čtvrtek 28. března 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

čtvrtek 21. srpna 2014
Recenze Magic 2015 Core Set Intro Pack: Will of the Masses
Autor: JakubMG @ 17:51 :: 3528 Přečtení :: 4 Komentáře :: :: Recenze
 

Recenze Magic 2015 Core Set Intro Pack: Will of the Masses


Dobrý den, vítám vás u poslední své recenze, u skvělého bílo-zeleného intropacku M15 Will of the Masses. Jeden z možných překladů názvu balíku je např. „Touha mas“, ale mě by se více líbilo spíše „Vůle lidu“. Krásně se tu totiž ukazuje, jak tento balík umí využít svých slabých bytostí k seslání těch silných (nebojte, nebožátkům se nic nestane, při psaní této recenze nezahynulo jediné zvířátko).

Magic the Gathering Magic 2015 Core Set Intro Pack: Will of the Masses

 

Napřed si krátce shrňme, co je to intropack, a pak hned skočíme na decklist.

Jedná se o předem sestavený balík, který můžete rozbalit, zamíchat a rovnou s ním začít hrát. Není třeba jej před hrou nijak vylepšovat; vezmete a jdete. Když pak po prvních hrách zjistíte, že by vám udělalo radost vyměnit nějaké méně použitelné karty za lepší, v balení najdete dva patnáctikartové balíčky s polonáhodným obsahem (bude tam jedna karta vzácná, tři neobvyklé a zbytek obyčejných – neví se ale, co přesně to bude), které vám mohou posloužit. Intropacky se často kupují jako dárek pro někoho, koho chcete přivítat do světa Magicu. Začátečníkovi také může IP výborně posloužit jako základ pro stavbu něčeho pořádného, s čím se už bude moci postavit kamarádům. Smyslem recenzí je pak přiblížit nováčkům, na jakém principu ten který balík funguje, aby si mohli udělat představu, zdali by je bavilo jej pilotovat. Rádi bychom jim pomohli vybrat si, který ze sady pěti nejnovějších balíků si koupit. Druhou prioritou recenze je navést nováčky, jakým směrem uvažovat v případě, když by si chtěli balík vylepšit. Jako bonus se v recenzi může objevit, jak si ten který balík vedl při testovacích hrách.

Vysvětlení jednotlivých mechanik, které najdete v Intro Pacích:
-
Pravidlové okénko - Magic 2015



Pojďme se podívat na Magic the Gathering Magic 2015 Core Set Intro Pack: Will of the Masses:

Will of the Masses WoTC
Main Deck Sideboard
2 Sunblade Elf
2 Selfless Cathar
1 Wall of Mulch
2 Oreskos Swiftclaw
2 Midnight Guard
2 Living Totem
2 Will-Forged Golem
1 Phytotitan
2 Siege Wurm
2 Seraph of the Masses
1 Hornet Queen
1 Gather Courage
1 Naturalize
1 Titanic Growth
3 Raise the Alarm
2 Devouring Light
1 Nissa’s Expedition
1 Sanctified Charge
1 Meditation Puzzle
2 Triplicate Spirits
1 Overwhelm
2 Feral Incarnation
13 Forest
12 Plains
 


Co je tento balík vlastně zač?

 

A je to tu. A je to jasné. Vrcholem křivky je devítimanové Feral Incarnation, sedmimanový čtyřlístek Hornet Queen, Seraph of the Masses, Siege Wurm, Overwhelm a šestimanová dvojice Phytotitan a Will-Forged Golem. To vše celkem v jedenácti kouscích, z nichž devět má Convoke! Úžasné. Convoke nám říká, že ostatní bytosti mohou pomoci seslat toto kouzlo tím, že se během sesílání tapnou, a tím kouzlo Convoke slevní o manu generickou nebo manu své barvy. O to tu jde. Mít na stole dostatek bytostí, které nám pomohou seslat něco pořádného dříve než soupeř.

Jdem si rozebrat jednotlivé karty. Obvykle je v recenzích třídívám dle toho, jestli jde konkrétní karta „s balíkem“ (ctí jeho hlavní myšlenku) nebo kráčí vedle něho (nectí nic) příp. snad proti němu (jsou i takové karty, třeba i rare, věřte nevěřte). Také už jsem vyzkoušel třídění dle barev tam, kde to dávalo smysl. Tentokrát použiji rozdělení decklistu dle manacostu. Při zkoumání tohoto balíku jde totiž o velice relevantní kritérium. Je tu určeno jedenáct drahých karet, které nám mají vyhrát hru. No a levnější karty mají urychlit a usnadnit jejich seslání. Rozdělení rolí je jasné, náš úkol také. Pojďme na to.

 

Finišéři:

Feral Incarnation: Uncommon sorcery za 8G s Convoke, které pošle do hry tři tokeny 3/3.
V knihovně je toto kouzlo k dispozici dokonce dvakrát. Pane jo. 

Hornet Queen: Rare 2/2 za 4GGG, flying a deathtouch. Když vstoupí do hry, přijde s ní čtvero Sršňů 1/1 s létáním a jedem, dozajista jako Královna.
Královna se tu vyskytuje jednou a nemá Convoke. Což z ní dělá nejméně dostupného finishera. O co je vzácnější na stole, o to je tamtéž smrtonosnější. Sama vám hru nevyhraje, ale dokáže zařídit, abyste hru neprohráli, alespoň tedy ne bojem a v nejbližších kolech. Pokud se vám osvědčí, zvážil bych nějaké to Populate ve stylu guildy Selesnya. 

Seraph of the Masses: Uncommon */* za 5WW s flying a Convoke. Jeho síla je rovna počtu vašich bytostí.
Serafa tu máme dvakrát. Bytost o jeho síle obvykle stojí tři many (např. Křižanda Crusader of Odric, Scion of the Wild, Wayfaring Temple, Geist-Honored Monk, odečteme-li cenu za ETB tokeny), tady se evidentně předem počítá s Convoke, což nepovažuji za fér. Má ovšem jako bonus flying. Ale i tak. Pokud byste předělali tento balík na intenzivnější generování tokenů, za což bych se přimlouval (a přimlouvat budu ještě mnohokrát), možná bych upřednostnil Wayfaring Temple kvůli Populate. Královna jen zatleská.

Siege Wurm: Common 5/5 za 5GG s trample a Convoke.
Dvakrát. Tady najednou – u commona – jako by se za Convoke připlácela jen jedna či dvě many, zatímco u předešlého – uncommona – minimálně tři. 

Uncommon sorcery Overwhelm. CMC má sice strašlivých 5GG, ale naštěstí má Convoke. Dává všem vašim bytostem +3/+3 do konce kola, což v případě velkého počtu bytostí, což by se tu teoreticky někdy dalo spatřit, jde o ultimátku. Bohužel tu ne vždy máte spoustu bytostí, ke škodě všech Convoke i Overwhelmu samotného. Ano, budu se ještě mnohokrát opakovat, generujme tokeny v množství větším než malém! Třeba Selesnya Evangel, kdyby to nešlo jinak. Tokeny Saproling, Bird, Spirit, Snake, Human, co všechno se nám nabízí! 

Phytotitan: Rare 7/2 za 4GG. Když tato bytost zemře, na začátku vašeho příštího kola se vrátí na stůl tapnutá.
Vyskytuje se v balíku o jednom kusu a je bez Convoke. Je to jednoznačně největší mimoň mezi vašimi hlavními kartami, a zrovna tohle je maskot balíku... Proč není ve foilu Hornet Queen? Proč je zrovna tady bytost s právě takovou vlastností, mi hlava moc nebere, nicméně Phytotitan za vás bojuje statečně a dosti neohroženě, tak se na něj zlobit nebudeme. Ale upřímně, víc by se asi hodil do konkurečního balíku Hit the Ground Running. 

Will-Forged Golem: Common 4/4 za šest bezbarvých man. Má Convoke a jinak nic.
Je tu dvakrát. Takovej předraženej slabčáček to je, ale když se zadaří Convoke, může přijít na stůl třeba ve čtvrtém kole a než tato zbraň zastará, nadělá trochu vzrušení u sousedů na zahrádce. Musí ale přijít Convoke.

 

Musí přijít Convoke! Co k tomu potřebujeme? Spoustu, mraky slabých bytostí. 

Raise the Alarm: Common instant za 1W, který nám dá dva tokeny 1/1.
Pámbů zaplať za ty dary! Toto je přesně to, co potřebujeme. Máme to tu dokonce třikrát. Paráda. Akorát bych povzbudil všechny nováčky: hrajte to jako instant! Moje manželka se to po dvou letech taky naučila. Pro Convoke můžete tapnout i bytosti unavené, a navíc to překvapení, to stojí za to. 

Sunblade Elf: Uncommon 1/1 za G, který může být o +1/+1 silnější, máte-li Pláň. Za 4W umí posílit všechny vaše bytosti včetně sebe o +1/+1.
V předchozích recenzích jsme poznali kartu Nightfire Giant, toto je jeho nevlastní brácha. Je ovšem mnohem výhodnější. Takovýchto bytostí by tu mělo být plno! Mezi námi velice lituji, že to není Elf Knight (nebo ještě lépe Human Knight), hned bych pro něj sám měl práci. Škoda. 

Selfless Cathar: Common 1/1 za W, za 1W ho můžete obětovat a posílit tak instantně všechny své bytosti o +1/+1.
Sunblade Elf je jen o maličko lepší. 

Wall of Mulch: Uncommon 0/4 za 1G s defendrem. Za G a obětování nějaké Zdi (jinou ovšem nemáte) si líznete.
Abilita dobrá na aktivaci při posledním sbohem, když by měla zemřít. Pohříchu jde o jedinou možnost draw, kterou tu máte. Není to špatná bytost, i když obvykle bytosti jejího střihu stojí manu jedinou nebo umí něco lepšího (Wall of Blossoms). Ale dobré to je. I s Convoke umí pomoci. Bohužel pak ale nefunguje jako bloker, což je jediný smysl její existence. 

Oreskos Swiftclaw: Common 3/1 za 1W.
Pomaličku přituhuje, máme tu představovány stále méně použitelné bytosti. Ale pořád ještě dobrý, klid, jedem dál. Jsme pořád na dvou manách, což je únosné. 

Midnight Guard: Common 2/3 za 2W. Když přijde jiná bytost na stůl (i cizí!), odtapne se.
Svou cenou je někde na pomezí levných bytostí pro Convoke a slušnými bijci, což znamená, že není ani jedno, ani druhé, v Magicu stejně jako v Bibli platí, že co je bez chuti, bude vyplivnuto (Matouš 5,13; Zjevení 3,15-16). Jeho vlastnost lepší než vigilance to trochu zachraňuje, ale stejně, jen teoreticky jde využít na dvě Convoke za jedno kolo. Možná jsem na něj přísný, ale v praxi se nám moc neosvědčil. 

Living Totem: Common 2/3 za 3G s Convoke. Když vstoupí na stůl, dá +1/+1 counter jiné bytosti.
Nesmí jít na stůl jako první vaše bytost. Bez Convoke jej nesesílejte, proč taky posilovat bytosti soupeře, že. Jinak o něm platí podobný soud jako o Midnight Guard. Je na půli cesty. Je moc silný a drahý na to, abyste si ho jen tak tapovali pro Convoke, a zároveň není dost silný, aby něco vybojoval. Jistě, mezi bytostí 2/2 a 2/3 je v Magicu ohromný rozdíl, v prvních třech intropacích této sady bych obě karty bral všema deseti, ale tady by to chtělo něco trochu jiného, myslím si. Vždyť za tři čtyři many můžete dostat v těchto barvách tři tokeny. 

Uncommon sorcery Triplicate Spirits za 4WW, co dává tři létavé tokeny 1/1 je toho příkladem, neboť od jeho ceny je třeba odečíst průměrné Convoke. Vlastně toho příkladem není, protože průměrná sleva Convoke, jak se tady ukázalo, je slabá dvojka. Ale přesto: Ano, toto je ta správná cesta!

 

Podpora:

Nissa's Expedition: Uncommon sorcery za 4G s Convoke, který vám umožní vyhledat si v knihovně dvě základní země a dát je na stůl tapnuté.

Gather Courage: Uncommon instant za G s Convoke (!): Posil cíl o +2/+2.
Barkshell Blessing, Groundswell, Joint Assault, Might of the Nephilim, Mirran Mettle a další jsou možná lepšími triky, neboť za určitých okolností umí posílit o +4/+4, ale nic se nevyrovná tomu, když si posílíte blokera s komplet zatapovanými zeměmi. Jako s Mutagenic Growth. To je pane překvápko! Já to dělám tak, že deklaruji blokera, a pak blokera tapnu pro Convoke. Řekněte, bloker blokuje i tapnutý, ne snad? Zatím se mi žádný rozhodčí nesnažil vysvětlovat, že by to takto snad nešlo. 

Titanic Growth: Common instant za 1G: Posil cíl o +4/+4.
Jestli není slavný Titanic Growth už překonaný těmi jednomanovými instanty zmíněnými výše. 

Naturalize: Common instant za 1G: Znič artefakt nebo enchantment.
Hodí se. Zvlášť proti největšímu konkurentovi Flames of the Dragon.

Devouring Light: Uncommon instant za 1WW s Convoke. Exiluj útočící nebo blokující bytost.
Upozorňuji opět na Convoke a tedy na možnost seslat jej coby instant zadarmo, jen za cenu tapnutí bytostí, které se beztak bezprostředně poté odtapnou. Convoke je u instantů nesmírně silnou mechanikou, to je dobré si uvědomit. 

Sanctified Charge: Common instant za 4W, který vaše bytosti posílí o neobvyklých +2/+1 a navíc, pokud jsou bílé, i o first strike.
Jen aby těch bytostí bylo dost, aby to za těch pět man stálo. Ale je to instant a first strike u combat triku je pěkná zlomyslnost, fajn. 

Meditation Puzzle: Common instant za 3WW s Convoke. Dostanete osm životů.
Ještě že to je instant, a Convoke proto nebolí. Kdybych si měl kvůli osmi životům a kartě v čoudu zatapovat útočníky nebo blokery, asi bych si ťukal na čelo. Takhle je to jen škoda karty na nic.

 

Hraní a vylepšení:

Víte, jaká byla asi nejdůležitější věta, kterou jsem v odstavcích výše napsal? „Convoke je u instantů nesmírně silnou mechanikou, to je dobré si uvědomit.“ Samozřejmě je ideálem si tapnout bytosti těsně předtím, než se odtapnou, pročež to pro vás není žádné mínus. Proto věnujte zvýšenou pozornost instantům s Convoke, pokud byste si chtěli balík rozšířit. A teď se podržte: Co kdybyste dali instantní rychlost (schopnost Flash) všem svým kartám?!? Nebyla by to paráda? Kombinace Flash a Convoke je skoro stejně vychytané kombíčko jako First strike a Deathtouch, jako Trample a Deathtouch, jako Lifelink a Vigilance, Lifelink a Double Strike. Jak by to šlo? Odvažme se trochu dál než k Angel of Salvation.

 

Tak předně existuje země Alchemist's Refuge nebo Hypersonic Dragon, ale ty mají špatné barvy. Ani oblíbený Prophet of Kruphix zde nejde použít. Nedávno ovšem vyšla univerzální karta Vedalken Orrery, ale u ní vám možná bude vadit nevhodná edice. Nejlépe tedy pro tento účel poslouží asi Yeva, Nature's Herald.

Co dál? Netušil jsem, že bych to mohl někdy napsat, ale tady si to mohu dovolit: Tento balík by klidně mohl zůstat, jak je. Ale přece jen. Dalo by se uvažovat o doplnění nějakého toho lízání a případně trample. Lifelink umí bílé bytosti krásně. Nicméně prioritou by stále měla zůstat „kvanta bytostí“. V tom nám pomůže už párkrát zmíněné Populate. Nebo karty jako:

Alliance of Arms
Mycoloth
Doubling Season
Parallel Lives
Primal Vigor
Orochi Eggwatcher
Orochi Hatchery
Seed the Land
Sporemound
Druidic Satchel
Fungal Sprouting (foil za 9 Kč!)
Selesnya Evangel
Pollenbright Wings
Sprout Swarm
Thallid
Genesis Chamber
Shrine of Loyal Legions
a tak dále.

 

Ať se vám tento balík líbí! Mně se teda líbí moc.

 

Plusy a mínusy intropacku Will of the Masses:

+ Decklist balíku je krystalicky čistý a i pro naprostého nováčka snadno čitelný. Má jasně oddělených jedenáct karet, které se má hráč snažit seslat a tím zvítězit. Ostatní karty mu tuto snahu mají usnadnit, ...
-... v čemuž mu vlastní balíček občas překáží. Skutečně, ani soupeř vám nenaklade tolik nástrah, jako vám jich někdy připraví vaše vlastní knihovna. 

+ Klíčových karet, z nichž každá dokáže rozhodnout hru, tu máte opravdu jedenáct, to je extrémně velký počet. Některé intropacky (např. Hit the Ground Running) by byly vděčné za dvě takové karty.
- Neumíte si tyto karty v knihovně najít, přitom každá umí něco o hodně jiného než jiná a v situacích, kde by jedna excelovala, jiná vyšumí bez efektu. Jinak řečeno vůbec nemáte ve svých rukách, co sešlete, s absencí lízání a tutorů jste stoprocentně odkázáni na náhodu. Nedá se tu ani náhodou mluvit o nějaké pružnosti, nebo „deck flexibility“. 

+ Convoke je spása.
- Convoke je nutnost. 

+ Pokud se podaří, je vítězství podstatně blíže.
- Pokud se nezadaří, je prohra skoro jistá. 

+ O tom, jak se hra bude vyvíjet, víte o hodně kol dopředu (v podstatě od okamžiku, kdy se rozhodnete ponechat si úvodní ruku), a můžete se tomu v rámci možností přizpůsobit.
- Jde to těžko. 

+ Jedná se o druhý nejlepší intropack široko daleko, aspoň co se mě týče.
- První nejlepší intropack je hned vedle, je to ale pech. Budou se střetávat, nováčci se budou mezi nimi rozhodovat v krámech. Potenciál, jaký tu roky nebyl, vyplýtvaný na dvou sousedních balících... pokud bychom tedy naivně neočekávali, že takové by měly být intropacky snad všechny, ne snad :o)? 

+ Ještě jsem nerecenzoval intropack, kde by bylo tak málo vyloženě plonkovních karet, tady je vlastně jen jedna taková (Meditation Puzzle), pomineme-li záplavu basic landů. Obvykle bývá v intropacích plonkovních karet tak třicet (pomineme-li basic landy). ;o)
- I přesto zde ale citelně chybí některé mechaniky, zejména lízání a vyhledávání. 

+ Naposledy u intropacku z roku 2012 se mi stalo, že bych si na jeho základu chtěl sám (možná, někdy) postavit balík. No, pro sebe asi ne, ale třeba synovi. Ano, Will of the Masses může inspirovat.
- To je snad plus jak noha, ne? K tomu není mínus. ;o)


Pokud by se vám Intro Pack: Will of the Masses zalíbil, můžete si jej zakoupit v našem partnerském internetovém obchodě Veselý drak za zvýhodněnou cenu 299 Kč. Děkuji všem, kteří dočetli až sem a všem, kterým tato recenze něco přinesla. 

Mějte se pěkně. Tentokrát po páté recenzi nebude následovat souhrn a celkové srovnání balíků. Je to totiž nad slunce jasné. Kupte si Will of the Masses nebo Flames of the Dragon, není co řešit. Užijte si zbytek léta.

Michal Jírů

 

Komentáře
Autor: NekraOX @ pátek 22. srpna 2014 8:37
1) Mám dotaz: "Poslední recenze" znamená opravdu poslední? Nebo jen "poslední z Intropacků M15"? Konec recenzí rozhodně nechci, ale tady přicházejí v úvahu oba výklady.

2) Recenze se mi docela líbila, ale minimálně jedna věc se mi na ní nelíbí - citát z Bible. (Ne samotná věta o vyplivnutí, ale zmínka o Bibli.)
Klidně bych to mohl vnímat, jako "propagaci", kdybych to v tom chtěl vidět. V recenzi to na mne působí rušivě a kazí to můj dojem z ní.

Autor: Caranthir @ sobota 23. srpna 2014 14:01
Tak, a je to za námi...
Musím říci, že ses postupně lepšil, ty první dvě recenze byla tragédie, prostřední už jen tak napůl a tyhle dvě docela ušly. Riskuji, že se do mne tady pustí Nekra, jaký jsem krutý, nicméně i tady si dovolím pár komentářů:
- tvoje všelijaké udivování se nad tím, že convoke nezpůsobuje konstantní "přirážku" - je ptákovina srovnávat Serapha se Scionem nebo Crusader of Odric. Proč? Protože flying. Triplicate Spirits zas nejlépe srovnáš s Spectral Procession. Že Procesí stojí přes dvě bílé 2WW? No, holt jiná doba, jiné prostředí.
Living Totem: Patrně ti uniklo "you may". Tedy i když totem přijde a bytosti má jenom soupeř, nemusíš ji posílit jemu - ledaže by člověk byl obzvlášť štědrý nebo obzvlášť hloupý.
Vedalken Orrery nevyšla jen v Conspiracy, ale také ve Fifth Dawn. Takže je v pohodě legální na Modernu. Na Standardu samozřejmě ne. A k tomu, co jde a nejde použít...celkem bych si i troufnul sem přidat toho Propheta a nějaké modré zdroje. Říká se tomu "splash"...
U žádné z recenzí moc nechápu tvou konstrukci plusů a mínusů. Vždy si vybereš jeden prvek, a k němu uvedeš jak pozitivum, tak negativum. Když to zjednoduším "balík je dobrý, ale vlastně špatný". Podle mého je to pro nováčky matoucí a neví, co si z toho mají vzít. Raději bych viděl, kdybys měl třeba 4 plusy a pak 4 mínusy.
Rozhodně si přes veškerou kritiku z mé strany nemyslím, že bys měl přestat psát - jazyk a sloh máš na slušné úrovni, jedné z nejlepších, co se tady i na CMUS dá vidět. Což ale vzhledem ke zmínkám o ženě a synovi není nelogické, očividně ti není dvacet. Tvým největším problémem je odhad síly karet a jejich posuzování nejen samotných o sobě, ale i je občas vidět v souvislostech. To se dá vyřešit dvěma způsoby - čti a hraj. Hraj víc, sem tam si něco přečti, občas neuškodí si třeba dát nějaký sealed nebo draft. Budeš pak mít mnohem lepší odhad na sílu karet. A čti - již brzy po vydání sady se na zahraničních serverech objevují limited i constructed analýzy sady, kde se můžeš inspirovat pro své recenze. Pak se ti nestane to, co považuji v tomto ohledu asi za nejkřiklavější fail - opomenutí Darksteel Citadel v úvodní ruce při "ideal draw" Flames of the Dragon, což pokazilo dojem z jinak vydařené recenze.
Takže good luck, zejména pokud zde budeš pokračovat a pokusíš psát recenze na tříbarevné intropacky Khans of Tarkir. To už bude jiné kafe než tyhle - přece jen zde šlo o základní, jednodušší sadu... Budu se eventuálně těšit, jak se s tím popasuješ.

Autor: autor @ neděle 24. srpna 2014 8:31
Přátelé.

Mnohokrát Vám děkuji, jak jste se do mně pustili. Vážně. Nejen, že mi to pomohlo vzdělat se v MTG a psát lepší recenze, ale konečně mám pocit, že mé články někdo čte. Pokud ještě někdy najdu čas něco napsat, rozhodně budete spokojenější, to vám garantuji. Bohužel tu opravdu jde o čas, napsání pěti článků věnuji vždy asi šedesát hodin času. Což si nějakou dobu nebudu nejspíš moci opět dovolit. Odpusťte mi.

Bibli beru jako součást základního vzdělání. Nic víc a nic míň. Stejně jako třeba Cimrmana (v dnešní době a v Česku, samozřejmě). Pohoršil by vás citát z Cimrmana? Asi ne. Asi by vás ani nenapadlo mlet cosi o propagaci. Kdybych znal stejně dobře Korán a byl tam nějaký vhodný citát, cituji Korán.

Magic je velký a nikdo není jeho prorokem. Amen.

Autor: GriimTerror @ pondělí 15. prosince 2014 23:25
Ahoj, myslíte, že by tento balíček mohl být nějak dobře levně přestavěný aby mohl konkurovat i balíkům na FMN ?

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí