pátek 29. března 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

sobota 1. února 2014
Artefakty II.
Autor: Ufin @ 21:50 :: 2933 Přečtení :: 3 Komentáře :: :: Tvorba balíků
 
Vítám vás u druhé části mého článku pro nováčky, ve kterém popisuji své artefaktové balíky. Minule jsme si popsali základ o cca 40 kartách, ke kterému následně vždy přidávám přibližně dvacetikartové dodatky, které mám dnes v šesti různých variantách. Výsledné balíky se kupodivu od sebe dost liší. Než si je rozebereme, pojďme se s nimi seznámit ve stručném přehledu.


Emet (alias Golemové)
Tento balík je tzv. tribal, neboli postavený bytostech typu golem, a to nejčastěji v podobě tokenů o síle 3/3. Golemové tokeny jsou bezbarvé, samotný balík ovšem kromě základní modré pracuje ještě okrajově s bílou a zelenou, neboť se zde vyskytuje několik barevných neartefaktových bytostí (typ human artificer) s ETB efektem (to znamená, že něco dělají při vstupu na bojiště). Síla balíku je ve slušném množství středně silných bijců, výhoda v nízké závislosti na barevných manách, slabina v absenci létavců. Jinak pro něj – stejně jako pro všechny nadstavby – platí přesně to, co jsem napsal o základu samotném: jeho silná stránka je v bohatých interakcích vlastních karet, slabina v nízké schopnosti reagovat na soupeře. V našem klubovém turnaji má Emet úspěšnost 53 %, hraje se mu dobře proti Borosu, soldierům a podobným tokenovacím strategiím. Decklist tohoto rozšíření je dlouhodobě nejstabilnější, už dlouho jsem zde nic nezměnil.
 
 

Myrveniště
Podivný název balíku odkazuje na řecké slovo myr – mravenec; battlefield se s tímto balíkem přímo hemží myriádami slabých potvůrek, která má každá své vlastní určení. Hotové mraveniště. Tento balík je tedy také typu tribal, funguje ale dosti rozdílně oproti golemům; jeho úkolem je prostě soupeře umlátit čepicemi. Oproti golemům má tu prostou výhodu, že těch tokenů má víc, a tak jej méně bolí, když mu protivník nějaký „zvedne“ nebo když oň přijde v boji. Tento balík je ze všech mých nadstaveb nejúspěšnější, jeho skóre je vynikajících 72 %. Není to rozhodně agresivní tlačák, nerozjíždí se nijak zvlášť rychle, ale jeho síla významně roste s každou další položenou kartou. Exceluje proti balíkům s menším počtem blokerů. Základní modrou rozšiřuje o bílou.
 



Esper
Tento balík má ovšem do klasického esperu, který se dnes hraje v magicu, hodně daleko. Je to hlavně proto, že dvě barvy rozšiřující základní modrou – bílou a černou – nemám k dispozici v dostatečném množství a nemohu si dovolit být na nich závislý. Proto je i tento balík stále povětšinou o bezbarvých artefaktech, i když je ze všech nadstaveb ten nejbarevnější. Co se strategie týče, je to taková všehochuť. Je to trochu kontrol, trochu kombobalík, no a když to přijde, umí také seslat množství drobných bytostí (typ thopter) a i bez nich docela dost létá. Úspěšnost je, nejspíš díky tomu létání, lehce nadprůměrná, a to 58 %. Ale sám se tomu divím, tento balík je takový kočkopes a já za něj hraji ze všech rozšíření asi nejméně rád, byť tu ta úspěšnost je, to mu upřít nemohu. Historicky jde o první mou nadstavbu a jako taková už byla mnohokrát předělána; netvrdil bych ovšem, že nyní už mám finální verzi, stále s výsledkem nejsem zcela spokojený.
 
 
Bleskostroj (neboli Metalcraft)
Nemohl jsem se nepokusit s takovým základem postavit jeden balík na abilitě metalcraft, a kupodivu se výsledek docela povedl. Rozšíření je červené a je tu nejvíce instantů, ale výsledkem rozhodně není Izzet. Přímé zraňování, tzv. blesky, tu ale zastoupeny samozřejmě jsou. Úspěšnost je slušných 63 %, připisuji to především tomu, že tato nadstavba disponuje kvalitnější obranou a nejvíce ze všech umenšuje hlavní nevýhodu původního základu, což je nezájem o to, co má na stole soupeř.
 
 
Equipments
Když připustíme, že základ mám absurdně přeartefaktovaný, tak není debaty o tom, že toto rozšíření je absurdně přeequipmentované; ale je to tak naschvál, je to sranda, a to to tu jde především, ne? Když už se snažíme o vtipnost, tak pořádně, a tak balík obsahuje ty nejšílenější equipmenty, které jsem ve svém albu objevil. Jeho decklist je hodně nestálý, ale nevadí to, celkové vyznění se až zas tak nezmění, i když vyměníte třeba deset equipmentů. Přidaná barva je bílá, ale to jen kvůli dvěma kartám, nadstavba navíc neobsahuje ani jednu modrou kartu, takže jde o nejvíce bezbarvou variantu. Úspěšnost je slabá, jak to už u funny balíků bývá, cca 35 %.
 
Nicotnost (s nikotinem to nemá nic společného, čti to česky, jako že Brána do Nicoty, znáte ten artefakt, ne?)
Když funny, tak funny. Tato nadstavba je naprosto podřízená seslání karty Door to Nothingness a snaze o její tapnutí. Což byste dříve nebo později vždy dokázali; problémem je spíše dožít se této události (máte šanci 23 %, je to výzva). Kdybych parafrázoval flavor text klíčové karty: „Jen šílenec by se pokusil sestrojit takovýhle balík. A jen naprostý imbecil by s ním šel do turnaje.“ ;o) Ale do hospody nebo klubu je to bžunda. Barevnost Nicoty je samozřejmě 5C. Ale jen v abilitách, nikoli v manacostu, což je docela podstatný detail. Nicota má ráda balíky, které spotřebovávají energii na doplňování životů, neboť jim je to k ničemu, naopak to dodává čas nutný k aktivaci Brány.
 
To bychom tedy měli. Nějaké další rozšíření je na skladě? Už v minulém článku jsem se přiznal, že něco nejspíš ještě přibude. Jedna možnost je třeba nadstavba kolem Energy Chamber a příp. Paradox Haze; ta by pracovala, a jsem přesvědčen, že velmi dobře, s charge countery – šikovných artefaktů s charge countery je asi tak milion. Další varianta je postavit balík na Illusionist´s Bracers, tedy plný bytostí (artefaktových, jak jinak) se šikovnými abilitami; ve výsledku by to asi hodilo slušný balík plný counterů +1/+1, taková Clockwork Hydra, Solarion, Steel Overseer a nějaký ten modular, to by byla paráda, za úvahu by ovšem vedle toho stál i takový Ethersworn Adjudicator nebo třeba Myr Propagator, Myr Welder a tak. Nebo si vezměte, jak by mohla být úspěšná nějaká artefaktová rampa; třeba se Sands of Delirium. Také mě napadlo udělat schválně zcela nebytostní nadstavbu plnou indestructible artefaktů a k tomu March of Machines a Sydri, Galvanic Genius. Koneckonců, kdybych někdy chtěl podlehnout pokušení sestavit si artefaktového commandera, tak asi právě takového, se Sydri v čele.
 
Když tak mluvíme o tom, co postavím v budoucnu, přiznám se bez mučení, že jsem dosud vůbec nehledal žádnou inspiraci na netu, a to ani při stavbě základu, pracoval jsem jen s tím, na jaké kusovky jsem sám narazil. Obávám se, že jen co začnu googlit jiné arte-balíky, nadstaveb nejspíš samovolně prudce přibude. ;o) Byl bych každopádně vděčný vám všem, kolegové, kdybyste mi mohli v komentářích dát tip na něco, s čím se dobře hrálo vám.
 

 
 
Už se pomalu dostáváme k decklistům, vydržte. Dovolím si zmínit ještě jednu zajímavost. Celkovou úspěšnost všech artefaktových rozšíření mám rovnu přesně padesáti procent (nejčastěji hraji Myrveniště a funny balíky, takže se to vyrovnává). Zajímavé ovšem je, že dříve jsem s artefakty měl celkovou úspěšnost méně než 40 %. Co způsobilo ten ohromný výkonnostní skok v poslední době? Je to až trapně jednoduché. Nebyla to žádná soustava různých drobných vylepšení ani změna strategie či myšlenky, na které je postavený základ, není to vůbec nic záhadného ani chytrého. Na svědomí to má jednoduše playset Sol Ringů, které jsem před vydáním Commander 2013 neměl. S tímhle se Wizardi myslím fakt uťali. Ale zlobit se na ně pro to nebudeme. ;o)
 
Tak tedy ty slíbené decklisty. Mějte prosím na paměti, že vesměs jde o velmi škrťácký budget, o snahu vytřískat maximum z minima. Snad to bude někomu sympatické. Co se formátu týče, tak odkazuji na poznámku v první části článku.
 
*** ***
 

/ Emet (golem tribal) /

 
Emet Michal
Main Deck Sideboard
1 Simic Growth Chamber
1 Tree of Tales
1 Gold Myr
2 Copper Myr
3 Chronomaton
1 Master Splicer
1 Vital Splicer
1 Maul Splicer
1 Sensor Splicer
1 Wing Splicer
1 Conjurer’s Closet
1 Energy Chamber
4 Golem Foundry
1 Colossus of Akros
 
 
Chronomaton. Doporučuji jej samozřejmě tapovat až na konci soupeřova kola, aby mohl blokovat.
 
Z patera Splicerů mám nejraději Winga. Tyto bytosti jsou jediným důvodem pro aplikaci bílé a zelené barvy, jinak by balík klidně mohl zůstat jen v základní modré. Na blikání Splicerů slouží Klozet. Když se teď na to tak dívám, tak přiznávám, že Splicerové by šli možná vyhodit (spolu s Klozetem) a nějak nahradit. Čím? Napadá mě použít čtyři kousky Titan Forge (nebo Conversion Chamber) a k nim dvě Energy Chamber; barevné manazdroje bych nahradil bezbarvými, nejvtipnější by asi bylo, když už tam mám ty Energetické komory, použít něco jako Everflowing Chalice. Když teď tak o tom uvažuji... tak tu změnu sám rozhodně vyzkouším a když už tam budu mít ty 9/9, tak zkusím dodat i nějaké to artefaktové trample, např. Ring of Kalonia. Ale zas na druhou stranu, když zmizí Splicerové, kteří posilují golemy, tak zmizí i důvod hrát zrovna tento tribal... tak nevím.
 
Golem Foundry. Klíčová karta tohoto balíku. Vzhledem k tomu, že čtyři pětiny všech karet jsou artefakty, její abilitu aktivujete opravdu dost často, obzvláště pokud máte na stole Energy Chamber. Vážně zvažuji užití něčeho z trojlístku Doubling Season, Parallel Lives, Primal Vigor. Kdyby něco z toho bylo artefaktem…

 

Colossus of Akros. Jeden z možných golemů – finisherů. Nabízí se jich kupodivu docela dost, v každé edici se nějaký ten golem objeví a většinou stojí za to. Však jsem jich také už pár vyzkoušel; Akroský Kolos bych ani neoznačil za nejlepšího možného supergolema, jen je prostě posledním testovaným, protože je z nejnovější edice. Možná se časem vrátím k Rusted Relic nebo Darskteel Sentinel, s nimi jsem byl zatím spokojený asi nejvíc. Nebo si našetřím na Blightsteel Colossus. ;o) Vyzkoušet je možné leccost. Chtěl bych ale všechny varovat před kartou Precursor Golem. Na první pohled zní lákavě, ale je to vražda pro všechno, co máte na stole, soupeři stačí zahrát jednomanovou zvedačku a jdete se klouzat.


/ Myrveniště (myr tribal) /

 
Myrveniste Michal
Main Deck Sideboard
2 Azorius Chancery
4 Gold Myr
1 Myr Reservoir
3 Myr Galvanizer
2 Myr Battlespere
1 Myr Turbine
1 Myr Enforcer
2 Myr Superion
2 Myrsmith
1 Shrine of Loyal Legion
1 Master’s Call
 
 
Myr Galvanizer. S touto kartou jsem vymyslel kombo na nekonečně mnoho man, stačí mít dva Galvanizery a tapovat a odtapovat dvě manová myrátka. Ale vy ty many stejně nemáte jak rozumně utratit, to je jen taková srandička. Galvanizery hraji samozřemě především kvůli posílení a quasi-vigilanci pro ostatní myry.
 
Myr Superion. I na něj se samozřejmě vztahují slevy a affinita, kdyby někdo pochyboval. Myr Reservoir však ne, protože dle pravidel magicu když jedna karta něco povoluje a druhá totéž zakazuje, nadřazená je vždy ta zakazovací; alespoň tak mi to bylo vysvětleno.
 


 
Možná vás při pohledu na decklist napadlo: proč propána tolik manazdrojů? No, jak to říct a neurazit myry… vezměte si třeba, že musíte neustále platit equip u Loxodon Warhammer, neboť jeho nositelé jsou prakticky, ehm… na jedno použití. ;o)
 

/ Esper (kombo, variantně kontrol) /

 
Esper Michal
Main Deck Sideboard
1 Orzhov Basilica
2 Arcane Sanctum
2 Gold Myr
1 Crown of Empires
1 Scepter of Empires
1 Throne of Empires
1 Sludge Strider
1 Thopter Assembly
1 Broodstar
1 Filigree Angel
1 Tidehollow Strix
1 Sharuum the Hegemon
1 Dispense Justice
1 Sharding Sphinx
1 Sanctum Gargoyle
3 Fabricate
 
 
Koruna, Žezlo a Trůn. Krásné kombo, no řekněte, takové pravé fantasy, inspirativní záležitost. Koruna je v kombu excelentní, bez něj k ničemu. Žezlo v kombu nejslabší, ale bez něj docela ujde, především proto, že abilita nic nestojí. Trůn je v kombu velice slušný a bez něj nejpoužitelnější ze všech tří. Shrnuto: V kombu je to 1. Koruna 2. Trůn 3. Žezlo, bez komba 1. Trůn 2. Žezlo 3. Koruna. Když to sečtete, tak to vychází na pořadí užitečnosti Trůn – Koruna – Žezlo.Takže manacost bych označil za naprosto přesný, nejspíš si to Wizardi spočítali nachlup stejně jako já.
 

Na Vládnoucí kombo se ovšem moc spoléhat nedá, málokdy se sejde vaše štěstí v lízání a soupeřova neschopnost odstraňování. Proto máme alternativní cestu k vítězství, a to skrze sesílání Vrtulníčků pomocí Sharding Sphinx a Thopter Assembly. Bohužel tu není prostor na to udělat z toho pořádný tribal deck, neboť obojí strategie chce čas a ten získáte jedině pomocí kontrolních a tutorových karet, které zabírají zbytek místa (a to je jich tu ještě sakra málo na pořádný kontrol/tutor).
 

/ Nicotnost (5C kombo) /

 
Nicotnost Michal
Main Deck Sideboard
1 Island
4 Vedalken Engineer
3 Kaleidostone
2 Gemstone Array
3 Fabricate
1 Argivian Restoration
4 Composite Golem
1 Etched Monstrosity
1 Door to Nothingness
 
 
Door to Nothingness. Garantuji vám, že vám stoupne tlak, když ji položíte, soupeř začne kolo, a vy čekáte, co se s Bránou do Nicoty stane. Je to zážitek. Každopádně doporučuji Bránu nepokládat, pokud si nejste jisti, že zvládnete v následujícím kole aktivovat její abilitu. Stejně jako vyhledání jí pomocí Fabricate odkládejte, jak to jen jde, poněvadž takhle ji budete muset soupeři ukázat (reveal it, bacha na to!). Ať má soupeř co nejméně času se na ni nachystat, ať si zatím ten svůj Crush či Oblivion Ring použije na něco jiného. A třeba si ji mezítím dolíznete i bez Fabricate nebo Tezzereta.

 

Vedalken Engineer. Pozor, dává dvě many jedné jediné barvy, nikoli dvě libovolné.
 

/ Equipmenty (kombo, type focused)/

 
Equipmenty Michak
Main Deck Sideboard
1 Azorius Chancery
4 Darksteel Ingot
2 Kemba, Kha Regent
1 Puresteel Paladin
3 Brass Squire
1 Bludgeon Brawl
1 Spidersilk Net
1 Argentum Armor
1 Magebane Armor
1 Moonsilver Spear
1 Pariah’s Shield
1 Stuffy Doll
1 Mirrorworks
1 Worldslayer
 
 
Brass Squire. Tak samozřejmě že je fajn neplatit za equip. Co je ovšem naprosto famózní záležitostí, je to, že pomocí těchhle potvůrek můžete equipovat instantně, tedy i v soupeřově kole po deklarování svých obránců. Nebo podstřelovat instanty. To vážně žeru.
 
Kemba, Kha Regent a Puresteel Paladin. Bez nich by to nebylo ono, ovšem bez nich byste vůbec nepotřebovali trápit se s bílou manou, což je fakt mimořádný vopruz. Jednou mi dojde trpělivost a buď tyhle nádhery z balíku vyhážu nebo se rozloučím s Etherium Sculptor a Memnarchem a budem se vesele bělat na úkor modré, kterou nebudeme naopak hrát vůbec.
 

Bludgeon Brawl. To je taková okrajovka, že jsem si sem kvůli ní nedával ani žádný červený manazdroj. Popravdě jsem ji objevil teprve nedávno a ještě jsem si ji ani jednou nelízl. Tak ani nevím, zdali mi bude k nečemu, ale počítám, že když se to sejde, může jít o docela slušné nakopnutí. Vtip je v tom, že když se tapne bytost s equipmentem, sám equipment ipso facto tapnutý není (byť na to hráči často dlabou a z nedůslednosti equipment tapují také), pročež jej můžete tapnout nezávisle pro aktivaci jeho vlastní ability. Takže Bludgeon Brawl mi v žádném případě neuškodí, přinejhorším ho jen nevyužiju. Ale v to nevěřím, naopak se naň těším.
 
Worldslayer. Very funny karta, v podstatě restart, akorát že vám se přitom může stát, že vám na stole náhodou třeba i něco zůstane. ;o) Ne, dělám si srandu, jen kvůli tomuto mečíku mám v balíku schválně tolik indestructible a když se schyluje k tomu, že bude použit, intenzivně se snažím jich mít na stole co nejvíc, žádná náhoda.
 
Vtipnost woodoo panenky Stuffy Doll oceňují dokonce i mí soupeři. Nejde o to, že přežije Wordslayera. Cílem je zavěsit na ni Pariah’s Shield a sestavit tak kombo... které soupeř často nepochopí, dokud jej nevyzkouší na vlastní kůži. To znamená dokud nezaútočí, hehe.
 
Štít Párijů (nevíte, kdo to jsou párijové? prostudujte si kastovní systém v Indii, oceníte pak vtip Wizardů) se částečně kombí i s Magebane Armor. Bohužel jen co do noncombat damage, ale eliminovat blesky do hlavy, to stojí za to.
 
Výše jsem psal, že decklist této nadstavby je dosti proměnlivý, neboť equipmenty různě obměňuju. Jak například? Tak někdy zruším Worldslayera a místo něj dám třeba Elbrus, the Binding Blade a Whispersilk Cloak. Nebo Dead-Iron Sledge či Banshee's Blade. Je-libo infect? Máme tu Grafted Exoskeleton. Dá se vyzkoušet i nějaké to living weapon, třeba Batterskull. A tak všelijak podobně, čistě dle nálady; smysl a funkčnost balíku zůstanou zachovány. Chce to ovšem měnit ve více kusech, abyste změnu vůbec postřehli. A nezapomeňte, že nejvíc si užijete equipmenty s drahým (pro vás ovšem nulovým) equip.

 

*** ***
 
Pár posledních poznámek k mým artefaktovým balíkům z celkového pohledu.
 
Co se ideální ruky týče, mohu prohlásit, že bez ohledu na nadstavbu bych si přál mít vždy na startu v ruce jednu modrou artefaktovou zemi a třikrát Sol Ring. U Emetu bych pak bral třikrát Golem Foundry, v Myrveništi manového myra, bitevního myra (asi raději Enforcera než Superiona) a Loxodon Warhammer, u Esper samozřejmě tři Empires artefakty, u Nicoty bych chtěl k Bráně nejraději dvakrát Composite Golem, u Equipmentů je skvělé začínat s Kembou, Etherium Sculptorem a dvěma Ingoty. Jinak Sol Ring je ovšem základem a ideální rukou vždy, to bez pochyby.
 
Něco málo k matchupům. Obecně mohu prohlásit, že na druhé straně stolu raději uzříte aggro než kontrol (neboť v prvních kolech dokážete většinou seslat slušné blokery a v pozdějších kolech výrazně trpíte prázdnou rukou) a u kombobalíků rádi přijmete výzvu, kdo dřív – takový závod ale většinou nakonec prohrávám, na to jsem příliš univerzální. Ale kombosoupeře si užijete nejvíc, neboť vás nechává být, a vy tak máte klid na sestavení a spuštění svých strojů. Nejlepší soupeře jsme už probrali jednotlivě, jaký bude ten nejhorší? Bez debaty ten, co umí nasajdovat nějaké to ničení artefaktů, to je jasné. Také blesky do hlavy jsou hodně nepříjemné, neboť nemáte moc gainlife a vaše blokery soupeř jednoduše přestřelí. Nejméně rádi tedy vidíte červenou. Naopak mým snem je zahrát si někdy proti šedé, tedy jinému celoartefaktovému balíku, to se Memnarch poměje. V našem klubu mám bohužel na artíky víceméně monopol.
 
Až se vás zas jednou někdo zeptá, kterou barvu v magicu máte nejraději, a vy budete mít chuť říct „žádnou“, zkuste místo toho třeba prohlásit: „šedá!“. Uděláte mi tím vážně radost, bude nás víc stejně postižených. Pěkný den a artefaktům zdar.
Komentáře
Autor: gob @ neděle 2. února 2014 17:32
článek dobrej. jen škoda, že ufin odflákl formátování článku.

Autor: Ufin @ úterý 18. února 2014 9:29
snazil jsem se ale posledni dobou desne blblne redakcni system a nejde zmenit styl a deck builder pro generaci odkazu na karty uz vubec ne. Pracuje se na tom.

Autor: Idriell @ pátek 21. února 2014 14:16
no love for blade splicer in golem deck?

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí