Magic the Gathering: Recenze Event Decků „Wrack and Rage“ a „Creep and Conquer“ k edici Return to Ravnica
Zdravím opět všechny čtenáře serveru magic-guru.cz, už nějaký pátek hrajeme novou edici, ve které jsme se vrátili na hráči tolik oblíbenou a populární Ravnicu. S tím souvisí i dnešní článek, opět nová edice = opět je tu dvojice Event Decků se znakem nové edice na krabici. Tak se na ně pojďme spolu podívat.
Ale nejdříve několik slov úvodem. Jestli dobře počítám na prstech, nad recenzí Event Decků se na stránkách magic-guru.cz spolu setkáváme už poosmé. A víte, co je alespoň pro mne u těchto recenzí nejhorší? Psát úvody a tu omáčku okolo. Pokaždé vymyslet něco jiného, nesklouznout do opakování nebo alespoň upravit a přepsat text již napsaný, protože jestli něco nemám rád, je to jen psaní stylem copy-paste. Docela už chápu recenzenty třeba počítačových her série FIFA či NHL, protože prostě máte ten samý předmět, jen jiná jména hráčů, trochu jinou grafiku, ale jinak je to furt ten starý známý provařený hokej nebo fotbal se stejnými nezměněnými pravidly, jako už několikrát předtím. A vymyslete něco nového, aby vám článek – recenzi čtenáři nehodili na virtuální hlavu, že to už tady x krát bylo.
Na úvod recenze Event Decků většinou píšu pár slov o příběhu k edici, v jejímž hávu Event Decky vychází, protože storyline už Wizardi nevydávají, maximálně formou komiksu a krátkých příběhů k jednotlivým kartám.
Return to Ravnica vyšla oficielně 5.října 2012, preview se konalo o týden dříve (29.-30.9.) a nejspíše se minimálně v ČR stalo tím hráči zatím nejnavštěvovanějším. Na MTGO startovala 15.10., Game Day se konal v termínu 27.-28.10.2012. Co edice obsahuje? Celkem 274 karet, mnoho z nich dvoubarevných, na designu se podíleli Ken Nagle, Zac Hill, Alexis Janson, Mark Rosewater a Ken Troop. Vracíme se do světa Ravnicy a jejích gild, s pěti z původních deseti nyní hrajeme, každá gilda pak dostala k dispozici zcela novou unikátní abilitu. Modrobílý Azorius vedený sfingou Isperií využívá abilitu detain (lze přeložit jako zadržení a abilita znamená, že jí označený permanent nemůže do konce kola útočit, blokovat ani využívat své aktivační schopnosti). Golgarijské gildě v zelené a černé barvě many v „současnosti“ šéfuje elfí lich Jarad a gilda disponuje abilitou scavenge (exilujete z vašeho hrobu jí vybavenou cílovou nestvůru a následně přidáte cílové nestvůře tolik +1/+1 counterů, kolik byla síla exilované nestvůry). Červenomodrému Izzetu vládne drakomág Niv-Mizzet a gilda využívá abilitu overload (můžete kouzlo zahrát za vyšší cenu, načež v textu daného kouzla nahradíte slovo cíl = target slovem každý = each). Červenočerný Rakdos nadšeně skáče, jak démon Rakdos píská, navíc využívá abilitu unleash (nestvůra jí vybavená může být při svém příchodu posílena o +1/+1 žeton, na oplátku ale nemůže blokovat). Poslední z pětice gild je zelenobílá Selesnya vedená dryádou Trostani, gilda má pak k dispozici abilitu populate (na bojiště přidáte token, který je kopií tokenu již na něm přítomného). Výběr karet pak doplňují i 2 karty sférochodců - jeden Planeswalker úplně nový (gorgona Vraska), druhý již starý známý, zato disponující novými vlastnostmi (Jace) a hráče (alespoň některé) zcela jistě potěšil reprint původních radnických duallandů, které jistě využijete i jinde než na Standardu. Novinkou je pak několik karet, které disponují textem „ …. can´t be countered“. Jistě je tedy z čeho vybírat a hráče edice zaujala natolik, že po ní doslova skočili, protože první várka boosterů a displayů velice rychle zmizela a musí se dotisknout/dovést.
Co přivezli ze Západu Wizardi pro hráče tentokrát? Sedm hvězd, sedm kamenů a strom bělostný? Eeeee, to je jiná pohádka, Pána Prstenů sem tahat nebudu, protože pomyslný souboj „dobra“ vs „zla“ se v dnešní dvojici moc konat nebude.
První z Event Decků, pojmenovaný „Wrack and Rage“, se totiž hrdě hlásí svou příslušností k Rakdoské gildě, takže využívá kombinací a karet černé a červené barvy many. Druhý Event Deck je pak zelenočerný „Creep and Conquer“ a zastupuje Golgarijskou gildu. Takže také žádný gooder. Za sebe se přiznám, že mě volba těchto dvou gild překvapila. Rakdos ani tak ne, ten se myslím čekat dal, nicméně neočekával jsem přítomnost decku v barvách Golgarijské Gildy. A to z důvodu vydaného posledního Duel Decku, kde se Golgari střetl s Izzetem, takže jsem předpokládal – k onomu Rakdosu – buď bílomodrou kombinaci Azoriuse, či zelenobílé Selesnye. A sázel spíše na onen Azorius, jelikož zelenobílý Event Deck vyšel v předchozí dvojici k edici M13.
Možná prozradím něco dopředu, ale...začínám mít prostě už dojem, že se Wizardi ani moc nesnaží v poslední době sladit Event Decky vydané spolu s novou edicí právě ke kartám v dané edici obsaženým. Tato tendence byla znát již u Event Decků k Avacyn Restored, pokračovala dvojicí z M13, ale nyní tomu Wizardi téměř nasadili korunu. Proč? Protože prakticky opět nevyužili možností, které jim nabídla nová edice Return to Ravnica! Guildovní jsou Event Decky spíše jen jménem a příslušností k barvám, třeba rare karet z Ravnicy obsahují naprosté minimum – nevěříte? Až dojdete na decklisty, pořádně si je prohlédněte. „Wrack and Rage“ neobsahuje ANI JEDNO rakdoské guildovní rare a pouze jedno jediné rare je z Return to Ravnica – se značkou Izzetu. „Creep and Conquer“ je na tom o něco málo lépe, protože má z Ravnicy ALESPOŇ jedno rare, dokonce gildovní, ale to je vše. Navíc i tohle rare je preview kartou na Launch party. A přitom se nabízelo pro každý Event deck několik výborných kandidátů. S commony a uncommony to není o moc lepší, jejich množství z Ravnicy je také menší než malé.
Opět vsuvka, pokud jste někdo očekával Shocklandy v barvách Gild (shockland, pro ty co neznají – země, která při příchodu do hry dá zranění za 2 jako karta Shock, pokud jí nevyložíte taplou), máte smůlu. Tedy, trochu předbíhám a lehce si nabíhám na smeč, ale myslet si, že Event Decky budou obsahovat karty z nové edice v ceně +/- 15 USD byla lehce utopie, podobně jako se u minulé dvojice některými hráči čekal Snapcaster, protože jeden z balíčků jej uměl parádně po doplnění využít. I když (a to je ta smeč), což o to... něco dražšího se v dnešní dvojici najde (to trochu předbíhám), ale...dualy z Ravnicy a na druhotném kartičkovém trhu drahá rare z nejnovější sady si holt musíte sehnat někde jinde.
Prostě mám dojem, že Wizardům nyní u nejen Event Decků jde jen o to, vydat „něco“, za co by hráči mohli utratit další peníze. Neřeším nyní, co a jak se hráčům vyplatí/nevyplatí, zda edice je hratelná/nehratelná, povedená/nepovedená, ale tu záplavu všeho možného. Nejde o pesimismus, jen o malý povzdech, osobně mi to chrlení nových a nových edic s novými kartami a obrázky už přijde prostě moc. Pokud bych parafrázoval slova našeho největšího klasika: “Nejsou 4 edice ročně trochu málo, Antone Pavloviči?“ Asi ne…navíc, ve světle odtajněných, na červen 2013 plánovaných, Modern masters...no nic, jedeme dál.
Takový je stručný úvod k rozboru dnešní dvojice Event Decků. Co to je ten „Event Deck“ asi již většině hráčů není neznámé. Takže opět, pokud víte a zajímají vás konkrétní údaje, pár následujících řádků, respektive odstavců, zas můžete směle přeskočit. Ale pro ty ostatní musím povinnosti učinit zadost a na několika odstavcích vysvětlit, co to vlastně Event Deck je… Ano, přiznám se bez mučení, také musím nahnat nějaké ty řádky, aby článek byl delší, podobně jako někteří spisovatelé placení od stran – což tedy bohužel nejsem. :o)
Ale maximálně stručně. Jedná se o Wizardy připravený předkonstruovaný balíček, který by měl být bez dalších úprav hratelný a „konkurenceschopný“ (záměrně v uvozovkách) na místním lokálním turnaji nebo FNM ve formátu Standard. Tím nechci říci, že by na jiný formát turnaje Event Deck použít nešel, ostatně, jeden z nich byl prakticky rovnou určen pro tehdejší formát Extended, respektive nynější Modern (byl to jeden z dvojice Event Decků v loňském Core Setu M2012), není ale pro ně zamýšlen a navržen. A stejně tak svým záměrem a obsaženými kartami Event Deck prostě není použitelný na skutečně velké turnaje v Magicu a častokrát ani pro FNM, kam si hráči nosí T1 decky z velkých turnajů, a kde je třeba mít balíčky ve vyšší „kvalitě“. Přece jen, Event Decky stojí pár stokorun, neobsahují žádné mýtické karty, které kolikrát tvoří hlavní win condition TOP balíčků, takže by bylo opravdu naivní si myslet, že s ním uspějete v tvrdé konkurenci (nejen) velkého turnaje. Ale pozor, tím vás nechci odradit, velice často jde o balíčky slušně hratelné, solidně sestavené s nějakou myšlenkou, které se dají i bez problémů doplnit do konkurenceschopnější podoby.
Wizardi přišli s myšlenkou Event Decku u příležitosti vydání druhé edice Scars of Mirrodin bloku, jíž byla edice Mirrodin Besieged. Cílem Wizardů bylo, aby hráč bez turnajového balíčku koupil jeden hotový, rozbalil jej a rovnou mohl na turnaji s „relativně solidní možností“ i něco uhrát, respektive zúčastnit se. A zúčastnit se tak, že hraní nebude frustrace z toho, že balíček nechodí, nefunguje nebo jej úplně každý přejede s prstem v nose. Event Deck obsahuje vždy minimálně 2-3 velmi dobré (jak herně, tak finančně zajímavé) rare karty doplněné o něco horšími „rare“ kartami jinými, které pak v kombinaci se zbytkem uncommon a common karet (často také velmi zajímavými jak z herního tak i finančního hlediska) dávají dohromady většinou solidně hratelný a zábavný mix.
Proč si Event Deck vlastně pořizovat? Možnosti a důvody jsou de fakto tři. Event Deck by především měl turnajovému začátečníkovi usnadnit začátky s turnajovým hraním. Dát mu základ co se hratelnosti a tvorby decku týká a pokud hráče zaujme, být možností pro dotvoření turnajově konkurenceschopného a zábavného decku, se kterým by takový hráč mohl mít šanci neskončit mezi posledními. Navíc oproti Intro Packům, které slouží hlavně k naučení hry, seznámení s Magicem a novou edicí a které jsou designovány pro „domácí“ hraní s kamarády, Event Deck je již kvalitativně, finančně i „skillově“ o řád výše.
Druhým cílovým uživatelem je hráč zkušenější, co třeba vlastní jiný turnajový balíček, který by ale chtěl vyzkoušet něco jiného. Takový hráč dostává do ruky vhodný základ pro postavení plnocenného turnajového balíčku, takže nemusí začínat od nuly, pokud na něj nemá karty a musel by je shánět kusově. Já jsem tak využil právě jeden Event Deck z minulé dvojice k edici M13, protože na porotační „dvojku“ (pro ty co neví – myšleno Standard) jsem kromě funny vlkodlaků nic hratelného k dispozici neměl. Chvíli jsem hrál UR Vengeanci, nyní přestavěnou na Izzet Control. Takže, tohle hledisko je alespoň pro mě platné a plně funkční.
Posledním důvodem ke koupi mohou být obsažené karty. Minulé Event Decky, respektive alespoň jeden z dvojice, vždy obsahoval několik finančně zajímavých karet. Zmíním opakovaně vydané Inkmoth Nexusy a Green Sun´s Zenith, k dispozici byli Stoneforge Mystikové v době před svým zabanováním na Standardu, zendikarská Verdant Catacombs, Goblin Guide, v poslední dvojici Thragtusk, to jsou jen namátkou zmíněné finančně zajímavé karty. Navíc, celková cena obsažených karet v Event Decku vždy přesahovala, častokrát docela značně, cenu pořizovací. A snad neprozradím příliš, v jednom z dnes recenzovaných Event decků naleznete také dvě solidní finanční bomby…
Po releasu edice Mirrodin Besieged přišla bez nějakého velkého promování jejich první dvojka. Prostě je Wizardi vydali...a šmitec. Tady máte něco nového, jak se to chytne – uvidíme, podle toho se (Wizardi) zařídíme. A nejspíše se TO chytlo, protože vydávání vesele pokračuje. První dva Event Decky nesly jméno „Into the Breach“ a „Infect and Defile“ - recenzi na ně můžete nalézt zde. Zejména „Into the Breach“ vůbec nebyl špatný, vycházek z konkurenceschopného balíčku zvaného Kuldotha Red. Druhý z dvojice byl…takovým ne úplně povedeným pokusem o UB control. S vydáním poslední edice Scars of Mirrodin bloku - New Phyrexie - přišla druhá dvojice Event decků - „War of Attrition“ a „Rot from Within“, jejichž recenzi pro změnu můžete nalézt zde. Zejména „Rot from Within“ naplnil očekávání po hratelném balíčku, druhý také nebyl špatný a z Event Decků se stal faktický doplněk nové edice. V edici M12 vyšly „Vampire Onslaught“, který byl opravdu tehdejší finanční bombou a velmi pěkně sestavený iluzorní „Ilussionary Might“. Jejich recenzi si pak můžete přečíst pro změnu tady. Innistradskými Event Decky byly „Hold the Line“, což byl bílý human deck (takže se historie lehce opakuje) a zeleno modro černý „Deathfed“. Recenze k Innistradské dvojici najdete zde. V edici Dark Ascension na nás čekal celočervený „Gleeful Flames“ a trojbarevný „Spiraling Doom“. Recenzi na ně, pokud by Vás zajímala, naleznete pro změnu tady. Avacyn Restored pak přinesla „Death´s Encroach“ v barvě černé a bílomodrý opět převážně human deck „Humanity´s Vengeance“, jejichž recenzi je možné nalézt k přečtení zde. Doposud poslední dvojkou byli ke core setu M13 vydané balíčky modročervený „Sweet Revenge“ a zelenobílý „Repeat Performance“. Recenze je opět k nalezení tady.
V dosud vydaných dvojicích Event Decků byl jeden z dvojice vždy ten relativně hratelnější, potřeboval méně vylepšení nebo obsahoval cenově hodnotnější karty, takže se jeho koupě vyplatila i po cenové stránce. Druhý z dvojice balíčků byl tedy logicky většinou ten slabší a levnější, buď hůře fungoval, potřeboval více karet na doplnění, aby se stal více konkurenceschopným nebo prostě neobsahoval takové finanční bomby jako balíček druhý. A ještě jedno pravidlo, jeden z dvojice byl většinou tím balíčkem kontrolnějším, zatímco u druhého se jednalo o aggro nebo klasický tlačák. Jak si v tomhle ohledu stojí nová dvojice, na to se pokusím odpovědět v následujících řádcích tohoto článku.
Hodnocení Event Decků (překvapivě) nedozná změn. Myslím, že tak, jak je představuji, popisují všechny aspekty balíčku a v komentářích se proti takto pojatému článku zatím nikdo neozval. Pokud byste měli nějakou jinou představu, nápad, či doplnění, určitě jej do komentářů pod článkem napište. Takže ano, recenze bude zase stejná, jako v předchozích článcích. Doufám, že už to není pro Vás čtenáře nuda. Ale zpátky k hodnocení, pro ty, kteří snad zatím předchozí recenze Event Decků nečetli.
Opět si spolu položíme několik otázek, které by po zodpovězení měly napovědět, zda a komu je nová várka Event Decků určena, jak se hrají, zda má jejich koupě finanční smysl a zda je možné kvalitativní rozšíření zakoupeného Event Decku. Finální rozhodnutí koupit/nekoupit je samozřejmě na čtenáři, já se pouze pokusím rozhodování ulehčit a k tomu slouží těchto 7 otázek:
1/ Je Event deck hratelný?
2/ Je Event deck určen pro začátečníka?
3/ Je Event deck určen i pro pokročilého či zkušeného hráče Magicu?
4/ Je Event deck turnajově konkurenceschopný, jak uvádějí Wizardi?
5/ Lze Event deck dále kvalitativně vylepšit a použít jej jako základ decku více konkurenceschopného na turnaji?
6/ Vyplatí se jeho koupě cenově?
7/ Jak dlouho Event deck ve stávající podobě vydrží?
Otázka 1/ se týká stavby balíku jako takového a jeho samotného hraní. Otázka 2/ a 3/ pak říká, komu je balíček určen. Oproti tomu otázka 4/ a 5/ by měla dát odpověď na marketingové tvrzení Wizardů říkajících „rozbal Event Deck a vem ho na turnaj“. Nad otázkou č. 6/ zauvažuje každý – prostě jaká je finanční hodnota obsažených karet. Poslední otázka č.7/ odpoví na otázku, jak dlouho můžete Event Deck ve stávající podobě hrát na turnaji formátu Standard. Tak, konec suché teorie, nalaďme se zase na konkrétnější strunu.
Oba nové Event decky si samozřejmě můžete zakoupit na partnerském e-shopu serveru magic-guru Veselý drak a tím máte možnost finančně podpořit fungování serveru. „Wrack and Rage“ stojí na Veselém drakovi 449,- Kč. „Creep and Conquer“ pořídíte za cenu o něco vyšší - 599,- Kč opět na Veselém drakovi. Oba balíčky můžete koupit též ve zvýhodněném balení, Veselý drak je nabízí za výhodnou cenu 899,- Kč.
Event Decky k Return to Ravnica oficiálně vychází 26. října 2012 a obsah balení je stejný jako v předchozích dvojicích – k žádné změně (opět) nedošlo. V každém balení tedy zase naleznete 60 samostatně zabalených karet hlavního balíčku, které doplňuje 15 karet sideboardu. Všechny karty jsou legální na formátu Standard. Obsah balení pak doplňuje dvacetistěnný „spin-down counter“ jako počitadlo životů se znakem edice Return to Ravnica. Pro „Wrack and Rage“ je kostka bílá s modrými číslicemi, pro „Creep and Conquer“ má barvu zelenou s číslicemi bílými. Barva těch kostiček mi přijde lehce podivná a pro každý Event Deck bych čekal jinou. Aby Rakdos měl barvy Azoriuse a Golgari Selesnye...no nevím, jestli jde o chybu nebo to Wizardi prostě neřešili..
Oba Event Decky jsou dodávány v solidní krabičce na karty z tvrdého kartonu. Pro „Wrack and Rage“ je v kombinaci rudo-černé barvy, kde v černém pruhu uprostřed je nápis Return to Ravnica a na modrém přebalu znak Rakdoské gildy, pro „Creep and Conquer“ má krabička barvu lahvově zelenou s černým pruhem uprostřed a stejným nápisem na krabičce, respektive znakem Golgari na stejném přebalu modré barvy. Z krabiček popsaných v předchozích větách pak na Vás ještě krom karet a spin-down counterů vypadne plachta číslo 1, alias stručný návod k hraní Magicu a něco jako „Tipy a triky“, prostě rozbalitelná plachta číslo 2, obsahující celý popis Event Decku se stručným popisem jeho herní strategie.
Pokud Vás obsah balení zajímá blíže, můžete se v odkazu pro „Creep and Conquer“ a „Wrack and Rage“ podívat na video z otevření daného Event Decku. Za tu jednu chybu v Rakdosu se omlouvám, potřetí už se mi těch více jak deset minut nahrávat nechtělo :o)
Nyní by následovalo něco jako testování dvojice Event decků navzájem. Nicméně, dnes na tomhle místě testování nebude. Nepřijdete o něj, ale zkusím vzájemný souboj napsat až na konec článku, abych nyní poněkud dopředu předčasně nevyzradil jednotlivé karty a herní taktiku.
Podrobnější informace o obou recenzovaných Event Decích naleznete dále ve článku, kde každý Event Deck má, jako již tradičně, vyhrazenu svou samostatnou část obsahující detailní rozbor.
A teď již konečně přistupme k prvnímu z nich, kterým je
Event deck Rakdos: „Wrack and Rage“
Balíček v barvách červené a černé vyznává celkem jednoduchou strategii. Rychlý start, ke kterému pomohou sice slabší, ale o to agresivnější nestvůry, které jsou schopny vytvořit velký tlak na soupeře, kterému začínají rychle snižovat jeho počet životů směrem k nule. K tomu můžete využít i speciální abilitu Rakdosu, kterou je „unleash“. Je na vašem zvážení, zda svou nestvůru, která touto abilitou disponuje, posílíte o jeden +1/+1 counter, takže může na soupeře tlačit o to více, za což na druhou stranu zaplatíte nemožností této nestvůry blokovat. Nicméně tahle strategie nejde praktikovat do konce hry, soupeř přeci jen nějaké své nestvůry také vyloží, případně se otravných kousalů zbaví. Pak nastupuje druhá část balíčku, ohňostroj ohnivých útočných kouzel, kterými byste měli soupeře dostřelit, eventuelně vašim zbylým útočníkům díky těmto ohnivým kouzlům můžete vyčistit cestu.
Pojďme se podívat, jaké karty balíček obsahuje. Začnu zase nestvůrami. Na jednomanovovém slotu máme hned trojici potvůrek. Rakdos Cackler je jen 1/1, zaplatit jej můžete černou nebo červenou manou a disponuje abilitou unleash. Stonewright využívá abilitu soulbond z Avacyn Restored, po spárování s jinou nestvůrou obě dostanou možnost za každou zaplacenou červenou manu obdržet posílení o +1/+0. Stromkirk Noble je červený vampýr – zase jen 1/1, když přijde na stůl, ale který nemůže být blokován humany a pokud soupeře zraní v boji, o +1/+1 povyroste. A jsme na dvou manách, kde najdeme hned čtyři zástupce. Rakdos Shred-Freak je další gildovní mazlíček, 2/1, ale disponující haste. Rix Maadi Guildmage je čaroděj, disponující dvěma agilitami. Buď může udělit blokující nestvůře za jednu manu červenou a jednu černou -1/-1 do konce kola a/nebo můžete za stejnou platbu many soupeři odebrat jeden život, za podmínky, že v kole už nějaký ztratil. A pokud máte dost many, abilitu můžete klidně zopakovat, není podmíněna tapnutím. Lightning Mauler využívá opět abilitu soulbond, pokud je spárován s jinou nestvůrou, obě obdrží abilitu haste. Knight of Infamy je černý rytíř s protekcí na bílou a vlastností exalted. Poslední nestvůrou je trojmanový Hellhole Flailer může opět využít abilitu unleash, navíc pak za poplatek 4 man a jeho obětování může udělit cílovému hráči zranění dle jeho síly.
Nyní jsou na řadě kouzla. Jednomanový Pillar of Flame umožní udělit 2 zranění cílové nestvůře či hráči. Pokud nestvůra, které udělil zranění, zemře, místo do hrobu putuje do exilu. Dvoumanových kouzel je nejvíc. Searing Spear udělí 3 zranění cílové nestvůře či hráči, Nightbird´s Clutches zakáže až dvěma cílovým nestvůrám blokování, můžete je navíc zahrát i s flashbackem z hrobu ještě jednou. Mizzium Mortars udělí 4 zranění cílové nestvůře, kterou neovládáte. Pokud máte dost many, můžete využít izzetskou abilitu overload a zranění za 4 tak udělit každé nestvůře, kterou neovládáte. Rakdos Charm můžete seslat s výběrem jedné ze tří možností – exilujete všechny karty z cílového hrobu, či zničíte cílový artefakt nebo každá nestvůra udělí 1 zranění svému pánovi. Trojmanová karta Brimstone Volley udělí 3 zranění svému cíli, ať již nestvůře, či hráči, v případě, že v daném kole zemřela nestvůra, udělí díky schopnosti morbid 5 bodů zranění. Zbývá už jen Devil´s Play, rostoucí kouzlo, které udělí X zranění podle X many, kterou na jeho seslání k základnímu manacostu doplníte. A umí provést ještě jednou totéž díky flashbacku.
Ze zemí stojí za to kromě základních zemí zmínit dvě – obě slouží k lepší manové stabilitě balíčku. Dragonskull summit, jde do hry taplý, pokud nemáte již na stole horu či bažinu, a Rakdos guildgate jde taplá do hry vždy.
Zbývá už jen sideboard. Grafdigger´s Cage zabrání příchodu na stůl nestvůr z knihovny a hrobu, hráči navíc nemohou ani z knihovny či hrobu hrát své karty. Duress je černý jednomanový diskard, který umožní soupeři z ruky odebrat jedno kouzlo, jen nesmí jít o nestvůru či zemi. Electrickery udělí zranění za 1 cílové nestvůře, podobně jako Mizzium Mortars je můžete zahrát s overload costem, udělí pak zranění každé nestvůře, kterou neovládáte. Faithless Looting je proliz, kde dvě karty líznete a následně 2 zahodíte, opět možnost hrát ještě jednou z hrobu díky flashbacku. Ultimate Price zničí cílovou jednobarevnou nestvůru, oproti tomu Murder zničí jakoukoli nestvůru. Jako poslední karta je v sideboardu Vexing Devil, což je středně silný ďáblík jen za jednu manu – u něj si při jeho příchodu může soupeř zvolit, buďto si nechá dát 4 zranění, ale Vexing Devil je obětován, nebo se na stůl podívá. Většinou to bývá blesk za 4 do hlavy, málokterý soupeř jej nechá na stole…
To je popis všech karet z „Wrack and Rage“, na řadě je nyní decklist.
Wrack and Rage |
WotC |
Main Deck |
Sideboard |
1 Dragonskull Summit
13 Mountain
2 Rakdos Guildgate
8 Swamp
2 Hellhole Flailer
3 Knight of Infamy
2 Lightning Mauler
4 Rakdos Cackler
4 Rakdos Shred-Freak
3 Rix Maadi Guildmage
2 Stonewright
2 Stromkirk Noble
2 Brimstone Volley
1 Devil’s Play
1 Mizzium Mortars
1 Nightbird’s Clutches
4 Pillar of Flame
1 Rakdos Charm
4 Searing Spear |
2 Brimstone Volley
3 Duress
2 Electrickery
2 Faithless Looting
1 Grafdigger’s Cage
2 Murder
2 Ultimate Price
1 Vexing Devil |
Celkem se tedy v maindecku balíčku nachází na první pohled vyvážený poměr jednotlivých druhů karet - 24 zemí, pouze 22 nestvůr a 14 kouzel. 7 karet je pak raritních, zbytek jsou karty typu common a uncommon, mythic rare tradičně obsaženo není. Manová křivka Event decku „Wrack and Rage“ (kterou jsem převzal z programu Magic Workstation) vypadá takto:
Rozložení barev v Event Decku je pak následující:
Jen na vysvětlenou – R červená, B – černá a M – multicolor.
Poměr jednotlivých typů karet pak vypadá takto:
Ke složení balíčku bych měl ještě jednu připomínku. Na to, že je Event Deck vydávaný k edici Return to Ravnica, tak příliš moc karet z ní tedy nepředstavuje. Naprosto markantní je to u rare, jak jsem již zmínil výše v úvodu článku, ale ono to (bohužel) pokračuje i se zbytkem decku. Pokud bych odečetl basic landy, z 39 karet maindecku je pouze 17!!! karet z Return to Ravnica – tedy 43,5%. Ano, jasně, nejde o Intropacky, které danou edici představí mnohem víc, ale tohle mi přijde opravdu hodně hodně málo, a když už má Event Deck znak edice na krabici + skutečnost, že je k ní vydávaný a ve výsledku obsah karet z dané edice neatakuje ani polovinu obsahu? Názor a obrázek si udělejte sami.
Finance: Kdo říká, že se na ně nebude při koupi dívat, tak tomu nevěřte. Prostě poměr cena obsažených karet vs cena kusovek může být pro koupi Event Decku kolikrát rozhodujícím hlediskem výběru. Jak je na tom „Wrack and Rage“ se spolu podíváme právě v následujícím odstavci. U cen vycházím z kusovek na Černém Rytíři ke dni vydání Event Decku – tedy 26.10.2012. Samozřejmě, od kamaráda, spolu/proti hráče v herně, v aukcích či na výměnných serverech je seženete o něco levněji, to je jasné asi každému :o).
První se vyplatí kouknout se na rare karty, zbytek častokrát bývá do počtu a nejde o nějaké finanční „rakety“. Nejdražší (a asi i nejlepší) karta je paradoxně sideboardový Vexing Devil, který po finančním propadu po vydání zase lehce s cenou stoupá nahoru. Nyní je za 230,- Kč. Následuje Mizzium Mortars, které také začínají šplhat pomalu ale jistě výše, k výše uvedenému datu stojí už 120,- Kč. Grafdigger´s Cage je za 110,- Kč, dvojice Stromkirk Noblů pořídíte dohromady za 150,- Kč, Dragonskull Summit je za 65,- Kč a zbývá poslední rare karta, Devil´s Play za 30. Sečteno, podtrženo, jsme se sedmi rare na 705 korunách. A to je o 250 korun více, než je pořizovací cena Event Decku. Už jen zde bych bez C a U s klidem v duši řekl, že se koupě vyplatí, i kdybyste vše nevyužili. Zbytek už ale zajímavý moc není, sice tam najdete nějaké korunovky jako Brimstone Valley, Pillar of Flame a Faithless Looting, které by dohromady v kusovkách daly zhruba 80,- Kč, ale zbytek jsou už jen obyčejné 3-5 korunovky. Takže dohromady navíc dají..hrubým odhadem včetně zemí…řekneme 200 korun v kusovkách, podstatně méně, pokud byste je sháněli mimo obchod. Což ale nic nemění na skutečnosti, že se koupě solidně vyplatí.
Trvanlivost: Na rozdíl od předchozí dvojice k edici M13, kde hlavně jeden z dvojice Event Decků byl…opravdu sněhulák v květnu co se trvanlivosti na Standardu týká, u Wrack and Rage problém s trvanlivostí opravdu není. Bylo by to i podivné, když máme krátce po Standardové rotaci. Takže prakticky celý rok jej na FNMka či jiné hraní na dvojce můžete s klidem použít.
Co možné vylepšení? Prostor pro vylepšení je prakticky u každého decku a Event Decky jsou, byť často hratelné, na skutečně pořádné turnajové hraní častokrát takové polotovary. A „Wrack and Rage“ není žádnou výjimkou. Zkusím tedy navrhnout nějakou konkurenceschopnější verzi, při výběru karet budete limitování pouze kapacitou a možnostmi vaší peněženky a zkusím zase maximálně využít původního Event Decku. Jak jsem již naznačil u jeho hraní a taktiky, osobně mi přijde takový…ani ryba ani rak. A obsahuje několik zbytečností, které se dají rozhodně nahradit. Začnu zeměmi. 24 jich je na balíček tohoto typu prostě moc. 22 by mělo bohatě stačit, nehrajete žádná manově extra náročná kouzla, aby jich muselo být více. Minimálně na playset bych doplnil Dragonskull Summity (3x 65,- Kč), pokud máte finance, určitě přidejte i 4x Blood Crypty pro manovou stabilizaci. Ale zde počítejte s větší finanční náročností – jedna stojí 280,- Kč, takže čtyřka přijde na více jak 1000,- korun. Ano, je to dost peněz, ale shocklandy po vydání edice RtR klesly na ceně, navíc je můžete využít i na modernu, případně jako levnější variantu pro legačku. Přinejhorším můžete použít playset Rakdos Guildgate, ale nevýhoda taplé země zde může být docela znát. Na druhou stranu, je to stabilizace. Něco za něco. Jako poslední zemi bych zařadil Stensia Bloodhall z Innistradu (stojí celých 10,- Kč/kus), která vám umožní udělit soupeři poslední kritické zranění. Počty nestvůr bych naopak zvýšil. Stromkirk Nobly na plný počet (2x 75,- Kč), jednoho Vexing Devila už máte, a já bych zase zadal plný počet (3x 230,- Kč). Použil bych i Diregraf Ghouly také v playsetu (4x po pětikoruně) místo nějakých slabších potvor. Jako finišery by se dali použít dva zástupci. Falkenrath Aristocrat– ale ten hodně podražil…a pokud máte omezenější fondy, já bych zkusil samotného pána gildy – démona Rakdose (za 80,- Kč/kus). Je sice legendární, ale 2 nebo možná i 3 by mi do decku pasovali. Takže volba, kterého z nich - jestli vampýra nebo démona - bude na vás. Co se kouzel týká, jako removal by se hodila Dreadbore – zlikvidujete jakoukoli nestvůru nebo planeswalkera. Ta stojí 110,- Kč/kus. A je škoda, že není v základním Event Decku, uměl bych si ho tam představit. Určitě bych odebral Rakdos Charm, to je sideboard, Nightbird´s Clutchers úplně pryč, místo nich se najdou místa pro jiná kouzla. Celá verze by pak mohla vypadat třeba takto:
Decklist : Upgraded „Wrack and Rage“ by Milape
Wrack and Rage |
Milape |
Main Deck |
Sideboard |
4 Dragonskull Summit
4 Blood Crypt
4 Rakdos Guildgate
5 Mountain
3 Swamp
2 Stensia Bloodhall
4 Diregraf Ghoul
4 Rakdos Cackler
4 Rakdos Shred-Freak
3 Rix Maadi Guildmage
4 Stromkirk Noble
4 Vexing Devil
3 Rakdos, Lord of Riots
3 Brimstone Volley
1 Devil’s Play
1 Mizzium Mortars
2 Dreadbore
2 Searing Spear
3 Pillar of Flame |
3 Knight of Infamy
1 Brimstone Volley
2 Rakdos Charm
1 Pillar of Flame
3 Duress
1 Grafdigger’s Cage
2 Ultimate Price
2 Electrickery |
TOP verze: jako možnou řekněme TOP verzi B-G rakdosové kombinace jsem vybral balíček se kterým Cedric Hunter skončil 8 na StarCityGames.com Invitational Qualifier tournament ve Vestavia Hills, Alabama, USA dne 21.10.2012.
BG undead |
Cedric Hunter |
Main Deck |
Sideboard |
4 Blood Artist
4 Diregraf Ghoul
3 Falkenrath Aristocrat
4 Geralf’s Messenger
4 Gravecrawler
4 Rakdos Cackler
1 Vampire Nighthawk
4 Brimstone Volley
3 Searing Spear
4 Bump in the Night
3 Pillar of Flame
10 Swamp
4 Blood Crypt
4 Dragonskull Summit
4 Rakdos Guildgate |
2 Crippling Blight
2 Cremate
2 Rakdos Charm
2 Tragic Slip
2 Dreadbore
2 Duress
1 Pillar of Flame
2 Sever the Bloodline |
K rozboru „Wrack and Rage“ už nemám kromě závěrečného zhodnocení co víc dodat, pojďme si tedy spolu shrnout odpovědi na otázky položené v úvodu článku.
1/ Je Event deck hratelný? Hratelný určitě je, hodnotil bych jej jako mírný nadprůměr, mezi ty nejlepší z doposud vydaných Event decků bych jej ale asi nezařadil.
2/ Je Event deck určen pro začátečníka? Ano, na hraní není nijak těžký, prostě tlačit na úvod, pokud je tlak zastavený, soupeře dostřelit kouzly a buď tahle taktika vyjde nebo ne…
3/ Je Event deck určen i pro pokročilého či zkušeného hráče Magicu? Ten s ním problém opravdu mít nebude, spíše je otázka, zda jej hraní s ním bude bavit.
4/ Je Event deck turnajově konkurenceschopný, jak uvádějí Wizardi? Lehce předběhnu konec článku, ale obávám se, že v základní podobě to na horní část výsledkové listiny na FNMku nebude. Mě osobně, co se turnajových kvalit týká, příliš nepřesvědčil. Proč? Jak jsem naznačil, to se dozvíte na konci.
5/Lze Event deck dále kvalitativně vylepšit a použít jej jako základ decku více konkurenceschopného na turnaji? Jako základ použít jde, kromě manabáze by přestavba a doplnění ani nemuselo být moc finančně náročné. A koupi shocklandů (Blood Crypty) si už každý musí zvážit sám.
6/ Vyplatí se jeho koupě cenově? Určitě vyplatí, jen rare karty jsou o cca 250 korun v kusovkách výše, než je cena Event Decku + k tomu přičtěte commonky a uncommonky.
7/ Jak dlouho Event deck ve stávající podobě na Standardu vydrží? Hledisko je nyní trochu zbytečné. Tady dávám za jedna, i vzhledem k datu a edici. Není co řešit.
Pokud vás po mém zhodnocení „Wrack Rage“ zaujal, podívejte se na stránky Veselého draka, partnera serveru magic-guru.cz, kde si jej za 449,- Kč můžete zakoupit. Zuřivost máme úspěšně za sebou, pojďme na jeho bratříčka. Tím je
Event deck Golgari „Creep and Conquer“
Balíček v barvách černé a zelené je z dnešní dvojice tím kontrolnějším. Byť, kontrolním opravdu jen v dnešní dvojici. Pokud by soupeř byl pomalejší, můžete začít zranění udělovat již od začátku hry. Nicméně většinou budete spíše postupovat jinou strategií. Některé vaše nestvůry využívají novou golgarijskou abilitu „scavenge“. Pokud je jí vybavená nestvůra v hrobu, můžete po zaplacení „scavenge costu“ a exile oné mrtvé nestvůry přidat na jinou nestvůru na stole tolik +1/+1 counterů, kolik byla síla nestvůry se scavenge. Vaším způsobem hry bude vydržet úvodní nápor soupeře, nenechat si udělit příliš mnoho zranění, slabé potvůrky, ideálně ty se scavenge, vyměnit se soupeřovými, načež na bojiště začnou přicházet vaše silnější těla a lepší borci, kteří podobně jako to činí Golgari, soupeře zaplaví jednou vlnou za druhou. Těm silnějším, později přišedším, nestvůrám pak pomohou z hrobu povyrůst ty slabší, jiné nestvůry zase umožní povyrůst díky avacynské abilitě soulbond. Navíc máte nestvůry s lifelinkem, ty posílení jistě rády ocení a odmění se vám doplněním životů. Pokračujete dál a dál ke světlým zítřkům, pardon v damage race se soupeřem, ve kterém byste díky množství vašich nestvůr měli nakonec slavit vítězství, i za pomoci několika removal spellů. Tolik ve stručnosti popis hry balíčku, zase se nyní podíváme, jaké karty jste dostali v „Creep and Conquer“ k dispozici.
Nestvůry mají drtivou početní převahu nad kouzly, tak zase začnu potvůrkami. Jednomanový slot má k dispozici dvě. Slitherhead je rostlinná golgarijská zombie, sice slabá – co byste za jednu manu také chtěli, že…, zato s abilitou scavenge sesílanou za 0. Následuje Ulvenwald Tracker, slabý šaman, který ale za zaplacení man a vlastní tap umožní souboj jedné vaší a jedné cílové nestvůry. Downtrader Elk už stojí many dvě, je to takový „gryzzli“ 2/2, nicméně pokud jelínka obětujete, můžete si pak v knihovně najít jednu basic landu a dát jí taplou na stůl. Daggerdrome Imp je slabá létající potvůrka s abilitou liftink, Drudge Beetle opět 2/2 tělo, opět s abilitou scavenge. Byť v jeho případě je její použití dost manově drahé. Korozda Guildmage je golgarijský elfí šaman (nebo snad šamanka?), která disponuje dvěma agilitami, za které platíte manou. První nejenže přidá cílové nestvůře abilitu intimidate, takže jí mohou blokovat jen artefaktové nestvůry a nestvůry se stejnou barvou, navíc ale ona nestvůra obdrží posílení do konce kola. Abilita č.2 umožní obětovat nestvůru (nesmí jít o token), načež si dáte tolik 1/1 saprolingů, kolik měla ona obětovaná nestvůra sílu.
A jsme na třech manách, kde jsou pro nestvůry 3 zástupci, aby se to nepletlo. Trusted Forcemage po spárování díky soulbondu posílí sebe a s ní spárovanou nestvůru, Vampire Nighthawk je parádní letadlo, navíc s agilitami lifelink a deathtouch. Dreg Mangler – další oživlá rostlinná zombie se středně silným tělem, abilitou haste, takže po příchodu na bojiště může hrned kousat a navíc disponující opět scavenge. A máme tu nestvůry za 4 many. Druid´s Familiar podobně jako Forcemage posílí po spárování sebe a s ním spárovanou kreaturu. Když přijde na stůl Disciple of Bolas, obětujete jinou nestvůru. Za to ale dostanete tolik životů a můžete si líznout tolik karet, kolik měla obětovaná nestvůra sílu. Deadbridge Goliath je golgarijský brouk, se silným tělem (5/5 za 4 many není vůbec špatné), podobně jako ostatní Golgari příšery má navíc na sobě abilitu scavenge. Wolfir Silverheart stojí 5 man, po spárování díky soulbondu s jinou nestvůrou sebe a svého pokrevního bratra (či sestru) o +4/+4, takže se z něj stává opravdu hodně silný finisher.
Nestvůry máme za sebou, kouzel nebude moc, celá čtyři. Tragic Slip stojí jednu manu, cílové nestvůře dá -1/-1 do konce kola, což není samo o sobě extra zajímavé. Pokud ale v daném kole umře nestvůra, díky abilitě morbid dá této nestvůře rovnou -13/-13, což přežije opravdu máloco. Victim of Night zabíjí nestvůru, obětí však nesmí být vampýr, zombie a vlkodlak, na ty neúčinkuje. Ultimate Price zabije jednobarevnou nestvůru a pro Golgari Charm je možné opět najít trojí využití. Buď všechny nestvůry dostanou -1/-1 do konce kola, nebo zničíte cílový enchantment nebo zregenerujete každou vaší nestvůru.
Co se zemí týká, za zmínku stojí mimo basic landů hned čtyři z nich. Woodland Cemetery dává manu dvou barev, aby nešla taplá na stůl, musíte již mít vyloženu buď les nebo bažinu. Rakdos Guildgate dává také manu zelenou či černou, ale do hry jde taplá vždy. Grim Backwoods po zaplacení many, tapnutí a obětování nestvůry umožní líznout kartu. A zbývá už jen Evolving Wilds, ta po svém obětování umožní v knihovně najít basic landu a tu pak vyložíte taplou na stůl.
Co máme v sideboardu? Duress stejně jako u „Wrack and Rage“, Vile Rebirth umí za exile karty nestvůry z horbu přidat na bojiště 2/2 zombie token. Strangleroot Geist, alias křivohubka, je dvoumanová 2/1 se schopností undying a haste, Bramblecrush zničí cílový noncreature permanent, Ghost Quarter je země, co umožní zničit jinou cílovou zemi a na konec zbývá perla – Thragtusk. Silné tělo 5/3, co při svém příchodu na bojiště přidá 5 životů a pokud umře, nahradí jej 3/3 beast token. Proč jen není v základu?
Tolik zhruba stručný popis jednotlivých karet Event Decku, jak vypadá jeho kompletní decklist?
Creep and Conquer |
WotC |
Main Deck |
Sideboard |
4 Evolving Wilds
8 Forest
3 Golgari Guildgate
1 Grim Backwoods
7 Swamp
1 Woodland Cemetery
2 Daggerdrome Imp
3 Dawntreader Elk
1 Deadbridge Goliath
1 Disciple of Bolas
2 Dreg Mangler
4 Drudge Beetle
1 Druid’s Familiar
3 Korozda Guildmage
2 Slitherhead
2 Trusted Forcemage
1 Ulvenwald Tracker
4 Vampire Nighthawk
1 Wolfir Silverheart
2 Golgari Charm
4 Tragic Slip
1 Ultimate Price
2 Victim of Night |
3 Bramblecrush
2 Duress
2 Ghost Quarter
4 Strangleroot Geist
1 Thragtusk
3 Vile Rebirth |
Složení Event Decku, respektive jeho mainboardu, je v případě „Creep and Conquer“ následující: 24 zemí, 27 nestvůr a pouze 9 kouzel. Opět klasických 7 rare, zbytek commony a uncommony. Manová křivka, převzatá z programu Magic Workstation, má následující průběh:
Rozložení barev v Event decku je pak následující:
Opět malé vysvětlení k barvám – B – černá, G – zelená, M – multicolor.
Poměr jednotlivých typů karet pak vypadá takto:
Pokud bych měl napsat pár slov k obsaženým kartám, hmm, jak to říct, trochu zopakuji, co jsem již uvedl u „Wrack and Rage“. Wizardi i zde alespoň pro mne promarnili šanci udělat vytvořit Event Deck k dané edici. Nechápejte to tak, že balíček je špatný, nešikovně sestavený, nefunkční. Nikoli, pouze – stejně jako u „Wrack and Rage“ konstatuji, že karet z RtR mohlo být obsaženo více. To, že ze sedmi rare v Event Decku bývá vždy alespoň jedna země, je fakt. Je otázkou, zda to je dobře, protože země hru většinou nevyhrají. Tady jsou rovnou dvě, Woodland Cemetery jako stabilizace many fajn, ok, druhá – Grim Backwoods (ta už jednou v Event Decku byla) – zbytečná a zabírá místo jinému použitelnému rare. Je fajn, že je v balíčku Thragtuska (vyšel už i v minulé dvojici) - viz část finance, ale když tam je, proč takovouhle silnou kartu dali do sideboardu? Aby si hráči Event Deck kvůli němu koupili? Proč tam namísto těchto dvou karet nejsou třeba dva Lothleth Trollové, Deathrite Shaman nebo ničení Abrupt Decay (to je ale jako kusovka dost drahé, berte jako příklad vhodné karty)? Pokud odečtu z 60 karet maindecku 15 basic landů, mám z RtR pouze 20 ze 45 karet – 44,5%, což je prostě málo na balíček vydávaný k dané edici...
Finance: První z dvojice Event Decků, „Wrack and Rage“ byl pro mě po finanční stránce příjemným překvapením. Co na to Golgari? Nejdražší karta je opět sideboardová – Thragtusk. Pomalu, ale jistě šplhá jeho cena nahoru, kde se zastaví, je otázka, podle mě nepřeleze 500 korun a nyní je na Černém Rytíři k mání za 430,- Kč. Jedna karta a stojí jako kusovka 2/3 ceny balení. Byl už obsažený v Event Decku k edici M13 „Sweet Performace“, ale tehdy stál méně. Druhá nejdražší karta je pak Woodland Cemetery, ta postupně z nějakých 90 korun vyrostla až na dnešních 280,- Kč. Takže obě dvě karty = finanční bomba a jen na nich cenu Event Decku přesáhnete a do ceny OBOU Event Decků dohromady vám chybí nějakých 200 korun. Ale zpět ke „Creep and Conquer“ – Wolfir Silverheart je za 80,- Kč, Disciple of Bolas 50,- Kč, Ulvenwald Tracker je za 25,- Kč, Deadbridge Goliath stojí 15,- Kč, Grim Backwoods za …ehm… 7,- Kč. Takže rare karty dělají dohromady cca 890,- Kč. Rozdíl proti obchodu a ceně balení jest 290 korun. To je solidní ne? A ještě tu je pár commonek a uncommonek – čtveřice Vampire Nighthawků stojí 120,-Kč, pár Dreg Manglerů 25 korun, čtveřice Tragic Slipů je za 100,- Kč. Navíc dalších 245,- Kč a k tomu zbytek C a U, co stojí 3-5 Kč/ks + basic landy. Kusově řekněme 120 korun…dohromady nějakých +/-1250,- Kč v kusovkách. Posouzení výhodnosti nechám na Vás, podle mě v současných cenách kusovek „Creep and Conquer“ určitě patří do TOP5 finančně nejvýhodnějších vydaných Event Decků.
Trvanlivost: V současné chvíli je stejně jako u „Wrack and Rage“ tohle hledisko passé. Karty opět vydrží minimálně rok na Standardu a balíček je kompletně Standard Legal. Opět…vzhledem k proběhnuté rotaci po příchodu Return to Ravnica by jiný stav byl hodně nepříjemným překvapením zcela popírajícím myšlenku a užití Event Decku.
Vylepšení. I u „Creep and Conquer“ je možné docela dost věcí změnit. Byť balíček není vůbec sestavený špatně, některé karty jsou…řekněme ne moc užitečné nebo jsou rozhodně lepší kousky na výběr. Nebudu navrhovat nějakou maximální verzi pro BG kombinaci, ale zkusím zase vyjít z maxima Event Decku a vhodně jeho myšlenku rozvinout. Podobně jako u „Wrack and Rage“ je nutné doplnit manovou základnu. Takže plný počet Guildgate, plný počet Woodland Cemetery a navrh opět shockland v BG kombinaci – Overgrown Tomb (ta stojí 280,- Kč/kus). Záleží jen na vašich fondech, platí to samé co u Blood Crypty v odstavci u „Wrack and Rage“. Grim Backwoods opravdu pryč, totéž Evolving Wilds. První skutečně zbytečné, druhé pomalé. Navíc nějakých 23 zemí by mohlo bohatě stačit, 24 je opět zbytečně moc. Ale Wizardi v Event Decích obecně dávají zemí víc, než by bylo nutně potřeba. K nestvůrám…. Drudge Beetle je…jak to říci, lehce k ničemu, místo něj by bylo vhodné užít Lothleth Trolla. Také za 2 many, ale podstatně lepší vlastnosti, jen bohužel stojí 170,- korun za kus. Dreg Mangler je fajn věc, určitě doplnit na playset. Slitherhead by se též dal nahradit, třeba playsetem Diregraf Ghoulů. Proč je křivohubka v side, moc netuším, mohla by být v základu klidně místo výše zmíněných brouků nebo třeba jelenů. Takže playset IN. A samozřejmě, ten sideboardový Thragtusk taktéž. Nejlepší karta Event Decku schovaná v zázemí? Podobně jako u Vexing Devila v případě „Wrack and Rage“ pro mě trochu nepochopitelné. Do sideboardu by se pak hodil i Deathrite Shaman (220,- Kč) a jako taková univerzální věc – Pithing Needle (40,- korun). Případně pokud máte další fondy, zařaďte do side, možná i do mainu Abrupt Decay, ten pořídíte za 220,- Kč/kus.
Decklist: Upgraded Creep and Conquer by Milape
Creep and Conquer |
Milape |
Main Deck |
Sideboard |
4 Overgrown Tomb
4 Golgari Guildgate
4 Woodland Cemetery
6 Swamp
5 Forest
4 Strangleroot Geist
1 Deadbridge Goliath
1 Disciple of Bolas
4 Dreg Mangler
4 Lotleth Troll
1 Thragtusk
3 Korozda Guildmage
4 Diregraf Ghoul
1 Ulvenwald Tracker
3 Vampire Nighthawk
1 Wolfir Silverheart
3 Golgari Charm
4 Tragic Slip
3 Dead Weight |
3 Bramblecrush
3 Duress
2 Ghost Quarter
3 Ultimate Price
1 Vampire Nighthawk
2 Deathrite Shaman
1 Pithing Needle |
TOP verze. Co se nějaké „maximální verze“ v barvách Golgari týká, rozhodnutí JAK balík postavit je celkem jednoduché. B/G Zombies, to je oč tu běží, přátelé. Ale tím se poměrně podstatně odchýlíme od původního karetního obsazení Event Decku. Berte tedy hlavně jako inspiraci, jak (by) mohl (upravený) Event Deck v zelenočerné variantě ideálně vypadat, respektive se té ideální variantě blížit a kam tedy vylepšení, respektive stavbu zelenočerné barevné kombinace, směřovat. Deck je podobně jako Event Deck postavený jako útočné aggro, doplněné nějakým removalem a posílením v podobě enchantmentů. Taková klasika = tlak od začátku, cílem je soupeře doslova zaplavit hordou relativně slabých umrlců, z nichž někteří se umí na stůl zase vrátit nebo mají regeneraci, a kteří životy protivníka co nejrychleji sníží na nulu, takže sám nestihne nic moc provést. A pokud se soupeři povede postavit něco chtivým drápům nemrtváků do cesty, je dotyčný bloker levným kouzel buď oslaben či rovnou odklizen z cesty. Nicméně ty karty jsou…přece jen poněkud lepší :o) než v Event Decku, pro který čtete rozbor.
Jako vzor jsem vybral balíček, s nímž Caleb Crotts vyhrál StarCityGames.com Invitational Qualifier tournament dne 21.10.2012 ve Vestavia Hills, Alabama, USA.
BG zombies |
Caleb Crotts |
Main Deck |
Sideboard |
4 Diregraf Ghoul
4 Dreg Mangler
4 Geralf’s Messenger
4 Gravecrawler
2 Highborn Ghoul
4 Lotleth Troll
4 Rakdos Cackler
4 Crippling Blight
3 Dead Weight
4 Rancor
1 Sever the Bloodline
10 Swamp
4 Golgari Guildgate
4 Overgrown Tomb
4 Woodland Cemetery |
2 Deathrite Shaman
2 Underworld Connections
2 Abrupt Decay
3 Golgari Charm
1 Murder
2 Vraska the Unseen
2 Appetite for Brains
1 Sever the Bloodline |
Nejen finančně jsme už prostě jinde, ale celkovou částku počítat nebudu. Počítejte s tím, že TOP verze cenu Event Decku hodně přeroste, jelikož valná část rare karet (ať již duallandy, shocklandy, messenger, gravecrawler, trol) stojí +/- 200 Kč/kus, respektive i více. Co se složení a manové náročnosti týká, manabáze je stabilizována dohromady 12 duallandy, hned 12 nestvůr stojí jen jednu manu, 6 je za dvě many a 8 za tři many. Tlak jako vyšitý. 7 očarování jako removal, 4 posílení v podobě Rancoru a deck je kompletní až na jeden (ideálně hromadný) removal. Jednoduché na pilotáž a zatraceně funkční.
Pokud se Vám „Creep and Conquer“ po mém zhodnocení líbil, není nic jednoduššího než se podívat na stránky Veselého draka, kde si jej můžete za solidních 599,- Kč pořídit.
Oba balíčky můžete koupit též ve zvýhodněném balení taktéž na Veselém drakovi za 899,- Kč, což je vzhledem k obsaženým kartám myslím super kauf, i kdybyste jich velkou část chtěli rozprodat samostatně.
A jak by zněly mé odpovědi na otázky položené v úvodu článku?
1/ Je Event deck hratelný? Určitě ano, funguje jak má, chodí solidně, nemá nějaký vyloženě hluchá místa.
2/ Je Event deck určen pro začátečníka? Nebojím se doporučit jej začátečníkovi, s pilotáží by nemusel mít žádný velký problém, byť první recenzovaný Event Deck je podle mého názoru o něco lehčí pro hru.
3/ Je Event deck určen i pro pokročilého či zkušeného hráče Magicu? Já s tím nemám problém jej doporučit, z dnešní dvojice je podle mého názoru tím lepším, ale...opravdu je otázka, zda si jej pokročilý, respektive turnajově hodně aktivní hráč na hru pořídí. Tohle rozhodnutí je od volby každého soudruha (či soudružky)…
4/ Je Event deck turnajově konkurenceschopný, jak uvádějí Wizardi? Pokud bych si vybíral, na turnaj bych si jej vzal raději, než „Wrack and Rage“, podle mého je, jak jsem již zmínil, z dnešní dvojice ten konkurenceschopnější.
5/Lze Event deck dále kvalitativně vylepšit a použít jej jako základ decku více konkurenceschopného na turnaji? Na TOP deck je třeba značná přestavba, kde z decku moc nezůstane, ale dotvořit se dá a na menším turnaji typu FNM nebo Game Day, kam nepřijdou profíci, si svoje zcela jistě uhraje.
6/ Vyplatí se jeho koupě cenově? Bez debat, ANO, není co řešit.
7/ Jak dlouho Event deck ve stávající podobě na Standardu vydrží? Není opět o čem debatovat….vydrží dlouuuuuho…do další rotace. Vzhledem k datu vydání je dnes tahle otázka lehce zbytečná.
Pomalu se blížíme ke konci, ale než na něj dojde, je tu vzájemné porovnání obou decků, které jsem oproti dřívějším recenzím posunul až ke konci.
S kamarády Jirkou a Pavlem jsme s oběma Event Decky odehráli dohromady 10 her s oběma balíčky proti sobě. Je pravda, že nebyli designovány na vzájemné hraní, na druhou stranu, balíčky zamýšlené na FNM by měly být schopné porazit podobné decky. I proto jejich vzájemné porovnání považuji za poměrně hodně průkazné.
Jak porovnání dopadlo? Poměrně hodně jednoznačně. „Wrack and Rage“ vyhrál proti „Creep and Conquer“ celé DVĚ hry z deseti. A průběh byl většinou naprosto stejný a oba decky držely strategii, popsanou ve své sekci. Rakdos začal tlakem, snažil se snížit Golgarimu životy co nejníže, ten celkem úspěšně blokoval, buď removalem nebo svými slabšími potvůrkami likvidoval rakdoské malé nestvůry, načež postupně převzal hlavní roli v souboji a začal tlačit. Rakdos se třeba ještě chvíli zvládl bránit, některé Golgari nestvůry odstřelil svými kouzly, ale hru nakonec proti přesile silných nestvůr nebyl schopen vyhrát. Pomíjím, že častokrát rozhodly lifelinkové nestvůry obsažené v „Creep and Conquer“.
Mám tu zaznamenaný přepis tří her, abych ukázal nějaký konkrétní souboj balíčků.
1/ Rakdos vykládá 2 malé potvůrky, na které si Golgari počkal a zničil obě Charmem. Postupně se na bojiště podívaly potvory další, za Rakdos dvojice Rakdos Cacklerů, u soupeře Imp a Nighthawk, který byl odstřelen jako největší hrozba Mizzium Mortars. Rakdos ubral pár životů, proběhlo několik dalších výměn nestvůr díky kouzlům /Pillar of Flames vs Tragic Slip/. Ve finále stály proti sobě 4 menší rakdoské nestvůry – 1/1, 2/1 proti Nighthawkovi, Dreg Manglerovi a Forcemágovi, což Rakdosu celkem logicky v damage race nemohlo stačit.
2/ Golgari vykládá brouka, Rakdos Stonewrighta a Shrek-Freaka. Proběhne útok z obou stran, životy jdou oběma na 18, útočníky Rakdosu opět spláchne Golgari Charm, za Golgariho jde na stůl Imp a Slitherhead. Soupeři chybí čtvrtá mana, na stůl dostane pouze dalšího Shrek Freaka, kterým nebrání. Životy jsou na 18:12 pro Golgariho, ten přitápí dalším broukem, načež je poměr nestvůr na stole 4 golgarijské vs 1 rakdoská. Rakdos zahrává Brimstone za 5 (protože došlo k úmrtí nestvůry), životy jdou na 13:12, načež proběhne další golgarijský útok a Rakdos je na 8 životech. Zahrává Rix-Maadi Guildmága, který je obratem zlikvidován kouzlem, golgari útočí, kouzlo Rakdosu mu zabíjí brouka, nicméně Rakdosu zbývá posledních 6 životů. Golgari zahrává Nighthawka, kterého Rakdos musí zničit s pomocí Devil´s Play. Stromkirk Noble se musí vyměnit se Slitherheadem, životy jsou 17 Golgari : 5 Rakdos, pro který je situace téměř beznadějná, byť souboj ještě nevzdává. Pillar odklízí Impa, Gogarimu zbývá Korozda Guildmage, do hry přichází jelen, který najde pátou zemi, na což soupeř vzdává. Má prázdnou ruku a je mu jasné, že nyní by na stůl přišla silná golgarijská těla.
Tyhle dva zápasy znamenaly takový klasický průběh sobojů, nicméně mám zaznamenanou i jednu ze dvou výher Rakdosu.
3/ Rakdos tradičně začíná od počátku tlačit, na stůl jde Mauler a Rakdos Cackler, obranu Golgariho obstarává dvojice Slitherheadů, kteří brzo umírají, z horbu pak ale podpoří jiné nestvůry Golgariho. Golgarijští brouci jsou opět odklizeni, Rakdos zahrává Brimstone Volley, Golgari dává na stůl Goliáše. Životy jsou na stavu 12 Golgari vs 20 Rakdos. Golgari Charm likviduje 3 menší rakdoské nestvůry, kde zůstanou pouze Cackleři, na které se zubí na golgarijské straně Goliáš. Rakdosu přichází pekelný cepník, naproti se objevil pouze lifelinkový Imp, nezbylo dost many pro posílení od brouků v hrobě a čekalo se, co komu přijde. Rakdos vyložil Rix-Maadi Guildmága, cepníka odklízí Victim, na jehož oběť soupeř neměl manu. Životy jsou nyní 7 u Golgari : 15 pro Rakdos, který musí dále útočit, soupeř naopak musí blokovat Goliášem, i když horzí jeho likvidace dostřelením kouzlem. Přesně to nastává – kopí (Searing Spear) goliáše propíchne a ten se musí odebrat do hrobu. Následuje oboustranný TOPDECK mode, Rakdosu zbývají dva Cakleři, Golgarimu jelen a forcemág, který je zabit Devil´s Play. Životy jdou na 3:15, Golgarimu přijde Nighthawk a tak si myslí, že má zastabilizováno. Provede s Nighthawkem jeden útok, životy se posunou na 5:15, nicméně opět je Nighthawk kouzlem odstřelen. Pokračuje TOP deck, Rakdos přidává Rix Maadiho, Golgari si líže 3x zemi a je konec.
A konec bude i dnešní recenze, protože to bude ode mne už pro dnešek vše. Snad se vám článek jako takový líbil a budu se těšit zase někdy příště nad nějakým dalším ze světa Magic the Gathering. Vaše tipy, postřehy k oběma balíčkům či souhlasné, ale i nesouhlasné reakce pak můžete samozřejmě napsat do komentářů pod článkem!
Milan Pech (milape)