čtvrtek 25. dubna 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

úterý 14. ledna 2014
Artefakty I.
Autor: Ufin @ 15:10 :: 3666 Přečtení :: 5 Komentáře :: :: Tvorba balíků
 
Přátelé nováčci ve světě Magicu, zdravím vás, jsem poctěn, že jste si otevřeli můj článek k přečtení.
 
Hrajete rádi s artefakty? Míváte smůlu na země? Trápíte se s příliš barevnými balíky? Pokud ano, možná byste se mohli nechat inspirovat mými zkušenostmi se stavbou balíků, kde není ani jedno enchantment nebo sorcery či instant, kde jste zařízeni na to, že si líznete jednu zemi za šest karet, kde si nějakou barevnou manu žádá jen desetina vaší knihovny. Ano, jste tady správně. Milujeme artefakty, zbožňujeme pocit zabít soupeře obyčejným tapnutím. A také vás asi potěší, že za své arte-balíky jsem nevysolil žádné horentní sumy; vesměs se jedná o budget varianty, nejsem si vědom, že by nějaká má karta stála více než 100 Kč, a nad padesátikorunu jich tu bude jen pár. Možná kecám, protože většinu drahých karet jsem si pořídil v preconstructed balících (za všechny jmenujme Elspeth vs. Tezzeret), ale tak nějak to bude.
 
Tento článek bude trochu zvláštní v tom, že bude rozdělen na dva díly. V první části detailně popíši základ všech svých artefaktových balíků. Jedná se o cca 40 karet vč. zemí a se sideboardem. V druhé části si rozebereme šestero nástaveb (o cca 20 kartách každá), které zajímavě onen základ posouvají k různým strategiím; bude tam nějaký ten tribal (jednak silní golemové, jednak početná myrátka), strategie kontrolní a létavá (esper), strategie metalcraft, dále hrátky s equipment a konečně také pro pobavení target player loses the game. A to vše s jedním základem. Pojďme se na něj mrknout.
 
Artefakty Michal
Main Deck Sideboard
4 Seat of the Synod
1 Azorius Chancery
2 Buried Ruin
1 Vivid Creek
1 Halimar Depths
4 Etherium Sculptor
1 Mycosynth Golem
3 Silver Myr
3 Pristine Talisman
1 Coalition Relic
4 Sol Ring
2 Etched Champion
2 Master of Etherium
1 Steel Overseer
3 Loxodon Warhammer
1 Unwinding Clock
1 Lux Cannon
1 Goblin Charbelcher
1 Darksteel Forge
1 Memnarch
1 Lightning Greaves
1 Tezzeret the Seeker
 
1 Shield of the Last Kappa
1 Leonin Abunas
1 Lodestone Golem
1 Thunderstaff
1 Norn’s Annex
2 Spidersilk Net
1 Ratchet Bomb
1 Creepy Doll
1 Paraselene
1 Angelheart Vial
1 Mirrorworks
1 Arcum Dagsson
2 Island
 
 
Technická poznámka k decklistu: Asi jste si všimli, že balík je postaven trochu mimo obvyklé formáty. V zásadě je to modern bez banlistu a s povolenými kartami pro commander. Tento formát hrajeme v našem klubu; pokud by vás můj balík měl nějak inspirovat, nezapomeňte na to, prosím. Dík za pochopení.
 

*** MANABÁZE ***

 
Země: Ach, ty země, nutné zlo. Tento životní postoj je typický pro většinu mých balíků, ale zde jej dotahuji ad absurdum. Zemí zde hraji jen dvanáct! (Plus mínus, záleží na variantě nadstavby tohoto základu). Praxí mám vyzkoušeno, že to je počet, po kterém lze rozumně požadovat, abyste ve startovní ruce měli alespoň jednu zemi (a Sol Ring), variantně dvě země. Nic víc od zemí neočekáváte a nic víc pro start nakonec ani nepotřebujete.
 
Seat of the Synod: Kdesi jsem slyšel, že je na tuto zemi snad ban; ani bych se nedivil. Komu ban není šumák, alternuje obyčejným Islandem.
 
Azorius Chancery: Nemůžete ji hrát v prvním kole, takže pokud máte na startovní ruce jen tuto zemi, musíte bohužel mulliganovat. Během hry je ale fajn.
 
Buried Ruin: V nějakém pátém šestém kole už máte obvykle tolik alternativních manových zdrojů, že tuto zemi klidně obětujete.
 
Vivid Creek: Některé nadstavby jsou tříbarevné, jedna dokonce pětibarevná. Hodí se.
 
Halimar Depths:Možná bych zvážil výměnu této země za druhý Vivid Creek.
 
Alternace zemí – manové a slevovací artefakty:
 
Etherium Sculptor. Tato karta má oproti jedné drobné nevýhodě (potřebuje modrou manu) pár zásadních výhod. Vypíchnu dvě: Zaprvé ji sešlete už ve druhém kole, takže opravdu vám stačí začít hru jen se dvěma zeměmi (je-li jedna z nich modrá) nebo s jednou modrou zemí a Sol Ringem. Ideální start. Zadruhé: bezbarvé spelly, což je naprostá většina vaší knihovny, se dají zlevnit až na nulu. Paráda, ne?
 
Mycosynth Golem: Affinita, netřeba nic dodávat. Prostě prázdná ruka.
 
Silver Myr. Ve druhé části článku uvidíte, že na myrech se dá postavit velmi efektivní tribal deck. Ten je ale spíše o myrových tokenech. Manoví myrové jsou použitelní univerzálně, a proto je obsahuje už samotný základ mých artefaktových balíků. Co s nimi? Hodně dlouho jsem uvažoval nad myšlenkou „myrátka versus země“. Vyprofiloval jsem si tyto plusy a mínusy manových myrátek (oproti tradičnímu získávání man zeměmi):
+ jedná se o bytost, takže občas si s ní i zabojujete, nehrozí vám neužitečný manaflood, občas také na myrátko zavěsíte nějaký ten equipment, jinak řečeno, dají se posílit
+ můžete jich vyložit více za kolo, a také to často děláte, protože máte slevu od Pana Sochaře nebo affinitu, pročež je často sesíláte úplně zadarmo
+ jedná se o artefakt, takže se s ním kombí tři čtvrtiny tohoto balíku; tato výhoda částečně mizí, pokud člověk kašle na ban a používá nějakou tu zemi-artefakt (artifact land)
+ v tomto balíku si je umíte na rozdíl od zemí vyhledat
- jedná se o bytost, takže trpí únavou ze seslání; ta se ovšem dá efektivně odstranit equipmentem Lightning Greaves
- creature vám soupeř odstraní mnohem snáze než land
- v prvních dvou kolech jsou vám manamyrové k ničemu, bez zemí se prostě neobejdete, myrátka země nikdy úplně nenahradí
- pokud v knihovně nahradíte jednu zemi jedním manovým myrem, ten pak z principu nefunguje jako manový urychlovač, ale jako manová náhrada nepoložené země; když s tím počítáte, OK, ale je nutné si tohle přiznat
- myrátka jsou dražší než jiné bytosti, které za tapnutí plodí jednu manu; je to cena za to, že jsou bezbarví
- soupeři sem tam zahrají kartu, která vám umožní nalézt si v knihovně basic land; myrátko vám nikdo jen tak nedaruje
... takže summa summarum jsou spíš mínus; hraji je jen proto, že chci. Nahradit zeměmi je můžu vždycky a přiznám se, že několikrát už jsem k tomu neměl daleko... ale je to stylovka.
 
 
Pristine Talisman. Jediný gainlife kromě Loxodon Warhammer. Vážně se hodí. Pokud nepotřebuji barevnou manu, seslání Talismanu upřednostňuji před vším ostatním, samozřejmě kromě Sol Ringu.
 
Coalition Relic. Možná ještě víc než všebarevnost člověk využije možnost odložit si jednu manu do dalšího kola. Skvělá věc.
 
Sol Ring. To nejlepší na závěr kapitoly. Osobně bych na tuto kartu hodil ban, tak je nefér. Je děsně nevyvážená. Mohu vám to dokázat. Tuto kartu bych hrál, i kdyby stála tři many: než jsem získal Sol Ring, hrál jsem Palladium Myra a dodnes hraji Pristine Talisman a Coalition Relic. Sol Ring bych bral všemi deseti, i kdyby přicházel do hry taplý (aneb únava ze seslání Palladium Myra), i kdyby mi při příchodu zvedal něco jiného (hraji dvojzemě typu Azorius Chancery). I kdyby to byla snadno sundatelná bytost (jako ostatní manoví myrové 1/1), i kdyby měl many nějak omezené jen na artefakty (hraji v základu Etherium Sculptor, v nadstavbě i Myr Reservoir), i kdyby se, co já vím, odtapával jen v případech, když mi někdo umře, i kdyby mi za každé tapnutí bral život, i kdyby svou abilitu mohl použít třeba jen v soupeřově kole nebo třeba jen třikrát za hru (dřív jsem tu hrál Sphere of the Suns), kdyby dával manu jen za metalcraft atd. atd. ... Ale pro Sol Ring NIC z toho, co jsem právě vyjmenoval, neplatí! Sluneční prsten prostě žádnou nevýhodu nemá. Je to neuvěřitelné. Nestojí tři many, nestojí ani dvě… stojí jednu. Bezbarvou. Která se vám okamžitě vrátí. Tohle mi rozum nebere. A navíc tahle karta skvěle vypadá. Krátce: Sol Ring mi umožňuje začínat i s jedinou zemí v ruce, a kdyby nic jiného, tohle mi k nirváně stačí.

 
 

 

*** ARTEFAKTOVÉ ZÁZEMÍ ***

Univerzálně použitelní bijci:
 
Etched Champion: Podmínka metalcraft je v tomto balíku samozřejmě k smíchu, to splňujete s prstem v nose už ve třetím kole, kdy sesíláte Šampióna. Jinak nováčkům doporučuji si pořádně prostudovat, co to ta protekce vlastně je; není to napoprvé úplně jednoduché na pochopení a zapamatování. Není to unblockable, indestructible ani hexproof, je třeba přesně rozlišovat a přesně hrát.
 
Master of Etherium. Dokonalá karta pro naše účely. Obzvláště chutná v kombinaci s Loxodon Warhammer.
 
Bijců v základu víc nepotřebuji, protože mi je bohatě dodávají nadstavby. Tito dva jsou v základu proto, že jsou prostě univerzální a vůbec nejlepší.
 
Zázemí artefaktů:
 
Loxodon Warhammer. Nejtoužebněji vyhlížená karta. Bohužel se slevy a affinita nevztahují na přiřazování, to je jediný problém Kladiva.
 
Steel Overseer. Dělá přesně to, co od něj čekáte, a dělá to dobře. Nováčky upozorňuji na to, že cukruje i sám sebe, pročež jej doporučuji tapovat až na konci soupeřova kola, aby mohl blokovat. A když přece jen potřebujete posílit v nejbližším boji, tak to dělejte, jak se hrají posilovací instanty: Overseera tapujte až po deklarování obránců, těsně před udílením zranění.
 
Unwinding Clock. Není tak skvělý, jak se tváří, neboť v soupeřově kole many nemáte většinou jak utratit. Užitečnější je, že mým bijcům dává v podstatě vigilance, pročež lifelink Loxodon Warhammera působí v mém i soupeřově kole. Nejlépe se ovšem kombí se Steel Overseer a Lux Cannon.
 
 
Lux Cannon a Goblin Charbelcher. Jeden lepší než druhý, i když každý má své mínus. Lux Cannon je hodně pomalý (ale krásně se kombí s Energy Chamber), Goblin Charbelcher je zase nevyzpytatelný; v žádném balíku nemůže být smrtelnější než zde, neboť statisticky tu vychází, že za jedno tapnutí vezme průměrně mezi pěti až šesti životy. Může to ovšem být klidně dvacet životů (v jedné nadstavbě se dokonce najde i nějaký ten Mountain), ale může to být také nula, bohužel. Nepříjemné také je, že targetujete dříve, než začnete odhalovat knihovnu, a to mě pak bere čert, když drakovi 5/5 vezmu čtyři životy...
 
Master Transmuter. Umožňuje zvednout i sám sebe a také umožňuje target „bliknout“, jak upozorňují rulings. Ve výsledku proto abilitu této bezruké krásky využíváte spíše na ochranu něčeho před zabitím nebo na využití ETB efektu než že byste pomocí ní chtěli seslat něco drahého. Dražší artefakty, než je Trasmuterka samotná, totiž v základu mám je dva: Darksteel Forge a Memnarch (Mycosynth Golem se nepočítá).
 
Darksteel Forge. Pro soupeře většinou konečná stanice, i když samotná vám hru rozhodně nevyhraje. S jeho manacostem kupodivu větší problémy nemívám.
 
Memnarch. Sedm man na společnou aktivaci obou abilit nebývá až zas takový problém jako to, že tři z toho musejí být modré. Naštěstí se to dá rozložit do dvou kol a potěšitelné je, že soupeřovy artefakty se kradou výrazně levněji než ostatní permanenty. Ale moci ukradnout soupeřovi planeswalkera i s countery, to je opravdu lahůdka. Navíc aktivace abilit nepodléhá únavě ze seslání (třeba affinitou). Skvělé.
 
Lightning Greaves. Aneb haste pro všechna manová myrátka (klidně víc za kolo – equip je zadarmo) a hexproof pro Master of Etherium nebo Memnarcha.
 
Tezzeret the Seeker. Nevzpomínám si, že bych kdy aktivoval jeho poslední abilitu, neboť ho vždy vycucám vyhledáváním. Koneckonců, vždyť se jmenuje Seeker, tak co. Mimochodem, tušíte, co si pomocí něj hledám nejčastěji? Hádejte. CMC to má jedna a dává to dvě many... Jinak upozorňuji, že Artifact Land si s ním nevyhledáte, neboť ten nemá converted mana cost „nulový“, jak by si někdo mohl myslet, ale prostě žádný.
 
 

*** SIDEBOARD ***

Můj artefaktový balík má jednu velkou nevýhodu: zabývá se jen sám sebou. Což o to, to umí báječně, synergie všech karet je přímo famózní. Ale cenou za to je, že už nemá sil na to zabývat se soupeřem. S výjimkou dvou karet nemá odstraňování jednotlivé ani hromadné, nemá rušení spellů, nemá zvedačky, tapovačky, blesky, zabíjení, discard, nic. (To platí pro všechny nadstavby, snad jen nadstavba Metalcraft je na tom trochu lépe, ale to jen kvůli playsetu Galvanic Blast.) Toto základní nastavení – nepracujeme se soupeřovým battlefieldem, rukou ani hrobem – se projevuje i v přístupu k sideboardu. Vzhledem k tomu, že nerozlišujeme, proti komu hrajeme (ne, že by nám to bylo jedno, ale nepracujeme s tím), nějakým velkolepým sajdováním si moc nepomůžeme. V průměru sajduji jen dvě karty, pokud vůbec. Které?
 
Shield of the Last Kappa proti balíkům s blesky. Ale je to spíš jen taková funny karta, hru vám sama o sobě nezachrání. To se ostatně dá prohlásit asi u každé karty ze sideboardu…
 
Leonin Abunas též proti bleskům, ale navíc i proti tapování a podobně. Prostě hexproof všem. Bohužel Lev samotný artefaktem není, a ta bílá, ta je problém. Proto ho sajduji, jen když hraji s nadstavbami, které používají více bílé many.
 
Lodestone Golem je zlomyslný proti soupeřům, kteří jsou pomalí, neboť je zpomaluje ještě více. Mně škodí minimálně.
 
Thunderstaff je naopak dobrý proti zástupům soupeřových jedniček, jako jsou třeba goblini nebo soldieři. Sajduji ho společně s Norn’s Annex.
 
Spidersilk Net hraji docela rád a často, samozřejmě jen proti létavým balíkům.
 
Ratchet Bomb proti tokenům.
 
Creepy Doll proti balíkům, které spoléhají na přerostlé potvory. Ale nadšený z ní moc nejsem, zahraje si málokdy. To proto, že ty potvory mají zhusta trample, a že Panenka neumí létat.
 
Paraselene vám nikdy neuškodí, zato zlikviduje všechny Oblivion Ringy a podobné hnusárny.
 
 
Angelheart Vial, Mirrorworks, Arcum Dagsson nejsou ani tak proti soupeři, jako že akcentují filozofii jedné z konkrétních nadstaveb. Uvidíte příště.
 
Občas si do sideboardu nachystám i pár Islandů; ty sajduji, pokud získám dojem, že se nesmím na začátku za žádných okolností zaseknout a že musím stůj co stůj začínat se sedmi kartami.
 
Většina toho, co jsem právě vyjmenoval, jsou ovšem opět artefakty, jak jinak. Přišlo by mi tak nějak hloupé nasajdovat nějaký instant, např. counterspell, do takovéhoto balíku; i když by se objektivně hodil, samozřejmě. Jsem holt za všech okolností stylovej… ;o) Artefaktům musíme přiznat, že nakonec umí všechno. Někdy krkolomně a téměř vždy dráž než barevné spelly, ale i tak stojí za tu srandu.
 
Jaké budgetové karty jsem hrál dříve, ale dnes už pro ně nemám místo? Už jsem zmínil Energy Chamber. Tato karta by v playsetu stála za to, aby se kolem ní postavila nadstavba pracující s charge countery, to by mohla být bžunda; možná do toho někdy půjdu, zatím se mi Komora to balíku vrací příležitostně. Z alternativní manabáze je toho použitelného spousta, např. Sphere of the Suns, Everflowing Chalice apod. Mezi vanilkovými mlátičkami exceluje Rusted Relic (foil za 5 Kč!). Rád jsem hrával Illusionist's Bracers, mít nadstavbu specializovanou na activated abilities, to by také stálo za hřích. Mezi myry najdete spoustu velice užitečných karet. A tak podobně, i všelicí golemové by v jednom kusu mohli tento balík obohatit, zvláště ti manově nároční. Dále mohu prohlásit, že cokoli s modularem by se tu rozhodně neztratilo. Stálo by za to také doplnit nějaký ten flying nebo gainlife. Konec konců – příště uvidíte, že několik karet v nadstavbách je tak šikovných, že by stálo za to zvážit, zdali je nepřesunout do základu.
 

 
 
Přátelé, pro tentokrát už toho bylo dost. Ve stejném ultra artefaktovém stylu se potkáme u příštího článku, ve kterém si spolu projdeme různé nadstavby tohoto základu a budeme se moci pobavit o tom, jak fungují jednotlivé hotové šedesátikartové balíčky. Těším se. Děkuji za pozornost.
Komentáře
Autor: Berigan @ úterý 14. ledna 2014 17:41
Goblin Charbelcher je smrtelnější jen v Charbelcheru, kde tě s ním soupeř zabije klidně i v prvním kole, pokud nemáš v knihovně žádnou zemi tak to vlastně otáčíš až na konec balíku.

Autor: Flamberg @ úterý 14. ledna 2014 21:10
Ad Tezzeret + artefaktové země: Tezzeretova druhá schopnost UMÍ najít artefaktové země.

Země nemají mana cost a tedy mají converted mana cost roven 0.

"202.1b Some objects have no mana cost. This normally includes all land cards, any other cards that have no mana symbols where their mana cost would appear, tokens (unless the effect that creates them specifies otherwise), and nontraditional Magic cards. Having no mana cost represents an unpayable cost (see rule 117.6). Note that lands are played without paying any costs (see rule 305, “Lands”)."

"202.3a The converted mana cost of an object with no mana cost is 0."

Autor: Michal (autor) @ středa 15. ledna 2014 0:09
Díky za připomínku. Já jsem to takto původně hrál, ale kdosi mi tvrdil, že to nemůžu. Není nad citaci pravidel. Ještě jednou dík.

K tomu Charbelcheru: docela by mě zajímal decklist balíku s nula zeměmi, zkusím si to pohledat, dík za tip. Ale upřímně - výhra v prvním kole by mi moc radosti neudělala. ;o)

Autor: Stenli @ čtvrtek 16. ledna 2014 8:46
Takkto na pohled pekne, ale kazda barva za 4 many ti vse sunda destroy all artifact. Ikdyz to asi nema kazdy v decku :)

Autor: Michal (autor) @ čtvrtek 16. ledna 2014 10:53
Samozřejmě. ;o) To nezbývá než risknout, ale tohle lidi vážně nemívají. Na druhou stranu, já bych taky mohl hrát třeba All Is Dust, kdybych chtěl (a kdybych ji měl).

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí