Už nějaký ten čas jsem si říkal, že by to chtělo otestovat Valakut na nějakém větším turnaji, abych věděl, jestli má cenu hrát ho na MČR. A jak jsem tak pomalu synchronizoval zkouškový rozvrh s plánovanými MTG turnaji, vyšel mi z toho nejlépe třetí turnaj v rámci série Cmus sixtour.
Zbývalo už jen vyřešit otázku, jak se nejlépe (nejlevněji) dostat v sobotu ráno do Prahy. Tak jsem pomalu sondoval a zjistil jsem, že se tam snad nikdo koho znám nechystal, takže jsem nakonec musel vstávat v půl sedmé a jet sám autobusem.
Cestou jsem ještě stihl doklopýtat do Tesca a vyzbrojil jsem se bagetami, protože bagety já můžu k snídani, obědu i k večeři
. Do už slušně zaplněného Rytíře jsem dorazil půlhodinku před začátkem. Začal jsem mapovat terén a překvapilo mne, že hráči Caw-Go poměrně vehementně sháněli Mental Misstepy (jen o ten můj nikdo neměl zájem, takže kdybyste ho náhodou sháněli, tak jeden mám pořád k dispozici
). Kromě Caw-Go jsem čekal i pár Splinter Twinů, což je asi můj nejhorší matchup (nalijme si čistého vína, je skoro nevyhratelný), nicméně i tentokrát jsem se mu úspěšně vyhnul.
Mezi účastníky jsem nakonec narazil i na jednoho známého, kterým byl pardubický Daniel Kuba pilotující
Tempered Steel (tenhle balík tu byl hojně zastoupen, což mne celkem překvapilo).
Nakonec už zbývalo jen vyřešit otázku, jaký dnes poskládám build, protože poslední turnaje s
Nature‘s Claimem v základu skončili dosti neslavně (prohry s vampíry a monoblackem). Rozhodl jsem se, že vsadím na univerzálnější Beast Within a do decku jsem na úkor Overgrown Battlementů dal i jednoho Urabraska, Oracla of Mul Daya a jako chuťovku červený zenith. Nakonec to dopadlo takhle:
12 Mountain
5 Forest
Sideboard:
1 Summoning Trap
2
Tumble Magnet
-
Herna ráno před začátkem turnaje. Kdo mě najde na fotce, má bod .
1. kolo - Ondřej Rosenkranz (Turbofritka)
Nemám vůbec tušení, co by soupeř mohl hrát, navíc prohrávám hod kostkou. Nechávám ruku s kobrou, oraclem a titánem.
Hned v prvním kole na mě vyskočí
Goblin Guida, takže mám jasno. Moje kobra na stole dlouho nepobyla a jako další play mám až ve čtvrtém kole Oracla, takže nic moc, soupeř navíc hraje nebezpečného
Immolating Souleatera, kterého plánuju zabít Inferno Titánem, jenže k mému překvapení dostane Souleater protekci díky
Apostle’s Blessingu,
Assault Strobe mu dá double-strike a je po hře…
Siduju Pyroclasmy, Slagstormy a jednoho Balotha, pryč jdou trapy, Oracle a ještě něco. Bohužel jsem pohrdnul úvodní rukou bez zelené many, ale s Pyroclasmou a promuligenoval jsem se až do čtyř
, kde jsem nechal one lander
1 se zídkou a druhou zem jsem líznul až ve třetím kole. Soupeř se sice tváří, že mu to moc nepřišlo, ale pak dává na čtyřech manách dvoje
Summonse s
Bushwhackerem, takže jak se říká, tahle nebyla moc těsná…
2. kolo – Milan Majerčík alias Flamberg (Soul Sisters)
Do druhého kola jsem dostal Flamberga pilotujícího
Soul Sisters. Opět jsem prohrál hod kostkou a Flamberg začíná
Mystikem, který hledá
Batterskull a pokračuje
Phyrexian Metamorphem, který kopíruje Batterskull. Neštěstí nemá removal na kobru, takže můžu dát ve čtvrtém kole titána. Situaci ještě mírně komplikuje
Serra Ascendant poté, co se dostal nad 30 životů, ale já mám dalšího titána a mountain na ruce, což je v kombinaci s útočícím titánem 36 damage, což těsně stačí.
Do druhé hry přidávám Nature’s Claimy, ani už nevím za co (pravděpodobně za trapy). Poprvé jsem svědkem situace, že balík s Mystikem ho nezahrál ve druhém kole (ale ve třetím si ho líznul
), nicméně na Batterskull jsem měl Claim a pak už to bylo podobné jako v předchozí hře…
3. kolo - Lukáš Kraft (Turbofritka)
Opět nevím, proti čemu hraju, prohraju hod kostkou a muliganuji do pěti, kde si musím nechat „voňavou“ ruku s
Explore,
Beast Withinem a třemi zeměmi, protože muliganovat na čtyři nemá cenu.
Soupeř má do prvního kola
Guidu, do druhého
Kiln Fienda a já velmi rychle umírám…
Do druhé hry provedu obvyklou změnu – Pyroclasmy, Slagstrormy a Baloth za Trapy, Oracla a ještě něco. Soupeř jde do šesti a nenechal to zrovna nejlepší, kromě počáteční Guidy nic nehraje, protože nemá druhou zem a než ji lízne, tak už dávám jednoho titána za druhým a tak jdeme na třetí (popravdě jsem si ho topdeknul ve chvíli, kdy jsem měl na ruce jen dvě země
). Tady bych se ještě zastavil u mé drobné chybičky ze začátku, aby začátečníci viděli, jaké drobnosti mohou snížit šanci na výhru - ačkoli jsem věděl, že soupeř hraje Guidy, tak jsem v prvním kole místo fečky
2 zahrál mountain. Asi vám to přijde jako „prkotina“, ale jelikož Guida odkrývá vrchní kartu knihovny, tak si pomocí fečky můžete zlepšit draw, zamícháním nepotřebné karty, nebo naopak si můžete fečku nechat a líznout si kartu potřebnou. Ale teď už pojďme ke třetí hře.
Soupeř začíná a nemá Guidu do prvního kola, ale má
Souleatera do druhého, moje kobra dostane bleskem a Souleater je fouknut o šest dopředu. Samozřejmě, jako naschvál si o kolo později líznu
Pyroclasmu, která by mi předtím ušetřila sedm životů. Pak se na bojišti ukáže
Kiln Fiend, který dostane double-strike a já ze strachu před bleskem raději podskakuji
Urabraskem. Poté se rozhodnu hrát na jistotu a dávám
Balotha, který mě vrátí na 14 životů, ovšem soupeři, který předtím zaplatil 12 životů za Souleatera se krátí čas a nakonec musí Balotha zabít dvěma
Forked Bolty. Já ale najednou nemám co hrát a na ruce suším jen dva
Beast Withiny.
Pak se soupeř nadechne k velkému finále a zahraje
Summonse s
Bushwhackerem a navíc dá jednomu tokenu double-strike. Musím tedy zničit Beast Withinem onen double-strikový token a doufat, že si něco líznu, a taky že ano, přišel mi sám
Primeval Titan. Ale nemůžu ho zahrát, protože nemám dostatek mountainů, abych soupeři zabil alespoň jednoho tokena (původně byly oba 4/4). Takže se nechávám sjet na dva životy a i druhého tokena ničím Beast Withinem. Ve svém kole pak konečně dávám Titána, zabiju jednoho tokena a soupeř, který je na čtyřech životech po draw vzdává. Přiznám se, že jsem se pořádně zapotil, ale výhra byla doma!
V tenhle moment jsem ještě cítil šanci alespoň na 4:2, což by stačilo na pár boostříků. Dan na tom byl stejně, když prohrál s Caw-Go na mana screw.
4. kolo – Filip Štroch (Caw-Go)
Už mezi koly jsem se díval, jak Filip hraje, takže jsem věděl, co mne čeká. Na Caw-Go jsem se pečlivě připravoval. Vím, že první hru je velmi těžké vyhrát, ale po sidu je to daleko lepší.
V první hře se předpoklady naplnili a po třetím meči celkem rychle prohrávám. Dva
Mystici udělali své…
Druhá hra začíná Dismembrem na soupeřova Mystica, což se ukázalo jako velmi užitečný tah,
Batterskull, který našel, se nakonec do hry vůbec nedostal. Pak hraju Magnet, soupeř dává
Crusadera, kterého zkušeně netapuji a nechávám se sjet na osm životů. Filip hraje
Sword of War and Peace, kterého zkouším zničit
Slimáčkem. Ten je zkántrován, ovšem já mám v záloze dvě Trapy. První nic nenajde, ale druhá už Titána otočí, do hry jde Valakut s mountainem a Crusader Umírá. Jenže Filip nasidoval
Sun Titána a vrací Crusadera zpět do hry, já útočím titánem, za což si vysloužím dva
Tectonic Edge na mé dva Valakuty. Pak hraju
Inferno Titána a na řadu přichází
Day of Judgment. Ale já opět tahám za delší konec provazu, protože mám
Zenith. Filip nemůže útočit
Kolonádou kvůli mému Magnetu. Chvíli
Preordainuje, ale nic nenachází a předává kolo. A mě už jen stačí útočit titánem, ale navíc mám i
červený Zenith a ten ukončuje hru (taky další chybička, zbytečně jsem soupeři ukázal kartu, kterou by jinak nečekal).
Třetí hra už tak povedená není, muliganuji a nechávám průměrnou ruku, ve které za něco stojí jen Magnet. Filip si opět neodpustil Mystika ve druhém kole a opět hledá Batterskull. V Dalším kole přidává
Squadron Hawka. Já asi chybně zkouším Magnet, který dostane
Mana Leakem. A aby toho nebylo málo, tak Filip si přes Mystika dává do hry
Sword of Feast and Famine, equipuje a letí ptáčkem. Po útoku si navíc dává
malého Jace. Já si nic extra nelížu a musím zahrát Zenith na kobru, protože bych ho stejně musel zahodit.
Po pár kolech nakonec protlačím do hry titána, jenže Filip má dva
Edge a navíc mě za tři kola ulítá Hawk s mečem. Filip dává
velkého Jace, kouká se mi na vršek, a cože to tam nebylo, další Titán, takže trochu smůlička (a pak, že lidi furt brainstormujou
3). Kolo před smrtí ještě topdeckuji
Trapu, ale šance na titána byla malá (jeden byl ve hře, druhý na spodku knihovny) a tak to taky dopadlo. Trapa nic nepřinesla a já prohrál…
5. kolo – Jiří Svoboda (BR kontrol)
Opět prohraju hod kostkou, dneska se v tom opravdu překonávám, zatím jsem na dvacetistěnce nehodil víc, než pět. Nevím, proti čemu hraju, ale nechávám poměrně rychlou ruku se dvěma kobrami. Jenomže věc se má tak, že na tři moje kobry má soupeř tři
Gatekeepery a když se ho snažím zpomalit
zídkou, tak dá i čtvrtého a pak už se na nic nezmůžu. Navíc jsem nabyl chybného dojmu, že soupeř hraje BR vampíry.
Side byl stejný, jako proti fritce. Zezačátku měl soupeř velkou porci štěstí, když jsem si líznul Titána, zahrál
Despise a když mi pak přišel
Zenith, tak topdecknul
Inkvizici. Pak ho začínám pomalu sjíždět
Raging Ravinou, ale na stole má
Tectonic Edge. Pak líznu Valakut, soupeř má další Edge, ale nepoužívá ho a raději hraje
Inferno Titána, za což je po zásluze potrestán topdecknutým
Harrow, které titána zastřelí.
Tím jsem ale vyčerpal veškerý luck
4, alespoň se u mě objevili
Baloth a kobra a společně sjíždějí soupeře na osm životů. Pak se na stůl dostane
Liliana, a jak se poté ukáže, tak hledada
Memoricidu, která exilnula
Primeval Titany. Situace se tedy podstatně komplikuje. Líznu
Slagstormu a dělám rozhodující chybu, když se rozhodnu zabít Lilianu, místo abych útočil Balothem do soupeře. Ten pak Balotha zabije a já mám už jen další kobru, která ho sjíždí až na dva životy. Mezitím došlo na další Memoricidu, která exiluje
Inferno Titána. Moje naděje se tak scvrkla na tři Valakuty,
Urabraska, Slagstorm a
červený Zenith. Jenže soupeř zahraje další Lilianu a najde
Grave Titána, já si nic nelížu a smutně gratuluji soupeři k výhře.
6. kolo - Jaromír Kohout (Fritka)
Poslední kolo a do třetice fritečka, která tentokrát nevyužívá
Immolating Souleatera, ale další novou kartu,
Shrine of Burning Rage. Pokračuji v tradici prohraných hodů kostkou a soupeř začíná jak jinak, než
Guidou. Pak dává v rychlém sledu dvě Shriny, jednu stihnu zničit, ale druhá mě spolu s několika blesky rychle pošle do kytek.
Provedu obvyklý side proti fritce, v úvodních sedmi nenacházím žádné ničení a musím se spokojit s podobnými šesti… Soupeř to má ještě rychlejší než v první hře, dvě Guidy, Shrina a pár blesků a je po mě, končím s ostudným skórem 2:4. Evidentně jsem fritku podcenil…
Dan v posledním kole poráží Tiberia Popesca s Borosem a má konečné skóre 4:2. Bohužel má špatné pomocné skóre a je až osmnáctý (do šestnáctého místa byly 4 boostery), navíc v boosterech neměl nic, co by stálo za zmínku.
Jelikož mám ještě asi hodinku čas, tak nejdříve sleduju flambergovu „precizní“ hru proti fritce
. A pak se koukám, jak hraje top8. Konkrétně jak Mattes Vantuch válí (topdeckuje) se Splinter Twinem. V semifinále měl hrát proti vampírům a ve druhém semifinále porazil David Do Anh další Splinter Twin se svým Caw-Go, ale to už jsem musel na bus… Kompletní coverage i s výsledky a decklisty top8 najdete
na cmusu.
Konstrukční okénko:
Od 1. července nám ale zabanovali Mystica a Jace, takže bych si dovolil navrhnout dvě možnosti, co s Valakutem udělat:
1) hodit ho do koše
2) vrátit se ke starší verzi, která hraje Bolty a Slagstormy v mainu a do sidu dát Combust proti Splinter Twinu. V této verzi bych nehrál kobry, protože fritka, Splinter Twin i monowhite se s nimi umí ve většině případů rychle vypořádat.
Valakut po 1. červenci:
12 Mountain
5 Forest
1 Raging Ravine
4 Valakut, the Molten Pinnacle
5 Evolving Wilds / Teramorphic Expanse (nehrajeme kobry, fečky nejsou potřeba)
4 Primeval Titan
2 Inferno Titan
2 Oracle of Mul Daya
4 Overgrown Battlement
1 Avenger of Zendikar
1 Acidic Slime
4 Harrow
4 Explore
4 Lightning Bolt
3 Slagstorm (já hraju dva a červený Zenith)
3 Green Sun’s Zenith
2 Khalni Heart Expedition
Sideboard:
3 Dismember (Splinter Twin, Baneslayer)
3 Tumble Magnet (do mirroru)
2 Summoning Trap (kontroly)
4
Combust (Splinter Twin, Baneslayer)
3 Obstinate Baloth (Vampíři, fritka, monowhite, prostě všechny aggra)
V úvahu dále připadá i Beast Within a Urabrask, kterého stále testuji a nevypadá to nejhůř, asi ho vyměním za slimáčka…
Pro ty, co si vybrali tu první možnost, tu mám jako bonus rozbor nově vzniknuvšího decku okolo karty Birthing Pod. Nejprve se podívejme na decklist (tak, jak ho hraju já):
9 Swamp
8 Forest
Sideboard:
3 Obstinate Baloth
1 Black Sun’s Zenith
1 Acidic Slime
Se zeměmi se tady toho nedá moc vymýšlet, Tectonic Edge hraju jenom dva, protože ve BG kombinaci nemáme žádné dual landy a nechci si zbytečně kazit manabase5. K manové stabilizaci je tu 5 feček.
Bytosti jsou rovnoměrně rozložené po křivce
6, abychom mohli operovat s Birthing Podem. Nehraju žádné jednomanové bytosti, protože jsem dal přednost diskardu (buď chci hrát v prvním kole jednomanové bytosti typu
Birds of Paradise, nebo diskard). Křivku tak načíná Viridian Emissary, který poskytuje karetní výhodu najitím země. Na třech manách je tu další karetní výhoda v podobě Phyrexian Ragera.
Zajímavé to začíná být na čtyřmanovém slotu, kde máme Skinrendery, což je do tohoto decku ideální zabíjení, Gravedigger je klasická karetní výhoda, měl by tu místo něj být
Entomber Exarch, ale ty jsem neměl a nechtělo se mi je shánět
. No a pak tu jsou chuťovky v podobě Masticory a Balotha. Masticora je dobrá proti kontrolům (hlavně si dávejte pozor, abyste měli na regeneraci), Baloth proti aggrům…
Jak už jsem u Birthing Podu zmiňoval při rozboru edice, tak jedinou vhodonu pětimanovou bytostí do tohoto balíku je Acidic Slime.
„Sranda“ začíná na šestimanovém slotu, kde jsou Grave Titan a Wurmcoil Engine a křivku zakončují mostrózní Sheoldred a Avenger of Zendikar. Ještě bych doplnil, že pokud máme více než sedm zemí ve hře, tak je zbytečné vykládat další (fečky bych asi použil, abychom si pročistili deck od zemí), právě kvůli Avengerovi.
Pokud se dostaneme do late game7, většinou stačí zahrát Grave Titana. Jinak standardně hledám Wurmcoilu, tu pak obětuju, najdu Sheoldreada, Wurmcoilu si vrátím do hry, znovu ji obětuju a najdu Avengera, což rozchodí jen málokdo.
Zbytek balíku tvoří discard, který je na standardu k nezaplacení. Tři Zenithy zlepšují matchup s decky jako
Elfové,
Kuldotha Red nebo
Vampíři. A pak dva základní stavební kameny balíku – Birthing Pod a Mimic Vat. Pody by tu měly být tři, ale já měl toho času jen dva…
V sidu je Nature’s Claim proti Tempered Steelu a Tezeretovi a občas se někde můžou vyskytnout meče, i když nám Mystic „udělal pápá“.
Memoricida je primárně proti Valakutu, ale když Tezeretovi exilnete Tezereta, nebo Splinter Twinu Splinter Twin, tak to taky hned půjde líp.
Obstinate Baloth je proti aggrům a celkem vtipný je proti deckům s
Lilianou a
Mind Sludgem. Acidic Slime je na tom podobně jako Nature’s Claim a navíc se dá použít proti Valakutu. Zbylé zabíjení sidujeme dle potřeby…
S deckem jsem zatím odehrál jen jeden turnaj, takže nemůžu dělat přehnané závěry, ale hraje se s ním moc pěkně a s výjimkou Splinter Twinu jsem zatím nenarazil na žádný vyloženě špatný matchup (navíc máme až překvapivě dobrý matchup s kontroly, za což vděčíme hlavně diskardu). Plán proti Splinter Twinu by měl být ze začátku vydiskardovat kántrování a pak protlačit Memoricidu.
To je pro dnešek vše, příští týden se můžete těšit na další článek ze série top10 a také pracuji na článku představující nový formát Overextended, který slavý svůj "worldwide day" 2. července. No a na dveře už nám klepe edice Magic 2012...
Kumano
Poznámky pod čarou:
1 – počáteční ruka s jednou zemí
2 - Fetch land, lidově fečka je zvláštní typ nezákladních (nonbasic) zemí. Za zaplacení jednoho života a obětování nám umožní najít si v knihovně zemi a položit ji na bojiště. Obvykle bývají tyto fetch landy docela drahé a to z několika důvodů.
Jednak na rozdíl od zemí typu Terramorphic Expanse přináší zemi do hry untaplou; snižují nám počet zemí v balíku, takže když si pak v rozhodující chvíli potřebujeme líznout nějakou dobrou kartu, tak je menší šance, že si lízneme zem; na legacy s nimi můžeme najít dual landy (země produkující dva různé typy many), které mají podtypy basic landů a v neposlední řadě umožní dvojité aktivování schopnosti landfall
3 – první schopnost Jace, the Mind Sculptora je stejná, jako karta
Brainstorm
4 – štěstí (z angličtiny)
5 – manabase, neboli manová základna znamená správně rozložení zemí tak, aby korespondovaly s barevnými manami v casting costech našich karet. Například tady mám více karet přes dvě černé many a taky osm jednomanových černých kouzel, tak hraju víc swampů, než forestů
6 – při stavbě balíčku je důležitá tzv. manová křivka. Například pokud hrajete elfy, bude vaše křivka končit na bytostech za tři many, podobně tomu bude třeba u fritky, nebo u monowhitu. U balíčku, jako je tento, je důležité mít vyváženou křivku, tedy bytosti s různými manacosty, tak abychom mohli v každém kole něco zahrát. Byla by chyba hrát například pár jednomanových a dvoumanových bytostí a poté třeba jen šestimanové bytosti. Než bychom se dostali na šest man, tak bychom neměli co hrát
7 – pozdní fáze hry, kdy hráči nemají moc karet na ruce a spoléhají se na to, co si líznou z vršku knihovny (topdeck)