středa 24. dubna 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

pondělí 1. července 2013
Brian Braun-Duin: Co hrát na standardu
Autor: Aggrokumano @ 2:54 :: 3282 Přečtení :: 0 Komentáře :: :: Standard
 

Co hrát na standardu

 Tři týdny. Tři různé decky zvítězily. Vytlačili Junk Aristocrati ze standardu Aristocraty: Act 2? Ani náhodou. Vítězství Caseyho Hanforda v St. Louis to jenom potvrdilo. Vypadalo to, že Jund už není součástí metagame, že? Ale vítězství Johna Wallace v Columbusu ukázalo, že stále můžeme žít s vědomím, že Jund může vyhrávat na všech formátech. Možná že kontrol na tom je dost špatně. Ale Robert Seder nám ukázal, že ledově chladný Esper může ukořistit trofej i v horkém létě.
 
Tak který deck je tedy na standard ten pravý?
 
Po pravdě řečeno, je na to těžké odpovědět. Standard je teď velice rozmanitý a navíc fakt, že každý týden vítězí jiný deck, takřka znemožňuje definitivně označit jeden za nejlepší. Před pár týdny jsem lidem říkal, že Junk Reanimator není dobrá volba. Ale teď si myslím, že je pro něj opět ten správný čas. Co bylo dobré před týdnem, může být dnes špatnou volbou.
 
Nemůžu Vám tedy přesně říct, jaký deck máte hrát. Můžu vám ale dát informace o všech hlavních archetypech a podívat se na jejich plusy a mínusy. Dám vám informace a je jenom na Vás, jak s nimi naložíte.
 
Podobně, jako to dělá Ari Lax ve své sérii článků „Cheat Sheet“, kde velmi briskně projede všechny hlavní zástupce vybraného formátu, bych chtěl dnes já rozebrat standard.
 
Předpoklad je takový, že vám toto pomůže znázornit rozmanitost jednotlivých decků, co do hry přinášejí a jaké jsou jejich slabiny.
 
Začněme vítězem z minulého týdne, Esper Controlem
 
Nejen, že Esper minulý týden zvítězil, ale ještě k tomu byl další v top8 a v top8 byl i před dvěma týdny. Z faktu, že byl v top8 více, než jednou, se dá tedy usuzovat, že se nejedná o náhodný jev a že by v dalších týdnech mohl na standardu hrát významnou roli.
 
I přes tyto úspěchy bych si ale já osobně Esper na velký turnaj nevzal. Za chvilku vám vysvětlím proč.

Esper Control

Robert Seder
1. místo na SCG Open 23.6.2013
Main Deck Sideboard
4 Drowned Catacomb
4 Glacial Fortress
3 Godless Shrine
4 Hallowed Fountain
4 Isolated Chapel
4 Nephalia Drownyard
4 Watery Grave

1 Restoration Angel
4 Snapcaster Mage

3 Azorius Charm
1 Cyclonic Rift
2 Dissipate
4 Far//Away
4 Sphinx’s Revelation
2 Syncopate
3 Think Twice
4 Terminus

2 Jace, Architect of Thought
1 Jace, Memory Adept
1 Sorin, Lord of Innistrad
1 Tamiyo, the Moon Sage
1 Aetherling
1 Evil Twin
1 Rest in Peace
1 Devour Flesh
3 Negate
1 Psychic Spiral
1 Purify the Grave
2 Tragic Slip
1 Tribute to Hunger
1 Jace, Memory Adept
2 Planar Cleansing
 

 
Nezdá se Vám, že v tomhle decklistu něco podstatného chybí?
 
Kdo by si to byl pomyslel, že Esper vyhraje velký turnaj bez jediného Supreme Verdictu. Verdict a Sphinxs’s Revelation jsou přece základními stavebními kameny současného Esperu, tak jaktože se mu tak dařilo i bez jednoho z nich?
 
Podívejme se na některé karty, které se teď hojně hrají: Strangleroot Geist; Young Wolf; Doomed Traveler; Voice of Resurgence; Varolz, the Scar-Striped; Unburial Rites; Angel of Serenity; Falkenrath Aristocrat.
 
A to nebereme v úvahu další, také poměrně často hrané karty, jako Gravecrawler, Geralf's Messenger, Dreg Mangler, a Lotleth Troll.
 
Všechny tyhle karty se Supreme Verdictu vysmívají. Ale Terminus na ně platí. Jakmile se zakastí Terminus, je s nimi amen.
 
Co se mi na decku líbí
 
Far // Away je vynikající karta. Zdá se mi, že Terminus na sebe strhnul všechnu pozornost, ale tahle karta také odvádí velký kus práce. Někdy prostě porazíte kartu jako Vioce of Resurgence tím, že jí budete oponentovi stále vracet na ruku. Jo a jen tak mimochodem ho při tom ještě donutíte obětovat ostatní bytosti. S Revelací jste schopni si v late game přidat ohromné množství životů, takže kartu jako Voice of Resurgence můžete spoustu kol prostě ignorovat. Away je pak speciáně velmi účinná proti kartám jako Geist of Saint Traft, Obzedat, Falkenrath Aristocrat, Sire of Insanity, Cartel Aristocrat, no prostě proti plno kartám, se kterými měl Esper v minulosti velké problémy.
 
V tuhle chvíli je taky velmi dobrou kartou Jace, Architect of Thought. Agresivní decky a Aristokrati teď často hrají hodně menších bytostí, zahrnou Vás lavinou Burning-Tree Emissary a ostatních 2/2jek a těmi Vás ujezdí. Jace vypreventuje polovinu jejich zranění a staví je před dilema, zda mají útočit do vás, anebo strávit několik dalších kol zabíjením Jace.
 
Co se mi na decku nelíbí
 
Deck by měl mít nějaké Supreme Verdicty v sideboardu. Neumím si představit, že tenhle deck porazí obyčejné RGčko bez toho, že by topdecknul Terminus. Můžete taky dát T4 Jace a doufat, že soupeř nemá Hellridera, ale to není moc dobrý plán. Hádám, že Robert buďto proti RGčku nehrál, anebo měl štěstí na miracle Terminusy. RGčko je proti Verdictu velmi zranitelné. Často v prvních kolech vysypou na stůl celou ruku a vy si tím musíte rychle a efektivně poradit.
 
Ale když Verdict nehrajete, tak ho prostě zakastit nemůžete…
 
Další věc, která se mi nelíbí je prostě celkový styl tohoto decku. Osobně miluju ten pocit při kastění obrovských Revelací. Je hezké skládat puzzle v podobě plánu, jak dostat hru pod svojí kontrolu s deckem, jako je Esper Control. Ale prostě si myslím, že to není ten správný deck. Asi to zní divně, když je to deck, který právě vyhrál velký turnaj, ale prostě často se stane, že si líznete špatné odpovědi na soupeřovy hrozby a prohrajete hru, která se vyvíjela ve váš prospěch. Jak se připravíte na všechny možné decky, když je teď standard tak rozmanitý? Po pravdě řečeno, není možné se na vše dokonale připravit.
 
Jak Esper porazit
 
Esper je zranitelný ve dvou věcech: disrupce a opakované zdroje tlaku
 
Výrobná disrupce jsou karty jako Sin Collector, Rakdos’s Return, nebo Slaughter Games. Plán Esperu je takový, že v určitém bodě zahraje „big spell“, kterým převezme kontrolu nad hrou. Většinou je to něco jako Terminus, nebo masivní Revelace. Pokud je ale o tu kartu připravíte kolo předtím, než jí plánují zahrát, prakticky je tím zruinujete. V tomto ohledu je výborný hlavně Rakdos’s Return, který umí jednou ranou discardnout celou ruku a zabít jejich planeswalkera.
 
Další možnost, jak takový deck porazit, je neustále vykládat karty, které mu hodně vadí a nutit je neustále na ně hledat odpovědi. Takové karty jsou třeba Sire of Insanity a Obzedat. Ale proti těm je dost dobrý Far // Away. Asi úplně nejlepší jsou planeswalkeři jako Garruk Relentless. Ten může sám o sobě vyhrát hru a to nemluvím o jeho větším bráchovi (Garruk, Primal Hunter), který je proti Esperu vskutku vynikající. Velký problém je také Assemble the Legion, hlavně pokud k ní máte karty jako Gavony Township, Intangible Virtue, nebo Sorinův emblém, abyste prošli přes plusovou abilitu Jace.
 
Alternativní decklisty pro inspiraci:

Esper Control

Lloyd Kurth
7. místo na SCG Open 23.6.2013
Main Deck Sideboard
2 Island
4 Drowned Catacomb
4 Glacial Fortress
3 Godless Shrine
4 Hallowed Fountain
4 Isolated Chapel
3 Nephalia Drownyard
3 Watery Grave

1 Aetherling
3 Snapcaster Mage

2 Oblivion Ring
3 Azorius Charm
2 Dissipate
2 Far//Away
2 Renounce the Guilds
3 Sphinx’s Revelation
2 Syncopate
4 Think Twice
2 Warped Physique
1 Sever the Bloodline
3 Supreme Verdict
2 Terminus

1 Jace, Memory Adept
1 Pithing Needle
1 Aetherling
3 Evil Twin
1 Curse of Death’s Hold
1 Feeling of Dread
2 Negate
1 Jace, Memory Adept
2 Duress
1 Sever the Bloodline
1 Supreme Verdict
1 Terminus
 


Esper Control

Andy Sipka
8. místo na SCG Open 9.6.2013
Main Deck Sideboard
1 Island
1 Plains
4 Drowned Catacomb
4 Glacial Fortress
3 Godless Shrine
4 Hallowed Fountain
3 Isolated Chapel
2 Nephalia Drownyard
1 Vault of the Archangel
3 Watery Grave

2 Aetherling
3 Augur of Bolas

2 Oblivion Ring
4 Azorius Charm
2 Dissipate
2 Far
2 Forbidden Alchemy
2 Sphinx’s Revelation
3 Warped Physique
4 Lingering Souls
4 Supreme Verdict

2 Jace, Architect of Thought
2 Sorin, Lord of Innistrad
4 Rest in Peace
3 Devour Flesh
2 Negate
2 Jace, Memory Adept
4 Appetite for Brains
 

Junk Reanimator

Junk teď zdaleka nedominuje, tak jako před pár měsíci, ale stále se stabilně umisťuje na předních příčkách. Myslím si, že teď je čas, aby se znovu začal prosazovat. Ačkoli ho tenhle víkend v Miami hrát nebudu, plánuji si udělat výlet do Worcesteru v Massachusetts, kde se bude konat další SCG Open. Junk Reanimator je mým favoritem pro tenhle turnaj.
 
Velká výhoda Junku je, že se lehce všemu přizpůsobí. Váš úspěch při hraní tohoto decku závisí na tom, jak se přizpůsobíte metagame. Junk má karty, se kterými je schopen porazit cokoli. Hráli jste naposledy ty správné karty pro vaší metagame? Podle mě při hraní Junku mohou nastat dvě varianty:
 
1. Necháváte se vyfotit pro coverage top8. Vaši kamarádi hlasitě oslavují (více, než by se slušelo), když se ohlašuje, že jste postoupili do top8. Nic vám nemůže zkazit náladu a stále se usmíváte. Přijde k vám fanoušek a poprosí vás o podpis. Cestou z turnaje najdete na ulici pětistovku. Gratuluji, pro tenhle turnaj jste si vybrali ty správné karty.
 
2. Je sedm hodin večer, sedíte v baru v cizím městě a pijete už sedmý pivo. Zdá se vám, že dneska je ten Gambáč nějakej slanej. Možná, že mají novou recepturu. Už se chystáte někoho zeptat, ale nakonec dojdete k závěru, že je to tím, jak jste brečeli nad půllitrem. Všimnete si, že ve zprávách zrovna běží sport, tak se zakoukáte a zjistíte, že váš oblíbený tým zrovna utrpěl zdrcující porážku. Při odchodu zakopnete o práh a zlomíte si nehet. Hádám, že jste pro tenhle turnaj nezvolili ty nejlepší karty…
 
Pokud se chystáte hrát Junk Reanimator – což je rozhodně donrá volba – ujistěte se, že jste dobře připraveni na metagame a že víte, jaký je váš plán v konkrétních matchupech.

Junk Reanimator

Daniel Duerte
2. místo na SCG Open 23.6.2013
Main Deck Sideboard
3 Forest
1 Cavern of Souls
2 Godless Shrine
2 Isolated Chapel
4 Overgrown Tomb
3 Sunpetal Grove
4 Temple Garden
2 Vault of the Archangel
2 Woodland Cemetery

2 Acidic Slime
3 Angel of Serenity
3 Arbor Elf
4 Avacyn’s Pilgrim
2 Fiend Hunter
4 Restoration Angel
4 Thragtusk
2 Voice of Resurgence

2 Abrupt Decay
4 Grisly Salvage
3 Mulch
4 Unburial Rites
2 Acidic Slime
2 Deathrite Shaman
2 Sin Collector
1 Voice of Resurgence
1 Abrupt Decay
1 Golgari Charm
1 Putrefy
1 Ray of Revelation
1 Tragic Slip
2 Gaze of Granite
1 Sever the Bloodline
 
 
Co se mi na decku líbí
 
Čtyři Thragtuskové, to je prostě základ. Čtyři Thragtuskové, čtyři Restoration Angelové a čtyři Unburial Rites. Daniel se nebál si přidávat pět životů a pokládat do hry Beasty a já ho za to chválím. Myslím, že formát je přímo dělaný na to, abyste stále „tuskovali“. Dokonce bych se nebál zahrát Tuska ani proti oponentům, kteří zrovna nehrají proti vám. Jděte o dva stoly dál a plácněte jim tam do hry Tuska! Tuskujte diváky, kteří sledují váš zápas. Prostě tuskujte. Všechny a všude. Po pátym kole zavolej svý mámě a řekni jí, co dělá Thragtusk.
 
Abrupt Decay by měl být v mainu. Bavíme se tady o formátu, kde dá soupeř Madcap Skills na první bytost, kterou uvidí. Vždycky když se rozhlédnu, vidím někoho, kdo používá Ghor-Clan Rampagera na náhodný dvojdrop. Dokonce i decky jako UWR teď hrají Reckonera. Zničte je, zničte je všechny.
 
Co se mi na decku nelíbí
 
Voice of Resurgence. Dneska už je každý deck srozuměný s faktem, že Vioce of Resurgence je karta, která dominuje formátu a je na ni nějak připraven. Voice byla dobrá hlavně proti aggrům s červenou a proti kontrolům, z nichž je teď nejpopulárnější UWR. A oba tyhle decky teď hrají Pillar of Flame. A co víc, agresivní decky teď hrají věci jako Madcap Skills, aby Voice obehrály. V reanimátoru se vám také často nepovede, aby Elemental token z Voice nabyl rozměrů, které by soupeře ohrožovaly na životě. Teď bych Voice prostě nechal odpočívat doma a hrál bych karty jako Abrupt Decay, které jsou dobré proti aggrům s červenou.
 
Kde je Obzedat? Tenhle pán musí nakrmit spoustu hladových krků. Dejte mu šanci. Slyšel jsem, že umí pěkně nakopat ***** UWRku. Taky umí dobře rozdupat Jund, Esper a proti oběma variantám Aristokratů také není nejhorší. Taková vynikající karta a je jenom na lavičce náhradníků?! Co se ta sakra děje s tímhle světem? Hrál bych ho v maindecku a nepřemýšlel bych o tom ani vteřinu.
 
Jak porazit Junk Reanimator
 
Návod, jak porazit Junk Reanimator se za poslední dobu nijak nezměnil. Agrese zkombinovaná s disrupcí je zlatý důl. Perfektně to umí například obě varianty Aristokratů, což je si myslím hlavní důvod toho, proč jsou tyhle decky v poslední době tak úspěšné. Big Gruul a Naya také mají karty, které umí porazit Junk Reanimator. Bonfire of the Damned a Thundermaw Hellkite jsou výborná disrupce a Hellkita umí zároveň rychle ukončit hru. To, že má Naya po sidu přístup ke kartám jako Rest in Peace je jenom poslední hřebíček do rakve.
 
Alternativní verze:

Junk Reanimator

Mark Kekso
4. místo na SCG Open 16.6.2013
Main Deck Sideboard
4 Forest
2 Godless Shrine
1 Isolated Chapel
4 Overgrown Tomb
4 Sunpetal Grove
4 Temple Garden
1 Vault of the Archangel
3 Woodland Cemetery

3 Angel of Serenity
4 Avacyn’s Pilgrim
2 Blood Baron of Vizkopa
1 Centaur Healer
2 Fiend Hunter
3 Restoration Angel
4 Thragtusk

2 Abrupt Decay
4 Grisly Salvage
4 Farseek
3 Mulch
1 Sever the Bloodline
4 Unburial Rites
3 Acidic Slime
2 Deathrite Shaman
2 Sin Collector
4 Voice of Resurgence
2 Abrupt Decay
2 Trostani, Selesnya’s Voice
 

Junk Reanimator

Brian Braun-Duin
Pracovní verze
Main Deck Sideboard
4 Forest
2 Gavony Township
2 Godless Shrine
3 Isolated Chapel
4 Overgrown Tomb
2 Sunpetal Grove
4 Temple Garden
2 Woodland Cemetery

1 Acidic Slime
3 Angel of Serenity
4 Arbor Elf
4 Avacyn’s Pilgrim
2 Fiend Hunter
4 Restoration Angel
4 Thragtusk
1 Obzedat, Ghost Council

2 Abrupt Decay
4 Grisly Salvage
2 Lingering Souls
3 Mulch
4 Unburial Rites
3 Acidic Slime
2 Deathrite Shaman
1 Fiend Hunter
2 Sin Collector
1 Obzedat, Ghost Council
2 Trostani, Selesnya’s Voice
3 Garruk Relentless
1 Sever the Bloodline
 

Jund Midrange
 
Jund je stálice hry Magic: The Gathering. Podívejte se do zrcadla na váš Jund a uvidíte, co to znamená být ten nejférovější ze všech. Jund nikdy nedělal nic „broken“, je prostě nejlepší v hraní fér karet a potrestá decky, které nejsou dostatečně agresivní, nebo nedělají nic stejně silného, jako on sám.
 
