pátek 26. dubna 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

neděle 20. října 2013
GW love/hate bears neboli control trochu jinak (aktualizace)
Autor: preman @ 4:05 :: 4935 Přečtení :: 2 Komentáře :: :: Tvorba balíků, Modern
 

GW love/hate bears, neboli control trochu jinak.

  Dobrý den všem čtenářům webu MagicGuru. Přináším Vám rozbor jednoho modernového balíku, který je co do počtu odehraných top8 na velkých turnajích řazený spíše do tier2 kategorie, nicméně na zajímavosti a zábavě při hraní mu to nijak neubírá.

 K medvědům jsem se dostal postupně, asi po půl roce hraní modernu se svým balíkem v bílo-zelené barvě. Po testingu, prozkoumání místního fealdu a několika vítězstvích na FNM jsem se namotivovaný přihlásil do prestižnějšího turnaje. Do Modern ligy obchodu Manainfinito v centru Barcelony, kam se za těmito turnaji měsíčně sjíždějí nejlepší hráči z okolí.
 Tam jsem se ale nesetkal ani s jediným random deckem, přehlídka tier1 balíků jasně vymezila možnosti mého decku a ukázala jeho slabé stránky. Chyběla mi adaptace na feald a funkční protihra proti široké škále decků, možnosti jak zastavit komba či odolávat controlu. Lehce zklamán jsem odcházel po turnaji pevně rozhodnut že to chce změnu.
 Carlos, jeden ze dvou hráčů PODu kteří mě v turnaji porazili mi ale okamžitě udal směr v bádání, Hatebears bylo to pravé pro mě a na konec i pro každého koho baví balíky plné zajímavých bytostí a jak já rád říkám, control trochu jinak.

  Balíky Hatebears vznikali vývojem z modernových GW agger hrajících populární Knight of the Reliquary, Vengevine, plus celou škálu většinou aggro jednotek jmenovaných barev v čele s v té době legálním kouzlem Green Sun’s Zenith.


 Cestu archetypu Hatebears začali udávat hráči prosazující vedle aggra hlavně využití možností bílé barvy, řádu a kontroly nad herním prostředím projevující se zejména různými omezeními. Začali se hledat jednotky které znepříjemňují protihráči hru či mu (nebo nám oběma) něco prostě zakáží. Tomu se přispůsobila i následná skladba balíku tak aby ona omezení nevadila nám samotným, nebo nám vadila jen minimálně.
 Odchod Green Sun’s Zenith nutí některé hráče sáhnout ke druhému nejlepšímu tutoru pro jednotky na modernu a začíná se oběvovat Fauna Shaman. Některé Zenithem namlsané hráče však neuspokojuje a vypouštějí hledání v knihovně úplně. Ze seznamů mizí fatch-landy, s nimi Knight of the Reliquary a nakonec i Vengevine. Trouchu se opouští od aggra za cenu větší kontroly nad stolem, profilují se první stavební kameny archetypu a je jasné, že hledat v knihovně se moc nebude. Leonin Arbiter dokáže už od druhého kola zabrzdit či téměř zastavit každý balík hrající fatch-landy a náš další pomocník Aven Mindcensor zkázu hledání v knihovně podtrhuje. Fleshovými skoky do hry nutí balíky hrající Scapeshift ke složení zbraní a nečekaně kazí plány některým ostatním balíkům.


 S edicí Dark Ascension přichází Thalia, Guardian of Thraben a stává se okamžitě nedílnou součástí každého balíku, většinou rovnou v playsetu. Naprosto skvěle zapadá do konceptu a nám samotným takřka nevadí, navíc díky first-striku nám dokáže získat čas proti některým aggrům a pro kouzlící balíky je nepřítelem číslo jedna.
 Vedle Thalie máme na postu sudího ve věci kouzlení starého mrzutého kithkina. Gaddock Teeg je stálicí i na legacy. Laťku tří man nad kterou nesmí kouzelníci skákat jen těžko něco nahradí. Naši protihráči se budou muset obejít bez globálních ničení či odsunů, nezakouzlí si svého sférochodce či kouzla s X v manacostu. Dostane do nepohody hráče s Twinem, Scapeshiftem atd. Často se z Gaddocka stane pouhý “medvěd”, ale pokud máte v balíku medvěda navíc, hru vám to nejspíš neprohraje. Pokud však Gaddock soupeře účinně omezí, můžete díky němu vyhrát.
 Výše jmenované bytosti mají však jeden neduh, a tím je slabá obrana (co bychom taky od dvoumanovek ještě chtěli), na formátu je dokáže zabít každá jiskra. Jejich přítomnost na bojišti je pro nás ale často životně důležitá a proto je potřeba je nějak ochránit. Jelikož hrajeme balík zaměřený na bytosti tak je nejlepší volbou multifunkční Spellskite. Tenhle brouček dokáže nejen ochránit naše důležité jednotky, ale také a to je důležité, potrápí Twin a Aury kromě dalších archetypů které proti nám budou stát.


 Tak a pokud už jsme protihráči narušili plán a trochu ho přibrzdili, je ideální čas na to abychom začali útočit. A to prosím pěkně rychle, nebyl by to balík hrající zelenou barvu kdyby neměl alespoň nějakou formu akcelerace.
 Ať si kdo chce co chce říká, pro mě je nejlepším manovačem Noble Hierarch. Tenhle druid je za své klíčové slovíčko “exalted” tak jedinečný a účinný že pokud chcete od svých medvědů maximum tak se bez něj neobejdete. Kromě zelené a bíle barvy, které využijeme při kouzlení nám dá také manu modrou, která může zaplatit abiltu Spellskity a ušetří nám tak životy za alternativní placení firexianské many. O tom jak je znát ono +1/+1 které dokáže každý druid nalepit na osamoceného útočníka se rozepisovat nebudu, to je jasné každému kdo tuto kartu viděl alespoň z vlaku.
 Vedle Nobla máme velice všední kartu, nicméně pro mě osobně je simbolem zelené barvy v magicu. Ano, manapták, kuře, či jen Birds of Paradise nás provázejí magicem už od prvních edic a stále si drží své místo mezi nejlepšími manovači.
 Někteří hráči upřednostňují zapojit také commonového Avacyn Pilgrim. Nahrazují ho za manaptáky s vidinou lepšího nosiče equipu, nebo za Nobly protože jsou prostě drazí.

 

 S manovou akcelerací jdeme v drtivé většině her se třemi manami do druhého kola, takže pokud nechceme z nějakého důvodu začínat Leoninem či Thalií, můžeme skočit rovnou ke trojkovým slotům. Zde se velice stabilně zabydlel Loxodon Smiter, který je svým zaměřením proti dvěma dominantním archetypům a většině agger naprosto nepostradatelný. Jund poliká hořkou slinu když nám položí slona zadarmo do hry přes Lilianu, WUR  i jiné controly proti němu nic nezmůžou na stacku a všelijaká aggra mají před sebou ve druhém kole blokera pro ně gigantických rozměrů.
 Dalším “obyčejným rérem” které vyčnívá nad ostatní tak, aby bylo hodno zařazení do Hatebears není nikdo jiný než double-strikový rytíř Mirran Crusader. Postrach všech balíků hrajících černou a zelenou, ano řekněme si to na rovinu Jund skřípe zuby a potí se pokud nemá po ruce Lightning Bolt a balík Rock, který červenou vypustil se rytíře prostě nezbaví.
 V medvědech se ale Mirran hraje ještě z jiného důvodu a tím je Sword of War and Peace. Tenhle equipment dokáže udělat slušného útočníka i z výše zmíněného Pilgrima, equipnutý na Mirrana však dokáže skutečné peklo a protekce na čtyři barvy už je slušná záruka toho, že jednak přežije a jednak projde obranou. Mirran s jedním exalted a mečem pokud udeří do hráče s pěti kartami na ruce, udělí dvacet bodů zranění a nikdo neříká, že musí útočit jen jednou. Počet karet na naší ruce potom rozhoduje o tom, kolik životů nám meč nasaje.




 Přehlídku čtyřmanových slotů začneme opravdovou miss na nebi plném andělů. Linvala, Keeper of Silence má za sebou velice zdařilý rok, kdy se její cena na trhu téměř zdvojnásobila. Není to ani zásluhou Hatebears jako spíše Podu který je jako Tier1 hodně hraným balíkem a tak logicky zvedá cenu mythic-rare karet v něm obsažených. Linvala prostě vypíná dvojtečky na protihráčových jednotkách. Nebudu se rozepisovat o tom co vše Linvala vypne, ale je toho opravdu hodně od manaelfů až po Kiki-Jikiho ve Twinu, Viscera Seera a Cartel Aristocrata v Podu, Deathrite Shamana a Scavenging Ooze v Jundu atd. Pro mě je jasnou královnou všech hate-bytostí.
 Další čtyřková jednotka nelétá, hrbí se v lese obrostlá mechem, nedá se zaměřit a pokud se rozhodne vstoupit do hry tak vstoupí. Thrun, the Last Troll je jednotkou do nepohody, je ideální pomocník proti controlu, aggrům a la frit a jiným balíkům které pozlobí už jen díky své regeneraci a hexproofu.
 Posledním do partičky čtyřmanových jednotek je Obstinate Baloth který se oběvuje spíše zřídka kdy a to v sideboardech. Pomáhá při pairingu s Jundem kde sází na profit z discardu, ale také proti aggrům, kde rychle rekuperuje ztracené životy.




 Dostáváme se k nejsilnějším jednotkám v balíku a na prvním místě je již v seznamech dlouho zabydlený Baneslayer Angel. Beny svým způsobem dominuje nebesům, jelikož takto silných letců s first-strikem na formátu mnoho není. Vedle Linvaly ho ale na post nebeského šéfa staví až life-link, díky kterému je schopen každým neblokovaným útokem stáhnout poměr životů minimálně o deset. Schválně říkám minimálně protože většinou létá s jedním či dvěma exalted, nebo ještě lépe s mečem.
 Další win-condition pro nás může být Sigarda, Host of Herons. Anděla která díky “šamanskému rituálu” s Thrunem získala hexproof, byla již od narození obdařena velice užitečnou schopností která zesměšňuje Lilianu a staví mimo hru všechny kouzla a schopnosti, které nás nutí obětovat naše bytosti. Tím skvěle chrání také sama sebe a je dalším silným letcem, kterého se soupeř jen tak nezbaví.
 Na vrcholu naší manové křivky může stát také obří Sun Titan. Jehož vyvolání na bojiště a každý jeho útok nám otevře brány hřbitova a vrátí na bojiště jakýkoli permanent s manacostem tři nebo méně. Manacost samotného Titana je ovšem diskutabilní a časté použití Rest in Peace ve druhých a třetích hrách ho trochu staví na druhou kolej.

  Výčet jednotek máme za sebou, tak se pojďme podívat čím si vlastně Hatebears pomáhají aby byli efektivnějším celkem.
 Mezi kouzly najdeme všem známý instant Path to Exile. Nejlepší removal na jednotky který má bílá barva k dispozici pro modern zkrátka nemůže chybět. Během hraní je samozřejmostí využití sinergie s Leonin Arbiterem tak, aby zatapaný soupeř nemohl dohledávat basic lend.
 Druhým removalem který se častěji oběvuje je Dismember. V našem případě často placený za životy, což mě osobně celkem vadí. V balíku máme mimo shock-landů také Horizon Canopy, která nám ubírá život s každým použitím pro manu, a často musíme nechat první protihráčovy útoky projít, abychom nenechali zemřít důležité hate-jednotky v boji. Proto je další ubírání životů nežádoucí. Některé odvážnější verze však Dismember zařazují, vedle něj však také dvě či tři kopie Baneslayera aby měli jistotu, že se jim životy behem hry vrátí.
 Již několikrát zmíněný Sword of War and Peace je nejčastěji používaným mečem pro Hatebears. Někteří hráči dávají přednost jiným mečům, či je ve verzích bez Mirranů úplně vypouštějí. Mě však válečný meč dělá velkou službu a často na stole rozhoduje hru.
 Crucible of Worlds přidávají Hatebears další k mnoha cestám k vítězství. Manabáze na kterou se podíváme v zápětí, je plná lendů které ničí lendy našemu soupeři. Za ideální konstelace Leonin Arbiter (Aven Mindcensor) + Crucible of Worlds, můžeme prohazovat pouze jediný Ghost Quarter přes hrob a každé kolo ničit soupeři jeden land. Pokud budeme mít na stole Thalii je pravděpodobné že soupeř nebude moct zahrát žádné kouzlo na obranu.


  Základ manabáze a zárověň manovou stabilizaci tvoří set celkem dvanácti duálů, Razorvenge Thicket, Temple Garden a Horizon Canopy. Zde není moc o čem psát, snad jen že použití dalších duálů pro modern (Sunpetal Grove) je nežádoucí, pro nízký počet lendů s podtypem Forest nebo Plains a proto by šli do hry téměř vždy taplé.
 Horizon Canopy je další z karet která díky vyprofilování staro-nového balíku pro modern (GW Auras) a dlouhodobému používání v legacy GW vyletěla cenově hodně nahoru. Pro nás je ale nezbytnou součástí manové stabilizace a hlavně její funkce prolíznutí je naprosto špičková. Každý kdo Canopy hraje a lízne ji v mid-game již manově stabilizovaný se pousměje potěšením že tento land má, i kdyby nás jen prolízla na další lend z topdecku tak nám ohromně pomohla k lepšímu draw v kole dalším. Jen pozor na to, že časté používání Horizon Canopy štípe až pálí, například pokud máme na stole dvě jako jediné zdroje pro barevnou manu.


  Hatebears prostě soupeři komplikují život a manabáze tomu musí odpovídat a tuto myšlenku podporovat. Na poli modernovém máme dva použitelné lendy které za vlastní obětování dokážou zničit nějaký ten soupeřův. Tectonic Edge a Ghost Quarter. Oba se většinou hrají v play-setech a není pochyb že je budeme odpalovat. Tectonic je vhodné pálit vždy při čtvrtém landu aby Thalií sdražený soupeř nemohl moc kouzlit, Quarter poté s Leoninem na stole zaručí že si soupeř nedohledá jiný basic-land. Ničení lendů je důležitou součástí strategie balíku Hatebears, proto se často oběvuje výše zmínený Crucible of Worlds, aby tuto devastaci mocně podpořil.

 

  Další dva lendy jsou myslím specialitou Hatebears protože jsem je jinde zatím hrát neviděl. Někteří hráči preferují Okina, Temple to the Grandfathers a jiní volí Eiganjo Castle. Obě z edice Champions of Kamigawa podporují naše legendární bytosti, kterých máme včetně sideboardu šest různých. Já jsem se rozhodl hrát oba tyto lendy a občas pomůžou zachránit Gaddocka nebo jen pumpnou Thalii či Sigardu do útoku. Každopádně jdou do hry odtapnuté a produkují barevnou manu, proto jsou pro mě dobrou volbou.


 Na úplný konec manabáze, při počtu dvaceti čtyř lendů nám zbylo místo pouze na dva basic-lany a to jak kdo uzná za vhodné, já se rozhodl pro jednu pláň a jeden les.

 To je vše k balíčku jako takovému, teď pojďme s chutí na sideboard který dává Hatebears další rozměr.
 Balíku zaměřenému na házení klacků pod nohy sideboard hodně pomáhá v jeho plánu. Každý balík se dá něčím “vypnout”, nebo prostě můžeme adaptovat balík svůj na efektivnější protihru. Pokud znáte feald v herně kam chodíte hrát a znáte jednotlivé protihráče, můžete svůj sideboard lehce upravovat před každým turnajem a vaše šance zejména proti dominantním archetypům se značně zvýší.
 Bílá barva řádu nabízí pro účely hate hry množství kvalitních jednotek a kouzel. Stejně tak bezbarvé artefakty nám hodně pomáhají. Nebudu zde psát o konkrétním složení sideboardu, spíše poukážu na karty, které jsou pro side medvědů nezbytné nebo jim mohou hodně pomoci. Říkejme tomu sideboard pool a složení sidu jako takového si později ukážeme v přiložených deck-listech.

 Rest in Peace je naprostou samozřejmostí v sidu, aktuálně nejlepší hate proti každému balíku profitujícímu ze hřbitova. Podaří-li se nám ho udržet na stole proti Jundu, máme z krku největší horzby (Tarmogoyf, Scavenging Ooze, Dethrite Shaman). Proti controlu nám uleví od nekonečného flashbacku kouzel přes Snapcaster Mage. Podu vypne komba s Kitchen Finks a Murderous Redcap, Voice of Resurgence nevyhodí token při smrti a tak dále. Reanimačním balíkům zatopí a proti dalšíchm random balíkům občas také pomůže.
 Torpor Orb je dalším hate číslo jedna. Proti controlu opět vypíná Snapcatera, Vendilion Clique, Restoration Angel. Pod opět přicház o komba. Přidávají se ale další, Kiki-Jiki a Splinter Twin ztrácejí své kombo, Martyr netěží ze Sester a Ajaniho. Řadě jiných random balíkům také pokazí plány.
 Ratchet Bomb se do těď moc neoběvuje na listech předních hráčů, já jí však musím doporučit. Veškeré Token balíky, Goblini, Elfové, Affinity, těm všem umí slušně zatopit. Hráči v poslední době celkem populárního balíku GW Auras při pokledu na bombu polikají na prázdno.


 Stony Silence má hlavní zaměření proti Affinity, které vypne dvojtečky na všech artefaktech včetně artefaktových landů. Dále nám pomůže proti všelijakým Swordům, Batterskullu, Podu, Tronu.
 Kataki, War’s Wage je nejlepší hate-jednotkou proti Affinity. Od druhého kola jí dokáže vzít potřebné tempo a pokud Katakiho včas neodstřelí nejspíše prohraje hru. Jeho slabostí je samozřejmě jednička dozadu. To že je legendární mi ani moc nevadí, kdyby nebyl, tak by ho možná v zájmu přežití Affinity zabanovali.
 Qasali Pridemade, jedna z nejuniverzálnějších jednotek pro GW. Jeho všestrané použití nebudu moc rozepisovat, pro nás jediná možnost jak se zbavit Blood Moonu, který je jinak téměř jistým koncem pro mědvědy. Nejen kvůli exalted a Wilt-Leaf Liege ho hrají aggro verze Hatebears čtyřikrát v mainu.


 Vexing Shuser, tohohle sičáka jsem zařadil nově, jeho určení je naprosto jasné. V mid či late-game proti controlu nám dokáže vyhrát hru, když zaručí vstup Benyho či Sigardy na bitevní pole. Aktuálně je na fealdu tolik controlu že jeho zařazení do sidu vřele doporučuji, v mainu však ne jelikož by byl v ostatních partiích pouhým medvědem.
 Rule of Law je dalším enchantmentem který nám pomáhá proti kombu, tentokrát proti Storm. Před zabanováním Second Sunrise řešil také toto kombo. Může najít uplatnění také proti Affinity, ale zde již máme lepší kandidáty.
 Nevermore už tak populární není, přesto mi v době kdy jsem ho testoval dost pomohl proti random balíkům, ale také pomáhal například proti Jundu ochránit nejen Rest in Peace před dosahem Abrupt Decay či Mealstorm Pulse.


 Fracturing Gust je hodně populární proti Affinity a GW Aurám. Díky akceleraci jsme schopni ho zahrát pohodlně ve čtvrtém kole a ještě nám vrátí část životů ztracených během prvních soupeřových nájezdů. Proti GW Aurám však může být ve čtvrtém kole pozdě, proto já osobně dávám přednost rychlejším Ratchet Bomb.
 Pithing Needle co do univerzálnosti těžko hledá konkurenty. Jehla je skvělá na Planeswalkery či proti Twinu, vždy nadje a vypne svůj cíl proti celé škále balíků.
 Burrenton Forge-Tender je další z karet která se nevyskytuje v sidech pravidelně, nicméně její použití je na uváženou. Proti Red Decks zastaví aggro, Vexing Devil ani Goblin Guide nám už nebudou vadit, proti Affinity ochrání Katakiho před Galvanic Blastem. Proti WURu může pomoct s ochranou Gaddocka proti Electrolyze či Lightning Boltu. Proti Goblinům či jiným červeným randomům také značně pomůže.

 Na závěr rozboru side-poolu jsem si nechal tři karty, u kterých vidím potenciál proti hodně rozšířeným controlním balíkům. Můžeme namítat že karet proti controlu už máme dost, ale jsem toho názoru že v rámci přizpůsobitelnosti a flexibility balíku je můžeme střídavě používat všechny v závislosti na lokální (či globální) meta-game. Grand Abolisher má potenciál stabilizovat hru v náš prospěch, ideáně zahraný až po Spellskite (jistě se stane terčem číslo jedna pro soupeřovy střely či Pathy) zajistí našim jednotkám nerušený vstup do hry.
 Mistcutter Hydra z nedávného setu Theroes je další z karet na které counter-spelly nedosáhnou. Její líznutí proti controlu bude vítané kdykoli během mid-game, kdy může nerušeně vstoupit do hry s Hastem a řekněme pěti +1/+1 countery, díky protekci na modrou ji soupeř nemůže blokovat Snapcasterem ani Vendilionem či Colonádou a pokud nemá po ruce Path nebo dva Lightning Bolty tak má zaděláno na pěkné trable.
 Poslední na seznamu, ale rozhodně ne pro svou nižší funkčnost je Choke. Enchantment který pokud nebude zkántrován nám dokáže nejen proti controlu vyhrát hru.

 Tím se dostávám na úplný závěr rozboru k vybraným deck-listům, které schválně připojuji v podobě linků na TCDecks, kde si je případně můžete rovnou stáhnou a zkusit třeba v Cockatrici. Jak můžete vidět, Hatebears se celkem dařilo při několika PTQ Dragon’s Maze, kde jejich piloti obsadili přední příčky. Dnes se medvědi sem tam ukazují, přesto se stále častěji oběvují verze akčnější, s Aether Vialy, Scavenging Ooze, Voice of Resurgence a Wilt-Leaf Liege. To už je ale trochu jiný balík, o kterém si třeba povíme někdy jindy.

Olivier Lévy 1/153 (PTQ Dragon´s Maze, Paris, France)
http://www.thecouncil.es/tcdecks/deck.php?id=10312&iddeck=75161
Fiordelmondo Matteo 2/299 (PTQ Dragon´s Maze, Milan, Italy)
http://www.thecouncil.es/tcdecks/deck.php?id=10140&iddeck=73879 

John Donovan 4/221 (PTQ Dragon´s Maze, Niles, Illinois)
http://www.thecouncil.es/tcdecks/deck.php?id=10486&iddeck=76484

 Doufám že se vám můj rozbor líbil a že třeba dostanete chuť si Hatebears zahrát, nebo vám pomohl přiučit se případné protihře s vaším vlastním dekem.

Preman

Komentáře
Autor: aldapetr @ neděle 20. října 2013 20:07
myslim si ze je to spis control nez aggro

Autor: maxpleb @ čtvrtek 24. října 2013 18:47
hodně mi tu chybí aether vial

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí