sobota 27. dubna 2024
Všechny články Minimalizovat

Aktuální články | Kategorie | Hledat | Syndikace

pátek 2. ledna 2015
Toulky po EDH 7 – Commander 2014
Autor: Aggrokumano @ 22:25 :: 3797 Přečtení :: 1 Komentáře :: :: Novinky, Tvorba balíků, PR články
 

Aktuální set pro Commander (EDH) se výrazně odlišuje oproti dvěma předešlým – zatímco předtím byly všechny decky trojbarevné, tak letos máme tu čest s pěti monocolored decky (alespoň se tak nestane, že by se opět vyskytnul nějaký přesílený generál, který by se musel zabanovat).
 
Další velká změna je, že všichni generálové jsou planeswalkeři. Není ale třeba panikařit, s Jacem na vás nikdo nevyrukuje, jako generály můžete hrát pouze tuto pětici.
 
Poslední novinkou je keyword abilita „Lieutenant“ (poručík), kterou má pětice bytostí. Pokud máte ve hře generála (rozumí se svého generála pod svoji kontrolou), tak dostane bytost s „Lieutenant“, a popřípadě i ostatní vaše bytosti, nějaký bonus.
 
Edice celkem obsahuje 337 různých karet, z čehož je 61 úplně nových. A právě na ty se dnes soustředíme.
Samozřejmě, že všechny oficiální EDH produkty jsou designované do multiplayeru, takže některé karty úplně přeskočím. Tímto se ještě jednou omlouvám všem milovníkům Sol Ringu.
 
Pokud byste s těmito decky chtěli hrát multiplayer, tak doporučuji vyzkoušet variantu, kdy se hraje v pěti a každý hraje jeden z decků (i tak bych ale radil vyndat Sol Ring, jelikož je to prostě velice unfair karta).
 
Teď už se ale vrhneme na ty nejzajímavější novinky!
 
Bílá


 
Angelic Field Marshal – není to nic extra, ale jde o nejlepší příklad nové ability. Aby se vyplatilo Marshala hrát, je potřeba mít generála za tři a méně man – hezky do křivky. Ideálním příkladem je Brimaz, Thalia, nebo z dvoubarvených možností Gaddock Teeg.
Problém je v tom, že čtyři many jsou pro aggro už docela velká porce, takže takových karet není dobré hrát příliš mnoho. Marshal se kvalitou nemůže rovnat premiovým čtyřdropům, jako je Hero of Bladehold, Restoration Angel, nebo Linvala. Pokud ale nehodláte do EDH příliš investovat, tak bude Marshal příjemná budget volba.


 
Containment Priest – pro legacy hráče „chase“ karta edice, ovšem v EDH zase takové velké uplatnění nemá. Pokud ale rádi hrajete potvůrkové decky s bílou, tak byste si Priesta rozhodně měli pořídit.
 
Priest je jasně nejlepší proti černé, která disponuje spoustou reanimace a proti zelené, která má tutory jako Green Sun’s Zenith, Chord of Calling, nebo Birthing Pod. Jenom pozor na to, že efekt je symetrický a Priest vám tak může nabourat Birthing Pod plán a také se nedoporučuje používat blink efekty jako Restoration Angel a Flickerwisp (dobré ale je, že nenarušuje Kiki-Jiki kombo).
Další plus je, že přímo rozbíjí některým generálům jejich herní plán. Nejlepším příkladem je Kaalia of the Vast, další generálové, kteří mi přicházejí na mysl, jsou Obzedat (Ghost Council), Grenzo, Mayael, nebo Roon (of the Hidden Realm).



Hallowed Spiritkeeper – bílé creature decky mají všeobecně velkou slabinu v hromadném ničení a proto jsou bytosti, které to libovolným způsobem obcházejí, velmi ceněným zbožím (viz Gaddock Teeg, Voice of Resurgence, Dauntless Escort).
Podobným případem by měl být i tenhle avatar, ačkoli bude velmi těžké, najít už v tak velmi nabité konkurenci třídropů jedno volné místo. Minimálně za zkoušku to ale stojí.
Pří pohledu na karty jako Gaddock, Spiritkeeper a Voice se mi zároveň zdá, že proti „hatebearům“ je teď jasně nejlepší hromadný removal Anger of Gods. Pokud jste fanoušky kontrolu, rozhodně bych se tak poohlédnul po něčem modro-červeném (Narset, Keranos).


 
Nahiri, the Lithomancer – Stoneforge Mystic se nám reinkarnoval jako planeswalker. Do bílých agresivních strategií to bude parádní karta, která vystřídá Gideona na pozici nejlepšího bílého pětimanového planeswalkera.
 
Z historie už víme, že planeswalkeři, kteří se umí ochránit tím, že produkují tokeny, jsou velmi dobře hratelní a obzvláště vynikající proti kontrolním stategiím (viz Elspeth, Knight-Errant, Xenagos, Garruk, Primal Hunter, apod.).
 
Premiová abilita ale bude „-2“, jelikož umožňuje nekántrovatelně položit equipment do hry a taky equipment zreaminovat, což bude podle mě daleko užitečnější, než se na první pohled zdá.
 
Poslední otázka zní, zda-li Nahiri doporučit jako generála. Osobně bych jí nedoporučoval a to z prostého důvodu – stojí pět man, což je pro agresivní bílé strategie příliš mnoho. Daleko radši bych sáhnul po již zmiňované Thalii, nebo Brimazovi. Další důvod pak je, že je zbytečné se připravit o další barvy, vždyť Nahiri se dá hrát v libovolné barevné kombinaci, ať už je to Sigarda, Geist, Rafiq, nebo třeba Merieke Ri Berit.
 
Modrá
 


Domineering Will
– velmi zajímavý trik, například proti Splinter Twin kombu, nebo prostě jenom jako blowout v kombatu (untapnout můžete i své bytosti, které předtím útočily). Problém je, že mimo monoblue je to nehratelné, jelikož prakticky každá dvoubarva má lepší alternativy (spot removal, wrath efekty).
 
Pokud ale holdujete monoblue strategiím (za což vás budou mít všichni určitě moc rádi :) ), tak je tohle karta přímo pro vás!
 


Reef Worm
– tuhle kartu zmiňuji hlavně kvůli naprosto špicovnímu flavoru - celý potravinový řetězec v jedné kartě.

Modrá totiž sacrifice outlety příliš neoplývá a u karet jako Birthing Pod a Greater Good je nevýhoda v tom, že první aktivace je dost nevýrazná, skoro až vyloženě špatná…


 
Teferi, Temporal Archmage – U planeswalkerů za šest man (a více) obyčejně očekáváme, že stačí pár aktivací k tomu, abychom snadno ovládli hru. U předchozích (Elspeth, Sun’s Champion, Karn Liberated, Nicol Bolas, Planeswalker) tomu tak bylo, ale Teferi na první pohled nijak nebezpečně nevypadá. Plusová alibilita je v podstatě horší Jace, Architect of Thought.
 
Nejzajímavější tak bude prostřední abilita, jelikož umí untapovat libovolný permanent, což může být třeba Birthing Pod, Gaeae’s Cradle, Arcum Dagsson, nebo Captain Sisay. Další dobré cíle pak budou kamence, které dávají více man – Worn Powerstone, Thran Dynamo, Basalt Monolith apod.
 
Jeho ultimátní abilita přímo vybízí k postavení nějakého 5C planeswalker decku. K tomu se pak budou hodit karty jako The Chain Veil, různé prolifarate efekty a hlavně Doubling Season, která je naprosto nechutná s libovolným planeswalkerem (pokud jste necápali, proč je ta karta tak drahá, tak je to přesně kvůli tomuhle) a Teferi není žádná výjimka. Škoda jenom, že jako generál je téměř nepoužitelný…
 
Černá
 


Ghoulcaller Gisa
– tomuhle já říkám sacrifice outlet! Gisa ani nepotřebuje příliš karet, které triggerují při „whenewer something dies“, jelikož její abilita je dostatečně silná sama o sobě.
 
Gisa by nemusela být úplně špatná i jako generál, zajímavá bude například s Thousand-Year Elixirem, Dark Prophecy, Grave Pactem a samozřejmě bude dobrá i s libovolnou reanimací, která vám umožní zreanimované monstrum rozložit na spoustu tokenů (a nebo naopak). Pokud chcete jít takzvaně „over the top“, tak doporučuji vyzkoušet Coat of Arms, nebo Noxious Ghoula.

Mimo černou se pak bude dobře kamarádit s Purphorosem, nebo s generály jako Kresh the Bloodbraided a Prossh, Skyraider of Kher.



Malicious Affliction – na první pohled velmi dobrý removal, ale ve skutečnosti jde o pěknou ukázku toho, že v EDH se nevyplatí hrát removal s restrikcemi.
 
Pro využití plného potenciálu je potřeba aktivovat morbid, což znamená, že předtím musíte použít další removal, přijít o svou bytost v kombatu, nebo použít nějaký sacrifice outlet.
 
Už na první pohled je tedy vidět, že přímou výhodu „dva za jedna“ z téhle karty nedostanete skoro nikdy. Ve většině případu tak půjde o horší Doom Blade (dvě barevné many v manacostu jsou dost citelný rozdíl).
 
A představte si, že budete hrát proti jinému černému decku – Afflikce pak bude po celou hru mrtvou kartou. Proto je dobré se takovým removalům vyhnout.



Ob Nixilis of the Black Oath – u Nixilise je velké mínus, že jeho plusová abilita nemá takřka žádný vliv na hru (je mi jasné, že je to karta designovaná na multiplayer, ale ani tam to není o moc lepší).

Jeho emblém vypadá dost silně, ale myslím si, že není příliš realistické se k němu dostat, jelikož abilita, kterou budeme používat nejčastěji, je ta prostřední.
 
Nechci říkat, že je Nixilis vyložení špatný, je prostě příliš nevýrazný. Jako komandér je lepší Erebos. Raději, než dělat token, si zahraju Bloodgift Demona. A pokud chci hrát dobrého černého planeswalkera, tak sáhnu po jedné z Lilian, nebo Sorinovi…
 
Červená


 
Daretti, Scrap Savant – Daretti nabízí na poměry červené velmi vzácnou abilitu v podobě prolizu. Jeho plusová abilita se zároveň krásně doplňuje s tou mínusovou (všimněte si, že obětování artefaktu není součást aktivace, takže pokud vám soupeř v reakci exilne hřbitov, tak o nic nepřijdete). Wizardi už nějakou dobu vydávají červené karty, které spolupracují s artefakty a tady se konečně trefili do černého!
 
Pokud chcete hrát takový deck, Daretti je ten pravý generál. A když o tom tak přemýšlím, tak Daretti je možná nejlepší Monored generál, který byl kdy vydaný (promiň Kiki-Jiki). I pokud budete hrát Fritku, tak profiltrovat si draw se hodí vždy a pro extra value můžete hrát karty jako Ichor/Mycosynth Wellspring a koneckonců je to super například i s Grim Lavamancerem. Za mě osobně jde jednoznačně o nejlepšího generála z celého cyklu.


 
Duelcaster Mage – další velmi unikátní karta na poměry červené. Na kolik jiných červených bytostí s flashem si z paměti vzpomenete? Já osobně na žádnou…
 
První použití je jasné – kopírovat si vlastní spelly. Když se nad tím ale hlouběji zamyslíte, tak se může jednat o výbornou blow-out kartu. Můžete si tím zkopírovat Time Walk, lze ho použít jako „Misdirekci“ na kántrspell a nejlepší to bude proti kartám jako Sphinx’s Revelation – když hrajete Revelaci proti červenému decku, necháváte si extra manu na případný kántrspell? Já osobně ne, protože v červené nás přece nemá co překvapit.
 
Zelená
 


Creeperhulk
– zelená má velké množství rozličných pašíků, ale bez tramplu jsou dost často k ničemu. Soupeř může bez problémů blokovat za pomocí tokenů z Bitterblossomu, Garruka Relentless, nebo regenerační bytostí, a mezitím sestavit nějaké kombo…
 
Creeperhulk tenhle problém vyřeší a jako plus je excelentní s libovolnými token-makery (Hornet Queen, Ant Queen, Wolfbriar Elemental). Nejlepší generál k němu bude Omnath, ke kterému se trample hodí náramně a změna P/T mu vůbec nevadí (ba naopak).



Freyalise, Llanowar's Fury – vedle Nissy a Garruka (Primal Hunter) tu máme dalšího pěkného pětimanového zeleného planeswalkera. Je sice pravda, že její plusová abilita a ultimátka jsou o dost horší, než u Garruka, ale možnost použít vícero Disenchantů je v EDH natolik užitečná, že bych ji nezatracoval.
 
Opět bych Freyalise nedoporučoval jako generála (opět již mnohokrát zmiňovaná manová náročnost), ale do decku by měla být fajn. Dobré je, že po vyrobení dvou tokenů už můžeme líznout a poté jí dál používat.


 
Lifeblood Hydra – pokud hrajete Monogreen, tak jistě víte, že hlavním problémem této strategie je hromadné ničení, a proto jsou všechny zelené karty, které ho obcházejí, velmi ceněné. 
Lifeblood Hydra už je ale docela na hraně, jelikož opravdu dobrá začíná být až na takových sedmi manách. Pokud ale máte dostatek many, tak díky tramplu bude zářit. Do tradičních „tlačáků“ tedy nic moc, ale v rampě typu Omnath by nemusela být špatná.


Song of the Dryads
– zelená je známá téměř úplnou absencí removalu, takže každý zelený removal je velmi vítaný. Po Beast Withinu se zároveň jedná o druhou (hratelnou) zelenou kartu, která se „umí zbavit“ libovolného permanentu.
 
V EDH je o to lepší, že tím nadobro odstavíte ze hry soupeřova generála, což je speciálně dobré proti deckům, které neumí ničit enchantmenty. A extra body pro toho, kdo očarovaný permanent poté zničí Wastelandem!



Titania, Protector of Argoth – skrytý poklad edice. S každou fečkou dostanete 5/3 bytost. A co teprve s Life from the Loam. Že vám to pořád přijde málo? Tak potom je tu pro vás Armageddon!
 
Titania je prostě skvělá ve všech decích se zelenou a samozřejmě úplně nejlepší v těch, která mají přístup k Armageddonu (Captain Sisay, Sigarda), protože takhle kombinace je prostě na podání ruky. Všimněte si také, že je to Elemental, což znamená, že by šla hrát s Horde of Notions.
 
Ostatní
 


Commander’s Sphere
– u třímanových „šutrů“ obecně platí, že musí poskytovat něco extra (jde z nich udělat bytost, dávají dvě many), aby byly hratelné. Sféra to částečně splňuje, protože možnost tapnutí pro manu s následným obětováním by se mohla hodit pomalejším deckům, které nemají přístup k přílišnému card draw (což je zejména černá a červená).



Masterwork of Ingenuity – klonovací permanenty se hrají zpravidla, pokud jsou dostatečně levné (viz Phantasmal Image), nebo univerzální (viz Phyrexian Metamorph). Masterwork splňuje první podmínku a zároveň s tím kráčí ruku v ruce Trinket Mage.
 
Bohužel ale platí, že mimo bílou je jenom minimum decků s equipmenty. Pokud ale máte v decku jak Stoneforge Mystica, tak i Trinkeťáka (takže budete pravděpodobně hrát i Restoration Angela a Sun Titana), tak by se měl Masterwork do decku určitě vejít. Pokud ale nemáte dostatek tutorů pro equpmenty, tak půjde o velmi podprůměrný kus.



Unstable Obelisk – karta, která sice umí dvě různé užitečné věci, ale obě umí dost špatně. Decky se zelenou by mohly mít zájem o extra removal, ale třimanová akcelerace je v nich dost nevýrazná. Decky s černou zase nebudou mít zájem o zaplacení sedmi man kvůli zničení jedné věci – ačkoli možnost se relativně rozumně zbavit Sylvan Library, nebo Phyrexian Areny, je celkem lákavá.


Arcane Lighthouse
– decky s černou měly odjakživa problém s bytostmi jako Thrun, Geist of Saint Traft a Sigarda. Proti všem těmto bytostem je „Maják“ vítaná posila. Jenom si tak budeme muset dávat pozor, abychom v manabase neměli příliš mnoho zemí typu Maze of Ith, Cavern of Souls, nebo Dark Depths.
 


Flamekin Village
– pěkná utility země pro decky s červenou, i když občas může zpomalit kvůli tomu, že jde taplá do hry (i když pár elementálů se běžně hraje – Voice of Resurgence, Fulminator Mage, Vengevine). Ideální deck pro ni by mohl být Marath – takový Hero of Bladehold s hastem, to je velmi nepříjemná věc.
 


Myriad Landscape
– jedna z častých deckbuilding pastí v EDH. Tahle země se tváří jako že jde o pěknou rampu do nongreen decků, ve skutečnosti je to ale přesně naopak. Nejprve vás zbrzdí, jelikož jde taplá do hry a poté potřebujete další kolo na to, abyste mohli „fečnout“. A přitom zrovna kontroly bez zelené potřebují každé kolo maximálně využít manový potenciál.
 
Moje top5 nových karet
 
5. Nahiri, the Lithomancer
4. Containment Priest
3. Duelcaster Mage
2. Daretti, Scrap Savant
1. Titania, Protector of Argoth



V poslední části dnešních toulek se podívám na další zajímavý aspekt Commanderu 2014, kterým jsou zajímavé reprinty.
 
Bílá
 


Grand Abolisher
– jeden z nejzákladnějších bílých hatebearů, nejsnadnější možnost pro bílé creature decky, jak obejít kántrování

Sun Titan
– skvělá bytost do kontrolních, i agresivních strategií. „Reanimuje“ bytosti s užitečnými ETB efekty, vrací do hry zničené equipmenty a je skvělý s kartami jako Seal of Cleansing, Saffi Eriksdotter, nebo Phantasmal Image

Silverblade Paladin –
double strike je skvělý s libovolným Swordem a hlavně přímo vybízí ke spárování s generálem, jako je třeba Sigarda, nebo Geist of Saint Traft (resp. s tokenem, který Geist vyrábí)

Flickerwisp
– znovu spouští ETB triggery, může změnit cíl Oblivion Ringu a Pithing Needlu, nebo se na kolo zbaví soupeřova nepříjemného permanentu

Mentor of the Meek
– jedna z nejlepších karetních výhod v bílé, parádně se doplňuje s některými generály, jako je například Brimaz, nebo Marath

Martial Coup
– běžná hromadná ničení se snaží situaci na stole stabilizovat, Coup je stabilizace a win kondice v jednom, i když je pravda, že si za to musíme náležitě připlatit

Modrá
 


Cyclonic Rift
– při použití sice ztratíte kartu, ale pokud na konci kola vrátíte všechno, tak je to velká změna v tempu hry, hlavně pokud už máte pár věcí ve hře. A občas je také potřeba vrátit planeswalkera, který hrozí ultimátkou, což lépe než za dvě many instantně neuděláte.

Stroke of Genius
– jedno z nejlepších modrých lízání všech dob, jeho výhoda je v tom, že cilí libovolného hráče, takže při sestavení komba na nekonečno man můžete ihned dolízat soupeře

Pongify
– monoblue strategie mají poměrně málo způsobů, jak zabít bytost, která projde do hry skrz nejrůznější kántrspelly. Pongify je v tomhle ohledu docela výjimečný efekt, ale za to velmi účinný. Vypořádat se se zbylým tokenem už by pak neměl být příliš velký problém.

Další pěkné reprinty
: Into the Roil, Sea Gate Oracle, Compulsive Research

Černá
 

Grave Titan
– velmi dobrá a všetranná bytost, která se hodí do midrange i kontrolu a také to je celkem dobrý cíl pro reanimaci. Pamatuji si, jak jsem si kdysi koupil prvního za 350Kč :)

Black Sun’s Zenith, Mutilate
– klasické příklady hromadného ničení v černé, u obou je výhoda, že se zbaví i bytostí s protekcí, indestructible, nebo regenerací. Zatímco Zenith jde hrát i ve vícebarevných decích, Mutilate uplatníte pouze v Monoblacku.

Bloodgift Demon
– další dobrá bytost do midrange, obstojný poměr cena/výkon a karetní výhoda je přesně to, co se ho téhle strategie hodí

Shriekmaw, Disciple of Bolas, Nekrataal
– trojice bytostí s pěknými ETB efekty, ideální k Birthing Podu, Recurring Nightmare a dalším kartám, které využívají těchto efektů. Shriekmaw se navíc „kombí“ s Horde of Notions.
Nejslabší z této trojice je Nekrataal, na čtyřech manách je plno jiných možností a nonblack, nonartifact je poměrně znatelné omezení. Proto mám raději Skinrendera a v ostatních barvách Flametongue Kavu.

Read the Bones, Sign in Blood, Skeletal Scrying
– tři základní černé prolizy

Profane Command
– vcelku všestranná karta, reanimace a removal jsou dva nejúčinnější módy, občas poslouží i jako tyčka do soupeře. K dokonalosti už chybí pouze možnost reanimovat i soupeřovy bytosti.

Vampire Hexmage
– v kombatu toho sice příliš nezvládne, ale umí zabít planeswalkera a hlavně tvoří kombo s Dark Depths

Červená
 


Chaos Warp
– červená je známá svou neschopností odstranit ze hry enchantment a tohle je nejlepší možnost, jak tento nedostatek napravit. A i když se může stát, že se do hry dostane třeba nějaká velká bytost, tak červená prostě nemá karty na to, aby mohla porazit Sylvan Lybrary, nebo Phyrexian Arenu, takže uvítá každou možnost, jak se s těmito kartami vypořádat.

Faithless Looting
– další poměrně neobvyklý efekt v červené, ačkoli se jedná o karetní nevýhodu, tak každá možnost profiltrovat si draw je v červené velmi ceněná. Looting se také hodí do reanimačních strategiích, jelikož jde o jednoduchý způsob, jak dostat velké bytosti z ruky do hrobu.

Flametongue Kavu
– v červené nenajdeme mnoho bytostí, které poskytují výhodu „dva za jedna“, a když nějaké takové najdeme, tak to jsou většinou manově nároční draci apod. Flametongue je tak vlastně vzácnou výjimkou a proto by měl být automatickou součástí každého EDH s červenou!
 
Zelená
 


Priest of Titania
– nemusíte nutně hrát Elfy k tomu, aby byli Priesti výborným manovačem. V zelené je dost elfů samo o sobě a většinou vás Priesti budou akcelerovat do pětimanovky ve třetím kole. Ještě lepší pak budou, pokud hrajete proti jinému zelenému decku a pokud si je umíte untapovat. A jako třešničku na dortu zmíním ještě jednoduché kombo na infinite manu s Umbral Mantle.
 
Rampaging Baloths – pokud máte spoustu many a nevíte, co si s ní počít, tak Balothi jsou jedna z těch lepších možností, jak ji zužitkovat. 6/6 trample za šest je samo o sobě dobré a s libovolnou fečkou, nebo Rampant Growth efektem už pak přestává veškerá sranda. Balothi patří k těm bytostem, na které musí mít soupeř okamžitou odpověď, jinak to s ním dopadne špatně.

Wolfbriar Elemental
– podobný případ jako u Balothů, pouze s tím rozdílem, že vsází více na kvantitu, než kvalitu. Naprosto výborný je s Kamahlem a tokeny lze snadno využít, například s Earthcraftem, nebo Opozicí

Soul of the Harvest
– v heavy creature decích se jedná takřka o kombo-element, můžeme ho označit za Glimpse of Nature „na nožičkách“. Neznamená to ale, že bych ho automaticky zařazoval do všech monogreenů. Do Thruna nebo Ezuriho bych ho nedoporučoval, ty pravé decky pro něj budou více kombo-orientované, jako například Omnath a Animar.

Reclamation Sage
– ačkoli se jedná o poměrně novou kartu, tak už od začátku bylo jasné, že půjde o EDH staple. Na třech manách není žádná jiná monocolored bytost, která má v sobě zabudovaný Disenchant a jeho ETB trigger je skvělý s většinou zelených tutorů (Chord of Calling, Green Sun’s Zenith, Birthing Pod).

Sylvan Safekeeper
– EDH je formát, kde chcete každé kolo maximálně využít svůj manový potenciál, takže většinou nemáte přebytečné země na obětování. Safekeeper se ale může hodit jako cíl pro Zenith v kombodecích (například na ochranu Kiki-Jiki komba). Ovšem ten hlavní důvod, kvůli kterému ho zmiňuji, je samozřejmě nová Titania, se kterou může vytvořit instantní armádu 5/3 elementálů.

Elvish Mystic, Llanowar Elves, Harrow, Farhaven Elf, Sylvan Ranger, Wood Elves
– manovací klasiky

Artefakty
 


Wurmcoil Engine
– dobrý finisher do kontrolu, ačkoli pokud máte přístup k Mysticovi, tak bych dal přednost Batterskullu. Wurmcoila zároveň posílila s příchodem Darettiho, který jí umí stále dokola protáčet.

Solemn Simucacrum
– skvělá karta do rampy a midrange trategií, obzvlášť pokud ho umíte obětovat, blinkovat, nebo reanimovat (Recurring Nightmare). Ideální decky pro něj jsou například Karador, Erebos, Animar, nebo Daretti.

Skullclamp
– jeden z důvodů, proč se v EDH vyplatí hrát creature decky. Skullclamp je naprosto unfair karta a není výjimkou líznout třeba deset karet za kolo (ve své pětibarvě jsem hrával Mystica a jako jediný equipment právě Skullclamp). Skullclamp je také broken s kartami, které produkují 1/1 tokeny, jako například Bitterblossom, Lingering Souls, nebo Avenger of Zendikar.

Swiftfoot Boots
– extra mana na equip je znatelný rozdíl oproti Lightning Greaves, ale u některých generálů je haste taková výhoda, že se vyplatí hrát oba equipmenty. Namátkou třeba Kaalia of the Vast, Jeleva, Nephalia's Scourge, nebo Narset, Enlightened Master.

Trading Post
– pokud si rádi hrajete s artefakty, tak je tohle ten pravý kousek pro vás. Pomalá karetní výhoda, využívání ETB efektů a hlavně roztomilé kozičky! Nejběžnější artefatkový deck je Arcum Dagsson a další možnosti jsou Sharuum the Hegemon, nebo Sydri, Galvanic Genius.

Jelikož poslední dobou vyšlo několik zajímavých karet i v červené, tak by jako zajímavá volba mohl být i Keranos, který profituje z rychlé artefaktové many a karet typu Wildfire, či Upheaval.

Medailony
– nejsou to sice klasické dvoumanové kamence, ale do pomalejších decků se hodí, tedy pokud nemají příliš náročné manacosty. Výhoda získáte hlavně pokud zvládnete zahrát více kouzel za kolo. Ideální decky pro medailony jsou samozřejmě monobarvy, nejlépe Monoblue a Monoblack.

Thran Dynamo, Worn Powerstone, Diamondy, Everflowing Chalice, Mind Stone, Palladium Myr
– další manovací klasiky, nejlepší jsou samozřejmě dvoumanové „šutry“ a poté trojmanové, které dávají více než jednu manu (Worn Powerstone za sedm korun – to je naprosto neuvěřitelná cena). Dynamo se mi povětšinou do decku nevejde, ale do kontrolů s dražším generálem (pět a více man) by se vejít mělo.

Země
 


Tectonic Edge
– ničení zemí je v EDH běžná a velmi efektivní záležitost. Tectonic Edge je po Wastelandu druhý nejlepší landdestrukční efekt, alespoň co se zemí týče. Většina decků hraje obě dvě země pospolu, což je ještě lepší, pokud máte v decku Primeval Titana. Tectonic Edge je dobrý do kontrolů i potvůrkových decků. Kontroly se potřebují zbavit manladů a zemí jako Geaea’s Cradle, nebo Kessig Wolf Run, creature decky zase utility landů typu Maze of Ith.

Landductrukce je také daleko efektivnější s kartami jako Thalia, Guardian of Thraben, Grand Arbiter Augustin IV, nebo Life from the Loam.

Bojuka Bog
– vždy říkám, že v EDH velmi nerad hraji země, které jdou do hry taplé, ovšem tohle je čestná výjimka. Téměř každý deck do jisté míry využívá svůj hrob a být schopen ho exilnout je velmi užitečné. Bojuka je opět nejlepší v decích se zelenou, jelikož ji mohou snáze najít. Extra vypečená je možnost instantně hrob removnout za pomoci Crop Rotation.

Temple of the False God
– kontroly a midrange v late game ocení každou manu navíc a tohle je jeden z nejsnadnějších způsobů, jak přijít k extra maně (mimo Gaea’s Cradle a City of Traitors se jedná o jedinou zemi, která každé kolo dává více, než jednu manu). Osobně mám Temple nejraději v decích s černou, jelikož mají přístup k Urborgu (Tomb of Yawgmoth), díky kterému bude Temple dávat manu i před pátým kolem.

Top5 reprinty
 
5. Skullclamp
4. Worn Powerstone
3. Solemn Simulacrum
2. Stroke of Genius
1. Grave Titan


 
Shrnutí
 
Commander 2014 je produkt, který ocení začátečníci i hráči, kteří již EDH nějaký ten rok hrají. Pokud zvažujete koupi jednotlivých decků, doporučoval bych zejména Monored a poté Monowhite s Monogreenem.
 
Vlastníte-li nějaký větší card pool, který pravidelně aktualizujete, tak bych rozhodně radil investovat do nových karet zmíněných v první části článku. Zejména pětice planeswalkerů je nyní k dostání za velmi příznivé ceny Taktéž karty, které mají potenciál stát se EDH staply (Duelcaster Mage, Titania, Protector of Argoth, Containment Priest), obvykle v dlouhodobém měřítku zdražují, takže je dobré si je pořídit hned zkraje.

Pokud s EDH teprve začínáte, doporučuji nakoupit kusovky zmíněné ve druhé části. Některé karty (zejména zmiňonová top5) mají až směšně nízké ceny, které ale budou ve většině případů pozvolna stoupat. Proto bych s koupí rozhodně neváhal!

A to je pro dnešek vše, na viděnou u dalších článků a ať vám jde v novém roce karta.

Kumano
Komentáře
Autor: Aggrokumano @ sobota 3. ledna 2015 16:43
Ještě jsem zapomněl zmínit u Containment Priesta, že s Roonem je to docela dobré minikombo ;)

Musíte být přihlášen pro posílání komentářů. Přihlásit se můžete zde
Vytiskout  
Reklama Minimalizovat
Vytiskout  
© 2017 Magic-Guru.cz Informacni server pro zacinajici hrace karetni hry Magic the Gathering (Magic, MTG) Podmínky používáníProhlášení o soukromí