Saturday, May 25, 2019
Všechny články Minimize

Current Articles | Categories | Search | Syndication

Tuesday, January 03, 2017
Úvod do vyšších pravidel #4: State-based actions
Autor: karlosss @ 12:34 PM :: 1804 Přečtení :: 6 Komentáře :: :: Pravidla
 

Vážené čtenářky, vážení čtenáři Magic Guru,


doufám, že už jsme od Silvestra tak nějak všichni vystřízlivěli a jsme připraveni na další lekci z pravidel. Tentokrát to bude poměrně jednoduché a stručné, protože díky minulému dílu o prioritě už vlastně všechno umíme. Řeč bude o state-based actions. Tak se do toho pusťme.



State-based actions

Stručně řečeno, state-based actions je soubor událostí, které se stanou pokaždé v následujících případech:

  • Těsně před tím, než někdo dostane prioritu
  • Těsně před tím, než je nějaké trigger umístěn na stack
  • V rámci cleanup stepu (viz díl o fázích kola)


Tyto události jsou vypsány v pravidlech, nicméně si je pojďme říct i zde. Nenechte se zastrašit tím, že je jich docela hodně. Já si je taky nepamatuji a nikdy si je pamatovat nebudu – není to potřeba. Časem si vybudujete takové povědomí o tom, co všechno je state-based action, a bez problému vše poznáte. Teď si to prostě přečtěte a již v kvízu pod článkem nejspíš zjistíte, že to vůbec není složité. Pro snadnější odkazování v komentářích vám seznam očísluji.


Pro “klasickou hru” platí následující seznam:


1. Když má hráč 0 nebo méně životů, prohraje.

2. Když má hráč 10 nebo více poison counterů, prohraje.

3. Když se hráč pokusil líznout kartu z knihovny, ve které žádná karta nebyla, od té doby, co se naposledy kontrolovaly state-based actions, tento hráč prohraje.

4. Když se token nachází jinde než na bojišti, přestává existovat.

5. Když se kopie kouzla nachází jinde než na stacku, přestává existovat.

6. Když se kopie karty nachází jinde než na stacku nebo na bojišti, přestává existovat.

7. Když má bytost toughness 0 nebo méně, umírá. Regenerací se nedá zachránit.

8. Když má bytost toughness větší než 0 a poškození na ní vyznačené je větší nebo rovno její toughness, nebo do ní dal damage nějaký zdroj s deathtouchem, je tato bytost zničena. Dá se zachránit regenerací.

9. Když na sobě planeswalker nemá loyalty countery, umírá.

10. Když hráč kontroluje dva nebo více planeswalkerů stejného typu, musí si vybrat jednoho z nich a všechny ostatní přesunout do hrobu (říká se tomu Planeswalker uniqueness rule).

11. Když hráč kontroluje dva nebo více legendárních permanentů se stejným jménem, musí si jeden z nich vybrat a všechny ostatní obětovat. (říká se tomu Legend rule)

12. Pokud se na bojišti nacházejí dva nebo více world permanentů, všechny, až na ten, který přišel jako poslední, se přesunou do hrobů. Pokud nelze poslední příchozí jednoznačně určit, přesunou se do hrobu všechny. (říká se tomu World rule)

13. Když Aura enchantuje objekt, který není pro enchant legální, nebo neenchantuje vůbec nic, je přesunuta do hrobu.

14. Když je Equipment nebo Fortification připojen k permanentu, který není pro toto legální, je vazba automaticky zrušena.

15. Když je něco připojeno k permanentu a to něco není Aura, Equipment nebo Fortification, vazba se automaticky zruší.

16. +1/+1 a -1/-1 žetony na jednom permanentu se vzájemně požerou.

17. Když je na permanentu více než X counterů a nějaký efekt říká, že na něm může být maximálně X counterů, počet counterů se upraví tak, aby jich na něm zbylo X.




Pro 2HG se první dvě state-based actions v seznamu trochu upraví:

18. Když má nějaký tým 0 nebo méně životů, prohraje.

19. Když má nějaký tým 15 nebo více poison counterů, prohraje.




Pro Commander platí navíc:

20. Když nějaký hráč během hry dostane 21 nebo více damage od generála, prohrává.


Pro Archenemy a Planechase existuje ještě něco. Pokud by to někoho zajímalo, může nahlédnout do pravidel.



Vlastnosti state-based actions

K teorii state-based actions ještě poznamenejme, že všechny state-based actions se provedou najednou. To znamená, že hra nejdříve zjistí, které state-based actions by se měly provést, a poté se provedou. Následně se opět zkontroluje, které state-based actions by se měly provést, provedou se, a tak pořád dokola, dokud se žádné state-based actions nemají provést.


Dále, když více state-based actions bude mít stejný výsledek, tento výsledek se stane pouze jednou. Příklad: Bytost má zrovna toughness -1 a je na ní vyznačeno poškození 2. Kvůli 7 a 8 by měla umřít, avšak ve skutečnosti umře pouze jednou. Toto může být důležité pro interakci s některými replacement efekty (ano, já vím, že ještě možná nevíte, co to je, ale zatím to neřešte, někdy se to dozvíte).


Všimněte si, že narozdíl od triggerů zde neexistuje nic jako “halda”. Pokud tedy uprostřed resolvu nějakého spellu klesne toughness nějaké bytosti na nulu, ale před dokončením resolvu je již zase kladná, tak tato bytost neumře, protože state-based actions se zkontrolují až poté. Například Aeon Chronicler a trigger Bedlam Revelera.


Pro úplnost ještě doplňme, že state-based actions nevyužívají stack, ale to je, předpokládám, jasné.


A to je všechno.

Příklady


Nyní si dáme dva příklady s řešením a poté jich pár nechám pro vás. Řešení opět pište do komentářů.

Příklad #1





Tohle zná snad každý, kdo někdy hrál Modern nebo Legacy. Tarmogoyf je 2/3 a v hrobě není instant. Je střelen bleskem. Přežije?

Odpověď je ano. Blesk resolvuje a na Tarmogoyfovi vyznačuje 3 poškození. Teď to vypadá, že Tarmogoyf umře, avšak ještě předtím, než někdo dostane prioritu, se blesk musí přesunout ze stacku do hrobu. Blesk je v hrobě a Goyf je 3/4 se 3 poškozeními. Nyní by někdo dostal prioritu, takže se zkontrolují state-based actions. Goyf přežívá.

Příklad #2




Zde je jeden příklad "řetězení" state-based actions. Zombie dostává bleskem a kvúli state-based action číslo 8 umírá. Následně se znovu zkontrolují state-based actions a zjistí se, že je ještě potřeba provést číslo 4. Token přestává existovat a state-based actions se kontrolují znovu. Již se nic nestane a hráč může dostat prioritu.


Na procvičení #1




a) Gideon je 6/6 bytost, na sobě má 3 loyalty countery a je zacílen Banefire, X=5. Co se stane?
b) Gideon je 6/6 bytost, na sobě má 8 loyalty counterů a je zacílen Banefire, X=7. Co se stane?


Na procvičení #2



Thrun na sobě má Rancor. Rancor kontroluje jiný hráč než ten, který kontroluje Thruna. Může se to vůbec stát?
Tak či tak, berme to, že to tak je. Thrun dostává protekci na zelenou. Co se stane?

Na procvičení #3




Eldrazi Displacer cílí svou schopností zombie token. Co se z pohledu state-based actions bude dít? Nezajímá mě, co se stane, ale proč se to stane. Pozor, je v tom chyták :)


A to je pro dnešek už úplně všechno. Příště se uvidíme u layerů, toto téma jste si na facebooku sami odhlasovali. Takže mi pak nebrečte, že je to moc složitý, můžete si za to sami :)

Karlos

Zdroje:
Comprehensive Rules (EN)
Gatherer (EN)

















Hodnocení
Komentáře
Autor: Grahf @ Tuesday, January 03, 2017 3:30 PM
1. gideon zomrie v oboch prípadoch. V prvom na 0 loyalty counters, v druhom na lethal damage.
2. Rancor sa môže dostať na Thruna, ak nebol zacasteny. (trebars ho vytiahne z hrobu sun titan). Protekcia rancor zhodí z thruna a pošle do hrobu, z ktorého sa vráti na ruku majitela.
3. Token odíde do exilu, potom sa čekne SBA, kde sa hovorí, že token nemôže existovať mimo battlefield, resp. akonáhle zmení zonu, prestane existovať.

Autor: Grahf @ Tuesday, January 03, 2017 3:37 PM
U trojky oprava:
Počas resolvu sa SBA nečekujú, takže token odíde do exilu, kde ostáva až do najbližšieho čeku SBA. Čiže abilita displacera ho už späť nevráti. Je to z toho dôvodu, že tokeny sa po opustení battlefieldu nemôžu vrátiť späť.

Autor: MJM @ Friday, January 06, 2017 11:24 AM
Souhlasím s 1) a 2) , ale ne 3).

V té trojce se totiž zombie vrátí ještě v rámci vyhodnocování té jedné schopnosti. Tudíž se nepředává priorita a nekontrolují se SBA. Přijde mi to stejné jako s tím Aeon Chroniclerem/Bedlam Revelerem, ne?

Což by pro mě znamenalo zajímavý nový poznatek, že Momentary Blink nezničí token...

Autor: MJM @ Friday, January 06, 2017 11:27 AM
Aha, ok, pravidlo 110.5f A token that has left the battlefield can't come back onto the battlefield. If such a token would return to the battlefield, it remains in its current zone instead. It ceases to exist the next time state-based actions are checked; see rule 704.

Čili svět je v pořádku:-) a zombie se nevrátí.

Autor: NekraOX @ Sunday, February 19, 2017 9:44 PM
1a) Gideon dostane 5 zranění. Bude 6/6 bytost s 5ti zraněníma, myslím si, že přežije. (Myslím si, že nebude zraněn dvakrát (jednou za to, že je bytost a jednou za to, že je planeswalker), ale jen jednou. Pokud by bylo zranění dáno o hráče a pak přesměrováno na Gideona jakožto planeswalkera, pak si myslím, že by přišel o svoje zbývající loyalty countery a umřel by. )
1b) Tady si myslím, že umře, protože jako bytost 6/6 dostane 7 zranění a to stačí na smrt. (Obdoba mé domněnky výše, 8 loyalty counterů je mu dle mne při cílení jako bytosti k ničemu.)

2) Ano. Připojená aura už necíluje, Thrunova vlastnost tomu nebrání.
Když Thrun dostane protekci na zelenou, Rancor se odpojí, protože je zelený. Následně půjde do hrobu vlastníka a pak se mu vrátí do ruky (vlastnost Rancoru). Chytrý trik, jak pomocí protekce si Rancor vzít od protihráče zpátky.

3) Sakra, když to má být chyták. Tak to se asi nachytám :( . Displacer pošle token zombie do hrobu. Aktivní hráč dostane prioritu až po vyhodnocení kouzla, takže mi z toho vychází, že SBA se bude kontrolovat až po provedení kouzla a zombík se teda vrátí na bojiště taplej pod kontrolou svého vlastníka. (Sakra, vychází mi z toho podobnej záchranej mechanismus jako u tho goyfa).

Autor: karlosss @ Sunday, February 26, 2017 12:26 AM
Správná řešení už se tu vlastně objevila, tak to jenom projedeme:

1) Gideon sice preventuje damage, jenže Banefire se preventovat nedá. Takže to dostane. V prvním případě jde do něj 5 damage, což znamená, že se na něm vyznačí 5 zranení (protože je bytost) a odebere se z něj 5 loyalty counterů. State-based action #9 jej tedy zabíjí. Obdobně funguje i druhý příklad, tam pro změnu umře na state-based action #8.

2) Ano, ač to zní jakkoli pochybně, nečarovaná aura necíluje, takže se opravdu k Thrunovi může připojit. Poté, co Thrun dostane protekci na zelenou, tak z něj state-based action #13 auru shodí a Rancor jde do hrobu, nebo tedy spíše do ruky.

3) jak píše @MJM, nebýt pravidla 110.5f, tak by se token skutečně vrátil - pochvala všem, kteří navzdory tomu, že vědí, co se stane, napsali, že se token vrátí taplý :). Jediný důvod, proč token zmizí, je právě ono pravidlo, které zakazuje tokenům se vrátit na bojiště z jakékoli jiné zóny. Reálně to vypadá tak, že token odejde, zkusí se vrátit, což se mu nepovede, a tak jej potom state-based action #4 zlikviduje.

Click here to post a comment
Print  
Reklama Minimize
Print  
© 2017 Magic-Guru.czInformacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Terms Of UsePrivacy Statement