Jund je prostě taková jistota. Většinou vám postačí k solidnímu výsledku, ale v závislosti na metagame. Podle mě ale nemá na to, aby pravidelně vítězil na velkých turnajích.
 
Jund Midrange

John Wallace
1. místo na SCG Open 16.6.2013
Main Deck Sideboard
2 Forest
4 Blood Crypt
3 Dragonskull Summit
2 Kessig Wolf Run
4 Overgrown Tomb
2 Rootbound Crag
4 Stomping Ground
4 Woodland Cemetery

4 Huntmaster of the Fells
1 Sire of Insanity
4 Thragtusk
2 Vampire Nighthawk
3 Olivia Voldaren

2 Ground Seal
2 Putrefy
2 Bonfire of the Damned
1 Dreadbore
4 Farseek
2 Mizzium Mortars
2 Pillar of Flame
1 Rakdos’s Return

3 Garruk, Primal Hunter
2 Liliana of the Veil
1 Sire of Insanity
1 Deadbridge Chant
2 Abrupt Decay
2 Devour Flesh
1 Liliana of the Veil
1 Dreadbore
2 Duress
1 Gaze of Granite
2 Pillar of Flame
2 Slaughter Games
 

Co se mi na decku líbí
 
Vampire Nighthawk. Zařazení Vampire Nighthawka do maindecku mi přijde na aktuální metagame jako brilantní tah. Je to výborné řešení proti R/G/x deckům. Hodně z nich vyměnilo Searing Spear za Pillar of Flame, což znamená, že thoughness tři je naprosto perfektní. A v nejhorším případě se prostě v combatu vymění s čímkoli. Členové Ghor Clanu díky němu nadělají jen minimální škodu.
 
Planeswalkeři. Myslím, že Garruk, Primal Hunter je teď opravdu vynikající. Jund má mnoho removalu, takže ho může snadno uchránit před soupeřovými hrozbami a Garruk znamená velké nebezpečí pro mnoho decků. Dokonce i Aristokrati můžou prohrát na Garruka, pokud při jeho příchodu do hry nemají dobou pozici na stole. Myslím, že Primal Huntera nevidíme tolik jedině díky tomu, že hodně decků dává přednost Garruku Relentless. Ideální zbraň proti Primal Hunterovi je, když zahrajete Garruka Relentless dříve, než může dát soupeř svého Primal Huntera.
 
Co se mi na decku nelíbí
 
Ground Seal. Nechápu, proč hráči stále maindeckují kartu, která je účinná jenom proti několika deckům, když je standard tak rozmanitý. Místo v sideboardu si určitě zaslouží, ale když má váš soupeř start Burning-Tree Emissary plus Flinthoof Boar, tak váš následný play „Ground Seal, můžeš“, vypadá opravdu bídně. Myslím, že Ground Seal je prostě jenom přežitek z minulosti, kdy dominoval Junk Reanimator a plno hráčů si ještě neuvědomilo, že mají místo toho hrát více akčních karet.
 
Jenom dvakrát Bonfire of the Damned. Jak už jsem zmiňoval v mém předešlém článku - myslím, že Bonfire je teď jedna z nejlepších dvojkových karet. A Jund je deck, který umí potenciál Bonfiru plně využít. Miracle Bonfire skoro vždycky Jund postaví do pozice jasného favorita, protože jeho ostatní karty mají velmi silný power level a umí rychle ukončit hru. Jund má navíc Farseek, díky kterému může Bonfire i snadno zakastit z ruky. Bonfire za dva je proti plno deckům naprosto dostačující a pět man pro jeho zahrání není pro Jund žádný problém.
 
Jak porazit Jund Midrange
 
Hrajte karty, které obejdou jejich removal, buďte dostatečně agresivní, aby nezvládli odpovědět na vás rychlý začátek, nebo prostě dělejte něco lepšího a efektivnějšího, než dělají oni. Myslím, že Esper Control má s Jundem dobrý matchup. Skoro vždycky vyhraje první hru, protože plno karet je Jundu v tomhle matchupu k ničemu. Sphinx’s Revelation je daleko silnější karta, než všechny karty v Jundu, s výjimkou Garruka, Primal Huntera.
 
Dále si myslím, že Junk Aristocrats mají dobrý matchup s Jundem. Osobně jsem s Jundem nikdy neprohrál, když jsem hrál Junk ‘Crats. Hlavní důvod jejich úspěchu je, že dokáží znegovat jejich removal. Kromě Bonfiru nemá Jund nic, co by se dokázalo vypořádat s tolika malými a rozmanitými hrozbami, které Junk Aristocrats prezenují. Třeba takového Cartel Aristocrata se Jund neumí zbavit a od třetího kola tak bude dostávat minimálně za dva damage. Musí ho tak uracovat a zároveň si poradit s ostatními hrozbami. A to je příliš těžký úkol.
 
Alternativní verze:

Jund Midrange

Joey Mispagel
7. místo na SCG Open 9.6.2013
Main Deck Sideboard
1 Forest
4 Blood Crypt
3 Dragonskull Summit
2 Kessig Wolf Run
4 Overgrown Tomb
3 Rootbound Crag
4 Stomping Ground
4 Woodland Cemetery

4 Huntmaster of the Fells
4 Thragtusk
3 Olivia Voldaren

1 Rakdos Keyrune
2 Ground Seal
2 Abrupt Decay
2 Putrefy
2 Tragic Slip
3 Bonfire of the Damned
1 Dreadbore
4 Farseek
2 Mizzium Mortars
1 Rakdos’s Return
1 Sever the Bloodline

2 Garruk, Primal Hunter
1 Liliana of the Veil
1 Ground Seal
1 Garruk, Primal Hunter
2 Appetite for Brains
1 Barter in Blood
2 Duress
1 Gaze of Granite
4 Pillar of Flame
1 Rakdos’s Return
2 Slaughter Games
 

Gruul Aggro
 
Nejvíce konzistentní aggro deck na formátu. Nevládne takovou hrubou sílou a rychlým přečíslení soupeře, třeba jako Naya Blitz a prakticky dělá ve všech hrách to samé. A jakmile oponent zaváhá, je mrtev. Myslím si, že je tohle nejlepší volba mezi aggro decky, právě kvůli jeho konzistentosti. Vlastně se mi ani moc nezdá, že by něco obětoval na úkor konzistentnosti. Pořád umí dost agresivní starty.
 
Gruul Aggro

Alex Evans
5. místo na SCG Open 23.6.2013
Main Deck Sideboard
12 Mountain
4 Rootbound Crag
4 Stomping Ground
2 Temple Garden

4 Boros Reckoner
4 Burning-Tree Emissary
4 Flinthoof Boar
4 Ghor-Clan Rampager
4 Hellrider
4 Rakdos Cackler
4 Stromkirk Noble

4 Madcap Skills
4 Searing Spear
3 Pillar of Flame
4 Volcanic Strength
2 Electrickery
3 Skullcrack
3 Mark of Mutiny
3 Mizzium Mortars
 

Co se mi na decku líbí
 
Madcap Skills. Pro deck představují největší problém Boros Reckoner a Voice of Resurgence. Madcap Skills je lišácký způsob, jak obehrát zároveň obě dvě jednou kartou. A i když může soupeř double blockovat, tak to znamená, že zabijete minimálně jednu jeho bytost a vaši další útočníci projdou, což není vůbec špatné. Jenom si dávejte pozor, abyste si s Madcap Skills nenaběhli do Abrupt Decaye nebo Tragic Slipu.
 
Co se mi na decku nelíbí
 
Po pravdě řečeno, na decku není vlastně nic, co by se mi nelíbilo. Je velmi přímočarý, prostě hraje všechny nejlepší karty v playsetech. Není to ale strategie, se kterou bych si hry užíval, nebo kdy dosáhl nějakého velkého úspěchu. Ale pokud rádi hrajete aggra, myslím, že RGčko je dobrou volbou.
 
Jak porazit Gruul Aggro
 
Instatní removal je klíčem k úspěchu. Karty jako Azorius Charm, Searing Spear, nebo Abrupt Decay můžou naprosto zesměšnit soupeřův Madcap Skillz, nebo Ghor-Clan Rampagera. Také bytosti, které jsou odolné proti jejich removalu, jako třeba Boros Reckoner, nebo Loxodon Smiter, jsou velmi dobré. Jakmile deck nemůže prostě zakastit Madcap Skillz a poslat všechno do útoku, dostává se do problémů. Bývá taky slabší proti Supreme Verdictu, protože jen těžko zabije do čtvrtého kola a často musí vyložit více bytostí, než je zdrávo, aby vyvinul dostatečný tlak.
 
UWR
 
Tenhle deck si drží své místo v metagame hlavně díky podpoře hráčů, kteří milují jeho herní styl. Nemyslím si, že UWR je moc dobrý deck, ani vlastně nevím, jestli někdy bylo UWR nějak extra dobré, ale na velkém eventu bych čekal, že proti němu budu jednou nebo dvakrát hrát, protože ať už je to dobrý deck, nebo ne, je mezi hráči vcelku oblíbené.
 
V současnosti jsou dva typy UWR decků a liší se hlavně tím, jestli hrají Geista of Saint Traft. Verze s Geistem jsou obvykle více agresivní a hraje se v nich víc burnu a zbylé verze jsou více kontrolní a spoléhají se hlavně na Sphinx’s Revelation. Já se zaměřím na tu agresivnější verzi, protože mi přijde lepší a navíc se v současnosti docela dost hraje.

UWR Geist

Alex Blackard
4. místo na SCG Open 9.6.2013
Main Deck Sideboard
1 Island
3 Clifftop Retreat
4 Glacial Fortress
4 Hallowed Fountain
3 Sacred Foundry
1 Slayers’ Stronghold
4 Steam Vents
4 Sulfur Falls

3 Restoration Angel
4 Snapcaster Mage
2 Thundermaw Hellkite
4 Geist of Saint Traft

1 Detention Sphere
4 Azorius Charm
1 Dissipate
3 Searing Spear
2 Sphinx’s Revelation
2 Syncopate
2 Turn//Burn
2 Warleader’s Helix
1 Mizzium Mortars
3 Pillar of Flame

2 Ral Zarek
2 Clone
3 Izzet Staticaster
1 Dispel
2 Negate
2 Purify the Grave
1 Turn//Burn
1 Pillar of Flame
3 Supreme Verdict
 
 
Co se mi na decku líbí
 
Thundermaw Hellkite. Jeden z neduhů UWR Flash decků je to, že i když kontrolují hru, často nemají možnost rychle zabít soupeře. Soupeř pak může mít pár šťastných topdecků a výhra vám nakonec proklouzne mezi prsty. Thundermaw Hellkite představuje rychlý clock, její abilita se dá použít vícekrát v kombinaci s Restoration Angelem a taky je to odpověď na Lingering Souls, které jinak můžou být velmi nepříjemné. Přijde mi, že Thundermaw Hellkite je na současném formátu jedna z nejlepších karet a v URWku by rozhodně neměla chybět.
 
Warleader’s Helix. Na tuhle kartu se nepějí žádné ódy, ale ve skutečnosti je to jedna z nejlepších karet z Dragon’s Maze. Čtyři damage plus lifegain může zvrátit vývoj hry a pokud to soupeř nečeká, může ho to zle vytrestat. Damage race, o kterém si soupeř myslel, že má vyhraný, najednou prohrává.
 
Co se mi na decku nelíbí
 
Všeobecně strategie celého decku. Přijde mi, že skoro všechny dvojkové decky dělají něco silnějšího, než UWR a UWR má problémy skoro ve všech matchupech. Karty jako Sphinx’s Revelation jsou skvělé při hledání ztracené půdy pod nohama, ale třeba Junk Reanimator s vámi může pomocí karet jako Unburial Rites nebo Grisly Salvage snadno udržet tempo i po zahrané Revelaci. Jejich bytosti jsou přitom daleko silnější, než vaše, takže když je nemůžete přehrát kvalitnějšími bytostmi, ani karetní výhodou, tak jak je vlastně chcete porazit?
 
Když už se tu bavíme o Sphinx’s Revelation, tak další věc, kterou nemám rád, je mixování protichůdných strategií. Sphinx’s Revelation je skvělá pro ovládnutí hry, když vaše ostatní karty mají za úkol kontrolovat situaci na stole. Geist of Saint Traft je ale přesný opak. Geist je karta, která na soupeře vyvíjí tlak a chce ukončit hru dříve, než soupeř přijde s nějakou účinnou defenzívou. Je těžké zabít soupeře Geistem, když máte ruku plnou karet jako Sphinx’s Revelation a je těžké převzít kontrolu nad hrou po zahrané Revelaci, když si nalížete ofenzivní karty jako Geist of Saint Traft.
 
Jak porazit UWRko
 
Je těžké pokoušet se porazit UWRko tím, že budete prostě rychlejší a agresivnější. Spousta burnu zkombinovaného se Snapcaster Magem rozdrtí všechny potvorové decky, které se spoléhají čistě na agresivní útočný plán.
 
Příklad úspěšné strategie proti UWRku představuje Junk Reanimator. Má spoustu různých hrozeb, na které musí UWRko odpovědět (Thragtusk, Obzedat, Sin Collector, Deathrite Shaman, Garruk Relentless, Acidic Slime, Lingering Souls) a žádnou možnost zajistit, že další hrozby nebudou přicházet (Unburial Rites, Grisly Salvage). Většinou jim prostě dojdou karty a některá z uvedených hrozeb je zabije.
 
Je taky důležité mít karty, které mohou dobře interagovat s Geistem of Saint Traft, abyste prostě neprohráli na Geista seslaného ve třetím kole. Skvělým příkladem takové karty je Thragtusk.
 
Naya Midrange
 
Před pár týdny jsem natočil pár videí s podobným deckem, který dovedl James ke čtvrtému místu minulý týden v Philadelphii. Deck se často honosí opravdu vynikajícím draw a může snadno porazit jakýkoli dvojkový deck. Když hrajete ty nejlepší a nejvšestrannější karty, je jasné, že v každém zápase budete mít několik opravdu dobrých karet, ať už váš soupeř hraje cokoli…

Naya Midrange

Richard Nguyen
4. místo na SCG Open 23.6.2013
Main Deck Sideboard
2 Clifftop Retreat
1 Gavony Township
1 Kessig Wolf Run
4 Rootbound Crag
4 Sacred Foundry
4 Stomping Ground
4 Sunpetal Grove
4 Temple Garden

4 Avacyn’s Pilgrim
4 Boros Reckoner
3 Loxodon Smiter
3 Restoration Angel
4 Thundermaw Hellkite
4 Voice of Resurgence

2 Advent of the Wurm
4 Searing Spear
3 Selesnya Charm
1 Blasphemous Act
2 Bonfire of the Damned
2 Pillar of Flame
2 Oblivion Ring
1 Pacifism
2 Unflinching Courage
2 Volcanic Strength
2 Boros Charm
2 Ranger’s Guile
1 Ray of Revelation
1 Blasphemous Act
2 Bonfire of the Damned
 
 
Co se mi na decku líbí
 
Thundermaw Hellkite a Bonfire of the Damned. Jak už jsem říkal – a musím to znovu zdůraznit - tyhle karty jsou podle mě dvě z nejsilnějších karet na současném standardu a fakt, že tenhle deck umí obě dvě dobře využít je sám o sobě výborný argument, proč tenhle deck hrát.
 
Tahle strategie se mi prostě obecně velmi zamlouvá. Voice of Resurgence, Loxodon Smiter a Boros Reckoner jsou velmi všestranné karty. Jsou zároveň dostatečně agresivní proti kontrolům a představují velkou překážku pro agresivnější decky.
 
Co se mi na decku nelíbí
 
Hodně noncreature spellů a žádný Domri Rade. Myslím, že Domri Rade je výjimečná karta a jeden z hlavních důvodu, proč hrát deck jako je tenhle. Noncreature spelly, které tu jsou, sice nejsou špatné, ale žádné z nich nejsou lepší než Domri a nemají takový vliv na hru, jako může mít Domri. Možná jsem blázen, ale prostě nechápu, proč tahle Naya nehrála tohoto výborného planeswalkera.
 
Taky se mi zdá, že tenhle deck může ukázat i svoji slabší stránku. Když si líznete mýtickou část decku, máte pocit, že prostě máte karty, se kterými se soupeř nemůže měřit. Ale když si líznete uncommonovou a commonovou část decku, máte zcela odlišný pocit. Ruka plná Avacyn Pilgrimů, Searing Spearů, Pillar of Flamů a Selesnya Charmů vypadá dost slabě a situačně. Kdo ví, jestli bude Pillar of Flame a Selesnya Charm v matchupu, který vás čeká, vůbec užitečný. Právě z těchto důvodů mi přijde lepší hrát Domriho a více silných bytostí. Je pravda, že třeba karty jako Selesnya Charm můžou být někdy lepší, ale s Domrim, Hellkitami a Bonfirem můžete vždy počítat, jakožto s dobrou kartou. Pokud chcete hrát situační karty jako Selesnya Charm, tak pro ně je tu místo zvané sideboard.
 
Jak porazit Naya Midrange
 
Dobrý removal a levné, defenzivní bytosti znamenají, že je pro ostatní decky těžké porazit Naya Midrange tím, že budou prostě rychlejší. Nejlepší způsob, jak porazit tenhle deck je prostě zahrát něco lepšího a silnějšího.
 
Obě varianty Aristokratů jsou v podstatě dobré proti Naya Midrangi, protože jsou schopné zabít větší bytosti Tragic Slipem a mohou pokořit její herní strategii kartami jako Skirsdag High Priest nebo Blood Artist.
 
Ostatní decky
 
Je tu ještě spoustu dalších decků, se kterými se můžete docela často střetávat, ale nehrají se tolik, jako výše zmíněné decky. A jelikož je tenhle článek už docela dlouhý, projdu tyhle decky jenom stručně.
 
Bant Hexproof
 
Bant Hexproof

Steven Durham
3. místo na SCG Open 16.6.2013
Main Deck Sideboard
1 Forest
4 Breeding Pool
4 Hallowed Fountain
4 Hinterland Harbor
4 Sunpetal Grove
4 Temple Garden

3 Avacyn’s Pilgrim
4 Invisible Stalker
2 Strangleroot Geist
4 Voice of Resurgence
4 Geist of Saint Traft

4 Ethereal Armor
4 Rancor
4 Spectral Flight
4 Unflinching Courage
4 Selesnya Charm

2 Ajani, Caller of the Pride
4 Centaur Healer
4 Advent of the Wurm
1 Azorius Charm
3 Rootborn Defenses
2 Sigarda, Host of Herons
1 Forest
 

Líbí se mi, že s deckem máte často tak brutální draw, které prostě žádný deck neporazí. Deck také snadno porazí oponenta, který na tenhle matchup není připravený. Ale nelíbí se mi jeho nekonzistence. Někdy vám přijdou na ruku jenom bytosti bez enchantmentů, jindy zase musíte zmuligenovat ruku se třemi zeměmi a čtyřmi enchantmenty. Způsob, jak tenhle deck porazit, je mít rychlejší a proaktivní strategii, mix agrese a disrupce, nebo prostě stačí hrát removal, který interaguje s jejich hexproof bytostmi.
 
Někdy taky vyhrajete jenom proto, že budete ten šťastný oponent, který proti nim hraje v kole, kdy jim to nepřijde a nepředvedou skoro nic.
 
Naya Blitz
 
Naya Blitz

Gene Richtsmeier
2. místo na SCG Open 9.6.2013
Main Deck Sideboard
4 Cavern of Souls
2 Clifftop Retreat
2 Rootbound Crag
4 Sacred Foundry
4 Stomping Ground
1 Sunpetal Grove
4 Temple Garden

4 Boros Elite
4 Burning-Tree Emissary
4 Champion of the Parish
4 Experiment One
4 Firefist Striker
4 Flinthoof Boar
4 Frontline Medic
4 Lightning Mauler
4 Mayor of Avabruck

3 Madcap Skills
3 Boros Reckoner
3 Boros Charm
2 Ray of Revelation
3 Thalia, Guardian of Thraben
1 Mizzium Mortars
3 Pillar of Flame
 

Příklad toho, jak rychlý a agresivní může deck být. Líbí se mi, že deck prostě porazí každého, kdo si nechá pomalou ruku bez interakce, svým konzistentním zabíjením ve čtvrtém kole. Nelíbí se mi ale, že jednotlivé karty mají samy o sobě velmi nízký power level. Trocha levného removalu a jedna větší hrozba od soupeře může deck snadno porazit. S deckem se zároveň velmi špatně mulliganuje, protože potřebuje všech sedm karet k tomu, aby mohl mít dostatečně agresivní start. Abyste tenhle deck porazili, v podstatě stačí mít hodně levných interagujících karet, abyste mohli včas stabilizovat pomocí nějakého hromadného ničení, nebo velkých silných bytostí.
 
Junk Aristocrats
 
Junk Aristocrats

Brad Nelson
1. místo na SCG Open 2.6.2013
Main Deck Sideboard
1 Swamp
2 Gavony Township
4 Godless Shrine
4 Isolated Chapel
4 Overgrown Tomb
2 Sunpetal Grove
4 Temple Garden
4 Woodland Cemetery
4 Blood Artist

4 Cartel Aristocrat
4 Doomed Traveler
3 Skirsdag High Priest
4 Voice of Resurgence
2 Young Wolf
3 Varolz, the Scar-Striped

4 Tragic Slip
4 Lingering Souls

3 Sorin, Lord of Innistrad
4 Deathrite Shaman
3 Sin Collector
3 Unflinching Courage
2 Abrupt Decay
2 Garruk Relentless
1 Appetite for Brains
 

Deck s nejhezčí synergií na formátu. Jednotlivé karty nejsou samy o sobě tolik silné, ale hezky spolu spolupracují a vytvářejí dobrý game plan. Deck je těžký na hraní, ale za dobrou pilotáž se vám bohatě odmění. Také se mi líbí, že má hodně způsobů, jak vyhrát. Od Blood Artisty až po Skirsdag High Priesta, Lingering Souls nebo Cartel Aristocrata.
 
Většina proher s deckem je způsobená tím, že si líznete buďto všechny malé bytosti a nic, co by mezi nimi vytvořilo synergii, nebo že vám prostě přijde moc zemí. Deck také neumí porazit Rest in Peace a musí být připravený ho zničit, jinak prohraje.
 
Karty jako Bonfire of the Damned a Thundermaw Hellkite jsou proti Junk Aristokratům taky skvělé, protože představují zároveň velkou hrozbu a také narušují jednotlivé synergie. I další karty jako Izzet Staticaster, Curse of Death’s Hold a Rest in Peace můžou po sidu zcela dominovat a vyhrát hru samy o sobě.
 
The Aristocrats
 
The Aristocrats

Casey Hanford
1. místo na SCG Open 9.6.2013
Main Deck Sideboard
1 Plains
4 Blood Crypt
1 Cavern of Souls
2 Clifftop Retreat
4 Dragonskull Summit
4 Godless Shrine
4 Isolated Chapel
4 Sacred Foundry

4 Blood Artist
4 Boros Reckoner
4 Cartel Aristocrat
4 Doomed Traveler
4 Falkenrath Aristocrat
2 Obzedat, Ghost Council

4 Tragic Slip
3 Blasphemous Act
4 Lingering Souls

3 Sorin, Lord of Innistrad
2 Glaring Spotlight
1 Thundermaw Hellkite
2 Assemble the Legion
1 Obzedat, Ghost Council
1 Olivia Voldaren
2 Liliana of the Veil
1 Blasphemous Act
3 Mark of Mutiny
2 Pillar of Flame
 

The Aristocrats: Act 2 mají podobný styl hraní jako Junk Aristocrats, ale s několika velkými rozdíly. Mají možnost vyčistit stůl pomocí Blasphemous Actu a mají velkého finišera v podobě Obzedata. Ve výsledku to znamená, že obětují něco ze synergie pro silnější late game. Aby mohl pravidelně zakastit tyhle karty, musí tenhle deck hrát více zemí a nemůže se dovolit hrát země jako je Gavony Township v Junk Aristokratech. Proto se také častěji stává, že prohrajete na mana flood. Na druhou stranu se tu ale nestává, že byste si lízli příliš mnoho slabých bytostí, protože Obzedat, Falkenrath Aristocrat a Boros Reckoner jsou všechno velmi silné bytosti samy o sobě a nepotřebují nějakou extra synergii s ostatními kartami.
 
Curse of Death’s Hold a Izzet Staticaster proti tomuhle decku přímo dominují, stejně jako proti Junk Aristocratům. To samé platí i o Thundermaw Hellkite a Bonfire of the Damned. Nevím, jestli o tom už slyšeli - ale jsou to celkem dobré karty.
 
Naya Aggro
 
Naya Aggro

Aaron Barich
1. místo na SCG Open 26.5.2013
Main Deck Sideboard
2 Forest
4 Rootbound Crag
4 Sacred Foundry
4 Stomping Ground
4 Sunpetal Grove
4 Temple Garden

4 Boros Reckoner
4 Dryad Militant
4 Experiment One
4 Ghor-Clan Rampager
4 Loxodon Smiter
4 Strangleroot Geist
4 Voice of Resurgence

2 Rancor
2 Advent of the Wurm
2 Boros Charm
4 Searing Spear
3 Pacifism
3 Volcanic Strength
2 Boros Charm
2 Ray of Revelation
3 Skullcrack
2 Mizzium Mortars
 

Tenhle deck vyhrál SCG Open ale o pár týdnu později už o něm nebylo vůbec slyšet. Je to agresivnější deck než Naya Midrange, ale hraje dost stejných karet. Slabina táhle verze je fakt, že se těžko zbavuje soupeřovy Voice of Resurgence a Boros Reckonera a také má špatné matchupy s oběma druhy Aristokratů. K výhře proti Naya Aggru by vám mělo stačit pár levných interagujících karet následovaných něčím jako Boros Reckoner, nebo jinou velkou hrozbou.
 
Golgari Midrange
 
Golgari Midrange

Daniel Kilmartin
6. místo na SCG Open 23.6.2013
Main Deck Sideboard
14 Swamp
2 Golgari Guildgate
4 Overgrown Tomb
4 Woodland Cemetery

4 Desecration Demon
2 Disciple of Bolas
4 Geralf’s Messenger
4 Thragtusk

3 Abrupt Decay
2 Cremate
1 Putrefy
3 Tragic Slip
2 Victim of Night
3 Mutilate
4 Sign in Blood

1 Garruk Relentless
3 Liliana of the Veil
1 Pithing Needle
1 Underworld Connections
2 Crypt Incursion
2 Golgari Charm
3 Appetite for Brains
1 Barter in Blood
3 Duress
1 Gaze of Granite
1 Sever the Bloodline
 

 
Tenhle deck už se několik týdnů drží na okraji metagame. Hraje plno velkých a odolných bytostí, hodně removalu, nějaké card draw a to je vlastně všechno. Deck je velmi dobrý proti ostatním creature deckům, protože má ty nejlepší bytosti a takřka nekonečný přísun removalu. Má ale problémy s více odolnými hrozbami, které přestavují hlavně planeswalkeři a pak karty jako Voice of Resurgence nebo Lingering Souls. Abyste deck porazili, je třeba hrát co nejvíce bytostí, se kterými se nedá měnit jedna za jedna a taky hrozby, na které mají málo odpovědí – skvělým příkladem jsou již zmiňovaní planeswalkeři.
 
A to je pro tentokrát vše. Děkuji za přečtení,
 
Brian Braun-Duin
@BraunDuinIt na Twitteru
BBD na Magic Online
 
 O autorovi – Brian Braun-Duin hraje magic s menšími přestávkami od Time Spiral bloku. Mezi jeho největší úspěchy patří dvě top8 na SCG Invitationals, plno top8 na SCG Open a dvě vyhrané PTQ (aktuálně vyhrál s Junk Reanimatorem jedno z PTQ Theros). Také se snaží se o to, aby se Squire stal uznávanou kartou na Modernu a Legacy.
Komentáře
Nyní zde nejsou žádné kometáře. Buďte první!
Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí