Tuesday, September 17, 2019
Všechny články Minimize

Current Articles | Categories | Search | Syndication

Sunday, October 18, 2015
Pravidlové okénko - Battle for Zendikar
Autor: Flamberg @ 10:00 AM :: 2978 Přečtení :: 11 Komentáře :: :: Pravidla
 
Vážené čtenářky a čtenáři Magic-Guru,

minulý víkend jsme si mohli poprvé osahat karty z nové edice na prerelease turnajích a tento pátek tato sada oficiálně vyjde. Sada s níž se vrátíme zpátky na divoký svět Zendikar a pokusíme se pomoci jeho obyvatelům při obraně proti monstrózním Eldrazi. V dnešním Pravidlovém okénku si řekneme, co nového nám tato sada z pohledu pravidel přináší. Kromě několika nových schopností si povíme něco například i o pozměněném pravidlu pro mulligan.
 

Nový keyword Devoid



Co říkají pravidla:

702.113. Devoid

702.113a Devoid is a characteristic-defining ability. "Devoid" means "This object is colorless." This ability works everywhere, even outside the game. See rule 604.3.

* Devoid na první (ani na druhý) pohled nevypadá jako komplikovaná schopnost. Karta s Devoid je prostě pořád bezbarvá, přestože třeba její seslání stojí barevnou manu.
 
* Pokud karta z nějakého důvodu přijde o schopnost Devoid, stále bude bezbarvá.
 
* Z pohledu formátů Commander či Tiny Leaders, Devoid neupravuje "color identity" karty.


Nový keyword Ingest



Co říkají pravidla:

702.114. Ingest

702.114a Ingest is a triggered ability. "Ingest" means "Whenever this creature deals combat damage to a player, that player exiles the top card of his or her library."

702.114b If a creature has multiple instances of ingest, each triggers separately.

* Pokud bytost se schopností Ingest zraní v boji hráče, tento hráč musí dát vrchní barvu svého balíčku do exilu.

* Ingest je spouštěná schopnost, která jde po vyřešení bojového zranění normálně na stack a lze na ni reagovat, ještě než se karta exilne. Lze si třeba v reakci zamíchat knihovnu nějakým kouzlem.
 
* Jedná se v podstatě o silnější variantu "odemílání". Navíc s kartami v exilu umí pracovat řada nových karet z této edice.
 

Nový keyword Awaken



Co říkají pravidla:

702.112. Awaken

702.112a Awaken appears on some instants and sorceries. It represents two abilities: a static ability that functions while the spell with awaken is on the stack and a spell ability. "Awaken N—[cost]" means "You may pay [cost] rather than pay this spell's mana cost as you cast this spell" and "If this spell's awaken cost was paid, put N +1/+1 counters on target land you control. That land becomes a 0/0 Elemental creature with haste. It's still a land." Paying a spell's awaken cost follows the rules for paying alternative costs in rules 601.2b and 601.2f–h.

702.112b The controller of a spell with awaken chooses the target of the awaken spell ability only if that player chose to pay the spell's awaken cost. Otherwise the spell is cast as if it didn't have that target.

* Pokud při sesílání kouzla zaplatíte jeho alternativní "Awaken cenu" místo běžné ceny, toto kouzlo navíc "oživí" jednu vaši zemi.

* Právě oživovaná země je zacílena při seslání kouzla a tedy lze na toto oživení zareagovat, ještě než se provede (například zničením dané země).
 
* Pokud je kouzlo seslané přes Awaken zrušeno (třeba Counterspellem) je zrušeno celé a země není oživena.
 
* Oživená země stále zůstává zemí, takže má své původní schopnosti (a tedy pravděpodobně dává manu). Navíc dostává Haste, takže ji lze používat i pokud přišla na bojiště v daném kole.


Nový ability word Rally



* Rally sdružuje schopnosti obránců Zendikaru, které reagují na příchod spojenců ("ally") na bojiště.

* Pokud bytost s Rally nebo následně jiný ally přijde do hry, provede se nějaký pozitivní efekt.

* Rally je normální spouštěná schopnost a tedy jde na stack a lze na ni zareagovat, ještě než se vyhodnotí.
 
* Pokud na bojiště přichází více bytostí zároveň (March from the Tomb), vidí se navzájem a spuští si navzájem Rally triggery.   
 

Nový ability word Converge



* Kouzla s "konvergencí" se dívají na to, kolik různých barev many bylo použito při jejich seslání (maximálně tedy 5). Čím více barev, tím silnější efekt.

* Kromě many použité na zaplacení "normální" ceny z pravého hroního rohu karty, se Converge dívá i na manu použitou při placení dodatečných cen (Vryn Wingmare) či alternativních cen (Flashback)


* Pokud je kouzlo, které má Converge, nějakým způsoben zkopírováno (Pyromancer's Goggles), takto vytvořená kopie "neví", jaká mana byla použita na seslání její předlohy. A tedy toho taková kopie mnoho neudělá.



Vracející se ability word Landfall



* Landfall schopnosti čekají na to, až vynesete (nebo jinak do hry dostanete) zemi. Jakmile se to stane, získáte nějaký efekt.

* Landfall je spouštěná schopnost a tedy jde na stack a lze na ni zareagovat, než se vyhodnotí.  


Zendikar Expeditions



Nejspíše jste zaregistrovali "šílenství" mezi hráči, které bylo způsobeno oznámením, že v boosterech nové sady bude možné narazit na sběratelsky velmi vzácné kousky - jedná se o cykly foilových zemí s novým obrázkem. Dokonce se vám možná podařilo na nějaký poklad narazit na vašem prerelease.

Nás, z pohledu pravidel, zajímá to, že pokud si náhodou takovou zemi otevřete na Limited turnaji (sealed deck, booster draft), stává se normálně součástí vašeho card poolu a můžete ji tedy v balíčku hrát. Pokud budete hrát Sealed Deck, jehož součástí je takzvaný "deck swap", tedy kdy nejprve pouze sepisujete otevřené karty a ty pak posíláte dál a zůstanou jinému hráči, musíte sepsat i vámi otevřené Expeditions (momentálně Wizards interně debatují, zda toto pravidlo nezmění; dám vědět  ).

Stále ale země ze Zendikar Expeditions nemůžete hrát na Constructed formátu Standard, pokud karta s daným jménem na formátu není legální. 


Změna pravidla o mulliganu


Po zanalyzování úspěšného testu na Pro Tour turnaji ve Vancouveru se Wizards rozhodli, že úpravy pravidla o mulligany uvedou do normálního turnajového hraní od prerelease Battle for Zendikar.

Od nynějška tedy platí, že pokud budete mulliganovat do šesti a méně karet, před tím, než začne samotné hra, můžete si udělat Scry 1. To jest podívat se na vrchní kartu své knihovny a buďto ji tam nechat nebo ji dát na spodek balíčku. Upozorňuji, že pravidlo můžete využít pouze, pokud má ruka, s kterou začínáte hru, méně karet než je standardní počet. Pravidlo nezajímá, kolikrát jste mulligan provedli. To tedy znamená, že ve formátu Two-Headed Giant se Scry uplatní nejdříve po druhém mulliganu, protože na tomto formátu je první mulligan "zdarma" (ze sedmi karet zpátky na sedm a ne na šest).

Také je třeba si uvědomit, že Scry můžete udělat až poté, co jsou oba hráči s rukou spokojeni. Nelze dělat Scry po každém provedeném mulliganu - pouze po tom posledním - a je třeba počkat na soupeře. Pokud by měli Scry provést oba hráči, první Scry dělá ten, kdo začíná hru. 


Kvíz pro začínající brouky Pytlíky

Pro malinké potrénování vašich pravidlových znalostí tu mám několik situací na popřemýšlení a posouzení. Správné řešení uveřejním v komentářích k článku přibližně za 14 dní.

Situace 1 - Vile Aggregate vs. Salvage Drone

Zaútočíte na soupeře s bytostí Vile Aggregate a ten ji zablokuje svou Salvage Drone. Nikdo nehraje žádné triky. Co se stane po udělelní zranění?




Situace 2 - Gideon, Ally of Zendikar

Probíhá soupeřovo kolo. Váš soupeř má na bojišti Gideona s jedním loyalty counterem a dva 2/2 tokeny, které si vyrobil v minulých kolech Gideonovou druhou schopností. Soupeř aktivuje první Gideonovu schopnost a všechny tři bytosti na vás zaútočí. Vy sešlete Turn Against na Gideona a dostanete ho pod svou kontrolu. Následně sešlete Wild Slash na jeden token a druhý token zablokujete Gideonem. Co se stane po udělení bojového zranění? Lze toto vůbec provést?

 




To by bylo pro dnešek vše. Pokud máte jakékoliv dotazy, a to nejen k nové edici, neváhejte napsat do našeho fóra Otázky na pravidla.

Přeji hodně zábavy s novými kartami!

Flamberg
Váš Rules Advisor

Použité zdroje:
http://gatherer.wizards.com
http://magic.wizards.com/en/articles/archive/feature/battle-zendikar-release-notes-2015-09-23


Hodnocení
Komentáře
Autor: NekraOX @ Saturday, October 03, 2015 6:43 PM
Proč karta, která přijde o devoid zůstane bezbarvá? Takže zbavovat něco devoidu nemá vůbec smysl?

Škoda, že tu nefungujou SZ.
Sice si myslím, že je lepší být pytlík brouků než-li brouk Pytlík, ale co už. K tomu kvízu:

1) To záleží na tom, jestli ovládám ještě nějakou jinou bezbarvou bytost kromě Vile Aggregate.

Salvage Drone zemře, zatímco Vile Aggregate přežije. Pokud nekontroluju jinou bezbarvou bytost, Aggregateův Ingest netriggeruje (svoji 1 do útoku využil na zabití Salvage Drona) a triggeruje Dronova schopnost, že si soupeř smí líznout kartu a pokud si lízne, má kartu zahodit.
Takže soupeř si vybere, zda si lízne kartu a pokud ano, jednu zahodí.

Pokud kontroluju ještě nějakou jinou bezbarvou bytost, podle pravidla APNAP triggeruje Aggregateův Ingest (protramploval do soupeře zranění, které nepotřeboval na Drona), následně trigerruje Dronův trigger, že si soupeř může líznout kartu a pokud tak učiní, má jednu zahodit.
Takže soupeř si vybere, jestli si lízne kartu a pokud ano, jednu zahodí. Následně je mu exilována vrchní karta u knihovny.

Soupeřova výhoda v tom, že se jeho trigger vyhodnotí první (když se nebudou hrát kouzla ani aktivačky) se projeví hlavně v situaci, kdy soupeř bude vědět, co má na vrchu knihovny (např. tutorem nebo scry) - líznutím si známou kartu může zachránit před exilnutím a pokud nemá prázdnou ruku, může zahodit nějakou jinou.

2) To je ale kulišárna, to pořadí otázek :).
Nelíbí se mi to. Nelíbí se mi na tom, že když už je bytost deklarována jako útočník, tak převzetím pod kontrolu obránce (bránicího se hráče) by automaticky přestala být útočníkem a obránce by s ní mohl dělat cokoliv.

Takže by mi to dávalo smysl v poupravené verzi:
Tři bytosti útočí (Gideon + 2 tokeny). Sešlu Turn Against, čímž Gideona dostanu pod svou kontrolu a odtapnu ho (počítám s tím, že jsme stále v Combat fázi, Gideon na mne stále útočí, akorát není taplý a ovládám ho já). Následně sešlu Wild Slash ; protože ovládám bytost s P>=4 (Gideona), tak zranění nelze preventovat a zabiju Wild Slashem jeden z útočících tokenů. V souladu s tím, co jsem napsal výše nesouhlasím s tím, abych druhý útočící token mohl zablokoval Gideonem. Pokud už nikdo nic nedělá, tak následně přejdeme do Damage stepu, kde dostanu 7 zranění (2 od tokena + 5 od Gideona).

Takže si myslím, že to ovládnutí Gideona je akorát pro ten Wild Slash, aby zranění nešlo preventovat. Jelikož ovládnutí i zbytostění je jen do konce kola, tak v soupeřově kole nemohu Gideona použít na útok proti němu ani použít jeho schopnost (jako si třeba taky vytvořit ten 2/2 token), odtapnutí soupeři taky moc nepomůže (pokud nemá nějaké speciální karty), aktivovat Planeswalkerovu schopnost může jen jednou za kolo a v mém kole už Gideon nebude bytost, takže odtapnutím nemá ani do mého kola blokera navíc.

Autor: NekraOX @ Saturday, October 03, 2015 6:44 PM
Edit: Má být "z knihovny", klikl jsem na špatnou klávesu.

Autor: NekraOX @ Saturday, October 03, 2015 6:47 PM
Jo a ještě mne napadá, že to by musela být fakt krize, aby stálo za to na zabití 2/2 tokena vyplácat dvě karty :o.

Autor: NekraOX @ Saturday, October 03, 2015 7:16 PM
Další trapný dodatek (když komentáře nejde editovat) - myslím si, že abych v příkladu 2) mohl Gideona použít jako blokera, musel bych ho sebrat pod kontrolu už v Precombat Mainu a nenechat ho soupeře nahlásit jako útočníka. Pak by dávalo smysl, že s ním zablokuju jeden token a druhý sesmahnu Slashem, i když je otázka, jestli by v takovém případě soupeř tokeny do útoku vůbec poslal.

Autor: troglo @ Sunday, October 04, 2015 11:29 PM
Já si teda myslím, že tím, že se Gideon přidal na "druhou stranu", tak se laicky řečeno zbavuje všech svých povinností vůči straně původní, a tedy i toho útočného stavu. Hráč, který zahrál Turn Against s ním prostě může zablokovat 2/2 rytíře, ten umře, a protože damage nemohou být preventovány kvůli Wild Slash, Gideon ztratí dva loyalty country dle jednoho z rulingů u hesla "indestructible" (oživlí planeswalkeři ztrácejí country, ikdyž jsou nezničitelní). Kdyby tedy 2/2 rytíř obdržel nějaký "buff" do konce kola (např. Giant growth), Gideon by umřel, poněvadž by se počet jeho counterů snížil na 0.
Jsem si téměř jist, že turn against funguje, tak jak píši. Je to tím pádem velmi dobrá karta na limited, stejně jako byl Act of Aggression za New Phyrexia, protože v určitých situacích poskytuje instantní 2 za 1 :-)

Autor: troglo @ Sunday, October 04, 2015 11:32 PM
Ups, přehlédl jsem tu informaci o počtu loyalty counterů na Gideonovi, počítal jsem klasicky s pěti countery. V tomto případě tedy Gideon na konci combatu logicky umře, jak jsem vysvětlil výše, a z hádanky se tak stává ještě o něco hezčí rules-brain teaser :-)

Autor: Grahf @ Tuesday, October 06, 2015 2:16 PM
Je to presne tak, ako píše troglo.

Autor: Flamberg @ Monday, October 19, 2015 9:47 AM
Ahoj všichni!

Děkuju, že jste na kvízové otázky odpověděli (nebo se nad nimi alespoň zamysleli). Pokud vás takovéto krátké "kvízové vsuvky" v článcích baví, dejte vědět, a já se budu snažit je zařadit častěji.



Situace 1 - Vile Aggregate vs. Salvage Drone

Odpověď od Nekry je naprosto správně včetně pravidlového zdůvodnění. Pokud se v jeden okamžik má dát na stack více spouštěných schopností ("triggerů") najednou, nejprve dá na stack své triggery hráč, jehož kolo právě probíhá a po něm neaktivní hráč. Stack se následně postupně vyhodnotí v obráceném pořadí, takže nejprve proběhne schopnost ze Salvage Drone a až potom Ingest.



Situace 2 - Gideon, Ally of Zendikar

V této otázce se mi podařil můj "úskok" a zmátl jsem Nekru otázkou "lze toto vůbec provést?" :-D

Správné řešení nastínil Troglo.


1) Turn Against lze takto použít.

Pokud se v průběhu boje stane, že útočící bytost se dostane pod kontrolu jiného hráče, odstraní se z boje.
"506.4. A permanent is removed from combat if it leaves the battlefield, IF ITS CONTROLLER CHANGES, if it phases out, if an effect specifically removes it from combat, if it’s a planeswalker that’s being attacked and stops being a planeswalker, or if it’s an attacking or blocking creature that regenerates (see rule 701.12) or stops being a creature. A creature that’s removed from combat stops being an attacking, blocking, blocked, and/or unblocked creature. A planeswalker that’s removed from combat stops being attacked."

Při následném vybírání blokerů je, z pohledu pravidel, jedno, že Gideon byl ještě před chvilkou "na druhé straně".


2) Gideon přijde o loyalty countery a odejde do hřbitova, jak píše Troglo.

Díky Gideonově Power 5 se Wild Slash provede včetně Ferocious a tedy přestane fungovat Gideonova preventovací schopnost. Tím pádem se nevypreventují 2 zranění udělená Gideonovi tokenem.

Jelikož je Gideon stále planeswalker, tak udělená 2 zranění způsobí mimo jiné to, že se z něj sundají 2 loyalty countery.
"119.3c Damage dealt to a planeswalker causes that many loyalty counters to be removed from that planeswalker."

Následně, Gideon, který přišel o všechny své žetony, půjde do hřbitova, přestože má schopnost Indestructible. Pokud planeswalker přijde o všechny loyalty countery není "zničen" ("destroyed"), je prostě "položen do hřbitova".

704.5i If a planeswalker has loyalty 0, it’s put into its owner’s graveyard.


Mějte se,

Flamberg

Autor: Flamberg @ Monday, October 19, 2015 10:18 AM
Ještě jsem zapomněl odpovědět na dotaz Nekry "Proč karta, která přijde o devoid zůstane bezbarvá? Takže zbavovat něco devoidu nemá vůbec smysl?"

Je to způsobeno pravidlem o vrstvách ("layers").

Mějme situaci, kdy máš na bojišti Culling Drone (2/2 Devoid Ingest za 1B) a soupeř ti na něj sešle Ovinize (Instant "Until end of turn, target creature loses all abilities and has base power and toughness 0/1."). V té chvíli se ti sejde několik kontinuálních efektů, které nějak upravují charakteristiky Culling Drone a ty musíš zjistit, jaká je výsledná podoba tvé bytosti. K tomu použiješ pravidlo o vrstvách, které předepisuje pořadí, v jakém se mají efekty uplatnit.

Při určování aktuálních vlastností tvého Culling Drone budeš postupovat následovně:

1. Vezmeš vlastnosti, jak jsou vytištěny na kartě. V té chvíli je Drone ještě černý díky černé maně v mana costu.
2. V layeru 5 se uplatní Devoid a Drone se stane bezbarvým.
3. V layeru 6 Drone přijde o všechny své schopnosti (Devoid a Ingest).
4. V layeru 7b se změní Power a Tougness na 0/1.

Autor: NekraOX @ Tuesday, October 20, 2015 5:39 PM
Jo jo, kvízy a úlohy baví :). Když jsi to připomenul, tak pravidelná dávka úloh je kategorie, která na magic-guru/cmusu (mívají stejný nějaký články a organizační lidi, proto je o sebe úplně neodděluju) dlouhodobě chybí. Takže hurá za každýho člověka, který je ochoten nějaký úlohy vytvářet :D.

1-Aspoň něco mám správně.

2-Stejně si myslím, že otázka "Lze toto vůbec provést?" měla předcházet otázce "Co se stane po udělení bojového zranění?".
To odstranění z kombatu po přebrání kontroly beru. Takže poté, co je bytost, teda vlastně permanent (může být i noncreature planeswalker) odstraněn z kombatu, tak je teda úplně jedno, že tohle kolo byl v kombatu?
No jo, ty barevný/šedivý rámečky jsou někdy matoucí - vizuálně je vnímám víc než manacost, i když na barvu permanentu nemají vliv :s. A taky mi nedošlo, že to bude příklad na ty zatracený vrstvy.

Takže mi z toho vychází, že obarvit něco (pro jednoduchost permanent) s devoidem nebude snadný, ale přece jen by to mohlo jít - ve 2. nebo ve 3. vrstvě.
Ve druhý vrstvě, kdyby z toho devoiďáka se stala kopie něčeho nedevoidovýho (MC, barva i textový pole se zkopíruje, jestli se nepletu) nebo ve třetí, kdyby se změnil text v jeho textovým poli. I když u tý změny textu je dost nepravděpodobný, že by na to existovala karta.
Přes to kopírování by šla použít třeba Cytoshape.

Autor: Loki @ Tuesday, November 03, 2015 10:18 PM
Joooo, zendikar moc dobrej neni, ale je tam par super kusovek. A devoid je docela usless schopnost

Click here to post a comment
Print  
Reklama Minimize
Print  
© 2017 Magic-Guru.czInformacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Terms Of UsePrivacy Statement