čtvrtek 28. března 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

úterý 7. února 2012
Metagame nového standardu - kontroly
Autor: Ufin @ 17:18 :: 3089 Přečtení :: 6 Komentáře :: :: Standard
 

Vítám vás u svého čtvrtého článku pro Magic-guru. Opět jsem si dovolil vyskočit ze své rubriky a napsat něco z úplně jiného soudku. Dnes bych se chtěl věnovat Standardu, přesněji tomu právě vzniklému, tedy s Dark Ascension, čímž oklikou naváži na výtečný Jakubův článek Standard 2012.
 
Na minulém standardu se nenacházel žádný vyčnívající balíček, právě naopak, bylo jich spousta. Hlavními archetypy byly různé variace Wolf Run rampy, tokenů, fritka, Tempered Steel, Solar Flare, Esper Control, UW a UB Control, Iluze a Haunted humans. Dále jste se mohly setkat třeba s Puresteel equipmenty, Werefolfy nebo třeba Dungrove Aggrem. Každý z těchto balíčků se v metagame nejspíše udrží, ale některé oslabí a některé posílí a některé možná vzniknou, to ukáže až čas. Já jsem tento článek napsal proto, abych vám ukázal, jak vypadají první předpoklady a přidal pár svých postřehů a návrhů. Článek jsem rozdělil na tři části, dnes se podíváme na kontrolní strategie, příště se podíváme na aggra a nakonec se podíváme na ostatní strategie, jako aggro-kontroly, Birthing Pod a rampy.
 
Nejhranějším controlem bylo Solar Flare, balíček založený na sebeodemílacích kartách jako Forbidden Alchemy a win kondicí přes Unburial Rites tahajících z hrobu potvory jako Elesh Norn, nebo Sun Titan. Tento balíček opravdu posílil. Think Twice nahradí Thought Scour, který vám navíc pomůže v sebeodemílání a Evolving Wilds balíček udělá stabilnější po manové stránce.
 
Solar Flare by David Vogel
 
Solar Flare David Vogel
Main Deck Sideboard
3 Snapcaster Mage
2 Phantasmal Image
3 Sun Titan
1 Grave Titan
1 Elesh Norn, Grand Cenobite
3 Liliana Vess
4 Forbidden Alchemy
4 Thought Scour
2 Day of Judgment
3 Unburial Rites
2 Oblivion Ring
2 Doom Blade
4 Mana Leak
4 Evolving Wilds
3 Seachrome Coast
2 Darkslick Shores
3 Glacial Fortress
2 Isolated Chapel
3 Drowned Catacomb
3 Swamp
3 Island
3 Plains
 
 
Základ balíčku tvoří klasické kontrolní jádro jako Liliana, Snapcaster, Day of Judgment, Mana Leak a Forbidden Alchemy. Při troše štěstí občas dokážete zahrát Elesh Norn ve čtvrtém kole. Výborně spolu spolupracují Sun Titan a Phantasmal Image, Sun Titan pak vrací i Snapyho, Lili nebo Obliion Ring. Balíček vítězí přes Elesh, Sun Titana nebo Grave Titana. Má dobrý Match-up s ostatními kontroly, trošku horší už je to s aggrem, ale Elesh je dokáže celkem rychle zlikvidovat.
 
Dalším kontrolem je UB Control, který znatelně posílil o Tragic Slip. Jedná se o klasický kontrol, který se snaží víceméně kontrolovat hru do doby, než se mu podaří dostat do hry zabijáka jako Grave Titan nebo Consecrated Sphinx.
 
UB Control by David Vogel
 
UB control DV
Main Deck Sideboard
4 Snapcaster Mage
2 Liliana of the Veil
3 Grave Titan
2 Consecrated Sphinx
1 Wurmcoil Engine
4 Mana Leak
4 Think Twice
3 Forbidden Alchemy
2 Tragic Slip
2 Ratchet Bomb
1 Dissipate
1 Karn Liberated
2 Black Sun’s Zenith
3 Doom Blade
4 Darkslick Shores
4 Drowned Catacomb
2 Nephalia Drownyard
3 Evolving Wilds
7 Swamp
6 Island
 
 
Kontrolní elementy jako Black Sun’s Zenith, Mana Leak, Tragic Slip, Ratchet Bomb a Consecrated Slip doplněné win kondicí v podobě Grave Titana. Pak je tu ještě Lili a Snapy (nerozlučná innistradská dvojka). Proliz a tempo zajišťují Think Twice a Alchemie. Jako takovou chuťovku jsem do balíku ještě zařadil Karna jako poslední nouzová možnost výhry. Match-up proti ostatním kontrolům je většinou tak 50 na 50. Proti aggrům je to díky ,,slipům“ a Zenithu trošičku lepší než už Solar Flaru a Grave Titana většina rychlých balíčků nerozchodí.
 
Dalším typem kontrolu je UW, které už sice není tak silné jako na minulém standardu, ale stále by se s ním mělo počítat. Playset Day of Judgmentů v main decku zajišťuje dostatečnou ochranu proti aggrům a macci jako Consecrated Sphinx, Sun Titan nebo Gideon dokáží vyhrát hru sami o sobě. Další možností win kondice je bílý Zenith, který vám v pozdních fázích hry dodá celkem velké množství kočičáků a to při troše štěstí opakovaně.
 
UW Control by David Vogel
 
UW control DV
Main Deck Sideboard
4 Think Twice
4 Mana Leak
2 Dissipate
4 Day of Judgment
4 Snapcaster Mage
2 Sun Titan
2 Consecrated Sphinx
3 Pristine Talisman
1 Elesh Norn, Grand Cenobite
1 Drogskol Reaver
3 Oblivion Ring
3 Gideon Jura
1 White Sun’s Zenith
4 Seachrome Coast
4 Glacial Fortress
3 Evolving Wilds
8 Island
7 Plains
 
 
Balíček se jako každý kontrol snaží držet soupeře na uzdě, než mu dojdou kousky jako Sun Titan, Elesh Norn, Consecrated Sphinx a Drogskol Reaver. Navíc dokáže akcelerovat přes Pristine Talisman, který vás navíc částečně kryje proti fritkám a podobným rychlým balíčkům. Match-Up oproti ostatním kontrolům není nic moc, takových 40 na 60, ale proti aggrům je naopak vynikající.
 
Následujícím balíčkem je kousek z dílny Patricka ,,inovátora“ Chapina, který si svou premiéru odbyl na Worlds, kde uhrál 6:0 ve standartové části. Je to Grixis Control. Balíček má blesky, kántrování i zabíjení, karetní výhodou i funkční potvory. Když k tomu ještě přičteme Lilianu, tak můžeme říct, že to je balík, který má skutečně všechno.
 
Grixis Control by David Vogel
 
Grixis control David Vogel
Main Deck Sideboard
4 Faithless Looting
4 Mana Leak
4 Snapcaster Mage
2 Liliana of the Veil
3 Forbidden Alchemy
2 Precursor Golem
3 Whipflare
2 Inferno Titan
3 Olivia Voldaren
1 Wurmcoil Engine
1 Curse of Death’s Hold
2 Doom Blade
3 Galvanic Blast
4 Blackcleave Cliffs
3 Darkslick Shores
3 Drowned Catacomb
2 Dragonskull Summit
2 Sulfur Falls
3 Evolving Wilds
4 Mountain
3 Swamp
2 Island
 
 
Balíček vyhrává na Inferno Titana nebo občas absurdně přerostlou Olivii. Proti aggrům se chrání pomocí Whipflare a Curse, občas něco usmaží Galvanic Blastem. Proti Controlům má Match-Up přímo vynikající, protože sám kombinuje kontrolní prvky s velkými zabijáky. Proti aggrům je to otázka Whipflaru a Cursy a aktivní Olivie, ale většinou to zvládá.
 
Poslední kontrolní strategií je Esper. Tento balíček se snaží kombinovat všechny elementy všech předchozích kontolů. Existuje spousta verzí tohoto balíčku, každá s odlišnou win kondicí. Některé vítězí přes bílý Zenith, další přes Army of the Damned a pár dalších přes potvory samotné. Mně se zdá
 
Esper Control by David Vogel
 
Esper control DV
Main Deck Sideboard
4 Think Twice
3 Forbidden Alchemy
3 Snapcaster Mage
2 Oblivion Ring
2 Sun Titan
3 Pristine Talisman
2 Doom Blade
2 Consecrated Sphinx
1 Grave Titan
1 Elesh Norn, Grand Cenobite
2 Day of Judgment
2 White Sun’s Zenith
3 Gideon Jura
4 Mana Leak
3 Seachrome Coast
3 Dakslick Shores
3 Glacial Fortress
3 Isolated Chapel
2 Drowned Catacomb
3 Evolving Wilds
4 Plains
3 Island
2 Swamp
 
 
Znovu zde najdeme klasické kontrolní jádro, Day of Judgment, Mana Leak, Think Twice, Alchemy, Doom Blade a kontrolní planeswalker a nestvůry. Balíček se snaží akcelerovat přes Pristine Talisman a pomocí zpomalování hry na co největší množství many pro seslání Zenithu, který vám dodá očas absurdní množství kočiček, nebo prostě rozjede soupeře Grave Titanem nebo Sfingou. Match-up s ostatními kontroly je velkou otázkou, protože pokud vám soupeř odkántrujte Zenith, často se dostanete do potíží, ale pokud projde, díky jeho instantnosti ho už většinou soupěř vyřešit nedokáže. Proti aggrům má balíček značnou výhodu v podobě Gideona a Judgmentu. A pokud přestanete stíhat a soupeř se rozjede, Elesh ho dokáže zase pěkně sklidnit.
 
A to je konec článku. Díky vám za dočtení a prosím o zhodnocení a případné pochvaly i připomínky směřujte do komentářů. V příštím díle se podíváme na aggra.
 
David Vogel
 
Komentáře
Autor: Berigan @ úterý 7. února 2012 17:52
V tom Solar Flare decku máš chybu má tam být Liliana of the Veil.

Autor: Aggrokumano @ úterý 7. února 2012 23:00
Nemáš tam sideboard, což je velká chyba, ke správné pilotáži musíš vědět, kdy co sidovat. Viz. třeba Grixis, kde je sidování opravdu těžké.

Ad Solar Flare) Thought Scour - to snad né toto... Think Twice je 100× lepší, jednak ho hraješ vždycky na konci kola a taky ho můžeš odmíl Alchemkou a dát si ještě flashback. Navíc solar Flare kolkrát ty Ritse už ani nehrají... a Evolving Wilds taky nevím nevím, už takhle je ta manabase dost složitá a tohle je další taplá zem, což je docela mínus proti aggrům.

UBčko máš ok, Tragic Slip se osvědčil ;)

UEčko teď osobně zkouším úplně bez potvor, jen se Zenithem a hlavní win condition Jacem, je to dobrý deck, ale hrozně težkej na hraní.

Looting v Grixisu si taky nejsem moc jistej, Think Twice i Ravingy jsou instanty... A tady je 100% lepší Grotto než Evolwing Wilds protože dává manu na flashback Ancient Grudge.

To mně vyvstanulo na mysli po přečtení...

Autor: Daevil @ středa 8. února 2012 20:34
to Berigan: Balíček jsem testoval jak s Lilianou tak bez ní a neukázala se jako příliš efektivní a tak jsem ji z balíčku vyškrtl, aspoň bude levnější :)
to Aggrokokumano
1) Sideboard není v tomto článku relevantní, tento článek má hlavně ukázat archetypy, až se budu věnovat nějakúmu balíčku dopodrobna, sideboard tam jistě zařadím
2) Je sice pravda, že ,,twicka" ti přinese karty dvě, ale Scour tě navíc ještě odemele a taky je to jediný 1-drop. Navíc zvyšuje šanci na oživení nějakého toho Titana nebo Elesh už ve čtvrtém/pátém kole. A koneckonců, Scour si přece taky můžeš zahrát na konci kola, ne? ;) A jelikož je to jediný 1-drop, Evolving Wilds balíček příliš nerozhodí, ba naopak, je to taková ,,trojlanda" a ve spolupráci se Sun Titana si s ní užiješ velikou legraci. Navíc ti pročistí balík od zemí. A bez Unburial Rites je to snad Esper Control, ne?
3) No jo, už od zveřejnění spoileru říkám, že by Tragic Slip měl být Double-faced card. Vepředu klasická commona, při morbidu by jsi ji flipl a ze zadní verze bych udělal Mythic :D
4) UWčko je podle mě největší otázka současného standardu. Já jsem zvolil potvorovou verzi s jedním bíllým zenitem, protože se mi verze s Jacem zdá méně stabilní, protože schytá Ring, nebo ho dostřílí blesky nebo dojedou potvory. A taky nemám rád odemílací strategie.
4) Looting jsem do Grixisu umístil, protoře si ty dvě karty můžeš vybrat. Kolikrát se mi stalo, že jsem zahrál Ravings a pak musel zahazovat třeba Olivii nebo Infernáče a na ruce mi pak smrděly země nebo něco podobnýho. A samozřejmě, pokud bych měl u balíčku sideboard a v něm Ancient Grudge, zařadil bych do mainu třeba Forest pro Wildy, nebo je nahradil těmi Shimmering Grotty a třeba tam hodil jeden Copperline Gorge.
Uf, tenhle obhajovací komentář mi přišel náročnější než celý článek :)

Autor: Miraculeux @ čtvrtek 9. února 2012 10:58
No, článek je fajn, takové shnutí potěší každého hráče standartu. Jen nwm, ten Drogskol reaver se mi v tom UW moc nelíbí, radši bych tam viděl Wurmcoilu. Pokud je tam pro lifegain, tak proti fritce či humanům je o kolo pomalejší a to může být mnohdy rozhodující.
Ps.: Budeš dělat taky agro-controly ?? Rád bych viděl tvou verzi MonoB infectu :D.

Autor: Víťa @ čtvrtek 9. února 2012 17:09
caw já sem ten co hrál na pre-release ty werewolfy a pak to BW pls nějaký kontakt
facebook, skype nebo něco

Autor: Daevil @ čtvrtek 9. února 2012 20:49
to Miracuelux: Asi máš pravdu, Wurmcoil je možná lepší, ale od vydání DKA jsem se do něj zamiloval, tak jsem ho chtěl zařadit alespoň jednou. A aggrocontroly a ostatní strategie samozřejmě budou, a to hned po agresích. Ten Infect mi dá asi hodně zabrat, protože nenávidím Inkmoth Nexus! :)¨

to Víťa: Ahoj, jasně, na Facebooku mě seženeš pod mým vlastním jménem (David Vogel), kontakt na Skype, e-mail atd. napíšu do příštího článku.

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí