úterý 16. dubna 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

úterý 11. září 2012
Magic the Gathering: Recenze Duel Decku Izzet vs Golgari
Autor: JakubMG @ 16:10 :: 4163 Přečtení :: 11 Komentáře :: :: Recenze
 

Magic the Gathering: Recenze Duel Decku Izzet vs Golgari


Zdravím opět všechny čtenáře serveru magic-guru.cz,

 

po krátké pauze se spolu opět setkáváme nad recenzí z nějakého nového decku, dnes to nebudou žádné Event Decky, ale nový Duel Deck – Izzet vs Golgari.

Při pohledu do historie zjistíte, že máme takové malé jubileum. Dnešním Duel Deckem totiž zaokrouhlujeme počet těch doposud vydaných na deset. Pojďme si tedy nyní udělat jen takový malý výlet do magicové historie.

Duel Decky byly vždy vydávány v jedné ze dvou skupin. První skupinu tvoří  tzv „frakční“ (kmenové, druhové, tribal) Duel decky, kde na jedné straně bojuje vždy armáda rasově spřízněných nestvůr podpořených vhodnými kouzly. Prvním z nich byl souboj Goblinů s Elfy (Duel deck Elves vs Goblins), následoval souboj Démonů s Anděly (Duel deck Divine vs Demonic) respektive souboj Coalition vs Phyrexia. Posledním vydaným „frakčním“ Duel Deckem byli Knights vs Dragons, na které recenzi naleznete tady. Izzet vs Golgari pak patří do té frakční skupiny.

Druhou skupinou Duel decků jsou souboje vždy dvou Planeswalkerů proti sobě, kteří ovládají jim blízká stvoření a kouzla. Zde bych zmínil předchozí Duel decky Garruk vs Liliana, Jace vs Chandra, Elspeth vs Tezzeret a Ajani vs Nicol Bolas, jehož recenzi ze září 2011 si můžete přečíst zde. Posledním zatím vydaným Duel Deckem byl Koth vs Venser, jehož recenzi nalezene pro změnu zde.

Zbývá mi ještě doplnit jednu věc. Planeswalkerské Duel Decky zatím vycházely vždy na podzim, zatímco frakční či „tribal“ decky vždy na jaře. Toto pořadí Wizardi u (pokud beru i dnešní Duel Deck) předposledního Duel Decku změnili a otočili zatím o větu výše zméněné již zažité pravidlo. Planewalkeři vychází nyní na jaře, zatímco frakce či „tribaly“, kam patří i dnešní Duel Deck, pak na podzim. Důvodem je podle Wizardů lepší propojení příběhu frakčních Duel Decků s novou velkou sadou, která přichází vždy později v roce. A jak již všichni víte, v září se spolu vrátíme na Ravnicu, do města gild. A dvě Gildy se v dnešním Duel Decku utkávají, takže jej můžete brát jako takový malý předkrm a navnadění – dnes se představí gildy Izzetu a Golgari, každá vedená svým vůdcem. Pojďme si obě gildy krátce představit.

Izzetská liga udržuje a spravuje na Ravnice vodní a tepelné systémy vedoucí pod městem a stará se i další systémy moderní infrastruktury. Je domovem mistrů teoretického výzkumu, vývoje a tvorby kouzel. Přirozeností jejich členů je touha po znalostech, vědění a objevování. Její členové jsou ostatními gildami braní jako takoví magičtí podivíni až šílenci, jejichž brilantní mozky přeskakují od jedné věci ke druhé. Gildu vede samotářský Niv-Mizzet, 15.000 let starý drak, který je zdaleka tím nejchytřejším stvořením na celé sféře. Má znalosti a intelekt o eony přesahující intelekt ostatních smrtelníků, ale do vedení gildy se nyní příliš nevměšuje a nesnáší, když jej kdokoli vyrušuje. Ve své mysli se totiž zabývá mnoha plány a u něj se svádí nitky veškerých vynálezů a novinek, na kterých gilda pracuje. Ostatní členové gildy ani kolikrát netuší, co vše je za vynálezy, na kterých pracují, pouze Niv-Mizzet si vše ukládá do svého brilantního mozku a pomalu plánuje… Barvami gildy jsou červená a modrá.

Golgarijský roj přesně ztělesňuje odvěký cyklus života a smrti. Smrt je pro lidi na Ravnice jen malou překážkou, pro Golgari je to však jen jeden krok v opakující se pouti. Gilda se na Ravnice stará o ty, které ostatní ponechali svému osudu. Je spíše jako houba, existuje spíše jako živý organismus než pevné společenství. Pomalu se kousek po kousku rozrůstá, je největší gildou Ravniky, má své centrum, které udává směr a růst gildy. Sídlo se jmenuje Svogthog, je to živá struktura o které se říká, že se zvolna pohybuje z místa na místo v hranicích Golgarijského teritoria.

Současným pánem gildy je elfí lich Jarad, nemrtvý nekromant, kterému se podařilo oživit sama sebe, gilda se však nechá obtížně vést, její jednotlivé frakce stále rostou, každá se svým vlastním cílem. V gildě je několik podskupin, které spolu neustále soupeří o kontrolu. Jsou zde temní elfové, hmyz, obří pavouci, harpie, rostlinné zombie a mnozí další. Barvami Golgari jsou zelená a černá.

Duel Deck Izzet vs Golgari oficiálně vychází 7.září 2012 a je k mání za tradiční cenu 399,- Kč. Zakoupit si jej můžete na partnerském e-shopu serveru Magic-guru.cz Veselý Drak a tím podpoříte fungování serveru. Na tvorbě Duel Decku se podílela již tradiční dvojice autorů, kterými jsou Chris Millar a Marc Gottlieb, Duel Deck vychází pouze v anglické a japonské jazykové mutaci (starší Duel Decky vycházely ještě s francouzským, italským, německým a španělským textem), karty mají černý okraj a jsou všechny legální na turnajích v závislosti na formátu.

Nějaká změna v obsahu balení? Pokud jste nějakou čekali, chyba, vše při starém. Celkem v balení Duel Decku naleznete 120 karet - po 60-ti pro balíček každé z gild. Sideboard ani jeden z obou decků nemá – není ani důvod, když mají oba hrát proti sobě a takto jsou již designované. Krabičky pro každý deck – ať už Izzetský nebo Golgarijský, mají vlastní tématický obrázek. V balení dále najdete 2 pěkné kartonové krabičky na každý deck, návod ke hře pro každý z obou balíčků a návod pro hraní Magicu jako takového. Počítadlo životů (spin-down counter), reprezentované dvacetistěnnou kostkou se znakem edice/decku, se v Duel Decku oproti Event Deckům tradičně V každém z obou balíčků je obsažena jedna mythic rare karta každého z vůdců obou gild ve foilovém provedení – u Izzetu je to drak Niv-Mizzet a u Golgari Lich lord Jarad. Mythické karty jsou doplněné 5-ti dalšími rare kartami v každém z balíčků. Zbytek pak tvoří poskládaný mix common a uncommon karet doplněných zeměmi a to jak basic, tak i nonbasic landy. Ovšem nečekejte shocklandy v barvách guild, které jsou v Return to Ravnica již potvrzené. Obě karty vůdců mají alternativní design. Respektive zcela přesně řečeno, nový obrázek má pouze Niv Mizzet, Jarad se objevuje na kartě zcela poprvé.                   

Dohromady 12 karet má alternativní design a jako předkrm pro Return to Ravnica je obsaženo celkem 6 karet z nadcházející edice.
 


Jako takovou novinku jsem se pokusil nahrát i rozbalení balíčku, abyste si jeho obsah mohli lépe představit. ALE! Nejsem žádný profesionální speaker, to zaprvé, zadruhé, jak jsem video později viděl…no, několik chybek a nepřesností se tam myslím bohužel objevuje, ale znovu se mi rozbalení již opravdu natáčet nechtělo…ani to nebylo defakto možné. Seknul jsem se rozhodně s Izzetem, jehož obrázek v Ravnice bude jiný, než v Duel Decku. Pár prezentací pro publikum jsem sice už dělal, ale tohle nahrávání de fakto do zdi, nějak není tak jednoduché :-), jak jsem si myslel. Tak možná i ono obrazové představení může působit trochu nedokonalým dojmem. A pokud tam jsou chybky, vyplývají prostě z té situace a nervozity, kdy vám běží nahrávání ... a teďka hochu mluv. Plus přiznám též i mojí menší znalosti edic, ze kterých je část karet vybrána. Tudíž se za ony případné chyby omlouvám, určitě se něco dalo vyzdvihnout více a něco mnohem méně. Příště. Kdyžtak do komentáře napište, co by vás z rozbalování zajímalo víc (pokud vůbec jej má smysl u dalších rozborů vůbec tvořit) a na co se soustředit.


Pokud jste již některou z mých recenzí na Duel Decky, respektive Event Decky četli, jistě víte, že jako jejich shrnutí vždy přináším souhrn několika otázek, které by případnému zájemci měly napovědět, zda a jestli má pro něj koupě onoho produktu smysl. Bude tomu tak i nyní, byť oproti Event Deckům budou otázky malinko jiné a vypadat budou takto:

1/ Je Duel deck hratelný a zábavný?
2/ Je Duel Deck určen pro začátečníka?
3/ Je Duel Deck určen pro zkušeného hráče Magicu?
4/ Vyplatí se cenově?
5/ Má Duel Deck sbírkovou kvalitu?  

Pokud Vás zajímá jen celkový výsledek, můžete celý článek přeskočit a najet až na jeho konec, kde naleznete zmíněné shrnutí. Ale věřím, že takových čtenářů bude menšina :-) a když už se s recenzí píšu, že si jí také celou, nebo alespoň ty podstatné části, přečtete.

Ale teď už pojďme na první z obou balíčků, kterým může být třeba ten Izzetské gildy.

Izzetský balíček

Ten využívá červenou a modrou barvu many, je z dvojice balíčků Duel Decku tím o něco agresivnějším, i když umí hrát i na kontrolnější notu. Obsahuje méně karet nestvůr, než balíček Golgarijské gildy, o to víc pak kouzel, hlavně instantů. V balíčku najdete karty typické pro Izzetskou gildu, ať již různá vracení, karty zlevňující sesílání jiných, lízání, nějaké to červené střílení a nestvůry, které patří členům gildy – různí mágové, elementálové a čarodějové doplnění nižšími gildovními služebníky. Prostě karty, které využívají spíše chytrost a kombinace, než vyloženě hrubou sílu.

Pojďme se už nyní podívat na konkrétní kousky. Začněme třeba právě nestvůrami. Jednomanový slot neobsahuje žádnou, tak musíme postoupit o jeden výše. Na dvou manách je tu Kiln Fiend, jeden z rychlých útočníků, kterého posilují zahrané instanty a sorcery. S ním pak můžete soupeři udělit značné zranění. Goblin Electromancer zlevňuje sesílané instanty a sorcery, takže jimi můžete soupeře zasypat ve větším množství a za kratší dobu. Izzet Guildmage pak umožní slabší kouzla zkopírovat a tím seslat ještě jednou. Trojmanové potvůrky máte k dispozici dvě. Gelectrode umožňuje udělit soupeři přímé zranění za tap, byť jen za 1, za seslaný instant či sorcery ale můžete udělit kousnutí další, protože Gelectrodu toto kouzlo odtapne. Wee Dragonauts se umí podobně jako Fiend posilovat a udělit soupeři o to větší zranění. Na čtyřech manách jsou zástupci opět dva. Jedním z nich je Steamcore Weird, která při svém příchodu může udělit cíli zranění, následovaná Shrewd Hatchlingem, který je sice ze začátku oslabený elementál, ale s vašimi dalšími seslanými kouzly postupně získá na síle. Mezi třemi pětimanovkami najdete dva čaroděje – Izzet Chronarcha, ten vrací z hrobu při svém příchodu jednu kartu, zatímco Ogre Savant umí při příchodu vrátit cílovou nestvůru soupeři do ruky. Galvanoth pak v případě štěstí, kdy horní karta z knihovny je instant nebo sorcery, umožní tuto kartu zahrát zdarma. A už nám zbývají nestvůry pouze jen dvě. První z nich ale rozhodně stojí za to. Jde o samotného vůdce Izzetské gildy - Niv-Mizzeta, což je solidní letadlo, které navíc v okamžiku jakéhokoli vašeho líznutí karty umí libovolnému cíli udělit malé přímé zranění. Sám pak ještě za své tapnutí umožňuje kartu líznout. Djinn Illuminatus umožní replikovat vaše seslaná instantní a sorcery kouzla, navíc je také docela solidní letec.

A máme tu kouzla, opět vezmu přehled od těch manově méně náročných k těm dražším. Z jednomanovek zaujme bezesporu hlavně Brainstorm, hraný na Legacy, který umožní si ze tří karet na vršku knihovny jednu vybrat, zbylé dvě pak vracíte na vršek v libovolném pořadí. Magma Spray je střílení nestvůr za 2, Force Spike levný counterspell, který ale soupeř může doplacením zvrátit. Z dvoumanových kouzel zaujme určitě Isochron Scepter, díky které můžete jednu levnou kartu hrát opakovaně. Druhou nejzajímavější kartou dvoumanového slotu je bezesporu Izzet Charm – novinka, co přijde s Return to Ravnica. U ní si můžete vybrat – buď zranění, nebo counterspell nebo proliz knihovny. Troufnu si říci, že na porotačním Standardu si své místo 100%ně najde. Minimálně u mě v balíčku. Pyromatics je slabé střílení, které ale můžete replikovat, Call to Heel vrací nestvůru do ruky a její kontroler si lízne kartu.Train of Thought je lízání karet, ideálně zahrané opět s replikací. Fire/Ice vám dá na výběr – buďto rozdělené menší zranění nebo tapnutí cíle s líznutím karty. Výběr je jen a jen na vás dle situace na stole. V Return to Ravnice se znovuobjevují (nechtěl jsem znovu napsat „vrací se“) Signety z původní Ravnicy. Izzetský Signet za jednu bezbarvou manu a svůj tap dá manu obou gildových barev. A jdeme na trojmanová kouzla. Reminisce přikáže soupeři zamíchat si svůj hrob zpět do knihovny – trochu předbíhám, ale jde o jednu z nejvíce hate karet pro Golgarijský balík. Thunderheads umožní instantně vyložit a třeba opět replikovat blokera, byť jen do konce kola. Vacuumelt je opět vracení nestvůry do ruky, opět možné replikovat. Dissipate je celkem nesmlouvaný counterspell, který zvrácené kouzlo rovnou exiluje. Quicksilver Dagger je Aura, jíž vybavená nestvůra za svůj tap udělí jedno zranění soupeři a vám přidá kartu. Zbývají nám už jen manově náročnější kouzla. Prophetic Bolt udělí solidní zranění a navíc vám dá na výběr – podíváte se na vrchní 4 karty knihovny a jednu si dáte do ruky, zbytek dospoda knihovny.Overwhelming Intellect je šestimanový counterspell. Sphinx-Bone Wand je sedmimanový artefakt, který udělí zranění cílovému hráči či nestvůře podle toho, kolik má na sobě hunterů. A ty mu nabývají s každým seslalým instantem a sorcery. Zbývají nám už jen poslední dvě kouzla, obě v sobě mají x na svém manacostu. Street Spasm představuje novou mechaniku Overload, kterou Izzet dostane v Návratu na Ravnicu. Udělí X damage cílové nelétavé nestvůře, pokud ale zaplatíte „overload cost“, zranění dostane každá nestvůra na bojišti. Invoke the Firemind pak umožní výběr -  buďto si líznete X karet, nebo udělíte cíli X zranění.

Pro úplnost ještě zmíním nonbasic landy. Nivix, Aerie of the Firemind umožní exilovat vrchní kartu z knihovny a pokud jde o sorcery či instant, můžete jí v dalším vašem tahu zahrát. Lonely Sandbar dává modrou manu, je možné ji ale díky abilitě cycling diskardovat a líznout si kartu. To samé, avšak s červenou manou dělá i Forgotten Cave. Izzet Boilerworks pak dá manu obou barev gildy najednou.

Obsah balíčku máme za sebou, pojďme si jej tedy ještě jednou přehledně zrekapitulovat ve finální podobě.

Decklist Izzet WotC
Main Deck Sideboard
1 Forgotten Cave
10 Island
2 Izzet Boilerworks
1 Lonely Sandbar
9 Mountain
1 Nivix, Aerie of the Firemind
1 Djinn Illuminatus
1 Galvanoth
1 Gelectrode
1 Goblin Electromancer
1 Izzet Chronarch
1 Izzet Guildmage
2 Kiln Fiend
1 Niv-Mizzet, the Firemind
1 Ogre Savant
2 Shrewd Hatchling
1 Steamcore Weird
2 Wee Dragonauts
1 Brainstorm
1 Call to Heel
1 Dissipate
1 Fire // Ice
1 Force Spike
1 Invoke the Firemind
1 Isochron Scepter
1 Izzet Charm
1 Izzet Signet
1 Magma Spray
1 Overwhelming Intellect
1 Prophetic Bolt
2 Pyromatics
1 Quicksilver Dagger
1 Reminisce
1 Sphinx-Bone Wand
1 Street Spasm
1 Thunderheads
1 Train of Thought
1 Vacuumelt
 

Celkem tedy v Izzetském balíčku najdeme 24 zemí, (5 nonbasic a 19 basiclandů, jen 15 nestvůr a 21 kouzel, z nichž jsou 4 sorcery kouzla, 13 instantů, 3 artefakty a jedna karta očarování.

Pro větší názornost a přehlednost ještě přidávám i manovou křivku celého Duel Decku převzatou z programu Magic Workstation. Křivku pak navíc doplňuje rozdělení barev v decku. Drobné vysvětlení k použitým zkratkám – M znamená multicolor, R – červená a U – modrá.



Jak se Izzetský balíček hraje?

Balíček je z dvojice ten rychlejší a o něco málo agresivnější, byť se tak při pohledu na barvy a obsažené karty nemusí zdát. Obsahuje ale nejen karty do tlaku od počátku, ale také nějaké ty kontrolnější věci, respektive karty, co se dají hrát a mají smysl hrát až v pozdější fázi hry. Pokud přijde ruka s útočnými kartami, umí se soupeřem udělat poměrně rychle konec, nicméně neztratí se ani v mid a late game, kde obsahuje solidní odpovědi na Golgarijského soupeře. Co se týká způsobů, jak dosáhnout vítězství, máte několik možností – buď využít karty jako je Kiln Fiend či Wee Dragonauts, abyste v jednom kole udělili protivníkovi maximum zranění. Stačí je „jen“ ve spolupráci s jinými zahranými kartami (instanty, sorcery – nejlépe „zdvojenými“) vhodně posílit. Je třeba si však vyčíhat správnou chvíli, ideálně, když je soupeř zatapovaný, aby takového posíleného útočníka nestihl „něčím“ odstřelit. Pro agresivní způsob hry je připraveno i pár dalších karet – ať je to již červené střílení nebo různé levné vracečky, které Fiendovi a Dragonautům umí vyčistit cestu od otravných golgarijských blokerů. K útočnému způsobu hry slouží i Goblin Electromancer, který umožní de fakto zahrát najednou více kouzel v kole a Izzet Guildmage, díky kterému můžete nějaký instant či sorcery zkopírovat.

Není ale třeba věšet hlavu, pokud ony agresivnější karty nemáte. Druhým způsobem dosažení výhry je kontrola hry od jeho počátku, načež zvítězíte později s pomocí dražších kouzel. Zapojíte špetku removalu, doplníte kapkou vracení, okořeníte nějakým lízáním, načež soupeře manově náročnějšími kouzly zlikvidujete. Ať je to třeba Scepter , Sphinx-Bone Wand nebo Invoke the Firemind, připadně některý ze středně silných či silnějších dupalů – Screwd Hatchling, Djinn Iluminatus či Galvanoth, kteří opět mají nějakou zajímavou vlastnost spolupracující se sesílanými kouzly. Pomalejší způsob hry využijí i kouzla s vlastností replicate, díky které je při při dostatku many můžete zopakovat. V Return to Ravnica obsažený Street Spasm využívající novou mechaniku Overload pak také pro likvidaci silné soupeřovy nestvůry vyžaduje dost many. Ještě bych zmínil jednou Isochron Sceptru což je skvělá kontrolní karta. Záleží jen na tom, jakou kartu díky ní exilujete proto, abyste jí pak následně mohli opakovaně hrát. Chcete pod ní vložit Fire/Ice? Fajn, můžete si podle situace zvolit ničení nebo tapování a lízání. Pokud pod Žezlo dáte třeba Pyromatics či Train of Thoughts, můžete pak využívat jejich replikaci, abyste je zase hráli vícekrát. A v dalším kole klidně znovu. Jelikož Golgarijský deck pracuje hlavně s hrobem, máte i nějaké karty proti němu. Není jich ale moc, přeci jen, jejich větší množství by výrazně nabouralo vyvážení obou balíčků. Ale i takový Magma Spray, co soupeři exiluje potvoru, pokud díky ní umře či Dissipate, která zcounteruje kouzlo, aby navíc díky tomu nepřišlo do hrobu, soupeře rozhodně nepotěší. Reminisce pak Golgarimu znovu celý hrob zamíchá. Takže, pokud chcete nebo musíte hrát kontrolněji, vyčíhejte si s těmito kartami ten správný okamžik pro zahrání.

Ale abych jen nejásal, pár ani ne tak chybiček, jako spíše vhodnějších karet namísto místo užitých, jsme při testu  Izzetskému balíčku našli. Sphinx-Bone Wand je…možná až moc pomalá a při šesti hrách jsme jí de fakto nezahráli ani jednou. Call to Heel jako vracení by se také dal nahradit třeba byť jen Unsummonem, nemluvím o takovém Vapor Snagu. Sice ji můžete zahrát i na svou nestvůru, kterou by třeba soupeř zničil a líznete si i kartu, ale přeci jen chcete většinou odklízet nestvůry soupeře. Tady soupeř možná až zbytečně dostane kartu navíc. Overwhelm Intellect je counterspell strašně pomalý – ano, sice si díky němu líznete karty, ale když si necháte na stole 6 otevřených man a soupeř ví, co máte v balíčku (ať již zná decklist nebo kartu viděl), tak prostě svojí klíčovou kartu vážně nezahraje. Force Spike by také mohl být nahrazen counterováním lepším – i kdyby to byl třeba Mana Leak nebo Spell Pierce, na které soupeř může reagovat. Ale to jsou jen drobné mušky, zjevně dané na oltář vyvážení.

Možná si řeknete, jak může dohromady fungovat agresivita spojená s kontrolováním? Na to můžu říci jen jediné, Izzetský balíček si zahrajte a uvidíte!



Izzet máme úspěšně za sebou, zbývá nám ještě druhý balíček pro Golgarijskou gildu, tak se na něj pojďme nyní podívat.

Golgarijský balíček

Balíček též vyznává pouze gildovní barvy, tedy černou a zelenou. Obsahuje víc nestvůr, než Izzetský, některé z nich jsou mimochodem opravdu silná těla, jiné zase naopak slaboučcí členové téhla gildy, kteří vítězství golgarijského roje dopomohou spíše tím, že budou pokojně ležet v hrobě, z čehož budou pak těžit jejich soukmenovci. A s hrobem jako takovým Golgari pracuje, na jednu stranu jej naplňuje, na druhou z něj zase vybírá. Prostě koloběh, kdy něco umírá a něco se opět vrací jako na kole osudu. Kouzla pak zastupují především vracení z hrobu, něco removalu doplněné kapkami discardu, posílení a lízání. Tak si pojďme zástupce Golgarijské gildy zase přehledně představit. Opět začnu nestvůrami.

Jednomanový slot má dva zástupce – Elves of Deep Shadow přidají do manapoolu jednu černou manu za svůj tap, byť tato mana Golgarijského hráče zraní. Plagued Rusalka pak za obětování nestvůry dá cílové nestvůře malé oslabení do konce kola a aby fungovala efektivně, musí mít více obětí k dispozici. Dvoumanový Golgari Thug po své smrti umožní vrátit cílovou nestvůru z horbu na vršek knihovny a navíc disponuje abilitou zvanou dredge, která je pro balíček zásadní. Jak funguje, ale vysvětlím o něco dále, nyní to bude jen o představení karet.Ravenous Rats jsou malé myši, co soupeře donutí zahodit jednu kartu z ruky, Putrid Leetch je zombie, která se umí za zranění svého „oživovatele“ (ať nepíšu stále jen kontrolera) posílit. Reassembling Skeleton se umí vracet z hrobu sám o sobě, stačí jen zaplatit manu. Boneyard Wurm právě roste s každou nestvůrou v hrobě. Poslední dvoumanovou nestvůrou je Korozda Guildmage – novinka z Return to Ravnica.  Elf šaman, či snad šamanka, podle obrázku těžko říct, který jednak umí posílit cílovou nestvůru a dát jí schopnost intimidate na jedné straně, nebo může obětovat nestvůru, která není tokenem, načež na její místo přijde tolik malých Saprolingů, kolik byla výdrž obětované spolubojovnice, respektive spolubojovníka.  Na třech manách je už zástupců o něco méně – Stinkweed Imp je slabší létavec, ale když udělí zranění nestvůře, zničí ji. Navíc disponuje abilitou dredge. Eternal Witness umožní při příchodu vrátit kartu z hrobu do ruky, Dreg Mandler je jednou z rostliných zombie, kterými Golgari disponuje v míře menší než malé. A opět jde o novinku z Návratu do Ravniky, protože ukazuje novou schopnost Golgarijské gildy – Scavenge. Navíc má haste, takže si může hned po příchodu zaútočit. Shambling Shell-pro změnu opět rostlinná zombie umožní přidat svou obětí cílové nestvůře plusový counter a navíc má také dredge. Teď už ale honem na čtyřmanové nestvůry. Mezi ně patří samotný současný pán gildy – elfí lich Jarad, ten doposud také neměl svou vlastní kartu. Roste o každou nestvůru v hrobě, navíc umí obětovat nestvůru, načež každý protivník přijde o tolik životů, kolik měla obětovaná nestvůra sílu. A aby toho nebylo málo, v souladu s jeho „příběhem“ se umí vrátit z hrobu do ruky, forest a swampku v tomhle případě určitě oželíte. Další čtyřmanové nestvůry jsou již podstatně horší. Greater Mossdog je vlastně jen střední tělo s dredge, Brain Weevil slabý brouk, bránitelný jen černými nebo artefaktovými nestvůrami (protože má schopnost intimidate), při svém obětování přikáže cílovému hráči zahodit 2 karty. Pětimanový Stingerfling Spider blokuje létající nestvůry a při svém příchodu umí cílového letce zničit. Sadistic Hypnotist umí to samé s dicardem, co výše zmíněný brouček. Golgari Rotwurm je už solidní tělo, které navíc může soupeři pomalu odebírat životy. Stačí mít jen dostatek nestvůr na oběť a volnou černou manu. Zbývají dvě těžké váhy – Gleancrawler má trample a na konci vašeho kola vrací zpět z hrobu všechny nestvůry, co se do něj v průběhu kola podívaly. Doomgape je doslova obrtělo, navíc ještě s trample, takže slouží jako ideální finisher. Jenže se moc nesnese s ostatními nestvůrami, takže ve vašem upkeepu musíte obětovat nestvůru. Ale dostanete za ní životy podle její odolnosti.

Kouzel má Golgarijský balíček méně, ale pojďme na ně. Musíme ale rovnou na dvoumanový slot. A začněme od podlahy, nejdražší kartou balíčku, kartou hranou na legačce. Life from the Loam umí vrátit 3 země z hrobu, navíc má abilitu dredge.Stejně jako Izzet, i Golgarijský deck má svůj Signet, artefakt, který přidává dvě many v barvách gildy. Yoke of the Damned je takový podmíněný removal, očarujete jím cílovou nestvůru a když jakákoli jiná zemře, jde do hrobu i ona očarovaná. Ghoul´s Feast je černé posilovací kouzlo, kde X dopředu znamená počet karet v hrobě. Stejně, jako má Izzet kartu Fire/Ice, Golgari má Life/Death. Život oživí všechny země na / nestvůry do konce kola, Smrt umí vrátit cílovou nestvůru z vašeho hrobu na bojiště, byť vy přijdete o životy dle jejího manacostu. Dvoumanovky máme za sebou, přidáme jednu manu navíc. Zde máme dva zástupce, Putrefy ničí nestvůru a artefakt bez možnosti jejich regenerace, Golgari Germination je pak enchantment, který za každou zabitou netokenovou nestvůru přidá na stůl jednoho malého Saprolinga. Opět se o manu posuneme výše, Vigor Mortis vrací nestvůru z vašeho hrobu na bojiště, Nightmare Void je diskard s příchutí dredge, Feast or Famine vám dá na výběr – buď přidáte malou zombii na stůl, nebo – a to bude asi častější – zničíte cílovou nečernou a neartefaktovou nestvůru. A pojďme na manově nejnáročnější kouzla. Grim Flowering umožní líznout tolik karet kolik...ano, hádáte správně..máte nestvůr v hrobě, Twilight´s Call je pak obří karetní výhoda, protože každý hráč si vrátí z hrobu všechny nestvůry na bojiště – a Golgari by jich tam měl mít mnohem víc, než Izzet.

Pro úplnost ještě zmíním nonbasic landy. Svogthog , the Restless Tomb se umí oživit na rostlinnou Zombii se silou a odolností pro změnu opět dle počtu nestvůr ve vašem hrobu. Golgari Rot Farm umí najednou přidat manu obou barev gildy, tedy zelené a černé, Dakmor Salvage disponuje abilitou dredge, Barren Moor přidává černou manu a je možné jej díky schopnosti cykling diskardovat a líznout si namísto toho kartu a Tranquil Thicket umí to samé, co země předchozí, jen přidává zelenou manu.

Jednotlivé karty už jsem už popsal, nyní je na řadě přehledný decklist.

Decklist Golgari WotC
Main Deck Sideboard
1 Barren Moor
1 Dakmor Salvage
8 Forest
2 Golgari Rot Farm
1 Svogthos, the Restless Tomb
10 Swamp
1 Tranquil Thicket
1 Boneyard Wurm
1 Brain Weevil
1 Doomgape
1 Dreg Mangler
2 Elves of Deep Shadow
1 Eternal Witness
1 Gleancrawler
1 Golgari Grave-Troll
2 Golgari Rotwurm
1 Golgari Thug
1 Greater Mossdog
1 Jarad, Golgari Lich Lord
1 Korozda Guildmage
1 Plagued Rusalka
1 Putrid Leech
1 Ravenous Rats
1 Reassembling Skeleton
1 Sadistic Hypnotist
1 Shambling Shell
1 Stingerfling Spider
1 Stinkweed Imp
1 Feast or Famine
1 Ghoul’s Feast
1 Golgari Germination
1 Golgari Signet
1 Grim Flowering
1 Life // Death
1 Life from the Loam
1 Nightmare Void
2 Putrefy
1 Twilight’s Call
1 Vigor Mortis
1 Yoke of the Damned
 

V Golgarijském balíčku je též 24 zemí, jako u balíčku Izzetu, (18 z nich je basic a 6 non-basic landů), obsahuje o 8 nestvůry více, než balíček Izzetu – 23, oproti Izzetům se v něm tedy logicky nachází kouzel méně, dohromady 13 – 6 sorcery a 4 instanty doplněné dvěma enchantmenty a jedním artefaktem.

Opět pro přehlednost doplňuji manovou křivku z programu Magic Workstation, jako je to u balíčku  Izzetské Guildy, plus rozdělení barev v decku. U použitých zkratek už víte, že – M znamená multicolor, B –  je pak černá a G – zelená barva kouzel.



Jak se Golgarijský balíček hraje?

Znáte, nebo hráli jste balíček zvaný Dredge? Pak si budete s Golgarijským deckem rozhodně rozumět. Pro ty, co jim ono slovíčko moc neříká, napíšu slovo jiné – hrob. Ano, z  hrobu sílu svou čerpati budeš. Karty v něm jsou totiž pro vaši strategii stejně tak důležité, jako ty, které máte na ruce. Jen je tam dostat a vhodně využít. Předem upozorním, že právě Golgarijský balíček je na pilotáž ten náročnější a správné využití mechanik – hlavně dredge - a ve správný okamžik zahraných obsažených karet je prostě esenciální. Na začátek potřebujete vůbec karty s „dredge“ dostat do hrobu. Když je tam máte, kdykoli, co byste si lízali kartu, můžete do hrobu díky této abilitě dát určitý počet karet (v závislosti na konkrétní kartě), načež si onu dredgeovou kartu vrátíte do ruky. Možná si říkáte, co to má za smysl, ale Golgarijský balíček je plný právě karet, které plného hrobu využívají. Nejlepší kartu z hrobu dle vaší volby vám do ruky vrátí Eternal Witness. S Grim Flowering vám plný hrob nestvůr přinese pořádnou karetní výhodu, Twilight´s Call pak umí potvory z hrobu vrátit přímo na bojiště, sice to udělá i protivník, ale Izzet těch potvor v balíčku a tím pádem i v hrobu zas tak moc nemá… Nestvůry z hrobu vrací na bojistě i  Vigor Mortis a umí to i Life/Death -  takže jen mít nějakou tu silnou potvoru v hrobě a šup s ní na bojiště. Co třeba takovou Doomgape? Na co jí hrát přes drahý manacost! Jarad, jako šéf Golgarijské gildy roste s každou nestvůrou v hrobě a jeho druhá abilita je jedním z nejlepších způsobů, jak ukončit hru. S nestvůrami v hrobě roste i Boneyard Wurm a Golgari Grave Troll. Už vidíte, proč je důležité karty do hrobu nacpat a dredge využívat, co to je?

Takže se nebojte vaše nestvůry s touhle abilitkou nechat umřít. Na stole vám odvedou službu kolikrát mnohem méně. Zmínil bych ještě jedno takové hezké kombo využívající fungl novou kartu z Return to Ravnica – Korozda Guildmage nechá obětovat nestvůru, díky ní dostanete na stůl poměrně dost tokenů a je-li na bojišti i Golgari Rotwurm, můžete s nimi soupeři také rovnou sebrat dost životů, stačí jen mít dost černé many. Soupeř má i kartu/y, kterými umí zabránit naplnění vašeho hrobu, takže pokud je užije, Korozda a třeba i Plagued Rusalka vám umožní jej (znovu)naplnit. Opět se budu opakovat, ale dobře naplněný hrob je vaše výhra!

Dobře si šetřete přímý removal – nemáte ho až tak moc a některé soupeřovy nestvůry umí být dost nepřijemné, hlavně, když je soupeř zvládne posílit nebo létají. Jenže vhodně zahraná Putrefy či Feast or Famine umí i s takovouhle přítěží udělat rychlý proces. A zmínil bych ještě jeden takový…poloremoval. Zničit soupeři jeho vůdce Niv Mizzeta obyčejným pavoukem, jako je Stingerfling Spider, to jej opravdu nepotěší (což můžu potvrdit z vlastní zkušenosti, když jsem hrál s Izzetem).

Asi jste si již všimli jedné věci, Golgarijský deck je trošku pomalejšího ražení. Takže s tím počítejte a nebojte se pár případných ztracených životů na začátku, plňte si hrob malými prcky, vaše „prasátka“ soupeře pak už zadupou do země.

Ohledně nějakých ne úplně skvělých karet bych zmínil určitě Ravenous Rats – dobře soupeř discardne kartu, kterou si ale sám vybere a vy máte pro případný hrob náplň, ale…diskard mi v této podobě do Golgarijského decku nějak nepasuje. To jsem si myslel třeba i o Nightmare Void, ale s ní přeci jen soupeři můžete z ruky vzít to, co vám nejvíc vadí + víte, co v ruce má a navíc přes Void můžete zase zahrát dredge a celý kousek zopakovat v dalším kole, ale...prostě mi tam ten diskard moc nesedí, no. Kdyby tam místo myší či Voidu byl třeba ještě jeden Golgari Thug, bylo by to určitě lepší. Elves of Deep Shadow jsou v decku zcela jistě díky svému flavor textu, ale takoví Llanowaři by byli určitě vhodnější, protože vás nestojí přes ně hraná mana (byť zelená) žádné životy a přece jen Izzet umí být dost rychlý. Reassembling Skeleton je také takový…no sice se vrací z hrobu sám, ale…nemastný neslaný. Možná kdyby místo něj byl použit třeba Raise Dead, který by také vracel nestvůru z hrobu nebo takový Ichorid, hmm…to by bylo o něčem jiném.
 

 

Jak jsou na tom balíčky finančně vzhledem k celkové ceně?

Řeknu rovnou, vzhledem k obsaženým kartám se jeho koupě rozhodně vyplatí. Berte ale, že cena Duel Deckových karet bývá většinou zhruba o cca 10% nižší, než cena karet z klasických edic. Ceny beru ke dni 7.7. 2012 podle Černého rytíře. Nejdražší kartou Duel Decku je Life from the Loam za 289,- Kč. Jediná karta a do ceny Duel Decku chybí už jen stovka? To fakt není špatné! Pak tu jsou foilové karty obou leaderů – Niv Mizzet je v tuto chvíli za 150,- Kč, Jarad je novinka, ale na zahraničních prodejních serverech se pohybuje zhruba na stejné hodnotě. Je otázka, co s ním udělá Standard, jestli jeho cena ještě nevyroste. Isochron Scepter stojí 160, Golgari Grave Troll 80, Eternal Witness 90,-. Putrefy, které máme hned 2x stojí 45,- Kč/kus, Twilights Call je za 40,-, Brainstorm taktéž, Doomgape 50,-, Gleancrawler za 25,- a Izzet Guildmage je za dvacku. Zbylá rare – Shinx-bone Wand, Galvanoth, Prophetic Bolt a Invoke the Firemind a Djinn Illuminatus se pohybují v rozmezí 10-20 Kč. Pokud bych to vše sečetl, jsem na zhruba 1250 korunách. Plus k tomu zbytek C a U v ceně cca 3-5 Kč/kus. A nějakých zhruba 35 basic landů. Pokud bych bral cenu kusovek na krámu, řekněme plus zhruba 2 stovky. Dohromady odhadem 1.450,- Kč s tím, že některé nejcennější karty se hrají na eternal formátech a jejich cena by se měla držet. Tudíž oproti kupní ceně samotného Duel Decku, rozhodně velké plus!

 

Jak dopadl vzájemný souboj a porovnání balíčků obou Sférochodců?

S kamarádem Honzou jsme odehráli přes MWSko dohromady 6 her, které nám trvaly něco lehce přes dvě hodiny. Co se hraní týká, tak nás oba balíčky potěšily a shodli jsme se, že patří k rozhodně k tomu nejlepšímu, co jsme z duel decků zatím hráli. Až na pár řekněme, ne úplně využitelných karet, o kterých jsem se zmínil výše, balíčky fungují tak, jak mají, mají dobrou synergii a umí reagovat na sebe navzájem. Hraní s nimi je opravdu zábavné, hlavně pro zkušenějšího hráče, který kolikrát může dle situace na stole volit z několika možných řešení. Prostě žádné tupé BUCH-BUCH, vysypat na soupeře ruku a potvorami/kouzly jej během chvíle zadupat. Hra má spád a rozhodně nenudí, o zvraty není nouze, balíčky jsou dobře vybalancované, zábavné a jeden nemá nad druhým nějakou automatickou převahu nebo jednu kartu, která zajistí vítězství, i kdyby se soupeř třeba na hlavu stavěl.

Duel Deck ale opravdu není zcela vhodný pro začátečníky. Obsahuje karty s různými a odlišnými mechanikami, je třeba kolikrát dobře a hlavně přesně zvážit, kdy a v jaké situaci je která karta třeba zahrát, kdy kterou mechaniku nejvhodněji využít. Plus ony situace také správně vyhodnotit. Izzet je možná o něco jednodušší na pilotáž

Vzájemný souboj nám dopadl vyrovnaně 3:3. Pravda, první dvě hry vyhrál Izzet, kdy se jeho balíček rychle rozjel a u Golgarijského balíčku se soupeř v první hře trochu hledal, zatímco ve druhé měl ze začátku lehký problém s manou. V první hře paradoxně nestvůrově chudší Izzet dokázal dostat na stůl poměrně solidní množství potvor, soupeři zlikvidoval či zcounteroval ty jeho a dovedl se rychle k výhře. Ve druhé hře naopak měl k dispozici dostatek kouzel podpořených žezlem, se kterým soupeře udolal, než se Golgarijská gilda stačila dostatečně rozrůst.

Třetí hra oproti tomu dopadla opačně. Niv Mizzet byl diskardován z ruky, kdy soupeř si diskard vhodně protáčel, na stůl se podíval Jarad, který podpořil Golgarijský tlak a nakonec hru završil posílený Stinkweed Imp, co vše na stole přeletěl. Ve čtvrté hře jsem s Izzetem riskl nabízející se kombo Kiln Fiend posílený o 3x zahrané instanty, takže by Fiend soupeře sám prakticky odrovnal v jednom kole. Golgari měl ale na ruce Putrefy, kterým Fienda vyřídil a získal díky tomu karetní výhodu, protože Izzet od té doby musel spoléhat na draw, jelikož mu nezbylo dost vhodných karet na pokračování v agresivním tlaku. Na stůl se téměř současně podívali oba vůdci, jejich trvání na bojišti ale bylo v obou případech, respektive zase v jednom případu, krátké. Mizzeta zničil obyčejný uncommonový pavouk už svým příchodem na bojiště, útočící posílený Jarad si zase naběhl do dvou defenderů vytvořených zreplikovanými Thunderheads. Djinn Illuminatus dostal do pacek lízací dýku, zatímco Jarad byl jako správný lich vrácen z hrobu Vigor Mortisem. Izzet si 2 kola nic nelízl, pokud se nebere země a nic neřešící kouzlo,  Golgari dal do boje Trolla a za dvě kola bylo vymalováno.

V páté hře Golgari chybně pracoval s manou, navíc zvolil jiné řešení situace, než se nabízelo a i když mohl Niv-Mizzeta na stole zlikvidovat, zahrál jiné karty, což Mizzetovi stačilo pro dostatečné udělení zranění soupeři, spojené s nalízáním ohňových kouzel, která pak soupeře ugrilovala. V šesté hře měl Izzet lehký manscrew (podobně jako Golgari v jedné z prvních her), Golgarijská gilda se dostala do tlaku a situaci už nezachránil ani samotný Niv-Mizzet, protože na bojišti zůstal osamocen a byl převálcován.

 

 

Na závěr recenze bych už jen uvedl odpověďi na začátku článku zmíněných několik otázek.

1/ Je Duel Deck hratelný a zábavný? Nebojím se říci, že po odehrání byť „jen“ šesti her je Duel Deck dobře hratelný a zábavný a rozhodně patří k té lepší vydané polovině.

2/ Je Duel deck určen pro začátečníka? Řekl bych, že příliš moc ne. Obsahuje poměrně dost složitých mechanik, které společně s obsaženými kartami znamenají kolikrát dost propočtů, často jsou třeba činit rozhodnutí závislá už na zkušenostech s hraním a některé možné situace vyžadují už lepší znalost pravidel, aby mohly být v souladu s nimi přesně vyhodnoceny.

3/ Je deck určen pro zkušeného hráče Magicu? Se spolutesterem jsme se shodli, že tenhle Duel Deck je z posledních 4 (více jsem jich fyzicky nehrál) zatím nejvíc určen zkušeným hráčům, kteří se u něj mohou velice solidně bavit.

4/ Vyplatí se cenově? Ano, navíc obsahuje i karty hratelné a upotřebitelné v různých formátech.

5/ Má Duel deck sbírkovou kvalitu? Otázka asi již lehce zbytečná, doplním jí pro úplnost. Duel Deck je přece jen speciální edice, takže pokud karty sbíráte, určitě si jej pořídíte. Tentokrát je v něm i 12 karet s alternativním designem, což je tuším-li správně o ½ více, než v Duel Decku minulém, takže další důvod si jej z důvodu sbírky pořídit.

 

Recenze došla na svůj konec, jestli Vám pomohla v rozhodování, zda si Duel Deck Izzet vs Golgari pořídit/nepořídit, jsem jen rád a pokud se kloníte k první možnosti či jste už před přečtením recenze byli stejně rozhodnuti, že si Duel Deck pořídíte, ideálním místem pro jeho koupi je web Veselého Draka, partnera serveru magic-guru.cz zde. A doufám, že mi rozbalovací video v komentářích moc neomlátíte o hlavu.

To bude pro dnešek vše, tentokrát to nebylo tak natažené, jako u předchozího článku s Event Decky, doufám, že jste čtením strávili příjemnou chvíli a u nějakého dalšího článečku se zase budu těšit nashledanou.

 

Milan Pech (milape)

Komentáře
Autor: Flamberg @ úterý 11. září 2012 21:54
Opět další kvalitní recenze. Díky, Milane!

Autor: milape @ úterý 11. září 2012 22:46
Díky díky...jsem rád že se ti článek líbí. Snad až na tu chybu u Izzetského Signetu, který tedy ještě fakt v RtR potvrzený není.

For all: napište mi prosím kdyžtak názor na to video, jestli dobře/špatně/neutrálně, co bych tam měldát/měl ubrat atd. Ale nebudu z toho dělat druhou recenzi přes video :-)

Autor: Filuta @ středa 12. září 2012 13:55
Chtěl bych se zeptat mohou se všechny tyto karty hrát na budoucím standardu. Díky dlouho jsem nehrál.

Autor: Flamberg @ středa 12. září 2012 14:54
Ahoj!

Určitě ne. Na novém standardu (RTR blok + ISD blok + M13) budeš moci hrát následující karty a možná ještě nějaké reprinty, co by mohly vyjít v RTR:

Goblin Electromancer
Dissipate
Izzet Charm
Street Spasm
Boneyard Wurm
Brain Weevil
Dreg Mangler
Jarad, Golgari Lich Lord
Korozda Guildmage
Ravenous Rats
Grim Flowering

Autor: Filuta @ středa 12. září 2012 16:00
Diky, pár let jsem byl mimo :)

Autor: Aggrokumano @ čtvrtek 13. září 2012 17:28
To rozbalování ti teda moc nejde, zvlášť, když je tam vidět ten proužek pro rozbalení, kterýho sis ani nevšim :D

Autor: milape @ čtvrtek 13. září 2012 18:20
Tak si zkus něco rozbalovat se zapnutým nahráváním :-) Že je tam pásek na boku, mi jaksi došlo až při editaci videa..a to je stejné u ED i DD.
Příště...

Autor: Flamberg @ čtvrtek 13. září 2012 19:28
No, můžu říct, že ten proužek je tam pěkně na prd. Snazší je to prostě rozervat :-)

Autor: Neithan @ pátek 14. září 2012 11:25
Parádní článek, až na několik drobností (kterech si hned někdo všimne). Pokud bych zvažoval jestli Duel Deck koupit, tak budu hledat článek jako je tento. No a i jinak jsem to dočet až do konce.

Autor: Piškuntál @ pondělí 19. listopadu 2012 12:00
Když Niv-Mizzet, the Firemind...
... tak Tandem Lookout [AVR].

Geniální kombo. Nekonečné zraňování.

Autor: Flamberg @ pondělí 19. listopadu 2012 14:39
Ano, nebo Curiosity.

Jen pozor na to, že to zraňován není nekonečné - je omezené počtem karet.

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí