Wednesday, December 02, 2020
Všechny články Minimize

Current Articles | Categories | Search | Syndication

Monday, March 14, 2016
Recenze Oath of the Gatewatch Intro Pack: Surge of Resistance
Autor: JakubMG @ 1:40 PM :: 2618 Přečtení :: 2 Komentáře :: :: Recenze
 
Magic the Gathering Oath of the Gatewatch Intro Pack: Surge of Resistance

Zdravím všechny čtenáře. Po menší odmlce se opět shledáváme u rozboru čtvrtého intro packu nejnovější sady Oath of the Gatewatch. Dnes bude řeč o intro packu v barvách guildy Izzet – modré a červené, jehož jménem je Surge of Resistance. Jak dále uvidíme, půjde o rychlý balíček napěchovaný velkým množstvím levných bytostí a levných kouzel využívající dvou velmi pěkných a docela nových schopností – Prowess  a Surge.

0. Prosba

Podobně jako nedávno, začnu svou IP recenzi menší vložkou. Ta bude dnes ve formě otázky. Jakožto autora již docela velkého množství zde vydaných článků (byť hlavně recenzí na produkty) by mne jako každého jiného pisatele zajímala nějaká zpětná vazba od Vás, čtenářů. Pod svými osmi posledními recenzemi jsem bohužel nezahlédl jediný komentář :o(. Tato skutečnost může být zapříčiněna více faktory, přičemž nasnadě je samozřejmě obecně známý fakt, že recenze na produkty nejsou tak atraktivním čtivem jako například reporty z turnajů či rozbory již hotových constructed balíčků. Z tohoto důvodu je součástí rozboru každého produktu i sekce Potenciální vylepšení balíčku. Logicky tato je právě tou jedinou částí, kterou lze považovat za mou práci a mé úsilí, které jsem pro recenzi vykonal, a tedy je to právě ta část, jež by měla mít za následek nějakou diskusi, část, na níž především byste mohli v komentářích reagovat. Pokud se vám zdá, že jsou mé nápady nesmyslné nebo že je zbytečné je vůbec zmiňovat, mohu je klidně v příštím textu vypustit. Pakliže si na druhou stranu myslíte, že by bylo fajn nějakou takovou sekci v rámci rozborů IP a dalších produktů udržovat, ale máte pocit, že jsou příliš málo propracované a strohé, pokusím se příště jít třeba více do hloubky. V každém případě mi napište do komentářů, co si o recenzích v mém podání jako takových vůbec myslíte :o).

Nyní již ale přejděme k rozboru nejnovějšího intro packu a k novým mechanikám, které do světa magicu přináší.

Struktura textu bude následující:

1.       Odpověď na otázku „Co je intro pack a pro koho je určený?“

2.       Rozbor šedesáti-karetního balíčku Surge of Resistance z Oath of the Gatewatch

3.       Rozbor potenciálních vylepšení balíčku

4.       Závěr

 

1. Co je to Intro Pack a komu je určený?

Nebudu tentokrát sáhodlouze popisovat historii a funkci a tohoto produktu, trochu delší obecnější rozbor si můžete přečíst v některé z mých starších IP recenzí, týkajících se například IP z Battle for Zendikar.

V každém případě věřte nebo ne, Intro Packy jsou aktuálně nejstaršími vydávanými produkty a dalo by se říci, že předpřipravené balíčky ve formě podobné dnešním IP Wizardi vydávají téměř stejně dlouho jako samotný Magic. Jejich primární funkcí vždy bylo přiblížit hru úplným začátečníkům.

Současně vydávané Intro Packy obsahují vždy jeden předkonstruovaný balíček o šedesáti kartách, ve většině případů dvoubarevné. Každý takový balíček pak obsahuje přibližně 24 zemí (landů) a určitou skladbu kouzel a bytostí, případně dalších permanentů, jež spolu navzájem různě spolupracují (vytvářejí synergie), a sledují tak jakýsi strategický plán. Dvě z obsažených karet jsou vzácné (rare), jedna z nich je navíc bytost ve foilovém provedení, která obvykle udává směr celého balíčku. Vedle tohoto balíčku v IP najdeme dva Booster Packy (boostery) aktuální edice, tzn. v tomto případě Oath of the Gatewatch, a nějaké brožurky o obsahu produktu, zkrácenou verzi pravidel, případně nějaké tipy ke hře samotné.

Hrajete-li Magic poprvé, podruhé či potřetí, budou pro vás Intro Packy představovat tu správnou cestu jak se hru pořádně naučit. Intro pack nejenže vám ušetří čas jinak věnovaný stavbě nového balíčku, ale navíc vás navede správným směrem, pokud je ve vašem plánu svůj hrací balíček dál vylepšovat. Úplnému začátečníkovi bych ho proto vřele doporučil, neboť obsažené karty mnohdy nemívají nijak složité schopnosti, a tudíž představují jednoduchý způsob naučení pravidel a základních principů.

2. Rozbor Intro Packu Surge of Resistance

Balíček Surge of Resistance je mezi ostatními OGW intro packy unikátní pro velké množství noncreature spellů, které v něm najdeme. 15 je již celkem nezanedbatelná cifra, tím spíš, že mnoho z našich 20 bytostí si s levnými spelly velmi dobře rozumí. Pět z bytostí má v poslední době velmi oblíbenou schopnost prowess, která je jako stvořená pro tempo balíčky obsahující červenou či modrou barvu. Zbrusu nová mechanika Surge je další skvělou posilou pro tento typ balíčků – a právě ona je základním kamenem dnešního intro packu.

Intro Pack: Surge of Resistanc WoTC
Main Deck Sideboard
3 Lavastep Raider
3 Umara Entangler
2 Stormchaser Mage
2 Reckless Bushwhacker
3 Goblin Freerunner
2 Cloud Manta
1 Cyclone Sire
2 Jwar Isle Avenger
1 Windrider Patrol
1 Tyrant of Valakut
1 Boulder Salvo
1 Ugin’s Insight
1 Roiling Waters
1 Rolling Thunder
2 Expedite
2 Anticipate
1 Grip of the Roil
2 Comparative Analysis
2 Containment Membrane
2 Pyromancer’s Assault
1 Blighted Gorge
1 Evolving Wilds
12 Mountain
11 Island
 

Domnívám se, že balíček Surge of Resistance mi poskytuje příležitost, abych krátce vysvětlil, v čem spočívají tempo balíčky. Tempo je primárně označení pro způsob hry, který se nejvíce objevuje v limited. Tempo je vlastně něco, čeho se oba hráči hrající nějaký nadraftovaný balíček snaží dosáhnout. Jde v zásadě o to dosáhnout co nejsprávnější kombinace všech pozitivních faktorů, které hráče dovedou k vítězství, mohu-li to říci takto stručně. Konkrétně se hovoří v první řadě o karetní výhodě, tedy vlastně o počtu karet, které máme v ruce v poměru k těm, které třímá oponent. Druhým neméně důležitým faktorem je tzv. board control – tedy vlastně otázka toho, jak si vedeme na battlefieldu - zda jsme to my, kdo bez obav útočí do soupeře nebo jestli to jsou soupeřovy bytosti, které nás dostávají pod tlak. A třetí, patrně posledním z nejdůležitějších faktorů je Card Value, čímž se míní samotná hodnota jednotlivých karet. Občas se prostě stane, že váš skvěle nadraftovaný balíček splňuje obě dvě první podmínky dobrého balíčku (zdroj karetní výhody a dobrá manová křivka – tedy snadné dosažení board controlu) a teoreticky byste tak neměli vůbec prohrát, ale co se nestane – narazíte na balíček, který sice třeba tu křivku nemá tak hezky nízko posazenou jako vy, ale zato síla nebo hodnota jeho karet je o tolik vyšší než těch vašich, že vám ani ten nejlepší možný nástup nebude nic platný. Typickým příkladem pro dokreslení této situace je, když soupeř zahraje  Day of Judgment na vaši křivku: 2-drop, 3-drop, 4-drop.

V Magicu bývá pravidlem, že pokud se zaměříte na plnění jednoho z uvedených faktorů, pravděpodobně už nebudete mít dost sil na to, abyste se naplno zabývali druhým, a ten třetí už budete řešit jen tak okrajově. Typické aggro balíčky jsou ve své podstatě skvělé při získávání board controlu hned v prvních kolech, na druhou stranu však málokdy řeší něco, jako je karetní výhoda. Kontrolní decky si zase s board controlem nejdřív vůbec nedělají starosti, zato právě spoléhají na vysokou Card value kouzel, jako jsou nejrůznější vrata (zmíněný Day of Judgement) či silné zdroje karetní výhody (Dig Through Time). Pojem Tempo deck se zavedl s příchodem takových balíčků, které nejenom, že se snažily splňovat všechny tři výše uvedené faktory, ale navíc se jim to dost efektivně dařilo. A můžete si být jisti, že vždycky v tom měla prsty modrá barva. Kdysi v době starého Zendikar bloku a především po příchodu následujícího bloku Scars of Mirrodin se standard hemžil balíčky Caw! Blade, jejichž síla nespočívala v jedné určité synergii karet, ale jednoduše v tom, že každá obsažená karta byla to, čemu říkáme overpowered. Jace, the Mind Sculptor byl kapitolou samou pro sebe a vlastně typickou ukázkou toho, jak jedna karta dokáže splňovat úplně všechno. Squadron Hawk představovali jak hlavní tažnou sílu decku, tak zároveň zdroj karetní výhody a Stoneforge Mystic v kombinaci s vycházejícími dvoubarevnými meči (Sword of Feast and Famine, Sword of War and Peace)a s „baterkou“ (Batterskull) zajišťoval nepřekonatelnou Card Value, kterou ani nešlo moc dobře narušit. To vše v kombinaci s nejrůznějším kántrováním a zdroji karetní výhody, které zajišťovala právě modrá barva, dalo dohromady deck silnější než cokoliv, co jsme na standardu kdy viděli.

Zpátky však k našemu intro packu. Věřím, že na mém výše uvedeném příkladu jste pochopili, jak by měl ideální tempo balík vypadat. Neznamená to, že intro pack Surge of Resistance bude tím nejsilnějším intro packem ze všech, on spíš tak jenom předjímá onu myšlenku jak uvažovat, když byste chtěli takový balíček sestavit.



1. Balíček musí být rychlý. V tomto směru vám nejvíce prospěje dobrá manová křivka bytostí. Začátek 3 (1 dropy) – 5 (2 dropů) není úplně špatný. Dál se to bude těžko rozebírat, neboť přestože na trojmanovém slotu najdeme pouze dvě bytosti, mnoho z následujících příšer má již zmiňovanou schopnost surge, která naše bytosti zlevní v případě, že jsme zahráli nějaký spell před nimi. Je důležité si uvědomit, že bytosti jsou také nejdříve spelly, když je kástíme, a až po příchodu na bojiště se stanou permanenty. Z toho důvodu se tak může hodit ponechávat si některé levnější kouzla, ale i bytosti (Lavastep Rider) v ruce a počkat s nimi do pozdějších kol, kdy jich využijeme na zaplacení surge costu. Bytosti, které najdeme na dvojmanovém slotu na druhou stranu však určitě chceme hrát ve druhém kole – obě mají prowess a síla obou se odvíjí od množství dalších noncreature kouzel, které jsme schopni dále hrát. Stormchaser Mage má navíc Flying, a proto právě on bude hlavním tahounem našeho balíčku.

2. Narušení soupeřovy hry. Removal je klíčovou složkou každého balíčku, který si chce klást nárok na to být nazýván Tempo. Kouzla jako Containment Membrane, která nás ve správném scénáři zbaví libovolné soupeřovy bytosti za pouhou jednu manu či Rolling Thunder, který má potenciál zbavit nás i většího množství menších bytostí jsou typickými „tempo kartami“. Skvělý bude i Grip of the Roil, který nás sice zbaví jedné ze soupeřových bytostí pouze na dvě kola (jedno kolo ji tapneme a během dalšího ještě zůstane stále taplá), navíc si však po jeho zahrání budeme moci ještě líznout kartu, takže sečteno podtrženo jedná se o instant, který má, řekl bych, nadprůměrnou hodnotu vzhledem k jeho potenciálnímu dvoumanovému surge costu.

3. Synergie. Synergie je vlastně tím hlavním, co se nám tvůrci prostřednictvím IP snaží ukázat a vysvětlit. S pomocí synergií dokážeme vyřešit nedostatek, na němž IP tempo balíčky trochu selhávají, jímž je absence Card Value. Jak víme, v intro pacích není příliš mnoho karet, které by byly opravdu silné. Máme zde sice Stormchase Mage, jehož síla daleko přesahuje ostatní karty, ale tím to patrně končí. Zato zde máme mnoho karet se surge, jejichž síla je za normální cenu dost podprůměrná, podaří-li se nám však hrát je za jejich alternativní cenu, mnohdy to už stojí za to. Každému je asi jasné, že takoví Goblin Freerunners jsou jakožto 3/2 menace za čtyři many dost mizerní. Na druhou stranu, zahrajeme-li ve čtvrtém kole například Umara Entangler a k tomu ještě tyto gobliny za surge cost, najednou získáme něco, čemu říkáme výrazná „tempo výhoda“.

Karta, která z těchto minisynergií velmi těží je Pyromancer’s Assault. Pokaždé, když zahrajeme druhé kouzlo za tah, můžeme udělit dvě zranění do vybraného cíle. Nevýhodou tohoto čtyřmanového enchantmentu je, že nic nedělá při příchodu ani při odchodu, což je na takto drahou kartu dost výrazný defekt. Je to zkrátka typická kombo karta, jejíž síla se odvíjí od počtu dalších kousků skládačky. Podaří-li se nám zahrát každé kolo dvě kouzla, tak bude tato karta dvě kola po jejím zahrání dobrá a při třetím využití bude výborná. Když k tomu připočteme možnost využití některých surge costů, díky nimž budeme moci hrát silná kouzla a bytosti za malé množství many, získáme tak pravděpodobně onu tempo výhodu, kterou jsme od balíčku očekávali.

Vzhledem k velkému množství synergií, na nichž balíček bazíruje, se tak v reálném hraní můžeme často setkat s naprosto ideálními scénáři, díky kterým soupeře nekompromisně rozdrtíme, také nás však mohou potkat smolné chvíle, kdy si prostě onu správnou kombinaci karet ne a ne líznout.

4. Bomby. Tento aspekt balíčku řešíme především při stavbě limited balíčků (draft, sealed deck), avšak vzhledem k faktu, že úroveň karet v IP balíčcích není příliš vysoká, můžeme se tímto tématem zabývat i zde. Bomby jsou jednoduše ty karty, které jsou jednoduše hodně silné a mívají dost radikální dopad na celou hru. Typickými zástupci obecně bývají bytosti, jako jsou generálové Intro Packů. Tyrant of Valakut bude ve správném scénáři opravdovou chuťovkou: představte si, jak jej hrajete v šestém kole hned po Lavastep Riderovi či Expedite, díky čemuž se budete moct zbavit některé ze soupeřových menších bytostí a navíc budete mít na stole 5/4 Flying, což jsou proporce, které znamenají, že se s ním soupeř bude muset nějak vypořádat.

Zdá se mi, že jsem k rozboru balíčku Surge of Resistance řekl již to nejpodstatnější, a proto se nyní vrhněme na třetí kapitolu dnešního rozboru:

3. Rozbor potenciálních vylepšení balíčku

Vzhledem k tomu, že zanedlouho vyjde nová jarní edice Shadow over Innistrad, s jejímž příchodem podle nového rotačního systému odrotuje třetina karet legálních na standardu, raději bych po kartách vhodných k vylepšení balíčku sahal pouze do edic nového Zendikar bloku, protože ty budeme moct hrát ještě po následující rok. Smutnou skutečností však je, že BFZ ani OGW nebyly příliš silné edice, zejména, co se modré a červené barvy týká – největší posilu získali Eldrazi, okolo nichž jak na standardu, tak především na modernu vzniklo mnoho nových decků. Jelikož chceme postavit rychlý červenomodrý balíček založený na levných bytostech s Prowess a levných efektivních kouzlech aktivující Surge, budeme muset po nějakých silnějších kouscích šáhnout do starších edic.

Nejbohatším zdrojem v tomto směru bude edice Magic Origins. Najdeme tam levný červený removal Fiery Impulse, který odstraní menší nepřátelskou bytost, nabije Prowess i Surge a v latgame navíc bude mít přidanou hodnotu, a navíc je to instant za jednu manu, tedy přesně to co potřebujeme. Co se týče modré barvy, od té bychom zase očekávali nějaké levné a efektivní kántrování, toho je však v poslední době jako šafránu. Abychom nemuseli sahat po všech těch trojmanových hrůzách, kterými se to všude jen hemží, kterými však Surge v životě nenabijeme, uchýlíme se proto k alternativě v podobě Clash of Wills. Jeho dvojmanovou variantu budeme schopni využít častěji, než bychom si vůbec představovali, jelikož v dnešní době plné agresivních balíčků se všichni snaží hrát po křivce a využívat manu co nejefektivněji, což se jim v tuto chvíli stane osudným. V lategame se navíc potenciál této karty zvyšuje podobně, jako se soupeřům zvyšuje možnost doplatit levnější kouzla – ta klíčová (drahá) s ním ale většinou chytíme.

 


 

Pokud bychom se chtěli vydat opravdu velmi agresivní cestou založenou pouze na pár levných bytostech s Prowess, tak bychom měli určitě zvážit zařazení pravděpodobně nejsilnější dvojice bytostí s Prowess vůbec, kterými jsou Monastery Swiftspear a Abbot of Keral Keep. Cena těchto dvou červených potvůrek je o dost vyšší, což je zapříčiněno tím, že se staly nedílnou součástí modernových fritek a dalších červených agresivních balíčků. Vzhledem k vysoké síle bytostí, které se momentálně na standardu pohybují, budeme potřebovat nějaký efektivní způsob jak se jich alespoň dočasně zbavit. Takovým oblíbeným trikem modré barvy je vrácení na ruku, čímž se zbavíme velkého blokera a navíc zaměstnáme soupeře tím, že ho bude další kolo hrát, přičemž my mu to při druhém pokusu zkántrujeme. Vrácení bytosti zajistí buďto klasický Disperse anebo případně nový Clutch of Currents. Druhý zmíněný je sice jen za jednu manu a navíc má Awaken, jeho nevýhodou je však, že je to sorcery, což mnohdy může být velmi zásadní – nelze s ním vracet v soupeřově kole, nelze s ním reagovat na soupeřovo posilování a ani si s ním nezachráníme vlastní bytost před soupeřovým zabíjením. Kántrování jsem už jedno zmiňoval v souvislosti s edicí Magic Origins, v OGW nám však vyšlo ještě jedno, celkem hezky zapadající do tématu – Overwhelming Denial má surge, což je u kántrování poněkud nešikovné, ale s vracením na ruku v soupeřově kole se to doplňuje hezky. Vzhledem k tomu, že jeho surge cost je pouhé dvě many a navíc nelze zkántrovat nazpět, určitě bych jeho zařazení vyzkoušel.

Měli bychom však myslet ještě na nějaké další bytosti. Příšer se schopností prowess zatím na standardu příliš mnoho není (ačkoliv pár nových vyjde v nadcházející edici), zato si však ještě chvíli budeme moct užít bytostí se schopností Dash, která se shodou okolností docela hezky doplňuje se Surge! Zurgo Bellstriker je výborný osvědčený 1 – drop, jehož cena je však zase trochu mimo IP úroveň, ale takový Lightning Berserker je téměř stejně výkonný a v některých případech může být i lepší! Nezazáří sice tolik v prvním kole, zato však díky jeho dash costu jej budeme moci v průběhu hry použít ke spuštění Surge costu našich karet, a to kolikrát budeme chtít! :o)

Nejsilnější posilou pro náš balíček a zároveň nejsilnější modrou kartou současného standardu je Jace, Vryn’s Prodigy, jehož cena však napovídá, že ve chvíli, kdy bychom jej vlastnili, nemuseli bychom si lámat hlavu s úpravami do 100 či 500 korun.

Jak jsem říkal, poslední dvě edice nám nepřinesly atraktivní posily pro modročervené balíčky, a proto je také v poslední době moc nevídáme. Pokusil jsem se přesto alespoň nastínit, jak by balíček po opravdu nepatrných změnách mohl lépe fungovat a třeba se v následujícím bloku okolo SOI setkáme s nějakými opravdovějšími posilami:

Úprava Surge of Resistance Jakub Štingl
Main Deck Sideboard
2 Goblin Glory Chaser
4 Lightning Berserker
1 Mardu Scout
4 Stormchaser Mage
1 Umara Entangler
3 Goblin Freerunner
3 Reckless Bushwhacker
3 Jwar Isle Avenger
1 Tyrant of Valakut
3 Clash of Wills
2 Clutch of Currents
1 Outnumber
2 Expedite
4 Fiery Impulse
2 Disperse
2 Magmatic Insight
1 Grip of the Roil
2 Overwhelming Denial
13 Mountain
9 Island
 

 

Uvedená verze úprav mne vyšla přibližně na 120 korun ke dni 14. 3. 2016. Nezařadil jsem do ní žádné dražší kusy jako Monastery Swiftspear nebo Abbot of Keral Keep, přestože jejich přítomnost by úroveň balíčku jistě výrazně pozvedla. Možností se i tak nabízí mnoho a výše uvedená verze byla navržena tak aby jich zahrnovala co největší množství spíše než, že by šlo o definitivní, a tedy nejlepší možnou verzi. Obecně bude platit, že všechny možné úpravy tohoto Intro Packu budou sloužit především ke casual hraní s kamarády než k hraní na turnajích. Doufám a věřím tomu, že nový Innistrad, jehož první edice vychází za necelé dva měsíce, onu dnes poněkud slabší pozici modročervených balíčků zlepší.

 

4. Závěrem

A jsme u konce předposlední recenze na Intro Packy z Oath of the Gatewatch. Pokud se vám tento produkt zalíbil, můžete si jej pořídit za zvýhodněnou cenu 329 korun na našem partnerském internetovém obchodě Veselý Drak. Děkuji a jsem velmi vděčný všem, kteří článek dočetli, až sem. Kdybyste mne chtěli ještě více potěšit, napište nějakou připomínku či své hodnocení do komentářů, budu vám hluboce zavázán :o). Prozatím vám všem přeji hodně štěstí při otevírání boosterů a mnoho úspěchů na turnajích a těšte se na zanedlouho vycházející recenzi na poslední Intro Pack Concerted Effort. Ahoj!

S pozdravem Jakub Štingl

Komentáře
Autor: Khaanar @ Thursday, March 17, 2016 2:58 PM
Mně se tvoje recenze líbí, hodně se k ním vracím. Jen jsem línej napsat díky, tak tedy děkuji! Zkouknu ty dvě poslední a snad budou dobré jako předchozí. Těšm se na další.

Autor: Petra Štěpíková @ Tuesday, March 29, 2016 3:45 PM
Dobrý den,
reaguji na prosbu. Se synem jsme dle recenzí vybírali balíčky a moc se nám líbily! Velmi se nám líbí i tipy na vylepšení, i když asi hned nebudeme kupovat nové jednotlivé karty. Ale aspoň víme jaké alternativy hledat v boosterech.

Četli jsme i recenzi na Duel Decks a jestli to správně chápu, tak ten je jen doplňkový a pro zábavu mimo klasické balíčky? Takže první se naučíme hrát s Intro Packy a jakmile budeme umět pravidla a budeme chtít zkusit něco zábavného, tak pak zkusit Duel Decks?

You must be logged in to post a comment. You can login here
Print  
Reklama Minimize
Print  
© 2017 Magic-Guru.czInformacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Terms Of UsePrivacy Statement