landů z balíku a dostat je rychle do hry - i tak se najde dost landů levnějších, běžnějších, které to svedou a nebudou mi navíc škodit ubíráním životů atd

Autor: Myth @ pátek 10. června 2011 20:29
To co tu padlo je naprostá pravda, takzvané "fetchky" se opravdu velmi často hrají i v jednobarevných balíčcích a to proto, aby snížily šanci si později ve hře líznout zemi. A bohužel zklamu, ale levnější varianta těhto karet není. Existují sice kousky alá Terramorphic Expanse, které se k tomuto efektu alespoň blíží, nicméně ty umějí položit do hry zemi pouze taplou, což je zdržení, které si nechceme a často ani nemůžeme dovolit.

Autor: Thrull @ pátek 10. června 2011 20:30
fečky se hrají většinou s brainstormem, kde nepotřebné karty po odložení na vršek zamícháte :)

Autor: Aggrokumano @ pátek 10. června 2011 21:31
Molda: Kdybysis přečetl vysvětlivky pod článkem, tak byses nemusel ptát. Ale aspoň vidím, že nemá cenu ty vysvětlivky psát ;)

Autor: Molda22 @ pátek 10. června 2011 21:36
Nečetl jsem intermezzo a viděl jsem, že čísla odkazující na vysvětlivky (alespon většina z nich) byla v něm, proto jsem nečetl ani vysvětlivky. Shodou okolnosti tam zrovna bylo to, o čem jsem mluvil v komentáři.

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí