Postřehy na AVR Limited
Zdravím čtenáře Magic-Guru! Možná jste čekali, že přijdu s rozborem AVR na Highlander formátu (kterého se také dočkáte, bez obav!), ale jelikož je 2. sada tohoto roku ještě poměrně čerstvě vydaná, tak ne každý měl příležitost si zadraftovat tuto sadu. Účastnil jsem se 2x 2HG sealedu, zkusil několik draftů a dalších byl svědkem, takže Vám přinesu několik obrazů a skutečností, které by Vám mohly dopomoci k lepším výsledkům a vůbec bližšímu seznamení s AVR na limitedu. Pokud někteří neví, co to draft je a neznají terminologii, kterou budu používat, tak si nejdříve přečtěte můj článek o tom, jak na to, který najdete zde:
http://www.magic-guru.cz/dnn/%C4%8Cl%C3%A1nky/V%C5%A1echny%C4%8Dl%C3%A1nky/tabid/303/articleType/ArticleView/articleId/2579/Draftovn-poprv-aneb-jak-na-to.aspx
Pohádka o pomalé sadě
Při prvním prohlížení spoileru nešlo přehlédnout velké množství tučných andělů, drahých zombie bytostí a obvyklou řádku zelených pašíků. Díky prvně zmíněným andělům, kteří k vysoké vykladací ceně nabírali na úctyhodných číslech a vlastností, jsem předpokládal (a možná ne sám), že bíla bude barvou, na kterou se budeme obracet a která bude udávat řád. Nevím jak vy, ale šeredně jsem se zmýlil. V Innistradu byla W/G kombinace silná díky Avacyn's Pilgrim, kvůli kterému jste byli schopni „vykřivit“ na každém slotu o kolo dříve a udělat ze svého balíčku téměř nezastavitelný válec. Jediná manová akcelerace této sady je až na 3 manách v podobě vzácného
Somberwald Sage a uncommonového bezbarvého
Vessel of Endless Rest, což upřímně řečeno, je velmi pomalé. Nicméně balíčky sázející na drahé těžkotonážní zabijáky se bez těchto karet neobejdou. Jakou máme tedy jistotu, že takovou to kartu najdeme, když zrovna nejsou kvůli svým raritám zrovna časté?
Co také nahrává útočnému formátu je malé množství defenzivních bytostí. Absence bytostí, které umí kvalitně blokovat je díra v jakémkoliv plánu kontrolního balíčku. Nejpodstatněji jsem ale nezmínil nedostatek kvalitního removalu, který dělá z AVR řežbu mezi bytostma, kterou opravdu vybojujete pouze na bojišti. Je velmi výjimečné, že červená disponuje pouze dvěma blesky na commonovém slotu (kvalitní
Pillar of Flame a ne úplně spolehlivý
Thunderbolt) a tak žezlo pro nejlepší commonový removal bere černá s někdy až předraženým
Death Windem. Aggru jistojistě také nahrává fakt, že hromadného zabíjení není taková fůra (červený mýtický
Bonfire of the Damned, bílý
Terminus a černý
Barter in Blood).
Archetypy
MonoR, R/W Humans
Nebylo těžké přijít na to, že červená s bílou nabízejí širokou škálu malých, za to úderných „lidí“, kteří spolu výborně spolupracují. Je to určitě nejsvižnější balíček na formátu, který je schopen zabíjet opravdu rychle.
Nejdůležitější prvek a jasně nejsilnější bytostí v tomto archetypu je
Riot Ringleader. Tato bytost je pro Vás defakto 3/2 (3ka je důležité číslo v této sadě, jelikož je málo bytostí, které mají obranu 4 a víc), protože neplánujete s ní blokovat, za to s ní útočíte v 90% případů. Posiluje všechny vaše bytosti a tak jen díky jemu jste schopni nandat o 5 a více zranění, než bez něho. Úkol je jich nasbírat co nejvíce, protože se samožřejmě posilují navzájem a tudíž není výjimečné útočit s 4mi a více bytostmi kolem toho 6. kola.
V obou archetypech hleďte na křivku; zvlášť důležitý je dvoumanový slot, který nenabízí takové množství bytostí, které bychom si přáli. V R/W kombinaci berte nejvýš z common
Moorland Inquisitora, který je zpočátku defakto neblokovatelný. Druhý v pořadí je kvalitní
Kruin Striker a nos bych ani neohrnoval nad
Thraben Vigilantem. Minimálně 4 z těchto bytostí by ve vašem balíčku neměly chybět.
Co se týče ucommonových bytostí, máme už o něco širší výběr. Jako vůbec jeden z nejlepších uncommonů sady je
Nearhearth Pilgrim, díky němuž nás bude soupeř velmi špatně „raceovat“ nazpět. Skvělý je i
Lightning Mauler a poté bych sáhnul po čtyřmanovém
Goldnight Commanderovi.
Emancipation Angela bych bral až poté i přes kvalitní čísla: Zpomaluje nás + není human. Uznávám, že zde je to těsné a někdy bude i prioritnější anděl kvůli opětovnému spuštění ETB triggerů napřiklad
Kessig Malcontents.
R/W kombinace nabízí jěště spoustu silných kombinací. Na první pohled trochu neviditelný, zato pořádnou porci zranění přináší
Thatcher Revolt. Posiluje Váš nejlepší dvoudrop
Kruin Strikera do nelidských čísel, s pomocí
Riot Ringleadera dokáže projet soupeře za 6 (s více Ringleadery ani nemluvě),
Kessig Malcontents dají o 3 větší zranění, pokud je sešlete ve stejném kole a zvlášť nechutná je kombinace s
Goldnight Commanderem. Pokud náhodou jste sebrali i
Cathar’s Crusade, tak..ouch. Dá se taky stavět na enchantmentu
Vigilante Justice, díky které můžete pozabíjet několik bytostí anebo přímo i soupeře, ale rozhodně bych ho chtěl hrát jednou, maximálně dvakrát: 4 many není pro tento balíček málo. Rozhodně byste se ale toho jednoho kousku mohly dočkat; jiné balíčky než tento si ho nezahrají.
Moje osobní pořadí picků common:
Riot Ringleader,
Pillar of Flame,
Moorland Inquisitor,
Kruin Striker,
Moonlight Geist,
Hanweir Lancer,
Fervent Cathar,
Thunderbolt,
Thatcher Revolt (výška picku je proměnlivá vůči četnosti zmíněných spolupracujících karet v předchozím odstavci),
Seraph of Dawn,
Farbog Explorer,
Thraben Valiant,
Guise of Fire/
Righteous Blow/
Zealous Strike,
Mad Prophet,
Heirs of Stromkirk,
Somberwald Vigilante
MonoG, R/G, G/W, případně U/G
Zelená se, překvapivě, jeví na tomto formátu jako jedna ze silnějších barev. Dopomáhájí tomu silná čísla již na commonových bytostech, které nestojí tolik many. Zelenou vždy poškozoval fakt, že Váš manově težce zainvestovaný wurm lehce skončil v hrobu díky mnohem levnějšímu zabíjení, což tentokrát není na pořadu dne! Zelená tedy funguje skvěle sama o sobě, ale nemá problém spolupracovat s agresivní červenou, lítající bílou a tempo generující modrou.
Základem archetypů točící se kolem zelené je co největší posbírání soulbound bytostí. V těchto barvách totiž najdete jednu z nejlepších commonových bytostí:
Trusted Forcemage. Ono se to nezdá, ale možnost mít ve 3. kole 2 3/3 bytosti (ve spolupráci s nějakou dvoumanovkou) je víc než solidní kauf, který zastaví/rozjede cokoliv do té doby zahraného (krom
Angelic Wall a
Galvanic Alchemist). Forcemage berte určitě vysoko. Na uncommonovým slotu najdeme dost možná nejlepší uncommon sady:
Druid’s Familiar. Málokdy tento „medvídek“ není 4/4 a vyložení ho ve 4. kole a propojení třeba s o kolo dříve vyloženým
Trusted Forcemagem znamená rozjezd
Trusted Forcemage za rovných 5 zranění! Scénářů, ve kterých je
Druid‘s Familiar skvělý je mnoho a nedokážu si představit, kdy bych ho nerad hrál. Neposledně bych rád připomenul
Wolfir Avengera, který nejenže funguje jako skvělý combat trik (postupem času to bude velmi viditelný, ale jak si do něho nenaběhnout?), tak jako nesmrtelný bijec anebo nekonečný bloker.
Jak jsem zmínil, zelená barva je hlavně o spolupráci. Velmi často se jedná o řečené soulbound bytosti.
Wandering Wolf a zejméná
Howlgeist jsou sami o sobě už silní zabijáci, ale s jakýmkoliv posilujícím soulboundem/equipem/
Blessings of Nature se z nich stává nutně řešitelná hrozba. S velkým množstvím soulboundů je rázem z
Flowering Lumberknotu doslova a do písmene pořádně nelítostný pařez; neberte ho ale vysoko, pokud nemáte alespoň kolem osmi soulbound bytostí. V neposlední řádě tu máme i výbornou „myšku“ ve formě
Joint Assaultu, která je schopná za pouhou jedinou manu vygenerovat rozdíl až 4 zranění.
S bílou se zelená bude párovat hlavně kvůli dobrým středním bytostem a létajícím finisherům. Vítaný je hlavně defenzivně laděný
Seraph of Dawn, který zastaví celkem cokoliv a s jakýmkoliv posilujícím soulboundem je nedostihnutelným letájícím korábem. Rád si zahrajeme
Cloudshift, který je se soulbound bytostma vypečený kvůli instatnímu soulboundování. Červená barva bude vítaná kvůli zvýšení agresivity: dostupný removal,
Riot Ringleader (v zelené je spousta humanů) a i pár zajímavých kombinací, jako například jinak málo hratelný
Falkenrath Exterminator +
Timberland Guide/
Blessings of Nature. Modrá disponuje vracením v podobě
Mist Ravenu,
Into the Void,
Vanishment anebo zpomalujícím
Cripling Chill, díky kterým usnadníme průchod našim bytostem a soupeř bude potřebovat zázrak, aby se dostal zpátky do hry.
U/W Flyers/Bounce
Bývá to takový klasický limited archetyp a ani tentokrát nás nemine. Bílá a modrá kombinace jsou zpravidla barvy, kde potkáme nejvíce letadel. Víceméně zde není moc o čem mluvit, protože jednoduše berete levnější bytosti s flyingem + i pár jiných pozemních vojínů.
Abychom byli rychlejší než soupeř, tak tato dvojbarva má několik speciálních triků a bytostí. Oproti jiným bílým a modrým balíčkům není problém nabrat průměrný
Defang a
Spectral Prison. Kdybychom neměli lítačky, tak by bytost s
Defangem mohla blokovat; to zde nehrozí. K dispozici máme i vracení v
Into the Void a
Vanishmentu,
Crippling Chillem a
Peel from Reality budeme zpomalovat, zatímco je rozjedeme velmi rychlým
Latch Seekerem. S lítačema je vhodný
Tandem Lookout, který by nám měl zajistit pravidelnou dávku karet. Podobně je na tom skvělý
Amass the Components; na chuť by mi nevadilo hrát ani jeden
Geist Snatch jako jediný counterspell. Pokud se otevře uncommonová „anténa“
Favorable Winds, tak máme velikou šanci, že se ji dočkáme, protože do jiných mnoha balíčků nepasuje. Z dalších uncommon bytostí třeba brát vysoko
Nearheath Pilgrima, který tu získává obrovský prostor k operování, poté
Emancipation Angela,
Fettergeista a do balíčku by se mohl vejít i
Goldnight Redeemer. Pokud se dožijeme i
Archangela, tak by nás vítězství nemělo minout.
Někdy se balíček takto sám neposkládá a je třeba jít i defenzivnější cestou. Čas nám dá
Angelic Wall,
Alchemist’s Apprentice mile rád podskočí pod útočníka a lízne, prima bloker je i
Galvanic Alchemist. Modrá a bílá nabízí několik bytostí, které buďto s příchodem něco vrátí anebo provedou jinou neplechu. K zneužítí těchto ETB triggerů tu je
Cloudshift anebo opakující se
Nephalia Smuggler. Nikoho nepotěší, když každé kolo si například bude muset vracet bytost díky příchodu
Mist Ravena anebo když si budete lízat karty přes
Gryff Vanguarda.
Pořadí picků commonů:
Mist Raven,
Seraph of Dawn,
Amass the Components/
Scrapskin Drake/
Moonlight Geist (záleží na křivce a počet bytostí na 3 manách),
Gryff Vanguard,
Crippling Chill/
Moorland Inquisitor (opět záleží, co zrovna potřebujeme),
Wingcrafter,
Defang/
Spectral Prison/
Righteous Blow,
Cloudshift,
Zealous Strike, (
Angelic Wall),
Galvanic Alchemist, (
Nephalia Smuggler),
Ghostly Flicker,
Peel from Reality,
Voice of the Provinces, (
Spectral Gateguards)
Černá
Jaká barva nejvíce utrpěla je jasně černá. V ryze aggro formátu má nejhroší bytosti a není to ani trochu těsné. Nejlepší commonová bytost je nejspíš
Undead Executioner, který dokáže zabít 2 bytosti najednou, ale na 4 manách je už poměrně pomalý, anebo
Searchlight Geist. Žádná sláva.
Černá nemá žádného přirozeného spoluhráče v této sadě. Pokud ale je někde vidět nějaká čáastečná spolupráce, tak je to s červenou. V černé najdeme několik bytostí, kterým nevadí či si přímo přejí umřít, jako zmíněný Undead Executioner,
Maalfeld Twins,
Evernight Shade,
Driver of the Dead anebo
Butcher Ghoul, takže rádi se nechají pro dobro obětovat do
Blood Connoiseura,
Bone Splinterů,
Corpse Traderů,
Barter in Bloodů a těžit z toho může malý bráška
Falkenrath Noblea
Blood Artist. V červené rádi umřou
Gang of Devils a z toho bude mít prospěch například
Havengul Vampire.
Právě díky menší sílě černé oproti jiným barvám nebude moc oblíbená na draftování, takže je možný, že černých drafterů na stole může být 2-3 a někdy budou mít k dispozici luxus stavět i monobarvu. Tato barva totiž skýtá hlavně sílu v uncommonech. Například pozdní
Barter in Blood a
Blood Artist (3.-4. pick) by pro mě bylo obrovské lákadlo + signál, že černá je volná. Kolem těchto karet se dá postavit silný balíček a když nabereme i nějaký removal, mohlo by být vystaráno na solidní deck. Co se týče silných uncommonů, tak rozhodně by neměl kolovat nijak pozdě
Homicidal Seclusion, který dokáže hru rozhodnout sám o sobě. Skvělý letec je
Demonic Taskmaster a
Human Frailty si vždy najde cíl.
5C Goodstuff
Je to vzácné, ale i tento deck je možné postavit. Jak? Základ je brát vysoko
Borderland Rangery,
Abundant Growth a
Vessel of Endless Rest. Tímto si ustálíte manabázi a není problém hrát to nejlepší od všech barev. Výhoda těchto decků je, že můžete hrát podle velmi kontrolního plánu, stavět na dražších bytostech a hlavně vyzobáváte ono vzácné zabíjení, kterého najednou můžete mít více než dost. Nehrajte karty, jejichž vykládací cena obsahuje 2 a více barevných symbolů (krom zelené, kterou budete hrát nejvíce). Osobně si nemyslím, že je možné takovýto balíček draftovat každý den, ale pokud se naskytne příležitost, tak bych to nebral jako nereálné. Rozhodně to není nejjednodušší, ale odměna by měla být sladká.
Shrnutí
Berte levné bytosti vysoko nebo budete zašlapáni. Formát je velmi rychlý. Nikdy bych nehrál bytost, která stojí 8 man, 6-7 man je limit a i takové karty by se měly u Vás vyskytovat maximálně jednou. Zabíjení je málo, tak ho šetřete na důležité bytosti a ne na tu první, kterou uvidíte. Na druhou stranu neberte „spacáky“ (aury, které znemožnují očarované bytosti útočit/blokovat/udělovat zranění) nijak prioritně, protože se tu bytosti pomocí
Cloudshiftů atd jich snadno zbaví.
To je ode mě vše, příště se můžou Highlander fandové těšit na můj pravidelný rozbor nově vydané sady pro jednokarťáky. Snad Vám tento článek dal do draftovacích začátků této sady nové poznatky. Přeju Vám hodně štěstí a na shledanou
Josef „Scalpelexis“ Maršíček