pátek 29. března 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

pátek 30. října 2015
Recenze Battle for Zendikar Intro Pack: Swarming Instinct
Autor: JakubMG @ 13:23 :: 3341 Přečtení :: 1 Komentáře :: :: Recenze
 
Magic the Gathering Battle for Zendikar Intro Pack: Swarming Instinct

Ahoj, zdravím všechny čtenáře magic-guru.cz. Doufám, že se již těšíte na recenzi druhého intro packu edice Battle for Zendikar :o)! Nejčerstvější edice se již docela zabydlela na novém standardu, a my, využívaje nově nabitých zkušeností, se tak můžeme podívat na další Intro Packové předkonstruované balíčky. Dnes se podíváme na zelenomodrý Intro Pack s názvem Swarming Instincts, jehož hlavní síla spočívá ve velkém množství nových nestvůr Eldrazi a malých tokenů Eldrazi Scions.

Struktura textu bude následující:

1.       Odpověď na otázku „Co je intro pack a pro koho je určený?“

2.       Rozbor šedesáti-karetního balíčku Swarming Instincts z Battle for Zendikar

3.       Rozbor potenciálních vylepšení balíčku

4.       Závěr

1. Co je to Intro Pack a komu je určený?

Intro Packy mají svůj původ v roce 1997 v době příchodu velké edice Tempest. V té době byly nazývány „theme decks“ a byly jimi pouze šedesáti-karetní předpřipravené balíčky. V roce 2008 s příchodem edice Shards of Alara byly theme decks zastoupeny intro packy, které vedle předpřipraveného balíčku navíc obsahovaly jeden booster aktuální edice. A od velké letní edice Magic 2013 máme v intro pacích booster packy dva.

Již za dob Tempestu byly předpřipravené balíčky stavěny tak, aby měly určitou hlavní myšlenku – mechanismus nebo například typ bytosti typický pro danou edici - a obsažené karty s ní nějak spolupracovaly. Tímto způsobem intro packy dodnes napomáhají inspirovat nové hráče ke stavbě jejich vlastního hracího balíčku. Právě pro Magicové nováčky jsou tyto produkty určeny – vedle všech karet v nich lze nalézt i stručná pravidla ke hře obsahující i některé herní tipy.

Šedesáti-karetní balíček obsahuje široké spektrum karet právě proto, aby nového hráče dokázal co nejlépe s jednotlivými mechanikami a se všemi novými kartami seznámit. Některé karty jsou tak logicky horší než ostatní a hráč je může ze svého balíčku vyřadit a nahradit jinými lepšími kartami, které nalezne například ve zmíněných booster pacích. Ty obsahují 11 obyčejných (common), tři neobyčejné (uncommon) a jednu vzácnou (rare) kartu. Přebytečné nebo nehodící se karty tak může nový magikář ideálně vyměnit s jiným za nějaké lepší, čímž se seznámí s druhým neméně kouzelným konceptem celého Magicu – obchodováním s kartami.

2. Rozbor Intro Packu Swarming Instincts

Cítíte-li se dostatečně připraveni čelit návalu těch největších a nejobludnějších bytostí, co na Zendikaru, kdy žili, můžeme se pustit do čtení, o čem vlastně jsou Swarming Instincts.

 

Intro Pack: Swarming Instinct WoTC
Main Deck Sideboard
1 Drowner of Hope
3 Blisterpod
2 Tide Drifter
1 Pilgrim’s Eye
3 Eldrazi Skyspawner
3 Incubator Drone
2 Eyeless Watcher
2 Kozilek’s Channeler
1 Brood Monitor
1 Bane of Bala Ged
2 Breaker of Armies
1 Desolation Twin
3 Call the Scions
1 Titan’s Presence
2 Spell Shrivel
1 Unnatural Aggression
1 Adverse Conditions
2 Scour from Existence
2 Hedron Archive
1 Blighted Cataract
2 Evolving Wilds
2 Skyline Cascade
10 Island
11 Forest
 

Pokud jste četli recenzi intro packu Rallying Cry, pak víte, že myšlenka balíčku byla vcelku jednoduchá, intuitivní. Balíček byl klasickým tribal1 aggrem, jak už červenobílé balíčky bývají, zaměřeným na hromadnou synergii Ally bytostí. Idea balíčku Swarming Instincts je o malinko složitější, o to je však balíček zábavnější, když všechno klape tak, jak má.

 

Minule jsme mluvili o tzv. aggru, tedy balíčku obsahujícím velký počet bytostí s nízkými manovými náklady a tedy dobrou mana křivkou, který se snaží na soupeře tlačit co nejvíce v úvodních kolech a vytvořit si co nejrychleji armádu přesahující soupeřovy možnosti. Dnes budeme v souvislosti se Swarming Instincts hovořit o tzv. Rampě. Rampa je typ balíčku starý téměř jako samotný Magic, ačkoliv nespadá vždy úplně do klasické rovnice: aggro (early game) -> midrange (mid game) -> control (late game). Je původem odvozen od karty Rampant Growth (pletu-li se ve zmíněných historických reáliích, určitě mne v komentářích opravte :o)), která byla základním kamenem prapůvodních ramp balíčků. Jak je z textu této karty patrné, ramp-balíčky se snaží co nejrychleji zvýšit příjem své many, již posléze využijí zpravidla k zahrání nějaké velké hrozby, které se soupeř nebude schopen jen tak snadno zbavit anebo, která zkrátka bude mít svým příchodem na hru takový efekt, s nímž nebude soupeř schopen se vypořádat. Mohlo by se zdát, že rampa tedy bude něco jako kontrol a že se jí bude tedy nejvíce dařit v lategame, kdy bude mít na stole velké množství landů. Avšak na rozdíl od kontrolně laděných balíčků je problémem ramp ono velké množství ramp spellů, jež si v pozdní fázi lížou a které již na hru nemají obvykle příliš velký vliv. Rampa je tedy spíše balíček, který se chová agresivně – na nic nečeká a hraje co nejvíc ramp spellů a co nejrychleji se snaží soupeře překvapit něčím neporazitelným.

V historii jsme již viděli opravdu velké množství nejrůznějších ramp decků. Na rozdíl od tří zmíněných základních kategorií balíčků však nebyly zastoupeny úplně vždy, v každé edici. Popravdě řečeno, už je to nějaký ten pátek, co se na formátu standard nějaká pořádná rampa hrála.

Bylo důležité, abych takto podrobně vyložil, v čem ramp balík vlastně spočívá, poněvadž cítím, že v následujících měsících, buď s právě vyšlou edicí Battle for Zendikar anebo s tou, co nám vyjde na začátku příštího roku, začnou ramp balíčky opět vznikat nebo se o to hráči budou alespoň pokoušet. Vy, pokud již v rukách držíte intro pack Swarming Instincts, jste pro stavbu nové rampy úspěšně splnili první krok a nyní se už konečně podíváme, o čem tato konkrétní rampa bude.

Obrázek z karty Rampant Growth

 

Nejdříve se podíváme na způsoby, kterými si balíček zařídí vyšší příjem many, tedy na tzv. ramp spelly:

V nové edici nám nevyšel ani Rampant growth, ani jemu podobné karty – místo toho tu máme opravdu hodně karet vytvářející ještě větší množství tokenů s názvem Eldrazi Scion (dále jen ES). Tito tvorečkové jsou všichni 1/1 se schopností obětovat se výměnou za jednu bezbarvou manu. Tímto způsobem dokážeme v jednom kole „zrecyklovat“ větší množství takových mrňousů a „sestavit“ z nich jednoho opravdového macka.

Konkrétním příkladem karet produkujících ES jsou zaprvé bytosti: Blisterpod (1/1 za G, když zemře, nahradí ho jeden ES), Eldrazi Skyspawner (2/1 Flying za 2U, po příchodu na bojiště vytvoří jednoho ES) nebo Eyeless Watcher (1/1 za 3G, po příchodu vytvoří 2! ES). Samozřejmě nesmíme zapomenout ani na generála balíčku Drowner of Hope, jehož cena je již o něco vyšší, na druhou stranu vyprodukuje dva ES, dokáže jich využívat i jiným způsobem (za obětování jednoho ES tapne cílovou bytost) a jeho rozměry rozhodně nejsou zanedbatelné.

I mezi noncreature spelly najdeme kartu na téma produkce ES, a sice tři kusy Call the Scions, což je sorcery, jež vyprodukuje jednorázově dva ES.

 

Vedle množství karet vyrábějící ES tokeny v balíčku najdeme i karty přispívající jiným způsobem k růstu naší manabáze, jako je Kozilek’s Channeler, což je bytost ne úplně špatných proporcí (4/4 za 5), jejíž hlavní plus spočívá především v možnosti poskytnout nám dvě many za její tapnutí. Stejně funguje i artefakt Hedron Archive, což sice není vůbec bytost, na druhou stranu je o jednu manu levnější a dokáže nám ještě dodat karetní výhodu v pozdní fázi hry, kdy už manu potřebovat tolik nebudeme.  

 

Nedílnou součástí balíčku jsou i další noncreature spelly, jejichž úlohou není pracovat na manové základně, ale pomáhají nám vydržet do chvíle, kdy ji budeme mít již podstatně rozvinutou, abychom mohli přejít k plánu B – zničit soupeře velkými bytostmi. Mezi ně bude patřit Spell Shrivel (rušení za 2U s podmínkou, že soupeř nedoplatí čtyři jakékoliv many), Unnatural Agression (vybereme jednu z našich bytostí, jež vzápětí provede souboj s jinou vybranou bytostí – tedy jakýsi typ removalu2) a určitě také Adverse Condition (instant za 3U, jenž tapne soupeři dvě bytosti, zakáže jim odtapnout se v jejich příští untap fázi a ještě naši armádu doplní jedním ES).

Zajímavou kartou je však především Titan’s Presence, jejíž síla se ukáže především v kontextu s druhou schopností většiny obsažených karet. Její text říká, že, abychom ji mohli zahrát, musíme při platbě manacostu ještě ukázat jednu bezbarvou bytost ze své ruky. Poté jsme oprávněni odstranit ze hry jednu cílovou bytost, jejíž síla nepřesahuje manacost ukázané karty. Právě pro tuto kartu je důležité, že všechny naše bytosti jsou buď bezbarvé anebo mají schopnost devoid, díky němuž se stávají bezbarvými, přestože mají v manacostu barevnou manu. Téměř vždy tak budeme mít v ruce nějakou bytost a čert aby v tom byl, kdybychom tam neměli dostatečně silnou bytost na to, abychom odstranili nějakou soupeřovu otravnou havěť.

A dostáváme se tak k třetí části balíčku, jíž jsou bytosti, které představují cíl našeho „rampícího snažení“. Po šestimanovém foilovém generálovi jsou to hlavně Bane of Bala Ged (7/5 za 7, jenž soupeře při útoku donutí odstranit dva permanenty ze hry dle soupeřova výběru), Breaker of Armies (10/9 za 10, jenž nakazuje všem bytostem schopným ho blokovat) a druhé réro z předkonstruovaného balíčku Desolation Twin (10/10 za 10, jež při jeho „kástění3“ na naší straně bojiště vytvoří své „dvojče“ – další 10/10)

Nesmíme zapomínat na země, mezi které byly do intro packu zařazeny dvě zajímavé novinky z Battle for Zendikar – Blighted Cataract a Skyline Cascade, které obě fungují jako další zdroj karetní výhody a jejich výhoda se projeví hlavně v lategame4.

Blisterpod Call the Scions Desolation Twin

Tak jsem rozebral účel a roli karet v Intro Packu – jistě jste si všimli, že tentokrát jsem to pojal poněkud obšírněji než minule, což je způsobeno zkrátka vyšší úrovní složitosti jak předpřipraveného balíčku, tak balíčku, který obecně nazýváme rampou.

Přiznám se, že jsem osobně rampu nikdy nehrál, nepočítám-li různé midrange využívající pár extra mana zdrojů, tudíž nejsem úplný odborník na hru s nimi. Základem je nebát se mulligenovat5 (asi jako u všech balíčků) a snažit se na úvodní ruce mít co nejvíce levných manových urychlení / levných bytostí (Blisterpod, Eldrazi Skyspawner, Call the Scions) a přiměřený počet landů (ideálně tři). Modrá navíc nabízí možnost zbrzdit soupeřovu ofenzivu prostřednictvím counter spellů (Spell Shrivel), které se často rovněž hodí více na počátku hry. Postupně budujeme svou mana base (manovou základnu) sestávající ze zemí a ES tokenů, a jakmile si dolízneme některého z našich hlavních bijců, nebál bych se do něj ihned investovat – samozřejmě počínaje spotřebováním many z landů a pak až z tokenů. Ona velká bytost či eldrazi by již měla hru obrátit v náš prospěch, ledaže by se jí soupeř nějak zbavil – v takovém případě využijeme našich zdrojů karetní výhody (Blighted Cataract, Hedron Archive), abychom si co nejdřív lízli nějakou další.

 

3. Rozbor potenciálních vylepšení balíčku

Cítíte-li se dostatečně připraveni, ale hlavně taky odvážní pustit se do stavby ramp-balíčku na současný standard, tento Intro Pack Vám poslouží jako ideální základní kámen. V balení navíc najdete dva booster packy, v nichž se určitě najdou karty, jimiž vyztužíte jednu ze tří rozebraných stavebních kategorií, a deck se tak stane o něco stabilnějším. Mluvím z vlastní zkušenosti, tvrdím-li, že balíček je opravdu zábavný na hraní, především díky své rozmanitosti a velkému množství situací, kdy se musíte rozhodnout mezi dvěma či mnohem více možnostmi – tapovat Kozilek’s Cahnneler do útoku nebo pro manu? Nechat ES tokeny do bloku nebo je spotřebovat na zaplacení bytosti, která nám při blokování moc nepomůže, ale teoreticky by mohla soupeře dostat pod větší tlak? Anebo si raději nechám volnou manu na kántrování soupeřových kouzel?

Tato rozmanitost zároveň poskytuje opravdu velké množství možných vylepšení decku. Nejlépe uděláte, když si s předkonstruovaným balíčkem zahrajete pár her a přijdete na to, které karty se vám nejvíce líbí a které by vás bavilo hrát nejvíce. Jsou-li to velké potvory a eldrazi, které vám balíček umožňuje zahrát v co nejkratším časovém intervalu, dejte do balíčku více ramp spellů a více takových pašíků, kteří se vám budou líbit. Pokud to jsou spíše counter spelly, instantní ničení či karetní výhoda, vyzbrojte se větším množství takových karet, doplňte je dalšími obry dle libosti a hrajte čistě kontrolní hru. Pokud vám však, stejně jako mně, přirostli k srdci ti malí roztomilí tvorečkové Eldrazi Scions a přáli byste si, aby nebyli tolik bezmocní, přidejte do balíčku víc karet, které je dokážou produkovat (From Beyond, Spawning Bed), a pomozte jim kartami, o nichž jsme dnes ještě nehovořili, jako jsou Tide Drifter (0/5 za 1U, posiluje všechny bezbarevné bytosti o +0/+1), Ruination Guide (3/2 za 2U, ingest, posiluje všechny bezbarvé bytosti o +1/+0) a nebo i Tajuru Warcaller (2/1 za 3GG, když přijde na bojiště on či jiný ally, posílí naše bytosti o +2/+2 do konce kola), které z našich zdánlivě neškodných tokenů vytvoří opravdové potvory minimálně hodné pozornosti vzhledem k jejich neudržitelnému počtu.

4. Závěr

Toť byla krátce dnešní porce možných upgradů balíčku. Jak jsem se již zmínil, současná verze balíčku je tuze rozmanitá a otevírá doopravdy velké množství možností jak sestavit balíček velmi zábavný, zajímavý anebo alespoň dost otravný pro soupeře, což má taky něco do sebe. Je již na uživateli samotném, který z těchto aspektů Magicu se mu nejvíce zamlouvá. Čtenář může být ujištěn, že tato karetní hra skýtá všechny tři zmíněné a i mnohé další poutavé stránky, o čemž ho rovněž přesvědčí tento Intro Pack.

Pokud Vás balíček díky svou rozmanitostí, rafinovaností anebo snad díky mé recenzi zaujal, neváhejte a zakupte si Intro Pack Swarming Instincts na našem eshopu Veselý Drak za zvýhodněnou cenu 329 korun.

Obrázek z karty Herald of Kozilek



Poznámky pod čarou a vysvětlivky:

1: Tribal: tribal balíčky se zaměřují na jeden jediný typ bytostí, tzv. tribe (=kmen). Často tak využívá množství výhod čišící z velkého počtu bytostí ze stejného kmene a vzájemné synergie jeho zástupců.

2: Removal = ničení, obyčejně instant nebo sorcery, jež hráči jednorázově zničí nějaký permanent

3: „kástění“ = cast: Každé kouzlo, které zahrajeme, ať už je to instant, sorcery nebo nějaký permanent, nejprve kástíme – dostává se na stack a vytváří se tak prostor pro protihráče na něj nějakým způsobem reagovat, např. ho kántrovat („counter“). Výhoda většiny eldrazi, jako je Desolation Twin je, že se jejich efekt provede ještě před tím, než soupeř vůbec stihne zareagovat.

4: Lategame = pozdní fáze hry (třeba od osmého-desátého kola dál)

5: Mulligen = výměna úvodních sedmi karet za šest nových po zamíchání balíčku a využití možnosti scry 1 (můžete se podívat na vrchní kartu knihovny a dle své volby ji dát dospod nebo nechat na vrchu).

Komentáře
Autor: NekraOX @ pátek 6. listopadu 2015 19:12
Moc hezký rozbor. Líbilo se mi detailní popsání rampy, všetně toho pokusu o zařazení mezi aggro/control. Takhle mi to připadá, že to je vlastně obojí, takový agresivní control :D.

Taky zkratka ES je super. I když bez kontextu s Magicem bych si pod tím představoval něco v souvislosti s EU, možná Evropské směrnice nebo tak něco.

Taky možné strategie odvíjející se z balíčku zní zajímavě, i když jestli to není spíš na škodu? Rozříštění pozornosti mezi více strategií prý může vést k tomu, že nebude pořádně fungovat ani jedna (takový to honění víc zajíců najednou).

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí