pátek 19. dubna 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

pátek 24. srpna 2012
Highlander: Objevování Manabáze - část druhá
Autor: Han @ 10:53 :: 3243 Přečtení :: 2 Komentáře :: :: Eternal, Tvorba balíků
 

překladu první části originálního článku jsme si ukázali nejdůležitější země potřebné pro stavbu stabilní vícebarevné manabáze.

V druhé části článku chci hovořit o pětibarevném aggru a Bantu1. Oba jsou oblíbenou volbou a jsou často vidět na turnajích (pozn. překl.: myšleno v Německu, ohledně české metagame více zde). Tyto balíčky prokázaly, že jsou Tier 12, a proto stojí za to, představit je novým členům jednokarťákové komunity. A protože tématem článku je „manabáze“, zaměřím se samozřejmě především na skladbu zemí specifickou pro tyto archetypy.

Abyste si mohli lépe představit myšlenkový proces, který vede k rozhodnutí o manabázi, a abych Vás i sebe ušetřil od zdlouhavého procházení kompletních highlanderových decklistů ... představím Vám zmíněné dva balíčky v koncentrované podobě, kterou budu nazývat „koncept balíčku“. Tím, že zdůrazním nejdůležitější (archetypální) kouzla balíčku (radši než kompletní seznam karet), snáze porozumíte myšlence, na které je balíček založen.

5c-aggro archetyp

Koncept balíčku - bytosti

1cc bytosti
1cc bytosti 2cc bytosti 3cc bytosti
Wild Nacatl Noble Hierarch Qasali Pridemage Knight of the Reliquary
Loam Lion Birds of Paradise Tarmogoyf Geist of Saint Traft
Grim Lavamancer Llanowar Elves Dark Confidant Doran, the Siege Tower
Kird Ape Mother of Runes Tidehollow Sculler Aven Mindcensor

 
Koncept balíčku - kouzla

1cc kouzla 2cc kouzla 3cc kouzla
Lightning Bolt Lightning Helix Vindicate
Chain Lightning Demonic Tutor Maelstrom Pulse
Swords to Plowshares Tainted Pact Oblivion Ring
Path to Exile Fire//Ice Blightning



Toto je jádro 5c-aggra. Co nám napovídá o tom, jak máme postavit silnou a pevnou manabázi pro tento archetyp?

  • Balíček chce mít brzy přístup k různým barvám. To znamená, že vysoce upřednostníme země, které vstupují do hry odtapnuté v prvních kolech hry.

  • Jedno a dvojdropy jsou zelené (většinou), bíle (druhotná barva) nebo červené (třetí barva v pořadí). 5c-Aggro je v podstatě Naya (vysvětlivka) deck, který splashuje černou a modrou. Proto jsou pro nás prvořadé zelené země, které chodí do hry netaplé. Následují je země bíle a červené.

  • Karty jako Wild Nacatl, Kird Ape a Matca Rioters požadují specifický basic land type ve hře. To musíme mít na paměti a musíme se snažit maximalizovat počet a dostupnost těchto typů zemí.

  • Balíček je obecně hodně „barevně náročný“. Počet zemí, které nám dávají pouze bezbarvou manu se proto snažíme minimalizovat.

  • Protože cesta k vítězství vede u tohoto balíčku skrze příšery, je zranitelný vůči wrath-effektům3. Jednou z efektivních cest, jak s wrath-effekty bojovat jsou manlandy. Proto budeme chtít nějaké do naší manabáze zahrnout.

Začněme s páteří manabáze:

10x Fetchland
10x Dual land
Temple Garden (primární a sekundární barva)
Stomping Ground (primární a terciární barva)
Overgrown Tomb (primární barva a splash barva č. 1)
Breeding Pool (primární barva a splash barva č. 2)
Sacred Foundry (sekundární a terciární barva)

Dále se chceme zaměřit na zelené netaplé země a na země, které mají v balíčku nějaké další dobré využití:

Razorverge Thicket (primární a sekundární barva)
Copperline Gorge (primární a terciární barva)
Forest
Plains (naše jediné! Outy v případě resolvnutého Blood Moonu)
City of Brass (očividný auto-include)
Treetop Village
Stirring Wildwood
Gaea’s Cradle (občas velmi špatná, občas absolutně neuvěřitelná, její schopnost „zkántrovat“The Tabernacle at Pendrell Vale ji pro v mých očích posouvá o něco výše (pozn. překl.: v české metagame není Tabernacle až tak často k vidění))
Horizon Canopy
Wasteland

V součtu 35 zemí. Poznamenejme, že několik zemí nemůžeme použít, protože barevné požadavky 5c-Aggra jsou poněkud vysoké. Bohužel zde není prostor zejména pro Tectonic Edge (další out proti nenáviděné Maze of Ith), Volrath's Stronghold a Karakas).

Bant archetyp

Koncept balíčku - bytosti

1cc bytosti 2cc bytosti 3cc bytosti 4cc bytosti
Birds of Paradise Qasali Pridemage Vendilion Clique Glen Elendra Archmage
Mother of Runes Stoneforge Mystic Geist of Saint Traft Baneslayer Angel
Noble Hierarch Fauna Shaman Eternal Witness Primeval Titan
    Rhox War Monk  
    Kitchen Finks  
    Knight of the Reliquary  


Koncept balíčku - kouzla

Kontrola knihovny/tutor Obranná kouzla Ostatní kouzla
Ponder Mana Drain Back to Basics
Preordain Daze Parallax Wave
Sylvan Library Cryptic Command Jace, Jace, the Mind Sculptor
Eladamri's Call Oblivion Ring
Elspeth, Elspeth, Knight-Errant
Natural Order Bant Charm Bribery
  Force of Will Treachery


Z konceptu vyplývá následující:

  • Manová křivka většinou končí o něco výše než u 5c-aggra. Proto je nezbytné mít více zemí, abychom spolehlivě mohli včas vykládat čtvrtou a pátou zemi.

  • Jako rozšíření předchozího bodu je však třeba uvést, že Bant využívá slušné množství modrých „cantripů“4 jako je Preordain, Ponder nebo Brainstorm. Ty pomáhají zajistit, že pokládáme země včas. Tudíž nemusíte přidávat oproti 5c-aggru zemí příliš mnoho.

  • Některé z Bantových nejlepších kouzel potřebují dvoujitou manu jednoho druhu (např.Jace, the Mind Sculptor nebo Elspeth, Knight-Errant). Proto jsou Filter landy a Reflecting Pool dobrou volbou pro manabázi tohoto decku.

  • Hodně Bantů chce využít neuvěřitelnou sílu, kterou nabízí Back to Basics. Proto je třeba maximalizovat počet základních zemí. Většinou bychom kvůli tomu měli v decku mít 6-8 základních zemí.

  • Zelený titán: pokud deck obsahuje mini-kombo Natural Order -> Primeval Titan, je vhodné mít v balíčku slušné množství zemí se schopnostmi, abychom maximalizovali efekt ze zahrání zeleného titána.

Typická manabáze Bantu potom vypadá následovně:

9 Fetches (Bloodstained Mire samozřejmě využít nemůžeme)
Savannah
Tropical Island
Tundra
Temple Garden
Breeding Pool
Hallowed Fountain
Razorverge Thicket
Yavimaya Coast
Horizon Canopy
3x Island
1x Plains
3x Forest
Celestial Colonnade
Stirring Wildwood
Treetop Village
Mystic Gate
Flooded Grove
Reflecting Pool
Karakas
Wasteland
Tectonic Edge
Tower of the Magistrate nebo Yavimaya Hollow (možná obojí, pokud chcete hrát 36 zemí)

Shrnutí

Jednu věc mají oba analyzované balíčky společnou: mají „zelené srdce“. Důvody jsou k tomu dva:

  1. Zelená nabízí některá velmi dobrá kouzla, zejména bytosti. Proto je vhodná jako základní barva pro balíčky, které chtějí vyhrát útočením.

  2. Zelená velmi dobře fixuje manu, což ji činí atraktivní jako základní barvu pro vícebarevné balíčky. Karty jako Noble Hierarch, Birds of Paradise, Sakura-Tribe Elder nebo Lotus Cobra jsou toho dobrým příkladem.

Z toho plyne jeden důležitý závěr: Zelená je dominantní barvou Highlander formátu, protože usnadňuje hraní vícebarevných balíčků.

Druhý důležitý závěr potom vyplývá z analýzy Bantu: Modrá je také dominantní barvou Highlander formátu, protože usnadňuje hraní vícebarevných balíčků. To proto, protože modrá má přístup k dobrým cantripů a lízacím kouzlům, které pomáhají fixovat manabázi.

To je prozatím vše. Ve třetí části článku „Objevování Manabáze“ budu probírat jiné metody k tvorbě manabáze: Rampovací kouzla5 a artefaktovou manu6. Proto Vám představím dva odlišné archetypy, které tyto metody správy many representují: Jund-Scapeshift a Esper-Control.

Takže naviděnou! Budu rád, když přispějete v diskuzi ke článku se svými postřehy a názory!

přeložil Honza "Han" Šedivý


Vysvětlivky:
1 - Bant (také Esper, Jund) - název jednoho ze Shardů světa Alara, který se používá pro trojbarevný deck (Bant je například kombinace bílé, zelené a modré)
2 - Tier 1 - takto se označují balíčky, které mají za sebou nejlepší výsledky ve svém formátu a když stavíte nový balíček, musíte hledat cestu, jak je porazit.
3 - Wrath-effect - odvozeno od Wrath of God. Obecně karty, které hromadně ničí více (nebo dokonce všechny) bytostí.
4 - Cantrip - kouzlo, často s nízkým manacostem, které umožní líznutí karty, je tak nahrazenou jinou kartou.
5 - Rampovací kouzla - odvozeno od Rampant Growth. Kouzla, která Vám umožňují obejít pravidlo 1 kolo = 1 země často tím, že si najdete v balíčku zemi a položíte ji rovnou do hry.
6 - Artefaktová mana - jiná forma rampovacích kouzel, která však místo zemí dává do hry artefakty, které Vám jsou schopny dát manu, např. Orzhov Signet nebo Everflowing Chalice
 



Na úplný závěr mi dovolte, abych Vás pozval na první poprázdninový "Zahajovací turnaj v Highlanderu". Uskuteční se v neděli 2. 9. v Herně Outpost od 13:00 (začátek registrace je od 12:45). Tento turnaj nebude ještě součástí nové sezóny Highlander Series (více na Facebooku nebo fóru na cmusu) a bude se tak jednat o nejlepší příležitost otestovat své balíčky před novou sezónou.

Komentáře
Autor: Jerry @ sobota 25. srpna 2012 22:39
Velmi poučný článek, díky! A těším se na ten další. Jen mi nefungují odkazy na karty, ale třeba je to jen problém u mě.

Autor: Han @ sobota 25. srpna 2012 23:37
Díky za upozornění. Odkazy jsem opravil.

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí