sobota 27. dubna 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

pondělí 28. června 2010
Building on a budget po česku - I
Autor: Ufin @ 10:20 :: 3387 Přečtení :: 7 Komentáře :: :: Standard, Tvorba balíků
 
Baví vás standard a nechcete nebo nemůžete investovat přes tisíc korun do jediné karty? Přesto od svého balíčku čekáte víc, než se jenom dívat, jak Vás ostatní poráží? Chtěli byste také něco vyhrát, alespoň nějaké to FNM? Porazit balíček, který stojí desetkrát tolik co ten Váš?
No, nic z tohohle samozřejmě slíbit nemůžu, ale můžu tady alespoň postupně představovat různé možné konstrukce pohybující se v rozumné cenové relaci pro téměř každého a vysvětlit, jak to či ono funguje.
 
K věci. Dneska bych chtěl ukázal poměrně jednoduchý, přesto ovšem docela účinný deck. Jedná se o takzvaný „monoblack control“, zkráceně zvaný MBC.
 
Přestože černá na rozdíl od modré postrádá kouzla typu counterspell (tedy až na dvě ne moc povedené výjimky, vyskytující se v Mirage a Planar Chaosu) různé pokusy o kontrolní deck právě v černé barvě existují už poměrně dlouhou dobu. Místo na rušení kouzel se tady většinou klade důraz na čištění stolu, eventuelně vyprazdňování soupeřovy ruky. A na současném standardu je poměrně dost karet, které do tohoto typu decku patří. Přesto, že je většinou skoro každý zná, pojďme si je rychle představit.
 
Bytosti:
 
Vampire Nighthawk – každý, kdo draftoval Zendikar určitě poznal sílu této na první pohled nevýrazné karty. Jeho potřeba dvou černých man nám vzhledem k naší manové základně nedělá problém a tenhle 2/3 letec si dokáže poradit i s mnohem většími nepřáteli
 
Gatekeeper of Malakir – karetní výhoda znamená hodně a tahle karta nabízí docela jednoduchou výměnu dvou karet za jednu. Při příchodu „nakoplého“ Gatekkepera do hry si soupeř uklidí jednu bytost a sám upír pak může za cenu vlastního života zabít druhou.
 
Malakir Bloodwitch  - v našem balíčku je tou kartou, která oslabenému soupeři zasadí finální úder. Navíc díky své protekci na bílou dokáže blokovat všemožné Colonnady a Baneslayery v tom případě, že se nám je nepodaří uklidit ze stolu dostatečně rychle.
 
Vampire Hexmage – za dvě many 2/1 first strike není nijak neobvyklý, ale tenhle navíc říká: „Destroy target annoying Jace, Gideon or Elspeth.“ Což se na aktuálním fieldu hodí.
 
Kouzla:
 
Sign in Blood – tady snad ani není co řešit. Karetní výhodu v černé moc karet neposkytuje, proto snad všechny černé decky hrají právě tohle.
 
Tendrils of Corruption – zabije útočníka, k tomu vám přidá v průměru tak pět, šest životů. Navíc ji jde hrát instantně. V mono Black balíku výborná karta.
 
Consuming Vapors – lehce podobná právě již zmíněným Tendrilům. Její výhodou je, že se spustí hned dvakrát (opět karetní výhoda), nevýhodou naopak fakt, že se jedná o sorcery a to, že bytost, která zemře si zvolí její majitel. Toto zas není až tak špatné, jelikož jsou situace, kdy se díky tomu zbavíte normálně nezničitelných oblud jako je třeba Sphinx of Jwar Isle, či Emrakul, the Aeons Torn.
 
Consume the Meek – taková slabší verze staršího Damnation, o manu dražší a navíc nezničí úplně vše. Výhodou je ale její instantnost. Schopnost zničit aktivované manlandy, jako je třeba Celestial Colonnade, nemá v černé moc karet.
 
Smother – levné instantní zabíjení. Sice bezbranné vůči drahým bytostem, ale zase funguje i na Nighthawky na druhé straně stolu.
 
Doom Blade – opět zabíjení, které pro změnu nedosáhne na Nighthawka, ale zase může zabít třeba takového Baneslayer Angela.
 
Liliana Vess – Cenově dostupný planeswalker, který nám navíc zapadá do strategie. Dokáže soupeři, který se jí rychle nezbaví, že všechno co lízne by měl zahrát co nejdříve. A také může najít tu kartu, kterou zrovna potřebujete.
 
Inquisition of Kozilek – levný discard, který dokáže mnoho. Podívat se v prvním kole, co to ten soupeř hraje, a navíc mu vytáhnout kartu, která by vám mohla v blízké době vadit, je hezká věc.
 
Mind Sludge – proti pomalejším strategiím se jedná o kartu, která rozhoduje hry. Donutit soupeře v pátém kole zahodit celou ruku je něco, z čeho se málokdo vzpamatuje.
 
Swamp – pročpak se tam asi hraje? Asi netřeba vysvětlovat ani na začátečnickém serveru.
 
Tectonic Edge – když si spočítáte, kolik decků hraje nonbasic země, pochopíte proč si i vícebarevné strategie zhoršují svou manabázi tímto landem. A u nás žádnou velkou škodu napáchat nemůže.
 
Deck samotný:
 
MBC M.P.
Main Deck Sideboard
4 Gatekeeper of Malakir
3 Malakir Bloodwitch
4 Vampire Hexmage
4 Sign in Blood
4 Tendrils of Corruption
2 Consuming Vapors
3 Consume the Meek
2 Smother
3 Mind Sludge
4 Inquisition of Kozilek
2 Liliana Vess
2 Doom Blade
21 Swamp
2 Tectonic Edge
3 Pithing Needle
4 Sadistic Sacrament
3 Suffer the Past
2 Black Knight
3 Duress

 
Sideboard:
3x        Pithing Needle - proti : UW Tapout, Uwr planeswalkers a vlastně všem Jaceům.
4x        Sadistic Sacrament – proti: UG Polymorph a všem dalším pokusům o kombo
3x        Suffer the Past – proti: RDW a různým pokusům o hraní si s hrobem
2x        Black Knight – proti White Weenie, UW Tapout
3x        Duress – proti: tak nějak proti všemu
 
Jak to celé funguje?
 
Jednou z našich největších výhod je stabilní manabáze, díky které má deck jen minimum mulliganů. Úvodní ruka většinou obsahuje 2-3 bažiny, nějaký ten removal a bytost, a optimálně Sign in Blood nebo Inquisition of Kozilek. Zejména druhá zmiňovaná je tím silnější, čím dřív ji zahrajete. Takže postupně se staráte o to, aby na stole nebylo nic, co by vám mohlo vadit, eventuelně sami seberete soupeři nějaký ten život. Mind Sludge v pátém kole vyhrává hry proti všemu pomalejšímu, pokud se vám to podaří, můžete si gratulovat. Pokud ne, neškodí si Lilianou najít právě Sludge. A ve chvíli, kdy soupeři došel dech ho prostě ulítáte Bloodwitchem.
 
Teď k jednotlivým matchupům.
 
Jund
Prohlášení, že nejhorším matchupem vašeho decku je právě Jund, by ještě před pár měsíci deck odsoudilo k okamžitému zániku. Dneska už to tak naštěstí není, Jundy nám ubývají a den, kdy zmizí docela se postupně blíží. Jak už jsem naznačil, právě Jund je tím nejhorším, co můžete potkat.
Z testování vychází nepříjemný výsledek Thrinaxe/Bligtning, a co nejrychleji zahraný Mind Sludge. Pokud se vám ani jedno nepovede, čeká vás bohužel velice nepříjemná hra, ve které by vám mohl pomoct už jen soupeřův šílený manaflood. Po sideboardu se šance o něco zlepší, chcece to nasidovat duressy místo téměř zbytečných Doom Bladů a doufat. Ale ani po sidu nemáte nijak příjemné šance.
30-70, 35-65 po sideboardu
 
Red Deck Wins
Tady je naopak situace docela příjemná. Na vaší straně jsou Tendrily, Hexmágové a kupa removalu. Po sidu se navíc přidá i Suffer the Past, nahrazující zde nepotřebné Mind Sludge, který vám také přidá nějaký ten život k dobru a definitivně pohřbí případné příšery s Unearthem. Chce to hrát opatrně, držet si záchranu proti případným Devastating Summons a je skoro hotovo.
65-35
 
UW Tapout
Tohle je přesně chvíle, kdy vyniká Malakir Bloodwitch a Vampire Hexmage. Přesto se nejedná o žádnou snadnou věc. Tady to opravdu chce hrát Mind Sludge jak rychle to jen jde. Pokud se vše podaaří a navrch máte nějakého toho Hexmága na případného Jace, máte napůl vyhráno. Po sideboardu vám navíc nabídne ještě Pithing Needle a Black Knight, naopak ven bych poslal Gatekeepera, který tu nemá moc cílů.
45-55, po sideboardu 50-50
 
Mythic
Tady je další matchup, který toho před sideboardem proti Bloodwitchovi moc nezmůže. Chce to využívat faktu, že soupeř nemá na vaše karty příliš odpovědí. Měli by jste mít dostatek removalu na téměř vše, problém tu je akorát Vengevine. Mind Sludge tady opět může vyřešit problém, ovšem později než T5 už vám moc fungovat nebude a i páté kolo může být někdy pozdě. Přesto se jedná o hratelný matchup
55-45
 
Polymorph
Jeden ze snažších soupeřů. Vzhledem k množství vašeho removalu má sosupeř veliké problémy své kombo rozjet a i kdyby se to povedlo, stále tu na případného Emrakula čekájí jak Consuming Vapors, tak Gatekeeper, a po sideboardu soupeři navíc hrozí Sadistic Sacrament, exilující z decku všechny Emrakuly/Iony/Polymorphy.
60-40, po sideboardu 65-35
 
Naya Allies
Tady je to opět o removalu. Když budete vzorně zabíjet alíky už v prvních kolech a dojde i na Consume the Meek, soupeř může víceméně balit karty.
60-40
 
UWr Planeswalkers
Jedná se o víceméně podobnou situaci jako s UW Tapoutem. Buď máte Mind Sludge, nebo ho nemáte, to rozhoduje většinu her. Hexmage a později i Needle z tohohle dělají hratelný matchup.
50-50
 
Čísla berte spíše jako teoretické hodnoty, testoval jsem, ale rozhodně ne tolik, abych mohl udělat nějak výrazně přesné závěry.
 
Shrnutím, vím, že šance nejsou nijak obrovské, ale na druhou stranu nejsou ani nijak špatné, a to vzhledem k tomu, že balíček má cenu ani ne jednoho Jace, the Mind Sculptora není vůbec hrozné.
Navíc se pomalu blíží rotace, která nám uklidí Jund a nám přijde minimálně Corrupt, což mi přijde jako docela fajn karta právě do tohohle typu decku.
 
 
Můj build samozřejmě není ani jediná, ani nejlepší varianta jak MBC lze hrát. Co lze případně zvážit:
 
 
Abbysal Persecutor
Marsh Flats/ Verdant Catacombs
Grim Discovery
All Is Dust
Consume Spirit
 
 
Já jsem některé z těchto vynechal hlavně proto, abych balíček mohl prohlásit za „Budget“, jiné proto, že se mi tam prostě nezdály. Ale minimálně fetchky + Grim Discovery určitě mají potenciál.
 
Tak to by bylo pro dnešek vše, a jestli bude nějaké příště se uvidí, každopádně se rozboru nabízí další spousta levných decků.
 
 
Mirek Pikhart.

Komentáře
Autor: Majay @ úterý 29. června 2010 22:15
co takdle v tom decku zkusit contaminated ground na kazení manabáze? je to sice jen taková polemizace, ale většině dnešních balíků by to vadilo xD

Autor: dpazout @ středa 30. června 2010 10:18
Pekny clanek! Takovych vice! Co tu vsak postradam je cena toho balicku, kdyz uz je to o cene, mohlo by zde to cislo byt. Pro zacatecniky bych podrobneji popsal sidovani. Vime co sidovat, vime proti cemu, ale nevim za co.

Autor: Myth @ středa 30. června 2010 21:35
Díky za komentáře, pokusím se příště být zase o něco lepší ;-)

A k Contaminate Ground, já osobně bych jí nehrál. Můžeš mít v decku mamximálně čtyři, to znamená, že v průměru je to každá 15-á karta, takže obvykle to vychází na jedinou contaminated ground během prvních pěti-šesti kol, kdy by se zrovna nejvíc hodila. Spreading Seas jsou v tomhle lepší, jelikož ti dají novou kartu a tak nikdy není vyloženě špatné je líznout, naopak Ground je v lategame mrtvá karta. Snad se to dá pochopit z mého výkladu ;-)

Autor: alanik @ sobota 3. července 2010 11:19
chybi mi tu ta cena pls napiš ji sem jo a ešte by se tu hodil takova disfigure

Autor: alanik @ sobota 3. července 2010 11:23
lepši se mi zdaji jine verze (samozřejme drachši podivej se třeba na http://www.youtube.com/watch?v=vWZlrHvF6ls&feature=related

Autor: Myth @ sobota 3. července 2010 11:41
Díky za komentáře, ale:
Disfiguire se sem bohužel nehodí, nedělá tolik aby sis jí chtěl líznout jindy než během prvních dvou, tří kol, na které máš silnější možné karty. než právě disfiguire, která na současný dvojce má méně cílů než Smother/Doom blade.

A k tomu decku cos na něj ukazoval, neškodí si přečíst, že se nejední o control jako v mém případě, ale o vampíry na blok :-) Decky jsou podobné zejména v hraní většího počtu discardu v základu, on pak chce útočit vampírama, já kontrolovat hru a vyhrát později. Deck mi lepší nepřijde, chybí mu dost kouzel, o která přišel omezením na ZEN blok (Sign in Blood, Tendrils of Corruption, Doom Blade- proto nejspíš hraje Disfigure a karty do sideboardu). Naopak má lepší manabázi díky 8 fetchkám + Grim Discovery, ale těch 8 fetchek vyjde při dobrém obchodování samo o sobě na nějakých 1500-2000,-.

Autor: dpazout @ pondělí 12. července 2010 15:28
Postavil jsem tento MBC z karet co jsem mel, a co se mi podarilo vypujcit. V zakladu mi chybelo jen 1x CtM a v Sideboardu 3x Sadistic Sarcrament. Chybejici CtM jsem nahradil Vampire Assasinem, ktery kdyz uz nic, sebere souperi rychle jedno niceni :-) Ale mozna dam radeji ctvrte Mind Sludge, ktere je vetsi katasrofou pro soupere. Sehrali jsme se synkem nekolik pripravnych utkani, a balik je skutecne silny. Souper musi byt hodne rychly, aby vyhral nejlepe do 5 kola. Bohuzel s nim synek uplne neuspel. Chce to udrzet se na uzde, a nebat se jit klidne na 3-5 zivotu, ono se to otoci ;-) Diky za prinosny namet!

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí