pátek 29. března 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

sobota 24. září 2016
Úvod do vyšších pravidel #1: Mana Abilities
Autor: karlosss @ 18:47 :: 5118 Přečtení :: 8 Komentáře :: :: Pravidla
 

Vážené čtenářky, vážení čtenáři Magic Guru,

 

to jsem takhle jednou o víkendu seděl u počítače, koukal do Facebooku a nevěděl, co mám dělat. A při té příležitosti se zrodil nápad vytvořit sérii, ve které bychom společně pořádně nahlédli do pravidel a něco se naučili. Myslím si, že aby člověk mohl být dobrý hráč, tak na stole prostě musí vidět všechny možné interakce, vědět, co by se v každé situaci stalo. V zásadě existují dvě možnosti, jak toho docílit: můžete se každé dvě minuty ptát rozhodčího, což ovšem není úplně ideální, protože rozhodčí asi nebude mít na starosti pouze vás, nebo se může stát, že nějakým nedopatřením prozradíte soupeři svou strategii. A v neposlední řadě rozhodčí je člověk, který je na turnaji proto, aby dohlížel na jeho hladký chod, sem tam odpověděl na nějaký pravidlový dotaz, ale rozhodně nepřijel proto, aby za vás myslel. Proto se asi budeme muset pustit do té pro nás výrazně náročnější možnosti: otevřít pravidla a po vzoru studentů Právnické fakulty (ne, teď nemyslím tu Plzeňskou) se těch 700 stránek prostě naučit. Protože je to ale hrozná nuda, pravidla jsou anglicky a ne vždy je to tam srozumitelně vysvětleno, nabízím alternativní řešení. A tímto alternativním řešení bude tato série několika článků, nesoucí název “Úvod do vyšších pravidel”.

 

Obávám se, že série bude nevhodná pro začínající hráče. Myslím si, že nemá smysl se učit interakce replacement efektů a layer system, když jste se teprve nedávno dozvěděli, že můžete vyložit jednu zemi za kolo a potvora bez haste nemůže útočit v tom kole, kdy jste ji vyložili. Články si samozřejmě číst můžete, ale myslím si, že by vám ve hře udělaly spíše zmatek, případně by vás od M:tG úplně odradily. Ještě nějakou dobu hrajte a věřím, že za pár měsíců či let se k sérii třeba vrátíte.

 

Komu naopak sérii vřele doporučuji jsou hráči, kteří už nějakou dobu chodí hrát do svých místích klubů a občas se třeba kouknou na coverage z Pro Touru. Kdo sní o tom, že by se třeba taky jednou podíval na Honolulu a probil se až do finále, tak by měl začít tady. Bez znalosti interakcí to prostě nepůjde :)

 

Na úvod by to asi stačilo. Připravil jsem si pro vás takový malý vstupní testík. Správné odpovědi vám neprozradím, během série postupně vyplavou na povrch samy. Pokud si u všech následujících otázek řeknete, že víte, jak to bude, a zároveň víte, PROČ to tak bude (což je mnohem důležitější), tak vám blahopřeji a omlouvám se, že pro vás bude série pouze (ne)příjemným opakováním, pokud se s ní tedy vůbec rozhodnete ztrácet čas. Tak pojďme na to:


Vstupní testík


Mám Eldrazi Displacera, soupeř má 2/2 Zombie token. Použiju Displacerovu schopnost a zacílím token. Co se stane, ale hlavně, PROČ se to stane?
 



Na stole mám Krark-Clan Ironworks a Mox Sapphire. Nic dalšího nemám. V ruce držím Thoughtcast. Mohu jej zahrát tak, aby mi na stole zůstal Krark-Clan Ironworks?
 

 



Za tento příklad děkuji Davidu Dobišovi. Mám na stole Sacred Ground. Oživím Mutavault a útočím. Do Mutavaultu soupeř střelí Lightning Bolt. Co se stane?

 




Soupeř má 24 životů a kontroluji jeho kolo. Na stole má 3 Ghost Quartery a zrovna si líznul Spellskite. Mohu vyhrát?

 




Mám na stole Rest in Peace a Grizzly Bears, soupeř má Kalitase. Zaútočím Grizzly Bearem, kterého soupeř zablokuje Kalitasem. Co se stane, když v boji dostane Grizzly Bears smrtelné poškození?

 

To by bylo na úvod všechno. Nyní tedy již mohu oficiálně zahájit první díl série:

 

Úvod do vyšších pravidel #1: Mana Abilities

Proč to umět?



Tyto tři karty občas můžete vidět na Modernu, Revokera jsem občas zahlédl na Legacy či dokonce na Vintage. Proto by se možná hodilo vědět, co ta která karta dokáže ovlivnit.

Co to je?

Schopnosti v Magicu se dají rozdělit několika způsoby na několik skupin. Můžeme mít třeba schopnosti statické (schopnost Haste, například Raging Goblin), aktivační (Kamahl, Pit Fighter) a triggery (Primeval Titan). Nás ale bude zajímat dělení na manové schopnosti (Mana Abilities) a všechny ostatní.

 

Pojďme si Mana Abilities trochu charakterizovat. Jedná se o aktivační nebo triggered ability (nikdy ne static), které nevyužívají stack, můžeme je použít v podstatě kdykoli a slouží k přidání many do mana poolu.

 

Toť stručný přehled toho, o čem se dnes budeme bavit. Začneme tím, že si řekneme, jak spolehlivě poznat mana abilitu.

Jak je poznat?

Aktivační abilita je mana abilitou, právě když splňuje všechna následující kritéria:

- umí přidat manu do mana poolu (případně ji umí přidat za určitých podmínek, o tom za chvíli)

- nevyžaduje žádný cíl

- není loyalty abilitou (jednoduše řečeno, loyalty ability jsou schopnosti planeswalkerů)

 

Triggered abilita je mana abilitou, právě když splňuje všechna následující kritéria:

- umí přidat manu do mana poolu (případně ji umí přidat za určitých podmínek, o tom za chvíli)

- nevyžaduje žádný cíl

- její trigger event je postaven na aktivaci nějaké mana ability

 

Stejně si myslím, že to nejlépe pochopíme z příkladů:



Není mana abilita, protože za žádných okolností neumí přidat manu.



 

Jeho první schopnost není mana abilita, protože vyžaduje cíl.


 

Jeho první schopnost není mana abilita, protože je to loyalty abilita. To je zároveň jediný důvod - že schopnost kromě many ještě líže kartu nemá na "manovost" ability žádný vliv.


 

Tohle je mana abilita, a to i v případě, že nemám žádné potvory (to je význam té fráze “za určitých podmínek umí přidat manu” - těmi podmínkami se zde rozumí, že mám alespoň jednu bytost).

 



Není mana abilita, sice umí přidat manu, ale její trigger event je postaven na tom, že goblin přišel do hry, což nemá s aktivační mana abilitou nic společného.
 



Není mana abilita, protože nedává manu.
 

Pokud by někdo vymyslel příklad triggered ability, která dává manu a vyžaduje cíle, napište mi ho prosím do komentářů. Budu vám vděčný a na tomto místě onen příklad s vaším jménem uvedu.
 


Tohle je mana abilita: nevyžaduje cíle, dává manu a její trigger event je postaven na tapnutí landu pro manu, což je evidentně aktivační mana abilita, proto jsou všechny podmínky splněny

 

S trochou nadsázky by se nyní dalo říci, že již dokážeme bezpečně poznat mana abilitu. Nyní se podívejme, k čemu nám tato nově nabytá dovednost bude.

 

Vlastnosti mana abilit

Pro mana ability obecně platí, že nevyužívají stack. Místo toho se prostě rovnou stanou. Pokud tedy například tapnu Forest pro zelenou manu, soupeř nemá možnost dělat vůbec nic, nedostane vůbec prioritu. Pokud mám Forest naenchantovaný například výše zmíněným Overgrowthem, soupeř opět nemá možnost nic dělat, přestože v případě tapnutí pro manu proběhne jedna aktivační a jedna triggered abilita. Výsledek je takový, že budu mít tři many v mana poolu a mohu pokračovat.

 

Z předchozího odstavce vyplývá fakt, že mana ability se nedají cílovat, rušit, ani na ně nelze jakkoli reagovat – jednoduše proto, že na to není čas. Dříve, než někdo dostane prioritu, tak mana abilita bude vyhodnocena. (O prioritě bude nějaký další z dílů, pokud si ale něco chcete přečíst už teď, tak můžete zkusit tento článek od Flamberga.)
 

Pro aktivační mana ability ještě platí, že je mohu aktivovat i v momentech, kdy nemám prioritu (snad jedině s výjimkou Lion's Eye Diamond; za tento postřeh děkuji Tomáši Klimešovi, bez jehož pomoci bych si toho dovětku u schopnosti nikdy nevšiml): lze je aktivovat uprostřed procesu hraní kouzla, když dojde na placení ceny (o sesílání kouzel bude některý z příštích dílů), případně když nějaké pravidlo nebo efekt vyžaduje placení many (Mana Leak, Ghostly Prison).

 

Z teorie mana abilit už nám chybí pouze poslední věc: kouzlo nikdy není mana abilita a vždy jde na stack; z toho důvodu lze normálně zrušit například Pyretic Ritual.

 

Tím jsme zvládli mana ability. Abyste si mohli ověřit, zda jste to pochopili, přidám ještě pár otázek. Jejich řešení se zde objeví cca za 14 dní, do té doby pište dle libosti svá řešení do komentářů.

 

Domácí úkol

U následujících pěti karet je zadání je vždy stejné: jedná se o mana abilitu?
 

 

(druhá schopnost)
 

 

(druhá schopnost)
 






(obě schopnosti)

Zde se ptám: umí Darksteel Citadel vyrobit manu, když je na stole Stony Silence?




A co tahle interakce?




A tahle? Revoker jmenuje Llanowar Elves.

 
A co když místo Revokera použiju Pithing Needle a jmenuji elfa?


 

Pokud byste měli nějaký zajímavý příklad na procvičení, opět mi ho můžete poslat, rád ho zde s vaším jménem zveřejním.

 

A to je pro dnešek všechno. Doufám, že se vám článek i celá série bude líbit, budu rád za jakoukoli zpětnou vazbu, ať už zde v komentářích, někde na Facebooku, nebo i osobně (v tom osobním případě zkuste prosím svůj nesouhlas vyjadřovat nějak jinak než ranou mezi oči :) ). Přeji hodně zábavy při hraní M:tG a u dalšího dílu série se budu těšit naviděnou!

 

Karlos

 

Zdroje:

Comprehensive Rules (EN)

Gatherer (EN)

 

PS: Jestli mi ještě někdo někdy bude tvrdit, že můj Pithing Needle nevypíná jeho fetchku, tak ho předhodím Tarmogoyfovi k večeři. :)

 

 

 

 

Komentáře
Autor: Grahf @ neděle 25. září 2016 19:11
ad vstupný test:
3. to zadanie máš podľa všetkého špatne. Ak chceš, aby tá prvá karta hrala nejakú rolu v teste, tak toho mutavaulta musíš kontrolovať ty a súper do neho musí streliť bolt.

domáci úkol:
1. ano
2. nie
3. nie, tá karta nemá žiadnu abilitu
4. ano
5. ano (obe)

V druhej časti pre všetky tri príklady platí - nie.
(revoker samozrejme musí pomenovať elfa)

Autor: karlosss @ neděle 25. září 2016 20:32
Ahoj, děkuji za upozornění, chybu jsem opravil, stejně tak jsem připsal poznámku k Revokerovi, tak nějak implicitně jsem počítal s tím, že to všichni pochopí stejně, ale máš pravdu, že pro úplnost by to tam asi mělo být :)

Autor: CorwinOfAmber @ neděle 25. září 2016 22:15
uvítal bych i správné odpovědi, aspoň na ten vstupní testík :-) nějak si nevím rady s tím Thoughtcastem.

napadá mě jen, že AFA nejdřív zjití, že budu platit o 2 many míň a až potom můžu tapnout a seknout mox. jen už nevím, jestli to jde.

Autor: karlosss @ neděle 25. září 2016 22:23
Neboj, odpovědi budou :) ...řešení "domácího úkolu" sem dám cca za 14 dní, aby měli všichni šanci řešit bez spoilerů a řešení Thoughtcastu se určitě taky dozvíš, konkrétně v kapitole o sesílání kouzel, kterou určitě někdy zrealizuji :)

Autor: Caranthir @ úterý 27. září 2016 20:49
Ad Thoughtcast - cena se určí a zamkne v (respektive ihned po) okamžiku, kdy ohlásíš, že jej sesíláš a umístíš jej na stack. Pak následuje placení. Zde se stanoví cena 2U, můžeš jej tedy zaplatit za Mox Sapphire a následné obětování Mox Sapphire.

Autor: karlosss @ sobota 15. října 2016 16:47
Řešení domácího úkolu:
1) je mana abilita
2) není mana abilita, trigger nedává manu
3) není abilita vůbec, tudíž není mana abilita
4) je mana abilita
5) jsou mana ability
6) nevytvoří manu, mana abilita je zároveň activated abilitou, a tu Stony Silence zakáže
7) taky nebude fungovat, důvod podobný jako u 6)
8) S Revokerem to nepůjde, s Pithing Needlem ano (na Pithing Needlu je explicitně uvedeno, že mana ability nezakazuje)

Autor: NekraOX @ neděle 20. listopadu 2016 12:34
Sakra, sakra, sakra, už ta první testová otázka mne dostala. Jako vím, co by se tak obvykle mělo stát, když jde token do exilu, jen si v tomhle konkrétním případě nevím rady, jak/jestli se tam dá protlačit ta nutná podmínka.

K otázkám (na konci)
1)Ano
2)Ne (nepřidává manu)
3)Ne (cíluje)
4)Ano
5)Ano, Ano
6)Ne (Stony Silence nemá uveden dodatek, že nelze counterovat mana ability, jako to mívají novější karty.)
7)Hráč Akkiho nezíská R manu.
8) Ne (podobně jako u Stony Silence)
V případě Pithing Needle hráč manu z elfa získá.

Autor: Tomas @ úterý 21. března 2017 19:09
Zdravím Vás. Bylo by prosím možné obnovit obrázky? Nebo je chyba jen u mě, že se nezobrazují. :-)

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí