pátek 29. března 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

středa 18. dubna 2012
Metagame na Highlanderu?
Autor: Han @ 9:00 :: 4242 Přečtení :: 4 Komentáře :: :: Eternal
 

Může vlastně i na formátu jako je Highlander1 existovat něco jako je metagame2 a můžete se na ni připravovat? Tak jistě, ovšem na rozdíl od ostatních formátů tu jsou nějaké významné odlišnosti. Předně Highlander je dost komunitní formát, jehož metagame se často utváří v rámci relativně uzavřené komunity. Na metagame samozřejmě reagujete změnami v balíčku. Když Vás pravidelně ničí kamarád se svým monoB aggrem, tak se na něj připravíte přidáním příšer s protekcí na černou nebo nějakým záludným enchantmentem, s kterým si černá těžko poradí. Proto hovořit o nějaké metagame obecně je celkem obtížné.

V naší hrací skupině byla situace podobná. V létě roku 2011 jsem začal pořádat vlastní malé turnájky pro naší uzavřenou skupinu, abychom se utkali za více soutěživých podmínek. Od začátku tohoto roku jsem se dohodl s Hernou Outpost, získali jsme tím stabilní útočiště a naše turnaje otevřeli. Přidali se další hráči a skupinky hráčů a tak se střetly oddělené světy uzavřených jednokarťákových komunit a začla se utvářet samostatná metagame, která je průnikem více hracích skupin. Více o naší Highlander Series na www.facebook.com/#!/groups/253867744660717/.

Z jarní sezóny jsou za námi první čtyři turnaje, kterých se celkem zúčastnilo 27 jedinců (někteří samozřejmě opakovaně). Proto nastal čas se trochu podívat na přehled utvářené metagame a balíčků, které se v pražských Highlanderových luzích a hájích (či přesněji parcích a panelákových zástavbách) hrají. Následující tabulka zachycuje Top5 ze všech čtyř turnajů této sezóny.


Z přehledu je vidět, že ačkoli se hraje na 25 životů, tak poměr zastoupení agresivních a kontrolních strategií v Top5 je velmi vyrovnaný. Ke stabilně úspěšným balíčkům patří zejména 4c aggro Tomáše Gottwalda, který má našlápnuto k vítězství v této sezóně. Tomášova čtyřbarva (nehraje pouze modrou) vybírá z každé barvy nejefektivnější příšery (Tarmogoyf, Mirran Crusader, Dark Confidant, …), které doplňuje o blesky a hate (Winter Orb, Armageddon). Dalším velmi úspěšným balíčkem je Hulk Combo Honzy Opičky (více o fungování komba www.magic-guru.cz/dnn/%C4%8Cl%C3%A1nky/V%C5%A1echny%C4%8Dl%C3%A1nky/tabid/303/articleType/ArticleView/articleId/3167/Komba-na-Highlanderu.aspx). Úspěch ale slaví i kontrolní strategie v různých barevných kombinacích. Když záběr statistik rozšíříme na celé startovní pole na turnajích, získáme lepší přehled.


Z grafu je dobře vidět, že po prvním turnaji s menší účastí (tohoto turnaje se v zásadě účastnila jen naše skupina) se celkem vyrovnal poměr sil mezi kontroly a aggry, které z menší časti doplňují komba. Takováto rozmanitost hracího pole podle mého názoru stěžuje pozici zejména kontrolním strategiím, které se musí připravovat na široké pole herních strategií.

Následující tabulka přináší ještě rozbor barev z posledního turnaje 14. dubna, kterého se zúčastnilo 18 hráčů, a který může dobře reprezentovat očekávanou metagame pro budoucí turnaje.


Z těchto čísel vyplývají následující závěry o jednotlivých barvách:

  • Červená je nejpodceňovanější barva, protože zjevně i s pravidly na 25 životů dokáže agresivní strategie (kterou červená často reprezentuje) uspět. Navíc červená obsahuje několik silných hate karet jako Blood Moon nebo Price of Progress. Zároveň červená nabízí efektivní zabíjení, které je dobrou zbraní proti mnoha kombům.

  • Černá je nejhranější barva, zejména díky nejsilnější kartě formátu – Demonic Tutor, ale i dalším velmi silným kartám zajišťujících karetní výhodu – Phyrexian Arena a Dark Confidant.

  • Z „hraných“ barev (červená z tohoto srovnání musí být opomenuta, protože se hráli jen 4 balíčky s červenou, z nichž VŠECHNY skončili v Top5) vychází jako nejsilnější bílá. Tato barva nabízí mnoho technických karet jako Armageddon, Knight of the Reliquary, Eladamri’s Call, Aven Mindcensor nebo Stoneforge Mystic, která projevily svou sílu.

Další závěr, který z výše uvedené tabulky vyplývá, je potom možná daleko významnější. Průměrný počet barev v jednom balíku je 2.667! To také znamená, že většina balíků byla troj a více barevných. Hráči se zjevně nebojí karet, které tyto balíky trestají a proto zde vidím významnou cestu pro konstrukci balíků. Karty jako Price of Progress, Blood Moon, Magus of the Moon, Ruination, Back to Basics jsou v takovéto metagame vysoce efektivní. Ještě se divíte, proč červená barva slaví takový úspěch? (byť korektně vzato ani 4c aggro ani grixis control z poslední top5 tyto hate karty nevyužil).

Změna banlistu - dopad na metagame

15. dubna vstoupila v platnost ohlášená změna banlistu Highlanderu (highlandermagic.info/index.php), která bude mít zcela zásadní vliv na vývoj metagame. Došlo k zabanování Birthing Podu (který se silou přibližoval legendárnímu Survivalu) a odbanování Life from the Loam, Dread Return a Yawgmoth’s Will. Pojďme se na tyto výjimečné karty podívat podrobněji a zamyslet se nad vlivem změny banlistu na metagame.

Life from the Loam

Asi nejzásadnější změna banlistu. Loam byl zabanovaný od 15. 7. 2010 a nyní opět dochází k jeho odbanování. Ve formátu již nejsou Gifts Ungiven, ale další řada tutorů3 pro Loam tu stále je (nejsilnější se jeví tutorování pomocí Intuition). Loam nabízí celou řadu synergií.

  • Rekurzivní Wasteland – silná landdestrukční strategie, která vyzývá hráče k většímu využívání basic landů.

  • Raven’s Crime engine – silná antikontrolní strategie, která zbaví protihráče karet na ruce.

  • Cyklící země – přímá karetní výhoda, kdy si pomocí Loamu taháte z hrobu cyklící země a tím jste schopni lízat i více karet za kolo, při pokládání dalších zemí.

Veškeré tyto kombinace vyžadují kartu Life from the Loam, doplněnou o hrob, v kterém se nachází nějaké karty spolupracující s Loamem (Wasteland, Fetch-landy, Cyklící země, Raven’s Crime). Jak co nejefektivněji poskládat tyto synergie dohromady? První z možností je zahrání Intuition.


Vždy hledáte Loam a většinou cyklící zemi. Třetí karta záleží na situaci na stole. Při vyšším výskytu non-basic zemí u soupeře je to Wasteland, proti kontrolu se hodí Crime, ale můžete hledat i Fetch-land nebo Bojuka Bog proti soupeřově hrobu.

Druhou vysoce efektivní možností k „tutorování“ loamu je Hermit Druid, kterého samozřejmě budete hrát v balíčku s nevelkým počtem basic zemí (3-4). Hermit Druid, kterého Vám soupeř nezničí, Vám otočí do hrobu klidně půlku balíčku a vy máte možnost využívat synergií Loamu.

Další možnosti již nejsou tak efektivní, protože Vám neskládají celou kombinaci najednou, ale jistě je budete hrát pro větší konzistenci – Demonic Tutor, Shred Memory, Muddle the Mixture, Realms Uncharted, Gamble.

Dread Return

Další karta, která výrazně pomáhá spolupráci s hrobem díky svému flashbacku, a svým odbanováním umožňuje dokonce různé dredge strategie. Důležitým aktivátorem pro tuto kartu bude opět Hermit Druid, pokud Vám otočí do hrobu Dread Return a Sutured Ghoula s kartou Dragon Breath, můžete soupeře s hastem přejet v jednom kole. Zbývá mít na stole tři bytosti pro obětování do flashbacku Dread Returnu. Může dopomoci Narcomoeba nebo flashback Acorn Harvest. Teoreticky je možný turn 3 kill:

1.       1. Kolo –Země,  Worldly Tutor pro Hermit
2. Kolo – Země, Hermit Druid
3. Kolo – Země, aktivace Hermit Druida, flashback Acorn Harvest, flashback Dread Return na Sutured Ghoula s Dragon Breathem.

Toto kombo již nyní bylo hratelné s pomocí Unburial Rites a příliš se nehrálo. Přítomnost Life from the Loam však posiluje hrobní strategie a tak je spíš možné, že balíky s Loamem toto kombo přidají jako doplněk a další win-condition. Mimo varianty aktivace pomoci Hermit Druida je ve formátu také možnost odemletí si vlastního balíčku pomocí Cephalid Illusionisty zkombinovaného s equipem za nula (např. Lightning Greaves).

Yawgmoth’s Will

Karta z temných časů Urza Ságy. Je možné postavit funkční storm kombo4 i Highlanderu (pravděpodobně se zabíjením pomocí Tendrils of Agony)? Podle mne to možné je, sám jsem ten balík zkoušel na Magic Work Station a dokázal zabíjet. Doba, kdy jsem to zkoušel ale je dávno minulá a tehdy ještě nebyl Snapcaster Mage, Past in Flames a už vůbec ne Yawgmoth’s Will. Síla tohoto komba navíc bude v tom, že spousta soupeřových karet (například všechno zabíjení) je k ničemu. Věřím, že pokusy storm kombo postavit se objeví. Najít ale správnou skladbu pro stabilní fungování bude těžký úkol. Navíc spousta balíků zařadí graveyard hate5, který bude storm kombu také výrazně vadit.

Dopad na metagame

Na závěr článku bych rád shrnul své názory ohledně budoucího vývoje metagame. Podle mě má změna banlistu tři hlavní dopady:

  • Klesá důležitost artefakt hate - Birthing Pod byl v poslední době skutečně druhým Survivalem a kartou, která když zůstala bez odpovědi, tak zaručila držiteli nezměrnou výhodu. Sám Birthing Pod tutoroval (podobně jako Survival) pro odpovědi na hru soupeře. Po odchodu Podu tak mezi silnými artefakty zůstavají zejména různé meče, Winter Orb, Vedalken Shackles a např. Thopter Combo.

  • Výrazně roste důležitost graveyard hate - Ačkoli graveyard hate byl důležitý již nyní, zejména příchodem Life from the Loam jeho důležitost ještě roste. Navíc podle mne na síle nabývají zejména hromadné removaly hřibotva (Relic of Progenitus, Bojuka Bog, Loaming Shaman), opakované removaly (Scavenging Ooze) nebo „vypínače hrobu“ (Ground Seal, Wheel of Sun and Moon). Samotný Loam si hráč často z hrobu může zachránit zacyklením země a vydredgováním loamu, ale pokud mu odstraníte ostatní karty, se kterými Loam spolupracuje (země), celý engine tím výrazně zpomalíte).

  • Roste síla agresivních strategií - Pokud skutečně Loam nabyde na oblibě, potom je to dobrá zpráva pro aggra. Celý engine Loamu může být na útočné balíky pomalý, Loam vyniká především v dlouhé hře. Life from the Loam se tak může stát pastí pro hráče, kteří volání loamu vyslyší.

To je pro dnešek vše. Díky za pozornost. Těším se na setkání u dalšího článku či na příštím turnaji Highlander Series,který se bude konat 12. Května od 13:00 v Herně Outpost.

Honza "Han" Šedivý

Vysvětlivky:
1 - Highlander - také jednokarťák, každá karta v balíčku je jen jednou, balíček má 100 a více karet. Tento článek je o tzv. Highlanderu s banlistem.
2 - Metagame - termín popisující škálu a četnost balíčku potenciálních soupeřů.
3 - Tutor - karta, která umí v balíčku najít jinou kartu. V Highlanderu velmi silný typ karty.
4 - Storm kombo - kombo využívající schopnosti storm, kdy zahrajete velké množství kouzel během jednoho kola, což většinou vede k zabití soupeře.
5 - Hate - karty, které jsou velmi účinné na jinou herní strategii.

Komentáře
Autor: Barnee @ čtvrtek 19. dubna 2012 14:33
Nemyslím, že aggro bude mít výrazně navrch. Ta loam může snadno dredgovat už třetí kolo kdy s nějakou dobrou podporou lze soupeři zničit hned 2 země. Navíc těch bytostí na obranu tam bývá hodně nebo je tam jiné zabíjení. Hodně to bude o tom kdo bude začínat. Hulk kombo myslím bude nyní slabší, protože na něj bude mít každý nějakou odpověď.

Autor: Han @ pátek 20. dubna 2012 9:38
Barnee: S tim, ze vzroste pocet odpovedi na hrob kvuli loamu a tedy komba, co hrob vyuzivaji to budou mit tezsi, s tim urcite souhlasim.

Co se tyce Loamy v matchupu s aggrem:
1) Wasteland bude v prumeru proti aggru mene uciny, protoze aggresivni baliky vetsinou (az na vyjimku hodnebarevnych Zoo) sami tezi z non-basic hatu a pocet non-basicu minimalizuji.
2) Obranne bytosti jako Wall of Blossoms nebo Wall of Roots Loam samozrejme hrat bude, ale nejsem si tak jisty, ze Loam bude to, co budu hledat proti aggru. Uvedu priklad: mam na ruce 4 zeme (z toho nejaka fetchka), Wall of Roots, Shred Memory (tutor pro Loam) a zabijeni. Celkem slusna ruka. Je skutecne Loam, co chci proti aggru hledat? Tim bych nic nedelal treti kolo (transmute Shred memory) a ctvrte kolo bych si z hrobu vytahl fetchku a mozna treba ten wasteland. Nechci radsi tutorem hledat nejake zabijeni?
=> proti aggru Loam Engine bude dobry az v pozdejsi fazi hry, do ktere se dostanu klasickymi postupy kontrolu. Naopak ale pridanim Loamu davam do baliku karty, ktere proti prvotnimu tlaku aggra nic nedelaji. Navic treba Hermit druida mi aggro nejspis usmazi.

Autor: Thrull @ pátek 20. dubna 2012 20:33
Tak zrovna loam hledat chceš proti aggru určitě co nejdřív - GLACIAL CHASM ničí aggra a kupuje ti hrozně moc času

Autor: jan.opi @ sobota 21. dubna 2012 2:00
S tou chasmou to neni uplne tak zhave, jak se může zdát.. Je to kombo s loamou a explorací, to pak ano, za cenu dvou zemí nedostáváš damage. Ta pravděpodobnost je celkem mizivá, že to složíš. Nicméně tvoje pozice na stole se také nikterak nezlepšuje, takže agro má defakto volné ruce a může si dělat, co chce. Tedy třeba hledat wastu, Winter Orb, Armagedon, Hokoriho, midrange balíky můžou po nasbírání všeho potřeného použít slimáka třebas. A ono obecně prakticky jakejkoli PW se už tou dobou vymkne kontrole. Nechci třeba ani domýšlet, jak by jsi při svém hraní s loamou a Chasmou vyřešil třeba Elspeth...

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí