čtvrtek 25. dubna 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

čtvrtek 17. března 2016
Recenze Oath of the Gatewatch Intro Pack: Concerted Effort
Autor: JakubMG @ 10:25 :: 3236 Přečtení :: 6 Komentáře :: :: Recenze
 

Magic the Gathering Oath of the Gatewatch Intro Pack: Concerted Effort


Zdravím všechny čtenáře začátečnického internetového serveru Magic Guru. Dneska se podíváme na poslední Intro Pack z lednové edice Oath of the Gatewatch. Intro Pack se jmenuje Concerted Effort a je opět v tradiční dvojici barev bílé a zelené spadající do guildy Selesnya. Hlavní tažnou sílou balíčku jsou znovuzrození zendikaroví “alíci” (bytosti s creature typem Ally) využívající úplně nové mechaniky Support.

Struktura textu bude následující:

1.       Odpověď na otázku „Co je intro pack a pro koho je určený?“

2.       Rozbor šedesáti-karetního balíčku Concerted Effort z Oath of the Gatewatch

3.       Rozbor potenciálních vylepšení balíčku

4.       Závěr


1. Co je to Intro Pack a komu je určený?

Nebudu tentokrát sáhodlouze popisovat historii a funkci a tohoto produktu, trochu delší obecnější rozbor si můžete přečíst v některé z mých starších IP recenzí, týkajících se například IP z Battle for Zendikar.

V každém případě věřte nebo ne, Intro Packy jsou aktuálně nejstaršími vydávanými produkty a dal by se říci, že předpřipravené balíčky ve formě podobné dnešním IP Wizardi vydávají téměř stejně dlouho jako samotný Magic. Jejich primární funkcí vždy bylo přiblížit hru úplným začátečníkům.

Současně vydávané Intro Packy obsahují vždy jeden předkonstruovaný balíček o šedesáti kartách, ve většině případů dvoubarevné. Každý takový balíček pak obsahuje přibližně 24 zemí (landů) a určitou skladbu kouzel a bytostí, případně dalších permanentů, jež spolu navzájem různě spolupracují (vytvářejí synergie), a sledují tak jakýsi strategický plán. Dvě z obsažených karet jsou vzácné (rare), jedna z nich je navíc bytost ve foilovém provedení, která obvykle udává směr celého balíčku. Vedle tohoto balíčku v IP najdeme dva Booster Packy (boostery) aktuální edice, tzn. v tomto případě Oath of the Gatewatch, a nějaké brožurky o obsahu produktu, zkrácenou verzi pravidel, případně nějaké tipy ke hře samotné.

Hrajete-li Magic poprvé, podruhé či potřetí, budou pro vás Intro Packy představovat tu správnou cestu jak se hru pořádně naučit. Intro pack nejenže vám ušetří čas jinak strávený stavbou nového balíčku, ale navíc vás navede správným směrem, pokud je ve vašem plánu svůj hrací balíček dál vylepšovat. Úplnému začátečníkovi bych ho také vřele doporučil, neboť obsažené karty mnohdy nemívají nijak složité schopnosti, a tudíž představují jednoduchý způsob naučení pravidel.

 

2. Rozbor balíčku Concerted Effort

         Kdybych měl ze své zkušenosti statisticky určit, ke které barevné kombinaci se začínající hráči uchylují nejčastěji, bude to pravděpodobně právě zelenobílá. Zelenobílé balíčky bývají zpravidla agresivního ražení a jejich výhodou je že si, jak se říká, “na nic nehrají”. Troufám si tvrdit, že to byly právě zelená a bílá barva, které napříč historií přicházely s bytostmi, které byly samy o sobě nejsilnější. Bílá vždy disponovala množstvím nejsilnějších létajících bytostí v kombinaci s množstvím kvalitního removalu, zatímco zelená dodávala příšery mnohdy až nesmyslně velkých proporcí v kombinaci s různým posilováním a dalšími dost silnými kartami. Když se na to vlastně takhle zpětně podívám, dokážu již pochopit, proč začínající hráči sahají právě po těchto dvou barvách :-).

Intro Pack: Concerted Effort WoTC
Main Deck Sideboard
2 Cliffside Lookout
2 Expedition Envoy
2 Kitesail Scout
1 Oran-Rief Invoker
2 Kor Castigator
2 Makindi Aeronaut
2 Kor Sky Climber
2 Shadow Glider
2 Joraga Auxiliary
1 Veteran Warleader
1 Saddleback Lagac
2 Relief Captain
1 Steppe Glider
2 Expedition Raptor
1 Angel of Renewal
1 Gladehart Cavalry
2 Shoulder to Shoulder
1 Allied Reinforcements
2 Lead by Example
1 Immolating Glare
1 Mighty Leap
1 Iona’s Blessing
2 Isolation Zone
1 Evolving Wilds
1 Tranquil Expanse
7 Forest
15 Plains
 

Zpět ale k našemu Intro Packu. Concerted Effort obsahuje 26 bytostí, z toho 18 je bytostí Ally. Na osmi bytostech a čtyřech kouzlech navíc najdeme nový keyword Support X. Tato nová mechanika je velmi jednoduchá - ve chvíli, kdy spustíme support X (když zahrajeme kouzlo se supportem), “podpoříme” předepsaný počet bytostí tak, že na ně položíme jeden +1/+1 counter. Podpořenou bytostí nesmí bohužel být právě vyložená bytost. Abychom mohli naplno využít například schopnosti support 2 bytosti Joraga Auxiliary, musíme kontrolovat ještě dvě další bytosti, které bychom mohli podpořit. Jak je vidět, Support může být součástí aktivační ability, součástí triggeru - tzn. spustí se, když daná bytost přijde na bojiště (Relief Captain), anebo jako efekt nějakého kouzla (Shoulder to Shoulder). Důležitou informací může být i fakt, že pomocí Support můžete zacílovat i menší počet bytostí, než je na kartě uvedeno, a navíc, pokud vybíráte cíle s pomocí karty, jako je Shoulder to Shoulder a jeden z vámi vybraných cílů je v reakci nějakým způsobem odstraněn ze hry, kouzlo se nezruší, jak tomu u podobných efektů bývá, ale stále vám umožňuje umístit žetony na zbývající bytost(i) a líznout si kartu.

         Balíček Concerted Effort byl navržen tak, abychom mohli mechaniky Support využívat co nejefektivněji. Když se podíváme na obsažené bytosti, všimneme si hned zkraje dvou zajímavostí - 1. manová křivka je posazena dost nízko (od jednomanovek: 6 - 5 - 7 - 3 - 3 - 1 - 1) a 2. balíček obsahuje dost vysoké množství létajících bytostí, případně bytostí, které Flying za příplatek dostanou (celkem 12). Tyto flyeři jsou za normálních podmínek docela slabí - (Kitesail Scout - 1/1 Fyling za W, Makindi Aeronaut - Flying za 1W, Shadow Glider - 2/2 Flying za 2W), avšak v kombinaci s posilovacími žetony ze Support se budou již vyjímat daleko lépe!

         Po bližším přezkoumání si také všimneme, že přes docela vysoký počet alíků, není v balíčku jediná karta, která by nějak upřednostňovala právě tento creature type. Někteří z nich budou ale beztak velmi schopní bijci, jako například Expedition Envoy (2/1 za W) či Kor Kastigator (3/1 za 1W, nemůže být blokován tokeny Eldrazi Scion), jehož doplňková schopnost nám pomůže zejména při souboji s ostatními intro packy posledních dvou edic :-).

         Vedle Joraga Auxiliary, jehož Support 2 efekt budeme moct opakovaně využívat především v lategame, najdeme v balíčku dvojici Relief Captainů, jejichž efekt Support 3 spuštěný v momentě, kdy přijde na bojiště, může mít na hru s pár létacími bytostmi z dřívějších kol dost zásadní vliv. Expedition Raptor je spíše ukázkou designerského pochybení - na první pohled vypadá kombinace létající bytosti se schopností Support výborně, pak si ale uvědomíme, že Support nemůže podpořit bytost, která jej spustila, tudíž tento letec bude málokdy něco více než původní, trochu smutná 2/2. Steppe Glider je na druhou stranu bytost, kde je vidět, že si tvůrci docela vyhráli - jako 2/4 Flying, Vigilance za pět man úplně nezazáří, ale ani vyloženě neurazí, zato jeho aktivační schopnost - cílová bytost s +1/+1 žetonem získá Flying a Vigilance do konce kola - dokáže v kombinaci s větším množstvím posílených bytostí v lategame občas i ukončovat hru (můžeme ji spustit, kolikrát chceme). Asi nejzásadnější však bude vždy příchod našeho hlavního generála balíčku Cladeheart Cavalry. Je to 6/6 za sedm man se schopností Support 6 (!) a s bonusovou schopností, že kdykoliv zemře některá z našich bytostí s +1/+1 counterem, získáme dva životy. Po příchodu této bytosti sice už pravděpodobně nebudeme žádné bonusové životy potřebovat, ale tak proč ne :-).

         Neměl bych zapomenout na druhou rérovou bytost balíčku, kterou je Veteran Warleader - trojmanovka, jejíž síla bude však růst s počtem bytostí, které kontrolujeme. Když bude všechno klapat podle plánu, Veterán bude většinou tím nejsilnějším, co na stole zrovna budeme mít.

         Mezi kouzly najdeme pár moc hezkých kousků, které opět dokazují, jak dokáže být bílá všestrannou barvou. Allied Reinforcement zvyšují potenciál každého Support efektu (Vigilance je vedle Flyingu další skvělou schopností v kombinaci s posilovacími žetony). Immolating Glare představuje rychlou a efektivní odpověď proti přehnaně rychlým nástupům soupeřových bytostí. Lead the Exemple může být díky své “instantnosti” dost překvapivým trikem. A Isolation Zone plní roli tzv. hard removalu - zbavíme se s jeho pomocí prakticky čehokoliv nepříjemného, jen škoda toho poněkud přehnaného manacostu.

  

Z důvodů, které již zazněly, je balíček příjemně jednoduchý a hraní. Jednoduše vykládáme bytosti po křivce (snažíme se mulligenovat tak, abychom co nejnižší křivku měli). Čím více létajících bytostí budeme na úvodní ruce mít, tím lépe. Jejich potenciál se totiž nejvíce projeví právě v úvodních kolech a je velká pravděpodobnost, že se brzy dobereme nějaké karty se Support, která onen potenciál ještě mnohonásobně zvedne. Kouzla nejsou natolik důležitá, ačkoliv vždycky se hodí mít v záloze nějaký removal, hrajeme - li proti balíčkům obsahujícím nějaké obzvlášť nepříjemné bytosti.

 

3. Rozbor potenciálních vylepšení balíčku

Vzhledem k tomu, že IP jsou vždy tvořeny pouze kartami legálními na standardu a navíc většinou pouze kartami z daného bloku edic, pokusím se i návrhy na vylepšení držet v tomto duchu. Navíc dle nového systému rotace standardu, nám již zanedlouho odrotují první dvě edice bloku Khans of Tarkir. Je to trochu škoda, protože právě v těchto edicích najdeme velké množství karet, které by si hezky rozuměly se schopností Support. Pokud snad tedy neplánujete stavět balíčky legální na tento formát, určitě doporučuji vyzkoušet například kartu Hardened Scales, která z každého Support efektu udělá takový menší Overrun (více kopií tohoto enchantmentu navíc způsobí, že se množství přidaných žetonů násobí!).

V edicích nejnovějšího bloku toho již bohužel příliš mnoho na výběr není. Jedinou zbývající docela zajímavou kartou s efektem Support je Nissa’s Judgment, která zaprvé funguje jako posilování a zadruhé jako removal. To je na pětimanové kouzlo v zelené barvě docela solidní kombinace.

         Pokud zanecháme podobné množství bytostí Ally, naskytne se příležitost zařadit i novou bytost Munda’s Vanguard. Síla ani obrana tohoto alíka nejsou důvodem pro jeho zařazení na rozdíl od jeho efektu Cohort, který nám umožní ve spolupráci s dalším alíkem posílit jedním +1/+1 counterem celou naši armádu. Tento efekt můžeme využít jednou za kolo, což vzhledem k počtu létajících bytostí může být dost zásadní.

Plán “alíci” nám pak otevírá mnoho dalších možností, jmenovitě například Beastcaller Savant - protože v každém zeleném agresivním decku by měl být nějaký “manovač”, nebo Hero of Goma Fada, který bude ochraňovat všechny naše ostatní bytosti tak dlouho, jak budeme schopni hrát další alíky. Kdybychom snad měli pocit, že nemáme dost hromadného posilování, tak můžeme tento problém vyřešit zařazením Tajuru Warcaller, který svým příchodem a s příchodem každého dalšího alíka posílí všechny naše bytosti do konce kola o +2/+2. Hlavně s ním v kombinaci poté zazáří již zmiňované sorcery Rellied Reinforcements, které do hry přinese dva 2/2 tokeny rytířů alíků (!) s Vigilance - za každého z nich se následně spustí efekt Warcallera a hra bude velmi pravděpodobně u konce.


 

Zařadíme-li do balíčku výše zmíněné bytosti, jejichž efekt na hru může být mnohdy dost zásadní, musíme najít způsob, jak si je ochránit. Mohli bychom využít všemožného posilování, které by je dostalo z dosahu nejrůznějších blesků či efektů ubírajících toughness, ale mně se jako nejefektivnější jeví instant Make a Stand, který nejenom, že všechny naše bytosti učiní nezničitelnými, ale ještě jim přidá menší bonus do útoku (+1/+0) do konce kola a občas tak můžeme i díky tomu vyhrát hru. A vzhledem k veškerému zmíněnému hromadnému posilování by bylo záhodno doplnit balíček takovými kartami, které dokážou vytvořit více bytostí najednou - příkladem může být třeba Oath of the Gideon, který do hry přinese opět dva alíky, tentokrát však pouze 1/1, ale za to s First Strikem. Druhou schopnost tohoto enchantmentu zatím bohužel nevyužijeme, ale mohli bychom, kdybychom zařadili jednoho z nejnovějších planeswalkerů, který se ještě náhodou do balíčku docela hodí - mám na mysli Nissa, Voice of Zendikar, kde mnohdy bude opět stačit dvakrát spuštěná druhá schopnost (díky Oathu toho budeme schopni během dvou kol). Když už jsme u těch vyšších investic, tak proč nezmínit dalšího planeswalkera? Gideon, Ally of Zendikar dokáže mnoho, ačkoliv nás bude opět zajímat zejména jeho druhá schopnost, tedy tzv. “anténa” - emblém: všechny naše bytosti mají +1/+1.

Výsledný balíček by mohl vypadat nějak takto:

Úprava Concerted Effort Jakub Štingl
Main Deck Sideboard
2 Cliffside Lookout
3 Expedition Envoy
3 Kitesail Scout
4 Beastcaller Savant
3 Makindi Aeronaut
2 Shadow Glider
3 Veteran Warleader
3 Relief Captain
1 Hero of Goma Fada
2 Munda’s Vanguard
2 Tajuru Warcaller
1 Gladehart Cavalry
3 Allied Reinforcements
2 Make a Stand
1 Nissa’s Judgment
2 Oath of Gideon
13 Plains
10 Forest
 

 

Balíček není nijak náročný na barvu many, a proto jsem vyřadil všechny landy, které přináší obě barvy many, ale příliš zpomalují. V budoucnu (tzn. s větším finančním základem) bych možná zvážil zařazení pár landů Canopy Vista z BFZ, ale zase ne moc, aby se nestávalo, že nám přijdou na ruku jen ony.

Nejdůležitějším aspektem (opakuji to stále dokola, tak snad si to už zapamatujete) každého agresivního balíčku je manová křivka, a proto jsem se i zde pokusil zaměřit na ni. Zvýšil jsem počet 1 dropů na osm. Cliffside Lookout se můe zdát na první pohled dost slabý, ale na druhou stranu je to alík a v pozdější fázi hry bude jeho posilovací schopnost dost relavantní. Expedition Envoy jsem zařadil jen třikrát, abych nechal místo pro Kitesail Scout, čímž si nejsem úplně jistý, ale snažím se dodržet základní myšlenku zakládající se na velkém množství levných létajících bytostí. Vzhldem k tomu, že všechny naše důležité pecky stojí pět man, bylo potřeba přidat manaakceleraci v podobě Beastcaller of Savant (který nám navíc umožní ve druhém kole zahrát případný druhý 1- drop). Oath of Gideon stejně jako Allied Reinforcements jsou karty, které značně zvyšují sílu bytostí Tajuru Warcaler a Munda’s Vanguard, proto jsem první zmíněný zařadil i bez přítomnosti jediného planeswalkera.

Tuto úpravu jsem vytvářel též s ohledem na finanční úroveň Intro Packů, a proto zde ještě nejsou k vidění žádní planeswalkeři. Dle cen ke dni 11. 3. 2016 by tato úprava vyšla přibližně na 120 korun.

 

Jedna z možných finálních verzí balíčku, k nimž by mohly další úpravy směřovat, by mohla vypadat nějak takto:

Úprava Concerted Effort #2 Jakub Štingl
Main Deck Sideboard
4 Expedition Envoy
4 Kitesail Scout
4 Beastcaller Savant
3 Makindi Aeronaut
4 Veteran Warleader
2 Munda’s Vanguard
3 Tajuru Warcaller
3 Allied Reinforcements
2 Make a Stand
4 Oath of Gideon
3 Nissa, Voice of Zendikar
1 Gideon, Ally of Zendikar
12 Plains
8 Forest
3 Canopy Vista
 


A vzhledem k tomu, že zanedlouho nám vychází nová edice s názvem Shadow over Innistrad, a vy už určitě stejně jako já netrpělivě sledujete spoilery, můžete také zapřemýšlet, které z vycházejících karet by mohly náš balíček ještě doplnit - já si jsem například jistý, že nová Avacyn (Archangel Avacyn) bude už jen díky své “světlé” straně naprosto vynikající posilou pro všechny agresivní i midrange balíčky. Co si myslíte vy?

 

4. Závěr

A s tímto se s Vámi opět rozloučím a zbývá mi už jen zmínit, že zaujal-li vás výše rozebraný Intro Pack Concerted Effort, tak si jej můžete za zvýhodněnou cenu 329 korun zakoupit v našem partnerském eshopu Veselý drak. Věřím, že vám dnešní recenze něco přinesla a již se můžete těšit na příští recenzi pojednávající o nejnovějším Duel Decku. Přeji vám mnoho magicových úspěchů :).

S pozdravem Jakub Štingl

Komentáře
Autor: Petr Malik @ pátek 18. března 2016 14:08
Děkuji za recenze. Já jsem s nimi spokojen. Jen mohly být ty poslední o něco dřív. I taky děkuji za rady jak balíčky vylepšit. Těším se na další a snad nebudu líný poděkovat :o).

Autor: Khaanar @ sobota 19. března 2016 5:51
Líbí a tipy na úpravu jsou super!!!!!!!

Autor: troglo @ neděle 20. března 2016 20:33
Díky moc za komentáře.
Slibuji, že se budu snažit psát recenze co nejvíc včas, ale občas to se školou nejde tak úplně dohromady, jak bych si představoval :-(.
Díky za podporu, budu se i nadále snažit psát ve stejném duchu :-)

Autor: Petraczek @ úterý 29. března 2016 13:29
ahoj, měn se tvoje recenze líbily, jen ty poslední mohly být dřív. u předchozí jsi odbočoval k tempu a to mě trošku zmátlo. nebylo to lepší tyhle věci dát do samotného článku a v recenzi na ně odkázat, aby tam toho nebylo tolik a bylo to přehledněšjí? ale je to jen můj názor :).

Autor: Petraczek @ úterý 29. března 2016 13:30
a ty tipy na vylepšení jsou super!

Autor: Oswald @ pátek 1. dubna 2016 9:45
Perfektní recenze, jen ta jedna mě přišla trochu dlouhá, jinak vůně. Těším se na recenze balíčků ze Shadows over Innistrad, podle decklistů vypadají dobře.

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí