A vezmeme to hezky podle barev:
Bílá
Jeho jedinou nevýhodou je manacost, který ho předurčuje skoro výhradně do monowhitu. Jinak takový můj postřeh - docela mi připomíná
Linvalu, asi za to může ta druhá abilita
J.
Otázka tedy zní, co reanimator na dvojce? Tam by to nemuselo být tak špatné, ale prostě nemá na hru tak velký dopad jako Elesh Norn nebo třeba obyčejná
Wurmcoila, navíc kolem se motá spousta
Oblivion Ringů a
Tragic Slipů. Ale třeba do EDH by to mohl být fajn komandér
J.
Cloudshift – podobné karty byly vždy docela oblíbené (viz třeba
Momentary Blink). Je fajn ochránit si bytost před ničením, nebo prostě jen spustit znovu nějaký ten comes-into-play efekt.
Defy Death – že by to s tím reanimátorem na standardu opravdu bylo myšleno vážně? Jinak fajn karta do EDH (asi už jste si všimli, že je to můj oblíbený formát
J), škoda jen, že umí tahat jen z našeho hřbitova.
Emancipation Angel – 3/3 letec za tři many, not bad. Jeho nevýhoda se dá navíc poměrně přetavit ve výhodu (ano, známá poučka s comes-into-play efekty). Vzpomeňme na
Kor Skyfishera, který se na standardu hrával za dob zendikaru. Škoda jen, že na ostatních formátech je jasně lepší
Serra Avenger.
Entreat the Angels – tahle karta ve mně vyvolává vzpomínku na
Decree of Justice, který se onehdy hrával by všech kontrolech s bílou. Tahle karta by se mohla uplatnit úplně stejně na současném standardu (hlavně Esper kontrol), navíc v kontrolech je celkem jisté, že si ji nakonec lízneme a soupeře zasypeme hromadou andělů
J.
A když o tom tak přemýšlím, tak úplně špatná by nemusela být ani na modernu v tronech. A o EDH už ani nemluvím (
Vampiric Tutor a spol. jsou s mirákly celkem dobří). Asi máme co dočinění s nejlepší miracle kartou.
Restoration Angel – tohle je podle mě, hlavně co se standardu týče, jedna z nejlepších karet edice. Jednak dokáže zachránit bytost před ničením, taky ji můžeme flashnout jen tak na konci kola do tlaku, ale hlavně by v UWčku mohla parádně spolupracovat se
Snapcasterem. Velká škoda, že na dvojce momentálně chybí dobré bílé zabíjení typu
Path to Exile či
Condemn.
Terminus – Vrata za šest? Na první pohled asi nic moc, ale přitom se jedná o zajímavý kousek, jelikož kontrolům na dvojce pomůžou od všech problematických bytostí (
Thrun,
Sigarda, Geist) a i s Wurmcoilou se vymění 1 za 1, takže podle mě je na dvojce uvidíme. A navíc, pokud si Terminus topdecknete v situaci, kdy má soupeř jasně navrch a zahrajete je za miracle cost, tak se dá opravdu hovořit o zázraku
J.
Modrá
Amass the Components – za čtyři many tři karty + odfiltrování zbytečné karty na spodek, to nezní špatně. Bohužel sorcery speed není pro kontroly úplně ideální, zvlášť v konkurenci
Forbidden Alchemy, ale do přinejmenším do jednokarťáčku je to pěkný proliz.
Fettergeist – slušný poměr cena/výkon, možný kamarád pro
Drogskol Captaina. Trochu mi připomíná bytost do starých monoblue kontrolů, kdy se hrávali finišeři přesně takového typu.
Misthollow Griffin – na první pohled vám jeho abilita asi přijde trochu zvláštní, ale na druhý pohled si můžeme všimnout, že je to kombo s
Food Chainem. A navíc se nemusíte bát exilnout Griffina do
Forsáže.
Tamiyo, the Moon Sage – planeswalkeři jsou vždy trhákem každé edice, takže jsme se i tentokrát dočkali nových, i když z flavorového hlediska je to takové prapodivné. Jinak ale musím říct, že se mi Tamiyo moc líbí, její první schopnost se skvěle hodí do kontrolů, druhá bude dobrá proti tokenovacím strategiím, kterých je teď všude plno a pokud se dostanete až k emblému, tak už bude zbytek hry jen formalitkou.
Pravda ale je, že v esperu už je obrovská konkurence v podobě
Liliany,
Sorina,
Elspeth a
Gideona, tak jsem zvědav, jestli se Tamiyo prosadí. Každopádně si myslím, že minimálně do jednokarťáčku si asi každý jeden kousek sežene.
Tandem Lookout –
Curiositka hned pro dvě bytosti najednou? To nezní úplní špatně, nicméně těžko se bude hledat deck, kde by se to nějak dobře využilo a tak asi Tandem zůstane kartou s nevyužitým potenciálem.
Temporal Mastery – nejdražší a asi i nejdiskutovanější karta edice, ale podle mě ji čeká podobný osud jako třeba
Time Reversal. Normálně je to
Time Walk za sedm man, který se ještě k tomu exilne, takže ho ani nelze pořádně zneužít. Navíc čtyřikrát ho určitě hrát nechceme, protože když nám přijde na úvodní ruku, tak spláčeme nad výdělkem a i když je na legacy k mání
Brainstorm a
Sensei, tak to pořád není ono. I s flipnutým
Delverem na stole to bude většinou fungovat jen jako blesk za tři za dvě many… A za toto že bych měl dát 700Kč?
Černá
Appetite for Brains – černí mágové přišli na standardu v posledních letech o
Duress,
Mind Sludge a
Inkvizici a i když Appetite for Brains zahozenou kartu exilne, tak bohužel nedosahuje kvalit výše zmíněných karet. Holt kvalitní discard aby dnes člověk (na dvojce) pohledal…
Barter in Blood – tenhle reprint, původem z Mirrodinu, naopak černé mágy velmi potěšil a mohl by vést ke vzniku nějakého staxu (k tomu se ještě dostaneme) či poxu. Ostatně karet na to máme dost –
Smallpox,
Geth’s Verdict, dobré levné ničení, z bytostí třeba
Gravecrawler a
Geralf’s Messenger, ale pořád chybí ten zmiňovaný kvalitní jednomanový discard
L…
Dark Impostor – další velmi pěkná bytost do EDH, kde je průtokové exilování vynikající a nasávání cizích abilit jakbysmet. Možná je i trochu škoda, že to není legendárka, lákalo by mě zkusit postavit s ním deck.
Demonic Taskmaster – další pěkná tempo bytost do potenciálního poxu. Jenom pozor na to, že pokud máme ve hře dva, tak v upkeepu se obětují navzájem…
Demonlord of Ashmouth – podobný případ jako Taskmaster, ale Demonlord vyloženě potřebuje další bytosti, k tomu, aby ho nezbilo v reakci jedno soupeřovo ničení. Ale třeba v legacy do Poxu spolu s
Bloodghastem, Messengerem nebo třeba
Bitterblossomem by to nemuselo být vůbec špatné.
Descend into Madness – nový
Smokestack sice vypadá zajímavě, ale na dvojku tak nějak nevím, jaký deck kolem něho postavit, aby se nestávalo, že po zahrání zabije rychleji nás, než soupeře
J. No a na ostatních formátech máme klasický Smokestack, který tohle určitě nepřekoná.
Exquisite Blood – tvoří kombo se
Sanguine Bond, ale přeci jen je to dost těžkopádné kombo, spíše než na klasické formáty někam do EDHčka do hospody.
Griselbrand – spolu s Avacyn flavorově jedna z nejdůležitějších postav edice. A i když v příběhu to dopadlo lépe pro Avacyn, tak si troufnu říct, že na constructed to dopadne lépe pro Griselbranda. Je to ideální cíl pro reanimátor na dvojce a v EDH bude přímo brutální.
Killing Wave – zajímavé hromadné ničení, ale přijde mi takové dost „random“. Lepší než
Zenith asi není, ale třeba proti tokenům se moc neptá
J. Ale minimálně než odrotuje Zenith, tak ho na dvojce podle mě neuvidíme.
Červená
Bonfire of the Damned – další zajímavé červené ničení, do RG rampy jako dělané. Jednostranná vrata jsou dobrá vždy
J. A hlavně pokud se je podaří zahrát za miracle cost. No a v neposlední řadě to znamená podstatné vylepšení matchupu proti Delverovi, kde už tolik nebude vadit
Geist a
Stalker.
Dangerous Wager – přímá karetní výhoda v červené?! Tak to už to dlouho nebylo. Jednak tím může fritka dolíznout potřebné karty, když dochází dech, ale je to i zajímavá karta do různých stormů, nebo do dredge.
Kessig Malcontents – že by se humani začali hrát i s červenou? Malkontenti by mohli sloužit jako doťuk soupeře, který se snaží stabilizovat hru po našem rychlém nástupu.
Pillar of Flame – jako blesk nic extra, ale zbaví nás to nepohodlných Gravecrawlerů, Geralf’s Messenerů a
Strangleroot Geistů. Ale spíše ho vidím jen jako sidovku proti zombákům.
Reforge the Soul – reprint starého dobrého
kolečka… Na dvojce ve fritce bych si tak jeden dva kousky klidně zahrál, přece jenom pokud v late gamu lízneme sedm nových karet, tak už bychom soupeře nějak dostřílet měli a ani moc nevadí, že mu taky lízneme nových sedm. Navíc přes miracle za dvě many je to celkem síla. Krom toho bychom to mohli vidět v různých stormech na modernu či legacy.
Thunderous Wrath – Za šest man 5 damage, to je vlastně obyčejný
Fireball, ale za jednu manu 5 damage, to už je silná káva. Na dvojku to asi nebude nic moc, přeci jenom k manipulaci s knihovnou tu máme jen
Ponder, ale na legacy je možností daleko více a UR Delver má z téhle karty určitě moc velkou radost.
Jeho druhá abilita bude nepochybně skvělá proti kontrolním deckům a vlastně ji kolikrát budeme de facto brát jako jeho ultimátku, protože
Insurekce bude v plno případech nic moc.
Vexing Devil – a další parádní červená karta, v prvních kolech to bude vlastně za manu „čtyři do hlavy“, v late gamu už soupeři asi tak moc vadit nebude, ale podle mě je to auto-include do každé fritky bez ohledu na to, o jakém formátu se zrovna bavíme.
Zealous Conscripts – velmi zajímavá karta, možná jako sidovka proti kontrolům, pak taky pěkná bytost do křivky do
Birthing Podu. Umím si představit, že si půjčím třeba soupeřova
Kotha, udělám si emblém… Tuhle kartu na dvojce ještě uvidíme.
Zelená
Descendants‘ Path – zelená tribal karta, čili se asi každému hned vybaví elfové, jenže ti teď na standard postavit nejdou a na legacy je tahle karta přebytečná, takže v tomhle ohledu jde maximálně o kus do jednokarťáku. Ovšem na dvojce máme i jiné tribaly, třeba Vlkodlaky a Humany a tam už by se po Path místo najít mohlo, i když samozřejmě nepůjde o tier deck…
Primal Surge – ve správně postaveném jednokarťáku to bude za deset man – you win the game, takže let the fun begin
J.
Rain of Thorns – každý, kdo někdy, byť třeba jen s kamarády v hospodě, hrál EDH, ví, že je velmi důležité umět se zbavit nepříjemných artefaktů, enchantmentů a zemí a tahle karta umí tohle všechno najednou, čili podle mě je to hodně slušný kousek.
Somberwald Sage – vždy jsem měl rád zelenou a velké pašíky a tenhle druid je velmi slušná akcelerace. Přijde mi, že si bude moc dobře rozumět s titány a podobnou „havětí“.
Soul of the Harvest – nová variace na téma
Glimpse of the Nature. Vedle
Primeval Titána tu máme dalšího pěkného „vaška“ za šest man. Tak dobrý jako titán samozřejmě není, ale na dvojce bychom se s ním v budoucnu mohli potkávat, i když to asi nebude v žádném tier decku. No a samozřejmě do všech jednokarťáčků se zelenou je to „must have“.
Ulvenwald Tracker – zajímavé zelené zabíjení, které k sobě sice potřebuje nějakou větší potvůrku, ale třeba Thrun určitě moc rád poslouží. Přijde mi, že zelená dostala poměrně velké množství velmi zajímavých bytostí.
Wolfir Avenger – flashovka s regenerací, to zní hodně lákavě, navíc 3/3 za tři je taky dobrý poměr a právě třímanou drop zatím chyběl v RG aggru. I potenciální vlkodlačí deck má určitě radost, monogreen je spíše na rozpacích, těžko říct, zda se bude dát hrát a když, tak co všechno se v něm bude hrát, navíc na třech manách máme
Dungrove Eldera…
Multicolor
Bruna, Light of Alabaster &
Gisela, Blade of Goldnight – dva andělé jako dělaní do EDH, kde budou oba moc pěkní generálové. Bruna jako kombo s
Three Dreams a Gisela je skvělá do multiplayeru.
Sigarda, Host of Herons – podle mě možná vůbec nejlepší karta celé edice. Na dvojce by se nějaké GWčko dalo v pohodě postavit, NayaPod se sem tam hraje, ale hlavní výhoda je samozřejmě v tom, že si Sagardu můžeme najít Zenithem. Navíc je to vedle Thruna další zbraň aggro decků proti kontrolům.
Velmi dobrá bude i na legačce v Mavericku a v Nic Fitu (Rock hrající velké bytosti a kombo
Veteran Explorer +
Cabal Therapy). Na legačce se určitě často využije i schopnost zakazující soupeřovy edikty. A díky téhle schopnosti je to také vynikající generál v EDH.
Země (mezi artefakty bylo samé smetí)
Cavern of Souls – rádi tapujete příšerky do útoku? Otravuje vás všudypřítomný
Mana Leak nebo
Force of Will? Tak tohle je karta přímo pro vás. Na dvojce máme Zombáky, Humany, Werewolfy a v rampě Titány, což je asi nejhlavnější změna na standardu.
No a samozřejmě na legacy se taky hodí do každého creature decku – Goblini, Elfové, v Mavericku je plno Humanů, možná i Merfolci… Ale taky na druhou stranu je to další cíl pro
Wasteland, což je třeba zvážit.
Slayer’s Stronghold – tohle není žádná vyložená pecka, ale dát v lategamu každé bytosti rovnou i haste a i bonus dopředu, to není úplně od věci. Do Nayi, nebo do Borosu by se jeden dva kousky pro chuť mohly vejít.
Na závěr jen pro zajímavost přehled deseti nejdražších karet edice a srovnání cen k 7.5.2012 (TCGplayer.com/Černý Rytíř/Najada/Mysticshop/Black Lotus):
1. Tamiyo, the Moon Sage – 27,75$ (540Kč), 629Kč, 525Kč, 550Kč, 499Kč
2. Cavern of Souls – 22,00$ (430Kč), 549Kč, 545Kč, 550Kč, 499Kč
3. Temporal Mastery – 19,25$ (375Kč), 579Kč, 565Kč, 580Kč, 580Kč
4. Entreat the Angels – 16,50$ (320Kč), 449Kč, 450Kč, 440Kč, 299Kč
5. Bonfire of the Damned – 14,00$ (270Kč), 380Kč, 285Kč, 370Kč, 350Kč
6. Tibalt, the Fiend-Blooded – 12,20$ (240Kč), 319Kč, 295Kč, 320Kč, 350Kč
7. Sigarda, Host of Herons – 10,75$ (210Kč), 339Kč, 325Kč, 340Kč, 280Kč
8. Vexing Devil – 10,74$ (210Kč), ×××, 345Kč, 350Kč, 330Kč
9. Griselbrand – 10,45$ (205Kč), 340Kč, 295Kč, 340Kč, 280Kč
10. Avacyn, Angel of Hope – 10,25$ (200Kč), 259Kč, 235Kč, 250Kč, 220Kč
A to je pro dnešek vše, ještě mám rozepsaný jeden článek – rozbor dvou rogue decků na standard, snad se na to někdy příští týden najde čas…
Kumano