pátek 29. března 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

úterý 23. září 2014
Rozbor Khans of Tarkir na constructed
Autor: Aggrokumano @ 16:20 :: 6232 Přečtení :: 2 Komentáře :: :: Standard, Tvorba balíků
 

Rozbor Khans of Tarkir na constructed



Pomalu nám začíná podzim a to znamená, že je tu nová základní sada as tím spojená rotace standardu, což slibuje spoustu zábavy při stavění nových decků!
 
Khans of Tarkir čítají 269 karet, z čehož je 15 mythic rare, 50 obyčejných rare, 101 uncommon, 80 common a 20 bacis landů.
 
Khans of Tarkir bude na constructed legální od pátku 26.9.2014. S jeho příchodem odrotuje ze standardu Return to Ravnica, Gatecrash, Dragon’s Maze a Magic 2014. Standard se tedy bude skládat z Therosu, Born of the Gods, Journey into Nyx, Magic 2015 a Khans of Tarkir.
 
S Khans blokem také končí klasický systém bloků složených ze tří edic + přidruženého core setu. Namísto toho budou vycházet dva bloky po dvou edicích, což znamená rychlejší rotaci standardu. Khans blok tak ze standardu odrotuje na jaře 2016.
 
Motto edice je pak „Open your Fetchland“, tedy chtěl jsem říci „Raise your Banner“ :) Což poukazuje na klanové souboje. Khans of Tarkir představuje pět trojbarevných klanů:


 
The Abzan House – WBG
The Jeskai Way – UWR
The Mardu Horde – BWR
The Sultai Brood – BUG
The Temur Frontier – RUG
 

Mechaniky


V edici se objevují čtyři nové keywordy a navíc se nám vracejí schopnosti Delve a Morph. Každý klan má abilitu, která je pro něj typická a morphy pak nejdeme ve všech klanech. Pojďme se na to podívat blíže:
 
Outlast – abilita příslušící Abzanu. Jedná se o aktivační abilitu, která za zaplacení příslušeného počtu man a tapnutí, přidává dané bytosti +1/+1 kántr, a také může spouštět další triggery (například u Herald of Anafenza). Outlast se může aktivovat vždy pouze jako sorcery.
 
Prowess – triggerovaná abilita příslušící Jeskai klanu. Prowess zaručuje daným bytostem bonus +1/+1 do konce kola, triggeruje vždy při každém našem zahraném noncreature spellu.
 
Raid – ability word, který se vyskytuje v Mardu. Raid zaručuje daným bytostem různé bonusové ability, pokud jste v daném kole zaútočili alespoň jednou bytostí.
 
Delve – keyword abilita, kterou najdeme u karet příslušících k Sultai klanu. S Delve už jsme se v minulosti setkali ve Future Sightu, ačkoli byl přítomen pouze u tří karet.
 
Delve je statická abilita, která se uplatňuje při sesílání kouzla (stejně jako Convoke). Za každou kartu, kterou dáte ze svého hřbitova do exilu, bude dané kouzlo o jednu generickou (bezbarvou) manu levnější.
 
Ferocious – ability word příslušící Temuru. Ferocious poskytuje výhody vašim bytostem a zlepšuje efekty vašich kouzel, pokud při jejich vyhodnocení (výjimkou je enchantment Dragon Grip, kde je nutné splnit podmínku při seslání) kontrolujete bytost se silou 4 a více.
 
Morph – Morph je keyword abilita, která umožňuje zahrát danou bytost za tři libovolné many lícem dolů, jakožto 2/2 kreaturu, která nemá žádnou barvu, jméno, ani creature type. Danou bytost pak můžete kdykoli otočit lícem nahoru, když zaplatíte její „Morph cost“.
 
Některé bytosti s morphem při otočení lícem nahoru (odmorphování) spouštějí různé triggery. A některé permanenty zase triggerují, když dojde k odmorphování libovolné bytosti.
 
Morph může být velice záludná abilita, co se pravidel týče, a proto bych doporučoval přečíst tento výborný pravidlový článek od Flamberga.
 

Promo karty

Khans of Tarkir mělo poněkud specifické podmínky prerelease – v klanovém boosteru bylo totiž možné rozbalit libovolnou rare kartu s příslušností ke zvolenému klanu. Různých prerelease prom tak bylo zhruba 40, takže nemá příliš smysl je tu zvlášť zmiňovat. Jinak to byl ale velmi dobrý tah, prerelease bylo daleko zábavnější, když všichni nehráli to samé promo.
 
Launch weekend promo (26-28.9.2014)


 
Game Day proma (18-19.10.2014)


 
Podložka pro vítěze Game Daye


 
Booster Box promo


 

Rozbor jednotlivých karet

Stejně jako u minulých rozborů, i tentokráte bude každá barva rozdělená na dvě části. Nejprve vždy zmíním karty, které jsou podle mě dobré na klasické constructed formáty (s důrazem na standard) a poté krátce zmíním další karty, které mi přijdou zajímavé (honorable mentions), ale nemyslím si, že je pravidelně uvidíme na constructed.

Vzhledem k velkému množství multicolored karet jsou pak tyto rozděleny dle jedontlivých klanů.
 

Bílá



End Hostilities
– nevím, kdy naposledy byl standard bez čtyřmanového „Wrath“ efektu, ale kam má paměť sahá, tak si na takový formát nevzpomínám. To papírově nahrává aggrům, jelikož UW-based kontroly nemají téměř žádný levnější removal, s výjimkou Banishing Lightu. A midrange zase mají spoustu planeswalkerů, no nevím nevím, jak to kontroly zvládnou...
 
End Hostilities samozřejmě obsahuje bonus v podobě zničení všech aur a „attachnutých“ equipmentů, ale co se standardu týče, tak to není příliš relevantní (jediný balík, který využíval ve větším množství bestow mechaniku bylo Monoblack Aggro). Kontrol čekají vskutku těžké časy.
 
End Hostilities bude ale bezesporu výborné do jednokarťáků, které se různými equipmenty jenom hemží.


 
Herald of Anafenza – bílá má na současném standardu hned několik pomalejších value karet, které by byla škoda nevyužít. Ukázkovým příkladem takové karty jsou Spirit Bonds. Podobně to vidím i s Heraldem. Všechny tyto karty ale mají svá úskalí – tradiční monowhite strategie se obvykle snaží využít maximální potenciál malých, agresivních bytostí a tyto karty jsou přesným opakem. Pokud se ale pečlivě porozhlédneme, tak kromě tradičních „antének“, jako je Hall of Triumph a Spear of Heliod, tu máme i Dictate of Heliod, který se k těmto tokenovým generátorům skvěle hodí (do toho krásně zapadá i Brimaz).
 
Herald pak má ještě jedno velké mínus, což je všeobecné mínus Outlastu, kterým je samozřejmě sorcery speed. Na druhou stranu bílá přílišným množství instantních triků neoplývá a tak by moc nemuselo vadit, že se ve svém kole zatapujete.


 
Suspension Field – doby Path to Exilu, či Journey to Nowhere jsou zřejmě nenávratně pryč a tak pokud budete chtít hrát Monowhite balík, budete muset s největší pravděpodobností sáhnout po tomto průměrném kousku. Na druhou stranu se tím zbavíte otravného Coursera of Kruphix a i jiných statných obránců, kterými by se soupeř snažil zastavit váš nápor. Multicolored balíky ale raději zůstanou u univerzálnějšího Chained to Rocks.


 
Wingmate Roc – tento majestátní opeřenec je v Khans hlavním tahákem bílé, ale já osobně jsem mu příliš napřišel na chuť. Teoreticky jsou dva 3/4 letci za pět many skvělou investicí, ale opět je tu problém toho, že pět man je pro White Weenie mnoho a zase naopak kontrolní decky budou obtížně spouštět Raid. Přidáné životy jsou taky fajn, ale k tomu tu máme Nyx-Fleece Ram.
 
Spoustu hráčů „Orly“ přírovnává k Broodmate Dragonovi, ale přitom se jedná o totálně odlišnou situaci. Broodmate se hrával v agresivním decku, který měl spoustu removalu a prakticky šlo o to, že když Broodmata rovnou nezabijete, tak vás další kolo rozcupuje na kousky. Wingmate Roc vnímám spíše jako kontrolní kartu, kterou se budete snažit zastavit nápor soupeře.
 

Modrá




Clever Impersonator – klon musí být něco hodně výjimečného, aby se uchytil na nějakém tradičním formátu. Takovými příklady z historie jsou Phantasmal Image a Phyrexian Metamorph. V případě Image to byl velmi levný manacost a ve své době například ještě synergie se Sun Titanem. Metamorph byl zase neuvěřitelně univerzální, neměl žádné barevné omezení a dal se zahrát na třech manách.
 
Impersonator nemá žádnou takovou výhodu, ba naopak je velmi limitován dvěma modrými symboly v manacostu. Na druhou stranu umí zkopírovat úplně všechno. Soupeřovu nejsilnější bytost, planeswalkera, nebo Banishing Light.
 
I tak si myslím, že mimo modré tempo balíky, ho na standardu neuvidíme… A ačkoli Monoblue Devotion přišlo o drtivou většinu karet, tak Master a Thassa mu zůstaly, takže by se Impersonator mohl hrát spolu s nimi.
 
Jinou kapitolou je pak EDH, kde bude možnost zkopírovat cokoli velmi ceněná. Nepochybuji o tom, že ho budou hrát všechny creature-based balíky s modrou.


 
Dig Through Time – zajímavá manipulace s knihovnou, ovšem mající spoustu úskalí. To první je, že jí nelze hrát v playsetu, jelikož po první kopii vám nezbyde příliš mnoho karet ve hřbitově. Druhé mínus je, že nevyužité karty dává na spodek, nikoli do hrobu (pak by to byla bezesporu parádní karta).
 
Plus samozřejmě je, že jde o karetní výhodu a zároveň je sedm karet dost na to, abychom našli něco obstojného.
Také jde o velmi univerzální kartu, která jde podle mne bez problémů hrát jak v kontrolech, tak v tempo a kombo decích. Na standardu bude dobrá v kontrolu, jelikož Esper má dvě fečky do barev, díky čemuž nebude problém naplnit hrob, a hrát by se mohla i v Monoblue (pokud se bude dát postavit), kde můžeme hledat Mastera.
 
Co se týče ostatních formátů, tak zajímavé by to mohlo být například ve Scapeshiftu, nebo Ad Nauseam kombu, kde by mohla nahradit karty jako Telling Time a Mystical Teachings. A samozřejmě se jedná i o slušný materiál do jednokarťáků.


 
Taigam's Scheming – pokud na standardu bude nějaký úspěšný selfmill deck, tak bude s největší pravděpodobností hrát tuhle kartu. Co se týče takových strategií, tak nesmíme zapomínat, že na formátu jsou stále karty jako Nemesis of Mortals a Nighthowler. Scheming umí pro takové karty naplnit hřbitov a zároveň Vám je pomůže najít. A skvěle pak samozřejmě spolupracuje s mechanikou Delve.
 

Honorable mentions:
 



Disdainful Stroke
– zajímavá možnost pro tempo decky s modrou, jak se vypořádat s velkými soupeřovými hrozbami. Zároveň jde ale o příliš situační kartu.

 
Icy Blast – pokud se Vám podaří tuhle kartu zahrát s Ferocious, pak bude s největší pravděpodobností po hře. Modrá ale není zrovna dvakrát známá tím, že by měla přístup k velkým pašíkům, a když už by takoví pašíci byli ve hře, tak by Icy Blast byl pravděpodobně stejně pouhou „win more“ kartou.
 
Jeskai Elder – zajímavá možnost pro graveyard strategie, jak si naplnit hrob a zároveň se prolízat ke klíčovým kusům. Na druhé straně 1/2 tělo dost rychle převýší soupeřovy větší bytosti a Prowess mi celkově nepřijde jako příliš spolehlivá mechanika.


 
Stubborn Denial – nová variace na téma Spell Pierce. Pokud by Denial uměl zkántrovat libovolný spell, tak by to byla super karta, takhle je to ale příliš situační a o problematice velkých bytostí v modré už jsem tu hovořil…
 
Treasure Cruise/Weave Fate – dost průměrné prolizy, které se vejdou tak maximálně do toweru, i když nebýt na standardu Jace’s Ingenuity, tak bychom byli nuceni je hrát.
 

Černá




Bloodsoaked Champion – Gravecrawler byl svého času nedílnou součástí všech agresivních decků s černou a tenhle „Šampión“ na tom bude úplně stejně. Navíc (stejně jako Gravecrawler) má i relevantní creature type, jelikož v Mardu barvách je několik karet, které pracují s Wariory.


 
Despise – zajímavý doplněk k Thoughtseize, který ocení hlavně agresivní decky. Například takové Monoblack Aggro si samo ubírá životy Pain Seerem, Heraldem of Torment, nyní i fečkami a tak si raději než Thoughtseize zahraje Despise. Důležité je, že se umí zbavit otravných bytostí jako Sylvan Caryatid a Courser of Kruphix.


 
Grim Haruspex – další přírůstek pro Monoblack Aggro. Grim zaručuje, že soupeř bude jenom velmi nerad hrát Vrata, dále de facto znemožňuje soupeři měnit bytosti v kombatu a taky bude sloužit jako „bleskosvod“, takže si s jeho pomocí budete moci ochránit své důležité bytosti.
 
Trochu škoda je, že morph je na něm skoro nepoužitelný, jelikož v monoblacku žádná jiná karta s morphem není a tak ses tím nebude dát trikovat.


 
Mardu Skullhunter – tělo do křivky, které navíc soupeři zahodí kartu, to mi přijde super. Takový nenápadný dříč, třeba jako byl Legion Loyalist v Rabble Redu. Zároveň to řeší nedostatek dvoumanovek pro monoblack, protože kromě Pain Seera tu na dvou manách nic pořádného nebylo.


 
Murderous Cut – zajímavý removal, který bude skvělý s fečkami a discardem, s jejichž pomocí se pak změní na jednomanový removal bez restrikcí! Stejně jako u většiny Delve karet ale platí, že hrát ho v playsetu nebude úplně ideální.


 
Necropolis Fiend – Tombstalker se doposud hraje na legacy a já si dovolím tvrdit, že tenhle démon je ještě o ždibíček lepší. Má sice horší poměr cena/výkon, ale je jasné, že nebudeme spoléhat na to, že dá soupeři sám všech 20 damage… Vidím ho jako ideální vrchol křivky pro Monoblack Aggro, ale klidně bych si ho zahrál i v midrangích.
Buďto může sám útočit, nebo bude čistit cestu menším bytostem. Pro mě osobně je to černý kůň edice.
 

Honorable mentions:
 



Empty the Pits
– možnost „zadarmo“ udělat na konci kola deset zombáků je sice lákavá, ale zdá se mi, že kvůli této kartě musíte vynaložit plno úsilí, které pak ve finále může zhatit jeden Bile Blight. Nemluvě o tom, že zombíci jdou do hry taplí, takže nikoho nemůžete překvapit v útoku, a že čtyři černé se dávají dost těžko dohromady.
 
Raiders' Spoils – zajímavá karetní výhoda a anténka v jednom pro potenciální Warrior deck
 

Červená




Horde Ambusher – do určité míry náhrada za rotujícího Firefist Strikera, navíc z dosud přehlížených karet k němu máme ještě Frenzied Goblina, takže blokovat malé červené bytůstky bude stále velmi složité. Mírná nevýhoda je, že tyto efekty fakticky zdražují naše bytosti o manu, ale s Rabblemasterem není zase takový problém, hrát delší hry a v tom nejhorším případě jde vždycky zahrát jako „vanilka“ do křivky.


 
Jeering Instigator – takhle bytost sice neoslní svými čísly, ale abilitu má do monoredu velmi vítanou, jelikož soupeř se bude často snažit stabilizovat nějakou velkou bytostí (například Polukranos) a Instigator mu naprosto zkazí plány.

Od věci taky není, že už je to druhý červený hratelný morph, a soupeř tak nebude nikdy vědět, co má čekat.


 
Sarkhan, the Dragonspeaker – Dovolím si tvrdit, že co se standardu týče, tak tohle bude nejžádanější karta edice. Stormbreath Dragon v tuningu, který ještě sem tam odstraní z cesty nepříjemnou bytost, to je naprosto super!
RG má tak nevídané množství kvalitních planeswalkerů a zároveň dvě nejlepší midrange bytosti na formátu (překvapivě je řeč o Caryatidě a Courserovi), takže bych se vůbec nedivil, kdyby šlo na začátku sezóny o jeden z nejlepších decků na formátu.
 
Kdybych měl snad hledat nějaké Sarkhanovy slabé stránky, tak to je fakt, že na rozdíl od Stormbreath Dragona neumí blokovat a umírá na Banishing Light.  A jeho emblém mi přijde skoro nepoužitelný – raději budu každé kolo útočit (pakli že už se dostal na šest kántrů, tak na něj soupeř evidentně neměl odpověď), než abych musel každé kolo hrát všechno, co si líznu…


 
War-Name Aspirant – a do třetice malá, leč užitečná bytost. Spouštět Raid by neměl být problém díky dvanácti dostupným one-dropům, 3/2 za dvě many je slušný poměr (není tomu tak dávno, co se hrával Gore-House Chainwalker) a fakt, že ho nemůže blokovat Caryatida a Nyx-Fleece Ram bude dost důležitý.
 

Honorable mentions:
 



Arc Lightning
– Flames of the Firebrand se čas od času objevovaly v sideboardech a pokud se bude dařit agresivním potvůrkovým deckům, tak budeme vídat i tuhle jeho starší variantu.
 
Crater's Claws – být to instant, dalo by se o tom, hlavně díky obstojnému bonusu s Ferocious, uvažovat, ale takhle se jedná pouze o tuctovou tyč a ty se na constructed nehrají…
 
Hordeling Outburst – zajímavá karta k Purphorosovi, Rabblemasterovi, nebo Hall of Triumph, ale pořád se mi nějak nezdá, že by tři 1/1 bytosti nějak měly zahýbat formátem, ledaže by se jednalo o instant.
 

Zelená



Hooded Hydra
– Hydry už dávno nejsou pouhými přerostlými pašíky bez abilit a o téhle to platí dvojnásob. Zelené karty, které nějakým způsobem obcházejí zabíjení, jsou vždy velmi ceněné zboží. Zamorfovaná Hydra může navíc nemile překvapit soupeře v bloku, či při zahraném hromadném ničení.


 
Rattleclaw Mystic – alternativa pro RG/RUG rampa decky za Caryatidu, jelikož může v late gamu útočit. Zajímavé je, že s Elvish Mysticem umí ve třetím kole dát dohromady šest man, ale bohužel na formátu není žádný vyloženě broken šestidrop, i když Temur Clan nabízí pár zajímavých možností a taková Genesis Hydra za čtyři také není úplně k zahození.
 

Honorable mentions:
 



Hardened Scales
– zajímavá vychytávka do Animara a s Gavony Townshipou je to taky celkem poctivé
 
See the Unwritten – sorcery za šest man bez zaručeného efektu je na standardu prakticky nehratelné, ale do jednokarťáku je to zajímavý kus, ačkoli kvalit Summoning Trapy nedosahuje ani náhodou.
 

Abzan



Abzan Ascendancy
– jeden z těch zajímavějších kousků v tomhle cyklu. Na rozdíl od klasických antének má tu výhodu, že bonus bytostem zůstane i potom, co vám ho někdo zničí, ale na druhou stranu zase nepřidává bytostem, které přijdou do hry později.
 
Bohužel na standardu nejsou karty typu Lingering Souls, u kterých bychom nějak výrazně těžili z posilovacího efektu. V Abzanu je totiž většina bytostí dostatečně silná sama o sobě. A na ostatních formátech máme posilovací efekty, které jsou za dvě many a nejsou tak barevně náročné. A obávám se, že to nevynahradí ani malý bonus v podobě Spiritů za zničené bytosti…


 
Abzan Charm – tohle je velmi pěkný kousek. Removal, který se zbaví soupeřovy největší bytosti, včetně oživeného Sarkhana a pokud se zrovna nehodí, tak ho můžeme prolíznout. Posilovací mód bude zřejmě nejméně využívaný, ale i ten může občas přijít k duhu. Jsem si jistý, že tohle bude velmi dobrá karta do midrange strategií.


 
Anafenza, the Foremost – velmi agresivní bytost, která má ale relativně náročný manacost na to, abychom jí pravidelně hráli ve třetím kole. Na standardu je to ale nejagresivnější třídrop, který projde přes Caryatidu i Coursera, což bude patrně dost výrazné plus.
 
Pokud pak máte více útočníků, Afanenza je vám jako bonus zvětší, což je taky fajn. Máme tedy čest s další velmi silnou kartu do midrangů.
 
Anafenza by dokonce mohla být dobrá i na jiných formátech, jelikož exilování soupeřových bytostí je velmi vítaná abilita. Například na modernu to překazí Melira kombo a v jednokarťácích to potírá různé reanimační strategie.


 
Rakshasa Deathdealer – když zavzpomínáme na různé rock strategie, tak zjistíme, že se v nich hrály s úspěchem bytosti jako Nantuko Shade, či Putrid Leech. Deathdealer je vlastně kombinace obojího, ještě navíc vylepšená o regeneraci.
 
Nevidím tedy důvod, proč by se neměl hrát na novém standardu. Hlavně se mi na něm líbí to, že se dá klidně zahrát v úvodních kolech do křivky, ale zároveň se jedná i o velmi kvalitní hrozbu do lategame.


 
Siege Rhino – další velmi silná midrange bytost, v Abzanu bude tedy určitě z čeho vybírat! Opět se jedná o bytost, která je skvělá v každé situaci – proti aggru se hodí přidané životy a na kontrol zase tlačí hned po vyložení, nebo je ideální na doklepnutí po Vratech, když soupeři zbyde posledních pár životů.
 
V soubojích s jinými midrangi oceníme hlavně obranu pět, co znamená, že je větší než všechny ostatní soupeřovy bytosti, s výjimkou Polukranose. A když už je řeč o midrangi, tak se sluší připomenout, že na modernu aktuálně patří Junk Rock mezi nejlepší balíky a Sloník by se tam dal taky klidně hrát.
 
Neopomenu ani EDH milovníky, nejlepší deck pro Sloníka je zřejmě Doran, ale dobrý bude i třeba v různých pětibarevných kreací a také s kartami, která ho umí „protáčet“, teda třeba Restoration Angel, nebo Recurring Nightmare.
 

Honorable mentions:



 
Duneblast – další z mnoha hromadných ničení do jednokarťáků, towerů apod. Zároveň se jedná o neuvěřitelně frustrující kartu na sealedu, o což jsem se sám přesvědčil několikrát během preview...
Sorin, Solemn Visitor – Oproti svým předchozím inkarnacím tentokráte Sorin dělá tokeny za mínus, což je poněkud nemastné, neslané. Nejlepší scénář se Sorin je asi ten, kdy si během dvou kol dáte dvě 2/2 lítačky, což je velmi podprůměrné (horší Talrand’s Invocation). Sice má dobrý emblém, ale abychom se k němu dostali, tak musíme přežít dvě kola, kdy „nebudeme nic dělat“.
 
Sorin sice vypadá jako pěkná karta proti aggrům, ale nevidím důvod, proč bych ho měl hrát místo Sloníka, Polukranose, nebo Reaper of the Wilds. Mě osobně Sorin docela zklamal.
 

Mardu



Butcher of the Horde – už jenom samotný poměr 5/4 flying za čtyři many je výborný, a možnost obětovat v late game nepotřebnou bytost, jakou může být třeba token z Rabblemastera a podle toho Butchera patřičně vylepšit, z něj dělá opravdu obávaného bijce. Myslím si, že už jenom díky němu stojí za to postavit nějaké Mardu Aggro.


 
Chief of the Edge – Warriorů se na standadru pár najde - Bloodsoaked Champion, Goblin Rabblemaster, Mardu Skullhunter, Tormented Hero, Tymaret, the Murder King a tak by Chief v případném Warrior aggru mohl být velmi vítanou bytostí.
 
A když už jsme u toho Mardu aggra, tak bych ještě zmínil dvě zajímavé interakce s Bloodsoaked Championem – první je s Butcherem of the Horde a druhá s Tymaretem. Stačí pouze zaútočit…


 
Crackling Doom – Dalšívelmi zajímavá karta, ovšem s trochu obtížným manacostem. Skvěle se hodí do agresivních balíků, kde odstraní z cesty soupeřovu největší bytost a ještě mu dá extra damage. Občas se také může podařit, že zároveň s bytostí s tím sestřelíte i planeswalkera!
 
Midrange decky o Doom asi zájem mít nebudou, jelikož do těch se více hodí cílený removal, nebo hromadné zabíjení (Anger of the Gods, End Hostilities).
 
Zajímavý fakt je, že se tím na legacy zbavíte True-Name Nemesis (a třeba i Emrakula), ale bohužel Mardu kombinace není příliš rozšířeným archetypem (nicméně existuje pod názvem Team Italia) a drtivá většina decků se raději spolehne na Lilianu.


 
Mardu Charm – Podobně jako u Abzan Charmu, i tady nejvíce oceníme mód instantního zabíjení, ačkoli instatní discard má taky něco do sebe, jelikož ho můžeme zahrát po soupeřově draw a zahodit mu nějaké hmodadné zabíjení, nebo planeswalkera. Vlastně se jedná o takovou pozměněnou Vendilion Clique.
 
Trochu škoda je, že prostřední mód je prakticky nevyužitelný, jedině snad když nutně potřebujete nějakou bytost do tlaku, ale dvě 1/1 bytosti není nic moc převratného, ačkoli s výše zmíněným Chiefem of the Edge by to mohlo být docela dobré. I tak se ale rozhodně jedná o velmi dobrou a univerzální kartu.


 
Utter End – tahle karta bývá přirovnávaná ke dvěma klasikám, první je Vindicate, ale pokud hrajete legacy, tak asi víte, že v polovině případů ničí Vindicate zemi, takže bych se osobně přikláněl spíše k přirovnání s Oblivion Ringem.
 
Samozřejmě že rozdíl mezi třemi a čtyřmi manami je obrovský, ale pokud se bude hodně hrát Sarkhan a různí bohové, tak se bude hrát i Utter End, protože na rozdíl od Banishing Lightu máme jistotu, že exilnutá věc už se do hry nikdy nepodívá.
 
Utter End určitě ocení i milovníci EDH, jelikož možnost se zbavit na pořád čehokoli je velmi ceněná a navíc lze Utter End hledat tutory jako Mystical Teachings, nebo Mystical Tutor.


 
Zurgo Helmsmasher – Zurgo sice nevypadá nějak úchvatně, ale bytost s hastem a útokem sedm by se neměla jen tak opomenout. Nevýhoda je v tom, že je se Zurgem potřeba vychytat ten správný okamžik, kdy budeme mít jistotu že s ním projdeme do hráče. Jinak bude soupeři stačit chumpbloknout a pak ho zabít ve svém kole…
 
Hlavní nevýhoda je ale samozřejmě téměř nepřekonatelná konkurence na pěti manách v podobě Sarkhana a Stormbreath Dragona. Zurgo se tak do hry pravděpodobně příliš často nepodívá, maximálně jako low-budget náhrada za výše zmíněnou dvojici.
 

Temur



Savage Knuckleblade
– další agresivní bytost v barvách svého klanu, a na rozdíl od Anafenzy není legendární, takže se dá bez obav hrát v playsetu. Podle mne by to mohl být jeden z hlavních důvodů, proč spárovat Polukranose a Stormbreath Dragona s červenou, namísto dosavadní černé.
 
Knuckleblade je zároveň další z bytostí, která neurazí jak v úvodních kolech, tak v lategame, kde může díky svým rozmanitým abilitám velmi rychle ukončit hru a navíc se bude i velmi obtížně zabítjet. Určitě jedna z nejlepších bytostí v edici!


 
Surrak Dragonclaw – vůdce Temuru je pořádný kus chlapa, bude skvělý proti kontrolu a opět je to další zajímavá možnost do RUG Monster – Polukranos a další pašíci s tramplem, to je docela nepříjemná věc.
 
Zároveň by z něj mohl být zajímavý generál v EDH, i když Animarovi se jenom těžko něco vyrovná, co se týče competitive hraní.


 
Temur Ascendancy – zcela jednoznačně nejlepší enchantment z tohoto cyklu a zároveň jedna z nejzajímavějších karet edice.
 
Temur Ascendancy je striktní vylepšení Fires of Yawimaya a kolem toho se v minulosti stavěly celé decky. Velká výhoda je, že je lepší ve více kopiích, což se u Firů rozhodně říci nedalo. Myslím si, že je to karta, která posouvá RUG Monstra mezi tier decky a že to bude noční můra pro ostatní midrange a kontroly. Soupeř se nebude moci měnit jedna za jedna s našimi monstry, jelikož nám každé přinese extra kartu – nemluvě o hastu!
 
Je jasné, že se tohle Ascendancy bude hrát i v jednokarťácích a celkově si myslím, že se jedná o jednu z nejlepších karet edice. Zároveň je příjemné, že se nejedná o nijak drahou záležitost, takže nebude problém si obstarat playset.


 
Temur Charm – opět velmi flexibilní karta, counterspell bude asi nejžádanější mód, jelikož je to v tempo decku vítaná věc. A sice jsme si na to trochu odvykli během působení Supreme Verdictu na standardu, ale i „Vrata“ se dají kántrovat, což je další mínus současného kontrolu…
 
Instatní removal je také použitelný mód, i když bez bytostí to nebude příliš dobrý topdeck, což je horší, než u předchozích dvou Charmů. Poslední abilita se mi zdá téměř nepoužitelná, protože v decku, který bude plný velkých bytostí, by nemělo příliš vadit, když bude chtít soupeř blokovat (chumpovat) svojí drobotinou.


Honorable mentions:



 
Icefeather Aven – pěkná tempo bytost, jenomže v současné době se UG spoléhá spíše na explozivitu v podobě Nykthosu, než na tempo strategii.
 
Sagu Mauler – slušný řezník, ale v dnešní době už 6/6 trample za šest man není nic, co by si mělo zasloužit místo na constructed…
 
Trap Essence – zajímavá karta do Animara, ale neschopnost kántrovat noncreature spelly je příliš limitující.
 

Jeskai




Jeskai Charm – Pro UWR kombinaci bývá na standard více typický kontrol, ale tenhle Charm je jasně agresivní kartou. Pomůže odstranit soupeřova blokera, může sloužit čistě jako blesk, zabít planeswalkera, nebo může pomoct přeracovat aggro.
 
Otázka je, zdali nabídne Jeskai dostatek agresivních bytostí – přece jenom Geist of Saint Traft už na standardu nějaký ten pátek není a teď přicházíme i o Boros Reckonera. Z dosavadních karet na formátu tu jsou Brimaz a Stormbreath Dragon, ale nejsem si příliš jistý, zdali to bude stačit.


 
Mantis Rider – tohle je ukázkový příklad pěkné tempo bytosti a pokud bude Jeskai tempo hratelný deck, bude se hrát i Rider. Škoda jenom, že má pouze trojku v obraně, takže ho zabije Lightning Strike i Bile Blight.

A mimochodem - ten obrázek je prostě excelentní!
 

Honorable mentions:
 



Mindswipe
– zajímavý kántr do jednokarťáků, ale je příliš pomalý a nespolehlivý na to, aby se hrál i na jiných formátech.
 
Narset, Enlightened Master – karta, která slibuje spoustu zábavy při hraní EDH
 

Sultai




Sidisi, Brood Tyrant – celý Sultai klan je založen na bázi selfmillu a Sidsi do této strategie skvěle zapadá. Plní hrob pro ostatní karty (Nighthowler, Nemesis of Mortals) a zároveň z toho i sama profituje, i když je trochu slabší proti Bile Blightu.
 
Otázka je, jestli bude tato strategie dostatečně competitive, jelikož celou uplynulou sezónu se zdálo že Dredgi pořád něco málo schází k tomu, aby porážel tier decky.


 
Sultai Charm – zřejmě nejslabší Charm z celého cyklu. Ničení monocolored bytostí v edici, která se točí kolem trojbarev, je dosti nespolehlivé, Naturalíza se bude hodit jenom občas na Banishing Light a Coursera, a tak je největší plus, že Sultai Charm můžete vždycky prolíznout.
 

Honorable mentions:
 



Sultai Ascendancy
– vylepšený scry určitě neurazí, ale na standardu máme lepší Thassu, takže se tahle Ascendance objeví maximálně někde v jednokarťáku.
 
Villainous Wealth – aneb Genesis Wave ze soupeřova decku. Podobné karty jsou na klasických formátech příliš nespolehlivé, ačkoli si myslím, že se najde spousta hráčů, kteří jí budou na standard zkoušet. Ta pravá zábava s touhle kartou bude samozřejmě v EDH.
 

Artefakty




Ghostfire Blade – druhá edice v řadě, která přináší zajímavou kartu do Affinity. Možnost si za manu posílit Ornithoptheru a ostatní drobotinu o +2/+2 mi přijde hodně fajn, a i když se Blade asi nebude hrát v playsetu, tak pár kousků by se vejít mohlo.


 
Ugin's Nexus – zajímavý kus hatu do jednokarťáků, kde se to různými Time Walky jenom hemží. A když bude potřeba, tak to obětujeme třeba do High Marketu, nebo Goblin Weldera a sami si dáme extra kolo…
 

Země



 
Fetchlandy – v RTR se nám vrátily Shocklandy, nyní se nám vrací původní pětice feček. Na standardu budou výborné s Courserem a Delve kartami, na modernu bude lepší manabase a hlavně se díky tomu stanou fečky lépe dostupnými pro všechny. Za mě rozhodně palec nahoru!


 
Trojbarevné země v barvách klanů – v době Shards of Alara se tyhle zemičky běžně hrály, ale myslím si, že teď pro ně nebude místo, jelikož by v kombinaci s Temply až příliš zpomalovaly. Jako budget volba ale budou fajn.
 

Kolik to stojí



Jako obvykle se podíváme i na to, jak si karty stojí v době, kdy edice čerstvě přichází do obchodů. Porovnám ceny Černého Rytíře (ČR) s cenami na TCGplayer a Magiccardmarketem.
 
Ceny jsou aktuální ke 24.9.2014, dolar beru jako 21,50Kč a euro jako 27,60Kč
 
10. Surrak Dragonclaw – 125Kč na MCM, 170Kč v USA, 179Kč ČR
9. Anafenza, the Foremost – 140Kč na MCM, 130Kč v USA, 169Kč ČR
8. Clever Impersonator – 180Kč na MCM, 195Kč USA, 199Kč ČR
7. Bloodstained Mire – 330Kč na MCM, 315Kč v USA, 379Kč ČR
6. Windswept Heath – 345Kč na MCM, 340Kč v USA, 399Kč ČR
5. Wooded Foothills – 350Kč na MCM, 340Kč v USA, 399Kč ČR
4. Sarkhan, the Dragonspeaker – 415Kč na MCM, 540Kč v USA, 399Kč ČR
3. Sorin, Solemn Visitor – 460Kč na MCM, 620 v USA, 379Kč ČR
2. Flooded Strand – 470Kč na MCM, 390Kč v USA, 499Kč ČR
1. Polluted Delta – 480Kč na MCM, 460Kč v USA, 549Kč ČR
 
Moje top10 edice


 
A na úplný závěr si jako obvykle dáme moje největší favority:
 
10. Clever Impersonator – parádní vychytávka pro jednokarťáky
9. Murderous Cut – v době, kdy je kvalitního removalu jako šafránu, se zabíjení bez jakýchkoli restrikcí bude hojně hrát, navíc bude skvělé s fečkami a vlastně všeobecně zabít bytost instatně za jednu manu, je skvělý pocit :)
8. Necropolis Fiend – vylepšený Tombstalker bude dobrý v aggru i v midrangi, rozhodně karta s velkým potenciálem
7. Abzan Charm – celý cyklus Charmů je velmi povedený, Abzanský je nejsilnější ze všech a jenom potvrzuje, že midrange strategie budou na novém standardu hrát prim
6. Savage Knuckleblade – takový malý Morphling, skvělý začátek křivky do RUG Monster a zároveň má klíčovou čtyřku v útoku k Temur Ascendancy
5. Anafenza, the Foremost – další univerzální bytost, skvělá v jakékoli fázi hry, nejde blokovat Courserem ani Caryatidou a bude dobrá i na modernu a v EDH
4. Siege Rhino – ideální bytost do aggra i midrange, dobrý kousek do EDH, kde bude skvělý s kartami jako Restoration Angel a Reccuring Nightmare
3. Temur Ascendancy – nejlepší z cyklu Ascendancy a zároveň karta, okolo které se dá stavět celý balík. Taktéž další fajn kousek do EDH…
2. Sarkhan, the Dragonspeaker – Stormbreath Dragon a Flametongue Kavu v jednom, to se prostě bude hrát všude! RG kombinace má nyníopravdu velký počet vynikajících planeswalkerů, což zajišťuje celkem velkou imunitu vůči removalu a díky tomu je jasné, že Sarkhan bude patřit k nejhranějším kartám edice.
1. Fetchlandy – toužebně očekávaný reprint feček je tu a s tím jedinečná šance pro všechny, kdo neměli původní z Onslaughtu, jak si je sehnat za dobrou cenu. Zároveň se tím zlepší manabase některým deckům na modernu, Courser of Kruphix a Delve karty se taky zlobit nebudou a hlavně to zaručí, že se budou boostery prodávat jako na běžícím páse!

A to je pro dnešek, co se Khans of Tarkir týče, vše. U dalších článků na viděnou.
 
Kumano
Komentáře
Autor: Koumák @ úterý 30. září 2014 15:11
High Market artefakty nežere.

Autor: Aggrokumano @ úterý 7. října 2014 14:54
Tak extra pro tebe - představ si místo toho třeba Claws of Gix, nebo Phyrexia's Core :)

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí